Ministarstvo odbrane Mađarske saopštilo je da je 1. jula u vazduhoplovnu bazu Kečkemet iz Švedske stigao avion Gripen koji je isporučen kao zamena za jedan od dva uništena primerka prošle godine. U pitanju je dvosed JAS-39D sa evidencijskim brojem 44 a koji je pripadao RV Švedske gde je nosio broj 842.
Taj avion zameniće dvosed koji je uništen na vežbi ’’Lion Effort-2015’’ 19. maja 2015. prilikom izletanja sa piste u češkoj vazduhoplovnoj bazi Časlav. Tom prilikom oba člana posade su se katapultirala avion je pretrpeo velika oštećenja i zbog toga je otpisan.
Tako je RV Mađarske ostalo samo sa jednim dvosedom što je nedovoljno za normalnu obuku i trenažu pilota. Situacija sa flotom mađarskih Gripena je dodatno pogoršana kada je već 10. juna iste godine na aerodromu Kečkemet pilot jednoseda zbog nemogućnosti izvlačenja stajnog trapa sleteo ’’na trbuh’’.
Pilot se pri tom katapultirao avion je izleteo sa piste, nije pretrpeo veća oštećenja a poslednje informacije govore da je njegov remont pri kraju i da će se vratiti u stroj u jesen ove godine.
Za potrebe zamene i obnove uništenog i oštećenog aviona, mađarski premijer Viktor Orban potpisao je krajem prošle godine poseban dekret kojim se odobrava finansiranje tog programa u periodu 2017-2026. a iznos ne bi smeo preći 33 miliona dolara.
Nakon gubitka dvoseda RV Mađarske je čekajući zamenu koristilo JAS-39D evidencijskog broja 823 iz sastava švedskih kraljevskih vazduhoplovnih snaga. 17. maja ove godine mađarska delegacija je u pogonu kompanije SAAB u Linkopingu izvršila inspekciju aviona koji je 1. jula stigao na Kečkemet.
JAS-39D sa brojem 44 ući će u operativnu upotrebu nakon što budu izvršene sve neophodne bezbednosne sertifikacije mađarskih vazduhoplovnih vlasti.
Mađarska je 2001. godine prvobitno potpisala ugovor o iznajmljivanju 14 polovnih višenamenskih borbenih aviona JAS-39A/B, dok je 2003. to promenjeno i u periodu 2006-2008. mađarsko RV dobija 14 bivših švedskih aviona JAS-39C/D u varijanti JAS-39 EBS-HU (trup od varijanti C i D a krila od A i B) od toga 12 jednoseda i dva dvoseda koji su ipak označeni kao JAS-39C i D. Iznajmljivanje za period od 10 godina koštao je 1,09 milijardi evra a za obuku je izdvojeno još 187 miliona evra.
Prvih 5 aviona stigli su početkom marta 2006. a poslednji Gripen isporučen je januara 2008. Punu operativnu sposobnost eskadrila mađarskih aviona dostigla je decembra iste godine. 2012. je ugovor za iznajmljivanje produžen do 2026. a u njemu je ovog puta definisano da nakon perioda iznajmljivanja Mađarska postaje vlasnik ovih aviona.
Takođe broj sati naleta je povećan za 95 posto, na ukupno 32000 sati ali će i troškovi iznajmljivanja porasti za 45 posto. Mađarski ministar odbrane je međutim tada saopštio da će ranije produženje perioda iznajmljivanja uštedeti državi 220 miliona evra.
Helikopteri
U vazduhoplovnu bazu Kečkemet 26. maja su u formaciji sletela i dva laka višenamenska helikoptera AS-350B ’’Ecureuil’’ koji su nekada pripadali organizaciji Hungarian Air Ambulance.
Ovi helikopteri bili su u upotrebi sve dok nisu doneta nova pravila agencije EASA (European Aviation Safety Agency) o zabrani upotrebe jednomotornih helikoptera u medicinske svrhe.
Nakon prizemljenja pre par godinaova dva AS-350 bila su uskladištena u medicinskoj bazi na aerodromu Budaörs. Helikopteri su nakon odluke o uvođenju u sastav Ratnog Vazduhoplovstva dobili evidencijske brojeve 101 i 102.
Mađarska je za potrebe HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) još 1992. nabavila tri AS-350 koji su nadopunili flotu helikoptera Mi-2 koji su 2005. godine zamenjeni novim EC135T2. Jedan AS-350 je otpisan nakon oštećenja koje se dogodilo prilikom testiranja motora na zemlji.
Video preleta AS-350 iz baze Budaörs na aerodrom Kečkemet:
Marko
Preskup avion s obzirom sta pruza a interesantno je to da troskovi iz godine u godinu stalno rastu , kako skace cena rada u sveckoj tako madjari placaju vise.Avion koji neme borbeno iskustvo nemoze biti konkurentan na sveckom trzistu iz razloga sto se upravo u realnim borbenim rezimima usavrsava avion i sami tim imas realnu dijagnozi sta avion moze a sta nemoze.
126LAE-Delta
Konkurentnost aviona na svetskom trzistu ne zavisi samo od toga da li ima borbeno iskustvo ili ne. U Gripenovom slucaju razlozi su neutralnost zemlje proizvodjaca i licencirane komponente (motor, npr) koje sigurno ne mogu da se izvezu trecoj strani. Borbeno iskustvo nije uopste presudno, jer bi po tom osnovu uzimali u razmatranje samo americke borbene avione, jer imaju najvise takvog iskustva.
Putinovac
Mnogo bolji izbor u odnosu na one MiG-ove kante, jadan onaj koji koristi sovjetsku vojnu opremu
126LAE-Delta
@Putinovac
Jadan onaj ko koristi sovjetsku vojnu opremu? Ja se nadam da je to bila sala, inace bi po ovom komentaru znacilo da SSSR nista nije pravio kako treba.
Dead1
Ako je borbeno iskustvo potrebno, onda mozete na smetliste poslati i F-22* i Rafale* i Eurofighter* i Su-35. A tu je i JAS-39 – Svedska je poslala neki broj za podrsku u Libiji.
*Bacanje bomba na terroriste bez protiv zracne odbrane nije nista spektakularno. U biti nista drugcije od treninga.
Jedini avioni koji imaju pravo borbeno iskustvo su iz starijih generacija (F-14/15/16/18, MiG-29, Su-27).
A ako je iskustvo vazno, onda nemojte kupiti MiG-29 koji nema ikakvog dobrog ratnog iskustva. Cak su ga u Eritriji klepali Etiopiski Su-27. A da ne govorimo protiv Americkih/Irzaelskih F-15 i Americkih/Nizozenmskih F-16.
Naravno istinita prica je puno kompliciranija. MiG-29 sa dobrim pilotima i modernom opremom sa podrskom AWACs itd je dobar avion.
Isto tako JAS-39 je dobar avion i genijalna zamijena za MiG-21. Mirage F1, F-5E ili cak ranije F-16A/B i jednostavnije F-16C-25/30.
BL DUKS
„trup od c i d, krila od a i b“ ?! U cemu je poenta?
Griffin
Poenta je da drazave nasih gabarita i ne trebaju ratno vazduhoplovstvo. Ako jedna Grcka ima 300 borbenih aviona a od toga 150, f-16 i gomilu Mirage-a ukljucujuci i Mirage2000 ..sta mi onda treba da trazimo sa 4 ili 8 ili 12 ili 16 borbenih aviona? Btw Grci imaju i Patriot,starije varijante,i imaju S-300.
Putinovac
Grci su zato i upali u takvu ekonomsku situaciju jer su kupovali i sto treba i sto ne treba, mislim sta ce jednoj drzavi poput Grcke 1500 tenkova koji su na tom terenu gotovo neupotrebljivi
Griffin
Sta ce im onda jednomotorni?
Putinovac
Najbolji izbor za nase RV ali ce nasa drzava nazalost nastaviti ocajnu i jadnu tradiciju sa MiG-om
da te pitam
Da li znas da svedjani ne prodaju svima svoje naoruzanje? Da li znas da mi spadamo u tu grupu zemalja *nismo clanica atlantskog saveza sa kojima oni ne saradjuju po tom pitanju? Da li znas da i kada bi oni mozda i stupili u kontakt sa nama dsa bi to Bili specio?
Secas li se aero mitinga iz 2012 godine, znas li ko je sve dosao sa svojim vazduhoplovima na Batajnicu i da su to ujedno bili i zainteresovane strane koje bi nam prodale svoje avione. Ako si bio tamo, onda znas da svedjani tu nisu bili. Srbija je tada bila zainteresovana za kupovinu novih aviona i svedjani se nisu cak ni javili sa ponudom. Zato ti kazem, prestani da sanjas i smaras ljude svojim komentarima.
Rusi su ovoj tvojoj strani pokazali u Siriji svu superiornost svojeg vazduhoplovno kosmickog naoruzanja.
12BSD
Jesi li ti bio u Grckoj? Ne vidim zasto se tenkovi ne bi mogli da upotrebljavaju na teritoriji Grcke. kakav teren treba da ima po tebi jedna drzava da bi sebi priustila posedovanje tenkovskih jedinica?
To je isto kao i tvrdnja da su tenkovi t-55 neperspektivni.
Samo ako postoji pametna strategija upotrebe bilo kog naoruzanja, nista nije neperspektivno niti je kvantativno, mala ili velika kolicina necega. Isto kao sto su prage neperspektivne. Iskreno ja bih voleo da ih imamo jedno 500 komada zlu ne trebalo.
Griffin, zasto mislis da mi ne treba da imamo RV? Makedonci u vreme sukoba sa STS su bili primorani da nabave i Mi24 i Su25, i to bas minimalnu kolicinu ali im je to donelo prevagu na terenu. Istina u vecim ratnim sukobima taj broj ne predstavlja nista, ali pod pretpostavkom da u narednom periodu nece doci do takvih sukoba onda je jedna eskadrila sasvim dovoljna za sticenje drzavne teritorije i vazdusnu premoc u sukobima niskog inteziteta. Grcka je posebna prica, jer je to drzava sa razudjenom teritorijom sa velikim brojem ostrva i da bi iskontrolisali svoju teritoriju potrebnoo je imati vecu kolicinu vazduhoplovnih sredstava, pa i oklopnih. Ne zaboravi da je gro tog naoruzanja nabavljeno u vreme i posle sukoba na Kipru, i da je ta kolicina neophodna spram neprijatelja koji je ugrozavao njenu teritoriju, a to je turska drzava sa skoro 80 miliona stanovnika. da bi se nesto sagledaloo , mora da se vidi i sira pozadina desavanja, i u ovom slucaju moguceg neprijatelja pa se definise strategija upotrebe jedinica i kolicina naoruzanja neophodna za odbranu i protiv udar. Odbrambeni rat se ne vodi, a da nisi sposoban da uzvratis udar po dubini neprijateljske teritorije.
janko
Tacno,mozda malo skrecemo sa teme ali treba reci da su i helikopteri mi24 i jurisni su25 napravljeni da udare u meso a to je i trebalo Makedoniji 2001 a ne cisto lovacki avioni jer ne bi imali sta da rade sa njima.Isto vazi i za prage i za zsu57 koji su u kombinaciji sa T55 bili strah i trepet 99.(ko je bio dole zna o cemu pricam).Sve to navedeno iako po mnogima zastarelo,u nedostatku modernijeg moze itekako da tresne po protivniku da ne zna sta ga snaslo.Ali nasa vojska nije predvidjena za rat i sukobe nego za spasilacke misije(srecom prage su vracene).Sto se Grcke tice,sama cinjenica da se granici sa jednom agresivnom Turskom objasnjava sve i opravdava grcko ulaganje u oruzane snage.
Amater
Zastarelost je relativna stvar. Nama je potrebno da imamo ono za sta protivnici ne bi imali adekvatan odgovor. Da bi upucao FT18 treba ti nesto jace od automata, tako da je i tenkic od pre 100 godina koristan.
A verovatno znate i za topove iz XIX veka kojima su Izraelci zaustavili par tenkova u vaznom mometntu prvog rata sa, hm, svima.
Steta je sto tehnika nije sacuvana za slucaj da zatreba i sto nije smisljena strategija upotrebe te tehnike.
Dzeksoni su korisceni dole po Bujanovcu, imaju vrlo korisnu elevaciju cevi.
Za avioncice, bilo bi lepo zameniti i Orlove nekim Su25…
Goran S
„Iznajmljivanje za period od 10 godina koštao je 1,09 milijardi evra a za obuku je izdvojeno još 187 miliona evra“
^
Moze li neko da objasni kako funkcionise iznajmljivanje aviona za razliku od prodaje na rate-kredit.
Ako je cjena 60 mil. po avionu na 14 aviona iznosi 840 miliona.
Da li se avioni mogu koristiti samo za air police i obuku a ne bi ih mogli koristiti za borbene zadatke u slucaju potrebe?
Je li odrzavanje ukljuceno u iznajmljivanje ?
Nekako izgleda prilicno velika cifra za iznajmljivanje poredeci sa kupovinom.
Ministar je izjavio da je ustedio oko 220 miliona evra ranijim produzavanjem iznajmljivanja, radi usporedbe moze li se izracunati kolika bi cifra bila da su kupili te avione umjesto iznajmili i koristili ih isto?
Niko
Ocito mnogi koji ovdje pisu ne znaju nista o JAS 39 Tako da i pisu bezveze stvari. Te losi te nisu bili u ratu itd. Jas je vrhunac tehnologije pa ma sta neki mislili. Pandam su svakom ruskom avionu. Drugo neko napisa superiornost rukog vazduhoplovstva pokazali u bombardovanju u Siriji. Sta su pokazali??? Kako se moze bombardovati po onima koji nemaju nikakvu pvo zastitu ni avijaciju pa su mogli srati jako hoce i jos oride ko i ameri sto rade pola od tih pobijenih na zemlji su civili. Eto to je ruska superiornost iz vazduha…
126LAE-Delta
Neko je zaboravio americki razarac USS Ros…