Muzej Grčkog ratnog vazduhoplovstva nalazi se na oko 30 minuta vožnje od centra Atine, u vazduhoplovnoj bazi Dekelia, na aerodromu Tatoi, koji je istovremno dom i za nekoliko aeroklubova. Posete je neophodno najaviti nekoliko dana unapred i za strance se, po pravilu, organizuju vikendom.
Do Tatoia je najlakše i najbrže stići kolima, ali postoji mogućnost relativno bezbolnog dolaska vozom jer je stanica u neposrednoj blizini. Ulaz je besplatan, a parking je ispred samog hangara u kome je smeštena muzejska postavka.

Ulaz u bazu “čuva” jedan F-84F Thunderstreak, na postamentu u dinamičnom položaju, a pored se nalazi kapija/prijavnica gde je potrebno predati pasoše, ukoliko ste stranac. Srpski pasoš će gotovo sigurno izazvati pozitivnu reakciju grčkog vojnika, tipa: “Zvezda, Olimpijakos, imao sam devojku iz Sombora“ ili nešto slično…
Iako sam već napomenuo zvaničan podatak da je za strance ulaz samo vikendom, jedan telefonski razgovor pre dolaska je omogućio posetu radnim danom. Bili smo jedini gosti i naš domaćin, predstavnik muzeja, Dmitri Voiađis nam je posvetio svu pažnju.
Deo postavke se nalazi u hangaru, a deo je ispred, sa leve i desne strane. Zatvoreni deo počinje ilustracijama koje povezuju Starogrčku civilizaciju i Miraže (!). Celom dužinom hangara razvučena je neka vrsta vremenske linije razvoja vazduhoplovstva u Grčkoj.

Sa leve strane se nalaze legende sredine dvadesetog veka: Sejbrovi “E” i “D”. E verzija je zapravo Canadair CL-13 Sabre Mk.2.
Odmah iza su varijante F-84: Thunderjet, Thunderstreak i meni jako zanimljiv izviđač Thunderflash.
F-84G je u bojama prve akro grupe Grčkog RV, a njegov poklopac kabine je dobijen od muzeja u Beogradu i odlučili su da ga ne farbaju u plavu u kojoj je ostatak aviona, već da ga ostave u JRV srebrnoj. “Pedesete” završava MiG-15 u bojama Severnokorejskog RV koga je uvek lepo videti pored Sejbra. U pitanju je primerak dobijen od Poljske.

Grčko vazduhoplovstvo je učestvovalo u ratu na Korejskom poluostrvu sa sedam C-47, a tokom sukoba izgubili su 12 oficira i podoficira i dva aviona.
Deo istorije vazduhoplova sa rotirajućim krilima predstavljaju Bell OH-13H Sioux, Agusta Bell AB-47J-2 i AB-206A Jet Ranger, nabavljen za potrebe kralja Grčke, sa sve pepeljarom na centralnom pedestalu koja izgleda kao da je iz Zastave 101.
Desni deo hangara je ispunjen starijim vazduhoplovima i delovima, između ostalih tu su de Havilland DH.82 Tiger Moth i North American T-6G Harvard (Texan). Unutrašnju postavku dopunjuje i nekoliko izbacivih sedišta različitih generacija.

Spoljni izložbeni deo muzeja bi se mogao nazvati hladnoratovskim. Uredno su postrojeni TF-104G Starfighter, Sikorsky UH-19B Chickasaw, Agusta-Bell 47 J-2, atraktivno obojen RF-5A Freedomfighter kao i, bar za mene, jedna od zvezda ovog muzeja, trenažna verzija presretača F-102, verzija TF-102A. U odnosu na jednosed, prednji deo je proširen kako bi dva pilota mogli da se smeste jedan pored drugog, a uvodnici vazduha su redizajnirani i spušteni niže. Tu je naravno i mašina bez koje se nije moglo u vazduhoplovstvima NATO država: Lockheed T-33A koji je za RV Grčke leteo sve do 1999.
Eksponati nisu baš u najboljem stanju i prilično je očigledno da ovaj muzej traži primetno veća ulaganja i profesionalnije upravljanje, ali šta je, tu je. I ovakva kakva je, postavka je dovoljno interesantna i muzej vredi posetiti, bar iz ugla vazduhoplovnog entuzijaste.

U sledećem redu su izloženi Douglas C-47B Dakota, Dornier Do28D-2 i još dva meni vanredno interesantna vazduhoplova: Cessna T-37B Tweet i Grumman HU-16B Albatross. Tweet mi je bio zanimljiv jer ga nikad ranije nisam video ispred sebe, a u pitanju je dizajn star preko 60 godina. Kažu da je avion ekstremno bučan i voleo bih da ga pre ili kasnije čujem uživo. Odmah pored je F-104G u Tiger Meet šemi koji, ako bi ga sredil,i može biti dominantan eksponat kompletnog muzeja.
“Accessories” ovog dela platforme su nekoliko aerodromskih vozila i rakete protivavionskih sistema Nike Hercules i Nike Ajax.

Iza glavnog hangara nalazi se još jedna grupa vazduhoplova. Tu se “kriju” najnoviji dodaci: Vought A-7H Corsair II i Dassault Mirage F1CG. Oba su estetski sjajno očuvana i nadam se da pokazuju smer u kom će se muzej kretati u budućnosti.
Osim vazduhoplova, u muzeju se nalaze i PVO reflektori iz vremena Drugog svetskog rata, PVO sistemi, avionski motori i naoružanje, pilotska odela i uniforme.






Miroslav D. Šljivić
Lepa i izuzetno zanimljiva reportaža!
Hvala!
Niko
Meni glupo da je muzej rv zatvoren za strance radnim danom da samo vikendom moze se pogledati i jos predas pasos prilikom posjete. Nigdje do sad nisam cuo to. U Svedskoj muzej rv mogu posjetiti kad hocu i niko me ne pita za pasos ili slicno kao ni bilo kojeg posjetioca. Da eksponate nisu od zlata ili su strogo povjerljiva tajna iz 50 tih god. Grci ko albanci kao i uostalom balkanci svi isti…
Jonas
Ocito da nisi procitao da je to na jos uvek aktivnom aerodromu.
Niko
Ja sam bio i na razgledanju i tad aktivnog vojnog aerodroma F 10 Ängelholm Svedska kao otvorena vrata i mogao sam vidjeti sta sam zelio. Mislim da je to ipak ono sto smo imali u JNA sve je tajno a ustvari nista nije tajno. I ako su htjeli muzej da se moze pogledati sto su ga smjestili pored necega sto ce sakrivati. Nigdje veze…
Dead1
Dobra reportaza.
Grcka jos uvijek ima interesatno vazduhoplovstvo – F-4, Mirage 2000, T-2E Buckeye, Embraer R-99, a i F-16 su u drukcijim bojama nego standard.