BEG airport status
Prvi zvanični komentari iz RV i PVO: MiG-ovi stižu u martu, problemi sa kadrom, ceo projekat se završava 2020. godine Prve konkretnije informacije o nabavci MiG-ova iz ugla struke / Foto: Dragan Trifunović

Prvi zvanični komentari iz RV i PVO: MiG-ovi stižu u martu, problemi sa kadrom, ceo projekat se završava 2020. godine

Najnoviji broj vojnog magazina “Odbrana“ donosi izuzetno interesantan tekst o nabavci lovačkih aviona u kome se prvi put zvanično razjašnjavaju neke nedoumice iz do sada najstručnijeg ugla.

Iako se konkretno nije išlo u detalje, odgovoreno je na skoro sva glavna pitanja oko isporuke aviona, dinamike radova na njima, spomenut je i problem kadra ali i moguća rešenja.

Najviše informacija dobili smo od načelnika Odeljenja za operativne poslove potpukovnika Aleksandra Piposkog (pilot na MiG-ovima i nekadašnji komandant 101. eskadrile) koji je objasnio zašto se Srbija odlučila baš za ruske lovce.

Piposki je na početku podsetio na trenutno stanje lovačkih aviona podsetivši da Srbija raspolaže sa samo 4 MiG-a 29 i tri dvoseda MiG-21.

Zašto smo izabrali polovne MiG-ove i kakva će biti dinamika radova na njima?

– Resursi na 29-kama ističu 2018. a MiG-ovi 21, iako su modifikovani da nose rakete vazduh-vazduh imaju vrlo ograničene mogućnosti u izvršavanju zadataka kontrole vazdušnog prostora što može dovesti do problema u efikasnom funkcionisanju sistema PVO. –

Nakon što je državnom i vojnom rukovodstvu ukazano na nezadovoljavajuću situaciju lovačke avijacije došlo je do pokretanja aktivnosti na iznalaženju optimalnog rešenja. Od brojnih ponuda najpovoljnija je bila ona koja je stigla iz Rusije koja je imala želju da Vojsci Srbije ustupi određenu količinu naoružanja i vojne opreme a u okviru vojno-tehničke saradnje.

Pošto su Rusi pokazali interesovanje da Srbiji ustupe avione, krenulo se u realizaciju projekta.

Prelazak na novi tip ili iskorišćavanje postojećeg sistema obuke, održavanja i upotrebe? / Foto: Dragan Trifunović
Prelazak na novi tip ili iskorišćavanje postojećeg sistema obuke, održavanja i upotrebe? / Foto: Dragan Trifunović

Potpukovnik Piposki dalje objašnjava da se zatim pristupilo analizama trenutnog stanja, naših sposobnosti, šta imamo i šta nam je potrebno, kao i mogućnost nabavke polovnih aviona iz Rusije a došlo se do zaključka da ovakvo rešenje problema zadovoljava period od narednih 10-15 godina. Na ovo se pristalo, navodi on, između ostalog i kako bi se sačuvale postojeće sposobnosti koje bi se najverovatnije potom podigle na viši nivo, i tako “kupilo vreme“ do sticanja povoljnih uslova za nabavku novih savremenih aviona.

– Šest ruskih aviona je u dobrom, letnom stanju a sa ruskom stranom je dogovoreno da se na avionima prvo uradi tzv. “predeksportna priprema“ odnosno da se avioni dovedu u tehničko stanje koje zadovoljava naš sistem, da budu tehnički ispravni, borbeno upotrebljivi, da imaju mogućnost korišćenja do njihovog konačnog veka upotrebe od 30 godina kao i da budu na nivou postojećih srpskih aviona. – pojasnio je Piposki i nastavlja:

– Pošto je na našim avionima 2008. izvršena određena modernizacija, naša strana je izrazila želju da se takve modifikacije izvedu i na ruskim primercima kako bi se flota unificirala, i da donirani avioni kao takvi budu predati srpskoj vojsci. Ruska strana predlagala je da se svi radovi obave u Rusiji ali je srpska strana insistirala da se posao obavi kod nas.

Avioni stižu u martu u stanju u kakvom su sada i tada će nastupiti modernizacija. Očekuje se da se taj proces kompletno završi krajem ove ili početkom sledeće godine kada bi se svih 6 aviona predalo jedinici – naglasio je potpukovnik a prenosi „Odbrana“.

Nabavka aviona MiG-29 je prema njegovim rečima bilo optimalno rešenje zbog hitnosti rešenja situacije i zbog toga što se taj tip već nalazi u naoružanju – za njega već imamo zaokružen sistem počevši od obuke, održavanja i upotrebe. Po njemu, nabavka drugog tipa aviona iziskivala bi ogromna materijalna sredstva i vreme.

Produžetak životnog veka na 40 godina i održavanje po stanju

Piposki dalje za „Odbranu“ govori da nakon nabavke aviona sledi faza koja obuhvata aktivnosti za produžetak životnog veka na 40 godina, na svih 10 aviona. Sa Rusima su potpisana dva ugovora, jedan za nabavku aviona, a drugi za održavanje svih 10 aviona u produženom veku upotrebe. Prvi na kojima će se produžiti vek biće postojeća 4 aviona a to će se dogoditi tokom 2018.

– Drugim ugovorom obezbeđena je nabavka delova, odnosno tako je pokriveno korišćenje aviona u narednih 10-15 godina takođe za svih 10 aviona. Pre nego što 4 postojeća MiG-a budu poslati na remont u jedinicu će već stići ruski avioni tako da neće biti “praznog hoda“ – rekao je potpukovnik.

Treća faza projekta, koja će biti završena 2020. godine podrazumeva viši nivo modernizacije svih deset aviona ugradnjom modernih napadno-navigacijskih sredstava i vazduhoplovnog naoružanja čime će ovi MiG-ovi moći da se svrstaju u avione 4. generacije.

Prvi put prelazak na održavanje "po stanju" / Foto: Dragan Trifunović
Prvi put prelazak na održavanje „po stanju“ / Foto: Dragan Trifunović

Drugi sagovornik “Odbrane“ bio je komandant 24. vazduhoplovnotehničkog bataljona, 204. vazduhoplovne brigade major mr Čedomir Kostić koji je na početku objasnio da dolaskom 6 ruskih aviona dolazi i nešto novo iz kompanije RSK MiG a to je održavanje po stanju. Kostić je objasnio da je to trend u svetu, da neće više biti klasičnog remonta već da će se povremeno (u ovom slučaju na 5 godina) u nadzor stanja, odnosno inspekcije aviona uključivati stručna ekipa proizvođača i konstruktora.

Prihvaćen je predlog da se na održavanje po stanju, na svih 10 aviona, pređe kada oni dođu u stadijum tridesete godine. Pored znatnog skraćenja vremena povratka aviona u operativnu upotrebu, u naše vazduhoplovstvo ulazi i nova tehnologija i metodologija rada – istakao je major Kostić.

Prema njegovim rečima u ugovoru postoji deo koji se odnosi na nabavku priličnog broja rezervnih delova i opreme koja je našoj vojsci nedostajala a ovo će na duže staze obezbediti letenje bez većih materijalnih problema. Zahvaljujući novonastaloj situaciji doći će i do vraćanja i obnavljanja tehnologija održavanja aviona MiG-29.

Obezbeđivanje kadra

Potpukovnik Piposki naglasio je da je jedan od najvećih problema u vazduhoplovstvu obezbeđivanje kadra i da je za to potrebno najviše resursa i vremena. Moraju se preduzeti određeni koraci kako bi se spasila struka i kako bi u budućnosti, kada stignu novi savremeni avioni, bilo ljudi koji mogu lako preuzeti takve poslove. Gubitak kadra se kasnije plaća mnogostruko više, a teško i sporo nadoknađuje. 

Pojasnio je da RV i PVO čeka zadatak osposobljavanja dovoljnog broja pilota na MiG-ovima 29 a to će se odvijati u dva pravca. Deo kadra koji trenutno leti na MiG-u 21 biće uključen u preobuku i to je već urađeno s određenim brojem mlađih pilota. Drugi način jeste da deo pilota ode u Rusiju i da se tako dobije “gotov proizvod“.

Komandant 24. vtb major mr Kostić rekao je i da će fokus obuke tehničara biti na osposobljavanju za rad na novim avionima s obzirom da lovačka eskadrila poseduje samo tri aviona MiG-21 ali i da se neće odustajati od njihovog održavanja.

Ova godina biće iskorišćena za odabir ljudi i njihovu pripremu za nove avione a to će se pre svega raditi na avionima G-4 “Super Galeb“. Obuka će ići mnogo brže jer ćemo umesto 4 imati 10 MiG-ova 29. Međutim Piposki je naglasio da se mora popraviti status pilota i tehničara kako bi se popularizovali ovi pozivi. Spomenuo je i odliv kadra i naveo njegovo iskustvo iz 101. lovačke eskadrile gde su ljudi odlazili iz sistema nezadovoljni ponuđenim.

Nemamo više zanavljanja tog kadra a za obuku tehničara-majstora je takođe potrebno mnogo vremena. Za tri-četiri godine kada u penziju odlazi najiskusniji kadar tehničara, možemo imati velikih problema. Zbog toga se nade polažu u ponovo obnovljenu Srednju stručnu vojnu školu od koje očekujemo da iznedri nove kvalitetne tehničare – objašnjava Piposki.

Novi hangari

Kompletan projekat nabavke aviona obuhvata i izgradnju hangara. To neće biti samo nadsrešnice koje će avione zaštititi od atmosferskih uticaja, već će to biti savremeni objekti koji će pružiti autonomnost opsluživanja vazduhoplovima u svim meteo uslovima. Hangari će biti “protočnog tipa“ tj. s jedne strane će avion ulaziti a s druge izlaziti spreman da poleti.

– Na aerodromu Batajnica obnovljen je hangar u kome se izvode radovi na avionima MiG-29. Naredni plan je da se uradi infrastruktura koja će služiti za čuvanje ovih 10 aviona, jer je čuvanje aviona u prostoru gde se može uticati na mikroklimu povećava i pouzdanost aviona. To će takođe uticati i na broj raspoloživih vazduhoplova odnosno na poboljšanje pouzdanosti letelica – naglašava major Kostić za novi broj „Odbrane“.

Komentari

B

Bravo ljudi. Samo polako i neka je sa srećom!

Odgovori

ако ти авиони не могу да се попењу на висину са које могу радарима домета барем 120 км да детектују претњу и ракетама које могу да гађају на тој удаљености који ће нам…………

Z

@ зозоније
Ne kaze se popenju, vec popnu, malo pravilnog srpskog jezika nije na odmet

S

A sta je sa beloruskim migovima. Sve je ovo zaista dobra vest za ratno vazduhoplovstvo, ali nece li se gore navedeni problemi uvecati ako u jednacinu dodamo i beloruske aparate. Deluje mi da ce beloruski migovi dolaziti na dnevni red u periodu nakon 2020. godine, kada ce biti uvodjeni u upotrebu dok se vrsi modernizacija na nasim i ruskim migovima. Sto me dovodi na pitanje koliko je „moma“ sposoban da iznese modernizaciju i kojom dinamikom. Mnogo projekata modernizacije je u planu od super galeba, preko orla 2, pa sad i migova 29, kada se tu dodaju i poslovi redovnog odrzavanja aparata u RV brine me da „moma“ ne postane usko grlo za ove projekte.

Odgovori
L

Mene brine zasto uopste koriste Galeb,Orao i Mig 21.
Zasto te krseve ne povuku iz upotrebe, kad i sami znaju da nisu sposobni ni za sta.Samo bacaju pare…

V

Intervju je dat pre nego se i znalo da ce doći do dogovora sa belorusijom pa o tome nije moglo biti nista mi rečeno. A ne znam kako ste mislili vršiti osnovni letacku obuku Na mlaznim avionima ako izbacite G4, da nece odmah u 29ke da uskacu iz utve ili laste!?

L

@LazarCacak
Prema tvojoj logici novi piloti ce iz Laste u MiG da uskacu?
Galeb se nece povlačiti bar sledećih 10/20 jer avion moze da se modernizuje itd. MiG-21UM se nece povlačiti dok ne stignu svi MiG-29 sa remonta/modernizacije,a mozda se budu koristili jos koju godinu za naprednu obuku. Orao,bar po meni,ako se ne modernizuje se treba zameniti nečim,mogli bi da kupimo koji beloruski Su-25(imaju 40+ u rezervi samo). Ako se modernizuje,bice korišćen jos 10 godina.

L

Mislim da bi bilo bolje kupiti nesto novo, tipa Jak ili tako nesto, a ne drzati 543204 kanti i nositi glavu u torbi.
Kao sto rekoh dole 3-4 miga u top stanju cisto za kontrolu vazdusnog prostora i vise ulaganja u PVO i borbene helikoptere, tipa MI 24 zbog siptara.
Mislim da bi za one pare (date za migove) mogli da uzmemo 10-15 mi 24 i Bog da nas vidi.
To je moje misljenje, voleo bih cuti svih vas.
Pozdrav

G

Svako ima pravo na svoje misljenje. A i ovog puta ne odlucujemo mi sta ce se nabaviti za vojsku Srbije, nego cate u GS.

Primetio sam da vecina razmislja malo ekonomski na sta i kako se trose sredtva namenjena VS, ali sam isto primetio da te iste cate u GS ne razmisljaju planski. Jer da su razmisljali ne bi ostali bez strucnog kadra u RV pa sad stani pani.

Tolika buka se digla da ostajemo bez resursa, a ono imamo jos 3 Miga 21, e onda se pitam sta komsije tek treba da kazu jer isti brane svoje nebo sa tim istim migovima. Ali dobro svestan sam da je to sve na izmaku snage i da treba nesto da se uradi.

A pitanje je, sta se cekalo do sada?

Ko ovde misli i ko je za to placen, ne zavisi valjda sve od politike, ili?

Moje misljenje je da Srpskoj vojsci treba sustinska reforma, da se zaboravi JNA i svi njeni viskovi u orudju i opremi i da se sve to postavi na zdrave noge.

Srbija hoce profesionalnu vojsku, znaci sredstva mora da se izdvoje za to i da vec jednom imamo placene zadovoljne profesionalce ( bez prava na strajk) koji ce da brane Srbiju u svakom trenutku i da prestanemo da presipamo iz supljeg u prazno.

I na kraju ima li neko m…a (bezobrazna rec) da sve ovo dovede u red i da vec jednom imamo ozbiljnu vojsku sa odgovornom politikom i sa prvim rukovodecim kadrom.

A da mi kao gradjani to isto placamo i da svakog trenutka znamo gde i zasto se trose nase pare (barem za ono naj osnovnije, godisnji izvestaj) i da vec jednom prestane farbanje naroda koji vec i ovako sve gleda politicki jer mu je zamucen mozak od silnih afera i obecanja.

S

Beloruski migovi ce biti modernizovani na standard MIG-29BM u Bleorusiji i tako isporuceni Srbiji ,to je njavisi standar koji Belorusija moze da ispostuje.To je potvrdio ministar Djodjevic gostujuci u emisiji „zavrsna rec“ tv Novi sad ,Dok ce „ruski“ MIG-29 avioni biti remontovani u Momi .

L

Ponovo su nas lagali u medijima.
Koliko se secam, receno je da ce svih 10 aviona biti modernizovano po prijemu ovih 6 iz Rusije, a ne da ce tih 6 biti modernizovano na nivo ova 4 nasa.Kakve li su to kante kupili, kad su nasi na visem nivou.
Do 2020. ce biti pojeo vuk magarca i ponovo ce Rusi poklanjati akumulatore.
Jad i beda….

Odgovori
D

Pa nije modernizacija samo pritisak dugmetom i na kraju uzadje gotov proizvod?!
Pise u tekstu sve lepo.

s

Postovani, evidentno se ne razumete u vojno vazduhoplovstvo, a jos manje – citate sta je napisano…
Da uprostim: VKS Rusije ce sa aviona poskidati svu svoju opremu, posebno ‘osetljivu’, nakon cega ce, posledicno, morati da se ugradi slicna oprema – u nasem slucaju, iz niza razloga, istu koja je ugradjena 2008-9 u nase avione. Pitom ce prvo nasi avioni, kojima prvim isticu resursi, ici na modernizaciju, a potom i avioni nabavljeni u Rusiji (koji imaju vise resursa). Time, nece postojati ‘rupa’ u radu, koja bi nastala obimnim radovima na svih 10 aviona.
Inace, i za Beloruske avione se ocekuje, ako se nabave, da budu modernizovani na skoro isti nivo kao nasi i Ruski, jer su izvori opreme isti ili Belorusi nude i Rusku…

Неће бити модернизовани на ниво наших МиГова већ доведени на њихов ниво. Све лијепо пише и све је објашњено, само треба прочитати.

L

@LazarCacak
Zvanično su postojale dve moguce verzije nabavke:
1. Da dobijemo nemodernizovane migove u martu,a da ovi naši budu remontovani i modernizovani tokom 2018,a potom ce ovih šest biti modernizovano posle toga.
2. Prvo modernizacija ruskih migova,pa dolazak tih migova kod nas.
Mi smo odabrali prvu,koja je realno bolja.
Drugo naši migovi su losiji nego ruski. To svi znaju. Isti na je da su nasi migovi malo modernizovani,ali ruski su i dalje daleko bolji.
Trece,uz nabavku migova,mi nabavljamo veliku količinu rezernih delova…

r

@Letac

Kakve ti legende i price za logorsku vatru ovde prosipas, na sta su nasi avioni modernizovani? Sta je to modernizovano?

Po cemu su to Ruski migovi bolji i u cemu su konkretno bolji taj RUSKI 9.12 pa cak i taj 9.13 nego nas (SFRJ) 9.12B?
Gledano danas godine 2017. sva tri su totalno zastarela i podjednako neupotrebljiva u savremenoj avijaciji.
Radar isti- totalno nepouzdan i prevazidjen, motori isti, naoruzanje isto. Jedino rusi imaju ometac Gardeniya – podjednako zastareo kao i sve na MIG-29 i nesto veci dolet i nosivost.

L

Ocigledno nisam razumeo teks.Ucim od najboljih :D
Moje misljenje:
3-4 Miga u top stanju cisto za kontrolu vazdusnog prostora.
Vise ulaganja u PVO i borbene helikoptere (tipa MI 24, Kamov i slicno)
Mi realno nemamo nikakve sanse u vazdusnoj borbi osim ako nam protivnici ne bi bili Crnogorci ili Makedonci.
Mislim da nam zbog siptara i svega sto bi moglo jos da nas zadesi MI 24 bio najbolja varijanta.

Pozdrav

M

Kakvi te siptari spopali, sa kim smo mi u ratu pa ti treba toliko mi24??

L

@rX Ja ne pricam nikakve price uz logorsku vatru,ja pricam ono sto je poznato vecini ljudi ovde. Rusi koriste MiG-29A,dok mi koristimo MiG-29B koji je kost i koža u poređenju sa ruskim MiG-29A i MiG-29S. Ako nisi znao,kada su nasi MiG-29 poslati na remont nesto je modernizovano njima,tako bar ide zvanična priča MO, šta je modernizovano nzm.

r

@Letac

Stvarno pises neozbiljne stvari, prvo tu drugima skreces paznju da treba pazljivije da citaju tekst, a sam ne poznajes dovoljno dobro temu.
Kako mozes da tvrdis da je radjena modernizacija, a sam ne znas sta je radjeno?? O kakvoj ti modernizaciji pricas, kada se jasno zna da nikada nikakve pare nisu za nju izdvojene pa problem je bio da se skupe pare za remont, pa posle nisu imali pare za piropatrone i akumulatore…

Onda ovde pricas netacne stvari i siris neke legende o tome da ruski MIG-29 (iz 80-tih i 90-tih) poseduju neku avioniku koja je specijalna… sinko, to su bajke, tako nesto ne postoji!
Sta to ima taj ruski 9.12A, sto ne poseduje 9.12B pa ga cini toliko boljim, hajde molim te napisi? Bolji radar, jaci motor, FBW, MIL-STD-1553B, da nema vecu mogucnost za BVR, veci izbor oruzja, bolji OLS, elektronsku zastitu…?

Kakav MIG-29S sada spominjes? 9.13 nije MIG-29S, a mi smo pricali o 9.13., za koji sam rekao da je tacno da je bio bolji, ali da je bio ZANEMARLJIVO bolji od MIG-29A i kada se pojavio, a tek sada (godine 2017) je ta razlika totalno anulirana, jer su oba podjednako zastarela (u tim verzijama).

Te probleme koje su obe verzije imale je trebalo da premosti MIG-29S, koji je uveden u malom broju i koji je nastao kao prelazno resenje do uvodjenja MIG-29M, 9.15, do koga na zalost nikada nije doslo.

L

@rX Brate,ja te moli da prestanes sa tvojim stavom. Svoje ne znanje pokrivas agresijom što nije dobro. Prvo da te upoznam sa sovjetskim monkey modelima. Monkey model je verzija nekog proizvoda isključivo namenjena za izvoz. Takvi monkey modeli su T-72M,MiG-23MF,MiG-29B(fabrička oznaka 9.12B) i gomila drugih koji su lišeni svih „naprednih“ sistema i po svojim mogučnostima bili jedva bolji od naoružanja koje su zamenjivali u raznim državama(Irak,SFRJ,Angola,…). MiG-29A(9.12A) nije monkey model,te je napredniji od MiG-29B,jer su na MiG-29B primenjeni razni sistemi sa ranijim aviona. Ja u nijednom trenutku nisam rekao da je na naše migove ugrađen bolji radar,jači motori,… Ja prenosim ono što je rečeno pre nekoliko godina. Druga je stvar,što naši ugradnju novog radija predstavljaju kao modernizaciju. MiG-29S,fabričke oznake 9.13(da brate,to mu je zvanična fabrička oznaka koja mu je dodeljenja), je proizvođen u nekoliko stotina komada… Ostalo je tačno,da je MiG-29S bio privremeno rešenje do dolaska MiG-29M itd. Istina je da danas to nije važno,pošto su svi zastareli…

R

@Letac

za pocetak 9.12A je namenjena zemljama Varsavskog pakta, 9.12B je bila namenjena zemljama koje nisu bile u istom. Ostajem pri tvrdnji da nema nikakve bitnije razlike medju njima.

9.13 i 9.13S nisu isti avioni, ponovo brkas verzije.

@Zivojin

da li bi mogao da razresis ove nedoumice i da napises da li se bitnije razlikuju ova nasa 9.12A i ruska 9.12B. Takodje, da li bi mogao da napises da li je 9.13 znacajnije bolji od naseg 9.12B, te da li su 9.13 i 9.13S isti avioni

L

@rX Brate 9.13(fabrička oznaka) je MiG-29S. Ne postoji 9.13S. 9.13M je MiG-29SM. Ja nigde nisam rekao da MiG-29A nije korišćen od strane zemalja VP. Sve zemlje koje sam naveo nisu pripadale VP.

Нема драстичних разлика између 9-12А и 9-12Б.

9-13 није много бољи од 9-12Б.

МиГ-29С није 9-13 већ 9-13С.

R

@Zivojin
Hvala ti najlepse!!!

O

@RX
RX, dosta puta sam cuo tvoju kritiku ove nabavke sto je ok, ali dal mozes da nam predlozis nesto bolje? (Msm na drugi avion, dobavljac…) Cisto sumljam da bi F-16 dobili po rumunskoj ceni, kolko znam da nam svedani gripen nisu ni ponudili, ako nam i ponude bas me zanima koliko bi to kostalo (jos 2013 kolko znam kad su se nasi odlucili za mig 29 m/m2). Izgleda da su se tek sad nasla neka sredstva za RV i PVO pa ne nove avione ne mozemo dobiti na vreme (do isteka resursa migovima, 2018-te) onda bi smo morali da placamo air policing madarima ili poljacima. Samo mi reci sta je po tebi najbolji BLAGOVREMENI izbor za RV a da ne kosta puno? Pretpostavljam da ce nas ovih 18 migova kostati 370 miliona evra (nisam siguran, al ako smo platili 185 za 10 rusima, 185 za 8 je cak i malo overpriced al neka, videcemo koliko ce izaci) stvarno ne znam koliko bi smo platili za samo 12 zapadnih aviona, ovako bar imamo finu modernizovanu eskadrilu (iskreno mislim da bi nam 12 aviona u nekom jacem konfliktu slabo sta pomoglo, ovako smo sa 18 bar tu „negde“). Po meni je jedina mana svega ovog sto ovi MiG-ovi posle 2030 nece moci ni da lete (recunam da je vecina njih proizvedena pre 1991). BTW mozda si trebao da posaljes Ministarstvu neko pismo da probas da ih odvratis od nabavke (mozda zvuci smesno ali ako ima iole racionalnih ljudi tamo mozda bi i uspeo). Meni iskreno ovo nije toliko losa nabavka (ako uzmes u obzir da letimo po 100 sati godisnje na svakom, stim da izgleda nemamo dovoljno pilota pa ce se neko vreme manje leteti) ipak cemo dogurati i do 2030, imati modernizovane avione (zhuk-me nadam se, R-77, mozda R-27ER neki prelaz izmedju SM/SMT ili SMT bez air-refuel opcije ili BM), i imacemo najvecu eskadrilu u regionu (nzm koliko bugarskim Mig-29A je operativno a ionako ce ih menjati sa 12 zapadnjaka). Hvala na odgovoru

r

@Obrad

Nema dobrog resenja, jer nemamo ni pare, ni kadrove, ni volju, niti je ovo planirano da bude neko resenje, pri tome u ovoj zemlji gotovo nista ne valja.

Da preciziram ti avioni su apsolutno idealni za ono za sta su planirani i ne postoji bolji avion za tu namenu, a to je slikane politicara.

Ti avioni ne mogu da lete godisnje 100 sati, resurs ce biti makimalno 700 po avionu ukupno za planiranih 10 god.

Nemamo para da drzimo tih 10 u letnom stanju, to je preko 20 mil$ godisnje, za 18 tek nemamo pare. Pitanje da li imamo pare i za gorivo, cak i da nam delove poklone, a nece.

Svedjani su odlucili da ne ucestvuju u toj nabavci jer su procenili da smo neozbiljan kupac, vreme je pokazalo da su bili u pravu. Mi smo se odlucili na kraju za leteci demonstrator – prototip, koji 4 godine posle toga i dalje nije zavrsio letna ispitivanja. Naravno nismo ga kupili, niko ga nije kupio.

Zhuk ME necemo dobiti, nece biti podignuti na SMT, pitanje da li ce uopste biti modernizacije, ako i bude bice nesto tipa: seci usi, krpi zadnjicu…
Sumnjam u kapacitet Mome da odradi remont, a apsolutno sam siguran da nismo u stanju u Srbiji da odradimo modernizaciju…

Z

Trebali bi da renoviraju ruinirane kaponire na vranici…

Odgovori
D

Sve po redu . Lepe vesti sada i potvrdjene.
Racionalno i prihvatljivo.

Odgovori
m

Kako 10 aviona, zar nije 18 sveukupno?

Odgovori
L

Broj od 10 se spominje zato sto je(po njihovim recima)potpisan ugovor sa Rusima i to je u realizaciji. A sa onih beloruskih migova komada 8 nije nista jos potpisano vec su jos u fazi dogovaranja. Tj ta faza dogovora treba u aprilu ili maju da pocne.Tada ce znati da li cemo uopste imati dogovor za te avione.

У тексту се говори само о већ уговореном аранжману са Русима. Дакле, о десет авиона.

L

Nzm zasto niko od ODBRANE nije postavio pitanje sta se podrazumeva pod modernizacijom? Koji radari,koje rakete,koji navigacijski sistem itd… Ovako mi mozemo da nagadjamo. Moze da se dogodi da dobijemo doradjeni N019,moze da se dogodi da dobijemo Zhuk ME. Ne kapiram zasto se to ne spominje ili krije.

Odgovori
N

A sta je sa inzinjerima I tehnicarima koji odrzavaju te avione? Ko ce sve to da odrzava? Ovo malo ljudi sto je ostalo i sto nesto zna i ume planira vec penziju ili su na ivici zivaca da ce sami da odu u prevodu gledaju kako da pobegnu od vojske I neprestani dezurstava. Ja se samo pitam da li je neko stavio sve na papir, sagledao siru sliku, napravio neku strategiju ili se strategija obnove RV I PVO vodi od novinskog napisa do novinskog napisa.

Odgovori
L

Receno je da ce sa uvodjenjem ovih aviona u RV,paralelno ce se raditi na obnavljanju letačkog i tehničkog sastava.

N

Avioni stizu u martu, taman pred izbore, da se vodja malo hvali. Nije mi jasno sto ih nisu modernizovali u Rusiji? Zbog izbora u aprilu ili je nas “Moma“ bolji od ruskog zavoda ili pak se htelo da se ustedi? No, ajde da ne zakeram previse, bolje i ovih 6 dvadesetdevetki nego nista.

Odgovori
L

Vi poštovani gospodine ne čitate šta piše u tekstu. Naši migovi mogu da lete do 2018,posle toga moraju da se šalju na remont i u ovom slučaju modernizaciju. Taj proces traje od godinu do dve(u ovom slučaju ću ja uzeti
da traje godinu ipo). Ako bi smo mi ove ruske migove poslali sada na remont i modernizaciju(oni jos mogu da lete,posto do njihovog remonta treba jos nekoliko godina,bar ja mislim),oni bi došli sredinom 2018(verovatno krajem,ali ja uzimam u najboljem slučaju). Pošto naši migovi idu na remont pocetko 2018,mi ostajemo sa rupom od mozda 6 meseci do godinu bez ikakve lovacke zastite,kada nam stižu prvi modernizovani migovi.Ukratko,to nije nikakva izborna rekla,vec nesto sto mora da se uradi,kako mi ne bismo ostali sa 3 MiG-21UM u 2018.
Zasto Moma? To je dobro pitanje,na koje ja nzm da odgovorim.

Za remont i modernizaciju aviona sigurno ne treba 12-24meseci. Sve to moze da se odradi mnogo brze.

L

Nzm,videcemo. S obzirom da je Momi,koliko se sećam,trebalo godinu dana da remontuje MiG-29, predpostavljam da ni trebalo nešto više od godinu dana za remont i modernizaciju.

N

Znaci modernizacija na neki nivo koji je minimalno $racionalan$ za upotrebu u savremenom RV-u za tek mozda posle kukovog leta 2020. OK ove starudije su namenjene za upotrebu na sledecim izborima, bilo bi posteno od vazduhoplovaca da oslikaju repove sa likom onog ko im kupuje ove hobi igracke, jer usustini ovo predstavlja hobi avijaciju kada se uperedi sa savremenim standardima RV-a. Neizbezno je onda pitanje zasto nisu kupili ovakve iste avione u Americi eno ih po oglasima na desetine u odlicnom stanju prodaju ih lokalni hobisti i nijedan nije preko $3miliona sve masine 9.13+ tehnicari iz Rusije, Madjarske, Poljske, Ukraine ih zdruzeno odrzavaju za gazde koje placaju dobru prosecnu tamosnju platu… Ukratko, sramota ce biti za vazduhoplovstvo ako ovo dozvole politicarima i da avioni dodju bez minimum SM standarda na Batajnicu. A ovaj sto je davao intervju Odbrani je verovatno vec u penziji, pa se igra strategije u pauzama partija saha.

Odgovori
L

Opet,ponavljam ne čitate tekst. Modernizacija ce se raditi zajedno sa remontom i to postepeno. Koji standard videćemo,ja lično mislim da ce biti nesto izmedju SM i SMT,po onome sto su spominjali. Ti avioni u Americi koje spominjete,vam nista ne vrede,jel bi potom morali da jurimo delove koji fale(radari itd),jer su verovatno skidani svi takvi delovi pri prodavanju nekom civilu

R

@Letac

Jedini koji ne cita tekst si ti u celoj prici. Lepo se kaze u originalnom tekstu sledece: С Русима су потписана два уговора – један обухвата набавку шест летелица, а други одржавањесвих десет авиона у продуженом веку употребе.

Ponovo procitaj jos jednom tekst i citiraj mi deo gde se spominje da je potpisan BILO KAKAV UGOVOR o nabavci NAORUZANJA ili MODERNIZACIJI! – modernizacija se samo maglovito spominje 2018… potrazi ispod moj komentar gde cu objasniti zasto je to nelogicno…

N

@ Letac da se razumemo, mi smo svi procitali tekst i na to sada kometarisemo, ako hocete da kazete da neki od nas intelektualno ne mogu da dosegnu do izgovorenih misli i reci iz ovog teksta iznad, to je naravno Vase pravo, za mene je ovo gore apsolutna nedorecenost i uvijanje cinjenica u sumnjive oblande tj manipulacija, a za Vas je sveta knjiga cim se drzite svakog slova kao neospornog fakta. Ne kazem da je to resenje, naravno da nije, ali npr. ti avioni u Americi kostaju $3miliona po komadu sa vise resursa nego ovi sad sto stizu iz Rusije, kad im prodju resursi isto tako hipoteticki moze da se uradi modernizacija za tih $200miliona, a u pametnoj zemlji bi za te pare politicari i vojni vrh pregovarali da im Rusi prodaju pola eskadrile novih aviona, ali eto mi smo se svrstali na poziciju podsaharskih zemalja kada je u pitanju vojno-tehnicka saradnja sa Rusijom, Alzir je za nas kosmos oni su vratili Rusima pre neku godinu desetine mig29smt, jer ne zadovoljavaju tamosnje standarde alzirske vojske… Da se razumemo tu nas nisu Rusi gurnuli, vec smo sami tu parkirali. E to su cinjenice kojih nema u zalosnom ili smesnom tekstu iznad.

L

@RX Ja čitam tekts,ali se imformišem i na drugim sajtovima. Avioni bi trebalo da budu modernizovani. Moje mišlje je da će modernizacija početi sa remontom,kada naši odluče kako ta modernizacija treba da izgleda. Zašto bi potpisivali ugovor o modernizaciji,kada se ne zna šta će se modernizovati? Ja sam isto iznenađen zbog remonta u Momi,zato sam u jednom drugom komentaru napisao da će u najboljem slučaju remont i modernizacija trajati godinu i po,mada verovatno dve godine.
@Nix Mi smo sami krivi,pošto u proces nabavke aviona ulazimo prekasno,tako da bolje ne možemo da kupimo. Istina je da možemo u svetj naći MiG-29 za 3 miliona $ dolara u dobrom stanju,ali te avione bi mi morali da kompletiramo(radar,top,…),remontujemo i modernizujemo.

M

Migovi 29 u americi su „za civilnu upotrebu“, tj skinuta im je sva vojna oprena. Akrobatski mlazni avion

N

@ Milos Ajde?! E ‘fala ti Milose na infou, dje cuo i ne cuo… To sam samo dao kao primer da.bi se polje uvidela medijska manipulacija, ali imajuci u vidu da su nase 29tke i u rad protiv nato pakta poletale sa neispravnim radarima, generatorima i ostalim borbenim komponentama, a bili su 20 godina mlafji nego sad, onda ja ne vidim bitnu razliku izmedju nabavke ovih hopi verzija iz Amerike i ovih sad, osim u drasticnoj razlici u ceni.

M

Svi govorimo kako tacan stepen modernizacije jos nije ustanovljen i kako ce se to oduciti, ugovoriti i razjasniti vremenom. Kako je onda cifra od $185mil. zajljucena? U tu cenu mora tacno da upadne i detalji modernizacine to jest koji radari/sistemi tacno i koliko kojih raketa je placeno.

Tajodje se pitam mada predpostavljam da kad u Martu stignu tih 6 komada, dali ce stici zajedno sa municijom i nekim mozda osnovnim raketama R60 ili R73.

Odgovori
s

Tacno je dogovoreno sve ‘u sraf’, ali to nije nesto sto se objavljuje.
Isto kao za H145M…
Ili, isto kao u slucaju Hrvatskog, Nemackog ili bilo kog drugog RV…

G

Hvala Zivojine sto si doneo ovaj tekst i predstavio citaocima T6.

Odgovori
P

Vrlo dobro…znaci dolaze avioni, nove tehnologije, obuka tehnickog i letackog kadra. Dramaticno poboljsanje u odnosu na zadnju dekadu. Bice zivlje i u Momi i na Bataji.
Dusmani da razmisle i promisle! :)

Odgovori
N

Stalno se u isti kos od „cetiri nasa kojima 2018 istice resurs“ ubacuje i 102.Po sadasnjem sistemu odrzavanja njemu resurs istice kasnije sto znaci da bi mogao da se koristi duze,pa onda na remont i modernizaciju.Ili bi na njemu mogla da se obavi samo modernizacija pa posto je u resursu mogao bi biti vracen u jedinicu znatno brze od tri preostala.To jest dva,jer je pitanje da li ce 301 tokom remonta uopste prolaziti kroz tu modernizaciju s obzirom da je UB.Isto vazi i za one UB iz Ruske donacije,i oni bi mogli da se koriste od ove godine do isteka resursa za neku godinu

Odgovori
R

MIG-29 nema odrzavanje po stanju, tako da je resurs 700 sati ILI 10 godina. To sto ovaj ne leti, njemu i dalje tece onaj resurs od 10 godina. Inace ove price za produzenje veka na 40 godina ne idu bas tako lako, neko to prvo treba da pregleda i da kaze da oni imaju potencijal za to…

Ah ta pouzdana i robusna ruska tehnika…

Jeste taj 102 bi trebao na remont 2020. Ako je 2010. i on dobio 10 godina.

RX

MiG-29 nema odrzavanje po stanju ali u tesktu stoji da ce se na to preci kada avioni napune 30 godina. Nasi ce tu starost dostici vec ove godine kao i pojedini ruski primerci.

Znaci nasi ce na remont i modernizaciju kada budu bili stari 31 godinu a ruski 30-32 godine.

R

@Zivojin

Ja znam da se odrzavanje po stanju, tj. prelazak na isto moze uzeti kao opcija u paketima SD, SM ili SMT, isto kao sto se moze uzeti produzenje zivotnog veka na 40 godina sa onih prvih 25 godina.

Колико знам Руси су на неким типовима већ прешли на такав начин одржавања.

R

@Zivojin

I sam si svestan da Rusi to „odrzavanje po stanju“ nisu postigli ni na svojim 9.41 KUB, da ovde ne citiram izvestaj indijskog Generalnog revizora, koji istice ogromne propuste u kontroli kvaliteta i zmajeva (isti za MIG-35) i motora nove generacije RD-33MK, koje su Rusi najavljivali kao nekoliko puta bolje, pouzdanije i sa daleko duzim vekom upotrebe od starih RD-33. 60% tih novih je vraceno.

Vec si pisao da Rusi remontuju i dalje svoje MIG-29, ja sam te pitao koji deo su modernizovali (osim onih 40-ak SMT, od kojih je 28 preuzeto od odbijenog Alzirskog kontigenta).

Na sajtu korporacije MIG jasno stoji da je prelazak na „odrzavanje po stanju“, kao i produzenje zivotnog veka na 40 godina iskljucivo vezano za modernizaciju aviona MIG-29, tj. da je neka vrsta MLU – SLEP-a.

Sam si pisao tekst u kome potpukovnik koji daje intervju kaze da su potpisana 2 ugovora pri tome ni u jednom od ta dva ne stoji ni jedna jedina rec o nabavci naoruzanja ili modernizaciji. Meni ovo odmah pali crvenu lampicu, iako nisam novinar.

Sam si pisao i tekst u kome si veoma lepo analizirao da je cela prica o remontu u Momi manje vise pusti san.

Ako smo mi poslednji put u Momi pokusali da radimo remont MIG-29 isto uz pomoc Rusa (tacnije rasklapanje MIG-29), pa se i tada (pre 8 godina) moralo slati sve malo sofisticiranije od opreme u Rusiju na remont (radar, motor…) zasto je ponovo izabrana ova opcija kada se pokazalo da nemamo kapacitete niti kadrove da kvalitetno obavimo remont, a sada se sanjari o nekoj modernizaciji (niko i dalje ne zna na sta…)

Jedan avion smo izgubili u katastrofi u kojoj smo ostali i bez pilota i vojnika, a drugi MIG-29 uopste ne leti vise od 6 godina posle poslednjeg remonta. Ako to nije katastrofalno, ja ne znam sta je.

Dakle, nismo u stanju da remontujemo 5 aviona, a sada cemo da remontujemo 10, pri tome cemo da remontujemo i 3x 9.13, koji nasi nikada nisu ni videli… (da zanemarim 9.12)

Takodje ostaje pitanje da li iz tih aviona moze da se izvuce 700 sati letnih casova. Treba podsetiti da je Pilot potpukovnik Rade Ranđelović (47), načelnik štaba 204. avijacijske baze imao 300 casova ukupno na MIG-29 i da se po nasim standardima ubrajao u najsikusnije.

Mi ove avione da podignemo na UPG standard i dalje na njima ne moze pilot da ima vise od 30-ak sati godisnje, to je, kao sto i sam znas, apsolutno nedovoljno za iole kvalitetnije obavljanje zadataka u mirnodopskim uslovima, a kamoli u ratnim.

Још увек немамо све детаље око ова два уговора па не можемо склопити коцкице.

Премијер рече да су већ дали 42 милиона евра за наоружање МиГ-ова и то од суфицита оствареног у 2016. години.

Док га не видимо можемо само да нагађамо…

I

kakav cirkus,uzas zivi….uzas…avioni nabavljeni 2016 treba da idu da se dovedu na standard kakvi su trenutno nasi migovi…a onda ti nasi migovi idu na produzenje resursa 2018…onda 2020 svi oni idu na modernizaciju…ako sam lepo skapirao…a modernizaciju i produzenje resursa radi moma kojem treba 5 godina da osposobi jedan mog 21…neko se zajebao dobro u racunici…cirkus zivi kao i sve u nasoj drzavi…ako ce tek 2020 da imamo avion generacije 4+,sto lepo ne sacekase da mig 35 ne udje i serijsku proizvodnju i uzmemo 6 novih…

Odgovori
n

Odlicna poenta, ali kod tih Mig 35 verovatno nema toliko sirine za ugradnju procenta od prodaje kao kod ovih starih aviona, i niko ne diskutuje koliki je rizik da ti svi avioni ne prezive do famozne izborne 2020++, jer realno vise ce se leteti i plus dva ozbiljna faktora rizika postoje, to su starost letelica pred kraj su resursa, neutreniranost pilota i tehnicara, na zalost u skorijoj proslosti smo imali nekoliko slicnih nesreca, ova nabavka ima vrlo visok faktor rizika da se pretvori u poslednji potez pred ukidanje srpskog nadzvucnog vazduhoplovstva. Nadam se da nisam upravu.

s

Molim vas da procitate odgovore na slicne komentare iznad, jer komentarisete na nacin da svima stavljate do znanja da u stvari nista i ne znate…

L

Ukratko,nisi dobro skapirao,kako kažeš.A što se tiče cirkusa,svi smo članovi tog „ansambla“,hteli to ili ne.Biće bolje kad i mi budemo bolji.Iz tvog teksta vidim da imaš mnogo prostora da poradiš na sebi,da bi bio bolji i ozbiljno shvaćen.Pozdrav…

I

Slavke znam kolko cujem,a cujem iz prve ruke…zet mi je pilot Instruktor…i jedan od vitezovima 101 LA ako si cuo za njih…ljubo posto bolje kapiras od mene,kazi mi ti onda kad cemo imati spremih tih 10 miga 29 modernizovanih na te vase standarte sm,smt,bm ili koji god vec standarde mislite da ce da budu modernizovani…prosto pitanje, ocekujem prost odgovor…nix me je skapirao u potpunosti…avijacija nam je katastrofa,sve je ovo trebalo odavno da bude uradjeno…i ja jedva cekam nove avione,jer je mene prosto kao gradjanina sramota kolko je srozana avijacija…i vojska uopste…znate li kolke su plate pilotima,kolke su plate mexanicarima,inzinjerima…a kuka se kako nema dovoljno obucenog kadra…znam da je ovo najbrze i iznudjeno resenje za obnovu avijacije,ali i dalje mislim da je bolje da do 2020 obucimo i pilote i texnicko osoblje,i KUPIMO nove moderne avione…i da nikad vise ne dovedemo avijaciju u ovo stanje..a ovih 6 sto dobijemo na poklon bi nam vrsili posao do 2020

L

Za Igor kg…

Pozdravi tog tvog zeta,jednog od „vitezovima?!?“,instruktora i šta je još,nije bitno.I kaži mu da se ne pravi važan,kao on je ta tvoja „prva ruka“ za pribavljanje informacija.Jednostavno,on odlično zna da si ti,kao i ja, NEPOZVANO LICE,da bi imao pravo na dostup do službenih informacija,ukoliko sa njima raspolaže.Dakle,ako ti je dao bilo kakvu informaciju koja je tačna i označena određenim stepenom tajnosti,on je istog trenutka u nevolji.I ti bi to trebao da razumeš,a ne da se ovde razbacuješ.Evo,kad već imaš sve informacije iz,kako kažeš,“prve ruke“,zašto uopšte postavljaš bilo kakva pitanja u vezi sa temom?Jasno je da sve detalje nećemo znati,koliko god se svi trudili,na ovom ili sličnim portalima.Ako nešto pouzdano i saznamo,biće to posle dužeg vremena,kad više i neće biti toliko važno.
Inače,jako dobro znam kakva su primanja profesionalnog kadra u Vojsci,tako da bih te molio da malo smanjiš taj gas.U svemu ostalom,ostajem pri svojem prethodnom komentaru.Pozdrav…

V

Ma sada svi pametni i dobronamjerni. Šteta koja je uzrokovana u RV nije nastala sama od sebe, već je nastala sistematskim podrivanjem i štetočinskim radom. Treba identifikovati i locirati štetoćine. Ako treba organizovati i izvršenje smrtnih kazni na način da će bagra biti bacana iz helikoptera na stajanku aerodroma Batajnica. Dok se ne zavede rad i disciplina neće ni biti reda u RV. Ljudi podvucimo crtu i okrenimo stranicu. Vinovnike sadašnjeg stanja treba drakonski kazniti, a novim dečkima ukazati povjerenje. Nije pet do dvanest, već je dvanest i petnest. Nemojte se razbacivati tuđom lovom i glumatati vazdušne asove.

Odgovori
K

Zamrseno jeste!Ali kad su 2007-8 modernizovali i remontovali nase u Momi,sto ne bi i sad iste te i ove Ruske.I tada su nasi strucnjaci bili pomocnici Rusima,koji su glavni izvodjaci.Rusima nece sigurno biti prvi radovi tog tipa na 29-kama.Delove ce nove dopremiti transportnim avionom ili vise tura.Menjaju novu el.instalaciju, na kojoj se sve dzekira kao na autu,tako da u sustini sve dolazi na svoje, bez bojazni za bilo kakav problem.Zna se koja instalacija ide za koji standard.Da li M,SM,SMT ili BM!?Motori su druga prica,tu pretpostavljam da ce i nasi aktivno raditi ravnopravno sa Rusima!

Odgovori
R

Ovaj tekst je razjasnio mnogo toga, za pocetak je razjasnio da su sa Rusima potpisana 2 ugovora, citiram: „С Русима су потписана два уговора – један обухвата набавку шест летелица, а други одржавање свих десет авиона у продуженом веку употребе.“

To objasnjava zasto se NAORUZANJE za ove avione ne spominje u celom intervjuu koji je na 5 strana, takodje nema ni jedne reci o modernizaciji sem maglovite najave da ce ona da se radi 2020. godine… Zasto?

Valjda je normalno da se avioni modernizuju u isto vreme kada se i remontuju, ipak je ovo njihov POSLEDNJI remont, posto svi imaju vec ili ce uskoro da napune 30 godina. Neprekidno se spominje da ce moci da lete do 40, ali, gle cuda, ni jednom se ne pominje koliko su ti avioni stari.
Dalje, prica se o nekom „odrzavanju po stanju“, bas me interesuje kako ce to da sprovedu bez modernizacije.

A tek prica da cemo „eksploatisati“ ove avione u narednih 10-15 godina… Neverovatno, ako se na njima bude letelo preko 50-60 sati godisnje na avionu, eto njih na otpadu pre 2029. godine, kakvih 15 godina?
I posto se radi u Momi, pitanje je koliko ce trajati cela ova papazjanija, posto smo MIG-21 remontovali 5 godina samostalno, a nase 29-ke smo remontovali tako da smo sve sto je zahtevnije (motor, radar… poslali u Rusiju, jer ovde nema uslova), iako smo imali Ruske strucnjake tada isto u gostima da nadgledaju remont.

Inace, ne treba zaboraviti da se jedan MIG-29 srusio posle takvog remonta i da su u toj katastrofi izgubili zivot pilot potpukovnik Randjelovic i vojnik Ulemek, pri tome je pilot, koji se smatra isksusnim po nasim standardima imao 900 sati naleta, od cega u toku prethodne godine 20 sati na mig-29. Inace, pilot je okrivljen za udes, iako postoje novinski clanci o ocevidcu koji tvrdi da je cuo neko pucane u motoru i da je u sledecem trenutku avion avion krenuo nosom ka zemlji.

Ovde postoji samo jedan cilj, a to je da avioni stignu malo pre izbora, da se to sve medijski maksimalno proprati po novnama, okruglim stolovima, clancima, portalima… tada ce Lazanski da prica o modernizaciji ne na SMT, nego na UPG, ma pricace da cemo i ove 9.51 da tizemo na 9.52T, da cemo u njih Osa 2 da ugradjujemo, ma i nove OLS cemo da stavljamo… ma dobicemo ne Zhuk ME, nego ima Lazanski da objasnjava kako je Vucic rekao Sojgu ili Zhuk-AM/AME ili nista i da je Putin licno urgirao da se Srbiji, kao odobri kupovina i to po nabavnoj ceni za rusku vojsku…
A taman u tom periodu ce i sa Belorusima da krenu da „pregovaraju“, pa kada krenu price sta cemo tek od njih da dobijemo… Onda ce apetiti ovde napaljenim klincima koji ni u civilnoj nece sluziti da porastu do maksimuma, pa ce poceti da se postavljaju pitanja tipa: Kada dobijemo 18 ultra-super modernih aviona, koji u dogfightu mogu da pobede svaki avon (F22 i F35 se podrazumevaju), nekako mi logicno da Vucic pita Putina i za neki Awacs? Tada ce i Beriev A-50 ce da udje u celu pricu, jer realno kada se laze uvek je bolje lagati na veliko.

Odgovori
N

Пратим твоје писање,осјећа се нека горчина, желиш да докажеш познавање материје. Заборављаш или нећеш да чујеш неколико ствари – првоавиони се набављају како би се сачувао тај род војске, друго – набављају се, колико год то неко оспоравао, под најповољнијим могућим условима, треће – набављају се авиони за које имаш пилоте и техничаре, четврто – набавља се од земље (земаља) које ти нису у блиској прошлости биле непријатељи (историјски нису никад), пето – колико пара имаш, а кад немаш пара мора овако, шесто – велико је питање колико ћемо ми то све платити али се нека цифра мора споменути ради треће стране, седмо – поређење – Румунија плаћа ф-16 МЛУ преко 600 милиона долара/евра. Када све претходно поредаш, занемариш изборе и нарцисоидност политичара дај одговор шта би ти и за колико пара.

N

Realno, samo si zaborvio da ce Lazanski takodje pomenuti i sugestije koje su sigurno nasi remont-strucnjaci imali da daju MIGovim konstruktorima vezano za propuste i poboljsanja postojecih komponenti i podsistema, a koje su Rusi zahvalno prihvatili i koje ce biti primenjene na buducoj verziji Mig35smt… Na zalost ovo sve lici da ce devalvirati u potpunosti vojnu avijaciju. Ako se ovi avioni ispostave kao krsevi i ostanu za 5 godina da trunu po livadama ovo ce biti istorijski poslednji potez domaceg RVa, ostace im laste i galebovi do isteka resursa i to je kraj za konvencionalni RV. Posle toga mogu samo da se kupe neki kineski dronovi za kontrolu granica. Jednio je pitanje da li ce odgovarati ljudi koji ucestvuju u ovome, bar da im napisu imena i prezimena pod naslovom ovo su ljudi koji su ugasili RV i uzaludno potrosili zadnju crkavicu ove mucne drzave.

T

👍

R

Mnogo je vaznije da li se oseca gorcina ili su podatci koje iznosim tacni i relevantni…

A

Pobogu rX, zašto ste toliko negativni? … Pa valjda smo naučili nešto na greškama i ako ništa nećemo te iste greške valjda ponovo praviti…

M

:-) OK !

Odgovori
D

Postoji logično objašnjenje zašto se ovo radi. Verovatno da je stanje naših letelica drastično lošije nego što se prikazivalo u javnosti tako da im je remont neophodan SAD-ODMAH! Sa time u vezi logično je da se letelice koje dolaze iz Rusije prvo dovedu na nivo naših (da naši piloti ne bi išli na nekakve dodatne obuke) da bi iste mogle da se koriste odmah na redovnim zadacima RV Srbije, a da se od te naše 4 letelice krene sa remontom i modernizacijom.
Ono što više brine je modernizacija u Momi. Sve je to OK nadzor Ruskih stručnjaka obuka naših stručnjaka itd itd. Ja se samo pitam gde će ih „nahvatati“ jer te plate koje VS daje za tako odgovoran posao su smešne. Uz to snosite odgovornost i za letelicu (faktički i pilota), o dežurstvima i da ne pričamo, a kojih uvek ima. Modernizacija letelice znači kasnije i kompleksnije i složenije održavanje, zahteva više visoko obučenih kadrova. Činjenica je da tu više neće biti dovoljni samo tehničari i mehaničari jer će se održavanje proširiti i na odgovarajuće IT stručnjake. Sama modernizacija može relativno brzo da se obavi uz adekvatan kadar i finansiranje (mi na žalost nemamo ni jedno ni drugo u dovoljnom broju)

Odgovori
F

Ja sam svoje reka ništa od modernizacije a sa ovim poslom gdje se javnosti neprikazuju ugovori kako kad što koliko Srbija je sebe osudila na još 20 godina muke borbe za djelove da bi u zraku imala 2,3 miga 29!

A

@rx
Vi,gospodine, ste jedan veoma veoma isfrustriran covek,i da ste u ozbiljnom problemu sa samim sobom,pre svega.

Odgovori
z

za Airboss Svaka čast na ovom komentaru.Pogodjena dijagnoza RX 100%.

k

„– Pošto je na našim avionima 2008. izvršena određena modernizacija, naša strana je izrazila želju da se takve modifikacije izvedu i na ruskim primercima kako bi se flota unificirala, i da donirani avioni kao takvi budu predati srpskoj vojsci. Ruska strana predlagala je da se svi radovi obave u Rusiji ali je srpska strana insistirala da se posao obavi kod nas.“
Koliko sam razumeo radi se o prvom nivo „modernizacije“ a posto taj nivo i nije tako velikog obima ne vidim razlog zasto ne bi mogao biti izvrsen kod nas…

Odgovori
k

Zato sto su prosli put od pet remontovanih aviona mig 29 u Momi uprocesu upropascen jedan, a drugi se veoma tragicno srusio u krugu aerodroma.

N

Daj boze da ovi Beloruski migovi ako uposte dodju ne posluze u delove za ove nase i Ruske migove. Inace vrlo mi je drago sto stizu i voleo bih da nam „ako bog da“ PVO i citava vojska dovede na neki pristojan savremeni nivo. Voleo bih da vidim svih 18 na stajanci pa i po mogucstvu da se modernizuju na 4+ generaciju da budu ponos drzave i vojske.

Odgovori
2

Beloruski MiG-ovi su u poređenju sa Ruskim u daleko boljem stanju, njihova nabavka je ozbiljno razmatrana još pre nekoliko godina, ali iz nekih političko-propagandno-interesnih razloga, morao je prvo da se napravi ovaj čudni paket sa Rusima.

L

Dobro i kad neko na stranom zapadnom forumu izvuce podatak :

Nadogradnja Mig-29 na SMT standard – $21 milion
Nadogradnja Mig-21 na MiG-21-97 standard – $5.5 million (ukljucuje MiG-21-93 paket, plus Klimov RD-33 motor. ova nadogradnja ga stavlja u F-16 klasu).
Nadogradnja Su-30MKI na Su-30MKIB Super 30 – $12 million, ukljucuje Zhuk ASE AESA radar, modernizuje ubaceni kompjuter i ECM na Su-35 standard, dodaje mogucnost koriscenja BrahMos raketa.

*Nov S-300PMU-1 – (SA-20A): $160 million per fire unit (6 launchers, 48 missiles, command and support vehicles) – (based on VERY recent Iranian order and other sales)
* Nov Buk-M1-2 (SA-17): ~$120 million per battalion with 6 TELARs, 6 transloaders, & 36 missiles (pretty much a guess)

* Yakolev Pchela UAV: $22 million per system (mobile ground control station, technological truck, loader/transporter, 10 Pchela with expendables)
* ZALA 421-12 UAV: $340,000
* ZALA 421-06 helicopter UAV: $380,000
* ZALA 421-8 micro UAV: $172,000 per system (2 UAV, portable ground station, 2 spare power supply, backpack)
* Dozor 600 UAV: $4 million per system (mobile ground control station/truck, 6 UAVs)

Moze biti i ovo je “patkica“, ali opet ce komentari tipa ugradio se ovaj, ugradio se onaj…….Nema logike ovde, svako hoce da bude general i predsednik posto je on “bogom dan“ da nam lomi i sece.

Jedino s cim se mogu sloziti Rusi su trebali da odrade remont kod njih, a posle Moma nek uzme jedan i vezba se nad istim, ako pokvare nek nadoknade stetu :)

Odgovori

Има много нетачних података.

Надоградња МиГ-а 29 на стандард СМТ не кошта 21 милион. Индија је своје авионе плаћала 13 милиона по авиону.

МиГ-21-97 не постоји тј. никада није заживео.

L

Ne znam kako dolazite do zakljucka da su ovo tacne cifre i verzije, u svakim pregovorima se pomera granica gore i dole, nudi se sve i svasta.

Neverne Tome ce svuda naci zamerku, ovo je projekcija koja naravno ima odstupanja, ali koliko tacno ??? “Strucnjaci nasi“ koji niste proizveli nista slicno dajte vi Vasu projekciju sa minimalnim odstupanjima ?

Za tvoju informaciju Rusi su odavno odlucili da prave projekte od kojih masa stvari ne ulaze u serijsku proizvodnju, samo ako zatreba “Ne daj boze !!!“

P

Da a Indija je svoje Bisone samoizmislila da bi inatila navijacima modernizacije 29 skoro starijih od tih 21 na nivo regionalne sile. Ti Bisoni ili ‘nepostojeci’ 21-97, ove nase buduce supermodernizovane 29 kao vrapca bi skinuli. Ali mi znamo bolje, jel…

S

Ok hajde da prihvatimo sve ovo teoriski da ce svi ti avioni biti remontovani i modernizovani do 2020. i hajde da dodamo tome i 8 beloruskih(kazem opet teoretski).
Da kazemo da ce sve to ici podmazano i da cemo 2020. godine imati eskadrilu od 18 aviona na nivou savremenog visenamenskog aviona 4. generacije.
Mene brinu kadrovi kako piloti tako i tehnicari, ako ne gresim na 1 avion ide minimum 2 pilota, to znaci da bi mi za izuzetno kratko vreme morali da obucimo 36 pilota. Da naglasim da goriva nema dovoljno, odrzavanje je klimavo a pogotovo sto su sati naleta na avionima ispod minimuma za lovacku avijaciju.
Da li bi mozda sada bilo logicnije ugasiti podzvucnu jurisnu(bombardersku) avijaciju tj Orlove i sve te kadrove preusmeriti na nadzucnu lovacku avijaciju tj na pripremu i preobuku za MiG-ove? Jer ako sutra budemo imali 18 visenamenskih lovaca bombardera mi gubimo potrebu za Orlovima.
Licno mislim da je to prevazidjen avion i da bi umesto njega bilo rentabilnije imati manji broj jurisnih helikoptera(npr Mi-24) ili COIN aviona.

Odgovori
B

Buđžet Republike Srbije ne može izfinancirati ozbiljnu lovačku aviaciju. Srbija je već 25 godina u slaboj financijskoj kondiciji. Vučić bi trebao ugasiti lovačku i okrenuti se školskoj borbenoj avijaciji.
Piloti bi ostali u nekom trenažnom procesu, bio bi osiguran air policing.. vuk sit koza cijela.

Odgovori
M

Sve u svemu,mora se priznati da ce nase vazduhoplovstvo biti u boljem stanju nego danas!pohvalno je sto ce radnici mome ucestvovati u modernizaciji,pa makar i kao pomocni radnici!Ovladace novim tehnologijama koje mogu biti od koristi prilikom narednih poslova!naprimer modernizacije orla galeba ili cak nekog novog skolskog borbenog aviona!Kao sto je naprimer ceska alca!ako moze jedno pitanje!zasto nije pokusana radikalna modernizacija mig 21!na to mislim kao sto je svojevremeno miraz 3 dodavanjem kanarda i izraelske tehnologije postao atlas chetah koji je po meni odlican avion!ili sto se nije kupio atlas cetah!ekvador je kupio 12 modernizovanih aviona sa pet godina odrzavanja od strane juznoafrickih firmi za ukupno 78 miliona!a da podsetim ekvador ima i kfirove blok 10 i miraze f1!

Odgovori
P

O svemu ovome tj. o problematici uvodjenja polovnih 29-ki, njihovoj modernizaciji i ceni , te vremenu potrebnom sam vec pisao a sada imate i dodatne potvrde ove sarene laze…

Kao sto rekoh ranije losa varijanta je odabrana, sve je kao gotovo do 2020 i to pod uslovom da recimo vec krajem 2017 neko ne kaze nema se vise para sta je bilo bilo je, lete polovnjaci bez modernizacije…

Naime to lako moze da se desi jer novac je alociran samo delom i ugovor postoji samo jedan o donaciji, sve ostalo lako moze vreme da promeni….

Svega toga ne bi bilo da kupujemo nove avione…

JL-9 odmah obuka pilota, odmah letenje, odmah po prijemu u jedinicu na raspolagaju nema cekanja na neizvesne ishode remonta i modernizacije, nece nabiti jos tri cetiri godine starosti dok se ceka da MiG-29 leti sa svom zeljenom opremom a ko je ikada i dobije…

JL-9 moguca ODMAH integracija raznog naoruzanja ukljucujuci i domaceg, MiG-29 zavisi od modernizacije a posto je ona ocigledno u zadnjem planu pitanje je i da li ce i kakva biti.

Koja je logika raditi remonte MiG-29 ako su avioni u resursu recmo imaju jos sto pedest sati resusrsa na 2 od 6 aviona u donaciji a ostaloi do 50 sati? Zar nije logicnija odmah modernizacija a remont kako motor pre svega bude ispunio normu jer on je glavi uzrok remonta.

Ko ne vidi probleme i moguca resenja taj ili je slep ili je gluv ili nesto trece, zvati ovo epohalnim pomakom za nase RV i PVO koje i dalje nece najmanje jos nekoliko godina ako ne i DECENIJA moci da kvaliteno obavlja svoje zadatke kada je za isti novac moglo daleko bolje je najmanje reci zalosno…

Posebna je prica sta i kako ako i dozivimo da 2020 imamo avione stare preko 30 godina i vise u proseku a koji kostaju po satu letenja mnogo da li cemo imati i koliko cemo imati operativnih vazduhoplova do 2025 itd….

O tome da dobar tj. obucen pilot ne postoji bez barem sto sati letenja godisnje niko se ne osrce bitno je da stizu neki avioni a to sto tehnika na nacin na koji je planirano sama po sebi nece omoguciti dovoljan broj sati naleta tj. imacemo lose pilote na nebu koji treba da obavljaju zadatke gotovo niko ne komentarise…

Sta mislite sta je bio uzrok pada 29 tamo neke skore 2009 godine:
1.Tehnicka ispravnost
2.Dobra obucenost pilota
3.Kombinacija oba prethodna faktora
4.Losa obucenost pilota

I sada zamislite takve pilote sa po 30-sati naleta u borbi protiv recimo pilota koji imaju 150 do dvesta sati naleta i vezbanja nebitno o kom avionu se radi sta pobedjuje:
1.Obucenost
2.Sreca
3.Kombinacija srece i obucenosti
4.Taktika
5.Taktika i obucenost
6.Sreca

Dugo vec privatno pricam da u mnogim oblastima zivota i rada imamo vise srece nego pameti i sada mogu da pricam da imamo mnogo vise srece nego pameti…

To sto ce nase vazduhoplovstvo biti u „boljem“ stanju nego danas od 2018 do 2020 ne gubi se premisa da ce ovakvom nabavkom 2025 ce biti u istom stanju kao danas ako ne i gore jer ce do tada masa tada vec izizuetno starih aviona(prosek 40 godina) opet ispasti iz operativne upotrebe. A to bolje stanje nego danas je kada od najgoreg dodas malo bolje sto znaci da ni 2018 nece biti dobro stanje vec samo malo bolje.

Kdaa cemo imati dobro stanje, kada cemo iamti RV i PVO koje moze da izvrsi bvez problema sve mu poverene zadatke, sa ovakvim razmisljanjima i nabavkama NIKADA.

A za isti novac koji se sada planira uloziti do 2025 mozemo da imamo totalno drugacije i neuporedivo bolje RV i PVO.

Pri tome mislim na ceo RV i PVO jer lovacka avijacija je samo mali deo njegove ukupne komponente a kako stoje stvari i u drugim oblastima cemo se kitii necijim da ne kazem „otpadom“ pri cemu to nije rec za doslovno svatanje t esk arec ali ja ne mislim da su ta sredstava bukvalno otpad vec je to pokazatelj pre svega otpadnickog procesa nabavki gde se za isti novac moglo vise i bolje te ne moze biti govora da je ovo jedino i dobro resenje a koje se sada sprovodi mimo svih planskih dokumenata koja ako ce vec biti zanemarena treba barem da budu nova uradjena sa boljim i racionalnijim i ekonomski znacajno jasnijim ciljevima posebno kod ovako velikih nabavki koje treba da sluze pokoljenja i domacu PRIVREDU a ne politicki trenutak.

Odgovori
G

Vise puta pises o ovome i zalazes se za neku vrstu ekonomskog resenja a jasno ti je da se u Srbiji sve radi naopacke.

1. Pitanje je da li su cate iz GS izasli na teren da vide pilote i tehnicki kadar i da ih pitaju o misljenju kako poboljsati uslove rada?

2. Da li su ikad poslali pilote da probaju neki novi avion i da daju svoje misljenje pre nego se udje u nabavku aparata?

Nisam siguran da su odgovori pozitivni. I jedno pitanje tebi ako postoji politicka volja i saradnju sa Kinom? Zatim resavanje sustinskih problema u vosci Srbije i tvrdoglavost nekih da nemogu da se spuste sa konja na magarca zarad ekonomskih resenja za dobrobit svih gradjana?

Meni licno se svidja verzija FTC 2000G kao jedna naj jeftinija i naj ekonomicnija varijanta. Jer bi jednom nabavkom imali i trenazni avion a i laki visenamenski za Airpolicing, posto je aparat nadzvucni i najvise podseca na Mig 21UB sa smanjenom brzinom na 1,2 maha.

Jedino sto me pravi neizvesnim je da su Kinezi skrti za otkrivanje svih podataka kao sto su karakteristike i odrzavanje aparata a i motora WP-13.

Cena po aparatu se krece od 8m$-12m$ u zavisnosti od opreme, a sto licno mislim da je pristupacno resenje za nasu ekonomiju.
Flota od 16 aviona po ceni od 12m$ bi iznosilo 192m$.

Ali bih se ja ipak konsultovao sa pilotima da mi daju svoje misljenje posle leta na tom istom aparatu pre kupovine.

I na kraju mislim da je Vojska rupa bez dna, ovde mozes da potrosis milione i milione ako nemas odredjene planove i ciljeve.

E to se upravo desava u nasoj drzavi i vojci Srbije.

PS. Da se ne ponavljam. Deo odgovora sam dao u jednom komentaru koji je na zalost mojom greskom zapao kao jedan od odgovora na komentar, a odnisi se kako se novac razbacuje u ovoj zemlji.

P

@Goran

Kina je sa mnogima sklapala ugovore o tehnickoj saradnji i prodaji kao i transferu tehnologija i za mnogo slozenija sredstva nego Jl-9. Na primer licenca JF-17 Pakistanu a da nikada prethodno nije ni uveden u NOVV(narodno – oslobodilacko vojno vazduhoplovstvo NR Kine) isporuka DF-21 Saudijskoj Arabiji, poznato je da je licencirala proizvodnju K-8 Egiptu iz cega bi mi mogli da izvucemo neke korisne zakljucke itd…primera je previse.

Za razliku od nekih zemalja sa kojima je cist ekonomski ili vojni interes mi nismo svesni da u Kineskom narodu i rukovodstvu imamo ogromnu podrsku i jedan smo od retkih zapadnih ili belih naroda koji kod njih ne izaziva gadjenje ili podozrenje. Cak ni Rusija ili Ruski narod nema toliko poverenje u Kini a koje uziva Srbija i Srpski narod, necu dalje detaljisati ovde o tome ukratko mi smo budale koje neznaju da unovce taj kapital tj. da maksimalno i u svim sferama saradjujemo sa Han narodom i Kineskom drzavom a koja ce biti vodeca sila 21 i 22 veka…

Nesvesni smo trenutka u kome zivimo, sopstvene tehnicke, tehnoloske, industrijske, ekonomske zaostalosi i u jednoj ovakvoj nabavci umesto da se uanpredjujemo i stvaramo bazu za neku nadamo se bolju buducnost kada cemo ekonomski biti jaci mi ne razmisljamo o nicemu.

Cak sta vise pravi se dalji spisak zelja kao da smo kupili novih 18 MiG-35 a ne dobili polovne MiG-29 kao donaciju, tu je na spisku JAK-130, Su-25, Su-30 S-400 itd…

Sve bi to bilo Ok da mi imamo jaku privredu i ekonomiju i da stalno mozemo usmeravati velike pare u vojsku ali ovde se ne razmilsja ni o cemu unapred samo neka oni slete na Bataju i sve ce izgleda da se resi….

Ako drzava ima neke pare a naravno da ima donekle tada mora da zna kakao sa njima da raspolaze a ne da sa jedne strane desetine i stotine hiljada ljudi ostavlja bez posla i potopi industriju a sa druge strane da nista dugorocno ne resava svojim nabavkama te na sve to kada vec izdvaja pare ne pomaze i svoju jadnu privredu kro nabavke a koja je te pare i obezbedila. To je mentolski postupak prve vrste te se takvi primeri mogu naci u samo jos u drzavama koje imaju pastire kao sto su ovi nasi a koji stado redovno prevode zedne preko reke jer ne znaju za bolje.

Kao sto ti rece nase pilote niko nije poslao da probaju neke druge avione nebitno da li samo kineske, niko nije trazio da na primer AVIC posalje primerke na testiranje i da se isprobaju kod nas i kod njih .

Nasa planska dokumenta nisu se zasnivala na nabavkama polovnih sredstava a koja bi imala vise smisao da su nabavljena pre deset godina nego danas, drugo ta dokumenta jesu izgubila svoju vrednost jer ih je vecina nastala od 2007 do 2010 a sada je 2017 godina.

Recimo 2009 predvidjena je kupovina novog BUK M1 medjutim danas je to sredstvo DVE generacije iza tj postoji BUK M3 tako da bi dokument trebalo prilagoditi godini u kojoj se radi i zivi i aktuelnom sredstvu ako nista drugo.

Razgovori o mogucoj kupovini ili bespovratnoj pomoci sa Kinom nisu vodjeni, razgovori o kupovini licence i/ili delimicnoj proizvodnji i remontu kao zajednickom nastupu u prodaji na neka trzista takodje razgovori nisu vodjeni.

Jednom recju NIKO zvanicno nije trazio bilo koju altretnativu od NAJACE zemlje sveta(u nuklearnom naoruzanju ako zele mogu da prestignu Rusiju i SAD zajedno za godinu dana, samo su tu trenutno slabiji po broju bojevih glava i interkontinetalnih raketa ali to je do njihove zelje i raspolozenja a ne do mogucnosti).

A mlati se sa komentarima tek tako kako je ovo posao veka za RV i PVO i kako su kao svi problemi reseni, dodje mi da odem da klecim ispred Kineske ambasade da ih molim da nam ovako bezvrednima pomognu a onda se zapitam kome da pomazu kada se pomoc izgleda ne zeli cak i da ti je neko hoce dati.

Mislim da na kraju nismo i svesni da danas sve modernizujemo i unapredimo recimo kopnenu vojsku sa Lazarima, MORAVA, Bov, Orkan, Sora, Nora, modernizovani M-84 itd kao i celo vazduhoplovstvo Orao modernizaovan, Galeb modernizovan, BuK-M1, MiG-29 SMT da ce 2025 godine sva ta sredstva izgledati prilicno smesno i zastarelo u odnosu na nova oruzija koja ce se do tada pojaviti a koja ce moci svako od navednih sredstava da onesposobi ili pobedi u borbi.

Imacemo konstatno zastarelu i lose opremljenu vojsku a koja ce na kasicicu da se zanavlja, kupimo par nora, neka morava, neka sora neki lazar, nista znacajno kolicinski i u kratkom roku, znaci da sada u ovoj godini sve zanovimo i kupimo u odgovarajucim kolicinama do 2025 zastareva a mozete misliti sa ovakvim losim nabavkama kakvo jadno stanje ce biti te godine u odnosu na druge moderne vojske.

Niko se ne osvrce na buducnost i da malo nesto predvidja i razmislja o uticaju sadasnjih poteza na nju, sve u fazonu posle nas neka bude potop, na kraju ce tako i biti, bice potop.

Na kraju pitanje za sve ako bi ikada nabavljali avion 5 generacije od kog proizvodjaca bi nam bilo najpovoljnije da ga kupimo, ko bi hteo da nam proda i gde je najveci izbor u kojoj drzavi?

G

E ovako @Peruni, ja bas ne bih da ulazim u neku diskusiju, to sta smo mi trebali i koliko smo sve propustili od raspada stare juge, to sam bog zna.

Ali se slazem sa tobom da imamo podrsku u Kineskom narodu. I slazem se sa tobom da Kina veoma puno ulaze u svoju modernizaciju na svim poljima , ali ja cu samo da komentarisem avijaciju i nase potrebe.

Da Kina zeli vojnu tehnicku saradnju sa nama u to nesumnjam, ali ja neznam ako postoji politicka volja a da ne pogazimo sami sebe i ne uvredimo nekog prijatelja, sto je politika.

Kina ima izuzetne avione koji su ekonomski isplativi za nasu malu zemlju i borbeni radius po meri Srbije. Meni je najlepsi J10B i koji moze da parira zapadnim aparatima, ali za ciste nase tehnicke potrebe je dovoljan i najjeftiniji FTC2000G, barem za prvo vreme dok se ekonomsko stanje u drzavi ne popravi.

I na kraju da se ne ponavljam vise puta u svojim komentarima. Ne donosimo odluke mi, odluke su odavno donesene i ja ih prihvatam kao takve, slagao se ja snjima ili ne. Jako je tesko nauciti ljude da se ponasaju ekonomski pogotovo sto ti isti idu kod Vucica kao kod Deda Mraza.

A savetovao bih i tebe da prihvatis gorku istinu koja je uobicajena u ovoj zemlji, a to je da se sve radi minut do 12.

I odgovor na tvoje pitanje. Mi nikad necemo kupiti avion 5 generacije, ali se iskreno nadam da cu za desetak godina docekati barem nove aparate 4+ generacije.

D

koliko sam uspeo da vidim na Netu taj JL-9 Je nesto nalik nasem Super Galebu G4.
nisam siguran da je to idealno resenje..
Sto se mene tice licno sam za Razvoj naseg Domaceg Aviona na bazi NA siguran sam da je to Moguce jer ako nam CF NECE PRODATI Mlazni Motor za tu letelicu neko drugi sigurno hoce…. za mene je ovo samo pitanje Politicke volje…. zamislite samo korporaciju Kineza i nase vojne Industrije !

G

Dragane uz svo postovanje, G4 je podzvucno trenazni avion sa maximalnom brzinom do 900 km/h, a JL9 nadzvucni avion sa brzinom 1,5 maha i pravljen je prvenstveno kao trenazni avion na bazi Mig 21UB kako bi piloti presli na borbeni J-7 a kasnije prebaceni na visenamenske J10 i J11.

Ali ovaj avion nije aktuelan za nas, mada neki cesto pisu o njemu na ovom forumu. Evo ti link iz 2015 godine od naseg postovanog Zivojina pa procitaj malo o kineskim avionima, kako bi bolje shvatio sta mi ovde piskaramo ponekad.

http://tangosix.rs/2015/12/03/sta-kina-moze-ponuditi-trzistu-borbenih-aviona/

J

JL-9 je negde između G-4 i punokrvnih borbenih aviona (Mig-29 i slično). Kinezi na njega prelaze nakon treninga na JL-8, koji bi otprilike odgovarao našem G-4. Mislim da većina drugih zemalja sa podzvučnog trenera (tipa G-4) odmah šalje pilote na nadzvučne borbene avione. Npr. Rusi sa Yak-130 prelaze na borbene avione.
Ukoliko bi JL-9 mogao u potpunosti da odmeni G-4, znači da se na njega prelazi direktno sa Lasti, bio bi dobar izbor.

Međutim, ono što Srbiji treba je neka strategija na duže staze, pa da se onda na osnovu te strategije donose odluke o nabavkama. Npr. da li su potrebne dve eskadrile borbenih aviona? Takve stvari zahtevaju vreme.

Ovo što je urađeno sa nabavkom Mig-29 je bilo iznuđeno, minut do 12. Verujem da drugog (realnog) rešenja nije ni bilo, mada bi bilo interesantno čuti kakve su bile te druge „brojne“ ponude koje je potpukovnik Piposki pomenuo.

G

Postovanje J, tacno tako, ovo je vise prepiska sa Perunijem koji vise puta istice ovaj vazduhoplov, tako da sam okrenuo internet i sve procitao o istom. U zadnjem komentaru isljucivo razmisljam o Kineskim vazduhoplovima i nasim potrebama.
Ali ako procitate sve moje komentare shvaticete da isto razmisljam i potpisujem vasa dva zadnja pasusa.

S

Mislim da samo trebali da uzmemo jedno 16 novih FTC 2000G iz Kine. Dobili bi nove vazduhoplove i mogli bi da se resimo g4 i orla koji nam daju logisticke probleme i samo razvlace resurse.
MiG29 je prastar te i ako dobijemo tih svih 18 i onda modernizovanje tko zna kada; to ce da bude vec daleko prevazidjen vazduhoplov. Uz sve to nasa ekonomija nazalost je preslaba i ne moze da podrzi sve te MiGove. Na kraju ce ih opet biti 2-3 u letnom stanju. I Bugarska se muci sa odrzavanjem istih. Cini mi se da Vucic laze o modernizovanju samo da pobedi na izborima. Nakon izbora ce da bude ehh nema se para. Da su ozbiljni o modernizovanju bi izasli javno sa ugovorom i podelili sa narodom sta ce da se radi. Bez dugorocnog plana se ne moze imati ozbiljno vazduhoplovstvo. Cini mi se da ce ovo da bude jedno veliko otreznjenje za sve nas uskoro.

Odgovori
G

Stevo da ima politike, ima, pogotovu deo da avioni treba da stignu u martu/aprilu mesecu. Jedino nemogu da zaboravim NE brigu u samom vrhu vojske koje su nasledjene iz JNA, jer se isti ne ponasaju u srazmeru ekonomskih prilika. Imam osecaj, zasto jednostavno ako moze malo da iskomplikujemo stvari.

Nemoj da me shvatis pogresno, drago mi je za ovu donaciju, ipak je prijateljska. Oni nama daju polovne aparate i da ih oni modernizuju za 50m$ do kraja godine i kraj. Ali ovaj drugi deo mi mirise malo. Mi sami razvlacimo vreme kako bi sa istim avionima ucarili jos koji godinicu. (Ne racunam ovo sa Belorusijom jer to ce biti aktuelno od maja meseca, naravno posle izbora.)

Umesto, da se kaze hvala prijatelji i da pocnu odmah da sklanjaju novac za sledecu nabavku aviona jer je ovo najskuplja stavka. Ali sta ja znam izgleda da sam laik kao i svi ovde na forumu.

I na kraju FTC 2000 je po meni naj jeftiniji mlazni avion (nadzvuzni) trenutno, a meni se vise svidja ova modernizovana varijanta sa oznakom G zbog nekih poboljsanja koja su uradjena u kasnijim godinama.

Svako dobro.

Шта мислите да ми лепо сачекамо и испратимо комплетан овај процес. Па да видимо да ли у нашем РВ раде имбецили, или ипак раде људи који знају шта је ваздухопловство и шта је одбрана. Процес је покренут, авион одабран. Нама остаје да видимо кога плаћамо. Мени ово препуцавање на форуму много личи на оно „два србина, три странке“.

Odgovori
G

👍

P

Strategija na duze staze….

Kako je postici?

Imamo losu ekonomiju, malo obucenih pilota i tehnicara, slabu remontnu bazu i tehniku, industrija u toj oblasti(proizvodnja aviona i delova) je gotovo iscezla i nepostoji, razvoj domacih modela je los i na kasicicu itd…

Znace ide se korak po korak ka resenju a da se svi pomenuti problemi i aspekti obuhvate i resenjima poboljsaju u nekom razumnom vremenskom okviru…

Prvo trebaju nam avioni i piloti za pocetak reklo bi se dosta. Medjutim koji avioni?

Najlogicniji korak je avion pogodan za obuku(nema se pilota kolumbo je otkrio ameriku tj. poznato), treba nam i kakva takva kontrola neba(SMATSA – uplata na racun poseban kod RV i PVO za te potrebe kako doci do para) opet logican korak nadzvucni avioni, imamo problema i sa jurisnom avijacijom opet logicni korak avion sposoban da obavlja i takve zadatke, treba nam avion cije je odrzavanje jeftino i ciji remont mozemo da obavljamo i sami u najvecoj meri, treba nam avion koji ce moci da koristi vecinu glavnih, rezevnih i privremenih aerodroma u slucaju rata, avion kroz ciju nabavku bi i privreda imala neke koristi,

treba nam AVION…

JL-9, FTC-2000G odgovara na vecinu istaknutih zahteva. Kolicina optimalna je 36-48 letilica.

On je uvod u dugorocnu strategiju RV i PVO Srbije u delu borbenih aviona.

Kroz njegovu nabavku sa punom licencnom proizvodnjom ili delimicnim sklapanjem proizvodnjom odredjenihg delova i sklopova, dobijamo povecanu obuku pilota, svih vrsta tehnickih kadrova, nove tehnologije, osposobljavanje industrije na jedan nivo kroz neophodna ulaganja radi proizvodnje i skalpanja itd…

Stvaranjem baze kroz jedan ovakav program kako je vise puta opisan za nekoliko godina dobijamo sve sto nemamo danas,iskustvo i kadrove i avion koji mozemo prodavati trecim licima.

To je samo jedan deo plana ekonomskog oporavka Srbije a koji vodi ka boljem sutra. Svaka velika nabavka nebitno iz koje oblasti mora biti deo tog plana.

Dakle prvi deo strategije je povezivanje industrije Srbije i RV i PVO Srbije sa NR Kina i AVIC kroz nabavku osnovnog model aviona na nacin kako sam vec opisivao ranije ovde ukratko ponavljam.

Sta dalje sledi iza tog programa takve nabavke recimo da ga danas realizujemo 2017 sta su dalji koraci razvoja avijacije Srbije i jednog dugorocnog plana i startegije do 2027(desetogodisnji plan, ovo je samo jedan vrlo mali deo programa – pa)?

Do 2025 NR Kina ce prema mojoj proceni imati ukupno 3 modela aviona 5 generacije u ponudi od kojih ce se jedan prodavati sa cenom od oko 35 do 50 mil USD ili po okvirnoj ceni jednog MiG-35.

Uspostavljanjem i partnetrstvom kroz ovakav jedan program saradnje u nabavci i proizvodnji JL-9 te daljim jacanjem ekonomije u narednih 5 do 10 godina stvaraju se nove mogucnosti i otvaraju nova vrata saradnje i nabavke.

Strategija je jasna i logicna i posle 2025 predvidja nabavku eskadrile(12 kom) aviona 5 generacije koji bi na sebe preuzeli ulogu prvog udara i najbitnije zadatke dok bi JL-9 zadrzao primat za podrsku i obuku. Nabavka bi naravno bila od AVIC NR Kina najverovatnije model FC-31 mada mislim i ocekujem da do 2025 se pjavi i trenazna verzija 5 generacije sto bi bio treci model 5 gen u NR kini. Okvirna cena koju ja ocekujem za recimo FC-31 je da ponovim od 35 do 50 mil USD dok bi trenazna varijanta 5 gen (trenutno ne postojeca) mogla kostati od 18 do 25 mil USD(okvirna procena).

Sve ovo je logican sled prethodne saradnje ostvarene kroz nabavku JL-9 i starteskog partnerstva koji be se kroz nju ostvario. Time Srbija bi bila postigla cilj da uz mali broj zemalja u svetu na vreme osavremeni svoje vazduhoplovne snage i sa avionom 5 gen.

Sve je ovo naravno ukratko opisano ima tu mnogo detalja koji mogu biti predmet i daljih detaljnijih analiza i pisanja ali ovo je deo koji se odnosi na neku strategiju razvoja RV i PVO u pogledu vojnih borbenih aviona, obuke pilota, industrije i ekonomije vezane za takvu nabavku a u okviru jednog 10 godisnjeg plana.

Naravno sve ima svoj trenutak ovakva strategija je dobra mozda u narednih jos 3 do 5 godina a za 10 godina nece biti dobra jer do tada cemo imati znacajno drugaciji svet od danasnjeg u pogledu tehnike i tehnologije.

Da li je ovakva startegija razvoja RV i PVO i ekonomije moguca sa Rusijom?

NE, iz vise razloga, prvo Rusija da ne ulazimo u njenu detaljniju analizu ne poseduje neki koliko toliko savremen a jeftin nov jednomotorni avion nadzvucne brzine koji bi se mogao kod nas licencno proizvoditi, sklapati ili jednostavno kupiti, drugo jedini njihov avion 5 generacije je dosta skuplji o dmoguce alternative i imajuci u vidu da posedjuju samo jedan model tesko da ce se lako odluciti na njegovu prodaju svim trecim licima pre nego sto ga i sami budu imalu dovoljno dugo i u dovoljnim kolicinama tj. kada vec budu presli na ravoj novijeg modela recimo 6 generacije.

Dovoljno je pogleadti koliko dugo sa Indijom pregovaraju o nekoj vrsti zajednickog razvoja FGA i proizvodnje za 5 generaciju. Pri tome ne mislim da bi mi mogli ili trebali proizvoditi avion 5 generacije vec sam proces kupovine da li je moguc 2025 od Rusije i da imamo beskonacno para?

Slicno napisano za Rusiju vazi i za SAD rekao bih i u tezoj meri. Sa SAD nepostoji varijanta niti proizvodnje niti cene vojnog novog borbenog aviona jednomotorca a koja bi nama odgovarala.

Da napomenem da iako generalno mu se stavlja epitet skolski JL-9 je u svojoj sustini pre svega borbeni avion slicno kao i drugi pandani koji imaju skloski u nazivu a mogu se efikasno u okviru svojih mogucnosti koristiti i u borbi tj. naoruzani su i adekvatno opremljeni za odredjena borbena dejstva, te svojim karakteristikama prelazi i mnoge koji imaju epitet samo borbeni.

Ovakva startegija nabavke na nacin na koji je opisana sa NR Kinom je nemoguca sa Francuskom , Korejom , Japanom , Izraelom i drugim zemljama proizvodjacima aviona i avio tehnike sto zbog cene, sto zbog politike, sto zbog modela i tome slicno.

Prosto se zapitajte da li ce Srbija ikada pre moci da kupi jedan FC-31 ili PAK FA ili F-35? Iz ugla poboljsanje ekonomije Srbije koji prvi dolazi kao mogucnost za kupovinu? Opet ekonomije, politike i strategije na starnui ali koja zemlja je najveca ekonomska pa i vojna sila u 21 veku? Za koga se trebamo vezivati u buducnosti?

To bi bila kratka strategija u tom delu.

Da se vratimo na aktuelna desavanja.

Neko na primer kaze da u ovom slucaju sa MiG-29 da sacekamo da vidimo sta ce biti i sta nam buducnost nosi pa da onda pravimo prozivke, medjutim nista se cekanjem nece promeniti i da bude savrseno odradjeno sve sto je najavljeno.

Nista nece promeniti da ce 29-ke biti preko 30 godina stari 2025 i da ce piloti imati los broj sati naleta jer su skopcani malim resursima aviona i visokom cenom sata letenja, kao i da industrija i ekonomija Srbije nema nikakve koristi od takve kupovine, mozemo cekati koliko god hocemo i gledati u pasulj ako treba ali nista se u tom pogledu ne menja.

Jos mozda strasnije je sto se sada ocigledno sve ipak svodi na SM modernizaciju(ocekivano s obzirom na najavljenu cenu celog ugovora kao sto sam pisao) te umesto na SMT bice ipak losija varijanta.

To je naravno i logican sled price najave da ce se sve obaviti u Momi jer takav tip modernizacije na SM RAC MiG vec standardno sprovodi na terenu tj. van kuce u zemlji kupcu uz angazovanje i podizvodjaca.

Pitanje interesantno je i pomenuto usaglasavanje sa nasim standardom sta je to nas standard za MiG-29? Za tri komada MiG-29 koje posedujemo mi imamo kao neki standard pa ce novo pridosli da se prilagode njemu, jak standard imamo I puno vremena prilagodjavanja nam izgleda treba…. NATO standard mozda pre ce biti dugorocno, sve mi je izglednije da ce ove nase 29 uskoro praviti drustvo Poljskim i Bugraskim 29-kma na nekim vezbama u buducnosti i glumiti agresora za drugu stranu kao sto rade Slovenacki M-84 u Nemackoj prem a Leopardima, ipak je ovo mozda jedna dugorocna strategija a koja se izgleda tiho sprovodi da ne bude da bas nema nikakvih pre svega politickih strategija.

Domaca javnost nije I dalje pismenim putem obavestena jasno i glasno o kojoj i kakvoj strategiji se radi te otkuda odjednom posle silnih kuknjava kako se nema para za vojsku da se novac koji je postojao oduvek (ali je vojska svima bila zadnja rupa na svirali) odjednom usmeri u ovakvu netransparetnu nabavku gde se na kasicicu stalno iznose cesto i kontradiktorne informacije.

Nema vojne tajne kada se trose pare na ovakvu nabavku nije to kutija sibica pa da se sakrije u dzep i da se o njoj selektivno objavljuju informacije kroz tabloide, ne daju seme I prikazi detalje nekog oruzija I nacina ze njegovu proizvodnju niti ko to trazi , traze se opsti parametri nabavke koji moraju da budu poznati.

Ovako ove do sada objavljene informacije sutradan mogu uvek da se demantuju jer su nam rukovodioci standardno NEOBAVESTENI.

Upravo je problem Srbije nedostatak transparentnosti, istine, iskrenosti, novih strategija, ideja i vizija za neku promenu u svim oblastima i buducnosti zivota i rada u njoj, promene moraju da budu drasticne u svim oblastima, sabloni, letargija, sentimentalnost, lazi, cekanje na neke vec opste poznate stvari ne sme da postoji. Konstruktivne kritike koja pruza primerena resenja se ne treba plasiti.

Ako zelimo drasticno bolji zivot i buducnost, ako cemo ziveti bolje moramo i se odreci sablonskih, ustaljenih i ponekada reci cu i korumpiranih misli koje su cesto prisutne kod drzavnih sluzbenika.

Sablon je otici u kupovinu i kupiti polovan MiG-29 sa remontom i/ili modernizacijom, nema tu nikakve strategije ili novih ideja sve je to poznato i kao varijanta nabavke davno ispricano sa raznim detaljima a koja je bila primerenija 10 godina unazad tj. tamo neke 2007 ili 2009 nego li 2017 ili 2020.

Zasto se odmah nisu odmah i jasno saopstili svi opste poznati parametri ovakve kupovine je pravo pitanje i da li je ovo zapravo jedna igra sa dalekoseznijim posledicama na nacin na koji se sprovodi umesto da je RESENJE koje se cesto spominje, ja ne vidim sta se resava i sta avioni stari preko 30 godina resavaju sa sve svojom cenom.

Prica da se nema drugih varijanti i resenja bolje od ovoga koje se sprovodi sa nabavkom polovnih MiG-29 u 2017 i da je sve drugo potop ili da je ovo jedini moguci iznudjeni potez i da ima uvek onih koji znaju bolje u vojsci I institucijama drzave te da smo kako ispada svi na forumima, sajtovima i tome slicno slicno obavezno neznalice I da ne razumemo sta se to radi te da nije u redu da se oglasavamo.

To jje PRICA mozda za fetus, sigurno nije za novorodjenjce, mozda bi se i fetus u stomaku ritnuo kada bolje razmislim od mase gluposti koja se servira kao jedina i prava istina te su svi protivnici ovakvog kratkovide nabevke sta?

Prozivaju se pojedini zato sto se neslazu sa ovakvom nabavkom, mislim da svako treba i moze da iznese svoje misljenje, ne znaci da smo uvek u pravu a pametan ce se nauciti izmedju redova i na svojim greskama i time korigovati i opet uciti od drugih ako ima sta da nauci a sto je cest slucaj kada ljudi slobodno razmenjuju misli. Pri tome oni koji najvise prozivaju nemamju nikavih argumenata za prozivku nego ako si protiv tada si kriv a jos manje imaju znaja za kvalitetne diskusije da poinude argumente koji su neoborivi. Nista novo od proizvaca ja barem do sada nisam naucio niti cuo.

Mozda sam I sam kriv jer sam medju prvioma najglasnije servirao kao opciju nabavku polovnih 29, sta meni mozete reci pisao sam detaljno o tome pre mnogih koji se ovde oglasavaju,, kriv sam priznajem sto su me kako ispada ispada poslusali i kupili polovne 29-ke a da nisu sva moja opazanja i problematiku takve kupovine uzeli u obzir ili primenili bolju varijantu koju sam im ponudio.

Masa ljudi nije ni znala da postoji polovne 29-ke na prodaju, nisu znali sta je SM ili SMT ili razlike medju verzijama i tome slicno a sada je to za njih AMIN i nema bolje.

PRVI sam bio pobornik nabavke polovnih 29-ki kao prelaznog resenja ali nakon detaljnijeg razmatranja 2013 i analize svih modela na trzistu, nase ekonomije, nase industrije, najbitnijih potreba RV i PVO, svih aspekata borbene upotrebe,cena odrazavnja, cene leta, cena tehnike i drugih parametara zakljucio da je to losa nabavka te sam u 2014 razvio drugu bolju opciju.

Proslo je vreme za polovne 29-ke te da ima bolje za isti novac pa je sada polovna 29ka zapravo samo jedan novi breg na jednom velikom brdu nagomilanih problema.

Sta je tu Srbiji drasticno bolje nakon ovakve kupovine gde jos najmanje TRI godine kako zvanicno kazu necemo imati ni modernizovane avione?

Barem ja kada sam pisao o nabavci polovnih 29-ki modernizacija je bila PRVA stavka a ne zadnja rupa u procesu nabavke..

Vidim jasno probleme nove koji se otvaraju u skoroj buducnosti i kao i stare probleme koji i dalje nisu reseni. Ne treba biti gatara da bi se sagledala ta buducnost malo opazanja procesa nabavke I analize borbene upotrebe I ekonomije je dovoljno.

PRVO I najbitnije ako sve ide po planu a plan nemamo vec je ovo kao iznudjeno resenje mi i dalje definitivno nemamo NOV a koliko toliko moderan borbeni avion.

Hvalospeve naravno imamo jer su raji zeljnoj ulaganja u vojsku bacene trice i kucine(treba da budemo zadovoljni jer?) kao i saveti za strpljenje da se na svaki „mig“ ili postupak vlasti bude primeren u diskusiji i strpljivo ceka rasplet pre nego sto se oplete.

Kao da je vreme uvek lek za lose poteze, medjutim ponekada pacijent od silnog cekanja na kvalitetnu dijagnozu i dobar lek jednostavno umre.

Odgovori
m

Mislim da je ovo sa migovima29 iznudjeno ali u ovom momentu jedino resenje.Sa nabavkom novog lovackog aviona se kasni skoro 15 godina i sada smo prinudjeni da uzmemo avion koji vec dugo imamo u inventaru i koji koliko toliko poznajemo i za koji kolko bilo imamo tehnickog i letackog kadra.Ovim bi se obezbedio dalji opstanak lovacke avijacije,povecala bi se obuka novih pilota i obezbedio kontinuitet do nabavke novog aviona negde od 2025. do najdalje 2029. a on bi najlogicnije trebao biti mig35 ako sa tom kompanijom bude sve u redu.Koji smo drugi avion mogli i uzeti,osim kineskih ni za jedan drugi na trzistu jednostavno nemamo ni tehnicke,ni finansijske a za neke ni politicke uslove.S obzirom za sta su se neki zalagali,ukljucujuci i neke na ovom forumu (a to je remont migova21) ovo je cak i odlicno.Imamo i neke zabrinute susjede neke pere i jos tamo neke koji se ubise od brige kako cemo odrzavati toliki broj dvomotornih migova29 i kako su za nas mnogo bolji migovi21 i drago mi je da nismo naseli na tu pricu jer je njima u interesu da imamo sto slabije RV,nemojte mi reci da je zemlja cije nebo brani avion koji je poceo da se proizvodi 1959. neki iole kakav faktor na nebu.Kao briga njih za nase finansije,jasno je da posle ovoga one kante na Plesu nista ne vrede,a vredele bi da smo isto to uradili…

Odgovori
V

2020 mozda polete migovi a sta da radimo ako nas neko napadne, cime da se branimo?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor na Goran Odustani od odgovora

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Dubai Airshow: UAE prikazali svoj prvi borbeni avion, laki višenamenski B-250

Нема за сада цене Б-250. Сматрам да тренутно Србија није у стању да сама произведе овакав авион. Утву је преузео СДПР а мислим да ситуација у тој фабрици није баш најбоља.

17. Nov 2017.Pogledaj

Branko S na: Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018.

F-22 se ne prodaje, f35 je za izvoz. A i niko ziv ne zna koliko tacno kosta F-22 sa najsavremenijom opremom i naoruzanjem, plus za njegovo odrzavanje su potrebni menahicari sa dva fakulteta. Plus ima najskuplje simulatore koji kostaju kao pojedini lovacki avioni.

17. Nov 2017.Pogledaj

Mile na: Razgovor sa direktorom korporativnih poslova Viz era u danu njihove velike kupovine Erbas aviona

Jednostavno,kao avio prevoznik registrovan u Madjarskoj Wizz air ima pravo da leti samo na linijama unutar EU ili na linijama ka EU ili iz EU,ali nema pravo bez tzv.pete slobode (koju izdaju Vlade drzava) i koja se u praksi retko dobija da lete izmedju ili u okviru drzava koje nisu EU (kao sto su u…

17. Nov 2017.Pogledaj

Mrgud na: Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018.

јел то онај Ф-18 из филма Иза непријатељске линије (Behind Enemy Lines) са Џин Хекманом и лепушкастим Овен Вилсоном што је управо играо обореног пилота!? шалу на страну, и ја мислим да је Стршљен превелик залогај за Бугаре!!! и они постају јако неозбиљни са њиховим жељама...

17. Nov 2017.Pogledaj