BEG airport status
Tango Six istražuje: Kako je novi pravilnik o dronovima skoro paralisao RC modelastvo Modelarstvo kao kolateralna šteta masovne dostupnosti bespilotnih leteilca / Foto: Nikola Stojković

Tango Six istražuje: Kako je novi pravilnik o dronovima skoro paralisao RC modelastvo

Alokacija izdvojenog vazdušnog prostora najmanje 5 dana ranije, ograničavanje visine letenja, registracija modela, plaćanje osiguranja za treća lica, neophodna uputstva proizvođača, samo su neke od zamerki na račun novog pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima koga su Direktorat civilnog vazduhoplovstva i Ministarstvo odbrane zajedno izradili u decembru 2015. godine.

Usmeren pretežno na komercijalnu upotrebu bespilotnih letelica, tekst pravilnika u sadašnjem obliku mogao bi da parališe vazduhoplovne modelare. Najproaktivniji među njima na to su i ukazali putem  foruma „rcfly4um“.

U gomili oštrih opaski moglo je da se pronađe i više konstruktivnih ideja, ali i mnogo bitnije –  inicijativa da se konkretne zamerke na pravilnik dostave nadležnima. Neke od njih iznete su na sastanku predstavnika DCV-a i Vazduoplovnog saveza Srbije održanog 2. marta.

Najvažniji zaključak tog sastanka za takozvane sportsko-rekreativne modelare odnosi se na izmenu pravilnika koja bi trebalo da se dogodi tokom aprila. Dobra vest je da na sportskim aeodromima modelari neće morati da najavljuju svoje aktivnosti nekoliko dana unapred.

Šira slika, međutim, vodi nas do činjenice da u predgrađima, ili na primer oko svojih kuća, u dvorištu između zgrada, na vikendicama, u sopstvenom polju, modelari više neće moći da lete svoje modele kada požele, već kada za to dobiju dozvolu, čime su direktno postali kolateralna šteta novog trenda masovne dostupnosti bespilotnih letelica.

11745313_1115886815092605_4552323612761100053_n
Dozvola neophodna i za let van grada / Foto: Dragan Trifunović

U okviru sve četiri kategorije prostora koje predviđa novi pravilnik – dve nenaseljene i dve naseljene RC modelari će moći da lete kada im na osnovu zahteva SMATSA alocira prostor. U okviru njega,  maksimalna visina leta biće 100 metara, a udaljenost od operatera do 500 metara. Osim toga zahtev za alokaciju mora da se podnosi se najkasnije 5 dana ranije.

Pre sastanka VSS-a i DCV-a, ključna dilema bila je da li će se ovakva ograničenja primenjivati i za let na sportskim aerodromima.

– Za sve aktivnosti na sportskim aerodromima neće biti potrebna dozvola niti alokacija prostora. Kao i do sada, modelari će se u vezi sa svojim aktivnostima dogovarati sa rukovodiocem letenja koji će aktivirati aerodromsku saobraćajnu zonu. Imaće potpunu slobodu letenja u sportsko-rekreativne svrhe – objasnio je pomoćnik direktora DCV-a, Predrag Jovanović.

Ostale promene koje bi pravilnik mogao da pretrpi zavisiće od dopisa koji VSS treba da uputi DCV-u. On bi, prema dogovoru, trebalo da sadrži konkretne predloge za izmene na koje će ukazati sami modelari.

Modelar i sportski takmičar Nikola Stojković objašnjava da se najbitniji od njih odnosi na razdvajanje dronova od avio-modela, kao po nacrtu evropskog pravilnika.

– Ići će se ka tome da se razgraniče kateogrije koje je definisala FAI-a i da se one izuzmu iz tog pravilnika jer je pravilnik pretežno pisan za dronove i komercijalne usluge  – objasnio je Stojković.

On ističe da većina ljudi koja se bavi RC modelarstvom jesu hobisti, i da se svega nekoliko njih, uključujući i njega, takmiči.

Nikola
Takmičare najviše pogađa odredba pravilnika o maksimalnoj visini leta / Foto: Nikola Stojković

Upravo takmičare u kategorijama F3A, F5j, F3J najviše i pogađa odredba iz pravilnika o maksimalnoj dozvoljenoj visini leta od 100 metara.

– Kada se bavim preciznim akrobatskim letenjem F3A koje je propisano od FAI visinski pikovi dosežu i do 250 metara. Ja u startu kršim pravilnik – objasnio je Stojković i dodao da je ubeđen da će se pravilnik prilagoditi standardima FAI jer je na sastanku DCV imao razumevanja za ovakve zahteve.

To je našem portalu potvrđeno i iz DCV-a.

–  Očekujemo dopis Vazduhoplovnog saveza u vezi sa kategorijama, a nakon toga ćemo naći rešenje i bićemo u komunikaciji sa njima do izmene pravilnika, kako bi ta verzija bila odgovorajuća – objasnio je pomoćnik direktora DCV-a, Aleksandar Godić.

U VSS-u navode da bi dopis trebalo da pošalju do kraja marta. 

Generalni sekretar Vazduhoplovng saveza Srbije Željko Ovuka objašnjava za Tango Six da RC modelari do sada nisu bili u sastavu Saveza iako modelarstvo kao sport pripada VSS-u.

– RC modelari počeli su da se javljaju i priključuju Savezu tek kada je uočeno da bi pravilnik mogao da predstavlja problem za njih.

Mi smo rekli da nema problema i da ćemo pomoći da se raščisti taj problem. Onda su oni pristupili Savezu.

Možda najveći problem jeste što oni nisu znali šta se odnosi na njih, a šta ne. Ja sam im odmah uputio mišljenje da se na sportski deo ne odnosi praktično ništa.U kontekstu sportskog vazduhoplovstva ja ne vidim ništa da smeta, ali bih se ipak strpio da oni kažu šta im smeta. Mi ćemo kao Savez svakako pomoći i Direktorat nikakav problem ne postavlja kada je sport u pitanju – objasnio je Ovuka.

20160221_122856
Konkretni predlozi modelara nakon sastanka u Trsteniku / Foto: rcfly4um

Neki od predloga za koje se već sada zna da će biti razmatrani donela su 23 modelara iz Trstenika, Kruševca, Kraljeva, Kragujevca, Čačka i Paraćina na sastanku održanom krajem februara u Trsteniku. Oni se odnose na:

– obavezno članstvo kod aeroklubova

– obavezno licenciranje jednog modelara u svakom klubu koji će da vrši provere novih modelara i samim tim odlučuje da li su spremni ili nisu za upravljanje svojim letelicama. Njemu bi se najavljivale aktivnost u klubovima

– registraciju modelara i modela samo ID karticom

– klupsko osiguranje svih članova za sve modelare u visini od 75 evra (koliko god da ih ima u članstvu )

– oslobađanje od osiguranja svih modela težine ispod 20kg

Da su pitanja osiguranja i registracije izuzetno važna za naš portal potvrdio je i modelar Petar Nedić.

– Registracija modela je praktično nemoguća jer se traži polisa osiguranja, i više od 2300 dinara za takse. Ni jedna osiguravajuća kuća nema adekvatnu polisu već nude istu polisu kao za osiguranje pravih aviona koja košta minimum 75 evra i važi za jedan avion. Tako da bi mene registracija mojih 5 modela koje letim koštala „Božiju kišu“ – objašnjava Nedić.

210b7c2c-ffa2-4615-9aa2-206078b8f6c6
Osiguranje kao još jedna važna tačka pregovora / Foto: Petar Nedić

U DCV-u objašnjavaju da će registracija za modelare biti besplatna i da oni po tom pitanju neće imati nikakvu zaradu, dok je osiguranje još jedna od tačaka o kojoj se trenutno pregovara. 

Pomoćnik direktora DCV-a, Aleksandar Godić navodi da je DCV pre susreta sa predstavnicima VSS-a organizovao sastanak sa osiguravajućim kućama u Srbiji, Narodnom bankom Srbije i Ministarstvom saobraćaja u vezi sa pitanjem osiguranja letelica, ali da će presudnu reč dati Ministarstvo finansija.

– DCV je uputio dopis Ministarstvu finansija sa zahtevom da se Zakon o obaveznom osiguranju u saobraćaju, u onom delu gde je navedeno da svaki vazduhoplov mora da bude osiguran, uskladi sa evropskim propisom koji daje benefit modelima koji se koriste za sportsko-rekreativne svrhe do 20 kg, za koje verujemo da se u najvećoj meri i koriste kod nas – naveo je Godić i objasnio da očekuje da će Ministarstvo finansija uskladiti svoje propise sa evropskim.

Nezadovoljstvo i izmena pravilnika očekivani

Aleksandar Godić je u razgovoru za Tango Six objasnio da je izmena pravilnika očekivana i da ne treba da čudi ukoliko do nje dođe i u više navrata jer regulisanje upotrebe bespilotnih letelica do sada nikada nije rađeno.

Njegov kolega, takođe pomoćnik direktora DCV-a, Predrag Jovanović naveo da se ovim pitanjem međunarodne organizacije i institucije koje utvrđuju standarde tek odnedavno bave.

– Regulisanje bespilotnih letelica do sada nije bilo reguisano međunarodnim standardima. Međutim, ICAO počinje time da se bavi i naša dva savetnika će biti u maju u Stokholmu na sastanku koji se baš i organizuje na temu bespilotnih vazduhoplova. I EASA počinje da razmatra ovo pitanje. Sastanak je 21. marta.

Oba ćemo da ispratimo da vidimo šta EASA i ICAO planiraju. Njihov mehanizam donošenja propisa je duži nego kod nas, tako da ćemo mi svakako pre njih sačiniti propis, ali želimo da vidimo šta oni spremaju po tom pitanju kako bismo što više bili usklađeni – objasnio je pomoćnik direktora DCV-a, Predrag Jovanović.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

OZ

Kod nas nije radjeno nikad ali su ostali to vec uradili pa su se mogla iskoristiti njihova iskustva. Kod Hrvata npr podela je na model bespilotne letelice i bespilotnu letelicu. Gde model sluzi za sport i razonodu a BPL za snimanje, bacanje letaka i sl. Nista ne znamo da napravimo kako treba od regulative. Jos jedan veliki problem je snimanje iz vazduha, jer vecina zahteva za BPL-dronove odnosi se na snimanje iz vazduha. A ta aregulativa kod nas ne postoji. Kod Hrvata npr postoji Pravilnik za snimanje iz vazduha.

Odgovori
Ne

A ostale oblasti svoje delatnosti su unapredili? Generalna avijacija nam cveta. Koliko imamo aviona registrovanih i upotrebi direktorat bi trebao da ima pet zaposlenih ukljucujuci portira.

Odgovori
Mi

Pazi, dva savetnika idu u Stokholm na sastanak.
Ne može jedan??? To je toliko kompleksno pitanje i tema da trebaju dvojica???

Ja kao jedan od retkih takmičara koji ide u inostranstvo da se takmiči u RC modelarstvu, pitao skoro VSS ima li bilo kakve šanse da se RC modelari, sportisti koji predstavljaju našu državu bar malo pomognu?
Mi ne idemo u Stokholm, već u Madjarsku, možda bi otišli do Slovenije, Češke ili Slovačke eventualno…
Jasno vam je koji je bio odgovor… Nema para…

Neka naša dva savetnika u Stokholmi visoko dignu našu zastavu na jarbol…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

bgd na: [ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona

Nama treba bar deset baterija ovog sistema, koje postepeno ytrba dokupljivati. Videli smo na primeru Ukrajine da je napredne sisteme jako tesko unistiti.

22. May 2024.Pogledaj

Islander na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

@Purgacov @Raider Hvala na linkovima ..ovde sva prica zavrsava ..Pametnom dosta .. Da je bar pilot u mirovini Ivica Ivandic procitao ove linkove onda nebi ljude ostavavljao u nedoumici mozda da ili ne … Ili je veliki propust koji se nije smio dogoditi ili opet pilot je informacije davao onoliko koliko mu je HRZ dozvolio…

22. May 2024.Pogledaj

Zoran Vukosavljević na: [ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona

Moguće da se kabine mogu pomerati u određenom sektoru. Takođe, nije isključeno ni da se ove "antenice" možda mogu pomerati po mesnom uglu. Sve ćemo to, u jednom trenutku, saznati detaljnije.

22. May 2024.Pogledaj

Srbofil na: [ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona

Još jedan odličan tekst autora, a i sam sistem je još uvek velika nepoznanica pa je dosta zanimljivo čitati/istraživati. Treba samo naglasiti da troposkater nije 1:1 zamena za LoS komunikaciju zbog propusnog opsega, gubitaka itd. Laički rečeno, mnogo manje informacija se može tako preneti. Još ostaje nepoznanica kako kineski IFF radi sa Thales modulima u…

22. May 2024.Pogledaj