Kako je juče preneo hrvatski dnevni list “Slobodna Dalmacija“ Rusija je voljna da Hrvatskoj ponudi formiranje centra za remont i modifikacije helikoptera tipa Mi-171 koji lete u zemljama Evropske Unije.
To je u izjavi za ove novine potvrdio Aleksandar Mihejev, generalni direktor kompanije “Ruski helikopteri“. Hrvatska će uskoro imati potrebu za remontom svoje flote transportno-jurišnih helikoptera Mi-171Š a Rusi računaju na ovaj posao s obzirom da jedino njihovi zavodi mogu vršiti radove na novijim verzijama helikoptera Mi-17.
I ostali korisnici helikoptera Mi-171 u EU moraće takođe u skorijoj budućnosti poslati svoje letelice na prvi remont koji se sada mora izvršiti u Rusiji koja jedina u ovom delu sveta ima uslove za remont kao i dokumentaciju za ovu i druge slične varijante familije Mi-8/17. Želja ruske strane je da u nekoj od zemalja EU otvori vazduhoplovno-tehnički centar koji bi se osim remonta bavio modifikacijama, modernizacijama i snabdevanjem rezervnim delovima – dodaje dalje Mihejev.
Ovaj centar bi pored pomenutih radova na Mi-171 mogao imati sertifikat i za ostale varijante helikoptera Mi-8/17 a navodno bi Rusi u izgradnju i opremanje centra uložili oko 20 miliona evra. Za tako nešto zainteresovani su i remontni zavodi u Češkoj, Slovačkoj i Litvaniji. U svetu se trenutno u upotrebi nalazi oko 2500 vojnih helikoptera Mi-8/17 kao i još nekoliko stotina civilnih. To je veliko tržište koje može doneti mnogo novca a jedna od strateških odrednica daljeg razvoja Zrakoplovno-tehničkog zavoda (ZTC) iz Velike Gorice je osvajanje generalnog remonta ovog tipa helikoptera.
Da bi hrvatski ZTC, koji ima veliko iskustvo u održavanju Mi-8/17, postao jedan od ozbiljnih centara za remont ovog tipa helikoptera potrebno je dopuniti i usvojiti sposobnost remonta i modifikacija što bi uz dobijanje određene opreme, alata i dokumentacije omogućilo dobijanje sertifikata od strane proizvođača. Mihejev dalje navodi da bi neki remontni centar bio legalan mora imati odobrenje i kontinuiranu podršku kako konstrukcionog biroa “Milj“ tako i samog proizvođača.
Slobodna Dalmacija dalje piše kako je Hrvatska u proteklih nekoliko godina, usled političke situacije u odnosima zapada i Rusije, odbijala neku veću vojno-tehničku saradnju sa Rusijom kao i da zemlje EU ipak ne mogu bez saradnje sa njom. Pominju se i slični vazduhoplovni zavodi u drugim zemljama EU koji nisu prekinuli odnose, aktivno sarađuju sa Rusima a ujedno nastoje i da dobiju nove poslove i prošire saradnju koja bi mogla podrazumevati i otvaranje remontnog centra koji se nudi i Hrvatskoj.
Da li ruska ponuda Hrvatskoj ima smisla i da li je realna?
Nema sumnje da bi hrvatski vazduhoplovno-tehnički zavod mogao da postane remontni centar ukoliko bude bilo političke volje da se tako nešto ostvari. Zavod poseduje solidnu infrastrukturu, ima dobar kadar i bogato iskustvo u održavanju Mi-8/17 koji lete iznad Hrvatske već 25 godina. Međutim, konkurencija u Evropi je ozbiljna a pre svega remontni zavod i kapaciteti u Češkoj gde Rusi drže trenažni centar za helikoptere Mi-8/17 a češki zavod je osposobljen i za vršenje pojedinih modifikacija i modernizacija.
Kada je reč o floti helikoptera Mi-8/17 u zemljama EU, dugoročno ostajanje ovog tipa vazduhoplova u sastavu RV-a NATO država korisnika je pod velikim znakom pitanja. To je pre svega zbog sve lošijih političkih, ekonomskih i vojnih odnosa sa Rusijom, kao i opredeljenje država koje koriste Mi-8/17 da iste zamene novijim helikopterima koji nisu ruske proizvodnje.
Primer za to su Slovačka koja će nabaviti američke helikoptere UH-60 “Black Hawk“ zatim Poljska koja je prvo izabrala francuski H225M ali je zatim nova vlada napravila problem oko tog izbora pa se spominje da bi se u ponovnom tenderu mogao izabrati takođe helikopter “Black Hawk“ koji se sklapa u Poljskoj. Bugarska je nabavila francuske transportere AS-532AL “Cougar“, Litvanija spasilačke AS-365N3+ “Dauphin“, Češka takođe planira zapadne helikoptere a za Hrvatsku postoji informacija da bi nakon 2020. moglo biti nabavljeno 8 UH-60 kao zamena za Mi-8/17. Za Mađarsku se još uvek sa sigurnošću ne zna šta će se desiti iako je početkom ove godine izrazila interes za nabavku modernijih verzija ruskog helikoptera Mi-17.
Jedini korisnik modernije verzije helikoptera Mi-17 u Evropi tj. varijante Mi-171Š (izvozna oznaka verzije Mi-8AMTŠ) koja se proizvodi u fabrici UUAP iz Ulan Udea, je pored Hrvatske samo još Češka. Manji broj helikoptera nešto starije varijante Mi-17-1V koristi Poljska. Hrvatska ima 10 Mi-171Š, Češka 16 a u zemljama EU i NATO se nalazi oko 125 vojnih helikoptera Mi-8/17 sa tendencijom smanjenja broja ili povlačenja iz upotrebe usled starosti i želje za nabavkom novih helikoptera zapadne proizvodnje.
Češka i Hrvatska bi uskoro morale da svoje Mi-171Š remontuju u Rusiji jer su resursi pri kraju. Za Hrvatsku je postojala informacija da bi svoje helikoptere možda mogla odraditi u Ukrajini koja međutim nema iskustva sa novijim verzijama Mi-8. Tender za remont bi trebao biti raspisan narednih meseci.
Svakako da bi Rusiji odgovaralo da jedna država članica NATO i EU ima jedan savremeni i sertifikovani remontni centar za svoje helikoptere ali će to zavisiti od političke klime koja vlada u odnosima Zapada i Rusije. Sadašnja situacija ograničava i sprečava veću saradnju u bilo kojoj oblasti, sankcije dela zapadne međunarodne zajednice su još na snazi iako postoje, za sada male naznake, da bi se to moglo promeniti. Neke države, među kojima je jedna od najglasnijih Mađarska, zalažu se za ukidanje sankcija Rusiji i normalizaciju odnosa sa tom svetskom silom.
A Srbija?
Na kraju, ostaje pitanje, kako će se ova neformalna ponuda, plasirana preko medija, odraziti na započetu priču sa Srbijom koja želi sličan centar?
Početkom januara tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić i prvi zamenik direktora Federalne službe za vojnotehničku saradnju Ruske Federacije Andrej Arturovič Bojcov potpisali su protokol o formiranju regionalnog centra za održavanje helikoptera ruske proizvodnje u Srbiji. Tada je saopšteno da je reč o prvom dokumentu kojim se „operacionalizuje rad na ovom projektu“, iniciran tokom posete premijera i Vlade Republike Srbije predsedniku i Vladi Ruske Federacije u oktobru 2015. godine.
Tango Six je u novembru prošle godine analizirao mogućnost formiranja ovakvog centra u Srbiji i tržišta na koja (ne)bi mogao da računa.
gile
Nekako ocekivano i logicno…
Hrvatska ima 24 helikoptera verzija Mi-8/17, dok Srbija 7.
Hrvatska planira da modernizuje i produzi resurse svima, eventualno da deo zameni sa UH-60 (posebno za potrebe tkz MPA), dok Srbija ne moze da primi ni ona 2 helikoptera koja je platila, dok se jos necka hoce li jos Milova ili ce uzeti nesto od Eurocoptera, a paralelno i postojecih 7 kom ne odrzava…
Cista ekonomska i logicna odluka bi bila – Hrvatska, a Srbi dok dosanjaju jednoroge, predlazem da obrate malo paznju na svoje mazge…
Goran
Za koju godinu nece Hrvatska imati ni jedan MI helikopter jer je dogovoreno sa Amerikancima da ce Hrvatska dobiti Americke helikoptere a za uzvrat da svije prebace u Ukrajinu i to ce biti Americka donacija njima. Mislim da je to vec dogovoreno.
gile
Kopah malo sinoc po dokumentima i ova konstatacija stoji. Naime, na vise NATO konferencija je jedan od zakljucaka da se helikopteri familije Mil “prebace“ iz NATO drzava u drzave koje su ‘pod agresijom Rusije’, a prvenstveno u Ukrajinu, sto je i potvrdjeno aneksom “road map“-a kooperacije NATO i Ukrajine iz septembra 2015. g. Pri tome, NATO drzave (sve iz Istocne Evrope) bi ustupile svoje helikoptere na ime cega bi kroz NSPA dobili znacajno umanjenje cene novih helikoptera ili bi dobile viskove iz drugih NATO drzava (USA i Zapadna Evropa 95%). Bilo je i ideja da se helikopteri prebace i u Gruziju, ali je ista odlucila da uvede NATO naoruzanje, te ruske helikoptere ubrzo izbacuje iz upotrebe (da se nesto i tamo sprema svima je jasno, posebno jer je NATO pre 10tak dana zahtevao od Rusije da povuce priznanje Juzne Osetije i Abkhazije, nasta je Juzna Osetija odgovorila da planira referendum za ujedinjenje sa Severnom Osetijom, pod Rusijom).
Medjutim, glavni problem oko helikoptera je nastao bas u vezi Hrvatskih i Ceskih – kao sto je i u ovom tekstu napomenuto – Ukrajina moze da odrzava samo Mi-8T i Mi-8MTV1, dok Mi-171Sh ne moze… Osim toga, vecina Mi-8 je upravo i stiglo iz Ukrajine, te bi Ukrajina zelela da dobije i podatke o osobama koje su iste i prodale… Ceska je i izjavila da bi mozda helikoptere prodala nekoj drugoj drzavi – Iraku (kao deo L159 ugovora), Srbiji (koja ima dobar odnos sa Rusijom pored insistiranja EU da Srbija prati zajednicku politiku) i sl.. Tako sam saznao i da su Bugari ocekivali da mi kupimo njihove Mi-8/17 helikoptere koje su povlacili iz upotrebe i prodavali, sto je dogovarano na medjudrzavnom nivou… (po NSPA – Srbija je 2x preuzimala dokumentaciju, ali nijednom nije dala ponudu).
Sto se Hrvatske tice, zavisno od izvora, radi se o 12-20kom UH60, sa time sto bi 2-4kom bila u MPA verziji. Crna Gora se u vise dokumenata, posebno Kongresa, pominje kao deo ‘paketa’ za opremanje sa UH60.
Celu situaciju ovih dana komplikuje zelja i Senata i Kongresa da zaustave racionalizaciju USAF, USAA i USNG, pri kojoj su svi AH64 trebali preci iz USNG u USAA, dok bi USAA prebacina na njihovo mesto UH60. Sada je pred HASC predlog koji podrzava skoro celi Kongres, kao i vise dominantnih senatora u Senatu, da se USAF, USAA i USNG dodatno ojacaju, pri cemu bi do proizvodnje potrebnih kolicina AH64, pored vracanja odredjenih jedinica u USNG, ostali u upotrebi noviji primerci OH-58 (USNG trazi da izabere vazduhoplove za sebe pre dalje prodaje saveznmicima, kao sto su uradili sa MRAP vozilima i sl.). Time, do odluke Kongresa, Senata i posle potpisa predsednika (najverovatnije novog) USA i ne moze da ustupi date helikoptere. Na kraju krajeva – Hrvatska ce dobiti OH-58, samo je pitanje da li ce izabrane novije ili malo starije, dok UH60 iz USNG nisu upitni, jer se vec njihova modernizacija vec pominje kroz neke druge ugovore (npr povezivanje pomorskih radara Enhanced Peregrine data linkom sa MPA helikopterima)
Inzenjer
Kad god naidju na dezurnu budalu Rusi bace kosku regionalnog centra za odrzavanje……..a realnost je sasvim drugacija i cinjenica je da se Rusi ne bi odrekli odrzavanja tih helikoptera ni za deeeebeleeee pare osim ako se ne pretvori u politicko vaganje sto onda znaci da i ako se otvori takav centar zasigurno nece imati neku duzu buducnost….
Darko
http://www.defender.hr/republika-hrvatska/vojna-industrija/dok-nato-i-eu-uvode-sankcije-rusiji-ztc-trazi-od-rusa-suradnju-na-remontu-vojnih-helikoptera/
Prvo pogledajte web.
Na žalost RH, srpski lobii u RH su već tada odradili u Vašu korist. Sada zbog sankcija Rusiji to je nemoguće za RH, a bilo je moguće da su sporazumi potpisani tada kad je naprijed navedeni tekst napisan. Bilo je posla iza Ukrajince i za Ruse. Po sličnom unaprijed potpisanom sporazumu Rusi i danas isporučiju Amerikancima rakete nosače.
Krešimir
Kakvi bi to srpski lobiji trebali biti?
Darko
Legalni i dobro pozicionirani.
Goran
Sto se tice nabavke vojne opreme treba biti realan i reci da je politika Srbije ne odgovorna , smijesna a da ne spominjem goru rijec. BiH koja je krs od drzave je izdvojila 300 miliona km to je nesto vise od 150 miliona eura za nabavku 10-12 helikoptera a Srbija nabavlja cijela dva helikoptera a ima tradiciju vazduhoplovstva preko 100 godina i to kad je mali broj drzava imao vazduhoplove. Kako da Rusi budu ozbiljni prema nama kad smo mi ne ozbiljni prema njima. Mi bi prvo sa Air bus-om pa bi onda sa sa MI. Ne znamo sta hocemo , ili znamo a ne smijemo , bojimo se sta ce Brisel reci. Kao doci ce 2 helikoptera iz Njemacke.Ja postavljam pitanje > koja to ozbiljna vojska kupuje tako mali broj helikoptera a da vec u svom sastavu nema taj tip helikoptera jer dok piloti izvrse preobuku , helikopteri su zreli za staro gvozdje jer su helikopteri polovni a pilota ima puno . Iskreno meni to lici na to da ce ova dva Ruska sluziti za elementarne nepogode i vozice ih stariji piloti a ova dva Njemacka za obuku novih pilota i preobuku mladjih i da poslije toga slijedi prelaz skroz na zapadnu tehniku.
gile
Razmisljao sam se da li da delim ovo saznanje javno ili da posaljem mail g. Bankovicu, pa da on sagleda celu situaciju sa strane novinarstva, istraznog novinarstva kakvog se retko vidja na nasim prostorima (BRAVO g. Bankovicu).
Naime, u prici sa prijateljem, `nase gore list`, koji radi u jednom od konstrukcionih biroa u Moskvi (integracija i modernizacija avionike borbenih aviona), zakacili smo temu zasto ruske novine javljaju o 10 aviona Mig29, a mi u realnosti imamo samo 4.
Odgovor je sledeci: 2013. g. MO Srbije je potpisalo nekoliko dokumenata koja su podrazumevala (barem sa Ruske strane) da ce Srbija kupiti min 6 kom Mig29 (9-13) za koje ce Ruski centri uraditi overhaul, produzenje resursa i modernizaciju opreme sa akcentom na stranu opremu, slicno Slovackoj i Poljskoj. Medjutim, prvi problem je nastao jer su nasi trazili da se na isti nivo modernizuju i nasa 4 aviona, ali su Rusi to odbili iz prostog objasnjenja da 9-12 nije moguce modernizovati na dati nivo (slikovito mi je pojasnio – kao kada bi neko u stari Aleko hteo da stavi klimu i servo). Drugi problem je nastao jer su Rusi trazili da se ugradi Ruska oprema sa trazenim podesavanjima umesto francuske ili italijanske… Dalje se sve iskomplikovalo politikom, zeljom Rusa da zastite intelektualnu imovinu i tako dalje. Poslednje sto je on cuo je da su 4 kom Mig29 koji su povuceni iz jedinice koja je dobila Su30 preletela na radove na kojima ce biti opremljeni po specifikacijama slicnim nasim, a da niko nema saznanja da bi nekoj drugoj drzavi trebali avioni sa tom opremom.
Par puta mi je napomenuo i sada i prethodnih godina da Srbija nikada nije pitala za nove Mig29M2/35, vec da se radilo o polovnim Mig29, koje je trebalo modernizovati zavisno od para i zelja Srbije (dok nikada nije ni predlozena od strane Rusije modernizacija na njihov standard). Rusija je vise dokumenata razumela kao uslovnu obavezu Srbije da uzme 6 aviona, i time, sto se njih tice, Srbija raspolaze sa 4+6 aviona, a sada sto su avioni u Rusiji…
Sto se tice helikoptera, i Rusi i UN daju podatke, a i Vlada Srbije je objavljivala, da je Srbija u 2015. uzela 2 helikoptera i da ce u 2016. uzeti jos 2 helikoptera, sa time (kao sto sam vec pisao) da se Rusi nadaju da ce Srbija da odrzi tempo kupovine od 2-3 helikoptera godisnje, zasta nameravaju da daju i nize cene…
Osvrnuo se i na Eurocopter i koliko je njima poznato (zacudili bi se koliko ljudi putuju po EU u cilju razmene znanja, cak i sada pod sankcijama /delom mozda jer Rusi drze 10-15% Airbusa/), Airbus helikopteri bi otisli u MUP Srbije, dok bi manji broj vojnih Gazela bio modernizovan na standard slican Francuskim Gazelama, pri cemu bi bili pandan OH-58D (doduse sa slabijim ofanzivnim naoruzanjem). Inace, za OH-58D mi je jasno rekao, zajedno sa kolegom koji radi na helikopterima, da su to helikopteri koji su proizvedeni jos 1980-tih, i da se ne radi o novim helikopterima, vec o helikopterima koji su proisli `deep overhaul` i da imaju resursa za jos 10god letenja (cak su u podsmehu /ne delim misljenje/ rekli da US trosi ogromne pare na modernizaciju letelica koje su pred kraj upotrebe, npr – zamena krila na A-10, dok je Rusija odlucila da modernizuje samo letelice koje mogu leteti jos min 10-15god a ostale da prodaju i kupe nove/bolje, jer `deep overhaul` i u US i u Rusiji iznese 40-60% vrednosti nove letelice, ako bi pri tome datu letelicu modernizovali na standard postojece nove lerelice/Mi-8T modernizovati na puni standard Mi-8MTV5 kosta oko 12 miliona USD, sa stanicama za vodjeno naoruzanje/).
Goran S
Ma mozda treba biti malo otvoreniji po pitanju helikoptera.
Helikopteri trebaju CG, Makedoniji, BiH , tebala bi Srbija da iskoristi uticaj Rusije, i zajeednicki da se krene u kupovinu helikoptera ( policija, vojska , CZ, ) .
Dobila bi se jeftinija cjena, svima dobro.
Odrzavanje MS Bg , u BiH – R. Srpskoj ima firmi koje bi mogle biti kooperatori u nekim djelovima.