BEG airport status
Airpower 2016: Vazduhoplovna predstava godine Najjači utisak, ako pričao o nastupu modernih borbenih aviona, ostavio je pilot francuskog Rafala / Foto: Žarko Skoko

Airpower 2016: Vazduhoplovna predstava godine

Aeromiting Airpower 2016 tradicionalno je održan 2. i 3. septembra u vazduhoplovnoj bazi Zeltweg.

Još jednom je opravdao reputaciju jednog od najboljih evropskih pa i svetskih avijacijskih predstava i sasvim sigurno ispunio očekivanja i najizbirljivijih ljubitelja čeličnih ptica.

Tango Six je, ponovo nakon 5 godina, bio tamo.
 
 

20160902-_RTR1191
Jedini borbeni avion ruske proizvodnje na nebu Celtvega bio je MiG-29A RV Poljske / Foto: Žarko Skoko

Iako možda po broju zemalja učesnica kao i tehnici koja se mogla videti u vazduhu i na zemlji ovo nije bio najveći i najzanimljivi Airpower, organizatori su se, kao i uvek, potrudili da događaj bude bar malo drugačiji od prethodnih, da se na Zeltweg dovedu atraktivni vazduhoplovi sa dobro osmišljenim programom.

20160903_181143
Jedan od tenkova koji su čuvali aerodrom / Foto: Živojin Banković

Usled složenije bezbednosne situacije i terorističkih pretnji koje uvek mogu biti realizovane na ovakvim i sličnim skupovima na kojima obično bude prisutno nekoliko desetina pa i stotine hiljada ljudi, ulazak na aerodrom bio je strožije kontrolisan a novinarske i spoterske akreditacije bilo je teže dobiti nego ranije.

Na nekim važnijim pravcima, ulazima i dominantnim tačkama austrijska vojska je čak stacionirala i tenkove tipa Leopard-2A4 kao i borbena vozila pešadije Ulan što je do skora bilo neubičajno i nezamislivo. Iznad aerodroma su kružili policijski helikopteri EC135 kao i vojni Bell 212 i UH-60.

Statika

Vojska domaćina je postavila školski Pilatus PC-7 ’’Turbo Trainer’’ u specijalnoj šemi farbanja sa motivima zmije, školsko-borbeni SAAB-105OE koji je pre nekoliko godina ofarban za ’’Tiger meet’’, zatim višenamenski borbeni avion Eurofighter EF-2000, laki transporter Short SC.7 ’’Skyvan 3M’’ koji se danas nalazi u rezervi, zatim laki PC-6/B2-H2 ’’Turbo Porter’’ i taktički transporter C-130K ’’Hercules’’.

IMG_3402_resize
Austrijski SA-316B “Alouette III“ / Foto: Živojin Banković

Od helikoptera tu su bili laki višenamenski helikopter SA-316B ’’Alouette III’’ takođe u specijalnoj šemi farbanja sa motivom orla, laki borbeni OH-58B ’’Kiowa’’ naoružan višecevnim rotirajućim mitraljezom, srednji višenamenski Bell-212 i UH-60M ’’Black Hawk’’.

Bila je prisutno i naoružanje i oprema jedinica protivvazduplovne odbrane i vazdušnog osmatranja. Mogli su se videti osmatrački radar RAT-31DL italijanske proizvodnje, francuski radar za otkrivanje niskoletećih ciljeva RAC-3D, švajcarski protivavionski sistem GDF-005 sa dvocevnim topom Oerlikon Contraves Z/FlAK 85 kalibra 35 mm sa radarom za kontrolu vatre FLGer 98, francuski laki raketni sistem Matra Mistral u varijantama na postolju i terenskom vozilu Pincgauer.

IMG_3382_resize
Raketni sistem PVO Mistral na terenskom vozilu Pincgauer / Foto: Živojin Banković

Od stranih letelica na stajankama su se šepurili slovenački školsko-borbeni PC-9M ’’Hudournik’’, britanski mlazni LIFT (lead in fighter trainer) Hawk T2 (Mk128), slovački školsko-borbeni L-39ZAM ’’Albatros’’ (drugi L-39CM je leteo),  nemački transporter C-160D, dva nemačka borbena aviona Tornado od toga jedan u varijanti IDS a drugi u verziji za protivelektronsku borbu ECR i madjarski Gripen..

IMG_3425_resize
“Tiger meet“ šema na španskom avionu F/A-18 “Hornet“ / Foto: Živojin Banković

Španski F/A-18 ’’Hornet’’ imao je specijalne oznake i šemu farbanja na vertikalnim stabilizatorima kao deo priprema za NATO susrete eskadrila koje na svojim amblemima i u nazivima imaju tigra ( tzv. Tiger meet).

Norveški Falcon 20 bio je takođe vrlo inetresantan jer je bilo reč o verziji koja se na vojnim vežbama koristi kao avion ometač, uglavnom za avionske radarae i ostale sisteme elektronske opreme.

IMG_3403_resize
Na statici je bilo dosta modernih aviona u specijalnoj “odori“ / Foto: Živojin Banković

Posebna pažnja bila je posvećena Eurofajteru pa su tako pored austrijskih bila prisutna tri nemačka EF-2000 od kojih su dva imala posebnu šemu farbanja a pored njih su se nalazila i dva britanska primerka. Najdominantniji na zemlji bio je leteći radarski sistem E-3A ’’Sentry’’ zajedničkih NATO snaga u koji se moglo ući. Publika je za to bila veoma zainteresovana pa se na obilazak čekalo u redovima. Prava retkost bio je i nemački mornarički Do-228-212LM.

IMG_3413_resize
Britanski Merlin HM1, još jedan vazduhoplov spreman za “Tiger meet“ / Foto: Živojin Banković

Zastupljeni su bili i neizbežni helikopteri od kojih je najveći, samim tim i najzanimljiviji bio holandski teški transporter CH-47F ’’Chinook’’. Nemci su stigli sa legendarnim Hjuiem UH-1D, mornaričkim EC135P2 i višenamenskim NH90TTH koji predstavlja poslednju reč tehnike kao i helikopter AW101 koji su prikazali Britanci u mornaričkoj varijanti Merlin HM1. Slovaci su izložili Mi-17 u veoma atraktivnoj, takozvanoj digitalnoj, šemi farbanja.

Flying Bulls su imali posebnu stajanku sa izloženim avionima i helikopterima od kojih su gotovo svi i leteli. To su uglavnom bili oldtajmeri poput aviona iz Drugog svetskog rata P-38 ’’Lightning’’, B-25 ’’Mitchell’’, F4U ’’Corsair’’, zatim nešto mlađi avion T-28B ’’Trojan’’, potom mlazni Alpha Jet, helikopter Sycamore kao i AH-1 ’’Cobra’’. Zanimljiv je bio i helikopter Bell 47 koji je modifikovan turbovratilnim motorom.

IMG_3384_resize
Nemački mlazni lovac Me-262 koji se osim na statici, mogao videti i iznad Celtvega / Foto: Živojin Banković

Od ostalih oldtajmera posetioci su uživali u avionima Jak-3, Jak-11, Hurricane, Spitfire, P-51 ’’Mustang’’, T-28C, Reliant V-77, Me-262, Piaggio P.149 i Hawker Hunter. Većina njih je naravno u letnom stanju ali je na aeromitingu leteo samo legendarni nemački mlazni lovac Me-262 koji, interesantno, nema originalne već motore sa biznis aviona Learjet.

IMG_3397_resize
Sovjetski Jak-3 / Foto: Živojin Banković

Flying Bulls su pokazali i hidro verziju aviona Cessna 208, potom akrobatske CA-41 “Racer“, Su-29 i Extra 300. Pored njih tu je i još bio parkiran i privatni G115.

Letački program

Ono što je normalno i uobičajno na svakom vojnom ili mešovitom aeromitingu je da u letačkom delu na nebu najviše budu zastupljeni vazduhoplovi domaćina, u ovom slučaju austrijskog Ratnog Vazduhoplovstva kao i nadaleko čuvenih i poznatih Flying Bulls-a.

Austrijski vojni piloti su se potrudili da svoje ljubimce prikažu u najboljem svetlu što je ostavilo utisak da dobro vladaju tehnikom koju koriste i da mogu efikasno i adekvatno da je upotrebljavaju. Aeromiting su otvorila tri laka transportera PC-6 koji su demonstrirajući sposobnost gašenja požara izbacila hemijska sredstva (retardante) u bojama nacionalne zastave.

20160903-_RTR9482
RV Austrije izvelo je vežbu presretanja aviona C-130 parom lovaca EF-2000 / Foto: Žarko Skoko

Posade mlaznih trenažno-borbenih SAAB-105 imali su solo kao i nastup grupe koju su činila četiri aviona. Pokazane su akrobacije i grupno letenje u skladu sa mogućnostima ovog vazduhoplova koji je već dugo u inventaru. Nastupio je i pilot školskog PC-7 koji je čini se dosta pokretljiviji od svoje mlađe braće PC-9 i PC-21.

Piloti EF-2000, iako možda nisu najveštiji na ovoj letelici, pokazali su zašto je ona jedna od najboljih u svetu kada su u pitanju manevarske sposobnosti. Osim solo nastupa leteli su i u formaciji a dva aviona izvela su simulaciju presretanja transportera Herkules koja je bila vrlo dinamična.

Nakon sletanja C-130, Eurofajteri su nastavili letački program koji je samo na momente podsećao na blisku manevarsku borbu a bilo je sinhronizovanog letenja u paru. Avioni su bili opremljeni generatorima dima radi lakšeg uočavanja i praćenja njihovog kretanja.

Vojska Austrije izvela je i antiteroristički prikaz a sletanje helikoptera Bell 212 i UH-60M sa pripadnicima specijalnih jedinica bilo je propraćeno muzikom i to čuvenim Vagnerovim delom ’’Ride of the Valkiryes’’. Kao podrška iskrcavanju vojnika na zemlji iznad njih su kružili helikopteri ’’Kiowa’’.

20160902-_RTR0019
Formacija mlaznih aviona koji su nekada bili ili su još uvek u inventaru RV Austrije / Foto: Žarko Skoko

Izuzetnu pažnju privukla je formacija mlaznih aviona koji su se nalazili ili se još uvek nalaze u sastavu vazduhoplovnih snaga Austrije. Nju su činili lovac J-29 ’’Tunan’’ tzv. ’’leteće bure’’ istorijskog odeljenja Ratnog Vazduhoplovstva (RV) Švedske, trenažni avion CM.170 ’’Magister’’ privatni primerak koji je stigao iz Nemačke, zatim SAAB 105OE RV Austrije, lovac Vampire privatnog vlasnika iz Švajcarske, lovac J-35 ’’Draken’’ takođe istorijskog odeljenja RV Švedske, lovac F-5E ’’Tiger II’’ RV Švajcarske i EF-2000 RV Austrije.

Nakon preleta ove formacije iz nje se izdvojio Draken čiji je pilot zatim izveo solo nastup. Ovaj tip aviona ne nalazi se više ni u jednom ratnom vazduhoplovstvu i bilo je pravo uživanje gledati njegove prelepe linije koje zaista neodoljivo podsećaju na zmaja.

Zanimljivu formaciju napravili su i Flying Bulls vazduhoplovi. Nakon grupnog letenja aviona P-38, B-25, F4U i dva Alfa Džeta, zajednički nastup imali su ’’Mitchell’’ i ’’Corsair’’ kao sinhro par uz mnoštvo akrobacija. Solo nastup imao je i pilot aviona T-28 ’’Trojan’’, privatni Hawker Sea Fury kao i fantastični akrobatski Extra 300.

20160902-_RTR9569
Najveći avion na nebu koji je izveo program, nekadašnji Titov DC-6 / Foto: Žarko Skoko

Treća zanimljiva formacija bila je grupa aviona proizvođača Diamond u kojoj su bili DA40NG, DA42 i DA42MPP, DA62 a predvodio ju je novi školski avion DART-450 čiji je pilot nakon razdvajanja imao i samostalni nastup.

Najveći avion u vazduhu bio je DC-6 takođe u vlasništvu Flying Bulls-a, nekadašnji avion predsednika SFRJ Josipa Broza. Pilot helikoptera BO-105 izvodio je neverovatne manevre poput valjaka i petlji.

Krem savremene borbene avijacije predstavljali su francuski Rafale čiji je pilot, pored austrijskog kolege na EF-2000 imao najagilniji program. Za razliku od njih sasvim prosečni ali i u skladu sa mogućnostima leteli su češki JAS-39C ’’Gripen’’, španski F/A-18 ’’Hornet’’ i poljski MiG-29A.

14215804_10153905293730784_1894713065_o
Pilot belgijskog F-16AM ispaljuje mamce / Foto: Nikos Delchanidis

Belgijski F-16AM je bio sasvim solidan a drugog dana doživeo je defekt na motoru koji se spolja manifestovao kratkotrajnim plamenom iz motora čiji je forsaž zatim prestao da radi i pilot je ubrzo morao na sletanje.

Video vanredne situacije sa belgijskim F-16:

 
Švedsko istorijsko odeljenje je pored Tunana i Drakena došlo sa još jednom danas retkom atrakcijom. Reč je o borbenom avionu Viggen koji je zahvaljujući motoru koji koristi i putnički avioni Boing 727 na zemlji a verovatno i na nebu bio ubedljivo najbučniji vazduhoplov. U vazduhu je plenio svojim interesantnim izgledom, kanarima i duplim delta krilom a na zemlji je pilot Vigena izveo i čuvenu vožnju aviona unazad.

20160902-_RTR1046
Gusto zbijene formacije akro-grupe “Frecce Tricolori“ ostavljale su publiku bez daha / Foto: Žarko Skoko

Nastup akro-grupa gotovo uvek izazove najviše pažnje i oduševljenja publike. Na Airpower-2016 leteli su ’’Frecce Tricolori’’ iz Italije, ’’Patrouille de France’’ iz Francuske, ’’Patrulla Aquila’’ iz Španije, Zespół Akrobacyjny „ORLIK“ iz Poljske, PC-7 Team iz Švajcarske i ’’Krila oluje’’ iz Hrvatske.

Uglavnom su to bili standardni programi letenja a čini se da su ipak najviše simpatija pobrali Italijani. Poletanje dve grupe od po 5 aviona uobičajno prati italijanska himna, pesma „Il Canto degli Italiani“ koju su mnogi Austrijanci čak i pevali. Delovi njihovog programa su obično propraćeni operom u izvođenju Pavarotija i Dominga koja dodatno pojačava utisak.

Već mnogo puta viđen i čest na aeromitinzima nastupio je i italijanski transporter C-27J ’’Spartan’’od čije posade smo navikli da ovim avionom izvodi neverovatne manevre za njegovu kategoriju – valjak i petlju. Prvog dana aeromitinga posetioce je iznenadio i teški transporter A400M koji je dva puta preleteo iznad aerodroma, uradio tzv. “touch ang go“ a zatim se vratio u matičnu bazu.

14203541_10153905329080784_1982995900_o
Češki Mi-24V ofarban u retro šemu / Foto: Nikos Delchanidis

Helikopteri su slabo bili prisutni u vazduhu, belgijski A109 ’’Hirundo’’ takođe vrlo čest gost širom Evrope kao i češki Mi-24V (Mi-35). Česi su ovoga puta došli sa helikopterom koji je ofarban u retro šemu lovca Spitfajer iz Drugog svetskog rata.

Ovaj pregled letačkog programna ne bi bio potpun bez informacije da je na Airpower-2016. izvedeno i letenje u tzv. letećim odelima (wingsuit) i to na vrlo zanimljiv način. Četiri helikoptera SA-316B RV Austrije su na određenoj udaljenosti jedan od drugog lebdela noseći neku vrstu užadi sa zastavicama koje su predstavljale tzv. vrata između kojih su dve grupe od po 4 letača izvela slalom.

Hangar 8

Boravak u Celtvegu ne bi bio potpun bez posete vazduhoplovnom muzeju koji se nalazi na samom aerodromu. U njemu su izloženi skoro svi vojni vazduhoplovi koji su se nalazili u RV Austrije od kraja Drugog svetskog rata a manji broj je iz ranijih perioda. Pored aviona i helikoptera mogu se videti i simulatori, motori, oprema, padobrani, jedrilice, zatim protivavionski mitraljezi, topovi, raketni PVO sistemi i radari.

IMG_3493_resize
U muzeju ima čak pet Drakena od čega dva imaju vrlo živopisne šeme / Foto: Živojin Banković

Posebnu zanimljivost predstavlja izviđačko-lovački avion MiG-21R sa oznakama RV i PVO nekadašnje SFR Jugoslavije kojim je 25. oktobra 1991. pilot hrvatske nacionalnosti Rudolf Perešin prebegao u Austriju, gde je sleteo na aerodrom u Klagenfurtu. Ovom prilikom, na žalost, avion je bio pokriven i nije bio izložen već se nalazio iza panoa postavke.

IMG_3489_resize
Hangar 8 treba obavezno posetiti prilikom dolaska na Airpower / Foto: Živojin Banković

Na galeriji i spratu nalaze se panoi sa fotografijama i tekstovima o istoriji vojnog vazduhoplovstva u Austriji, od kraja 19. veka do danas. Svaka prostorija ima različitu postavku, tematski vezanu za određeno vremensko razdoblje. Tu su uniforme, lična oprema letača, delovi oborenih aviona, naoružanje, makete i modeli.

Ono što je nama najviše privuklo pažnju je deo postavke o tome kako su u Austriji tokom Drugog svetskog rata, u sistemu pećina Seegrotte, bili sklapani nemački mlazni lovci He-162 Volksjäger nazvani još i kao ’’Salamander’’ i ’’Spatz’’.

IMG_3482_resize
Tzv. “instructional airframe“ Drakena za obuku vazduhoplovo-tehničkog sastava / Foto: Živojin Banković

Pažnju su nam privukli i izviđački snimci načinjeni od strane austrijskih aviona SAAB-105 koji su imali zadatak izviđanja pograničnog područija sa SFRJ tokom kratkotrajnog ratnog sukoba u Sloveniji 1991. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Dr

Odlicna reportaza. I fotke za primer.

Odgovori
Ni

Svedjani su zakon….

Odgovori
No

Svaka čast, veoma lepo… francuski Rafal je najbolja zamena za F-16, dok je F-35 previse precenjen.

Odgovori
DE

Kamo izvidjacki snimci sa SAAB-105 iz SFRJ 1991-e?

Odgovori
et

pitanje,
zašto o tome niste malo pisali UNAPRED,
možda bi neko i otišao tamo da je znao na vreme…..

Odgovori
De

Odlicna reportaza. Puno interesatnih aviona, narocito J-29 i J-35.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Da, svaka balisticka raketa je "hipersonicna", ako se to tako zeli predstaviti (iz propagandnih razloga)! Takodje svaka raketa koja ima neku vrstu navodjenja modifikuje svoju trajektoriju u zavrsnoj fazi, recimo prima GPS signal i koriguje putanju ili koristi interni INS. Raketa koja signifikantno menja brzinu i trajektoriju u terminalnoj fazi bez aerodinamickih povrsina, izbacuje mamce…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

@Miks To prosto nije tacno; Izrael je naveo da je ostecena baza ali ne do te mere da Izraelski vazduhoplovstvo ne moze leteti, te su nastavili bombardovanje Sirije i Libana iz tih baza. Da li tvrdite da Izrael nije bombardovao Liban i Siriju posle Iranskog napada?Jer ima video dokaza da jeste. Cim avioni polecu, znaci…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Svaka balisticka raketa pri ponovnom ulasku u atmosfeti je "hipersonicna" i dostize brzine 19-20 maha.Razlika je sto ove nove ruske i iranske i manevrisu, princip koji je jos 1960 razvijen i u SSSR i u Americi, pa odbacen zbog minusa koje ima. Tesko da Iran moze razviti bilo sta znacajno,prosli put 45% raketa nije ni…

04. Oct 2024.Pogledaj

Dragan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Fantastičan tekst,obiman,detaljan,sa gomilom korisnih podataka,profesionalno..svaka čast i veliki pozdrav.

04. Oct 2024.Pogledaj