BEG airport status
[ANALIZA]: Narastajuća vazdušna moć zemalja Persijskog zaliva Prvi EF-2000 za Oman prikazan je u ponedeljak 15. maja. Pored njega se nalazi i prvi omanski Hawk Mk 166 / Foto: Eurofighter

[ANALIZA]: Narastajuća vazdušna moć zemalja Persijskog zaliva

U drugoj polovini novembra prošle godine američki State Department odobrio je, po principu FMS (Foreign Military Sale) dve velike potencijalne prodaje višenamenskih borbenih aviona zemljama Persijskog zaliva. Reč je o 36 F-15QA za Katar, vrednih preko 10 milijardi dolara kao i 40 F/A-18E i F za Kuvajt koji će, ako dođe do realizacije posla, koštati takođe oko 10 milijardi dolara.

Države ovog regiona, okupljene u savet za saradnju GCC (Gulf Co-operation Council) nekoliko godina nisu naručivale velike količine naoružanja ali su pojava tzv. Islamske države u Iraku i Siriji sredinom 2014., kao i pobuna Huta u Jemenu septembra iste godine, ubrzale donošenje odluka o nabavkama vrlo savremenog i skupog oružija pretežno zapadne proizvodnje.

Katar trenutno poseduje samo 12 višenamenskih Miraža-2000-5EDA i DDA. U bliskoj budućnosti njih će najverovatnije zameniti čak 60 borbenih aviona.

Narednih godina vrlo je realno da zemlje GCC značajno tehnički modernizuju i ojačaju svoje vojske, posebno vazduhoplovne snage. Neke države će imati sasvim nove mogućnosti a neke će značajno povećati svoje efektive koji će biti nesrazmerno veliki u odnosu na ono što je postojalo do sada, kao i u odnosu na susede u koje spada i njihova najveća pretnja – Iran.

Najbolji primer takve zemlje je Katar koji bi u bliskoj budućnosti mogao imati čak 60 borbenih aviona što bi bio ogromno povećanje u odnosnu na sadašnjih 12 Miraža-2000-5 (9 jednoseda Mirage-2000-5EDA i 3 dvoseda Mirage-2000-5DDA) koji su nabavljeni u periodu 1997-1999. Prilikom saopštavanja vesti da je Kataru odobrena prodaja aviona F-15 prvobitno se u medijima pojavila informacija da bi ona sadržala čak 72 primerka ali je kasnije stigla potvrda da bi posao obuhvatio “samo“ 36.

U pitanju je prodaja varijante F-15QA koja bi u osnovi bila izvedena iz verzije F-15SA (derivat F-15E “Strike Eagle“) koju je nabavila Saudijska Arabija. Pored aviona u ugovor bi ušli obuka, logistička podrška, zemaljska i druga oprema kao i naoružanje. Narudžbinom F-15 Katar je produžio proizvodnju ovog aviona koja je trebala da se završi 2019. godine.

Prvi katarski Rafale EQ E001 / Foto: JP DEWAM

Samo 18 meseci ranije Katar je sa Francuskom potpisao ugovor za nabavku 24 višenamenska borbena aviona Rafale (18 jednoseda Rafale EQ i 6 dvoseda Rafale DQ) vrednih 7,5 milijardi dolara. Postoji opcija za još 12 aviona a u ugovoru, koji obuhvata obuku 36 pilota i 100 tehničara, logistiku, nalazi se još i 150 raketa vazduh-vazduh MICA-IR, 150 MICA-EM, 160 raketa vazduh-vazduh Meteor, 300 vođenih bombi AASM, 60 protivbrodskih raketa AM-39 “Exocet“ Block II i 140 krstarećih raketa SCALP. Počevši od sredine 2018. Katar će dobijati jedan Rafal mesečno.

Pored sigurne nabavke Rafala, početkom juna prošle godine potpisan je ugovor za nabavku 24 borbena helikoptera AH-64E “Guardian“ koji će biti plaćeni 667 miliona dolara a u cenu je uključen i jedan trenažer za Longbow radar. radio uradjaje kompanije Thales i zemaljska oprema za održavanje. Rok isporuke helikoptera je do 31. maja 2020. a prvi primerci stićiće 2019.

Ostale velike nabavke vojne vazduhoplovne tehnike uključuju tri leteća radarska sistema (AWACS) na bazi aviona Boeing 737, dve leteće cisterne A330MRTT, 8 teških transportera C-17A, 4 srednja transportera C-130J-30, 24 školska aviona Pilatus PC-21, 22 višenamenska helikoptera NH90, 18 AW139 i raketni sistem za protivvazduhoplovnu odrbanu PAC-3 “Patriot“.

Postavlja se pitanje zašto se Katar ovoliko naoružava? Treba poći od geostrateškog položaja ovog zalivskog emirata kao i činjenice da postoje nešto drugačiji odnose sa Iranom kao i Saudijskom Arabijom. U persijskom zalivu se nalaze najveće svetske rezerve prirodnog gasa, koje Katar deli upravo sa Iranom zbog čega se prema Teheranu vodi neutralna politika što se ne sviđa ostalim članicama GCC. Takođe u prošlosti je često bilo nesuglasica sa vladom u Rijadu a bilo je čak i manjih vojnih sukoba.

Ni sa ostalim susedima, pre svega Bahreinom odnosi u poslednje vreme nisu baš najbolji iako su sa ovom zemljom rešeni teritorijalni sporovi. Zbog svega navedenog Katar će nastojati da samostalno osigura svoju bezbednost i bude manje zavistan kada je u pitanju odbrana.

Saudijska Arabija sada poseduje jednu od najsavremenijih varijanti aviona F-15. U pitanju je višenamenski F-15SA, derivat F-15E.

Saudijska Arabija je najveći kupac američkog naoružanja na Bliskom istoku a dobar deo novca ide na nabavku aviona i helikoptera. Poslednjih godina se sklapaju mega poslovi koji bi, po poslednjim informacijama, u narednih desetak godina mogli vredeti neverovatnih 350 milijardi dolara. Nakon nedavne posete američkog predsednika Donalda Trampa potpisani su sporazumi o nabavci naoružanja vredni skoro 110 milijardi dolara u koje ulazi i 150 helikoptera S-70 koji će biti sklopljeni u S. Arabiji, 48 helikoptera CH-47F, protvbalistički sistem THAAD kao i 4-6 patrolnih aviona P-8 “Poseidon“.

Marta 2012. potpisan je ugovor za kupovinu 84 lovaca-bombardera F-15SA (Saudi Advanced) i to za 11 milijardi dolara. Glavnu ulogu u njihovoj proizvodnji ima američko-saudijska kompanija Alsalam Aircraft Company, sa sedištem u Rijadu, koja je delom u vlasništvu Boinga i koja izrađuje prednji deo trupa, krila i nosače naoružanja F-15SA. Godinu dana od potpisivanja ovog ugovora, potpisan je i ugovor vredan 3,5 milijarde dolara za modernizaciju 68 F-15S iz sastava saudijskog RV-a na standard F-15SA.

Posao modernizacije prva dva F-15S odrađen je u SAD dok će preostali primerci biti modifikovani takođe u kompaniji Alsalam. Za ove potrebe izgrađena su 4 nove hale koje su koštale ukupno 100 miliona dolara. Nakon kašnjenja u razvoju F-15SA koje je trajalo par godina, prva dva aviona su, zajedno sa dva modernizovana F-15S sletela u bazu Hamis Mušajt 13. decembra prošle godine.

Dva saudijska dvoseda EF-2000. Do sada je isporučeno ukupno 66 aviona. Moguće su dalje narudžbine.

Od ostalih vojnih vazduhoplova koji su protekle decenije kupljeni u SAD treba istaći 25 školskih aviona SR-22, 19 aviona King Air 350, 60 borbenih helikoptera AH-64E, 54 višenamenska helikoptera UH-60L i M, 10 mornaričkih MH-60R, 9 lakih višenamenskih helikoptera Schweizer 434, 12 MD-530F, 24 izviđačko-borbenih AH-6i. Svemu ovome treba dodati PVO sisteme Patriot sa velikim količinama raketa kao i hiljade raketa vazduh-vazduh, vazduh-zemlja, krstarećih, protivoklopnih raketa, vođenih bombi.

Drugi vrlo važan partner kada je u pitanju kupovina oružija je Ujedinjeno Kraljevstvo od kojeg su septembra 2007. godine naručena 72 višenamenska borbena aviona EF-2000 “Typhoon“ za oko 7,3 milijarde dolara. Od prvobitne zamisli da se 48 aviona sklopi u S. Arabiji se odustalo pa je u kompaniji Alsalam, uz pomoć britanskkog BAE Systems, otvorena linija za remont i održavanje aviona EF-2000. Najavljivana je i dodatna narudžbina od 48 do 72 primerka koja je zbog lošijih ekonomskih prilika dovedena u pitanje.

Paralelno sa pristizanjem EF-2000 (do sada ih je isporučeno 66) radi se na modernizaciji 80 saudijskih Tornada koji dobijaju savremenu elektroniku i naoružanje. 2012. i 2015. godine od UK su kupljena i 44 školsko-borbena aviona Hawk Mk 165 a prvi ugovor za 22 aviona, potpisan maja 2012. obuhvatao je i 55 švajcarskih školskih turboelisnih aviona PC-21.

Omanu je u periodu 2005 – 2014. isporučeno 24 F-16C i D Block 50.

Krajem ove godine EF-2000 dobiće i Oman i to svih 12 aviona koji su naručeni još 21. decembra 2012. godine zajedno sa 8 školsko-borbenih Hawk Mk 166. Ukupna vrednost ugovora je 4 milijarde dolara, prva dva dvoseda Tajfuna imala su inauguracioni let 25. novembra prošle godine da bi prvi avion bio zvanično prikazan tek pre desetak dana. Omanski avioni biće u varijanti Block-30N odnosno Tranche-3A.

Jedini borbeni avion RV Omana trenutno je F-16 koji su nabavljeni u dva navrata. Prvih 12 od kojih 8 F-16C i 4 dvoseda F-16D (Block 50) ugovoreni su maja 2002. da bi prvi avion bio preuzet početkom avgusta 2005. a isporuke su završene 2006. Pored aviona ugovor je obuhvatio obuku, logistiku i naoružanje pa su Oman prve 16-ce koštale 1,1 milijardu dolara. Drugi ugovor, vredan 600 miliona dolara, za 10 F-16C i dva F-16D (takođe Block 50) potpisan je sredinom decembra 2011. a svi avioni su isporučeni tokom 2014.

Kuvajtski F/A-18C

Korisnik evropskog Eurofajtera od 2019. godine biće i Kuvajt koji je 5. maja 2016. sa italijanskom kompanijom Finmeccanica (sada Leonardo) potpisao ugovor za 28 aviona (6 dvoseda) koji, prema nekim procenama koštaju oko 9 milijardi dolara. Detalji ugovora se još uvek ne znaju ali je saopšteno da će biti isporučeni primerci iz Tranše 3E sa AESA radarima Captor-E.

S obzirom da razvoj ovog radara još traje mnogi stručnjaci smatraju da prvi će prvi kuvajtski avioni imati obične radare. Za sada se zna i da će se na njima koristiti nišanski kontejneri Sniper ATP kao i integrisani sistem za distribuciju informacija (MIDS).

Dan pre nego što će odobriti prodaju aviona F-15 Kataru američki State Department odlučio je da dozvoli i prodaju 32 jednoseda F/A-18E i 8 dvoseda F/A-18F “Super Hornet“ Kuvajtu. Zajedno sa avionima, u ugovoru vrednom oko 10 milijardi dolara, nabavilo bi se i 12 nišanskih kontejnera Sniper ATP kao i ostala oprema i naoružanje. Na ovaj način Boing bi produžio proizvodnju ovog aviona i u 2020-tim godinama. Pored informacije da bi Kuvajt uzeo 40 aviona par meseci kasnije pojavio se i podatak da je zapravo reč o 28 primeraka.

Super Hornet bi u inventaru RV Kuvajta trebalo da zameni flotu od 35 aviona F/A-18C i D koji se nalaze u naoružanju od 1992. godine. Još 1988. je za 1,9 milijardi dolara naručeno 40 primeraka od toga 8 dvoseda. Već 1993. je za potrebe PVO naručen raketni sistem Patriot PAC-2 čije su isporuke trajale tokom 1995. i 1996. godine. 2008. ugovorena je modernizacija dela isporučenih sistema na standard PAC-3, posao je odrađen između 2014. i 2016 a 2015. je za 655 miliona dolara naručena i najnovija varijanta Patriota.

Od ostalih vazduhoplova američke proizvodnje treba istaći dva teška transportera C-17A (po jedan naručen 2011. i 2013.), tri leteće cisterne KC-130J koji su zajedno sa logističkom podrškom koštali neverovatnih 1,1 milijardu dolara i 16 borbenih helikoptera AH-64D koji su zajedno sa obukom, logistikom i naoružanjem plaćeni 868 miliona dolara.

Lovac-bombarder F-16C Block 40 RV Bahreina.

I dok je američki State Department u novembru prošle godine odobrio prodaju aviona Kataru i Kuvajtu, istovremeno je Bahrein odbijen u nastojanju da nabavi dodatan broj aviona tipa F-16. Kao razlog je tada navedeno da Bahrein nije mnogo uradio na poboljšanju ljudskih prava nakon 2011. godine kada je u toj zemlji, uz pomoć SAD, S. Arabije i UAE, ugušena pobuna Šita koji su tražili veću političku moć (u Bahreinu Šitskom većinom vlada Sunitska monarhija).

Međutim krajem marta ove godine nova Trampova administracija najavila je Kongresu da će, bez bilo kakvih uslova, odobriti prodaju borbenih aviona Bahreinu, vrednih više milijardi dolara. U pitanju je nabavka 19 aviona F-16V kao i modernizacija postojećih 16-ca koji je osnovni borbeni avion RV Bahreina.

Prva 4 aviona F-16C i D Block 40 sletela su u Bahreinu 23. maja 1990. godine. Prethodno je marta 1987. naručeno 8 jednoseda i 4 dvoseda u programu Peace Crown I a deo novca obezbedila je Saudijska Arabija. Februara 1998., u programu Peace Crown II kupljeno je još 10 jednoseda, takođe Block 40, za 303 miliona dolara a svi avioni isporučeni su tokom 2000. godine.

Pored dodatnih, savremenih 19 F-16V i modernizacije postojećih 20 aviona Block 40 na isti standard (za ovaj posao se spominje cifra od milijardu dolara) Bahrein bi u budućnosti mogao, preko Saudijske Arabije, da nabavi i EF-2000.

Emirati jedini u svetu koriste varijantu F-16 Block 60 koja je specijalno razvijena po njihovim zahtevima.

Jedina država GCC-a koja se još uvek nije odlučila na nabavku novih višenamenskih borbenih aviona jesu Ujedinjeni Arapski Emirati. Godinama traju pregovori sa različitim proizvođačima, u nekoliko navrata čak je bilo objavljivano da su UAE izabrale određeni tip aviona ali se pokazalo da su to bile samo spekulacije. Navodno je najbliži ulasku u sastav RV UAE bio francuski Rafal.

Dassault se još od sredine 90.tih trudi da svoj avion proda Emiratima, prvi put je u takmičenju za novi borbeni avion UAE izgubio 1998. godine od američkog F-16. Jednu od najnaprednijih i najsavremenijih varijanti F-16 danas koriste upravo UAE za koje je i razvijena varijanta Block 60 koju poseduje samo ova država.

Prototip ove verzije poleteo je 6. decembra 2003, prvi od 80 naručenih primeraka, 55 jednoseda F-16E i 25 jednoseda F-16F, stigli su u Emirate 2004. a isporuka svih aviona je završena 2006. Posao nabavke je vredeo oko 7 milijardi dolara od čega su dve milijarde potrošene na naoružanje

Drugi borbeni avion RV UAE jeste francuski Mirage-2000. Davne 1983. godine naručeno je 36 aviona od toga 22 jednoseda Mirage-2000EAD, 6 dvoseda Mirage-2000DAD i 8 jednosedih izviđača Mirage-2000RAD koji su razvijeni posebno za Emirate. Ove varijante bile su specifične i označene kao SAD-8 (Standard Abu Dhabi). Novembra 1998. potpisan je ugovor za modernizaciju postojećih i nabavku dodatnih aviona u varijanti Mirage-2000-9 koja je ponovo specijalno razvijena za UAE.

Naknadno izmenjeni ugovor, vredan 3,4 milijarde dolara podrazumevao je nabavku 20 novih jednoseda Mirage-2000-9, 12 novih dvoseda Mirage-2000-9D i modernizaciju 30 postojećih aviona na standard Mirage-2000-9. UAE avioni poseduju radar RDY-2, nišanski kontejner Shehab (varijanta sistema Damocles), sistem za PED IMEWS, naoružani su između ostalog krstarećim raketama Black Shaheen i vođenim bombama PGM-500. Usled problema u razvoju prvi avioni stigli su u UAE 2003. sa dve godine zakašnjenja.

UAE Mirazi-2000 nuđeni su na prodaju Egiptu, Iraku i Pakistanu ali do dolaska neceg novijeg ipak ostaju u Emiratima / Foto: damnaeardone/flickr

UAE su 2013. pokazali interes za nabavku dodatnih aviona F-16, bilo je reči o 25 do 30 primeraka u novoj varijanti Block 61 ali do realizacije ugovora ipak nije došlo. Umesto toga Emirati su kupovali lake protivpobunjeničke (COIN) avione, prvo je 2010. naručeno 24 AT-802U čija je isporuka trajala 2010-2014. a zatim je 2014. naručeno 24 IOMAX Archangel čija isporuka još traje. Ipak vremenom su Emirati svoje avione AT-802U počeli da poklanjaju prijateljskim zemljama pa je tako njih 12 završilo u Egiptu, 6 u Jordanu i 3 u Jemenu.

Radi podrške trupama generala Halife Haftara u Libiju je tokom 2016. bilo stacionirano bar 6 aviona AT-802 a za potrebe borbenih operacija protiv Huta u Jemenu u eritrejsku vazduhoplovnu bazu Asab poslato je oko 9 borbenih aviona Mirage-2000 a tamo su i helikopteri UH-60 i Bell-407, transportni avioni C-130 i patrolni DHC-8.

Od ostalih vazduhoplova iz SAD su u poslednjoj deceniji nabavljeni laki transportni avioni Cessna 208 “Caravan“ (8 komada) među kojima se nalaze i borbeni AC-208B, 8 teških transportera C-17AS “Globemaster III“, 60 višenamenskih helikoptera UH-60L i M, 30 lakih izviđačko-borbenih helikoptera Bell 407MRH, 20 teških transportera CH-47F “Chinook“, 10 bespilotnih letelica RQ-1E Predator XP.  Veliki ugovor bio je sklopljen i za modernizaciju 30 borbenih helikoptera AH-64A na standard AH-64D a to je koštalo 1,5 milijardu dolara.

Od PVO sistema tu su PAC-2 i PAC-3 “Patriot“ a 2011. UAE su postali prvi strani kupac protivraketnog sistema THAAD. Za 1,135 milijardi dolara nabavljena su 9 vozila za transport i lansiranje, dva radara AN/TPY-2 i 48 raketa. Prve isporuke započele su krajem 2015, položaj na kome će biti postavljen sistem uređen je tokom 2014. i 2015. a u toku 2016. završeno je njegovo instaliranje.

U drugim državama sveta UAE su nabavili tri leteća radarska sistema Global 6000 Erieye, 25 školski aviona Pilatus PC-21, 4 patrolna aviona Dash-8, tri leteće cisterne A330MRTT, 23 višenamenska helikoptera AW139, 50 artiljerijsko-raketnih sitema PVO Pancir-S1E, 80 bespilotnih letelica Schiebel S-100 (sklapani u UAE kao BPL Al Sber), 8 bespilotnih letelica Piaggio Aerospace P.1HH “Hammerhead“.

Čekanje na 5. generaciju

Ono što je očigledno je da su države GCC-a nabavile borbene avione koji pripadaju 4. generaciji i da nijedna od njih za sada nije uspela da naruči 5. generaciju. Izbor je ograničen samo na američki F-35 “Lightning II“ a smatra se da je između ostalog, veliki pritisak Izraela na SAD zaslužan za to da ove arapske zemlje neće u skorije vreme imati u naoružanju avion iste klase.

Izrael je sa druge strane već primio 5 od 50 naručenih F-35I “Adir“ (varijanta F-35A) i nastoji da potencijalni arapski neprijatelji ne dobiju nešto slično barem dok potpuno ne ovlada i po svojim specifikacijama ne modifikuje svoje Adire.

Prve konkretne korake ka mogućoj nabavci aviona 5. generacije učinili su UAE koji su sa Rusijom potpisali sporazum o zajedničkom razvoju novog tipa takvog aviona koji bi se bazirao na lovcu MiG-29 gde bi najverovatnije bila primenjena iskustva iz Suhojevog projekta PAK-FA T-50. Da li je ovo samo vid pritiska na SAD kako bi u bliskoj budućnosti F-35 ipak bio dostupan ili su namere UAE zaista ozbiljne pokazaće vreme.

Istovremeno krajem februara zvanično je saopšteno da između UAE i Rusije traju pregovori o prodaji, kako je rečeno “na desetine“ ruskih višenamenskih borbenih aviona 4++ generacije tipa Su-35. Za sada je potpisan samo sporazum o namerama ali je javnost ostala uskraćena za detalje o tome koliko aviona će biti nabavljeno i kada bi oni mogli biti isporučeni.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

iv

Sva sreca da su u pitanju arapi. Sto bi rekao od mog druga otac koji je dugi niz godina bio vojni instruktor u jednoj arapskoj drzavi , ti bi i kasiku pokvarili! Mesec dana bez podrske zemlje proizvodjaca sve to mogu da posalju u guli guli otpad!

Odgovori
Be

Od tvog druga otac je vjerojatno bio tu negdje 80ih. Kao i moj otac…..dakle, negdje vise od 30 godina.
Sad, sad sam ja tu. I kad usporedjujem ovo vrijeme s vremenom moga oca, razlike su drasticne sto i sam moj otac potvrdjuje.
U tih 30 i kusur godina su itekako napredovali u svemu. Nisu jos dostigli „nase“ standarde, ali je napredak itekako vidljiv.

iv

Jest to istina ali imao sam srecu da se upoznam tehnickim znanjem, radnom etikom i sl Saud Arabijaca i ni malo nisam impresioniran. Mozda su napredovali ali da se nelazemo losi su. Zato i placaju evropljane pakistance i filipince za imalo komplikovanije poslove.

at

Odlican tekst! Bicu slobodan da dodam broj stanovnika ovih drzava, kako bi se bolje shvatilo koliko su ovo ogromna RV u odnosu na broj stanovnika:
– Ujedinjeni Arapski Emirati: 9,2 miliona stanovnika
– Bahrein: 1,0 milion stanovnika
– Kuvajt: 3,9 miliona stanovnika
– Katar: 820 hiljada stanovnika!!!
– Saudijska Arabija: 31 milion stanovnika
– Oman: 4,5 miliona stanovnika
– Kuvajt: 3,7 miliona stanovnika

Ukupno sve imaju 54,12 miliona stanovnika.

Odgovori
Be

@atg51

Da, bas su ogromna vazduhoplovstva.

Mora se dodati da tamo zivi jos dosta stranaca iz Azije koji tamo imaju stalno prebivaliste. Mislim da UAE ima cak strane placenike kao dobar deo vojske.

Be

…a tek kad vidimo veoma malu teritoriju svih ovih drzava sem SA…

sl

Nije bitna velicina zemlje, vec velicina bogatstva koje ovo naoruzanje treba da zastiti…

Be

Ima se, moze se

Odgovori
Be

@Beduin

Ja kad bi bio diktator jedne od tih bogatih drzava, poceo bi da stvaram pustinju u oaze i ulagao u navodnjavanja itd. To oni sigurno i rade ali verovatno im to nije prioritet kada vidimo koliko ulazu u vojsku.

Dzaba ti pare kada nisi dovoljno pametan da nesto uradis sa njima.

Jednostavno im drustvo i citav sistem zaostaju bez obzira koliko novca imaju.

Sta mislite da oni imaju drustvo i razmisljanje kao Nemci? …Bili bi svetska sila.

…mislim nismo ni mi Srbi ili balkanci nista bolji…

Be

Bez brige, navodnjavaju oni pustinju.
Uz naftu, imaju dosta i vode u arteskim bunarima.

de

Zanima me analiza koliko su uopšte potrebe za veliki broj aviona koje naručuju relativno male zemlje kao što su Katar ili Kuvajt. Katar je 7/8 puta manji od Srbije, a Kuvajt nekim 4/5 puta. Da li oni imaju realnu potrebu za tolikim brojem aviona.
I jedno možda neobično (možda i glupo i nepristojno) pitanje koliko uopšte takve zemlje mogu da generišu dobrih pilota da bi upravljali tolikim brojem letelica.

Odgovori
Be

Ne mogu.
Primjer Qatra i zadnje generacije njihovih pilota.
Ajmo kazat kako ti mladici nisu ni pomisljali jednog dana postati pilot.
Uslo se na vojnu akademiju, izabralo se njih 17 i sutradan posjelo u PC21.

Kako ce to zavrsiti, vidjet cemo.
Ali operativna baza nij3 okruzenje za obuku mladih pilota.

Oman je vec druga pjesma.
Njihovi mladici su upisali akademiju s zeljom kako bi postali piloti.
Sklovanje im je odlicno.
Selekcija i temeljna u Omanu….napredna u Hrvatskoj na PC9 te nastavak na Hawku u Omanu za one koji zadovolje u Hrvatskoj.

U Saudiji je sve obavlja u „domacoj“ izvedbi u reziji BeA.

Ugl. Vojsku u zemljama GCCa mogu sluziti samo i uskljucivo drzavljani, nikako expati.
Expati mogu biti instruktori, ali nikalo nosioci vojnih aktivnosti.

BB

Biće sa pilotima otprilike kao i sa kreiranjem rukometne reprezentacije u Kataru.

DE

To sto je State Department odobrio da, po principu FMS (Foreign Military Sale) Kuvajtu bude prodato 40 aviona F-18 – ne znaci nista.
To je samo DOZVOLA da se prodaju avioni, i to je maksimalan broj. Avioni mogu da budu prodati, a i ne moraju.

Sto se tice raketa, zivo me interesuje koje su to MICA-EM i MICA-ER rakete, koje autor teksta pominje…Postoje samo MICA-RF i MICA-IR, za lansiranje sa aviona.

Avion koji bi UAE zajednicki finansirao sa Rusima svakako bi bio jednomotorni, sa koriscenjem tehnologija sa Suhoja T-50. MiG odlazi u istoriju.

Odgovori
Ž

Кувајт јесте заинтересован за Супер Хорнет а врло брзо ћемо видети да ли ће их набавити. Наравно да прво мора да се одобри.

MICA-EM је француска ознака за MICA-RF. Код писања MICA-IR је направљена грешка.

Још увек није донесена одлука да МиГ одлауи у исотрију, писаћемо и о томе.

Kr

Sumnjam u vojnu sposobnost arapskih zemalja. Uz toliku vojnu nadmoć mislio sam da će Saudijska Arabija pregaziti Jemen. Međutim nisu napravila baš ništa. Mislim da je ova nabava više usmjerena na politički savez sa SADom i protiv Irana.

Odgovori
Be

Yemen…to je zemlja slicna Afganistanu.
Neprohodni planinski masivi stvoreni za gerilsko ratovanje.
Saudija nema sanse tamo. Posebno na sjeveru.
Bez masone kopnene invazije sa sjevera i ciscenje tih klanaca, udari iz zraka nemaju smisla.

36

Jemen je zemlja gde je izmisljeno vreme. Tako beduini pricaju.

Be

Yemen je zemlja iz koje sve vladarske kuce Arapskog poluotoka vuku svoje korjenje.

Meni je to predivna zemlja. Nazalost, nisam je imao prilike obici onoliko koliko sam htio….ali ono sto sam vidio je neponovljivo.

SF

Pa dobro zanimljivo, samo da li gledamo iz pravog ugla nisam siguran.
Arapske zemlje Persijskog zaliva su pod snaznim uticajem Saudijske Arabije.Oni zajedno sa malim zemljama poput Katara, Bahreina, Omana, Kuvajta podrzavaju milionima neke rezime u „nestabilnim“ zemljama poput Egipta, Iraka, Jemena.
Ako gledamo „skoriji plan“ o udruzenju RV Saudijske Arabije i Egipta, zabrinutosti Saudijaca oko slabljenja interesovanja Amerike za region (kazu da vec sad Amerika uveliko trazi nezavisnost od Arapskih energenata), to vec sad lici na korake protivteze Izraelu i Iranu.

UAE imaju cak sad zanimljiv odnos u RV posto razvijaju „laki avion“ pete generacije sa Rusima.Ako gledamo njih kao bivse finansijere Alkaide, nakon toga daju znacajnu finansijsku podrsku Amerima u Afganistanu, imaju burnu proslost sa Britancima, sa vaznom trgovinskom lukom prema Indijskom okeanu.Po meni vrlo vazan igrac u Arapskoj ligi, njihova politika u naoruzavanju nije zanemarljiva, moze se mozda naslutiti pravac „trke u naoruzanju“.

Odgovori
Be

UAE nemaju izlaz na Indijski ocean.

SF

Da sa Vama vecita rasprava, nije „bukvalno“ – slobodno tumacite kako hocete, izmedju ostalog ja ne pisem zakljucke Saudijaca, vec sam ih samo pozajmio.

Samo steta sto nisu pustili da Vam objasnim vasu tezu, gde mislite da je uleteti sa Golfom 2 u krivini isto kao sa Formulom 1, pri tome ona koristi zadnji pogon.

Be

Okreni kako god hoces, UAE nema izlaz na Indijski ocean.

Kako zivim u KSA vec 5 godina…..mislim kako su mi njihovi zakljucci poznatiji nego ti vasi „pozajmljeni“

SF

Ajde onda ponovo procitajte napisano.
„Prema“ – se moze tumaciti na razne nacine, ali da se tumaci bukvalno kao „izlaz“ smesno.Po ovome samo mogu zakljuciti vasu zajedljivost od kada sam Vam spomenuo Vase tumacenje „nacizma“ I konstantnu kratkovidost oko obuke borbenog pilota.
Ako kojim slucajem zivite u Saudijskoj Arabiji prosvetlite nas gde to pise drugacije, posto tvrdite sa samopouzdanjem da znate kako tacno razmisljaju.Cisto sumnjam da ste shvatili njihove analize, ovde „diskreditujete“ jedino sami sebe.

12

@Beduin

A kome onda pripadaju Khor Fakkan i Fujairah?

sl

Fujairah, jedan od Emirata, izlazi na Omanski zaliv, a on na Indijski okean…
Ako ste vec „lokalci“ onda znate i da je najveca tekuca UAE investicija pravljenje terminala u Fujairahu kako bi se „zaobisao“ Hormuski moreuz.
Nisu UAE samo Dubai i Abu Dhabi…

Be

SF-stvari tumacim obakvima kakvima jesu. Cinjenice mogu biti samo onakvima kakvima su. Iste se lako mogu krivo protumaciti i kao takve mogu dovesti do katastrofe.
Slavene in126. Omanski zaljev nije sto i Indijski ocean. Po vasem tumacenju, bilo bi isto kao tvrditi kako Hrvatska izlazi na Sredozemno more. Istina je kako je Jadransko more dio Sredozemnog….ali cinjenica je kako Hrvatska ne izlazi na obale Sredozemnog mora.

A vi sad shvacajte ove navode kako god hocete.

Geostrateskom pogledu, Oman i Yemen imaju najizrazeniju ulogu u ovom dijelu svijeta. U politickom, Saudija.

Kao sto sam vec rekao, drugi je ovo svijet. I ima puuuno vise nijansi sive nego taj vas crnobijeli zasnovan na krivim poimanjima jednistavnih cinjenjca.

12

@Beduin

Znaci, trebalo bi da shvatim da je svaka akvatorija „omedjena“ i da postoje veoma stroge granice izmedju istih?

Be

A zar ti je to nova informacija?

SF

Beduin

Ako ne primecujete Vi ste od banalnog primera moci jedne zemlje usli u analizu totalne geografske besmislice.
126LAE-Delta vam upravo objasnjava Vas nepotrebni „nonsense“

Ali dobro Vi imate neka sira shvatanja koja izbegavaju katastrofe……

12

@Beduin

Da znate da jeste nova informacija. Pogotovo zato sto vasa informacija nije u skladu sa Medjunarodnom Hidrografskom Organizacijom. ali ako vi tvrdite da je tako…

La

Sustina jeste u jakoj vojsci,sve ove zemlje su jako male sem S.Arabije i nasta da se oslone i pouzdaju ako nemaju jaku i savremenu vojsku.Ameri naravno na dva mesta prodaju dve price,nama kazu da imamo prece stvari od vojske,Hrvatima da su mali za avijaciju,a Kataru i Bahreinu koji su 3,4 puta manji od nas i 2 puta od Hrvats.prodaju 60+ aviona,a o stanju „demokratije“ u tim zemljama da ne govorim,koje licemerstvo.Sto se njihove tehnike tice „respect“ ali prosecno 150 mil.po avionu mislim stvarno??? Znas kad bih uzeo jedan f15 pre nego dva su35 ili 2-3 mig35(cak i 29m/m2) NIKAD

Odgovori
BB

A to ti je kao prodavanje „cigle“ ili „reketa“. Ako ne kupiš, znaš šta te sleduje…

Kr

Oman je posebna priča. Oni su Ibadi muslimani, a sultan je oxfordski student. Jako su vezani za VB međutim kako je sultan star plemena već sada kuju planove i dijele zemlju (iskustvo čovijeka koji je radio tamo,a i sam sam bio tamo turistički). I tu je glavna slabost arapa odnosno uređenja kao što je monarhija. Njihova je vojska na razini nomadskih plemena i strategija. Ali imaju skupe igračke. Zato je SA u Jemenu izgubila. Oni imaju vojsku ali nemaju vojnike. Za razliku od Izraela, Iraka, Sirije…

Odgovori
Be

Moje iskustvo…..5 godina vec zivim i radim u KSA….a prije toga 3 u Yemenu…..
KSA nema sanse iz istog razloga zbog kojeg su sovjeti izgorili u Afganisanu ili ameri u Vijetnamu.
Uzevsi u obzir konfiguraciju terena sredisnjeg i sj.Yemena…..dok god cizmu tamo ne posaljes, nema koristi od zracnih udara.
Neprohodne planine s strmim klisurama…..nema vosjske koja tamo zube ne bi polomila.
A Yemenska plemena…..ajmo kazati kako ne mare previse za svoj zivot……
Ma…..drugi je to svijet……

Be

Krunoslave, Oman kao drzava nikad nije bio koloniziran od strane bilo koje zapadne sile.
Portugalci su nesto kratko ovladali Omanom, ali su brzo istjerani.
Omanci, za razliku od ostalih arapskih zemalja, mogu okarakteriziarti narodom u pravom smislu rijeci a ne nakupinom plemena koje na okupu drzi zeljezna saka.

Kr

To si u pravu. Čak su oni imali koloniju u Tanzaniji. Ali imaju veze sa VB. Sultan je svrgnuo svoga oca sa vlasti pri povratku iz VB. I iako su najstabilnija zemlja poluotoka nisu imuni na monarhijska previranja. Samo sam htio reći da unatoč buđetu i high tech oružju ne bih okarakterizirao te vojske kao snažne. Odnosno nisu samostalne (jako ovise o SAD, Francuskoj, VB i td.)

SF

Ajde sad malo strucnih pitanja, posto tako olako dajete izjave jel ste sigurni da „cizma“, moze demilitarizovati jednu zonu koja nastanjena sa dve razlicite politicke struje.Na koje „vreme“ moze se odstraniti tehnicka sposobnost neprijatelja za ratna dejstva ? Otpor mozda jaca sa civilnim zrtvama iz bombardovanja ? Zasto je uvek „nocna mora“ snabdevanje civila osnovnim potrebama u zoni ratnih dejstava ? Cak sad stvaraju se popularne migracije stanovnistva.Inace zasto uvek se pocinje od tog ishitrenog stadijuma, (tampon zona) koji skoro redovno eskaliraju u okrsaje sa dosta civilnih zrtava.

Zasto RV ima problem sa bombardovanjem .Nema mozda dobro navodjenje sa zemlje, a ima savremene aparate u vazduhu ? Nece upotrebu najnovijih sredstva, posto logisticki nemaju proizvodnju, „stede“ za neki veci sukob.Mozda je cak I „neraspoznavanje neprijatelja“ u pitanju (izmesan je medju civilnim stanovnistvom).Neprijatelj stacioniran oko izvora vode, elektricne energije, fabrike, naftnog/gasnog izvora,…….
Mozda nedovoljna obucenost I razumevanje novih tehnologija RV KSA.

To sve generali uzimaju u obzir.Kakav je cilj, kako odstraniti pretnju, sta ce se desavati sa zonom posle konflikta, kakva se poruka salje stanovnicima u zoni konflikta.Plus dosta puta izvrsavaju „hirove“ politickih mocnika.

A najsmesnije slusati kad politicari zapocnu ovakvu avanturu, umesaju vojsku, zatim zbog svoje kratkovidosti demagoski tumace efikasnost vojnih tehnologija.Dakle kad kupis tehologiju koja je predvidjena za jasno definisane taktike uvek ces imati problema u slabijim RV, vojskama.

Ali sve je to normalno ipak previse je za jednu epohu jedan Aleksandar Makedonski, Napoleon,……

Be

SG
Odnosi na Bliskom Istoki su malo i previse komlicirani. „Banalnim“ promisljanjima nema mijesta.
Za pocetak moras shvatiti 2 stvari.
1. Ovdje nema politicara. Ovdje kolo vode vladari a ne politicari.
Ne, nije jedno te isto.
2. Ovdje je 1438. godina u tijeku

SF

Ako sam dobro shvatio izmedju monarhiste i politicara u vojno-taktickim razmisljanjima ima razlike ? Ja bih rekao da nema, cesto povrsno izvrsavaju savete generala i glume vrhovne komadante, sto ih nekad odvede u „totalni“ poraz, a nekad u finansijski „fiasko“.

Samo sto u spomenutoj situaciji niste odgovorili ni na jedno pitanje.Oni bez obzira sto po uredjenju nisu demokratski uredjena drzava, imaju skupe igracke pa ih nista bolje ne koriste od Amerikanaca.Ovi imaju Afganistan i Irak, dok Saudijci imaju Irak i Jemen.Pokusavaju da demiliitarizuju zone, samo ne ide to tokom kako su planirali, moze se reci „bace bumerang“, a on ih udari u glavu.

Go

Nije vazno koliki broj aviona imas ako nemas uslova da ih svakodnevno koristis i odrzavas. Ove zemlje imaju para i za prosipanje vode u pustinji, jer gde zabodu asov izlazi nafta :-)

Nama netreba vise od 10 aviona za lovacku aviaciju tip Mig 35 i 20 trenazno-jurisnih aviona tip Jak 130.

Uz kombinaciju sistema: BUK, TOR i PANCIR bila bi to idelna odbrana od potencijalnih napada.

Odgovori
Vo

Slažem se 100%. Na jedan aspekt nisi računao, a to su političari koji u rukavicama delaju za inogazde i kadrovski opustošena vojska.To ti je kao da mesaru povjeriš neki složen kirurški zahvat.

De

A sto of od mogucih neprijatelja?

– Iran: neki broj zastarijelih F-4/-5/-14/MiG-29/Su-24/Mirage F1/J-7/Su-25. Nema za sada nista od prica o Su-30 ili J-10, niti Iran to gleda ozbiljno.

– Syria: sve manji i manji broj operativnih i zastarijelih MiG-21/-23/-29/Su-22/-24.

– Yemen: nista

Izrael nije neprijatelj. SA i drugi Arapi gledaju Israel kao dobar protivnik Irana.

Ali Izrael-ska IDF/AF ce imati krizu u buducnosti:

– Glavnina aviona F-15A/B/C/D je skoro 40 godina stari. Modernizirani su a koliko mogu dezurati je drugo pitanje,

– F-16 su u boljem stanju. F-16A/B je povucen. F-16C/D su malo mladi a F-16I su najnovji avioni u potrebi osim F-35.

– IDF/AF se smajnuje. Avioni se stavljaju u penziju bez zamijene.

– Za sada Izrael planira svega 75 F-35I. Ti avioni zamijenjuju 2 povucene eskadrile F-16A/B (116 i 140). Treca eskadrila je nepoznata. Moguce je da ce se ponovo osnovati 144.

Nakon 75 F-35 nema vise planova za nove avione F-35 za sada.

A sto ce onda zamijeniti:
F-15A/B/C/D (106 i 133 eskadrille) – oko 50 aviona
F-16C/D – (101, 105, 109, 110, 117 eskadrile) – oko 125 aviona

To znaci da Izraelu je potrebno jos oko 175 novih aviona do 2030/35. Za sada ti avioni nisu naruceni niti planirani.

Nisu cak naruceni svi F-35I od 75 koji su u planu. Za sada je naruceno svega 50. 33 od tih ce stici do 2021.

Izrael ce dobiti jos 10 F-15D od Amerike da odrza svoju F-15 flotu nekoliko godina.

A usput jedan Izraelski general je kazao da F-35 „stealth“ mogucnosti ce trajati svega 5 godina!

Stogo po sadasnjim planovima, IDF/AF ce biti relativno zastarijelo do 2030e ili ce se nastaviti smanijvati.

Ah cak Amerika nemoze vise da naoruzava Israel sa velikim brojem F-35. F-35 je jako skup avion!

Odgovori
Ž

Иран има планове да, ако му укину санкције 2020. започне са обновом флоте борбених авиона. Заинтересовани су за чак 160 Су-30СМЕ као и за кинеске Ј-10.

Што се Израела тиче постоје информације да ће се наручити нови Ф-15 наравно у вишенаменској верзији који ће као и Раам бити дериват Ф-15Е. 10 авиона Ф-15Д које су добили не иде у делове већ ће заменити старије двоседе. Планирају да оставе Баз у наоружању бар до 2026.

De

Sto se tice Irana, za sada nema nista od toga. Nema ugovor a kamo li datum za isporuku.

Sto se tice Izrael-a pitanje je sto se dogodi nakok 2025-e. Treba im 175 novih aviona da zamijene F-15A/B/C/D/F-16C/D 1:1. Za sada planovi su za svega 75 F-35 (a to su zamijene za F-16A/B).

A do 2030-e, neki broj F-15I i F-16I ce isto tako morati zamijeniti.

Ja mislim da ce IDF/AF poceti sa se smanjuje. Ili ce postati zastarijelo kao i sadasnja Americka aviacija.

Ž

Иран је до сада радио на томе да чим буде скинут ембарго да брзо започне са обновом борбене авијације. Постојале су чак и информације да је уговор за Су-30СМЕ потписан и да би се он могао активирати чим се за то стекну услови. Не кажем да ће се то десити 2020. али након те године IRIAF ће бити пред колапсом.

РВ Израела се свакако смањује, неће ту бити замене 1:1. Али би врло ускоро могло доћи до наруџбине додатног броја Ф-15И (или неког деривата) који би заменили старе Ф-15 Баз за које је сада продужен век до 50 година. Баз дакле може бити у употреби до најмање 2026. а одређен број и после 2030. године.

У односу на околину IAF не може бити застарело јер имају најсавременије варијанте Ф-16 и Ф-15 као и подверзије које су сами модификовали и које не поседује нико у свету.

De

Ne znam koliko Iran je zainteresiran za nove avione. Sto sam citao glavnina novca ide u rakete, u atomski razvoj (ovo je prije novog dogovora), i u Islamic Revolutionary Guards.

Oni izmedu 1995 i 2006-e kad su UN sankcije stavljene nisu kupili niti jedan novi avion.

A cak su bili planovi do prijeve par godina da se smanji zrakoplovstvo – to jest povuka zadnjih 10-ak F-4D i 20-ak Mirage F1 (svega 11-13 operativni). Atomska kriza je ukinula te planove.

A nema za sada nikakvo veliko naoruzanje. Osim S300 cija je prodaja pocela jos 2007-e, Iran nije narucio neku veliku kolicinu opreme.

Moguce je da IRIIAF nema politicku podrsku vlade i zato se ne ulazu u nju. Kao pogledas ono mala opreme sto su kupili (Mi-17 i 5-6 Su-25) su svi otisli u Islamic Revolutionary Guard.
—————

Izrael je jak naspram Egipta, Jordana i Syrijie. Ali tu se mora uzeti u obxir i Turska koja planira preko 100 F-35 a i sve Arapske zemlje, monge koje sada kupuju napredno naoruzanje.

———-

Za Izrael racunaj da su avionic F-16C

Ž

Сматрам да сте одличан познавалац војног ваздухопловства па тако сигурно знате да је иранска борбена авијација већ сада у проблему и да ће како време пролази бити у све горем стању.

Хтели, не хтели мораће нешто наручити а треба заменити велики број борбених авиона.

Турска планира 100 Ф-35 али је Израел већ наручио 50 од планираних 75. Сматрам да ће се временом ићи и на већи број ти авиона.

De

Iran je u biti trebao poceti zamijenjivati starije avione vec 1990-ih da zamijene gubitke od rata 1980-88.

Francuska je cak ponudila broj starijih Mirage F1C/CT i podrsku za njih i 20-ak bivsih Irackih Mirage F1E/B ali je Iran rekao ne.

Vec mogo godina ostoje svakakve price o kupovini Su-30/MiG-29/J-10 ali od toga za sada nista.

Sve sto su uradili su kupili 6 Su-25 za IRGC i remontirali neke F-5E (Azarakhsh) i stavili glupava dva repa na 7 F-5 (6 F-5E i 1 F-5F) koje su nazvali Saeqeh.

Postoje price o modernizacje za F4 i F-14 ali tu nema dokaza da se ista uradilo.

Stoga smatram da Iran nema politicku volju za kupovinu novih aviona.

Ja mislim da ce IDF/AF biti jaka snaga do 2030-e ali nakon toga ne znam. Treba im ogromna kolicina novih aviona da zamijene F-16C/D I F-15A/B/C/D a za to nemaju ni oni a ni Amerikanci novac.

Ni

@Dead1
Iranski avioni F-14 su dobili nove motore, verovatno ruske ali nikakve značajnije modernizacije nije bilo. Smatram da postojanje Revolucionarne garde šteti odbrambenoj moći Irana, uzgred njihov narod je ogorčen tom paravojnom formacijom koja služi kao produžena ruka represivnog režima.
Malo je inače poznato da je Iran do 1980. dobio delove i opremu za F-16 koja je kasnije prodata Pakistanu. U planu je bilo da Iran dobije 300 aviona F-16, a za prvih 160 su platili još 70-ih.

Ca

Ne mogu se nagledati francuskih aviona. Mislim da su to najljepse celicne ptice na nebu.

Odgovori
Be

Ne bi ja bio ja kad ne bi uocio ogroman propust u tvom postu.
Te ptice nisu radjene od celika.
Nisu celicne.
Celik je malo pretezak materijal za izradu zrakoplova.
Misljenja sam kako su svi problemi na ovom svijetu uzrokovani nepravilnim i netocnim izrazavanjem.

ve

Beduin jesi li bas siguran da nema nimalo celika u francuskim avionima makar par procenata?Inace se u bivsoj Jugi pjevala pjesma“ hej vojnici vazduhoplovci celicna krila nase armije“ otuda ne cudi sto neko upotrijebi izraz celicna ptica za avion.

Odgovori
Ca

Kad sam rekao celicne ptice, izrazavao sam se alegorijski. Htio sam reci da Francuzi prave, po mom misljenju, najljepse avione.

Odgovori
Fi

@ Živojin Banković

Primetio sam u ovom tekstu, a i u ranijim objavama vezano za prodaju Eurofightera ,da u sklapanju ugovora o prodaji EADS,BAE Systems, Alenia Aermacchi ne nastupaju kao konzorcijum Eurofighter Jagdflugzeug GmbH ,vec da posebno ugovaraju poslove.
Da li se onda u tom slucaju podela proizvodne delova aviona razlikuje od ustanovljene ?

Odgovori
Ž

Подела производње делова остаје иста јер се то не може лако мењати. Они су једноставно поделили посао маркетинга и лобирања по интересним сферама јер сматрају да се тако ефикасније ради.

St

Odlican tekst, sve pohvale!
Primetno je blago pojacano naoruzavanje zemalja Arabijskog poluostrva.
Sada se to moze gledati u kontekstu medjusobnog podozrenja tih zemalja a i u kontekstu potencijalne agresije na Iran. Koji je inace sada slablji nego ikada zbog sankcija.
Nova Trampova administracija ce sigurno naoruzavati SA i UAE jer tako drze Iran u sahu, ali ne ocekujem skoriju prodaju V generacije zbog jakog Jevrejskog lobija.
Iran je veliko potencijalno trziste, njihovo RV prema mnogim analiticarima ima potrebu za oko 250 novih aviona (od trenaznih i transportnih do borbenih), to je odlicno trziste za Ruse i Kineze ukoliko se skinu sankcije. Iran je takodje iskazao zelju i za licencnom proizvodnjom Su-30, po uzoru na Indiju. Ne sumnjam da bi Iran trosio isto na desetine milijardi na „zalivsku trku u naoruzanju“ da nije pod sankcijama.

Odgovori
Ni

Prošla su davno ta vremena kad je Iran mogao trošiti milijarde na vojsku, a danas su dospeli na najniži nivo u istoriji. Većina stanovništva je nezadovoljna, preko 80% žele promene dok čak 35% žele povratak monarhije koju su 1979. onako radosno odbacili, a da su tek znali šta ih čeka.

at

Mislim da Iran gledate pogresno. Iranci nisu Arapi, Iranci su Perzijanci. Zapad Iran predstavlja kao nesto zaostalo, kao recimo i Sjevernu Koreju – Sjeverna Koreja je toliko zaostala da pravi nuklearne bombe, a Iran pravi lovacke avione! Iran ima nevjerovatno RV, nesto kupljeno, nesto od prebjega: Francuske, Americke, Ruske avione koje su Iranci prepravili da mogu koristiti oruzja domace proizvodnje + Iranski avioni koji su sposobni pa recimo cetvrta generacija sa kraja osamdesetih. Mozda to ne izgleda kao neka sposobnost, ali Iranska avijacija je izuzetno neugodna, ono sto imaju koriste do maksimuma – protiv Iraka izvela je napade nevjerovatne kompleksnosti sa odlicnim uspjehom (pronadjite tekstove o operacijama Kaman 99 i H-3). Cijeli tok rata Iran – Irak imali su „kill ratio“ 5:1, a znamo da su Irak podrzavali svi, od SAD-a preko Francuza i Britanaca do Rusa + sve zemlje Gulf-a su im od 1982. do kraja rata uplacivali oko 50 milijardi dolara pomoci! Iskreno, mislim da nijedna od Arapskih drzava nije sposobna da povede neki ozbiljan sukob protiv Irana, narocito danas, kada Iran ipak ima Rusija, pa i Kinu koji bi sigurno bili na njihovoj strani.

Ni

@atg51
Ne sumnjam u sposobnost Iranskog RV-a i profesionalnost njihovih pilota koji su se pokazali vrhunski tokom 80-ih ali to je ujedno i jedini vid Iranske vojske koji se proslavio dok je kopnena vojska postizala očajne rezultate najviše zbog loše komande i mešanja paravojnih snaga.
Danas je situacija drugačija ali ipak samo postojanje paravojnih formacija kao što su IRGC,QUDS i Basij je velika smetnja vojnoj moći Irana.

Mr

овакви написи о оваквим набавкама количина НВО, типовима авиона, ценама…требала би ОБАВЕЗНО да имају оне назнаке о могућим последицама по душевно&ментално здравље читалаца! …а ми се ту фрљамо са неки половњаци, мада, и ја сам истог мишљења увези арапско&афричких нација у погледу дисциплине и војних вештина…

Odgovori
so

Hvala na informacijama,

Nakon decenija smanjenjih vojnih izdataka, treba
ocekivati da ce i Evropa poceti da obnavlja vojsku,
jer su do sada samo Francuzi i Poljaci izdvajali oko 2%
BDP za vojsku, to ce sada svi morati da rade, pa ce
Nemacka imati veci budzet od Rusije, to bi trebalo
da da polet i vojnoj industriji. Na slican nacin cemo
i mi morati da razmisljamo, te da se nadamo i bu-dzetu preko, ili oko 2.0% BDP. pa ce biti vise para za
najpre helikoptere, a nakon toga i avione.

Odgovori
Ni

U Francuskoj i Nemačkoj sam plaćaš zdravstveno dok kod nas država mora izdvajati preko 500 miliona evra godišnje na zdravstvo koje ionako nije zadovoljavajuće, zamisli da se taj novac preusmerava na vojsku.
Da nije bilo komunizma u Jugoslaviji onda bi verovatno i mi poput Grčke izdvajalali 3.5% na vojni budžet.

Go

@solarni panel

Divan ce to biti svet u kome se sve vise trosi na vojsku. Jedva cekam da vojnoj industriji bude dat novi „polet“. Izvinjavam se zbog cinizma, ali sam ocigledno akutno neprilagodjen svetu u kome zivim.

@Nikola

I u Srbiji sam placas zdravstvo, ali ne dobijas mnogo za uzvrat. To sto su zdravstveni fondovi procerdani i unisteni, pa drzava mora da dodatno finansira lecenja, nije krivica gradjana vec vlasti, od 70-tih pa na ovamo. U toj istoj Nemackoj (valjda i u Francuskoj) gradjani nisu u obavezi da finansiraju lecenje ostalih gradjana koji to ne mogu da priuste, vec mogu da se odluce za privatno zdravstveno osiguranje, a ne kao sad da neki po ceni privatnog, ne dobijaju prakticno nista, pa su prinudjeni opet da placaju privatno, po drugi put.
I opet, izvinjavam se, ali najezim se kad pomislim da je ljudima super ideja da se novac koji se izdvaja za zdravlje ljudi preusmeri u vojnu industriju…

SF

Izvini koja razlika i korist za gradjanina ako preusmeris sredstva sa jedne “rupe bez dna“ u “drugu“.To sto drzava “nije“ preusmerila sredsta na pravi nacin samo pokazuje nedostatak ozbiljnih institucija.
Ovo sto neki u Vojsci sad zloupotrebljavaju trenutak, pa rade po principu “drzavnih firmi“ vestacki prave neadekvatna trebovanja i zahtevaju veci budzet iz godine u godinu, moze samo jos vise oslabiti vojsku i drzavu……..

Ne

@ Nikola
Izdvajanja u SFRJ su bila velika u vojsku i vojni standard. A „komunizam“ je sagradio zemlju iz pepela. Kraljevina je bila drzava kmetova.

Ni

@Nebojsa
Da li je to objašnjenje što je SFRJ od početka 70-ih imala sve manji rast i počela ekonomski da zaostaje za drugim zemljama do te tačke da nije mogla ni 16 aviona da kupi dok je susedna Grčka nabavljala desetine.
Kraljevina Jugoslavija je postavila temelje ekonomskog rasta i građanskog društva, lepo je neko rekao ,, da mi je videti kakvu državu će stvoriti omladina školovana u komunizmu?“ I evo danas gledamo rezultate.

Ni

@Nebojsa
SFRJ je na vojsku izdvajala veoma malo već preusmeravala novac na zadovoljenje narodnih masa, svega 1.5% BDP-a je izdvajano za vojsku što je dovelo do toga da vojska bude slabo opremljena, početkom 1991. su vojnici JNA nosili uniforme na nivou drugog sv. rata i koristili tenkove koje više niko nije koristio.

Me

@Nikola @Nebojša

SFRJ je na vojsku izdvojila jako puno, ali te pare su se trošile na krivi način:
– izgradnja brojnih nepotrebnih podzemnih baza, skladišta, aerodroma i zapovjednih mjesta (pa pogledaj samo kompleks aerodroma Bihać),
– održavanje brojnih ogromnih kasarni, a s malim brojem pripadajućih vojnika,
– izuzetno loša efikasnost rada vojnika i oficira (osobno sam stavio u funkciju 1. PC u kasarni u Vinkovcima, a kapetan kojem sam pomogao dobio je cca 10ak sati tjedno više vremena za ostale stvari, a što je gubio prekucavajući svakakve glupe liste),
– razvoj brojnih nepotrebnih vlastitih tehničkih rješenja (među kojima i veliki broj raznih aviona koji nisu prošli na svjetskom tržištu te su ostavili velike gubitke – nekome je ovo hereza, ali razvoj 1 modela mlaznog aviona se mjeri u milijardama dolara, a tu je i razvoj podmornica, tek je to bio biser, čitaj gubitak),
– kupovanjem i održavanjem velikog broja nepotrebnih nekretnina (od ljetovališta do ogromnih stanova za generalski kadar kojeg nije bilo malo),
– korištenjem i održavanjem ogromne količine neperspektivnog naružanja (tipa haubice M38 122 mm, originalne njemačke, sa svastikom na zatvaraču 1989. godine),
– općenito neekonomičnim i nelogičnim postupcima i zapovjednim lancem.
A to su samo stvari za koje znam. Koliko je toga još bilo, teško je i pretpostaviti.

Ba

@Medo Smora

Slažem se da su se sredstva u vojsci nekadašnje države mogla koristiti bolje, ali iskreno mogla su i mnogo, mnogo gore. Koliko je koštao SFRJ samostalni razvoj školsko-bombarderske avijacije (koja je sasvim lijepo i u dovoljnom broju postojala i funkcionisala), a koliko bi bolje bilo kupiti na stotine školskih i borbenih avona u inostranstvu…O tome isto neću- to je preširoka rasprava za neku drugu priliku.

Ipak, u oči mi upada sledeće:

1. Nazvati „kompleks aerodroma Bihać“ nepotrebnom podzemnom bazom je neozbiljno. U strateškom smislu to je bila odlična i perspektivna instalacija u koju se isplatio svaki uloženi dinar. Ovdje ne govorim o otpornosti objekta na građanski rat- ali kao vojna instalacija- odličan objekat i sjajna mjera odvraćanja.

2. Učinkovitost vojske se ne mjeri količinom slobodnog vremena koje „kapetan“ ima za sebe, jer je sad dobio računar. Danas imaš jako puno zanimanja gdje ljudi koriste najsavremeniju računarsku opremu, pa im je produktivnost nikakva. Od silnih glupih zaduženja koja te dočekaju kao još kao regruta u JNA nisi imao vremena za mnogo šta, ali su na taj način čitave generacije gradske omladine naučene da rade.

JNA je imala bitnu edukativnu komponentu i danas smatram da je bila uglavnom korisna u razvoju međuljdskih odnosa i dobrih karakternih osobina kod regruta. Ma javiće se neko sad da to prokomentariše nekom svojom negativnom pričom, ali činjenica je da od silnog „hvatanja lišća“, „rakovog plesa“ i KZA nisi mogao imati 19 godina i 140 kila, ako si završio vojsku. Ljudi su odmah iz vojske išli negdje da nađu posao i ženu, a danas ostaju kod roditelja do 40-te godine.

3. Rješenje stambenog pitanja za oficirski kadar (koje je zavisilo od bračnog stanja, broja djece i djece na putu) je nešto što mi je osalo u sjajnom sjećanju kao odličan sistem. Tehnički prijemi zgrada koje su se gradile za vojsku po standardu ostaju samo pusta želja današnjim raznim TQM menadžerima. Moraš shvatiti da to nije trošak nego ulaganje u kadar. Tada je čovjek znao kada dobije prekomandu iz Vinkovaca u Makedoniju i obratno da je njegovo samo da klimne i salutira. Ipak, zauzvrat je država pazila svoje ljude i njihove porodice. Na sličan način danas posluju sva jaka preduzeća koja to sebi mogu da priušte (IT sektor-odličan primjer).

Po tebi je danas stanje u HRV ili bolje u ovom pogledu nego tada? Mogu samo da se nasmijem. Što se ulaganja tiče- svima preporučujem da uzmu vrijednost današnjeg vojnog budžeta u svojim zemljama i podjele ga sa brojem stanovnika, pa ga kasnije uporedite sa podacima budžeta SFRJ. Šta se sada dobija i za koliko para? Razlika u ulaganju uopšte nije velika zar ne?

Odgovori
Go

Nazalost drzava je polagala velika sredstva za vojsku i na svoje oficirske kadrove ali se oni nisu ni osvrnuli pogledima preko ramena kad su najvise trebali da brane tu istu drzavu i na kraju ko je ratovao nego obicni regruti i rezervisti.

Srbiji treba samo profesionalna vojska koja ce imati skolovanu i placenu armiju. Jos da se uvede opis radnog mesta za svakog pojedinca i da se zna ko sta radi, e to je elitni profesionalizam.

Ni

@Gomi
Vojni budžet SFRJ je 1990. bio, čini mi se 2 milijarde $ međutim vojska je i dalje bila veoma slabo opremljena dok su ogromne sume novca išle na neuspešne projekte i održavanje neperspektivne opreme. U vrhu JNA nije bilo stručnih ljudi koji bi odlučivali o nabavkama nove vojne opreme zvog čega je mnogo loše opreme i oružja ulazilo u naoružanje vojske što je nanosilo štetu i državi.

Jo

6 naroda,jezik sa 6 imena 3 religije koje su na globalnom nivou suprostavljene,potpuno drugaciji stavovi po pitanju rusa,amerikanaca,prvog sv.rata,drugog sv.rata to je bila vasa juga,to ne bi mogao ni nato da odbrani a kamoli jna,jna je bila stvorena da je brani od spoljneg neprijatelja a ne sopstvene protivrecnosti i apsurda sopstvenog nastajanja takve tvorevine je moguce sacuvati samo na vestacki nacin dok ima viseg interesa.Nikakav Berlinski zid nije mogao da spreci ujedinjenje Nemacke jednog naroda i jedne crkve,i nikakva jna nije mogla da spreci razlaz defakto razlicitih naroda i religija.Juga se raspala zato sto je prirodno da razlicite nacije i vere idu svojim putem,kao sto ce bas iz te prirodnosti kad tad srbija i r.srpska biti jedno,jer su de fakto jedno,razne sile mogu da svojom moci zbog svojih interesa brane raspad necega ili spajanje necega drugog,ali ta prirodnost kad tad izadje na povrsinu

Ba

@Joca

Slažem se u potpunosti.

@Gomi

Bivša država, JNA i sve vezano za to je bio sistem potpuno ranjiv na građanski rat zbog svojih brojnih slabosti. Zbog toga je građanski rat i izabran kao model raspada te tvorevine. Ja sam samo komentarisao način trošenja sredstava.

Inače, što se tiče rezervnog sastava, ja, naprotiv, smatram da bi uvođenje obaveznog služenja vojnog roka bio dobar potez, ali samo ako se stvari postave na pravi način, odnosno da se uradi uporedo sa postojenjem i razvojem stalne, profesionalne vojske. Finansiranje bi trebalo biti koliko je to moguće odvojeno.

Naprimjer, ako država izdvaja 2%BDP-a za vojsku (a ne izdvaja) i tokom godina ostvari ciljeve opremanja stalne vojske (Uzmimo da 2030 imamo jednu eskadrilu kvalitetnih letijelica, ok sistem PVO-a i pristojno opremljenu kopnenu komponentu kopnene vojske), višak sredstava bi bilo pametno uložiti u nekoliko velikih centara za obuku (pozatvarati postojeće male), zatim osnovnu opremu za regrute (ova oprema treba da bude loša, osnovna i jeftina), te izgradnju objekata strateške infrastrukture sa velikim vojnim rezervama.

Smatram da bi se na ovaj način dobilo najbolje iz oba sistema- profesionalnost i kvalitet ključnog- primarnog, te brojnost i edukativna komponenta sekundarnog sastava. Smatram da za ovo neće biti pravih uslova barem još 10 godina, te da do tada treba raditi na osavremenjavanju i opemanju ovakve vojske koju sada imamo. Uz nekakav privredni rast od par procenata godišnje, te uz povećanje vojnog budžeta- uvođenje obaveznog služenja vojnog roka postaje ostvariv i poželjan scenario, rekao bih čak i veoma isplativ.

Pod ovim „ispativ“ mislim na činjenicu da će se u stabilnom budžetiranju u jednom trenutku javiti dilema tipa: „Da li da kupimo 100 novih tenkova ili da trajno osposobimo strukturu za kvalitetnu popunu rezervnog sastava od 200 000 ljudi?“. Smatram da je potonja opcija uvjek bolja.

Ni

@Joca
Problem je bila i katastrofalna spoljna politika koju je Jugoslavija vodila, ne može jedna zemlja da bude na dve strane što je dovelo do toga da nam niko nije verovao.
Najbolje rešenje bi ipak bilo da je nakon II svetskog rata Jugoslaviju podeljena na 3 dela. Srbija bi pripala zapadnom svetu dok bi Slovenija i Hrvatska postale sovjetski sateliti. Čerčil je to na kraju ponudio Staljinu na Jalti jer se pokajao zbog svoje podrške partizanima.

Jo

Nikola da se dogovor ili potencijali dogovor sa Jalte ostvario,tacno je da bi Hrvatska i Slovenija bili Sovjetski sateliti ali samo neko vreme poput Madjarske opet bi ona prirodnost o kojoj pricam kad tad proradila i svaka bi ptica svome jatu odletela,Evropu je podelilo Rimsko carstvo na istocno ili vizantiju kako volimo „pogresno“ da ga zovemo i zapadno,to je bila i ostala linija preseka cak i izmedju zemalja koje se granice.Znas kako „katolik ka katoliku gleda,a pravoslavac i srcem i rukama ka istoku ide,cak i kada sa parama sa zapada dupe svoje hrani“ to je tako brate moj,niti imam nesto protiv katolika niti sam zagrizeni usko orjentisani pravoslavac (vec samo pravoslavac) ali tako stoje stvari,zemlje koje se prave pa cak i sire zajednice alijanse,a da to ignorisu su tvorevine kratkog daha koje se odrzavaju iz interese 20,50,100 god.ali to je sa istoriskog stanovista kratko.Nijedna zajednica nece uciniti da se u Sarajevu (ovom danasnjem) osecam kao kod kuce,niti ce ijedna granica uciniti da se u Banja Luci osecam kao stranac,to ti je ta prirodnost o kojoj pricam nekada je granica neprirodno maknuta tamo gde je trebala da bude,a potom je neprirodno postavljena tamo gde ne treba da bude,to je realnost sve ostalo su varnice,pahuljice trice,kucine i utopije

Go

Postovani,

Nije bila namera da nekog uvredim, ali nije sporno da neki ljudi jos pate za starom Jugom, samo sto je to prosla stvar.

Eh ta vremena kad su nama deci od 18 godina davali oruzje i gde smo bili primorani da cuvamo zemlju od svakojakih krtica, zato se zalazem za profesionalizam, da nam deca ne prolaze kroz iste stvari sto je jedan deo moje generacije koji nije imao ni mamu ni tatu na visokom polozaju.

Ali nisam protiv da treba uvesti opstu obuku i osnovno rukovanje oruzjem do tri meseca, sto bi stariji ljudi rekli “ Zlu netrebalo“.

SF

Nikola
Uopste me ne zanima da branim JNA i SFRJ,ali kad god se povedu ovakve rasprave jedino gde mladje generacije cute, nemaju adekvatan argument, to su proizvodi JNA i ogromne zaradjene sume novca namenske industrije.To nisu „rekla kazala“ vec proizvodnja fabrika „rastrkanih“ po celoj bivsoj SFRJ.
Vi mozete pomenuti bilo koji proizvod danas, ali nijedan nema 40% domace proizvodnje i pri tome je losa kopija aktuelnog tehnoloskog dostignuca.Kvalitet ne postoji u takvim proizvodima, svodi se na prodaju drugim licima sa primesama korupcije (takodje SFRJ je radila sa kopiranjem stranog, ali je proizvod bio jeftiniji zbog domace proizvodnje,prihvatljivog kvaliteta).Smejati se Kini danas za proizvode, a imati industriju u odnosu na njih tehnoloski inferiornu (moze se reci u kamenom dobu) upravo je razuman pokazatelj koliko imamo strucnosti.
Izmedju ostalog n.p.r. projekat Eurofighter pokazuje koliko je komplikovano udruziti najbolje kompanije iz „raznih“drzava i ostati povoljan na trzistu.

Nema vise JNA, SFRJ, novonastale drzave postoje vec „izvesno vreme“, Srbiji ne trebaju utopisticka razmisljanja vec partneri koji imaju interes za obostranu saradnju.Ako vec nije islo ranije cemu ova razmisljanja ?Niko normalan ako nema „resurs“ za kompenzaciju kao KSA ne kupuje oruzje za 88 milijardi dolara.

Ili mozda hocete reci 27god kasnije, neko je dovoljno strucan da povede bivsu SFRJ – tu samo vazi ona stara „lako je biti general posle bitke“

Odgovori
Ni

Siguran sam da je Jugoslavija mogla biti sjajna i ozbiljna zemlja da su neke stvari rađene kako treba i sa ozbiljnijim pristupom umesto što je dozvoljeno da privreda propadne u rukama trulog komunizma i propalih projekata iz kojih su direktori i partijski drugovi uzimali masne provizije.

Ro

Najbolje bi bilo da je bivsa Juga mirno umrla, ali nije i sad svi zive sa posljedicama devedesetih.
Posljedica je i cinjenica da svaka drzava nastala iz bivse Juge danas smatra neke od susjeda neprijateljima.
I dok je Europa gradila eurofigher, te drzave ne mogu za svoje potrebe zajednicki
proizvesti tenk, haubicu, avion ili drugo oruzje i prodati ga drugima, pa kupuju zapadno ili istocno smece.
Nesto „Razjedinjeni balkanski emirati“…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Yrraf na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

Naravno da se SAD pitaju za sve što je bitno. Meni deluje da je Čaušesku mogao više da talasa Sovjetima nego bilo ko iz NATO Amerikancima. Ovo sa naoružanjem je još i razumljivo, ali kakvu su šamarčinu lupili Holandiji za izvoz litografskih mašina, Nemcima sa miniranjem Severnog Toka 2 i to im ne dozvoljavaju ni…

04. Nov 2024.Pogledaj

Boki na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

Istog sam misljenja, ne vidim ni jedan razlog zasto bi Hrvatska bila odbijena za meteor ukoliko ga zatrazi. Kupice ga sigurno kad stignu svi avioni i obuka se zavrsi.

04. Nov 2024.Pogledaj

KK na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

Znaci para ne radi ako si na putu veceg plana. Isto tako toliko o tome da SAD nemaju ili zadnju ili medju zadnjim recima o tome sta se kome prodaje i koja funkcionalnost je dostupna. Kroz to treba promatrati i prodaju oruzja Balkanskim zemljama. Jer ocito je da se Washington pitao za Rafale 4 i…

04. Nov 2024.Pogledaj

Nenad na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

Spekulisalo se: https://tangosix.rs/2024/09/01/komandant-hrz-i-pzo-za-vecernji-list-hrvatski-rafali-identicni-francuskim-paket-naoruzanja-i-dalje-tajna-nece-leteti-samo-iznad-hrvatske/ Michael Križanec naveo je da uz Rafale stiže ‘‘potpuni komplet naoružanja za sve vrste defanzivnih i ofanzivnih zadataka‘‘, a na pitanje novinara da li se nabavlja naoružanje za ‘‘sve vrste daljina‘‘, kao i da li se nabavljaju krstareći projektili, odgovorio je potvrdno.

04. Nov 2024.Pogledaj
04. Nov 2024.Pogledaj