BEG airport status
Airbus započeo agresivnu promociju helikoptera H215 Super Puma Prošle godine Airbus je klijentima isporučio 7 helikoptera H215, u ovoj godini planirano je 12. / Foto: Airbus Helicopters

Airbus započeo agresivnu promociju helikoptera H215 Super Puma

Na ovogodišnjoj helikopterskoj izložbi HAI Heli-Expo (Helicopter Trade Show and Exposition 2016) koja je održana u Kentakiju, SAD u periodu od 29. februara do 3. marta evropski konzorcijum Airbus ponovo je nakon 2014. godine predstavio svoj dvomotorni višenamenski helikopter H215.

Ovaj potez se tumači kao još jedan pokušaj proboja na tržište Severne Amerike a pre svega u protivpožarnom sektoru. Odmah nakon ovog događaja Airbus Helicopters će krenuti na turneju po SAD sa ciljem da se što bolje promoviše ovaj tip helikoptera.

as332l1_fbg
Finska granična straža dobiće ove godine dva helikoptera H215 a već koristi tri starija AS-332L1 (na fotografiji). / Foto: Finish Border Guard

Glavni razlog ove turneje je tender za nabavku 15 helikoptera koji je raspisalo kalifornijski Sektor za zaštitu od požara (California Department of Forestry and Fire Protection) koje želi da zameni helikoptere UH-1H. Jedan od glavnih zahteva tendera je mogućnost nošenja 2,5 tone vode uz istovremeno prisustvo vatrogasaca u helikopteru. Pobednik ovog tendera mogao bi biti objavljen već nakon konvencije ‘’Aerial Firefighting 2016’’ koja će se krajem marta održati u Sakramentu.

Pre odlaska u Kaliforniju Airbus će helikopter promovisati američkoj armiji u Alabami i u glavnom gradu Vašingtonu a potom će se turneja nastaviti u Latinskoj Americi gde Airbus vidi veliki potencijal H215 pre svega zbog njegovih dobrih performansi u uslovima velike vreline i nadmorske visine.

Pošto će cena helikoptera biti vrlo povoljna Airbus vidi svoj helikopter kao idealnu zamenu za mnogobrojnu flotu ruskih Mi-8/17 kao i američkih S-61 ‘’Sea King’’. Još jedan od regiona u svetu na koji će se fokusirati je i centralna Azija tj. republike bivšeg SSSR-a a treba reći da je 8 sličnih helikoptera već nabavio Uzbekistan.

Helikopter H215 u stvari predstavlja civilnu verziju Super Pume a prethodno je nosila oznake AS-332C1e i L1e. Pogonjena je sa dva motora Makila 1A1 a poseduje isti autopilot kao i vojna verzija Super Pume koja sada nosi oznaku H225. Iako je H215 u suštini civilni helikopter može se prilagoditi vojnim standardima a pored zadataka transporta, borbe protiv požara može se koristiti kao medicinski helikopter, za traganje i spasavanje i stoga je idealan ne samo za opremanje vojnih već i policijskih jedinica kao i raznih agencija koje imaju potrebe za ovakvim helikopterom.

Postoje dve osnovne verzije, jedna sa dužim (multirole, H215L1e) i druga sa kraćim trupom (aerial work, H215C1e) gde duža verzija može da ima 19 ili 22 sedišta dok je kraća verzija idealna za transport jer ima povećanu nosivost koja iznosi 4,5 tone spoljnog tereta. Trenutni planovi kompanije Airbus je da ove godine isporuči 12 helikopotera H215 što bi predstavljalo povećanje u odnosu na 2015. godinu kada je prodato samo sedam.

SqsAeoK
Bolivija je za svoje vojne vazduhoplovne snage nabavila 6 AS-332C1e za 175 miliona dolara. Do sada su isporučena tri helikoptera.

Airbus helicopters je krajem prošle godine odlučio da proizvodnju helikoptera H215 preseli iz svoje fabrike u gradu Marignane, Francuska koja je bila zadužena za proizvodnju svih verzija Super Pume, u svoj novi pogon u Rumuniji.

Usled jeftinije radne snage, redukovanja troškova proizvodnje cena H215 u osnovnoj konfiguraciji kretaće se od 15,4 do 16,5 miliona dolara a jedan od razloga ovakvih povoljnih cena je i to što je to u osnovi osiromašena varijanta Super Pume. Završetak radova u izgradnji pogona u Rumuniji planiran je za kraj ove godine a prvi helikopter proizveden u Brašovu mogao bi biti isporučen sredinom 2017. Do 2018. je takođe planirano da se svi civilni H215 proizvode samo u Rumuniji.

Sa veoma povoljnom cenom Airbus namerava da na tržištu srednjih transportnih helikoptera najozbiljnije konkuriše pre svega familiji ruskog helikoptera Mi-8/17 koji je trenutno najrasprostranjeniji u svetu a mnoge države nabavile su novije verzije kako bi zamenili stare varijante.

Ipak, postoji još uvek određeni broj država koji upotrebljava ostarelu flotu Mi-8/17 i koji se još nije odlučio za njihovu zamenu. Cena novih varijanti Mi-8/17 je u proteklih desetak godina znatno porasla pre svega zbog velike potražnje pa je cena helikoptera skočila sa 5-10 miliona dolara na 15-20 miliona u osnovnoj konfiguraciji.

Do sada je Airbus tržištu nudio civilne i vojne helikoptere Super Puma kao i njegovu isključivo vojnu verziju Cougar/Caracal, u zavisnosti od varijante i konfiguracije za 20 do 40 miliona dolara a jedan od poslednjih naručioca Super Pume je Bolivija koja je kupila varijantu AS-332C1e. Januara 2014. godine naručeno je šest helikoptera za 175 miliona dolara ali je u ovu cenu ušla obuka, rezervni delovi, održavanja i druga logistika.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

gi

Zanimljivo je da Airbus ne konkurise sa ovim helikpoterom ozbiljnije na trzistu centralne i istocne Evrope, gde je u fazi nabavke kumulativno oko 200 helikoptera.
A helikopter nije los, sta vise – sa istom opremom francuskih i italijanskih proizvodjaca za vojne potrebe, H215 kosta oko 22 miliona USD a Mi17 oko 24 miliona USD, sa vecim resursima, ali nesto skupljim odrzavanjem… Sa druge strane, uporedjujuci mogucnosti i opremu u odnosu na H225, cena H215 je nesto veca nego sto bi trebala da bude…

Odgovori
Ž

У принципу Кугуар већ користи Бугарска, Албанија и Словенија а по последњим информацијама те хеликоптере ипак узима и Пољска. Мислим да ће Х215 набавити и Румунија која има потребу за заменом Пума.

gi

Za sada samo Rumunija najverovatnije uzima 215ce, dok su ove 3 drzave uzele AS532-Kuguare, a Poljska H225M Super Kuguare (ex EC725 Caracal, uzimaju jedan broj ali nesto manji nego planirano), a to upravo potvrdjuje odnos 215 u odnosu na 225 (EC725/H225 je razvojni naslednik AS532).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Asda na: [ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

@Alex Da samo sto mi nismo ni jaka ni velika vojska, to da je diverzifikacija dobra, pa gledaj u ratnim uslovima gde imas embargo na dotok rezervih delova da li je bolje da imas mnogo delova za jedan sistem ili po malo za mnogo sistema i od kojih ces neke morati vremenom da cerupas da…

29. Nov 2024.Pogledaj

Nikola P. na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

Dobro je da napokon umetnuta pista ide u istoriju. Umetnuta pista osim što će biti najskuplja rulna staza na svetu, podseća će nas na ogromnu propuštenu priliku da Beogradski aerodrom dobije pravu - drugu pistu kao i novi putnički i cargo terminal koji bi mogli stvarno da nas pozicioniraju kao ozbiljan regionalni hub u narednim…

29. Nov 2024.Pogledaj

Samo kazem na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

bravo za novu pistu, Ali, nakon toliko para I vremena mogli su I travnjak uz pistu urediti

29. Nov 2024.Pogledaj

Feline na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Od toga imaju neposredne koristi ne samo lisice, nego i vukovi, divlje mačke i ostale životinje. Treba tako organizovati i prihranjivanje životinja kojima se staništa neprekidno smanjuju, bilo bi još više mogućnosti za razvoj komercijalne avijacije.

29. Nov 2024.Pogledaj