Gotovo godinu dana od kada su predstavnci Ukrajine i samoproglašene Donjecke i Luganske Narodne Republike u Minsku potpisali primirije u ratnom sukobu koji je trajao oko deset meseci sve ukazuje na to da bi se rat uskoro mogao obnoviti.
Stalni predstavnik Rusije pri OEBS-u Aleksandar Lukaševič izjavio je početkom ovog meseca da bi gomilanje snaga ukrajinske armije u Donbasu mogao biti znak da se Ukrajina vraća nasilnom rešavanju problema na istoku zemlje. Lukaševič je dodao da je primećeno utvrđivanje ukrajinskih pozicija, dolazak pojačanja iz drugih delova zemlje, kao i zamena tehnike.
Nekoliko dana kasnije šef Donjecke Narodne Republike Aleksandar Zaharčenko ukazao je na ista dešavanja oko linija razdvajanja uz napomenu da je Ukrajina koncentrisala jake vojne snage, kako u tehnici tako i u živoj sili. Zaharčenko je dodao i da po svim parametrima te snage imaju isključivo ofanzivni a ne defanzivni karakter, da se ne može isključiti da one krenu u veće borbene akcije ali da će vojska DNR spremno dočekati svaki razvoj situacije.
Napetost u zoni sukoba nije ni prestajala od potpisivanja primirija, prekid vatre je često kršen a povremeno su sa ukrajinske strane intenzivirani napadi na naseljena mesta u kojima je bilo žrtava. Održavanje tenzije na linijama razgraničenja dalo je povoda ukrajinskoj strani da konstantno optužuje pobunjenike da su odgovorni za kršenje primirja i da odlaže početak svojih obaveza u sprovođenju političkog dela sporazuma iz Minska.
U međuvremenu, oružanim snagama Ukrajine je u toku 2015. godine isporučeno preko 4300 sredstava ratne tehnike. Većinu čine remontovana i modifikovana oruđa ali ima i novog naoružanja pa čak i donacija stranih država. Državni vrh Ukrajine najavljuje borbu za Donbas i Krim i to ne samo diplomatskim sredstvima a predsednik Petar Porošenko je izjavio da je rizik od otvorenog sukoba sa Rusijom sve veći.
Pošto je ukrajinska vojska pretprela velike gubitke u bobenoj tehnici tokom sukoba tokom 2014. i na početku 2015. potrebna je bila obnova tehnike gotovo svih vidova i rodova vojske. Ukrajinski remontni zavodi i vojna industrija učinili su velike napore da se postojeće naoružanje remontuje, deo je modernizovan a manji broj predstavljaju novi proizvodi.
Ratno Vazduhoplovstvo, Armijska avijacija i Nacionalna garda Ukrajine su od marta do septembra 2014. imali velike gubitke nakon čega su sve ređe leteli iznad zone sukoba da bi na kraju skoro potpuno obustavili borbene akcije. Po različitim ukrajinskim, ruskim i pobunjeničkim izvorima izgubljeno je oko 24 vazduhoplova, uglavnom od vatre sa zemlje a bilo je i gubitaka usled tehničkih neispravnosti.
Oboreno je bar 5 jurišnika Su-25, jedan taktički bombarder Su-24 (još jedan se srušio usled otkaza tehnike), dva lovca MiG-29, po jedan transporter An-26 i Il-76, jedan osmatrački An-30, 7 transportnih helikoptera Mi-8 i 5 desantno-jurišnih helikoptera Mi-24.
Oštećeno je i uglavnom kasnije remontovano 6 jurišnika Su-25, jedan izviđač Su-24MR, tri transportna helikoptera Mi-8 i 4 desantno-jurišna Mi-24. Vazduhoplovi su uglavnom pogođeni raketama iz lakih prenosivih raketnih sistema Igla, u bar jednom slučaju avion je oboren lakim mobilnim sistemom Osa kao i raketom artiljerijsko-raketnog sistema Pancir što svedoči da je pobunjenicima stizala direktna pomoć iz Rusije.
Najveće gubitke pretrpela je 299. taktička avijacijska brigada iz vazduhoplovne baze Kulbakino. Pred početak sukoba smatralo se da ova jedinica ima oko 16 operativnih jurišnih aviona Su-25 među kojima su bili i modernizovani Su-25M1 i UBM1. Do sada je primećeno da je u poslednjih godinu dana u remontnom zavodu “MiGremont“ iz Zaporožja ali i u jedinicama remontovano, modernizovano ili aktivirano oko 9 aviona tako da 299. brigada sada može računati na oko 25 aviona Su-25. Modernizovani jednosedi M1 i dvosedi UBM1 imaju novu elektronsku opremu ukrajinske proizvodnje a reč je pre svega o sistemima za navigaciju i novim nišanskim uređajima. Prva dva jednoseda ušli su u naoružanje krajem novembra 2011. godine.
Na aerodromu Kulbakino nalazi se i remontni zavod NARP koji je zadužen za održavanje i remont aviona Su-24. Juna 2014. ovaj zavod dobio je ugovor za remont 5 aviona Su-24M i MR RV Ukrajine.
Pred početak rata Ukrajina je raspolagala sa samo tri aktivna taktička bombardera Su-24M i dva izviđača Su-24MR. Pobunjenici su oborili jedan Su-24M, jedan izviđač je teško oštećen ali je kasnije uspešno popravljen. Zavod u Kulbakinu pored remonta aviona Su-24 može remontovati i izrađivati delove za ovaj tip aviona. Međutim, mnogi stručnjaci smatraju da Ukrajina ne može izvršiti generalni remont aviona kao što to rade zavodi u Rusiji.
Avioni Su-24 nalaze se u sastavu dve bombarderske i jedne izviđačke eskadrile 7. taktičke avijacijske brigade na aerodromu Starokonstantinov. Za vreme sukoba u Donbasu avioni su imali detašman u bazi Mirgorod a avioni se povremeno baziraju na aerodromu Luck koji se nalazi blizu poligona za gađanje. Izviđači redovno posećuju aerodrome Kulbakino i Čugujiv radi poletanja na misije blizu Donbasa i Krima. Smatra se da je danas aktivno oko 10 bombardera Su-24M i 4 izviđača Su-24MR.
Ukrajnsko RV je u borbenim dejstvima iz vazduha, usled očiglednog nedostatka dovoljnog broja operativnih Su-24 i Su-25, upotrebila i lovce MiG-29. Dva aviona su oborena, broj operativnih aviona se u vreme sukoba kretao između 25 i 30 a bar 7 aviona koji su bili aktivni je ostalo na aerodromu Belbek, na Krimu. Rusi su Ukrajincima predali samo neoperativne avione koji su prebačeni na aerodrom Kulbakino.
Remontni zavod LSARP iz Lavova zajedno sa jedinicama vazduhoplovnotehničke službe nakon rata remontovali su ili osposobili oko 10 aviona MiG-29 među kojima ima i dvoseda MiG-29UB kao i modernizovanih MiG-29MU1. Lovce MiG-29 danas koriste dve brigade, i to 114. taktička avijacijska brigada na aerodromu Ivano-Frankivsk i 40. lovačka avijacijska brigada koja je sa nalazi stacionirana u bazi Vasilkov.
Drugi tip lovca koji danas koristi RV Ukrajne je lovački avion za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru tipa Su-27. Ovi avioni često su se za vreme vazdušnih akcija mogli videti kao lovačka zaštita jurišnicima i bombarderima. Pre dve godine u bazi Mirgorod, gde je stacionirana 831. taktička avijacijska brigada bilo je aktivno oko 16 jednoseda Su-27P/S i dvoseda Su-27UB/UP a među njima je takođe bilo i modernizovanih aviona sa oznakama Su-27P1M, Su-27S1M, Su-27UB1M i Su-27UP1M.
Modernizacija aviona je obuhvatala sistem za audio i video snimanje, nove sisteme za navigaciju, komunikaciju, identifikaciju, poboljšanje karakteristika radara, sistema za samozaštitu aviona, novi sistem za dijagnostiku i praćenje rada sistema u avionu. U pogonima vazduhoplovnog zavoda MiGremont iz Zaporožja za proteklih godinu i po dana remontovano je oko 7 aviona, trenutno ih je aktivno 24 a RV nastoji da taj broj dostigne 36 aviona.
Pored borbenih aviona Ukrajna je nastojala da vojne vazduhoplovne jedinice popuni i avionima drugih namena kao i helikopterima. Remontovano je 8 lakih transportera An-26, dva An-72, dva osmatračka An-30 i bar jedan školsko-borbeni avion L-39C koji je i modernizovan na standard L-39M1. Helikopterske jedinice Armijske avijacije dobile su oko 13 srednjih transportnih helikoptera Mi-8MSB-V koji predstavlja remotorizovanu verziju Mi-8T sa motorima TV3-117MA-SBM1V.
Pored toga helikopteri su dobili sistem za snimanje podataka leta, signalizator u slučaju opasnosti i kontrolor za klima uređaj. Prva tri helikoptera predata su Oružanim snagama decembra 2014. godine a tom prilikom Armijska avijacija je dobila dva remontovana helikoptera Mi-2 kao i dva remotorizovana Mi-2MSB koji će služiti za školovanje pilota. Najavljena je i nabavka lakog borbenog helikoptera u varijanti Mi-2MSB-V.
Video snimljen prilikom letova ukrajinskih jurišnika Su-25 juna 2015.
Marko
Stace im poluremontovano vazduhoplovstvo bolje im je da sa Rusima postignu mirno resenje jer neka nova Oluja u reziji americkih vojnih kompanija je malo verovatana ipak su upitanju Rusi koji imaju basnoslovne resurse koji mogu preko noci da amortizuju enventualni iznenadni udar.