BEG airport status
“Ruski helikopteri“ planiraju modernizaciju srpskog remontnog centra „Moma Stanojlović“ Helikopter Mi-8T na remontu u Vazduhoplovnom Zavodu ''Moma Stanojlović''. Srbija će nakon povlačenja Mi-8T za dve godine, ukoliko ne budе novih nabavki, ostati samo na jednom Mi-17 i dva Mi-17V-5 / Foto: Novica Andrić

“Ruski helikopteri“ planiraju modernizaciju srpskog remontnog centra „Moma Stanojlović“

Holding korporacija ’’Ruski helikopteri’’ ima velike planove kada je u pitanju otvaranje novih servisnih centara. U intervjuu datom agenciji RIA Novosti u utorak 12. jula na međunarodnom sajmu ’’Farnboro’’ zamenik generalnog direktora ove ruske kompanije Grigorij Kozlov rekao je da se trenutno razgovara o otvaranju novih postprodajnih servisa za ruske helikoptere u Latinskoj Americi i jugoistočnoj Aziji.

Takođe postoji i plan za modernizaciju i osposobljavanje srpskog vazduhoplovnog zavoda a spomenuti su i zajednički projekti saradnje sa Bugarskom, Slovačkom i Češkom. Istovremeno ova kompanija dobila je i posao remonta mađarskih helikoptera Mi-17, izjavio je Kozlov za RIA-u.

U svetu već postoji dosta remontih zavoda koji se bave održavanjem, servisiranjem, popravkama i remontom helikoptera ruske proizvodnje, pre svega srednjih višenamenskih Mi-8 i 17. Ovaj tip helikoptera se i dalje proizvodi i dobro prodaje a Rusi će se svakako truditi da već postojeće i nove servise za održavanje osposobe za radove na novim verzijama Mi-8.

U Latinskoj Americi postoji nekoliko korisnika Mi-8 koje su relativno skoro nabavile a i dalje kupuju nove primerke. Tako npr. varijantu Mi-17V-5 koriste Meksiko, Venecuela i Kolumbija, dok Mi-171 koriste Argentina, Peru, Ekvador, Nikaragva. U jugoistočnoj Aziji helikoptere Mi-17V-5 kupili su Tajland i Indonezija, Mi-171/Mi-172 Bangladeš i Vijetnam.

Srbija

Kozlov se posebno osvrnuo na Srbiju za koju je rekao da ’’Ruski helikopteri’’ imaju plan da modernizuju vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ kako bi se osposobio da može obavljati servis helikoptera Mi-8 i Mi-17 koji se nalaze u upotrebi u Srbiji ali i u istočnoj Evropi.

Trenutno eksperti ruske korporacije rade na proceni remontih i proizvodnih mogućnosti zavoda kao i njihovih saradnika na tim poslovima. Takođe radi se i procena šta je sve potrebno nabaviti i uložiti kako bi se zavod osposobio za navedene aktivnosti.

Osim opsluživanja srpskih Mi-8 i Mi-17 zavod bi u perspektivi mogao da radi i helikoptere koji se koristi u regionu istočne Evrope, naglasio je zamenik generalnog direktora ’’Ruskih helikoptera’’ za agenciju RIA.

Podsetimo, protokol o formiranju regionalnog centra za održavanje helikoptera ruske proizvodnje potpisali su 11. januara ove godine tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić i prvi zamenik direktora Federalne službe za vojnotehničku saradnju Ruske Federacije Andrej Arturovič BojcovPrethodno je u oktobru prošle godine prilikom posete srpske delegacije Moskvi najavljeno da bi se ruski helikopteri u budućnosti mogli remontovati u Srbiji.

Mađarska

Na konferenciji za novinare koju je u svom sedištu pre nekoliko dana organizovala kompanija ’’Ruski helikopteri’’ saopšteno je da je sa mađarskim ministarstvom odbrane potpisan ugovor za remont 4 helikoptera Mi-17.

Ugovor je potpisan pošto je ova ruska kompanija pobedila na tenderu koji je organizovan u februaru ove godine a mađarski helikopteri biće remontovani u zavodu u Novosibirsku.

Mađarska trenutno u inventaru ima 7 helikoptera Mi-17 od kojih su poslednjih godina letela samo dva. Kako bi se situacija malo poboljšala iz Rusije su 2014. nabavljena tri polovna remontovana Mi-8T a prethodno je 2011. iz Finske primljena donacija u vidu dva modernizovana Mi-8T.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pu

Srbija bi trebalo da nastoji tome da zameni svu vojnu opremu proizvedenu u SSSR-u, moze rusko,nemacko,francusko,americko pa cak i kinesko ali sovjetsko nikako

Odgovori
gi

Izvinite, ali za samo 3 helikoptera (Mi8 ce za 2 godine izaci iz upotrebe ali vec od sledece godine se povlaci par komada)?!
Tesko…

Odgovori
ci

krajem godine stizu jos dva helikoptera medjutim nije poznato o kojim se letelicama radi posto su govorili i o drugom proizvodjacu, sto bi bila katastrofalna logisticka greska da kupujemo razlicite letelice iste namene…doduse ne bi me iznenadilo da to ucine s obzirom da vec planiraju kupovinu dvoseda mig-29m2 za koji mi nemamo dovoljno pilota,a svi se prave blesavi

Il

Ukoliko ne grešim,MIG 29M2 se koristi za trenažu,tj. upravo je on tu kako bi novi pilot mogli da lete na MIG-29M.

Pilote je lako naći,interesovanje za vojne škole jeste visoko poslednjih godina,zbog sigurno posla i u većini slučajeva barem prosečne plate.

Načelnik generalštaba je izjavio da će u pitanju biti isto Mi-17V5.

gi

Ok, ako bude – za 5, ali i to je upitno…
Pored toga, ako budu 2 kom od drugog proizvodjaca, sta im znaci remontni centar za Milove?
Hrvatska ima vise od 20 Mi-8/17, npr, pa je logicniji izbor… Sta vise, skoro je Makedonija izvrsila remont svojih Mi17 u Hrvatskoj, dok remont samih Hrvatskih Mi171 mogu, za sada, da rade samo Rusi…

bu

Ukoliko ne gresim, poslednjeg pilota za MiG-29 nasa zemlja je skolovala davne 1998. sto se tice MiG-29M2 slazem se da je potreban za obuku medjutim problem je u tome sto svi vojni zvanicnici pa cak i premijer uporno govore o njemu kao navijeni iako takav avion nije nigde u upotrebi pogotovu ne za ono sto nama treba, jedini razumni izbor u ovom trenutku je MiG-29M ili eventualno SMT da nam sluzi kao radni konj za air policing a dotad nasi piloti mogu na miru da sanjaju let na F-16 ili nekom drugom boljem avionu

Il

Ukoliko je to istina da smo 1998 školovali poslednjeg, to je verovatno zbog malog broja aviona koji je ostao posle rata (5).A sada lete samo 3.Treba nam oko 6 aviona,bilo kakvih,za air policing.Sada dopunjujemo 29 sa 21a n pekako i stignemo do tog broja,ali kada krenemo u nabavku novih aviona verovatno ćemo krenuti i u obuku barem 1 ili 2 nova pilota.

MiG-29M i M2 upravo kupuje Egipat,oko 50 komada.

Mislim da je bolje sačekati i videti kakve modele oni dobiju,nije nemoguće da vrate svih 50 nazad zbog katastrofalne izrade,pa traže Su-30 kao Alžir.

MiG-29SMT je u službi RF,tako da koliko toliko imam poverenje da ima barem prolazni nivo izrade.

Moje mišljenje je da trebamo uzeti 2 MiG-29SMT iz Rusije,i ova naša 4 modernizovati na taj standard.Tako izbacujemo MiG-21 iz upotrebe,a opet štedimo modernizacijom,a ne kupovinom nekog proizvoda (realno gledano) sumnjivog kvaliteta.

bu

I ja sam za MiG-29SMT medjutim kazu da tu verziju Mikojan nije proizvodio vec su samo nadogradjivali starije verzije na taj nivo tako da ne znam da li bi mogli…doduse ne znam da li kod nas postoji neka profesionalna vojna komisija koja odlucuje o izboru i kupovini naoruzanja ali sudeci po rezultatima izgleda da ne postoji, ako vec kupujemo od miga onda treba malo da se cenjkamo s njima jer su pred bankrotom umesto sto im se nasi ponizavaju kao da nam nesto poklanjaju…zabrinjava me to sto je premijer nabudzio cenu kako on kaze 45 miliona za jedan mig-29m2,ne znam da li je pogresno informisan ali u svakom slucaju po toj ceni je venecuela placala su-30. ako ne kupimo mig dobro bi nam dosao i jeftini hal tejas koji prihvata komplet naoruzanje sa mig-29

Il

U slučaju da kupujemo SMT verovatno bismo kupili polovne modele iz inventara avijacije RF.Verovatno jedan dvosed i jedan jednosed,ili dva jednoseda (Oznaka dvoseda- MiG-29UBT)

Ako bismo kupovali samo nove avione,opcije su MiG-29M i M2,ali pitanje je kolika je razlika između 29SMT i 29M.Ukoliko razlika postoji,kupovina novih 29M i 29M2 bi bila veoma loša,jer bi morali paziti upravo na te sitne razlike između njih prilikom održavanja,a za vazduhoplovstvo sačinjeno od samo 6 lovačkih aviona to i jeste veliki problem.

Međutim,problem je i to što bi kupovinom novih aviona,imali 2 aviona sa dugim vekom trajanja (da se tako izrazim,nadam se da me razumeš),i ostala 4 koja su pri kraju životnog veka.Te neke 2028 ili 2030 bi smo spali samo na 2 aviona,i opet bismo morali da kupujemo nove.Tako da bi ispalo da smo dodatni životni vek ta 2 aviona platili,ali ne i iskoristili.U slučaju kupovine polovnih SMT,svi avioni bi se povukli iz upotrebe u nekom bliskom vremenskom roku,što bi bilo dosta isplativije,barem gledajući ekonomski na situaciju.

Da zaključim-u prošlom komentaru sam mislio na nabavku polovnih aviona,2 komada-iz inventara RF.

Što se tiče profesionalne komisije,izgleda da postoji,čim se više ne pominje 2+2 kombinacija,već kupovina 4 helikoptera istog tipa.Problem jeste što politika se često umeša u vojsku,pa dobijemo skandal sa helikopterom,smešne izjave itd. U suštini-prikupljanje političkih poena,obično pred izbore.

Avione nam neće pokloniti,barem ja ne verujem.Prosto-zašto bi?Mi nismo njihov partner,održavamo neutralnost.Tako da ne očekujemo besplatno oružje, za razliku od naših suseda koji dobijaju dosta iz viškova inventara NATO snaga.

Što se tiče cene-opet zavisi.MiG jeste u lošoj situaciji,jedino preživljava na „nameštenim“ nabavkama (Šta će Rusiji MiG-35?Što ne modernizacija Su-33 već kupovina dosta slabijih MiG-29K?).Alžir i da ne pominjem.Rusija ga veštački održava živim,kako bi kako-tako održali radna mesta. (Napomena:Ovo je moje mišljenje,ne protivim se drugačijem mišljenju,ukoliko se pokažu dokazi da MiG stvarno ima nešto da ponudi avijaciji RF što jeste dobro,ali takav utisak nisam stekao)

Ove podatke sam našao za MiG (Izvor: http://www.angelfire.com/falcon/fighterplanes/texts/articles/MiG-29.html )

MiG-29K (cena bi trebala biti približna ceni 29M) -47 miliona,uključujući i dosta ostalih stvari,vidi se u tekstu.Tako da je cena ‚‚klot“ komada niža.

SMT-15 miliona.

Iz daleka se vidi da bi bilo jeftinije da modernizujemo naše MiG-29,nego kupovina novih 29M i 29M2.

Pu

Vucic je je nesto pricao o kupovini 4 nova MiG-29 pa cemo videti sta ce biti od toga,takodje je precizirao i ,,REMONT“ sto znaci da ce verovatno remontovati stare 29-ke,slazem se s tobom da remont starih nece biti dugotrajno resenje vec da ce trajati samo jos 10 godina tako da treba preispitati koliko je isplativo remontovati ih…pominjao je kupovinu novih 3d radara kao i pvo sistema srednjeg dometa znaci Buk M1 ili 2,kako god da okrenemo potrebna je celokupna modernizacija! Orlovi Galebovi ce leteti jos nekih 10 godina a posle su zreli za bacanje,tenkovi ce biti funkcionalno maksimalno do 2035. a da li ce kupiti nove je poprilicno upitno,takodje vojska nema moderno pesadijsko naoruzanje
Jednom recju ako nastavimo sa ovolikim izdacima za vojsku mozemo jedino da ocekujemo da nam vojska bude na nivou albanske znaci samo pesadija koja sluzi za spasavanje u vanrednim situacijama

J.

MIG 29 M2 je dvosed, ali ne zahteva dvojicu pilota, drugo sedište može da bude prazno. Može da se koristi za sve za šta bi se koristio jednosed (MIG 29 M). Prednost je što pilotima, ako lete dvojica, možete omogućiti više sati leta o istom trošku.

Šest aviona je bolje od ovoga što Srbija danas ima, ali nedovoljno za air policing. Nisu Mađari i Česi bez razloga uzeli cele eskadrile. Određen broj aviona će biti neispravan (bar 25%), određen će biti na redovnom servisiranju, deo je potreban za obuku. Ovde 1+1 nisu 2. Jedan avion sa 400 sati leta godišnje će trajati kraće nego 2 aviona sa po 200 sati leta, naprezanje tehnike čini svoje. Ako eskadrila od 12 aviona može da izdrži 20 godina, 6 aviona neće izdržati 10.

Il

Mislim da je 6 aviona maksimum aviona koji možemo da obezbedimo za air policing,u skladu sa našim budžetom i izdacima za RV.

Mi danas izvršavamo air policing sa 5 aviona,i to može se videti sasvim normalno.Resursi jesu pri kraju,ali su avioni još uvek sposobni za let.

Probleme koje smo imali su vezani za nabavku rezervnih delova, i ista situacija bi se desila i da smo imali 12 aviona,a ne 5.

Naša ‚‚eskadrila“ (ono što je ostalo od nje) MiG-29 traje već 30 godina,tako da sam sasvim uveren da bi 6 aviona izdržalo 10.

Naravno,cela eskadrila bi mnogo lakše radila posao air policinga,ali je očigledno da sredstava za celu eskadrilu modernih aviona (barem 4. generacije) nemamo.

Jt

Da odgovorim komentatorima koji kazu da nemamo pilote za Mig-29…Imamo itekako.Od 2013. se vrse preobuke pilota sa G4 na 29-ke,a obucavaju se i mladi piloti-kadeti sa akademije bas za Mig-29.

Odgovori
bu

ako imamo onda je to jos bolje, ovog puta cemo verovatno po poslednji put nabavljati mig a za jedno 10 godina je vrlo verovatno da ce srbija nabavljati kinesku vojnu opremu, s migovima nikad nije sigurno posto mig zna da uvali krsinu niskog kvaliteta nije ni cudo sto propadaju pa se preorjentisali na proizvodnju bicikla
cini mi se da je za jugoslaviju bilo bolje da je poput grcke nabavljala f-16 ili mirage 2000 umesto sto su dozvolili da odluce emocije jednog coveka

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

BSD na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

Navalili da snime nisanac da li na FK-3 ili HQ-17, videcemo.

17. Apr 2024.Pogledaj

Amater na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

Sve i da pokriva jedan slučaj, tipa Gerana ili ovih ukrajinskih preradjeno-poljoprivrednih i dalje je korisno jer izbacuje jedan metod napada iz asortimana protivnika. Trocevac može da štiti bilo koji cilj od "poljoprivrednog drona". Da su se Rusi toga setili, ne bi im pada 2 komada na onaj kampus.

17. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

@Nenad (Sr) Mozda sa time daju Srbiji na znanje da i nisu bas prijateljski raspolozeni. Nije li to bio bas Franzuski radar koji je prikazao neki Ballon. Nestao kao sto je se pojavio.

17. Apr 2024.Pogledaj

Stojko na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

@Miloš Mislim da mogu da se nadju analize efikasnosti tog topa iz 1999. pa ce ti biti jasno da tesko sta moze da uradi modernim dronovima.

17. Apr 2024.Pogledaj

Multi Boy na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

BOV treba baciti jer se novi oružani sistem ne može uvesti dok je stari u upotrebi. To isto se odnosi na MRAP i ove Bradley-e koje Milanović forsira. To su stara vozila koje je uništila korozija. HV ima limit za oko 300 vozila, plus MUP 75 . To je jedna tranša gusjeničar, druga na kotačima.…

17. Apr 2024.Pogledaj