Avio-industrija polako se preoblikuje uz pomoć novih aplikacija koje se bave putnicima u avio-saobraćaju. Međutim, ono što nedostaje je one-stop-shop i mesto gde možemo dobiti kompletne informacije o letu, aerodromu, putu do aerodroma, kao i do krajnje destinacije.
Informacije su toliko segmentirane da bi, recimo, zatvorili krug i u potpunosti ostali na mobilnom telefonu ili tabletu bez obaveze da razgovaramo sa zaposlenima tokom puta (pod uslovom da je na aerodromu razvijen self bag-drop), potrebne su nam 2-3 aplikacije: npr. Uber ili Taxify za organizovanje prevoza do aerodroma i od aerodroma do krajnje adrese (nije neophodna aplikacija, jer neke aerodromske aplikacije imaju deo sa informacijama o taksi službama; a opcija je i parkiranje sopstvenim vozilom na aerodromu); AirFrance npr. da bismo izvršili check in i imali već spremnu bording kartu kada stignemo na aerodrom; i aplikaciju početnog ili krajnjeg aerodroma, npr. Belgrade Airport i Munich Airport kako bismo najlakše našli put do gejta, rezervisali parking, dobili informacije o vremenu čekanja na bezbednosnim proverama, ili našli najbolju ponudu u tranzitnoj zoni za šoping ili korišćenje usluga.
Sve ove aplikacije pokazale su slabost zbog nemogućnosti da obezbede sveobuhvatnu i trajnu korist putnicima. Kada ne putujemo – te aplikacije nam nisu potrebne. Naročito je to istina za kategoriju frequent travelers koji bi morali da instaliraju aplikacije svih aerodroma i avio-kompanija koje koriste.
Šansu u pokušaju da se prevaziđe takva nepraktičnost našle su start-up kompanije poput FLIO, koja nudi bazične funkcionalnosti aerodromskih aplikacija s tim što pokrivaju istovremeno veliki broj aerodroma, sa ciljem da ih pokriju sve, kako bi nam umesto pojedinačnih aplikacija aerodroma koje koristimo bila potrebna samo jedna. FLIO se pokazao korisnim za automatsko prijavljivanje na aerodromski wi-fi bez potrebe za autorizacijom ili praćenjem specifičnih procedura za korišćenje aerodromske mreže bez obzira o kom aerodromu je reč. Broj aerodroma koji pokriva je ograničen i trenutno fokusiran na Veliku Britaniju:
– Lansirali smo FLIO u avgustu (2015) kao iOS aplikaciju i prikupili 80.000 korisnika do danas. To je bila test faza bez nekih posebnih PR i marketing aktivnosti jer smo prvo hteli da vidimo šta ljudi rade sa aplikacijom. Pre nekoliko nedelja smo izdali i Android verziju sa ciljem da u 2016. zaista povećamo broj korisnika. Imamo veliki broj mogućih funkcionalnosti na umu ali želimo da se fokusiramo na one koje putnici zaista koriste. Zato želimo da integrišemo sve više partnera u industriji laundževa i drumskom prevozu kako bi naši korisnici mogli lako da koriste njihove usluge. Tek se fokusiramo na proširenje poslovanja u SAD i pojačavamo napore u Evropi. Za pet godina FLIO želi da opsluži 10-milionitog korisnika. – kaže Jennifer Schwanenverg, šef komunikacija u FLIO.
Aplikacije avio-kompanija uglavnom se koriste za bukiranje letova, ali i za check in. Prema analizi kompanije SITA „Passenger IT Trends Survey“, check in na mobilnom telefonu je budućnost i predstavlja kontinuiranu promenu koja će transformisati industriju. U 2015. godini, 11% svih prijava na let je izvršeno preko aplikacije, a očekuje se da će u 2016. taj broj porasti na 20%. Procenat će rasti do tačke gde će se proces prijave na let skoro u potpunosti automatizovati, a to će gotovo dovesti i do eliminacije papira koji se koristi za bording karte. Ista studija utvrdila da je uvek prisutno 10% putnika koji preferiraju tradicionalne i F2F načine bukiranja i čekiranja, tako da se ovom studijom ne očekuje potpuna automatizacija u skorijoj budućnosti.
U svetu aplikacija avio-kompanija postoji više globalnih pretraživača preko kojih možemo bukirati karte, a takođe i izvršiti check in, bez obzira na to koja je avio-kompanija u pitanju. Od skoro, postoje i aplikacije koje se žale umesto nas u slučaju da nam je otkazan let, izgubljen prtljag, itd. poput Service.
Segmentiranje ide u nedogled, a putnicima i dalje ostaje dilema koliko i koje aplikacije su potrebne za automatizovano putovanje? Ili drugačije: da li će zvanične aplikacije aerodroma i avio-kompanija postati nepotrebne?
Pretpostavka je da neće jer u slučaju zvaničnih aplikacija korisnici uvek znaju kome mogu da se obrate ako nešto krene po zlu, a izbegavanje izlaženju u susret njihovim zahtevima je naplativo. Takođe, aerodromi i avio-kompanije pružaju različite nivoe i vrste usluga, pa će startapovima biti teško da ih objedine. Njihova usluga će se zadržati na nivou bazičnih zahteva korisnika.
Sa druge strane, avio-kompanije i aerodromi će morati bolje da iskoriste potencijal aplikacija za razvijanje portfolia i nivoa usluga za sve rastući broj korisnika koji žele potpuno automatizovano putovanje.
Šta vi mislite?
Koje aplikacije vi koristite pri putovanju avionom?
putujuci
Nezavisne komercijalne aplikacije tesko mogu da zamene kompanijske jer je neisplativo obezbediti toliko relevantnih informacija i datih ih prakticno besplatno. Kada koristite aplikaciju avio kompanije vi ste kroz kartu ili aerdromsku taksu vec platili koriscenje ovakve aplikacije a nezavisni igrac kao FLIO zivi od oglasavanja aerodromskih prodavnica i nije mu toliko bitno da vas informise koliko da vas dovede do prodavnica koje su platile oglasavanje. Takav im je poslovni model.
Ako pogledate BEG videcete samo najosnovnije dok kod „butik“ aerodroma ima mnogo vise ali je pitanje da li vam bas to treba. Nezavisni mogu da opstanu samo kao oglasne platforme dok kompanije imaju mnogo vise kvalitetnih informacija jer ih sami generisu.