BEG airport status
Krila Fijatovog G.50 bis biće privremeno deo stalne postavke Muzeja vazduhoplovstva Krila G.50 bis deo postavke do kraja sezone / Foto: Zoran Radojević

Krila Fijatovog G.50 bis biće privremeno deo stalne postavke Muzeja vazduhoplovstva

Krila Fijatovog aviona G.50 bis, koja su se godinama nalazila u depou Muzeja vazduhoplovstva Beograd, privremeno će biti deo stalne postavke u ovoj ustanovi kulture, izjavio je za Tango Six kustos ovog muzeja, Zoran Radojević.

– Sad smo prvi put krila pregledali i opisali oštećenja. Ovo je dobro u svrhu njihove zaštite, ali i zbog povećanja interesovanja ljudi za posete. Krila, međutim, najduže mogu ostati izložena do kraja sezone– objasnio je Radojević i istakao da je ovakva odluka naišla na negativne reakcije zaposlenih u Muzeju jer krila nisu potpuno konzervirana.

Uprkos tome, on naglašava da je privremeno izlaganje eksponata koji nisu u potpunosti pripremljeni za to praksa i u drugim muzejima u svetu.

– Gledao sam avion koji je u očajnom stanju u jednom stranom muzeju, ali je procenjeno da je dobro da on bude izložen – rekao je Radojević i dodao da je u planu izrada pokrivača za zaštitu od sunca koji bi trebalo da spreči oštećivanje boje.

On je objasnio da je iznošenje krila iz depoa stara ideja na kojoj se dugo radilo, ali da su sva dešavanja u Muzeju u poslednjih godinu dana usporila njenu realizaciju. Okidač za iznošenje delova G.50 iz depoa bila je privatna poseta italijanskog visokog predstavnika.

– Pre skoro 2 meseca bila je najavljena poseta jednog italijanskog visokog predstavnika koji vodi vojne muzeje u Italiji. Naravno da je postojalo interesovnaje za avion – to je normalno jer postoji duga istorija interesovanja italijanskog naroda za nešto što je kod njih konstruisano, stvoreno, a sticajem okolnosti je ostalo i sačuvano je ovde u Beogradu.

Jednim dobrim delom sam zbog toga ja ovo uradio, ali mi smo u tom trenutku već radili na krilima – bili smo napravili drvene nosače koji služe za bezbedno skladištenje u depou – objasnio je Radojević.

On je istakao da krila nisu hronološki stavljena na dobro mesto, ali da je to kompromis sa ciljem da se stalna postavka osveži, privuku posetioci i da se ona „zaštite“.

– Pokušavamo da nešto lepo učinimo i opravdamo našu ulogu, a to je zaštita onoga što je baština ovog naroda – izjavio je Radojević za naš portal.

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

I

Cela drzava je prodata, sto ne bi i jedan avion.

Odgovori
B

Ovakvi eksponati su dobri za neke strucne skupove ali ako muzej zeli da privuce entuzijaste i decu, odnosno poveca posetu muzeju i ucini ga zanimljivim treba da izlaze cele avione. Ovo je kao kad bi u ferariju izlagali haube, vrata i amortizere starih modela a ne celo vozilo.

Odgovori
N

Nije mi jasno kakvo ostecivanje boje?Avion zahteva potpunu restauraciju a smatram da je do sada svaki detalj na tom krilu fotografisan,skiciran ili bar popisan ako im je nesto zbog autenticnosti u kasnijim radovima vazno.A inace bas su Italijani poznati po tome sto cuvaju i neguju svoju bar sto ja znam tehnicku istoriju.Da je i ovaj bio kod njih zavrsio bi kao i svi ostali kojih vise nema

Odgovori
K

И до сада је било примера да се на изложбу износе предмети који нису музеолошки обрађени и прописно припремљени за излагање. Међутим, у последње време постали смо сведоци својеврсне опструкције, која се граничи са деструкцијом и саботажом. Притом се свесно крши Закон о култури, често од стране оних који су полагањем државних испита преузели на себе обавезу заштите културних добара.

K

Одмах мора да се нагласи да изношење крила италијанског ловца Фијат Г.50 бис није било ни у једном годишњем плану Музеја ваздухопловства – Београд (МВБ). У вези са овим чином није консултован стручни савет Музеја, нити је обавештен кустос који је задужен за ово културно добро. Када је Зоран Радојевић затражио помоћ од запослених да се изнесу крила на главну поставку, сви до једног су га одбили. Он је овај чин извео на незаконит начин, тако што је ван редовног радног времена, у недељу 17.01.2016. године, довео у депо Музеја непозната лица која нису радници установе (што је кривично дело), оданде изнео културно добро првог реда и однео га на главну поставку. Ово је класичан пример самовоље кустоса Зорана Радојевића, којем је пре годину дана истекла функција вршиоца дужности директора МВБ.

Odgovori
K

Да би замаскирао своју самовољу господин Радојевић на Т6 наводи некакву „приватну посету италијанског високог представника“. Реч је била о једном од предавача на „Радионици о раду и одржавању војних меморијала и војних музеја“ (податак са сајта МО). Ова предавања у Министарству одбране држали су 18. децембра прошле године стручњаци војних музеја Италије, Грчке, Аустрије и Португалије. Експерт из Италије је на сопствени захтев посетио МВБ у пратњи представника Министарства одбране. Посетио је само главну поставку и није имао никаве посебне захтеве, нити жеље. У току обиласка се једино интересовао за власничку структуру музеја, начин финансирања и одржавања зграде и изложбе, што је иначе била и његова тема на заказаној радионици. Остајемо ускрећени за одговор на питање да ли је поменути гост уопште знао да се у Музеју налази нека музеалија италијанског порекла? И сада када би „италијански високи представник“ попео на изложбу то не би могао да сазна.
Испред експоната нема никаквог натписа.

Odgovori
K

Морају се демантовати неке изјаве.
Например: да су крила први пут прегледана и описана оштећења. Како је уопште могуће дати једну овако неоговорну изјаву, ако се зна да је авион уведен у инвентарну књигу музеја, има картон и ужива највиши степен заштите културног добра?!

Па онда: „ . . . јер крила нису потпуно конзервисана“, још је једна неодговорна изјава, јер крила уопште нису конзервисана.

То што је нешто пракса у иностраним музејима не важи за наше музеје, јер у нашем Закону јасно пише да се код нас на изложбену поставку могу износити само потпуно музеолошки обрађени и припремљени музејски предмети.

Прича о наводним покривачима за заштиту од сунца је некаква накнадна памет, која је дошла после критика осталих кустоса да се на поставку већ извесно време износе предмети који уопште нису припремљени за излагање. Доказ за то су дрвене сошке које су направљене само за манипулацију у депоу и никако немогу да послуже за излагање на сталној поставци.

Odgovori
K

Радојевић се представља као заштитник наше културне баштине, због чега је поред крила Фијата изнео и разне делове немачког бомбардера Ју-87Б Штука. Као разлог за ове поступке наводи да је то начин борбе против међународних предатора, који су бацили око на богату збирку МВБ.
Питам се где му је била ова свест пре 14 година, када је те исте делове послушно паковао ради слања иностраном купцу за Енглеску?

Odgovori
K

Овај наступ господина Радојевића на Т6 је само обичан покушај накнадног прибављања алибија за почињене незаконите радње. Међутим, запослени у Музеју немају илузија по овом питању, јер је на вишеструко инсистирање колегијума да одговори зашто је то учинио изнервиран рекао: „питајте министра Војног, који је растурио ову установу“.
Тако се случај изношења крила авиона Фијат Г.50 на главну поставку Музеја претворио у најбољу илустрацију стања у овој установи културе и доказ немоћи Државе да њоме управља у складу са важећим Законом о култури.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Igor na: Članice ODKB-a dobijaju popust: Belorusija potpisala ugovor za kupovinu Su-30

@Miroslav Miroslave, ne moraju oni biti zapadni propagandisti već samo ljubitelji avijacije koji se lože na rambo filmove i top gan a mrzi ih da tematici posvete malo više vremena. Zato i insistiram na podacima i argumentima a ne na rekla/kazala izbljuvotinama. Insistiram na razradi scenarija ako treba i u sitna crevca jer se tu…

27. Jun 2017.Pogledaj

CC AS. na: Jesu li promjene u Air Serbiji napredak ili nazadovanje – 1. dio

Svaka čast za tekst! Detaljan i poučan za konačno rasvetljavanje slike Jat-a od 2000-ih pa na ovamo i urbanim mitovima kako je sve nekada bilo bolje..( mozda do 90-te) Jedva čekam nastavak.

27. Jun 2017.Pogledaj

DD na: „Nikola Tesla“: Opsluženo 1,8 miliona putnika i zarađeno više od 1 milijarde dinara u prvih pet meseci 2017.

kakve veze ima Aerodrom sa time sto su stjuardese na letu Air Serbia-e jele banane i nisu usluzivale putnike?

27. Jun 2017.Pogledaj

Djura Petrovic na: „Nikola Tesla“: Opsluženo 1,8 miliona putnika i zarađeno više od 1 milijarde dinara u prvih pet meseci 2017.

uspeli su da ostvare dobite, a ljude i decu na pojedinim relacijama koje su trajale 1 sat i trideset minuta nisu ponudili ni casom vode, SRAMOTA. Deca su gledala kako stjuardese jedu banane a za njih nema ni casa vode.

27. Jun 2017.Pogledaj