BEG airport status
LYBE 2007:30 Z 300°06KT CAVOK 11/04 Q1027 NOSIG=
Prva domaća modifikacija lovačkog aviona u Srbiji: RV i PVO integrisalo rakete R-60 na dvosede MiG-21UM Prvi put na ovim prostorima, MiG-21UM ima integrisane rakete vazduh-vazduh R-60 / Foto: Živojin Banković

Prva domaća modifikacija lovačkog aviona u Srbiji: RV i PVO integrisalo rakete R-60 na dvosede MiG-21UM

Lovačka avijacija danas predstavlja nerazdvojivi segment protivvazduhoplovne odbrane koju još čine artiljerijsko-raketne jedinice, sistem vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja kao i sistem veza.

Lovački avioni visokih taktičko-tehničkih karakteristika su danas gotovo potpuno sposobni za izvršavanje zadataka kontrole vazdušnog prostora kojom država pokazuje i dokazuje koliko je sposobna da održi svoj suverenitet.

Ova vrsta vojne avijacije je danas u Srbiji u velikoj krizi sa veoma skromnim mogućnostima i kapacitetima. Kada je reč o samoj tehnici RV i PVO Vojske Srbije raspolaže sa četiri lovačka aviona MiG-29 od kojih su u poslednjih godina bila aktivna samo tri. Poslednji operativni lovac-presretač MiG-21bis prizemljen je septembra prošle godine pa su u upotrebi ostali samo dvosedi avioni MiG-21.

IMG_2675
Srbija trenutno može da računa na svega dva aviona MiG-21UM i tri MiG-29B/UB. Uskoro će im se pridružiti i treći dvosed NL-16 / Foto: Živojin Banković

U proteklih nekoliko godina u 101. lovačkoj avijacijskoj eskadrili korišćena su samo dva dvoseda MiG-21UM koji su aktivni i danas a jedan od njih je primerak koji je bio razoružan u skladu sa sporazumomm o kontroli naoružanja iz 1996. godine. Drugi avion mogao je biti naoružan samo ubojnim sredstvima za dejstvo po ciljevima na zemlji pošto su istekli resursi raketama vazduh-vazduh koje je mogao da nosi.

Treći MiG-21UM (evidencijski broj 16185) bi, kako je najavio komandant RV i PVO, ovih dana trebalo da posle remonta započne sa probnim letovima. To je najmlađi MiG-21 koji je bivša Jugoslavija nabavila, proizveden je 1. decembra 1986. a isporučen nakon 25 dana.

Koliko je stanje loše svedoči i to što je usled nečinjenja državnog vrha u vezi nabavke novih lovaca, RV i PVO bilo prinuđeno da na trenažni dvosed MiG-21 integriše rakete vazduh-vazduh koje do sada nisu bile deo arsenala ovih aviona.

Na taktičko-tehničkom zboru priređenom prilikom svečanog otvaranja novog hangara na aerodromu Batajnica mogao se videti MiG-21UM (službena vojna oznaka NL-16) evidencijskog broja 16180 sa nosačima APU-60 za rakete vazduh-vazduh tipa R-60 (NATO oznaka AA-8 ‘’Aphid’’). Ove rakete su se na jugoslovenskim avionima MiG-21bis pojavile krajem 80.tih godina a standardni su deo naoružanja i lovaca MiG-29.

IMG_2676
Zbog bezbednosti za ovu priliku na avionu nisu bile okačene prave rakete već UZR-60 / Foto: Živojin Banković

Iz bezbednosnih razloga, pošto je avion bio okrenut ka posetiocima, na avion nisu bile okačene prave rakete već su to bile vežbovne UZR-60 (учебно-записывающая с регистратором).

Do sada dvosedi u našem RV nisu imali u naoružanju ovaj tip raketa a fabrički su mogli da nose starije infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-3S. Kako Tango Six saznaje, na avionu 16180 odrađena je kompletna modifikacija linije naoružanja koja je prilagođena za rakete vazduh-vazduh R-60 u varijantama R-60, R-60K i R-60MK.

Deo modifikacije čine i lanseri APU-60 (APU-60-I) a moći će da se upotrebljavaju i dvošinasti APU-60-2. Svi radovi su urađeni tako da se dobiju funkcije kao na jednosedim MiG-21bis pa je moguće pojedinačno i plotunsko lansiranje raketa.

Ovo je prva modifikacija jednog borbenog aviona inostrane proizvodnje u proteklih 25 godina, osmišljena i odrađena kod nas. Nakon izvedenog posla integracije novog naoružanja ono je ispitano kako na zemlji tako i u vazduhu. Kako smo još saznali i avion čiji će remont uskoro biti završen takođe će biti osposobljen za koriščenje rakete R-60.

Sličnu modifikaciju u Evropi su uradili Česi, Poljaci i Finci a postoje i informacije i za rumunske i hrvatske dvosede mada do sada R-60 na njima nisu viđene u javnosti.

Komentari

F

Ova „modernizacija“prilici zemlji koja je sprovodi.
Jad,beda i tuga od RV-a.

Odgovori
g

Ideja sa kraja ’80tih proslog milenijuma…
Azurno nema sta – samo 25god kasnjenja…
Gledajuci godiste tehnike, jos je i modernizacija…
O, Boze…
Ps-bez uvrede, ali u normalnim drzavama, ovako izgleda zavrsni/diplomski rad na tehnickim fakultetima… (npr-u BRD je dobar deo starih aviona, posebno iz DDR, zavrsio po skolama za ucenje, vezbanje…)

Odgovori
S

Bravo, samo tako, malo po malo. Evo dolaze Mi 17, jos da modernizujemo Mig21 jednosede i Orlove sasvim solidno; kad vec nemamo para za MiG29M.

Odgovori
r

RV treba da promeni naziv u partizanska eskadrila jer po opremljenosti nije daleko od nje

Odgovori

…i tako, dok se mi bavimo ugradjivanjem silikona na babu, ljudi nam umiru po zemlji jer i dalje nemamo niti jedan jedini helikopter koji je u stanju da se opremi vincem. Stvar koju takodje ljudi rade kao seminarske radove na fakultetu..

Ali neka smo mi modernizovali…

Odgovori
t

Seminarski radovi se prenose sa kolena na koleno, tako da ucis iz pogresne literature.

O

Išta je bolje od ništa. Pozdravljam i podržavam i tako malene modifikacije, pre svega zbog održavanja nivoa taktičko-tehničko-tehnološkog nivoa znanja. Tužno bi bilo dati silne novce nečijoj tamo industriji da nam modernizuje „dede“; ovako, malo mi čeprkamo, malo nešto saznamo i napravimo, a štedimo novac za NOVE vazduhoplove. Dospeli smo u nezavidan položaj i moramo se snalaziti kako-god-znamo-i-umemo… tu bih podsetio na neverovatne (nadljudske?) podvige Izraelskog vazduhoplovstva (tu pre svega mislim na tehničko održavanje!) dok im je i država i vazduhoplovstvo bilo u samom povoju. Ako su mogli oni, ako su mogli tada, onda možemo i mi.
Da li je ikom plao na pamet da ostvarimo saradnju sa Indijom, koja je više nego rada da ponovo sarađujemo kao nekad za vreme SFRJ.

Odgovori
P

A šta to mi imamo da ponudimo Indiji?

2

Kako bi bilo lepo kad bi entuzijasti-pljuvači znali da naprave razliku između ove neozbiljne vlasti, koja ovoj neozbiljnoj vojsci daje NIŠTA para, i dobrog dela pripadnika RV i PVO koji sa tih NIŠTA para teškom mukom pokušavaju da sačuvaju supstancu za neka bolja vremena.

Odgovori
D

Nije to nista. Da vidite kad dogodine „otkriju“ da jos 5 UM-ova moze da se remontuje, naoruza sa R-60MK i leti do 2025-e.

Odgovori
M

Ovaj Mig21 stvarno izgleda kao zardjala limenka. Uz to uopste nema radara, kako ce naci cilj ako treba da napada.
Jako zalosno. Nemamo vise lovacku avijaciju. Tko ce da odgovara za to??!

Odgovori
2

Pitanje ti je na nivou „kako avion leti, a ne maše krilima“!

D

Cilj ce naci radari na zemlji. Sovjetski avioni (a u proslosti zapadni) su uvijek koristile takve taktike (GCI – Ground Control Intercept).

Ovak projekat naoruzavanja MiG-21UM sluzi vazne srvhe:

1. Odrzavanje pilota
2. Odrazavanje tehnickog znanja
3. Produziti zivot MiG-29.
4. Odrazavanje osnovnog air policing.

Tu je i politcka svrha. :P

Za 1 i 2 Hrvati i Rumuni lete MiG-21, Poljaci Su-22, Iran leti F-4/-5/J-7, Pakistan J-7, Egipat J-7/MiG-21/F-4/Mirage 5 itd itd. Cak Kinezi jos uvijek imaju velike brojeve J-7 i Q.5 dok cekaju novije avione.

Glavnina tih aviona su u pravom ratu za nista i poslati pilote u njima je samoubistvo. Ali za ordzavanje sposobnosti su dobri dok ne dodu novi avioni.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend