BEG airport status
Program T-X: Takmičenje za novi američki vojni mlazni trenažni avion Avion T-50A kao verzija južnokorejskog aviona T-50 smatra se favoritom / Foto: Lockheed Martin

Program T-X: Takmičenje za novi američki vojni mlazni trenažni avion

Vazduhoplovne snage SAD (USAF – US Air Force) već 55 godina kao osnovni mlazni trenažni avion koriste domaće dvomotorne niskokrilne supersonične dvosede sa tandem rasporedom sedišta Northrop T-38 ’’Talon’’. Manji broj ovih aviona koristi američka Mornarica (USN – US Navy), NASA a u svetu T-38 leti još samo u Ratnom vazduhoplovstvu Turske.

Poslednji od 1146 primeraka ovog aviona proizveden je 1972. godine a USAF od 2003. godine radi na programu T-X odnosno na definisanju taktičko-tehničkih zahteva za novi avion koji će zameniti zastareli Talon.

Danas RV SAD još uvek koristi oko 500 aviona uglavnom u varijanti T-38C koja je nastala modernizacijom verzija T-38A i AT-38B a smatra se da će trećina flote moći da leti do 2029. godine.

090526-F-0000C-381
Najmlađi primerci T-38 u RV SAD su stari 44 godine / Foto: USAF

T-38 odavno više ne zadovoljava potrebe obuke pilota čak ni za savremenije verzije borbenih aviona 4. generacije koji se nalaze u RV SAD a akcenat novog trenažera biće napredna obuka pilota borbenih aviona 5. generacije F-22 ’’Raptor’’ i F-35 ’’Lighting II’’. Zvaničnici USAF su definicije i zahteve programa T-X saopštili 20. marta 2015. godine.

Ekonomski problemi i štednja odlagali su nekoliko puta razvoj planova i finansiranje pa će konačno zvaničan Zahtev za predloge (RFP – Request For Proposal) biti izdat do kraja ove godine a odluka o pobedniku biće donesena do kraja 2017.

Prvih 5 predserijskih razvojnih aviona treba da bude isporučeno do 2020. ili 2021. a početna operativna sposobnost bi trebalo dostići 2023. ili 2024. godine. Što se tiče potreba odnosno broja aviona trenutni zahtev je 350 primeraka a za prvu fazu programa predviđeno je izdvajanje 8,4 milijarde dolara.

d42db08a4773b1903fa1d2ff793425be
Na instrument tabli borbenog aviona 5. generacije F-35 nalazi se jedan veliki višenamenski kolor poazivač. Sličan bi trebao da ima i novi trenažni avion.

Postoje 5 osnovnih sposobnosti obuke i trenaže koje T-X mora da poseduje a to su eksploataciono opterećenje do +7,5G, pretakanje goriva u vazduhu, posedovanje mogućnosti letenja uz primenu sistema NVG (Night Vision Googles), presretanje ciljeva u vazduhu i primenu linkova za prenos podataka.

Dostupnost aviona trebala bi da bude oko 80 procenata a u odabiru kandidata presudni će biti troškovi korišćenja aviona pre nego sama cena nabavke. Takođe za sada se u zahtevima insistira i na napadnom uglu koji bi trebao da iznosi 20 do 25 stepeni i ustaljenom zaokretu. Svako bolje ponuđeno rešenje i poboljšanje karakteristika će se nagrađivati dodatnim novcem za dalji razvoj.

Iako je u Zahtevu za informacije (RFI – Request for Information) 2009. definisano da se traži trenažni avion, dodatno su poslati upiti za mogućnosti razvoja lake borbene verzije kao i varijante za sletanje i poletanje sa nosača aviona koju bi koristila Mornarica (USN). Čak se razmatralo i da se T-X tako prilagodi da u neposrednoj vatrenoj podršci zameni jurišnika A-10 ali se ove godine od toga odustalo i za tu misiju se ipak predviđaju drugi tipovi aviona.

Kandidati

U programu T-X postoje četiri kandidata između kojih će biti izabran novi mlazni trenažni avion RV SAD. Dva rešenja su modifikacije postojećih naprednih školsko-borbenih aviona strane proizvodnje, jedno je američko-britansko a jedan projekat vode američka i švedska kompanija.

Kompanija Lockheed Martin prikazala je 11. februara ove godine prototip aviona T-50A, verziju južnokorejskog naprednog trenažnog aviona KAI T-50 ’’Golden Eagle’’ u varijanti FA-50. Pošto je Lokid Martin i radio na projektu T-50 odlučeno je da se sa ovim avionom konkuriše i za budući inventar USAF.

143473_86210908_27493274871_f92e3bd2d1_k
T-50A zbog prilagođavanja zahtevima USAF pretpeo je značajne modifikacije u odnosu na model FA-50 / Foto: Lockheed Martin

Naravno T-50 je prilagođen posebnim specifikacijama pa je T-50A dobio na leđnom delu trupa proširenje za priključak za tankanje gorivom u vazduhu i dodatni rezervoar za gorivo, tzv. CFT (conformal fuel tank), potom tu je nišan na kacigi pilota, unapređena avionika, integrisani sistem za obuku, jednodelni pokazivač u kabinama posade kao i mogućnost zamene postojećeg motora General Electric F404 sa jačim F414 istog proizvođača.

T-50A se reklamira kao projekat niskog rizika jer je reč o varijanti već razvijenog vazduhoplova a tu su i velika dragocena iskustva Lokid Martina iz oblasti obuke. Ovaj avion smatra se favoritom tendera T-X jer je to dokazana platforma a njegova proizvodnja je uhodana. Prvi let T-50A izvršen je 2. juna 2016.

Drugo moguće rešenje jeste italijanski avion M-346 koji je za ovaj tender označen kao T-100 (Integrated Training System). Alenia Aermacchi je januara 2013. potpisala pismo o namerama sa kompanijom General Dynamics C4 Systems ali se američka kompanija povukla marta prošle godine.

Februara ove godine je na njeno mesto, posle nekoliko meseci pregovora kao glavni ugovarač za tender T-X uskočila takođe američka kompanija Raytheon.

111781_77467731_143473_734115716_3341594_original
T-100 na ovogodišnjoj vazduhoplovnoj izložbi u Farnborou.

Dizajn T-100 Raytheon je prikazao na ovogodišnjem avio salonu u Farnborou a modifikacije M-346 obuhvataju motore Honeywell F124-GA-200, takođe jednodelni displej u kabinama po uzoru na kokpit F-35, integrisan sistem za obuku koji podrazumeva i isporuku simulatora kao i druge modifikacije aviona koje su sprovedene kako bi M-346 ispunio postavljene zahteve u vezi G opterećenja.

Za sada je osnovni nedostatak sistem za popunu goriva u vazduhu jer je predviđeno da T-100 ima tankanje goriva preko creva a ne sistem preko cevi kakav koristi USAF.

U petak 19. avgusta na internet su ’’iscurele’’ fotografije tehnološkog demonstratora kompanije Northrop Grumman (u saradnji sa britanskim BAe Systems) sa oznakom Model 400 na aerodromu Mojave, Kalifornija.

111781_58875477_56181_50747645_TX
Northrop Grumman Model 400 veoma podseća na avione T-38 kao i F-20 ali ima veliko delta krilo.

Malo toga se za sada zna o ovom avionu sem da ima motor General Electric F404-102, dakle jednomotoran je, niskokrilni, sa delta krilom a model je urađen od strane Nortropove firme Scaled Composites. Model 400 je svoj prvi let imao juče.

Na sajtu kompanije Boing u ponedeljak 22. avgusta pojavio zvaničan render projekta novog trenažera koju ova američka firma radi sa švedskim SAAB-om.

111781_122657190_tx_wallpaper_1600x1200
Projekat Boeing-a i SAAB-a medijima će biti predstavljen 13. septembra / Foto: Boeing

Na četiri videa koji su postavljeni na novi Boingov sajt vezan za program T-X može se videti da je u pitanju srednjekrilac sa klasičnim vertikalnim stabilizatorom i bočnim usisnicima vazduha. Boing planira da svoj projekat medijima predstavi 13. septembra.

Jedno vreme kandidat za novi američki trenažni avion je bio i britanski Hawk ali se kompanija Northrop Grumman odlučila za potpuno novi dizajn aviona u čijem razvoju ipak učestvuje i britanski BAe Systems. Takođe ranije je od učešća na ovom tenderu odustala i firma Textron koja je u ponudi imala svoj trenažno-borbenia avion Scorpion.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

No

Kad covek vidi tako sofisticirane trenazne letelice, normalno je da se zapita da li je Jak-130 dovoljno dobar za obuku pilota aviona pete generacije

Odgovori
Iv

A zašto Yak 130 nije sofisticiran, a M-346 jeste?

Pa

Zato sto je jak ruski i ima komande ko dvokrilac. Ovaj ima punu kabinu dugmića i led dijoda i sve je lektrika.

А

Кад човек види тако острашћене коментаторе о тексту о тренажним летелицама, нормално је да се запита да ли је су довољно добри да коментаришу тему уопште.

Ž

Можда Northrop Grumman не зна да су М-346 и Јак-130 произашли из истог пројекта? Мода никада није видео кокпит Јак-130 и не зна које све способности овај авион има?

Д

Јак 130 је врло респектабилна машина. Детаље о истом можете погледати на линку http://ru-aviation.livejournal.com/2790136.html . Тако да господо пре свега информишите се (Падобрановац) па потом коментаришите. Не треба заборавити чињеницу да је први примерак Јак-а 130 полетео 1996 да су прототипови направљени 2003 испитивања 2004 и да је у серијску производњу ушао 2005. Сад неко хоће да пореди њега са летелицом која тек треба да се направи?!!! Мислим размислите колико су све технологије узнапредовале за 11 година!!!

No

M346 neće ni biti izabran, to znam sigurno…

No

Dejane, jednom sam na ruskoj televiziji čuo da MiG-21Bis može u dogfajtu pobediti protiv F-16, i šta misliš, jesam li poverovao?

Ž

Мислим да Northrop Grumman ништа не верује када су руски ваздухоплови у питању….

Jt

Mislim da bismo mogli da sprovedemo anketu koliko godina ima Northrop. :)
A: 7-12
B: 12-16
C: 16-18

No

@Živojin Banković
U poslednjih 30-40 godina ruski vazduhoplovi su se katastrofalno pokazali, jedino je Su-27 imao neku pobedu protiv MiG-29. Kad se uzme u obzir koliko su lošeg kvaliteta onda
je ovo moje razmišljanje logično,
ipak bespotrebno pišem jer ovo
verovatno neće biti objavljeno. .

No

@Jtac
verovatno nešto više od tebe, takvi rusofili poput tebe od 12-18 znaju jedino da pričaju priče o Rusiji, a nikad je u životu nisu videli i nemaju pojma da su nam kulturno i po mentalitetu bliži Francuzi i Italijani nego Rusi

Ba

Jtac, ovo pod „C“ ti je već bezveze- samo da se popuni na tri opcije? Ako se već pravi anketa- molim ozbiljno.

BTW- ja sam bio ubjeđen da je Northrop ustvari PeroZ, ali sada sumnjam. Mislim- ima ovaj „Ja znam sigurno“ momenat, ali rečenice su mu nekako kratke…

Evo ja glasam za „B“. Mada naginje opasno na „A“…Ma mora da je „B“- kupili su mu računar već i sve. Dakle… „B“!

12

@Northrop Grumman

Tvoje razmisljanje o kvalitetu ruskih aviona zasnovano na onim prvim izvoznim verzijama, onda mora da je logicno…

A inace previse verujes zapadnim izvorima, samo da znas nista sto ti pisu u brosurama ili publikacijama nije 100% tacno.

Dr

Koliko si kvalitetan trol kad se javlja i autor elem sa ovim — a da su nam kulturno i po mentalitetu bliži Francuzi i Italijani — si me tako slatko nasmejao evo jos se cerekam dok kuckam komentar …
Zivim medju Francima a mentalitet nebo i zemlja ili zemlja i nebo kako god … sa Italijanima imam ih i medju prijateljima imam jedno lose iskustvo na prvu loptu jako zaziru od nas kad im se spomene Srbija(kao da se plase ) . Na drugi, treci kontakt se otvaraju prema nama ali uvek se distanciraju dok nas sasvim ne upoznaju i onda ti mogu reci – mentalitet- ne nebo vec mesec i zemlja … za Ruse ne znam .Salut! À demain !

No

@Drago
Rusi ne znaju ni da postojimo, a prema strancma se ophode kao robovlasnici prema crncima

No

@126LAE-Delta
Ne znam da li si upoznat sa problemima koje Indija ima sa sa svojim MiG-29,a njihovi su relativno novi i moderniji. Motori na tim avionima otkazuju veoma često zbog čega je Indija morala da izdvoji velika sredstva za popravku. Naime Ministarstvo Odbrane je naložilo mornarici da se spremi za prihvat novih Daso Rafal M koji bi trebalo da
stignu u Indiju za dve godine, a
najveći deo će biti proizveden u Indiji

12

@Northrop Grumman

Za probleme znam, u pitanju su MiG-29K u indijskoj mornarici. Ali za ovo oko Rafala M i Indije ste 100% dezinformisani.

Prvo, Rafal M je pobedio na indijskom tenderu za MRCA, da bi indijsko RV popunilo prazninu izmedju Tejas i Su-30MKI. Dakle indijsko RV, a ne indijska mornarica.

Drugo, indijska mornarica trenutno ima STOBAR nosac aviona(Vikramaditiya) i uskoro zavrsava jos jedan(Vikrant) koji je isto STOBAR nosac aviona. Rafal M zahteva CATOBAR nosac aviona. Zasto bi onda indijsko MO nalozilo prihvat za mornaricu neadekvatnog aviona? Jedino logicno objasnjenje je prihvat zbog buduceg nosaca aviona Vishal, ali je i to nategnuto jer je trenutno u fazi planiranja.

A i da sad preusmerimo malo smer na americke avione, pogotovo na one koje je pravio tvoj „imenjak“. Recimo, zasto F-14 svi piloti zovu TOM TURKEY, a major John Boyd ga nazvao nezgrapnim avio kamionom?

Ž

И како ће Рафал М да полеће са индијског носача авиона?

Како да се индијска Морнарица спреми за прихват француских авиона када никакав уговор није потписан чак ни за РВ?

Ž

126LAE-Delta

На тендеру за нови индијски ловац није победила морнаричка верзија Рафала. Дакле не Рафал М већ наравно извозни Рафал Б и Ц. А Рафал М се спомињала као могућа набавка али наравно са другим носачем авиона који има катапулте.

12

@Zivojin Bankovic

Jeste, napravio sam gresku. Hteo sam da stavim oznaku B/C, ali eto, tastatura misli drugacije.

U svakom slucaju, napravismo raspravu bezveze. Kad bi samo T6 imao forum ili neki drugi nacin za ovo, raspravama u komentarima nije mesto.

Go

Bilo bi zanimljivo da Amerikanci odaberu T-100/M-346. Tada bismo imali situaciju da se na istom projektu zasnivaju trenazni avioni Rusije, Amerike, nekih zemalja Evrope i sire.
Jak-130 koriste Rusija, Belorusija, Alzir i Banglades (zainteresovani su i Sirija, Libija, Mijanmar, Urugvaj…)
M-346 koriste Italija, Izrael, Singapur (Poljska je narucila, Amerikanci razmatraju T-100)
Ne znam koliko je realno da Amerika odabere M-346, ali verujem da bi Izraelcima bilo drago da ga odaberu, jer ce se platforma onda garantovano dalje razvijati i cena bi u buducnosti mogla da padne, a dostupnost da se poveca.

Odgovori
No

@Golub
Bolje je da odaberu Northrop Grumman Model 400, to je firma koja proizvodi radare i elektroniku za F-15/16/18 kao i nove F-22 i F-35, proizvode sofisticirane dronove kao i stelt bombarder B2 Spirit
U prošlosti su proizvodili avione F-14 i F-5

ra

Notrop guman ima zarobljen leteci tanjir i na osnovu njega prave avijone. zato su najbolji

Yr

Vrlo zanimljivo zapažanje. Bilo bi genijalno da amerikanci lete na izvorno ruskom avionu. Bilo bi to veliko priznanje za ruske konstruktore i biro Jak. Budimo realni Italijani su samo dobro iskoristili priliku dok su ovi bili u krizi, dobili od Rusa odličan avion i ubacili svoju elektroniku. Osnova je, naročito po pitanju aerodinamike definitivno ruski proizvod. A ovi komentari koji omalovažavaju Jak-130 su zaista smešni i definitivno nisu podržani činjenicama. Ako se samo osvrnemo koliko svetskih vazduhoplovstava već koristi ili planira da koristi Jak-130 i njegove derivate i kopije (T-100/M-346 i kineski L-15), apsolutno postaje jasno koliko je to uspešna i perspektivna platforma.
Međutim, meni se čini da je ovde T-50A apsolutni favorit. Realno, deli dosta sličnosti sa F-16 koji je radni konj USAF-a i piloti i mehaničari ga odlično poznaju, ima poznat domaći motor koga već poodavno imaju u upotrebi, i još je čedo Lockheed-a, a vidimo da su oni neprikosnoveni kad je u pitanju snabdevanje USA novim borbenim avionima u poslednjih 20-ak godina. Pored toga treba napomenuti da je u pitanju zaista odličan avion sa puno potencijala za dalji razvoj i nadogradnju (možda čak i razvoj jurišne verzije koja bi mogla da zameni A-10 u budućnosti). Ovaj Grumman mi nešto i ne obećava na prvi pogled. Ostaje još da vidimo šta će Boeing da izbaci.

Д

@Northrop Grumman
Не знам коју сте руску емисију гледали. Живео сам дуго тамо али њихове емисије су обично представљање сопствене технологије. Што се тиче поређења Ф16 и Миг-а21 оно је непојмљиво јер су то два авиона између којих постоји „генерацијски“ јаз од 18 година (1959 када је Миг21 ушао у оперативну употребу до 1978 када је Ф16 ушао у оперативну употребу). Последња верзија Миг 21 бис је 1985. Ф16 верзије Е/Ф имају АЕСА радар, ЦФТ танкове јачи мотор ГЕФ 100 – Ге132 мотор, и Ф16 још увек развија тренутно се планира верзија за производњу у Индији Ф16 блок 70/72.
Даље постоје и војне доктрине које су опречне код руса је квантитет у односу на квалитет. Просто, једноставно, оперативно у свим борбеним условима, кратка обука и што већи број корисника. Код Американаца је обрнуто квалитет у односу на квантитет, сложено, софтистицирано, дуга обука, мали број корисника.

Odgovori
No

U emisiji Tajne oružja koju sam prošle godine gledao u Rusiji,čovek je mrtav ladan izjavio da tenk Leklerk funkcioniše samo na temperaturi od 24 do 26 stepeni što naravno nije tačno,a za šta sam dobio potvrdu jednog člana posade tog tenka.
Ipak moram priznati da mi se dopada što imaju emisije koje se bave oružjem, mislim da bi i u Srbiji trebalo napraviti emisiju koja će proučavati oružje od 1890-ih pa sve do danas, ima se tu dosta šta objasniti,pogotovu oružje koje je prošlo na našim prostorima.

No

Dejane, dosad je proizvedeno oko 4.500 aviona F-16, dok MiG-29 čini mi se najviše 1.600 od kojih je manje od 500 u službi

Д

@Northrop Grumman
Не будите толико расејани молим вас у једном посту помињете Миг21Бис у другом Миг29 и правите поређења са Ф 16. Да би вам били јаснији циљеви војне доктрине послужићу се Вијетнамским ратом и пушкама M16A1 i AK47. По свим параметрима (прецизност, фактичка даљина гађања, тежина итд) М16 је боља пушка, међутим у ратним условима се показала као лоша. Амерички војници су обучавани да ову пушку не треба чистити јер је барутно пуњење муниције израђивано од висококвалитетног чистог барута који није остављао било какве трагове на оружју. Како се рат развијао и порасле потребе за муницијом војна индустрија Америке није могла да испрати потражњу и за висококвалитетним барутом те је почела да пуни зрна барутом лошијег квалитета. То се код бораца одразило на употребну вредност пушке која је почела да отказује, заглављује да се долазило и до случајева да су амерички војници бацали М16 и узимали од мртвих вијетнамаца АК47. Са друге стране АК 47, груба, не толико прецизна, али поуздана. Ставите у њу било шта калибра 7,62 и она пуца, извадите је из блата, воде, снега, она пуца а то је понекад пресудни фактор. Употребна вредност у борби! Тако вам је и са тенковима и са авионима итд итд. Рецимо Абрамс је по карактеристикама тенк без премца али кад погледате обавезне процедуре одржавања између његова два дејства заболи вас глава. Авион Ф 22 рептор после сваког лета тражи 30 сати рада на одржавању!!! А некад је је најважније полети дејствуј, слети, наоружај, полети, дејствуј! Опет понављам то су различитости доктрина. Оно на чему ни једна суперсила не базира почетак сукоба је то да исти започне у равноправним условима! Зато се совјетска-руска техника показала лоше! Јер државе које су је поседовале једноставно је нису имале у потребном броју да би икако могле да парирају НАТО са САД на челу!

Odgovori
Du

To piloti ratuju manje ili više obučeni a ne vazduhoplovi.Svaki vazduhoplov ima svoje pluseve i minuse.Nažalost jako često za kupovinu vazduhoplova odlučuju političari.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj