I pored povlačenja određenih efektiva Vazdušno-kosmičkih snaga iz Sirije, vazdušni udari ruskih borbenih aviona i helikoptera nastavljeni su u skladu sa situacijom na terenu. Na scenu su stupili borbeni helikopteri koji su sada u centru pažnje i čija borbena dejstva su u medijima prikazana kroz fotografije i video klipove koji su snimljeni na ratištima kao i u sirijskim vazduhoplovnim bazama.
Iznesen je podatak da je Rusiju vazdušna kampanja u Siriji koštala oko 480 miliona dolara a da će za popunjavanje rezervi ubojnih sredstava i remonta aviona i helikoptera biti potrošeno još oko 143 miliona dolara. U raznim analizama ističe se politička i vojna dobit koje je stečena ovom akcijom a koja je Rusiju značajno ojačala kao svetsku silu koja će imati veliku ulogu u rešavanju mnogih konflikata širom planete.
Još jedan aspekt iz koga treba sagledavati rusko direktno mešanje u sukobe u svetu je naravno i ekonomski interes Rusije koja nastoji da proda što više naoružanja zainteresovanim stranama. Samo tokom prošle godine potpisani su ugovori u vrednosti od 26 milijardi dolara a realizovan je izvoz vredan 14,5 milijardi dolara.
Po nekim procenjenim proračunima, Rusija bi od izvoza naoružanja koje bi moglo biti ugovoreno na osnovu svog angažmana u Siriji, mogla da donese zaradu od 6-7 milijardi dolara. Najveću zaradu mogli bi naravno da donesu borbeni avioni i helikopteri kao najskuplji oružani sistemi.
Od 2000. godine do danas ruska vojna industrija doživela je preporod pre svega zahvaljujući čvrstoj kontroli države ali i ekonomskom razvoju. Poboljšanja u tom sektoru ruske privrede ostvarena su velikim ulaganjima države a to je rezultiralo i velikim narudžbinama ruske vojske koja je imala potrebe za ogromnim količinama vojne tehnike kako bi zamenila zastarelo naoružanje i prilično zaostajanje uzrokovano ekonomskom krizom 90-tih godina 20. veka.
Samim tim došlo je i do rasta izvoza naoružanja i vojne opreme jer su novi oružani sistemi koji su se našli na listi za izvoz prethodno imali detaljno ispitivanje u ruskoj vojsci koja ih je uvela u naoružanje a neke je čak isprobala u realnim borbenim uslovima. U Siriji su prvi put, što se tiče vazduhoplovne tehnike isprobani višenamenski borbeni avioni Su-30SM, Su-35SM, taktički bombarderi Su-34 kao i borbeni helikopteri Ka-52.
Činjenica jeste da ruski vazduhoplovi u Siriji nisu imali većih borbenih izazova što se tiče opasnosti od obaranja jer neprijatelj ne raspolaže sa respektabilnim PVO naoružanjem. Međutim, avioni i helikopteri su ipak pokazali određenu efikasnost i pouzdanost o čemu govori veliki broj borbenih misija i sati naleta u kratkom vremenskom roku kao i veliki broj uništenih ciljeva za preokret situacije na terenu u korist sirijske armije. Tu je takođe i podatak da ruske VKS za sada nisu imale nijedan pad aviona usled tehničkog kvara. Pre dva dana prvi gubitak bio je borbeni helikopter Mi-28 koji se po poslednjim informacijama srušio usled greške pilota.
Iako je u medijima prikazano da su mnoge narudžbine ruskog naoružanja nastale zbog angažovanja iste u vojnoj intervenciji u Siriji to nije sasvim tačno. Većina nabavki dogovorena je pre direktnog angažovanja Rusije na Bliskom istoku a neki tipovi oružanih sistema su se u protekle 2-3 godine već pokazali na ratištima u Iraku.
Tako je na primer ruski borbeni helikopter Mi-28 svoju borbenu premijeru imao upravo u Iraku 2014. godine a alžirska narudžbina je ipak u raznim medijima vezana za upotrebu ovog helikoptera u Siriji od strane ruske armijske avijacije. Pri tom treba reći da je Alžir naručio Mi-28 još 2013. godine. Za sada, narudžbine za Irak iznose 15 (po nekim podacima 19) helikoptera dok je Alžir naručio 42 primerka.
Uspehu ruskog oružija na međunarodnom tržištu doprinela je i njegova jednostavnost, robusnost ali i dostupnost kao i praktičnost. Mnogi zapadni oružani sistemi su danas savremeniji od ruskih ali su istovremeno komplikovaniji za upotrebu i održavnje, znatno skuplji sa dužim rokovima isporuke. Stoga su države sa gorućim problemima vojnog sukoba nabavile rusko naoružanje koje je moglo da se dobije veoma brzo, zatim da se momentalno upotrebi u borbama a pri tom se pokazalo i kao veoma efikasno.
Intervencija u Siriji je privukla pažnju za višenamenskim borbenim avionom Su-35 za koji su zainteresovani Alžir, Indonezija, Pakistan i Vijetnam, potom za taktički bombarder Su-34 za koga je navodno Alžir u decembru prošle godine već potpisao ugovor. Iako ugovor nije zvanično potvrđen (po nekim izvorima jeste) nabavka bi obuhvatala 12 aviona sa izvoznom oznakom Su-32. Poslednje informacije govore o zainteresovanosti Jordana za ovim tipom taktičkog bombardera.
Tržište oružja zavisi od bezbednosnih pretnji ali su itekako važni ekonomski, politički i vojni odnosi među državama. Vojna industrija donosi veliki novac ali sama isporuka naoružanja nije najbitnija – tu su ugovori za održavanje, obuku, dalju modenizaciju. Obično ovi sporazumi donose dugoročnu saradnju države koja je isporučila oružije sa onom koja ga je nabavila a taj razvoj odnosa se ne zasniva samo na vojno-tehničkoj saradnji.
carlito
Zasto u Siriji nema MiG-ova u akciji? Nisam primjetio da je i jedan MiG na bilo koji nacin ucestvovao u akciji, cak ni MiG 29 ili 31 nisu se pojavili u bazama kao potencijalna vazdusna podrska bombarderima? Ili su Suhoji zaista toliko nadmocni u odnosu na MiG , ili Suhoj ima protekciju u ruskoj vojsci? Ili je mozda MiG bio tamo, ali ja nisam dobro obavjesten?
radovanović
Suhoj je dominantniji avion u eventualnim vazdušnim dvobojima a i ima veći dolet nosi više vrsta naoružanja itd. Nasuprot njima su migovi 29 i 31 koji su u osnovi lovci presretači izuzev 29 koja može da se koristi i za dejstva na zemaljske ciljeve mig -31 je klasičan presretač koji služi za otkrivanje i uništavanje ciljeva u vazduhu na velikim daljinama pošto ima izuzetno moćan radar , skromnih je manevarskih mogućnost u odnosu na klasične lovce a projektovan je zbog potrebe bivšeg SSSRa da imaju presretač koji će brzo da reaguje i neutrališe neprijateljske avione na većoj daljini i visini pre svega strategiske bombardere i avakse, nasuprot njemu mig -29 je možda i mogao da se upotrebi u Siriji kao pratnja bombarderima ali mislim da je njegov dolet bio presudan za to što nije . Nisu Rusi odustali od migova to pokazuju i programi njihovih modernizacija jednostavno Suhoji su noviji tipovi letelica a ovaj sukob je bio prilika da se pokažu i u borbama iako su izostale borbe u vazduhu ostale zadatke je ispunio sa lakoćom bez nekih kvarova i udesa
Živojin Banković
Руски МиГ-ови нису били у Сирији. Фамилија Сухоја је савременија и борбено моћнија од МиГ-а 29 а за МиГ-ом 31 није било потребе. За задатке ловачке задатке били су адекватнији Су-35С и Су-30СМ.
radovanović
To sam i napisao
Živojin Banković
Није се видео коментар. Слажем се са оним што сте написали.
radovanović
Znači pratimo slična dešavanja
radovanović
Mala dopuna. Mnoge države su pokazale interesovanje za kupovinu Suhoja pa je ovo bila prilika za demonstraciju njihovih mogućnosti možda je i zbog toga izostalo angažovanje 29ki u Siriji pre svega varijante SMT koja je i najnaprednija u ovoj familiji aviona
22201
Ne vredi…
Deadone
Rusi su vec odavno izgubili interes u kopnene verzije MiG-29. Ono malo sto kupe su da odrzavaju industrijski kapacitet ili su avioni koji Alzir nije prihvatio.
MiG-29 prestavlja staromodno misljenje – to jest Treci Svijetski Rat u Zapadnoj Evropi – kratki dolet (a Rusi nemaju puno tankera Il-78) I manji kapacitet za razvoj nego ogroman Flanker.
Su-27/30/34/35 je najbolji avion za drzave sa dugim granicama i koji ne zele da se oslanjaju na tankerima (RAND je pokazao da je najveci problem sa Americkom zrakoplovstvu oslanjanje na tankerima).