BEG airport status
LYBE 2112:30 Z VRB°01KT CAVOK 26/10 Q1022 NOSIG=
Blic saznaje: „Morava“ i „Konstantin Veliki“ neće ići u paketu sa „Nikolom Teslom“ "O sudbini aerodromima u Kraljevu i Nišu odlučiće Ministarstvo odbrane i Grad Niš"/ Foto: Tango Six

Blic saznaje: „Morava“ i „Konstantin Veliki“ neće ići u paketu sa „Nikolom Teslom“

Poseta premijera Srbije, Aleksandra Vučića, Aerodromu „Nikola Tesle“ javnost je podsetila na poznate informacije o potencijalnoj koncesiji ove vazdušne luke. Dnevni list Blic, međutim, objavio je nove detalje o budućem traženju partenera za upravljanje beogradskim aerodromom.

– U igri je bila i opcija da se u paketu sa Aerodromom „Nikola Tesla“ pronađe strateški partner i za aerodrome „Morava“ i „Konstantin Veliki“, ali je posle analize „Lazarda“ odlučeno da se partner traži samo za beogradski aerodrom, a da vlasnici onog u Kraljevu (Ministarstvo odbrane) i Nišu (Grad Niš) odluče o njihovoj sudbini. – piše list.

Prema saznanjima Blica, u igri više nisu tri, već samo dva modela za buduće upravljanje „Nikolom Teslom“ – koncesija i javno-privatno partnerstvo. Odluka o izboru modela biće doneta na osnovu preporuke francuske konsultantske kompanije „Lazard“.

– Zadatak konsultanta je da preporuči jedan od ovih modela, sprovede potrebne analize tržišta i pomogne tokom procesa izbora strateškog partnera. Po toj preporuci Vlada, međutim, nije obavezna da postupi. – navode u Ministarstvu saobraćaja, prenosi Blic.

Spekulisalo se da je za preuzimanje aerodroma zainteresovano više kompanija – dve arapske, francuski „Buig“, koji upravlja aerodromom u Zagrebu, tri kompanije iz Kine. Ipak, u Ministarstvu saobraćaja za Blic nisu potvrdili ove informacije.

Vučić: Tražimo potencijalnog koncesionara

Vlada Srbije razmišlja o davanju “Nikole Tesle” u koncesiju na 25 godina, što bi donelo oko 350-400 miliona evra odjednom i godišnje po 10-11 miliona evra, izjavio je premijer Srbije prilikom obilaska beogradskog aerodroma.

– U postupku smo traženja potencijalnog koncesionara. – naveo je Vučić.

On je ponovio da još nije doneta odluka, ali da je Vlada najbliža koncesiji.

– Išli bismo na plaćanje unapred za celokupan ugovor, kao i na godišnju koncesionu naknadu. Bila bi otvorena tenderska procedura i mislim da bismo mogli da dobijemo koncesiju na 25 godina.- izjavio je Vučić, prenosi agencija Tanjug.

On je dodao da se o tome razgovara sa koncesionim savetnikom – kompanijom “Lazard”.

– To bi znacilo da godišnje imamo oko 10-11 miliona evra. Plus još unapred plaćanje, za koje mislim da možemo da dobijemo 350-400 miliona evra, što je dobro u odnosu na pre nekoliko godina, kada nismo mogli da dobijemo ni 100 miliona evra. – rekao je Vučić.

Podsteimo, Vlada Srbije predala je Narodnoj skupštini Predlog zakona o upravljanju aerodromima kojim se predviđa mogućnost davanja srpskih vazdušnih luka u koncesiju i predložila njegovo donošenje po hitnom postupku.

fb_cover-1

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

P

Sve mi tu nesto smrdi a narocito matematika. Ako neko da 400 miliona eura odjednom, plus 10 miliona narednih 25 godina plus ulaganje od minimum 100 miliona eura u aerodrom, to je cifra od nekih 750 miliona eura. Da uzmemo da se dobit aerodroma i uveca sa sadasnjih 20 miliona eura godisnje, pa i na duplo, od 40 miliona eura, to mu na kraju izadje oko milijardu eura posle 25 godina. Profit koncesionara bi bio oko 250 miliona eura u najboljem slucaju za 25 godina, sto mi se cini kao mali profit za toliku zajebanciju i vremenski period. Eto laicki gledano, al ispravite me ako gresim. Znaci da ce tu ici mnooogooo manji novac za Srbiju, ne bi li se isplatilo ovakvo ulaganje u koncesiju. Da li je to stvarno dobro za Srbiju.

Odgovori
g

Koncesija jeste jedan vid javno privatnog partnerstva. =)

Odgovori
D

Ne shvatam ovu nepotrebnu rasprodaju! Aerodrom Beograd odlično finansira samog sebe ima odlične prihode i zlatna je koka za državu! Čak iz sopstvenih prihoda može da finansira potrebna proširenja korak po korak. Mi ćemo završiti proširenje i onda ga gotovog dati u koncesiju!!! Glupost veka! Da su išli kao 3 aerodroma „u paketu“ razumeo bih koncesiju jer tada bi se koncesionaru uvalila Morava koja ne funkcioniše i od nje nema nikakvih prihoda i Niš koji je kako tako uz neke subvencije počeo da živi.

Odgovori
l

Dejane,logično je da se u koncesiju daje nešto što će doneti prihode svim stranama.U suprotnom,ne bi bilo zainteresovanih za preuzimanje koncesije.Isto tako,ne može se razmišljati na način da nekom „uvališ“ nešto,kako ti kažeš.Taj „neko“ nije glup i naivan,sa takvima se ne može normalno poslovati.Ponuda je ozbiljna i pristojna,tako da se s pravom može očekivati ozbiljan koncesionar.Uostalom,kad bi išla tri navedena aerodroma u paketu,pitanje je da li bi ta naša ponuda uopšte bila privlačna za bilo koga ozbiljnog,da preuzme koncesiju.Davanjem u koncesiju,AB se ne odriče svih svojih prihoda,pa tako ni država.Pozdrav…

D

@ljubo
Nema nikakve logike davati u koncesiju nešto što je samoodrživo – što samo sebe finansira, a to je AB! Koncesionar je u tom slučaju samo nepotreban treći igrač u podeli kolača! Odakle će koncesionar izvlačiti svoju zaradu? Pa iz prihoda aerodroma! Ako nešto dajete u koncesiju onda ga dajete uz uslov da koncesionar razvije predmetni objekat i delatnost da ga unapredi i izvrši značajna ulaganja u njega i pri tome nešto i zaradi, i vi ga dajete u koncesiju zato što nemate dovoljno novca da to samostalno uradite. Ovde je priča sasvim suprotna. AB je sasvim samoodrživ sistem koji može samog sebe da finansira i razvija. Gde su čak ulaganja došla dotle da u sledećih 10 godina verovatno neće biti nekih radikalnih zahvata na samom aerodromu, jer se i ne predviđa neki radikalan rast putnika koji bi zahtevao velika ulaganja i proširenja. Logično pitanje – Čemu koncesija? Relativno moderan i obnovljen aerodrom dati u koncesiju koncesionaru koji u njega neće imati velikih ulaganja, a kad koncesija istekne vratiće vam to isto što ste mu dali ali 10 godina starije. Onda državo ponovo ulaži! Gde je tu logika? Ili su naši političari opet našli novu metodu da zaradu aerodroma ispumpaju u svoje džepove! Uostalom evo i ovde je g-din Šćuric (veći znalac od nas obojice) napisao veoma kvalitetan tekst na T6 o AB i zamislite mišljenja nam se podudaraju.

L

Dejane,i dalje se ne slažem sa tvojim stavom da nekome nešto treba „uvaliti“.O tome nema objašnjenja u tvom odgovoru na moj komentar.Odluka o davanju AB u koncesiju,svakako ima svoju komponentu šireg konteksta.Naravno,prisutna je i politička komponenta,kao i u drugim oblastima.Isto tako je logično da se u najam daje nešto što vredi,jer se može više i naplatiti.Evo,ja oduvek imam žarku želju da Aerodrom NIŠ proradi kako to dolikuje.I presrećan sam da je konačno nešto krenulo na bolje.Eventualni koncesionar bi svakako dobro došao.Ali,jasno je da niko nema interesa za to,jer mora da „razrađuje“stvar od početka.Zato i ne pokušavamo da ga „uvalimo“,kako si gore napisao.I kod davanja u najam drugih stvari,ono što vredi je privlačno i donosi veći prihod.Pravi razlog zašto je do ove odluke došlo,teško da ćemo mi ovde svojim pisanijem razjasniti.Koliko ja razumem,koncesionar će imati obavezu da razvija i ulaže u AB,tako da neće da vrati to isto i starije.A i neće mu biti u interesu da ostane na sadašnjem nivou.Isto tako,jasno je da priča ima veću širinu,u finansijskom i,ako baš hoćete,spoljnopolitičkom smislu.Tekstove g-dina Alena Šćurica pažljivo pratim,potpuno se slažem sa njegovim analizama i načinom kako postavlja stvari.Sve je to u redu i logično.I većina nas ovde razmišlja logično,na osnovu „ulaznih elemenata“,tj informacija koje nam se serviraju u javnosti.A da li možemo biti sigurni da su te informacije uvek tačne,da nešto ipak ne nedostaje?I eto pogrešnog zaključka,a mislimo da smo 100% u pravu!Ovakvi i slični ugovori su velika poslovna tajna,tako da ova naša pisanija na tu temu ponekad gube smisao.Pozdrav…

D

Evo pročitajte niže komentar koji je dao Vizantinac! U potpunosti se slažem sa iznesenim. Što se tiče Morave i Niša. Niš je krenuo samostalno uz velike izdatke i subvencije i nekako su stvari krenule sa mrtve tačke tu su LCC, pojavio se i Swiss koji računa da će nižom cenom (zbog subvencija) otkinuti deo putnika i Beogradu i Sofiji. Opet je veliko pitanje koliko dugo će te subvencije moći da podnosi kasa grada Niša ili Državna? Morava apsolutno nerazumno ulaganje države i bacanje para u nešto što neće nikad napraviti profit. Država sama sad ne zna šta će sa tom Moravom pa je pokušala priču sa 3 aerodroma u koncesiju gde bi ANT koji bi donosio siguran prihod, Niš koji je krenuo da raste ali još uvek ne dovoljno. To se zove „uvaljivanje“ i to nije prošlo! Za ANT sam napisao zašto ga je nerazumno dati u koncesiju pa da se ne ponavljam. Jedina kapitalna investicija na ANTu bi bila sortirnica koju bi taj isti ANT lako finansirao iz svog profita! Lično mislim da su političari našli caku da tom koncesijom prepumpaju novac u sopstvene umesto državne džepove. U Srbiji je još uvek na snazi ona čuvena: „Koliko sam ja tu dobar?!“ Partokratija je u svim porama našeg društva.

L

Za Dejana: da,Vizantinac je to dobro napisao,pročitao sam to pre pisanja mog komentara.Vizantinac na početku objašnjava kako to rade u ozbiljnim državama.I to je sasvim u redu i tačno.Eto,to je možda jedan primer netačnog „ulaznog elementa“ o kojem sam govorio.Dakle,pri tom nije uzeto u obzir da je Srbija još uvek zemlja SI-RO-MAŠ-NA!Uporno zaboravljamo kroz šta smo sve prošli i koliko još uvek ekonomski zaostajemo za tim „ozbiljnim“državama.Temu ne bih širio na Moravu i Niš,to je posebna priča.Po tom pitanju,u načelu se slažem sa Vama.Niš sam spomenuo kao primer za koji ne bi bilo zainteresovanih za preuzimanje koncesije.Ono „uvaljivanje“ ste Vi prvi pomenuli kao ispravnu opciju u svom prvom komentaru.Nije bilo pokušaja „uvaljivanja“sva tri pomenuta aerodroma.Radi se o „ispipavanju“,da li će biti zainteresovanih za tako nešto.S obzirom da ta opcija nikom nije bila privlačna,nije se išlo glavom kroz zid,tako da zvanične ponude nije ni bilo.Lično ne razumem kako je to neko našao „caku“da prepumpa novac u svoje džepove,da bih mogao to i da tvrdim.Jednostavno,ne razmišljam na način da odmah pomislim da je tamo neko teški i drzak lopov.“Partokratija je u svim porama našeg društva“,šta je tu novo?Mislite da je u „ozbiljnim“državama nešto drugačije?Jedno je sigurno,nemamo potpune informacije o tom poslu i tu nema ničeg neobičnog.Da,zanimljivo bi bilo da čujemo šta o tome misle zaposleni na AB.I na kraju,mislim da smo svi prisutni mnogo vremena i prostora utrošili na ovu
temu,više se neću oglašavati tim povodom.Pozdrav…

D

@Ljubo
Vidite Ljubo u ozbiljnim državama (kako ih vi nazivate) vitalnim objektima od značaja za državu rukovode pre svega eksperti iz odgovarajuće oblasti koji znaju da stvore profit, ne partijski obojeni poslušnici, niti se država mnogo meša u njihova naimenovanja, jer suština je stručnost i profitabilno poslovanje, a ne partijska obojenost kao kod nas (čim se promeni partija na vlasti, menjaju se svi direktori javnih preduzeća). Kako se novac može prepumpati – vrlo jednostavno! Ako sam ja vlast koja može da namesti tender o preuzimanju ja vam to omogućim uz uslugu za uzvrat. Neka vam sama vaša mašta ukaže na dalje mogućnosti presipanja novca!

B

Pokupiš kajmak a surutku baciš krmcima…

Odgovori
D

Prava stvar bila bi da pare koje dobiju od aerodroma u Beogradu – uloze u aerodrome Nis, Kraljevo i Uzice : ugrade novu opremu za poletanje/sletanje sa vidljivoscu „O“, obnove zgrade, piste, kupe vozila…ali to se svakako nece desiti jer nekome fali vizija.
Ovako, sa Francuzima ulaze u tal: aerodrom, metro…puna kapa!

Odgovori

Озбиљне државе раде то мало другачије… Потребно је направити студију проширења и адаптације терминала који би предвиђао раст броја корисника Аеродрома за 5-7% годишње.
Такође је потребно направити пројекат хотела, паркинга, брзе железничке везе са Београдом, Новим Садом и сл. Укључити музеј у целину Аеродрома, као део забавно-комерцијалног садржаја. Када се уради техничко-финансијски модел развоја Аеродрома, онда се ради промоција пројекта и скупљају се паре.
За износ потребних средстава се ради докапитализација, издавањем нових акција или хартија од вредности Иницијалном понудом. Акције може и мора да има могућности да купи свако. То је најбоља развојна могућност. Извођачи би требали да буду домаће фирме, па макар и партијске, јер је мултипликатор много већи од евентуалне штете од политичких фирми… Ако испуне пројекат, онда Аеродром НТ, треба да преузима друге аеродроме у концесију, јер ће имати искуства. И важна напомена, по мом мишљењу,Држава треба да има 25-40% власништва у АНТ. И то 25% фон ПИО, а остало 10-15% н.пр. Фонд за развој, Акционарски фонд или неки други капитални државни фонд. Уз „free float“ акција од 40%, Држава има контролни пакет, али и обавезу да професионално управља, тј. политичарима је делимично ограничен приступ управљању.
Укратко…

Odgovori
А

Разумно!

B

Skoro u svemu se slažem sa vama!

N

Slazem se,zato i postiji forma akcionarskog drustva, u cilju brzog prikupljanja zdravog kapitala.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend