BEG airport status
RTS: Poklonjeni MiG-ovi u upotrebi od juna 2018, moguće produženje životnog veka postojeća 4 aviona na 45 godina, modernizacija do nivoa 4+ generacije Moguće produženje životngo veka postojećih aviona na 45 godina / Foto: Dragan Trifunović

RTS: Poklonjeni MiG-ovi u upotrebi od juna 2018, moguće produženje životnog veka postojeća 4 aviona na 45 godina, modernizacija do nivoa 4+ generacije

Kako je danas prenela RTS svih šest lovaca MiG-29 koje je Rusija poklonila Srbiji, biće sklopljeni do 20. oktobra kada će, na obeležavanju Dana oslobođenja Beograda na aerodromu Batajnica prvi put biti prikazani javnosti.

U daljem tekstu se navodi da će posle remonta i modernizacije avioni biti podignuti na nivo 4+ generacije i kako je preneto, najavljeno je da će avioni u operativnoj upotrebi biti od juna 2018.

Miloradović međutim za RTS nije precizirao rokove, kada će se modernizacija dogoditi, niti je izneo više detalja.

Pristigli MiG-ovi neznatno se razlikuju od četiri primerka koje već poseduje RV i PVO Vojske Srbije. Pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse Nenad Miloradović govorio je o samim avionima i o njihovom trenutnom stanju.

– Oni u ovom trenutku imaju oko 28 godina, različita su godišta, dopremljeni su u letećem stanju, nisu stajali negde van resursa nego su bili u aktivnom letećem sastavu vazduhoplovstva Ruske Federacije – rekao je za RTS Nenad Miloradović

O obuci pilota govorio je pukovnik Dragan Milenković.

-Svi piloti koji su dosad upravljali avionima MiG-29 koji su bili kod nas u naoružanju, neće biti nikakve razlike. Ako se bilo koji uređaj ugradi na avionu onda kroz sistem obuke biće svi piloti obučeni i osposobljeni na tim vazduhoplovima – pojašnjava pukovnik Milenković.

Nenad Miloradović dotakao se i postojećih srpskih 29-ki.

-Ruski specijalisti su izvršili provere na četiri naša aviona i zaključili da je njima moguće produžavati vek na 45 godina – otkrio je pomoćnik ministra za materijalne resurse.

Remont aviona radiće ruski stručnjaci u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ u Batajnici.

Komentari

R

Drugim recima do pomenutog datuma 2018. slobodarski narod Srbije potpomognut tehnickim ekspertima is bratkse nam Rusije uspece da osposobi eventualno jedan od 6 pristiglih da bude u letnom stanju i to po najverovatnije neki dvosed, jer je on bez radara. Ko ocekuje da ce svih 6 biti remontovano u datom periodu je naivan.

Moze li autor teksta da objasni po cemu cemo dobiti avione CETVRTE + generacije i da li je to rekao neko od novinara ili je izjavio neko iz vojnog vrha —- poznato je da se standard SM ne ispunjava sve zahteve aviona IV generacije, buduci da je danas nekako normalno da avion poseduje vise od jednog MFD, po mogucstvu kolor i da ima FBV, sto pomenuti avion nema.
Uostalom koja to varijanta MIG-29 moze da se nazove avionom 4+ generacije?????

Takodje, voleo bih da autor prokomentarise ovo produzenje veka upotrebe sa 40 na 45, posto smo vodili diskusiju u kojoj sam rekao da su sva produzenja bila USMENA, tj. da nikada nije radjen SLEP ili neki pandam MLU.

Odgovori

МиГ-29СМ свакако није авион 4+ генерације. Варијанта СМТ има неке елементе али 4+ генерација јесу МиГ-29М, М2, К, КУБ и МиГ-35.

Мало је невероватно да верујете да РСК МиГ нема програм продужења века и да се на свим МиГ-овима 29 у свету продужење прво са 25 на 30 а затим и на 40 година ради “усмено“.

B

@Zivojin

Miloradović je pre neki dan na Pinku rekao da nema tačna definicija šta je 4+ ili 4++.

Postoji li negdje tačna definicija?

Ево неких података у вези века и ресурса.

– усиление конструкции для продления летного ресурса и срока службы до 100% (в зависимости от состояния самолета);

http://www.migavia.ru/index.php/ru/produktsiya/semejstvo-istrebitelej-mig-29/mig-29sm

Затим имамо:

В результате доработок ресурс и срок службы истребителей МиГ-29 увеличивается с 2500 летных часов (20 лет службы) у ранее выпущенных до 4000 летных часов (40 лет) у доработанных.

http://aviapanorama.su/2005/12/logistika-dlya-mig-29/

Beli

У принципу МиГ-29 јесте 4. генерација. Руси воле да унапређене верзије својих авиона као и новије моделе означе са 4+ и 4++.

Дакле о томе се ради, да је на новим авионима знатно унапређена електроника, сензори, наоружање и остале ТТ карактеристике.

1

Живојине, да ли се негде користи и термин 4.5 генерација? Негде се и то појављује…

B

Nekako ne mogu da verujem da ce avioni u sadasnjem stanju uci u upotrebu tek u Junu 2018.
Nece valjda stojati na pisti do tad?!

Ipak mislim i nadam se da ce do tad (Juni 2018) biti modernizovani na nivo SM.

P

Nista ne verujte Rusima) Pozdrav iz Rusije.
Kakav crni 4++ ako budu na nivou nasih starih 29ki kao pred bombardovanje-i to ce biti maksimalno sto se moze uraditi sa danasnjom Rusijom i za toliko para koliko mi imamo.

126 Делта

Јесте негде се налази и тај термин.

Бели

Авиони неће ући у употребу у садашњем стању већ доведени на стандард наших авиона.

Петровић Душан

Наши авиони су приликом ремонта 2008/2011. модификовани тако да не могу да буду на нивоу од пре 1999.

R

Ne mogu se nacuditi izjavama zvanicnika MO RS i VS. U dva dana dvije, necu reci suprotne, ali cu reci kontradiktorne izjave. Mislim na zapovjednika RV i ovog pomocnika ministra. Dok politicar obecava modernizaciju na nivo 4+ ili 4++, zapovjednik racionalno iznosi gole cinjenice.
Ne mogu se nacuditi ni komentarima kriticara ove donacije koji su protiv svega samo da bi bili protiv necega, a trebali bi znati da je RV VS upravo ustalo iz groba i da ce ostati na zivotu bar jos desetak godina.

P

Uhhh,…
RX kao po obicaju lupeta da samo kod Rusa postoji 4+ i 4++.
Druze, prijatelju,….ako nesto ne znas, pre nego se prospes kao pirinac, daj majku mu bar upotrebi Google,..nije tesko
Kategorizaciju aviona su uveli Rusi a ostali prihvatili
Onda su te termine rafinisali poznati listovi kao Air Force Magazine, Jim Winchester itd…, pa znace PO:

Air Force Magazine
In 2009, Air Force Magazine also defined fighter generations and proposed a sixth :

1. Jet propulsion
2. Swept wings; range radar; infrared missiles
3. Supersonic, pulse radar, Beyond-visual-range missiles
4. Pulse-Doppler radar; high maneuverability; look-down/shoot-down missiles
4+. High agility; sensor fusion; reduced radar signature
4++. Active electronically scanned arrays; continued reduced signatures or “active” (waveform canceling) stealth technology, super-cruise
5. All-aspect stealth with internal weapons bays, extreme agility, full-sensor fusion, integrated avionics, some or full super-cruise
6: extreme stealth, morphing capability, smart skins, highly networked, extremely sensitive sensors, optionally manned, directed energy weapons.

Jim Winchester

Jim Winchester, in a book published in 2011 by The Rosen Publishing Group, proposed the following definitions:

1. 1942–1950. from World War II to the Korean War, similar construction to their propeller driven fighter, 1st and 2nd generation turbojets
2. 1950–1965. onboard radar, infrared homing missiles
3. 1965–1975. look-down/shoot-down, RF air-to-air missiles, Terrain awareness and warning systems, Air-to-surface missiles with electro-optical guidance, laser-guided bombs
4. 1975–2005. relaxed stability by fly-by-wire, digital computers, Active electronically scanned array, Infra-red search and track
4+, 4++. 1986- high capacity data-link
5. 2005–2025. minimized radar cross-section (chines instead of standard leading edge extensions or canards, internal weapon bays), composite materials, commercial off-the-shelf processors, consolidated view of the battlespace, low observable data links.

itd
itd

Negde se na Zapadu pominju i 4.5 generacija kao 4+

Uglavnom, zasto je SMT 4++ generacije? Pa zato jer za razliku od baznih MiG29 imaju
Relaxed stability by fly-by-wire, digital computers, Active electronically scanned array, Infra-red search and track, high capacity data-link, High agility, sensor fusion; reduced radar signature
Active electronically scanned arrays; continued reduced signatures or “active” (waveform canceling) stealth technology, super-cruise

N

@Pretor

Koji to AESA radar koristi SMT?

Generacijska podela aviona može biti i relativna i može se vršiti po mnogo tehničkih parametara. Pojedini avioni mogu imati neke karakteristike prethodne ili naredne generacije ili i jedno i drugo.

MiG-29SMT ne može biti avion 4++ generacije, treba ga samo uporediti sa MiG-35S ili Su-35S koji po nekim karakteristikama to jesu.

r

@Pretor

Ja lupetam gluposti, a ti i dalje tvrdis da je MIG-29SMT 4++, a ne shvatas da je FBW – koji je neki minimum za avion IV generacije- samo OPCION kod njega, kao i uostalom da postoje 3 nivoa na kojima moze da bude SMT, koja su veoma razlicita.

——————————————————————-
VAZNO – dok kod Rusa avione kao 4+ ili 4++ klasifikuju PROIZVODJACI – Mikoyan i Suhoj
http://www.migavia.ru/index.php/en/production/new-unified-family-of-the-fighters/mig-35-mig-35d

, na zapadu proizvodjaci za avione IV generacije ne koriste taj termin, prilazem linkove proizvodjaca, a ti izvoli pa nadji termin 4+ i 4++

http://www.lockheedmartin.com/us/products/f16.html

http://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/

http://www.boeing.com/defense/fa-18-super-hornet/

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/introduction/

Cak ni na istoj toj Wikipediji nigde ali nigde neces naci za zapadni avion IV generacije da je 4+ ili 4++ ili generaciju 6 – vec ces naci termin MULTIROLE fighter, kao na linkovima koje sam PRUZIO – a to MIG-29 u svim varijantama koje smo dobili (9.12, 9.13, 9.51)NE SUPUNJAVA!!!!!!!!!!
——————————————————————-

Em sto NISAM na ovom komentaru rekao da samo Rusi koriste tu klasifikaciju – iako je to NAJMANJE BITNO od svega sto sam napisao, em u oba teksta koje navodis je POTVRDJENO ONO STO SAM JA REKAO, a sto je BITNO – po prvoj definiciji, a to je definicija iz casopisa Air Force Magazin – jos jednom CASOPISA a ne proizvodjaca- MIG-29 u ovim varijantama ne moze da bude vise pozicioniran od III-IV u zavisnosti koliko strogo primenjujemo kriterijume.
Dok kod predlozene klasifikacije od strane Jim Winchester-a – (pisac, zaljubljenik u vazduhoplovstvo), koga spominjes tesko da moze da bude vise od III.

Posto si tako pametan, molim te napisi mi koje su generacije MIG-29 9.51 kod nas???? posto nemaju radard.

@Zivojin
Mozes li, molim te objasniti to kako je avion MIG-29 u sustini avion IV generacije, kada ne poseduje ono sto je standard vec 30 godina za zapadne avione IV generacije??? FBW, MIL-ST-1553, MIG-29 ima generalno celokupnu avioniku na nivou III generacije??? Kako je avion IV generacije kada ima veoma skromne BVR mogucnosti a skoro nepostojece za dejstva po zemlji…

I mozes li, molim te da klasifikujes onda 9.51, gde bi on bez radarad, bez FBW, bez MIL-STD-1553 bio?

Inace ovi linkovi koje si poslao ne govore niti pokazuju nista – vec namecu niz pitanja – prvo ni na jednom ni na drugom ne pise nista o 45 godina – novoj cifri za produzenje zivotnog veka. Na onom prvom se spominje SLEP, tj da oni to nude – nude oni svasta, ali kao sto sam vise puta rekao mi taj SLEP nikada nismo radili, jer NIJE PLACENO za njega – da jeste radjen bi bio u Rusiji, jer se sada jedan remontuje ceo u Rusiji, posto NEMAMO USLAOVE za malo obsezniji remont zmaja ovde.

Kada pricamo o odrzavanju po stanju Poljaci su imali velike probleme kada su preuzimali ista ta iskustva od Istocne Nemacke – postoje radovi na netu koji se bave tom tematikom, jer su leteli totalno drugacije nego oni, manje agresivno i manje sati godisnje, tako da su morali da naprave bazu za sebe.

Kako cemo mi da napravimo bazu za odravanje po stanju, kada niko ne leti 70 sati po avionu godisnje i to na svega 10 aviona. Sto navodi na sledece pitanje, koja je to fantasticna usteda moguca na 10 aviona za 7000 sati naleta… Slazem se da je red da krenu da uvode oov odrzavanje po stanju, jer je red da se barem nesto novo uvede, ali pricati o nekoj ustedi na 7000 sati je neozbiljno.

@Robi

ja sam protiv ove nabavke jer cemo potrositi toliko para za 10 aviona da bi na njima imali manje naleta nego na sto ce imati 2 (dva) F-16 koje je upravo dobila Rumunija. I to samo da bi ODGODILI problem ukidanja LA. Pri tome cemo leteti avionima koji su prevazidjeni u svakom pogledu i koje smo na istom tehnicko tehnoloskom nivou posedovali jos pre 30 godina i to u znatno vecem broju – dakle mi ne posedujemo nikakvu LA, vec posedujemo air policing za pokazivanje na paradama. Ova nabavka bi bila iole logicna da smo mi imali samo MIG-21 pa da neko kaze da smo presli sa aviona II generacije na sofisticiraniji sistem na granici III u IV, da ce se time osvojiti barem neka znanja, sa postoji neki pomak… medjutim mi bukvalno, ali bukvalno necemo napraviti nikakav tehnoloski skok, niti ce nam piloti leteti vise nego sto sada lete – a trenutni tehnoloski nivo je jos kriminalniji od sati naleta kojima raspolazu nasi piloti.
Ovim se ne menja apsolutno nista – cela ova nabavka pokazuje interntnost i nesposobnost celog sistema, koji je totalno podredjen jeftinoj politickoj promociji.

РХ

Написао сам више пута да је подела на генерације релативна. Неки авиони имају у потпуности карактеристике своје генерације, неки имају особине претходне генерације а неки и карактеристике наредне.

Хоћете ли ми рећи какве је Ф-16 имао БВР карактеристике када је настао? Готово никакве. Хоћете да поредите Ф-16 без КОЛС-а са АИМ-9Л или М са МиГ-29 9.12 који има КОЛС и Р-73? Које су карактеристике АИМ-7 и Р-27?

На линковима које сам поставио стоји да је на авионима МиГ-29 могућа, у зависности од стања појединачног примерка, продужити вел и за 100 процената односно са 20 година (колико је првобитно прописао произвођач) продужити на 40 година.

Сада имамо нову информацију да на нашим авионима, који имају далеко мањи налет од првобитно прописаних 2500 сати, може да се продужи век и на 45 година.

Да ли нпр. знате да у Египту лете авиони МиГ-21РФ који су стари 49 година?

Да ли знате да Пољаци планирају употребу МиГ-а 29 до 2028?

E

Moje saučešće Živojinu – jako se trudi da brani neodbranjivo (s ljubavlju prema 29ki i bez loših namera, rekao bih – samo, činjenice mu ne idu u prilog).

P

@Rx
Ovo si izlupetao:
„MIG-29M ne postoji u sastavu ni jednog jedinog vazduhoplovstva na svetu, tako da nikada nije proizvodjen nov novcat, kako tvrdis.“
Odgovor
http://www.migavia.ru/index.php/en/production/new-unified-family-of-the-fighters/mig-29m-mig-29m2
———-
„MIG 29 nije avion 4+ generacije ni u jednoj jedinoj varijanti modernizacije koju je na njemu moguce izvrsiti. “
Odgovor
Pogledaj opet link iznad. Valjda sam proizvodjac zna bolje od tebe ko mu je i sta mu je avion
———
„Te gluposti i 4+ i 4++ imaju samo Rusi- sve ostale zemlje sveta dele avione na III, IV i V generaciju“
Odgovor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fighter_generations
Koliko TI lupetas ovde je za ne poverovati.
Ako nesto nisi siguran, majka mu stara, pa bar ukucaj na glupi Google da se obavestis, a ne da lupetas okolo notorne lazi i gluposti

M

A kako to lose brani, RX spomene SLEP za zmaj aviona, a primer daje Poljaka i Nemaca !? Sta je konkretno problem to samo on zna izgleda, nigde uvida koje tacno greske spominje.Nemci nisu imali laptop dijagnostiku u to vreme, ali svojom preciznom evidencijom, mehanicarskim predznanjem produzavali vek zmaja aviona tako sto nisu radili kontrole po speifikacijama proizvodjaca, posto su primetili kako te kontrole dosta uticu na zamor materijala.Takodje piloti nisu morali 80% izvoditi „vratolomije“ za pobedu kao „agresori“, vec su vise taktickim timskim radom pristupali borbi.Limitirali su motore, ubacili blokadu.Moze se reci tipicno Nemacki, velika zapremina motora sa limitiranim brojem obrtaja.Neko bolje poznaje koliki je zamor materijala na velikim temperaturama.A Rusi toga imaju u svojoj zemlji na tone, neogranicen resurs, ekonomski ne razmisljaju po tom principu, jos imaju surovu klimu, sta god radili uvek imaju problema sa odrzavanjem.

Sad se tu Rx zabrinuo kako Rusi izjavljuju svasta, ali malo video na delu pa spominje Poljake !? SLEP izmislili Amerikanci zbog usavrsenih mogucnosti elektronike, ustede na potrosnji goriva, samodijagnostika uglavnom mehanickih, elektronskih komponenti, konektora.A ono sto navodi kao problem, kako se ispituje zamor materijala dijagnostikom je visa matematika.Kratko receno RX ne veruje Rusima, ali ce nama u kratkim crtama objasniti, otkloniti nam nedoumice, nisam video nigde njegov komentar tog tipa !

FBW za vasu informaciju RX moderni Suhoj iskljuci, kako moze izvesti neku novu vratolomiju, koja nije nista posebno vec iskoriscavanje inercije.Inace vas F-16 ne moze bez FBW iskoristiti uzgon na pravi nacin, veliki zamor materijala prilikom manevrisanja na vecim podzvucnim brzinama, zato inace je otisla jedna dekada posto je kompjuter morao korigovati bolje iskoriscenje energije zamisljeno od vrhunskih borbenih pilota.To su dve razlicite filozofije razmisljanja dve vodece sile u aviodizajnu, bliskoj borbi.Ono sto je Zivojin spomenuo Rusi su imali na MIG-29 pre svih, zato su Nemci glumili agresora, dok Amerikanci nisu iskopirali sistem, usavrsili ga elektronikom.Tu u bliskoj borbi su imali sa tim sistemom dominaciju barem jednu dekadu.Samo losa ekonomska situacija, je smanjila kvalitet, stopirala inovacije, a pojedine zemlje koje su menjale stranu, obezbedili bolji uvid u tehnologiju.

I sad vec citajuci vasih par komentara, mogu samo zakljuciti kako demagoski inicirate neku inferiornost MIG-29, ali isto lutate posto generacija aviona apsolutno nema veze sa realnom borbenom primenom.Samo kompletna RV i PVO moze odgovoriti na vrhunske zadatke.Takticki zbog budzeta koji „nemamo“ odrzavanje po stanju koje se nudi, pa makar jedan odvojili za vezbu i tehnoloska ispitavanja nama je kvantni skok, zar vam to nije ocigledno !? Modernizacija samo ako nasrafimo na 2 aviona T220, ubacimo MFD-ove, izmoljakamo Zhuk-Me slobodno mogu reci kao „zvezdani ratovi“.Cekajte imamo Utvu, sta radimo tamo !? Treba nam Rockwell Colins, Honeywell za avioniku, motori, pa sto nismo konkurentni,dominantni na nekom trzistu !?
Ali vi cete iskusno izdvojiti neki kredit, brojku iz budzeta !? Dajte taj proracun sta tacno nudite od A do Š !? Mozda stvarno posedujete bolji model, lako ce se onda uporediti brojke.

Ako ce te kao n.p.r. analiticar Aleksandar Radic iznositi povrsne komentare na ozbiljne teme cemu onda diskusija !? Zagrebite ispod povrsine i dajte vec tu neku ozbiljnu kritiku.

R

@Pretor

O, boze… Kada smo pricali o MIG-29m, jasno je bilo da smo pricali o 9.15, posto se govorilo o tom avionu bas i pise 9.15, sa tom oznakom. Link koji si dao nije za 9.15 – MIG-29M/M2 je avion koji je danas MIG-35 u svojim varijantama za jednosed i dvosed -TI UOPSTE NE RAZLIKUJES 9.15 od . Bilo bi lepo da repliciras na moje komentare barem na istoj vesti na kojoj ih ostavljam, jasno mi je da se uzbudis kada pomislis da ces konacno uspeti da nesto ubodes, ali ovako samo pravis zabunu.

Dalje, ja sam i rekao da samo RUSKI PROIZVODJACI obelezavaju svoje avione zbog marketinskih svrha sa 4+ i 4++ oznakama – ako bi procitao moj komentar, ali ovaj put uz maksimalni mentalni napor postoji mogucnost da bi primetio da sam cak stavio i LINK na kom Rusi koriste 4+ ili 4++. Zapadni to NE RADE i kao dokaz sam postovao LINKOVE i ka zapadnim proizvodjacima.

Kada kazes da sam proizvodjac zna bolje, evo ja ti kazem da ne zna, barem ako se radi o Mikojanu, jer npr. NEMAJU funkcionalan AESA radar NI DANAS – a nude ga kao opciju, a avion za koji si dao link je danas MIG-35 – tako da je i naziv pogresan…

Ovo poslednje sam ti vec objasnio – kada sam govorio ja sam govorio o PROIZVODJACIMA a ne o autorima, a ti nastavi da insistiras – avio magazin ili jedan autor NIJE PROIZVODJAC, a ti sada na posao (ja sam ti dao vec neke linkove, ti slobodno nadji druge zapadne proizvodjace) pa mi nadji zapadnog proizvodjaca koji na zvanicnom sajtu koristi izraze 4+ i 4++

@MIG-29

Pokusao sam da procitam tvoj post i jednostavno ne ide. Tvoj stil pisanja je tako nakaradan, recenice su ti pretrpane, misli slabo povezane… Ajde, leba ti ,sredi to malo, sakupi misli, skrati recenice, obrati paznju na stil pa posalji ponovo.

@Zivojin

Uz sve postovanje prema tvojim tekstovima i znanju, molim te da mi ne otkrivas rupu na saksiji.

Neki minimum za IV generaciju postoji i verujem da je to iole savremenija avionika od one koja je bila u Vijetnamskom ratu, oko toga se svi slazu, cak i pomenuti autori.

Apsolutno mi je jasno da uz dovoljno para mi mozemo i ove 9.51 (za koje si elegantno zaobisao da odgovoris koje su generacije – interesantno pitanje, zar ne) pretvorimo u prave lovce, samo da ugradimo u njih Tikhomirov NIIP Osa i olala, eto imaju radar, skarabudzimo jos i bolji OLS i teraj ih – milsim teraj ih jos 10 godina. Jedino sto to NIKO ZIVI ukljucujuci Indiju to NE RADI – tako da meni i dalje ostade pitanje koje je generacije 9.51 (uzmi bilo koju klasifikaciju) i da li onda mi treba da racunamo te dvosede u sastav lovacke avijacije, jerbo lovci nisu?

Mi i Poljaci ne mozemo da se poredimo i to znas. Poljaci sami mogu da remontuju, pitanje je da li smo mi u stanju da prefarbamo sami, plus nasi avioni su bili parkirani napolju, kao i ovi Rusi uzivajuci u svim blagodetima ruske klime, ali sad ce vec da se nadje neko da mi objasni kako aluminijum ne rdja..

Buduci da ni Hrvatska nece razmatrati F-16A naoruzan sa aim-9, ne vidim svrhu tvoj pitanja osim za teorijsko-akademsku raspravu sta bi bilo kada bi se ova dva aviona uporedila recimo 1985 (tu sam ti odavno priznao da ne mogu da se nosim sa tobom), mene interesuju neke druge stvari, a mahom su vezane za 2017.:
Ja sam navodio primer F-16 zato sto je to avion koji je imao prvi i FBW i MIL-STD-1553, MIG-29 u verzijama 9.12, 9.13, 9.51 to ne poseduje – ako hocemo taj luksuz kod sovjetskog vazduhoplova u godini 2017. moramo da idemo sa verzijom SMT i to sa skupljim paketom, jer je FBW opcioni. Ja jos nisam cuo da je neko od drzava u Evropi narucio lovacke avione bez FBW, bez MIL-STD-1553, bez MFD (po mogucstvu kolor) od kad mi nabavljamo MIG-29 (ukljucujuci i one nove M/M2)

Ja jos jednom pitam kako je moguce da 30 godina –
koje je DAO PROIZVODJAC PRVOBITNO za MIG-29, postane 40 godina, a onda tih 40 da postane 45 godina – ko je to izjavio novinar ili neko iz vojske??? Dakle, pitam tebe da mi das svoje misljenje, evo ja cu da ti skrenem paznju na ono sto meni bode oci, pored toga sto na buvljoj pijaci dobijes ozbiljniju garanciju, postoji i problem sto Cena remonta za 10 godina ili 700 sati izmosi 5 miliona i kao takva je NEISPLATIVA vec tada, kako ce onda da bude isplativo dati 5 milona (jer cena remonta ostaje ista – evo ispravi me ako gresim) za 5 godina i duplo manje sati naleta.

Isto tako mi je apsolutno nejasno kako su oni radili SLEP kod nas u Momi (ovo si tvrdio, ima i dalje ovde) ako ce ovog jednog remontovati celog u Rusiji… bukvalno kao i sada i tada dosli Rusi i rekli (a ovo sam vec pisao i diskutovali smo) „Vasi avioni su malo leteli, mogu oni da lete do 40 godina, produzicemo jos to za 10“. Danas od 5 tih imamo 3.

To su samo neki problemi na koje meni niko da da odgovor.

M

RX

Eto ga sad, pisem konfuzno hocete stilske figure vidim.Nemate vi odgovor na sva pitanja koja su ocigledna.

Ali posto se ovde rasipate znanjem, vrlo jednostavno :

1. Kako se radi SLAP, SLEP ili SLIP !?
2. Kakve veze ima MOMA sa spomenutim SLEP !? Ocigledno ne poznajete procedure do kraja, cim govorite o sposobnostima MOME
3. Sta ce na MIG-29 FBW poboljsati !?
4. Sa FBW na F-16 poboljsava se konkretno !?
5. Ako vec dobrano blatite poteze trenutne struke u VS, dajte vas svetli primer koji je bolji od komentarisanog !?

Nadam se stilski, nadahnuto, brzo i pribrano mozete dati odgovor na postavljena pitanja.

r

@MIG-29

Kod tebe nije problem manjak, vec visak stilskih figura, a manjak logike:

Ti ladno pitas „Sta ce na MIG-29 FBW poboljsati????“
Ovde cemo zavrsiti nasu diskusiju, tvoje „strucno znanje“ uveliko prevazilazi moje pedagoske sposobnosti da objasnim nekom nesto.

M

Hahahaha…..

Pa vi ste neki komedijas kao sto sam predpostavio.Mozda ste pedagog , novinar koji trazi gramaticke greske u pismenom izrazavanju, sto se tice aviodizajna, ekonomije i vojne taktike ste definitivno amater.Culi ste mozda neke izraze, naculi nesto, samo ipak treba ubaciti malo logike.Mali savet nemojte toliko pljuvati ljude koje trenutno rade u VS, nisu zasluzili takav tretman posto ocigledno niste upuceni dobro u materiju !

1. SLMP je skup procedura koji sadrzi SLAP, SLEP i SLIP.
2. MOMA mora raditi SLEP u koordinaciji sa proizvodjacem, u svim slicnim procedurama pise – zbog trazenog kvaliteta proizvodjac vrsi inspekciju.Zato sto on ima kompletniju dokumentaciju o zmaju aviona od pocetka pa do kraja upotrebe.Takodje na osnovu iskustava RV koje koriste odredjeni model lakse se moze izvuci kvalitetna analiza o pukotinama, zamoru materijala (brze se lociraraju mesta koja su uobicajena). Inace da naucite nesto najveci zamor materijala skoro kod svih borbenih aviona je na poletanju i sletanju u zavisnosti od opterecenja na krilima. Tako ako aktivnije letite zahtevate iskustva SLEP-a, iz vise primera pokazuje da rotacija aviona izmedju aktivnih, manje aktivnih borbenih eskadrila produzava resurs.Jos ako se koriste visenamenske misije strogo se mora voditi kontrola i rotacija. Ali dobro vi ste „ekspert“ koji nema iskustva, zato uvek imate neku vasu viziju teoriju zavere !? Samo verovatno nemate pojma kako svaki remont na MIG-29 pozeljno je da rade ljudi sa sertifikatom proizvodjaca.Dakle MOMA moze odradjivati neke delove remonta uz nadzor proizvodjaca.
3.Nemacki MIG -29 9.12A sa hidraulikom turn rate (28°/sec), dok fly by wire F-16 Block 50 (26°/sec) o cemu pricamo !? AoA nesto govori o sposobnosti aviona.Ako pricamo o bezbednosti pilota, slazem se ima smisla jedino na trenaznom dvosedu.Samo se ne radi na polovnim avionima, zbog sve slozenijih FBW sistema ekonomski nije isplativo.
4.Bez FBW F-16 pada sa neba zbog loseg dizajna krila, da ne pricamo o tome kako je avion manevarski nestabilan na vecim podzvucnim brzinama.Zamislite prvi put primenjeno na F-16, bas se pitam zasto !?
5.Naravno nemate nikakav konstruktivan predlog, vas sistem izgleda podrazumeva onu staru : „Zavadi pa vladaj “ !

Mogu ja svasta vama analizirati, samo pitanje je koliko to ima efekta na teoreticara zavere poput vas !

Kaze RX MIG-29 avion najgori u svojoj klasi, u vojnoj taktici niste do kolena, nemate pojma o kojoj klasi se radi.Da imate neku priznatu ekspertizu sigurno ovoliko neosnovanih bljuvotina ne bi iznosili.

R

@MIG-29

Ovo je pisanje nebuloza i to pod forsazom – mozda Zivojin ima neku zelju da ti objasnjava za sta sve sluzi FBW , ja toliko vremena nemam, ali veruj mi da najmanje ima veze sa ugaonom brzinom zaokreta (evo da znas ubuduce kako da kazes na srpskom).

Kada to budes savladao, icicemo dalje.

M

Cekajte vi na 5 pitanja sa delimicnom „bljuvotinom“ koja povrsno opisuje 2 pitanja smatrate svojim uspehom !?

Rx ne radi se ovde o vasem trenutno jedinom argumentu koji sad izvrcete kako se vama dopadne, vi imate definitivno amaterski pogled na cinjenice.Sad opet uporno negirate ono sto je ocigledno, vase nepotrebno poredjenje sa generacijama nema realnu primenu u vojnim taktikama.Jedan avion u zavisnosti od naouruzanja na njemu se svrstava u grupe, koje u sadejstvu sa drugim RV i PVO jedinicama moze uticati na reakcije bolje opremljenog neprijatelja.To je ono sto ja vama pokusavam naglasiti i sa svakim vasim odgovorom vidim koliko ne poznajete materiju.Ne postoji nacija koja je vecito dominatna sa tehnologijama, cak i ako ste dominatni ljudski faktor vas moze dovesti do poraza.

Primer ako ne primecujete potvrdjuje – avion za vreme kada je osmisljen, ubacen u upotrebu kao nov proizvod, imao je neke vrlo bitne karakteristike za jedan period ratnih razmisljanja, upravo sa hidraulickim komandama.Naravno imao je takodje negativnih karakteristika, samo vi ne dajete uporedne podatke, vec lobirate vrlo jeftino za F-16, ali ni sami ocigledno ne poznajete njegove mane.

Ajde lepo prestanite da glumite neku velicinu koju nemate, u slucaju da imate potkrepite vise barem jednim ozbiljnim komentarom, umesto sto kazem neosnovano blatite ljudstvo VS.Ne zaboravite vi izgleda nesvesno optuzujete ljude za zloupotrebu struke ! Ovo je nepotrebno gubljenje vremena i nece vas izvuci iz vase sad ocigledno nepovoljne situacije.

R

@MIG-29

Ja nemam nameru da sa osobom koja ne zna za sta sluzi FBW i jedinu primenu za FBW vidi u povecanju ili smanjivanju ugaone brzine zaokreta (pri tome koristeci engleski termin, a pricajuci o taktici i nekoj strategiji) ulazim u neku dalju raspravu. Ne racunajuci ostale komentare koje si ostavio na ovoj vesti, a koji nisu nista manje vredni podsmeha, samo ovaj u najmanju ruku demonstrira nivo tvog nepoznavanja onoga o cemu pricas.

Kod ugaone brzine zaokreta na stranu sto citiras tekst ne znas da postoji nesto sto je makismalna i sto je odrziva ugaona brzina zaokreta – F-16 kao avion koji je „nestabilniji“ i sa manjom povrsinom krila i boljim odnosom potisak-tezina (posebno oni primerci koji imaju General Electric F110) sporije gubi brzinu, a takodje na vecim brzinama subsonicnim preko 0.85 maha i transsonicnim apsolotno podnosi vece G opterecenje nego MIG-29 – sve ovo utice da F-16 ima bolju odrzivu ugaonu brizinu zaokreta.

Cisto da pokazem kako su tvoji komentari logoreja NEBULOZA i nabacanih kvazi argumenata citiracu ovaj deo: „Bez FBW F-16 pada sa neba zbog loseg dizajna krila, da ne pricamo o tome kako je avion manevarski nestabilan na vecim podzvucnim brzinama.“ ——-

Ovde si demonstrirao da ti ne razumes osnovne stvari vezane za modernu vojnu avijaciju: Opste je poznato da avion koji je dizajniran da bude „nestabilniji“ ima VECE MANEVARSKE SPOSOBNOSTI nego avion koji je „stabilan“ – jedna od prednosti FBW je da let takvog aviona pegla kompjuter, a ne pilot, sto pilotu ostavlja slobodu da obavlja druge zadatke (samo jedna od upotreba FBW) – – Isti princip je primenjen kod svih modernih aviona koji koriste FBW…

Jos jednom kazem – samo je osoba koja se nekada potpisivala kao SF imala ovako duge komentare koji su po stilu, duzini komentara, ispraznosti istih i totalno netacnim podacima apsolutno identicni kao tvoji… – takodje i on, kao i ti patoloski zeleo da bude primecen kao veliki strateg i takticar…

M

RX pocinjete opet sa vasim opsesijama, koja ozbiljna korist od postovanja komentara !? Da li ste realni kad kazete kako trazim afirmaciju na T6 !? Naprotiv mene samo zacudjuju vasi netacni podaci i ukazujem primerima na iste.Dokazite suprotno i nema problema, bravo za Vas !

Pitao sam vas 5 pitanja, niste dali ni na jedno tacan argument, ako ne veujete mojim recima, valjda verujete svojim ocima !? Cak ste poceli izvrtati reci sto se tice FBW, svaki put odbijali odgovoriti uz vama jedino poznata obrazlozenja.Idemo opet :

1.Structural Life Monitoring Program (SLMP) ima u sebi procedure SLAP (Structural Life Assessments Program), SLEP (Structural Life Exstension Program) i SLIP (Structural Life Improvement Program) -Tu sam vas upitao jel poznajte redosled i iskustva procedura u ovom sveobuhvatnom programu, i vi nista niste odgovorili zasto !?

2.SLEP koji ste upotrebili za diskfalikovanje MOME apsolutno ne stoji, jos ste pitali kako to Ruski proizvodjac produzava resurs, ukazali kako MOMA nije sposobna za opsezni remont zmaja.SLEP koji upotrebljavate kao rec nije samo remont zmaja vec sveobuhvatana poboljsanja u kvalitetu komponenti na avionu.Ne vidim logican razlog da ne verujemo Ruskim strucnjacima, posto nemamo NITI JEDAN nas slucaj koji nas moze razuveriti od suprotnog.
Cak sam vam izvukao SLEP iskustva sa F-16 gde je rotacija aviona izmedju eskadrila povecala resurs zmaja na avionima.Samo takodje da napomenem Rumunskim F-16 je radjen MLU jos u RV Portugalije, motori su F100-PW-220E.To nije ni blizu izdvajanja za kompletan SLEP zmaja aviona koji se radi na F-16 i kosta 9$ miliona po avionu za resurs od 8000h do 12000h, dok izdvajanje za SLEP motora F110-GE-129 iznosi 350 000$ po avionu za smanjenje troskova od 25% po satu naleta.A vi ste poredili u raznim komentarima bas te remonte, nadogradnje koje nisu radjene na Rumunskim F-16.Sto izvrcete stvari kako se vama svidi bez cinjenica !?
3.Ovde ste poceli sa izvrtanjem mojih reci.Upitao sam koja poboljsanja donosi FBW MIG-29 !? Vi ste odgovorili kako ne znam sta je FBW, kako se usudjujem to da pitam !?
Dam vam primer modela aviona iz 88′ protiv aviona iz 92′ koji imaju razlicite avionike i vi kazete kako FBW daje prednost !? AoA koji znaci napadni ugao, turn rate je brzina zaokreta, samo vi to vesto pokusavate zloupotrebiti kako se vama svidi.Kakve gluposti vi pricate jos me nabedjujete u neke stvari koje nisam rekao uopste !?
Saberite se, bezpotrebno se svadjate, cak se gubite nepotrebno. U bliskoj borbi sad preovladjuju mogucnosti sistema nisanjenja na pilotskoj kacigi, mogucnosti samonavodecih sistema raketa kao sto je „fire and forget“ n.p.r, taktike borbene pare.Kakav crni FBW daje pilotu mogucnosti za druge radnje prilikom G manevara, sta pricate zaboga !?
4.Da li ste ikada uzeli listu nesreca na F-16 !? U mirnodopskim uslovima ili cesto u borbenim misijama suvise cesto se pojavljuje rec sudar sa drugim avionom.Sto naravno pripisujemo gresci pilota, samo da li je kriv uvek pilot ako vec FBW koriguje sve trajektorije pilota !? U ratnim uslovima n.p.r. kada ste izlozeni fragmentacionim projektilima koliko senzori od FBW su otporni na takve situacije, kompjuter ima uracunate algoritme za stabilnost aviona sve moguce minorne defekte na avionu prilikom manevrisanja !? Upravo prilikom hipotetickih sukoba vise ravnopravnih aviona koliko je otporan taj F-16 sa tim FBW senzorima !? Opste je poznato samo u nekim zapadnim krugovima da mala krila daju vecu manevarsku sposobnost.
Takodje pricamo o realnoj borbenoj primeni sa F-16 setovanim za prevlast u vazduhu sa 6 AIM 120, 2 AIM 9, dok se ne resi 50% tereta limitiran je na opterecenje do 3.7G na manevarskim mogucnostima pri brzinama do 0.9 maha.I to bas taj vas F-16 block 50/52 pustite vi frizirane izvestaje praznog aviona, cisto sumnjam poslacete poluprazan avion u misiju gde se trazi nadmoc u vazduhu.
Da rekoh pada sa neba bez FBW misleci upravo na te „manevarske sposobnosti“ na podzvucnim brzinama.Da nema kompjutera brzo bi usao u kovit ili bi se odlomilo krilo.Ja to zovem los dizajn ! Da je dobar dizajn ne bi sigurno od prve zacrtane projekcije troskova doslo do odlaganja nekih 4 godine i povecanja troskova razvoja na ekvivalent sadasnjih 56$ biliona.Ne zaboravite on je bio zamisljen kao laki avion koji ce smanjiti troskove eksplotacije, ali ko ce nadomestiti troskove razvoja !? Ali ogradjujem se od tvrdnje kako je to los avion, ima odlicne nadogradnje ali prilicno velike cene.
5. Jel mozete vi da sastavite nekad recenicu bez „ja“ !? Ovde ljudi daju misljenja koja mogu biti u 80% slucajeva tudje ekspertize.Samo vi pljujete „kakve takve“ nase institucije, njihove zaposlene bez nekog uvida u gresku.Nisam cuo da mozemo neki kvalitet dobiti jeftinije od Ruske ponude, ako imate neki primer dajte ga vec jednom na uvid sa proracunatim troskovima.

Stvarno nikad gore iskustvo nisam imao sa nekim kao sto ste vi, cak moram prekinuti ovu konverzaciju jer nema kraja vasim podlim potezima i poluinformacijama, totalno gubljenje vremena objasnjavati se sa umisljenom osobom.Pa vi se cak koliko vidim svadjate sa prijateljima na vrlo neprijatan nacin.

L

Ne moze sve preko noci.
Tako da je sve na svom mestu.

Odgovori
S

Ne znam da li ste primetili, ali u centralnoj Vojvodini vec nekih 7-8 dana masovno nadlecu borveni avioni, ukljucujuci i neki nas Mig 29. Izgleda da se piloti obucavaju. Ovoliko buke nisam cuo 20 godina.

Sto se tice ovih Migova, mislim da smo mi uradili dobar posao, cak i da nema modernizacije. Koliko nam je jadno vazduhoplovstvo, nemam reci.

Pokusavam da izguglam na koju cemo mi tacno verziju dici ovaj avion, ali mi ne ide. Jos vise ne mogu da izguglam koliko su realni Migovi 29 / 29BM iz Belorusije.

Sumnjam da bi se olako dale izjave o donaciji 8 Migova i o Bukovima. Svi mediji su objavili to. E sad na Wikipediji pa i nekim vojnim forumima stoji kao da je to vec odradjen posao i da su tu 2018. E sad posto se polako blizi 2018, cudi me da skoro godinu dana niko nije zucnuo o poslu sa Belorusima.

Moze li Tango Six da nesto vise kaze o tome ? Cudi me da nijedan novinar nije pitao predsednika ili vojni vrh o tome.

Odgovori
M

Kupi današnji srpski telegraf,piše o sedam Beloruskih migova,i mislim divizionu s-300.

g

sta ce biti sa migovima 21 oce i oni biti remontovani

Odgovori

По свему судећи иду у пензију.

S

Mislim da ce mozda ostati aktivan jedino MiG-21UM 16185, i to mozda samo dok ne postanu operativna sva tri MiG-29UB.

То значи још неколико месеци…

A

Ако се добро сећам у оној „чувеној“ емисији на ТВ Задруга, неко од гостију је поменуо да су руски стручњаци после прегледа наших ловаца установили да су имали мали налет те да због тога нису много „похабани“ те да је могућ продужетак ресурса и више од 40 година.
@Живојин Банковић
Господине Банковићу ако можете да ми одговорите на следеће питање:
ја као тотални лаик сам схватио да је за озбиљну модернизацију МИГ-ова једна од најбитнијих ставки је савремен радар.
Информишући се на нету о АЕСА радарима, на неком форуму сам налетео на запажање да су руски производни капацитети јако ограничени по том питању и да када задовоље потребе ново произведених авиона и модернизацију својих старијих питање је да ли остаје нешто и за друге па макар та количина била толико мала колико је то нама потребно.
Да ли имате неку конкретну информацију у вези тога?

Odgovori
i

Ta recenica oko nesposobnosti ruske privrede da proizvede dovoljno modula (ispravnih, velika kolicina skarta) za AESA radare se vec mota po internetu jako dugo. Isto kao i informacija da rusija pravi po licenci dhemokles kontejnere za obelezavanje ciljeva. Za ovo drugo nikada nisam nasao realan podatak a ono prvo sumnjam da vazi danas. Na kraju krajeva, kao sto ste i rekli sumnjam da bi bio problem da se proizvede serija od desetak komada. Meni se cini da ce biti tesko da avioni dobiju kompletno nove radare, po meni prije ce biti neki od paketa modernizacije starog radara.
Na kraju dana uvek dodjemo do toga da je apsolutno sve moguce, mogu se naprimer i amram rakete implementirati na Mig-29 i svasta drugo ali je to pitanje razuma para i vremena. Nazalost, nekako Srbija bas u ove tri sitnice oskudeva.

Руси за сада немају оперативан АЕСА радар. Први авион који би требао да га добије је МиГ-35С а реч је о радару Жук-А или АМ.

За модернизацију старијих верзија може се понудити радар Н010М Жук-М односно извозна верзије Жук-МЕ или М2Е. Те радаре имају МиГ-29СМТ, МиГ-29УПГ, МиГ-29К, КУБ и за сада МиГ-35.

Нисам сигуран да је рационално да се у наше авионе стављају нови и савремени радари јер ће они летети још 10-12 година. Реалније је да се постојећи радари модернизују нпр. на стандард Н019МЕ или М1Е.

S

Ja pricam o Belorusiji i eto vesti. Upravo Alo objavio da Srbija kupuje beloruskih 7 mig 29 i S300, jer je ponuda bila bolja od ruske. Zanimljivo.

Odgovori
N

Baterija polovnih S-300PMU1 koja uključuje 8 lansera i 112 raketa košta oko 150-160 miliona dolara u slučaju Irana. A sad pošto Srbija ne planira da izdvoji toliki novac onda možemo da se nadamo jedino polovnih BUKovima iz 80ih čiji domet je maksimalno 50km.

Иран је купио нове С-300ПМУ2.

r

A zar vam nije malo čudno da uvek tako bitne informacije objavljuju tabloidne novine koje se uglavnom bave propagiranjem kanalizacijskih i septičkih vrednosti ovog društva

S

Ja bih bio „srecan“ da uzmemo i matorije S300 sisteme. Ne vidim da se Bugari i Grci bune. Nama jeste najpotrebniji BUK. Ja mislim da svuda gde ima dima ima i vatre. Setimo se kako smo pre par godina pricali o kupovini 6 mig 29M/M2. Ispalo je da cemo imati 6 slicnih migova

Licno se nadam da cemo uzeti i buk i bar neki s300. S300 vise za reklamu. Ni Grcka, ni Bugarska nemaju neki veliki broj raketa, ali mislim da imaju psiholoski efekat.

Ne bi bilo lose kad bi Srbija cesce uvodila manje kolicine PVO naoruzanja u opticaj. A ne da cekamo vise decenija.

Sto se tice 7 migova to je odlicna vest. Imacemo 1 pravu eskadrilu.

R

Pred izbore ce da kupi.A kakav je kvalitet i nivo vlasti takvi su i avioni.Realno ….Kada ih remontuju i modernizuju dovesce ih na nivo nato lovaca iz 99 te.Dakle bicemo 20 god. Iza njih…

J

Sve je ovo u optimalnim rokovima bice dobro,kada malo sire pogledamo situaciju ipak je ovo najbolja opcija,pogotovo ako se dese Belorusi a desice se,za nas je u buducnosti mig 35 logicno resenje,ipak taj avion tek za dve god.ulazi u serisku proizvodju,a radar i jos neki elementi koji ce ga razlikovati od 29m se jos ispituju,zato je idealno da mi za 7,8 god.sklopimo ugovor za 35-ce kako bi se lagano otplacivalo,a one pristizale u nekom rasponu od 11,12-14 god. Dotle mi mozemo lepo da premostimo taj period,pogotovo ako stignu Belorusi i ako se sve to dovede na neku 4+ gen. Pre svega ce se otvoriti prostor za skolovanje novih pilota,vratice se neki elan u vazduhoplovstvo ipak mi smo do pre koju god.imali operativna 1,2 aviona jedan mi 17 nevu,kub vec za godinu dana imacemo na crtu 10-migova ona 2 nova mi17v5 doci ce i 6 h145,mozda krene nesto i oko modernizacije orla,galeba,gazela sasvim sigurno ce se nesto uraditi po pitanju pvo-a,a sve da se u tom periodu uvede 15-tak nora i onih 6 lazara,bice to prvi proizvodi nase NI posle 30+ god. Sve je to vrlo solidno,uzimajuci u obzir nasu sirotinju vrlo solidno,naravno uz sve nedostatke koji ljudi koji vode MO a i drzavu cesto ispoljavaju.
Jos jednom mislim da je nabavka polovnjaka u ovom trenutku prava stvar,kupicemo vreme pokrenuti stvari sa mrtve tacke,u iscekivanju mig35 jednog dana,Su ipak nije za nas,a zapadne avione iz 100 nikad necemo imati i netrebamo

Odgovori
m

Daleko smo mi od miga 35 bar još dve decenije. Modernizacija orla i galeba mislim da ničemu ne vodi. Kapaciteta za to nema i to kako ljudskih, tako i finansijskih i tehničko tehnoloških.
Jedini benefit ovakve situacije je da održimo kontrolu nad našim nebom i ne izgubimo la u potpunosti. Tu se spisak benefita završava.
Ovi avioni se mogu koristiti samo za odbranu od onih koji nas i neće napasti. Protiv onih drugih nemaju nikakve šanse.

P

au…
opet proprstalo od analitike
nama bi I g-2 sa modernim kabinskim uredjajima znacio
@maxy
ko bi vas napao?

m

@Pavle
Iskreno, ne znam. Ali to nije znao ni prosečan stanovnik SFRJ 1985. godine.
Analitika ili ne, situacija je takva. Ova drama sa avionima traje i traje, politički poeni se ubiraju…
Avioni nam trebaju, ali ovi hvalospevi o 4++ i migu 35…
Verujem da će do kraja godine biti u igri i priča o specijalnom super mega giga premazu koji daje ultra fantastične stelt mogućnosti migu 29.

Pa značio bi nam g-2 samo kad bi Srbija umela da proizvede takav avion. Lasta je trenutno maksimalni domet.

P

Ako vec pravimo spisak lepih zelja ;-) onda umesto imaginarnih modernizacija orla, galeba, neko vec napisa ovde vrlo zanimljiva spravica JAK-130 (10000 sati, 30 godina, nov 15 mil. dolara, sa opremom i naoruzanjem dodje do 20 pretpostavljam). Jedno 6 komada za pocetak od 2020, pa jos 6 komada od 2025. i resen problem obuke pilota i lakog jurisnika za naredne decenije! Naravno hangari da ne mrznu, da ima ko da leti i odrzava, da ima neki PVO da ih stiti ;-)

n

lovacka avijacija je pala jako nisko tako da se poklonu u zube ne gleda ovih 6 migova ako se modernizuju bice dobro a ako dodju i beloruski to je tek dobro mada znajuci nase politicare koji svasta pricaju ne verujem nista dok se to ne desi

Odgovori
G

U pravu je Zivojin dosta je ne strucno (laicki) nazvati Mig-29SM, 4+ generacijom, jer u stvarnosti avion da jedva ispunjava 4. generaciju.
Ja razumem da su izjave politicara malo populisticke zbog naroda, ali mi kupujemo staru opremu koju ce Rusi i onako uskoro da penzionisu, jer idu ka novoj tehnologiji (Mig-35 i Su-57).

Isto shvatam da smo „prinudjeni“ da se snalazimo i pregovaramo sa Rusijom, ali ovo sa Belorusijom mislim da je u dogovoru sa „Velikim bratom“ za njihove 29-ke i zastarele PVO sisteme.

Koliko sam procitao Belorusija nabavlja Su-30SM i nove PVO sisteme od 2019/20 godine. Tako da ce nam povoljno prodati deo svoje flote migova, dve starije verzije S-300 koje poseduju i mozda pokloniti jedan ili dva starija sistema Buk-BM, kako bi pokrili deo svojih troskova za nabavku nove opreme, a ujedno ispali veliki prijatelji prema nama.

Odgovori
N

S obzirom kako je sve islo do sada i da su avioni ovde stigli bez ikakvih radova sem farbanaja ja sam i vise nego ubedjen da je taj rok polovina 2018 godine vezan za zavrsetak radova na predeksportnoj pripremi koja nije obavljena u Rusiji i modernizaciju na SD standard to jest na standard nasa postojeca cetiri.Ako dodje do te modernizacije na neki visi nivo,SM na primer to bi bilo logicno da se obavi na nasa cetiri tokom njihovog produzetka resursa,tj. remonta

Odgovori
S

Mislim da svi treba da spustimo loptu i pocnemo da ignorisemo senzacionalisticke, nestrucne i nepotkrepljene novinske naslove. Koji samo podgrevaju svadje i rasprave koje nam ne trebaju i kojima nista ne mozemo da promenimo.
Hajde da prodje vreme i da vidimo sta ce stvarno biti.
Ja bih bio zadovoljan i time da avioni(njih 10) ostanu samo remontovani sa produzenim zivotnim vekom. Bice sigurno bolje od onoga sto trenutno imamo.

Odgovori
M

Slazem se. Bilo bi 10x bolje sta vise, od onog sto sad imamo.

Naravno da sam za unapredjenje radara i sve al se neću nadati dok ih An-124 ne odslepa u Rusiju na tu modernizaciju.

Moje lično misljenje je da cemo ih slati na unapredjenje dva po dva onako uporedno sa hrvatskim dolaskom „novih“ višenamenskih aviona. To bi bilo onako politički forsirano da se ne brukamo i da budući izbori sto „bolje“ prodju.

F

Prilicno logicno.U NATO okruzenju,nekoliko aviona nece bitno promeniti odnos snaga.Medjutim,treba sacuvati tradiciju i kontinuitet postojanja vazduhoplovstva,pa makar i sa remontovanim sa produzenim zivotnim vekom.Do neka bolja vremena.

M

Evo ja cu popularisticki izajviti sta konkretno moze se okarakterisati na MIG-29 4++ ! Samo da napomenemo RX koliko nije upucen.

Kako bi razjasni!i cetvrtu generaciju, moramo znati kako termin generacije aviona (inace popularisticki naziv) se upotrebljava od 90′.Termin je zapadni, nije Ruski, Kinezi cak odstupaju od svih u evidenciji, inace najbolje se definise kako se avioni svrstavaju u generacije, konkretno sta se od dizajna aviona, avionike, sistema naouruzanja nije moglo primeniti na starijim avionima.Napomenucu samo prilikom trebovanja, dizajniranja novih aviona uvek se naglase stavke koje obicno urgira taktika RV jedne frakcije.Zato je i najveca zbrka nastala u cetvrtoj generaciji, posto se mnogo stvari moglo retroaktivno primeniti na nekim starijim modelima aviona ali za te promene je uglavnom zasluzna elektronika.

Cetvrta generacija karakteristike
Nadzvucne ili supersonicne brzine; manevarbilnost na podzvucnim brzinama; visenamenski – look-down/shoot-down (infrared search and track system (IRSTS)); digitalni kompjuter; HUD; Fly-by-wire – inace RX omiljeni adut, koji nista znacajno nije po Rusima 80′, ispravljanje stabilnosti aviona, sprecavanje gresaka koje su dovodile pilota do nezeljenih situacija, dosta pomaze u odzivu komandi na reakcije pilota.

Cetvrta generacija +, Americko 4.5
AESA radar; Glass cockpit; Sensor fusion; Network Warfare ili datalink male propusnosti; upotreba radar absorbujucih materijala za smanjenje RCS, „fire and forget“ sistemi

Cetvrta generacija ++
Vektorisani potisak na motorima; upotreba namaza koji smanjuju RCS; data link velike propusnosti; elektro-opticki nisanski sistemi koji omogucavaju visenamenske misije; supercruise mogucnosti motora; active jamming sistemi za protivelektronsku borbu, naoruzanje sa integrisanim samonavodjenim samokorigujucim sistemima

Posto se u Americi prvo pojavio zahtev za avionom V generacije, ne cudi uopste sto se miksuju retroaktivno sistemi IV i V generacije na nekim starijim proizvodnim avionima, pa su se svrstavali u IV+ i IV++.Naravno Rusi tek posle Amerikanaca izbacuju proizvode zbog ekonomske krize i ako su imali idejna resenja za njihove vizije aviona V generacije.

Nego da se vratimo na famozni MIG-29, koji ima neke standarde.I tu upitamo RX, posto svaki avion ima svoju nosivost koja moze imati dobre ili lose osobine na njegove letne karakteristike, sta moze dovesti taj avion na 4++ generaciju bez nekih vecih problema osim naravno novcanih :

1. Integracija glass cockpit mozda ?
2. Integracija MSP-418K i ELT/568(V)2 mozda ?
3. Integracija T220 targeting pod mozda ?
4. Integracija OLS-UE mozda ?
5. Integracija BINS-SP2 mozda ?
6. Integracija GTDE-117(-1) mozda ?
7. Integracija RD-33MK mozda ?
8. Integracija Thales TopSight helmet-mounted sights mozda ?
9. Integracija Beryoza / SPO-15 / L006 mozda ?
10. Integracija zapadnih sistema mozda :
1a. IFF BAE Systems AN/APX-113
2a. Rockwell Collins AN/ARC-120 digital radio
3a. Rockwell Collins AN/ARN-147 VOR/ILS receiver
4a. Rockwell Collins AN/ARN-154 digital TACAN receiver

Sve navedeno osim zapadnih proizvoda proizvodjac mozda trenutno nece nuditi u nekoj verziji po povoljnoj ceni, sto je logicno posto hoce pospesiti prodaju MIG-35.Radar Zhuk-AM/AME je laksi 100kg i manji po dimenzijama, ali sigurno ga nece nuditi barem sledecu dekadu kao izvoznu verziju samo bez problema moze stati u MIG-29.

Tako da RX ima trenutno MIG-29 svasta u ponudi ali sigurno Rusi nece zbog nas ugroziti svoju prodaju, sto se tice zmaja aviona culi ste takodje od gospodina Bankovica mogucnosti i napredak za mogusnosti odrzavanja po stanju.

Odgovori
e

Da li su stigle i rakete uz avione, ili ce kasnije biti isporucene?

Odgovori
B

Napisale se priče i priče oko ovih poklonjenih starih Mig 29. Činjenica je da niste mogli održavati ni ova 4 postojeća ili ste to zaboravili. Sada još ova 6. Siguran sam da čete iih osposobiti za let i koliko će to trajati? Dok ne presuše donirani rezervni dijelovi. Našarafit čete se tih zrakoplova. Modernizacija? Ma kakva modernizacija na 4+. To su snovi. Što duže vam stoje, kao u pripremi za uvođenje u operativnu službu i maskiranja sa nekom modernizacijom to čete kasnije saznati za stare probleme RV. Problemi nisu riješeni nabavom starih migova već bespricom koja je i prizemljila postojeća 4 miga 29. Trebali ste tražiti donaciju dijelova za postojeće migove i odlučiti se zakupnju nekog manjeg novoga zrakoplova poput FA 50. Ne gajite iluzije da ste velesila sa 10 starih migova u nekoj regiji. Ono što je sigurno da vam nitko nemože uzeti maštu.

Odgovori
B

Barba,
Oli je to tvoj problem?

D

Ma dobro je prijatelju, mislim da smo ipak bolje prošli nego vi sa vašim Mig 21 „Lego“ kockama (sklapanih od polovnih delova sa avio otpada svih bivših korisnika koje je pokupovala Ukrajina – krila iz Alžira, rezervoar iz Rusije, trup iz Bugarske i sl. kombinacije) i uz to ste tu papazjaniju morali da platite. I u SRB i u HR vazduhoplovstvo je dotaklo dno, tako da bolje gledaj, i počisti svoje dvorište nego što to radiš u tuđem.

B

To je tocno.

B

@Dejan D
Da li ste bolje prošli? Kada počnete šerafiti stare avione a nema se baš para…? Mi smo u potpunosti svjesni naše situacije i radimo da to riješimo ali za razliku od vas koji zadnjih mjesec dana ( ako ne i više) od silnih zrakopova na papiru nijedan nije mogao osnovne zadatke obavljati ( svi su prizemljeni zbog besparice ) mi imamo zrakoplove koji to rade usprkos što se dijelovi za iste više i ne proizvode ( šta bi bilo da se proizvode?) u odnosu na vaš mig 29. Da, svjesni smo situacije u kojoj se nalazimo ali da ne zaboravimo; RH je kupila kompletno svoje zrakoplove za HRZ i upravo riješava i riješiti če borbenu komponentu.
Jednostavno am rekao, trebali ste kupiti 6 novih manjih zrakoplova Jak 131 ) sa jeftinijim održavanjem a ova postojeća 4 miga 29 uz donaciju dovesti u stanje letenja pa i modernizirati. Vi jednostavno nemožete biti nikakva zrakoplovna sila pored članica NATO i cilj vam je smiješan a najviše vas košta.

B

@Beduin
E moj Beduin, ja nisam jedan od onih koji želi da susjedu crkne krava. Rekao sam činjenice koji naši susjedi ne žele prihvatiti a niti biti svjesni i postavljaju si neki cilj koji im u ovom trenutku nemoguć. Ako je Selak kompetentan i to što je rekao za HRZ i nabavu zrakoplova da su stari zrakoplovi najskuplji i najviše dkoštaju te da su česti stanovnici hangara zbog čega to nebi vrijedilo i za Srbiju. Zar nenaju takvu situaciju sada da su im zrakoplovi ne često u hangaru već stanovnici hangara ali ih nemaju za sve. Nekada je istina bolna ali je dobronamjerna.

B

Barba,
Nisi ti svijestan svoje nesvijesti kako se meni cini.

B

@Beduin
Nužno im je da se riješe svih suvišnih zrakoplova koji to i nisu već samo na papiru. Zadržavanje tih zrakoplova je samo iz razloga propagande ali neznam za koga – za svoje stanovništvo ili nekoga imaginarnog neprijatelja kojega nemaju jer nitko ih ni najmanje ne želi napasti niti misli o tome. Kada čujem priću o modernizaciji Orla, pa to je takva budalaština da nznaš da li je za plakanje ili smijanje. Vrlo dobronamjerno i prijateljski tvrdim da su trebali postojeća 4 Mig 29 modernizirati uz pomoć ruske donacije i kupiti 6 ili… novih zrakoplova tipa JAK 131 ili FA 50. To je razumno. Kada im dođu bolja vremena mogu razmišljati o novim Mig 35.

B

@Beduin
„Nisi ti svijestan svoje nesvijesti kako se meni cini.“

Beduin, i tebe pere ego pa neznaš relacije razuma a od prije znamo da ti ekonomija i nije jača strana.

B

Barba, tvoj rukopis odaje jedni podosta zajedljivu u jalnu osobu.
Kladim se kako imas bar jednu parnicu sa susjedima u tijeku.
To nije bitno za ovu pricu.
Ono sto je bitno je kako je Srbija donjela odluku koju polako realizira u skladu sa svojim mogucnostima.
Mada je po meni suludo ici u bilo kakvu modernizaciju zrakoplova koji ima operativni resurs od 10 godina ili 700 sati.
To mu u prosjeku dade 35 sati po pilotu godisnje.
To je puno premalo kako bi pilot izvukao maximum iz stroja.

D

@ Barba
Vidi Barba da se ne prepucavamo na nacionalnoj osnovi što ti vidim ide od ruke. Beše li ono pao Mig 21 posle preleta na paradi i proslavi oluje na prilazu aerodromu u Zg? Jeste li taj Mig 21 papirološki proglasili ispravnim a isti je bio totalno nebezbedan čak rečeno kasnije opasan za letenje i totalno van svakog resursa. Jesu li se pre nekoliko godina sudarila dva Mig 21 kod Slunja? Da li vas je kompletna postava opitnih pilota koji su leteli u akro grupi krila oluje na Pilatusima napustila jer ljude niste ni dovoljno plaćali i imali su kašnjenja u isplati zarada pa su svi grupno „zapalili“ u Emirate? Toliko o st(r)anju u HRZ. Za borbene zadatke se ne uzimaju školski avioni a te koje navodiš i JAK131 i FA50 su upravo školske letelice. Samo uvođenje u operativni status i preobuka pilota bi koštala gomilu novaca. Ovih doniranih 6 Mig 29 će se remontovati i dovesti na nivo naših letelica što je za početak sasvim OK. RV će imati dovoljan broj letelica i za obuku i uvek spremnu dežurnu paru za air policing. Piloti ih poznaju deo njih je išao na obuku da se upozna temeljnije sa verzijom 9-13, deo njih je i vežbao na BARS 2017 gde su ostvarili sa ruskim kolegama oko 90 sati naleta. Znači spremni su da ih odmah koriste. O nekom ratovanju ne bih RV sa 10 letelica – ne bih se bavio zaista takvim nebulozama. Eventualno kasnije na dva ponajbolja primerka izvršiti neku dublju modernizaciju da bi se piloti obučili na nečemu modernijem i lakše prešli na neke eventualno složenije sisteme ako bi posle 2030 kupovali recimo MiG 35 u nekoj tada aktuelnoj eksportoj varijanti.

B

Dejane D
Nijedan MIG nije pao poslje parade.
Zadnji udes je onaj sudar ponad Slunja, a i on je bio prije „ukrainske“ epizode.
Uzrok? Neiskustvo pilota.
Krila Oluje lete i danas jednako dobro kao i prije.
Nitko nije „zdimio“ kako si rekao, vec ljudi nisu htjeli vise ostat.
Pojasnit cu ti. Kao kadeti RZ, nakon obavljene selekcije, potpisujemo ugovor s MORHom….da ne idem u detalje, ugovor je na 10 godina sluzbe.
Nakon isteka tog ugovora, svi smo slobodni ljudi.
Velika vecina idluci ostat u sustavu….uljujaju se.
Neki odluce poci dalje.
Tako je jedna postava odlucila otici dalje.
No, napominjem, oni su svoje obveze ispunili.
Pusti price, svi mi od novca zivimo. Samo, nekima je uz novac i nekakva promjena potrebna.
No, sustav je to brzo anulirao i Krila Oluje i dalje djeluju i osvajaju nagrade.
To se jednim zbirnim imenom naziva sustavni rad.
Bas zbog tog sustavnog rada nemam nikakvih dvojbi kako ce moguci buduci avion zapadnog porijekla biti uveden u operativnu ulogu bez problema.
Zasto to kazem?
Pa zato jer su se nakon Slunjske epizode neke stvari u preobuci pilota na MIG21 presolozile.
Prodje od tada nekoliko godina bez nekog ozbiljnog incidenta.
U eskadrili 21ca, nema vise nijednog bivseg pilota iz JNA. Svi aktivni piloti su skola HRZa, koja poprilucno dobro radi.
Flota PC9 je do sada naletila preko 65 000 sati naleta bez jednog jedinog incidenta.
To se zove sustavan rad.
E sad, ako su mladi piloti uspjeli ovladat s MIGom21, na kojeg su dosli s PC9, ne vidim razloga za neovladat bilo kojom mogucim buducim zrakoplovom.
Kazem mogucim jer jos uvijek imam sumnji u gospodarske mogucnosti Hrvatske da probavi jednu takvu ne bas jeftinu akviziciju.

I opet cu se ponoviti, hendikep ove srpske akvizicije vidim u operativnom resursu od 700 sati ili 10 godina.
To je 70 sati po avionu godisnje….ili 35 sati po pilotu ako na jedan avion budu isla 2 pilota.
Inace, standard je 3.
To je puno i premalo za izvuci maximum iz MIGa29 na siguran nacin.
A zadnji G4 je pao pred koji mjesec.

B

Ovu brojku od 65 000 sati uzeti s rezervom.
15.9.2014. je eskadrila PC9 iz Zemunika ulogirala 50 000 sat.
Aki uzmemo do je to 2500 sati godisnje….dakle do sada bi mogli imati 57 500 sati naleta.

D

@Beduin
Vrlo realno opisana situacija i stanje u HRZ. Jasno je da je zamena svemu mora postojati i u ljudstvu i u tehnici. Suština mojih postova je jedna doza sarkazma ka Barbi da mu pojasnim prosto da takva dva patuljasta vazduhoplovstva nemaju nikakvu ni „moć“ ni „snagu“ da bi predstavljala neku ozbiljnu pretnju bilo kome u komšiluku. Vi ste još dodatno pod Nato kišobranom i svaki napad na vas je suluda ideja. Izjave političara tipa „moćni“ „snažni“ itd itd je prosto zaglupljivanje širokih narodnih masa, kako sa ove, tako i sa one strane granice. Kažem dobilo se aviona za ono najosnovnije i hvala bogu da je tako. Ne znam koliko naši naleću ove klipne Utve za osnovnu obuku. Od starih aktivne su još 4kom V53 (Utva 75) a V54 (Lasta) prvi i drugi protip su trenutno u sastavu centra za letna ispitivanja 14+2kom. Modernizovan je i simulator za Mig 29 tako da i on dosta pomaže u obuci, čak su bili i Bugarski piloti da vežbaju na njemu. Sve u svemu pomaka ima na bolje obzirom da se cedila „suva drenovina“ iz arsenala preostalih još od SFRJ. Došli migovi 29, dogodine i novi helići H145M, dva nova Mi17V5 su došla, u planu su još dva. Bolje je nego što je bilo, trebalo bi mnogo više, ali se bar krenulo sa mrtve tačke da se RV ne ugasi totalno.

B

Ma pusti Barbu.
Simulator je veliki +.
Sad se nemoj smijat, jer ovo pricam iz osobna iskustva.
Dakle, u mojem narastaju na selektivnom letenju (davno je to bilo i to doba nije bas svako domacinstvo imalo PC), kadeti koji su uvelike furili one prve verzije FS su svi prosli selekciju.
Znam, zvuci glupo. No, ako malo bolje razmislis, igrajuci tu igricu su savladali citanje instrumenata…….ja mislim da nam je to dalo prednost nad onima koji nisu imali to iskustvo.
Tako i simulator. Da, dat ce prednost i pospjesiti obuku.
No opet, na tom nivou je bitan i sat u zraku.
Zato bi Srbija morala dovesti G4 u top stanje kako bi piloti 29ki na njima imali kakvu takvu trenazu.
Hrvatski piloto 21ca godisnje nalete, u prosjeku oko 120 sati.
Ali tih 120 sati, nisu svi ja 21ci.
Oko 70 sati na 21ci a ostatak trenaza na Pilama.
Da se razumjemo, taj fond sati je mozda dovoljan za 21cu i njezine primitivne sustave.
No, za ovladat svim sustavima aviona tipa F16 ili MIG29, pa i starih 30 godina, za to treba ipak 100+ sati.

M

Ja se izvinjavam Beduin sto upadam u pricu, ali recite mi vase neko misljenje izmedju Pilatusa PC9 i Pilatusa PC21, koliko je PC21 zamena za n.p.r. YAK 130 ? Ili ako vam je lakse u poredjenju sa Hawk-om ?

N

Barba je u pravu. I za Hrvatsku i za Srbiju. U njegovom pisanju nisam video nista nacionalisticko, vec samo racionalno. To sto on kaze u Srbiji zna i „struka“, ali ko jos struku pita kad su tu izbori, pa tabloidi, informeri . . . od postovanja strucnog misljenja ne mozete uzeti izbore ili proneveriti drzavne pare. Ostaje samo da se svi zajedno tesimo na internetu.

B

Nije zamjena.
To su 2 zrakoplova razlicite klase.
U HR slucaju, karika koja nedostaje.
No, ona se lako kompenzira bez nabave zrakoplova klase Hawk.
U dogovoru s nekom od saveznickih drzava, ili cak Omanom koji posjeduje Hawkove, poslati pilote tamo na obuku.
Taj prelazak s PC9 na MIG21 je po meni malo izsilovan.
Kako su to uspijeli, nemam pojma.
Postoji i druga opcija, manje vjerovatna.
Jedna HR tvrka je kupila 5 kom G4 koji su uskladisteni na Luckom.
Njih srediti i modernizirati i koristiti pri obuci.

D

@Beduin
Da neću se smejati jer sam i sam zaluđen FS simulatorima, umem često da zablejim na vatsim.net da bi stvari bile realnije. Naučiš ono baš najosnovije. Simulatori novih generacija su su čudo. Stage 5 simulatori ti bukvalno dočaraju svu realnost letenja. Sve se više koriste za obuku kako bi se smanjili troškovi obuke realnim letenjem. Bukvalno uvežbavaš neke situacije do nivoa automatizma, a potom naučeno ponoviš u praksi na par letova (umesto ranije na X letova). Sva jaka vazduhoplovsta već primenjuju ovakav sistem obuke. Što se tiče HRZ zaista je neobično prelaziti direktno sa P9 na 21 ali verovatno da na neki način funkcioniše. Što se tiče našeg RV apsolutno si u pravu da treba modernizovati G4 pa je i išla neka priča u tom smeru da se modernizuje dovoljan broj letelica sa Airbusom na standard G4MD (modernizovan digitalizovan) ali bi po meni to trebalo uraditi planski. Ako je kruna letačke karijere 29-tka onda bi ta modernizacija trebala biti takva da kabina G4MD bude funkcionalno najpribližnija Mig 29 (ne kažem prosta kopija već da funkcionalno računari koji bi se ugradili obavljaju slične funkcije – bar one bazne kao i u 29) . Jer bi tada postojao i smisao postepene obuke i lagan prelaz sa dovzvučne na nadzvučnu letelicu.

S

A do juna 201X…?

Odgovori
v

Kao što netko pre reče u komentarima nema čak ni teoretske šanse da se ovi avioni podignu na 4++ standard, jednostavno nema se para, bit će to na kraju održavanje po stanju i to je to.Što bi rekao Google….

„Cetvrta generacija 4+,
AESA radar; Glass cockpit; Sensor fusion; Network Warfare ili datalink male propusnosti; upotreba radar absorbujucih materijala za smanjenje RCS, „fire and forget“ sistemi“

„Cetvrta generacija 4++
Vektorisani potisak na motorima; upotreba namaza koji smanjuju RCS; data link velike propusnosti; elektro-opticki nisanski sistemi koji omogucavaju visenamenske misije; supercruise mogucnosti motora; active jamming sistemi za protivelektronsku borbu, naoruzanje sa integrisanim samonavodjenim samokorigujucim sistemima.“

Koliko znam ovi migovi još imaju analogne instrumente, tako da je sve rečeno.

Odgovori

Веки

Који западни авион 4++ има векторисани потисак?

Ниједан.

Понављам генерацијска подела је релативна и треба је увек узимати с великом резервом.

R

I piloti MIG-29 pisu na papirice! Cak nisu sveli proceduru recimo na 20 poteza, da bi se pilotu olaksalo letenje. Tako da F-16 pilot stisne recimo 10 dugmadi ( ili dodira) i zavrsi proceduru (zadatak). Dok mi Mig-29 nismo dobili sve dvosede! da olaksamo posao letacu, dok druga kabina moze da bude oruzar.

Odgovori
N

Thrust vectoring mi se čini kao jedan relativno nebitan faktor za oznaku generacije. Zivojin je u pravu kako su definicije generacija dosta fleksibilne, ali neki od faktora su bitniji, a neki manje bitni. Vektorski potisak je jedan od tih manje bitnih, dok AESA radar, smanjenja radarska uočljivost i senzorska fuzija su bitni.

Problem Mig-29 je što on tu zaostaje, a Rusija ga se odriče kao platforme zbog njegovih manjkavosti. Mig-29 je proizvod sovjetske doktrine gdje je trebao funkcionirati kao frontovski lovac, u današnje vrijeme gdje Rusi bombardiraju ISIL u Siriji, i lete misije do sjeverne obale Škotske, takav zrakoplov nema buducnost.

v

@Živojin Banković

Веки
Који западни авион 4++ има векторисани потисак?
Ниједан.

Pa recimo, Sea Harrier iako nije 4-ta generacija, F-15 active with 3D thrust vectoring nozzles, Eurofighter Typhoon with EJ230 jet engine, iako ih ne bi svrstao u 4++ generaciju nego samo u 4 generaciju, zato i kažem da je glupo što se u medijima odgovorni razbacuju sa plusevima kao da ne bi bili sretni da se migovi modernizuju na standard 4-te generacije. Iako ako ne budu imali moderan radar i sisteme el.samozaštite, džaba vam trud svirači, bit će dobar za paradu i air-policing.

Odgovori

Херијер је специфичан случај али то није авион 4++ генерације.

Варијанте Ф-15 и ЕФ-2000 које сте навели се не налазе у оперативној употреби.

P

Novi standard za MiG-29, produljenje životnog vijeka upotrebe na 45 godina.

Na osnovu čega? Na osnovu kojeg programa ispitivanja stanja i istrošenosti zmaja aviona? Na osnovu kojeg programa ojačavanja konstrukcije tog istog zmaja?

Ako ćemo zbijati šale, kršiti pravila zrakoplovne struke i ponašati se kao totalni šarlatani, onda na osnovu onoga kako se do sada MiG-29 koristio u Jugoslaviji/Srbiji na godišnjoj bazi od uvođenja 1987. godine do danas (prosječno 40 sati godišnje po avionu) na papiru mu se godišnji životni vijek upotrebe komotno i teoretski može produljiti na 100 godina, jer je 40 x 100 = 4000 sati naleta.

Znači MiG-29 u RV Srbije do 2087. godine.

Odgovori
P

Zasto bi, pobogu, iko ojacavao zmaj ako zeli da produzi vek upotrebe ionako malo koriscenog aviona?
Koji deo strukture aviona je inace najoptereceniji?
Da li se namerava ojacavanjem konstrukcije zmaja aviona podici nosivost ubojnih sredstava ili omogucavanje manevara pri jos visim opterecenjima?
Ma ne…ili je poznato da su se kod nas neki avioni raspadali u letu od ‘puzanja’ materijala zmaja?
Ja ne poznajem navedena pravila, pa ovako pitam upucene da objasne.
Cisto poredjenja radi, postojeca flota Tu-95(dakle 60+ aviona vec preko 35+(50?) godina) je planirana da leti minimalno do 2040.

G

@PeroZ, ovo je trik pitanje s tvoje strane, ima nadlezne sluzbe u VS i kompanije Mig koje rade svoj posao tako da one i odlucuju o ovim stvarima.

r

@Pavle

MIG-29 je lovac koji ima 3x vecu maksimalnu brzinu od strategijskog bombardera TU-95, jedno 30x vecu brzinu penjanja i moze da trpi opterecenja od 9g – njihovi zmajevi ne trpe ni priblizno ista opterecenja.

Jedno od ostecenja koja su karakteristicna za zmajeve MIG-29 su pukotine pri spoju vertikalnih stabilizatora, usled velikih opterecenja – upravo zbog toga MIG-29 izmedju ostalog ima blokadu na maksimalno 7G pri brzinama preko 0.85 maha. Ovo su prvi primetili Istocni Nemaci. Takodje dok centralni rezervoar nije prazan, MIG-29 ima ogranicenje na 4G…

Ne treba zaboraviti i cinjenicu da je sam Mikojan (proizvodjac) propisao prvobitni rok na 2500 letnih casova, odnosno na 30 godina – sta prvo istekne, medjuremontni period od 700 sati… Sto je znatno manje (2.5-3x) nego kod zapadnih lovaca (F-16, jas-39) ne bez razloga – jer je avion jednostavno losije i konstruisan i sastavljen, sto je i golim okom vidljivo.

Jos jednom cu napisati, a neka me neko ispravi ako gresim – 2 rumunska F-16 proizvedena 1984. u sebi posle MLU imaju vise preostalih letnih casova nego ova nasa 4 + 6 „doniranih“ iz Rusije oni MINIMUM 9000 sati, mi MAKSIMUM 7000 sati…

Plus za tih 5 dodatnih godina (ili oko 350 sati) ce ponovo remont da se plati 5 miliona $ po avionu, vec sada za 10 ili 700 sati on je neisplativ…

P

Nase 29 su prebile sva rebra na tim vertikalcima od siline letenja. Kao i karirane 21 od snaznog remonta. Koliko dugo ce jos leteti 21 u svetu? Kod nas je pametno pemzionisan uz helikoptere istog tipa koji rusi poslase kao spasioce kad bejahu poplave, a nase su najmladje proizvedene. Hrvatima bi 21 letele jos 10 godina, ali mi smo opet opreznije pametni.
Nama trebaju samo novi, lepi avioni, i bicemo srecni kao muva na…

P

29 kod nas nikada nije letela max brzinom, niti ce. Niti se pretrgla og zustrih manevara, niti je ikad letela maximalno opterecena. Neumesno je poreditii onako, uz redovno odrzavanje i upotrebu koja nije akrobatsko peglanje po aeromitinzima vec kontrola vp, svaki aparat moze duze da se koristi
Verujes da avioni po mitinzima dolaze iz regularnih jedinica? Tu se bore za nove kupce, a kod nas iskljucivo za divljenje publike za borbu prakticno neupotrebljivim akrobacijama. Niti su piloti ‘skinuti’ iz obicnih jedinica. Nama ne valja 21, ni ova 29, u isto vreme ti isti drugima i te kako valjaju i modernizuju se. A daa, mi kasnimo uvek, nasi su podlozniji kvarovima, ne odgovara im klima, znate. Avion je samo platforma za ubojna sredstva, retko kad, a sada narocito kod nas bi manevrisao do granica…

M

Ma daj RX ko vas snabdeva ovim glupostima !? Kao sto rekoh vi zaista nemate veze sa vojnom taktikom.

A F-16 nema max opterecenje sa 6 AIM 120, 2 AIM 9 na 3.7G na manevarskim mogucnostima do 0.9 maha !?

Kakav amaterizam pa ovo je vise kriminalno, nego smesno.

R

@Pavle

Podseticu te da se leta gospodnjeg 1999. dogodila NATO Agresija (da zaobicemo celu pricu od 1991.) – pa ti sam zakljuci koliko smisla imaju tvoje tvrdnje.

@MIG-29 bilo je ovde neki lik SF isto tako je imao nakaradni stil kao ti i isto tako je bezuspesno pokusavao da obratim paznju na njegove stupidne komentare.

P

Auu, pa sta ti je to trebalo?
S kojim pravom ti podsecas?
Kalve veze ima otvoreni napad premocne koalicije na moju drzavu sa bilo cime sto sam ovde napisao?
Air policing pa i nema veze sa time.
Znali su sve mane i slabosti i 21 i 29 pre no sto su napali, ili su trebali 1 na 1,fer sutku? Ne treba mi tvoje podsecanje, btw, gde si bio tih meseci? Gde si bio 98?

P

I opet apelujem, svako ima pravo na licni stav, najgrdje je kad isti ne lezi na licnom iskustvu. Ni slovo dalje na ovog…

M

Hahahaha…

A sta znaci nakaradan stil !? Pa nije vam ovo takmicenje u pravopisu, ne pisemo knjigu, to rade lektori.
Ovo se zove paranoja, nije problem amaterizam vec vas nadobudan stav.Sta jos cete upotrebiti kako mozemo pricati o svemu drugome osim o vasem nepotrebnom sarlatanstvu !?

Evo sad spominjete 99′, nesto ste hteli reci !? Izgleda vam sada treba pomoc prijatelja koje uredno potkacite koliko vidim kada nije nesto po vasoj volji.

Nego RX imate gore pitanja na koje niste sposobni odgovoriti, pomirite se sa tim.Kao sto rekoh lutate mnogo, saberite misli, niko vas ne progoni, vec pocnite malo argumentovane komentare davati na teme.
Zar ne vidite kad lupnete nesto koliko ljudi se zacudi vasim izjavama !?

Evo malo informacija za vas, da se resite malo iluzija posto ovde pricate o bespotrebno utrosenim sredstvima :

https://youtu.be/_uiFhs5eg1c
https://youtu.be/14LMmBsDw-g

Pa vi odlucite sami, ja mislim da odgovorni u VS, nisu bas toliko daleko od modernih shvatanja bojnog polja sutrasnjice.

r

@Pavle

Ima, zato sto se na MIG-29 barem za vreme 1999 letelo do maksimuma, a cesto i preko njega – cisto da ti skrenem paznju da tvoja argumentacija nema veze.

M

Pravila struke !?

Sto neko rece sta ste pokusali sa MIG-21, to je ozbiljno sarlatanstvo odredjenih ljudi kod vas.
Komsija o cemu vi to konkretno !? Hocete vi koji ste „od juce“ u NATO neku ekspertizu da postavljate proizvodjacima aviona !? Mozda ste u penziji i sad ovo radite na osnovu starih ubedjenja.
Zajedno vi pod ruku sa RX objasnite ovde kako se radi SLEP po vasem ekspertskom misljenju !? Da vidimo na sta konkretno urgirate, jeste mozda razumeli na casovima ekspertizu „profesora“ u SLMP !?

Odgovori
M

Uzdrzavam se od tezih reci, nije deo moje komunikacije, samo RX ovo je kriminalna demagogija.

Vi tako lutate, ja mislim da niko na T6 ne zna zapravo sta vi hocete reci.Kad se spomene avion MIG-29 spominjete neke iluzije.Sta ste vi sve napisali vama avioni u eskadrili ne mogu izdrzati 50% resursa koji garantuje proizvodjac.Samo sreca ima ova nova laptop dijagnostika, odgovorni ljudi vrlo brzo ustanove problem kao sto ste vi n.p.r.

Ja sam zgrozen, vi definitivno imate neki prozapadni problem.Da se razumemo ja volim sve borbene avione, kad bi Donald Trump Srbiji donirao eskadrilu novih F-16V, moderno naouruzanje, dao u kompenzaciju obuku pilota i osoblja za n.p.r. FIAT 500L su vizije poput vasih, svi zadovoljni.Naravno tesko izvodljivo, mada dao bi vam sansu da to ostvarite.

Odgovori
G

F-16V je ekstra avion, nema govora, ali skup za nas. Ja sam ipak za sardnju sa Rusima, ali bih sve vise saradjivao i sa Kinezima, jer oni sve vise napreduju u tehnickom pogledu.

Ja bih Kinezima prodao Utvu i sklapao jedanu vrstu aviona sa licencom za nas (pr. FTC -2000) i imao po 2 eskadrile na svakom aerodromu, a naravno i za prodaju zemljama sa slabijom ekonomijom.

Jedino gde mogu da se slozim sa tim RX je da su jednomotorci mnogo isplatljiviji za nase uslove. Samo se treba opredeliti za tip aviona i odresiti kesu.

m

RX zapravo ima fobiju od MIG29. Zato toliko velica F16. Neka dokaze svoje tvrdnje za blokadu na 7G pri brzini od 0.85M? Da li je to izjava strucnjaka ili amatera i gde je nasao taj podatak i ko je to izjavio za pukotine na spojevima vert. stabilizatora? Od amatera se i ne ocekuje drugo sem da pise povrsne informacije.

Odgovori
M

Hahahaha…

A sta znaci nakaradan stil !? Pa nije vam ovo takmicenje u pravopisu, ne pisemo knjigu, to rade lektori.
Ovo se zove paranoja, nije problem amaterizam vec vas nadobudan stav.Sta jos cete upotrebiti kako mozemo pricati o svemu drugome osim o vasem nepotrebnom sarlatanstvu !?

Evo sad spominjete 99′, nesto ste hteli reci !? Izgleda vam sada treba pomoc prijatelja koje uredno potkacite koliko vidim kada nije nesto po vasoj volji.

Nego RX imate gore pitanja na koje niste sposobni odgovoriti, pomirite se sa tim.Kao sto rekoh lutate mnogo, saberite misli, niko vas ne progoni, vec pocnite malo argumentovane komentare davati na teme.
Zar ne vidite kad lupnete nesto koliko ljudi se zacudi vasim izjavama !?

Evo malo informacija za vas, da se resite malo iluzija posto ovde pricate o bespotrebno utrosenim sredstvima :

https://youtu.be/_uiFhs5eg1c
https://youtu.be/14LMmBsDw-g

Pa vi odlucite sami, ja mislim da odgovorni u VS, nisu bas toliko daleko od modernih shvatanja bojnog polja sutrasnjice.

Odgovori
M

Kao što reče Gomi i ja sam za saradnju sa Kinezima. Mogli bi smo u Utvi sklapati FTC 2000 jednosed sa jačim motorom i sa radarom većeg dometa sa mogućnošću lansiranja raketa PL 12 i PL 15 dugog dometa. Negde sam pročitao da Kina ima u planu razvoj FTC 2000, lovca, jednoseda za inostrane kupce a mi kao evropska zemlja smo im sigurno pogodni kako bi osvojili i evropsko tržište. Mnoge zemlje koje su koristile i još koriste Mig 21 nisu toliko bogate da nabave avion četvrte generacije a pogotovu dvomotorce jer su skupi i u nabavci i u eksploataciji.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad, Skopje na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Lufthansa grupa broj jedan u regiji

@Beduin-a, sta vas je to nasmejalo? Da vam pojasnim-nije sporno uporedjivati Lufthansinu grupu sa Eitihad grupu, ali ne i grupu sa pojedinacnom avio kompanijom. Kazem da je metodoloski neispravno jer se nijedna ozbiljna analiza ne radi sa takvom simplificiranom analogijom. Jedam je davno rekao mesaju se grand moms and frogs. Tako i ovde-Lufthansa grupa od…

12. Dec 2017.Pogledaj

Drug traser na: General Živak za “Novosti“: Svih 10 MiG-ova 29 u stroju za najviše godinu dana, sledi definisanje njihove modernizacije

@Beli, Pa mislim da si bot zato sto jako slatkorecivo i laskavo hvalis nevidjene gluposti i bljuvotine koje postojeca garnitura sprovodi. @Aleks, Koliko ce da budo skupo to ces tek da vidis, koliko cemo se zanositi zabludama o nekim suvislim obukama i trenazama i to ces tek da vidis, a to sto mislis da ce…

12. Dec 2017.Pogledaj

Beduin na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Lufthansa grupa broj jedan u regiji

Dragane, sorry, ali to je tvoj problem. I znas sta, s njim ces morati sam na kraj izaci. Sretno.

12. Dec 2017.Pogledaj

dragan dragan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Lufthansa grupa broj jedan u regiji

Alenu i Beduinu, ovo je moj zadnji komentar na ovu temu, pošto Vi meni kažete da maišim i fudbal i stadion pa se još provaljujem, da Vas pitam sledeće jer odgovarate na ono što Vam kao globalistima odgovara: U Beogradu postoji firma DB Arrirva, da li treba da budem srećan što su mi Nemci i…

12. Dec 2017.Pogledaj

Beduin na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Lufthansa grupa broj jedan u regiji

E sad me nasmija. AirSrbia je isto tako clan Ethiadove grupacije ako ces tako gledati.

12. Dec 2017.Pogledaj