BEG airport status
F-35 favorit za zamenu Tornada u RV Nemačke Pored SAD, F-35 je nabavilo ili naručilo još 10 zemalja. Još oko 9 država je zainteresovano za ovaj avion, među njima od skora i Nemačka / Foto: Lockheed Martin

F-35 favorit za zamenu Tornada u RV Nemačke

Kako je preneo Janes Defence Weekly, visoki nemački zvaničnik izjavio je 8. novembra na panel diskusiji da je u užem izboru postojećih platformi, američki Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) poželjan izbor nemačkog Ratnog vazduhoplovstva (Luftwaffe) za zamenu borbenih aviona Panavia Tornado u periodu od 2025. do 2030. godine.

Nemački zvaničnik izjavio je da F-35 već ispunjava većinu uslova koje Luftwaffe zahteva kako bi se u između 2025. i 2030. zamenili avioni Tornado i da pored toga američki avion nudi i niz drugih pogodnosti. Rečeno je i da zamena Tornada mora biti borbeni avion 5. generacije koji bi u borbi bio detektovan što kasnije ili da uopšte i ne bude otkriven. Avion ujedno mora biti sposoban da identifikuje ciljeve na velikim daljinama i da ih nanišani što je pre moguće.

U daljem govoru navedeno je da nemačko Ministarstvo odbrane danas razmatra nekoliko aviona, uključujući i F-35 koji je već dostupan na tržištu, koga su naručile mnoge države, koji se trenutno uvodi u naoružanje i koji ima većinu potrebnih mogućnosti.

Objašnjeno je i zašto je Nemačka odustala od razvoja programa FCAS – Future Combat Air System za čije je definisanje angažovana kompanija Airbus Defence and Space, i umesto toga se okrenula već razvijenim platformama. Tornado će biti penzionisan oko 2030. godine a njegov naslednik bi trebao da bude uveden u naoružanje 2025. kako bi postojao prelazni period od bar pet godina.

Zvaničnik je dodao da je malo verovatno da bi vazduhoplovna industrija za samo 7 godina mogla da razvije i obezbedi uvođenje u upotrebu sasvim nov avion koji ispunjava sve zahtevane sposobnosti. Podsetio je i da je za avion EF-2000 bilo potrebno 25 godina da bi se to postiglo.

Za napade na ciljeve na zemlji i izviđanje Nemačka još uvek koristi 87 aviona Tornado u varijanti IDS (Interdiction Strike) dok 28 Tornada ECR služi za protivelektronsku borbu. 2010. RV-u je predat prvi avion koji je modernizovan na standard ASSTA 3 (Avionics System Software Tornado in Ada) čiji je program započeo 2008. godine. Predviđena je modernizacija ukupno 65 Tornada IDS i 20 u varijanti ECR koji će ostati u naoružanju do perioda 2025-2030.

Deo aviona Tornado zameniće višenamenski EF-2000, do sada je isporučeno 131 primerak a naručeno je još 12. Međutim Eurofighter neće moći da pokrije sve zadatke koji su izvršavani avionima Tornado, kao što je npr. duboki prodor iza naperijateljskih linija na malim visinama i izolacija bojišta, pa je neophodna nabavka još jedno tipa borbenog aviona. Treba reči da je na primer za pomenute zadatke i zamenu Tornada Italija nabavila upravo F-35.

Do sada je F-35, pored SAD, nabavilo ili se za nabavku odlučilo 10 država i to Australija (dva isporučena, naručeno ukupno 72 F-35A uz opciju za još 28), Danska (planirana nabavka 27 F-35A), Izrael (9 isporučeno, naručeno 50 F-35I Adir, ukupan plan 75 aviona), Italija (9 F-35A isporučeno, još 19 naručeno, ukupno planirano 60, isporučen jedan F-35B, 4 naručeno, ukupan plan 30 aviona), Japan (predata 4 aviona, ukupno naručeno 42 F-35A), Južna Koreja (naručeno 40 F-35A), Holandija (dva se u SAD koriste za ispitivanje, naručeno još 8, ukupan plan 37 F-35A), Norveška (tri isporučena, još 7 u SAD na testiranju, naručeno ukupno 52), Turska (naručeno 6, ukupan plan 100-120 F-35A), Ujedinjeno Kraljevstvo (10 F-35B se koristi za ispitivanje, naručeno još 14, plan za nabavku 138 primeraka).

F-35 učestvuje na tenderima u Finskoj i Belgiji, u programu JSF učestvuje i Kanada koja se međutim još nije odlučila da nabavi prvobitno planiranih 65 F-35A. Interesovanje su pokazali i Grčka, Poljska, Singapur, Španija, UAE.

Komentari

A

Ma nemoguce da Nemacka modernizuje avion star 30+ godina, i planira da on leti samo jos 13 god. max. Nemoguce, to rade samo Srbi sa Mig-om i Orlom.

Odgovori
N

Vidi, Nemacka staru tehniku menja novom a mi cemo staro opet zameniti polovnim ili zastarelim. I Argentinci koriste Etendard a Iranci jos uvek lete na 40+ godina starim F-4, F-5 i F-14 ali sta im to vredi kad nikad nece nabaviti novije.

V

Kao prvo, mi smo uboga fukara. Znam da to ružno zvuči, ali to je notorna istina.
Kao drugo mi bi sve najbolje zaboravljajući na materijalne mogućnosti i kadrovsku bazu.
Moderna avijacia je bezobrazno skupa i preskupa i to treba osvijestiti. Nije to vašarski dernek niti seoska zabava za seoske varalice. Mi na to gledamo kao na malograđansko rivalstvo i prijetnju. Budimo racionalni i nabavimo ono što možemo i što nam je zaista potrebito.

A

Zanimljivo kadrovska baza, Retko pominjan, ajd da kažemo problem. Zašto je to pa problem i kako je nastao, a evidentno je da postoji, Star kadar slaba perspektiva podmlađivanja.Pa nomalno da je između ostalog i to. Neko ko ne evoluira sistem već ga revolucionarno poruši i napravi (čitaj kopira po nalogu) monstruma normalno je da ima problem sa kadrom. Ovde nije bio osnovni problem materijalna baza i taj sve prisutni novac, Nisu bile problem ni NATO bombe ili ti sankcije, To je rezultat i posledica rada visoko mislećih domaćih menadžera u odbrani. Uništiti sistem školstva koji je iznedrio generacije inžinjera i tehničara koji su održavali jedan RV od više stotina letelica zaista treba biti majstor, A sada lutaju u mraku sa odeljenjima u vojnoj gimnaziji neuspešnim pregovorima ministarstva prosvete, ministarstva odbrane i škole Petar Drapšin (sada vazduhoplovne akademije) da dođu do bilo kakve kvalitetne baze tehničara, sposobne za nadogradnju. Jer ne zaboravite podoficirski onaj pravi školovani kadar je u proseku stat preko 40 godina i uskoro odlazi. 10 godina je ništa. Ko će ih zameniti u kom broju na koji način je pitanje. Valjda će ovi novi neutralni vojnici uspeti da u jedinicama prime barem deo iskustva od njih. Jer škola je samo osnov a transfer znanja i iskustva omogućava kontinuitet, a mi smo tu napravili rupu od 2 decenije, O yavodu Moma Stanojlovi’ kao gerentolo[koj instituciji iyli[no je govoriti, Tamo se gase radna mesta sa po jednim stru;njakom koji odlayi u penyiju. Ko ‘e znanja iz remonta da prenese novim radnicima zaista je ozbiljno pitanje. Valjad nadasve večni i čuveni direktor.Potencialno dobar stručan podoficir izvršilac radova nastao kroz par dvomesečnih kurseva u komandi za obuku ( koja je zamenila sve srednje vojne škole) od priučenog profesionalnog vojnika u avijaciji je stvarno retkost i pitanje sreće. Možda je on dobar za magacin, minobač i automatsku pušku ali za savremenu letelicu pitanje je. Dosadašnje iskustvo u jedinicama govori da to baš i nije slučaj, a svakako ne predstavlja ozbiljnu bazu za zanavljanje kadra. Da ne govorimo o inžinjerskom kadru. Napuštanjem (čitaj uništenjem) vazduhoplovno tehničke službe i njenim utapanjem u tehničku službu vojna akademija prestala je da proizvodi stručnjake za vazduoplovstvo mašinske, elektro i inžinjere za vazduhoplovno naoružanje. Sada imamo menadžere u logistici, koji rade na avijaciji, menadžere za snabdevanje i sl. Vazduoplovno tehnička vojna akademija iz Rajlovca i Žarkova dala je preko 4o generacija diplomiranih inžnjera aerokosmotehnike i elekto struke praktično školovanih na mašinskom i elektro teničkom fakultetu univerziteta u Beogradu. Sjajan primer saradnje civilnih i vojnih obrazovnih struktura. I na kraju to je obrisano potezom gumice, Takav kadar se odavno više ne školuje. Skupo? Pa avijacija je skup možda i najskuplji sport na svetu. Ko hoće da je ima mora da plati. A ne, odeš na plac polovnih krševa pa kupiš tek da imaš, odeš u bilo koju srednju školu i navataš nekoliko podoficira ugovoraca . O stručnosti i posebno kapacitetima starog kadra da prime nova znanja izlišno je govoriti, Oni su jedini koji još nešto mogu da urade i nauče hvala bogu, ali polako odlaze. Daće bog pa da sve ovo stane na noge. Pošto je povratak na staro nemoguć i nerealan, jedan od mogućih lekova je veoma smanjeno ( ne i pravilno dimenzionisano jer je to iznuđena stvar) vazduhoplovstvo opremljeno savremenim letelicama i pupunjeno malim odabranim kontigentom školovanim u inostranstvu. Besparica (politika seci uši krpi dupe), svaštarenje u nabavci tehnike i školovanju kadra, modrednizacije budi bog snama, vode u dalju dubiozu čije posledice niko ne može da predvidi. Vrhunska glupost je primena bolonjske konvencije u vojnom školstvu. Evidentno sveprisutno odricanje i uništavanje vazduhoplovne tradicije kao nepovratni proces vodi vazduhoplovstvo u još veću dubiozu, garant.

B

Dosadašnjim odnosom prema vojsci došlo se do toga da je potrebno SVE!
-nabavka i modernizacija LA
-modernizacija GALEBA
-modernizacija ORLA
-modernizacija GAZELA
-nabavka i modernizacija PVO sistema
O kopnenoj vojsci nećemo ovdje a treba modernizacija m84 ,napraviti Lazara amfibiju,uvesti moravu ,Šumadiju….
Da bi se to sve ostvarilo treba pokrenuti proizvodnju u avio industriji!!
Takvu proizvodnju retko ko ima
LASTA,KOBAC, a onda i neki školsko borbeni avion u suradnji ili sa Kinom ili sa Rusijom koji bi bio oslonac buduće avijacije Srbije.Krenuti ovim redom i kroz 10 godina bi imali jaku avijaciju sa tendencijom razvoja a ne na izdisaju!
F35 za Srbiju je sa druge Galaksije isto kao i F16 ,Rafale,EF,SU30…..
Neki zbog politike,neki zbog cijene Srbiji su nedostupni.
Srbiji treba NOVI AVION, NOVA PLATFORMA u resursu 40 godina projektirana u 21stoljeću,jednomotrac u broju36-48 aparata!!!a ne 30 aviona starih 30+godina i tri tipa motora,akomulatora…
Ili se ja varam pa imamo potentnu „specijaliziranu“lovački,jurišnu avijaciju kojoj fali dijelova..

Odgovori
J

Treba sve to slazem se,i nesto od toga se radi,a radice se dugo i tesko. Modernizacija vojske nije sprint na sto metara,nego dug i iscrpljujuc maraton,koji smo ako nista drugo poceli da trcimo makar i nogu pred nogu,i to je nesto s’obzirom da smo do pre koju god.stajali u mestu ili jos gore trcali u nazad.

N

@Boki
U opremanju vojske je potreban razum. Trebalo bi pokrenuti krivicnu istragu protiv onih koji uvode domaca sredstva u naoruzanje, a koja se u praksi pokazuju katastrofalno lose. Sistemi poput Pasarsa, Morave, Lazara i slicnih su najobicnija boranija najgoreg moguceg kvaliteta. Kako da pripadnik vojske ima poverenje u drzavu ako ona ima takav odnos prema vojsci.

V

Mene je strah da ću jednog dana pročitati da Hrvatska ili Kosovo nabavlja F35. Dok ovi naši nas ubeđuju da je i Štuka ok…

Odgovori
K

F35 će vjerojatno doživjeti sudbinu f16 kao najprodavaniji avion. Rezervnih dijelova će biti po svuda, a nabavna cijena će padati zbog velike potražnje. Ne razumijem međutim nijemce. Nakon 25 godina razvoja u toliko novaca ulupanih u EF oni traže drugačiji avion. Teško mi je prihvatit da EF nema takvu mogućnost leta pri malim visinama. Osim toga to se može nadoknaditi specijalnim snagama, raketnim napadima, bespilotnim letjelicama i sl.

Odgovori
B

Da bi se nešto uradilo treba biti odlučan i znati što želiš.Ovo svaštarenje,lutanje i krpanje ne vodi daleko.
Odrediti prioritete i upregnuti sve resurse(ljudske,materijalne i političke)u ostvarenje cilja a to je PROIZVODNJA vlastitih aparata!najprije KOBAC a potom mlazni da bi se MiG-ovi povukli i ne trošili novac kojega nema!

Odgovori
M

по мени ово је кључна ствар у тексту „…i umesto toga se okrenula već razvijenim platformama.“ практични Немци, зашто трошити паре на развој нечега што већ постоји! колко год Ф-35 био оспораван од стране „стручне“ јавности тај ваздухоплов налази своје место на небу разних држава…

Торнадо ЕЦР, за електронско ратовање, веома скупа машина за одржавање због софистициране електронске опреме али се Немци не одричу тог авиона. (Италијани имали ЕЦР па одустали од њега). током рата ’99-те Немци су летели овим авионима у тзв. SEAD мисије (Suppression of Enemy Air Defense) и углавном су дејствовали ракетама AGM-88 HARM по активним радарима и то им је био један, једини задатак током рата!никаква гађања мостова, возова и томе сл. што је могло да се прочита по наше назови новине!

Odgovori

Италијани нису одсутали од ECR.

M

мораћу да проверим изворе…фала!

S

Ne znam zašto se postepeno ne nabavlja bar SU 30. Neverovatan je avion, bolji od Miga29,pristupacna cena. Oko 25 miliona po komadu za zemlje saveznice sa Rusijom. Ili MiG 35??? Dovoljno 4 takva za početak, pa bi posle još nabavili. Valjda je cilj da se predje na bolje i modernije, makar u dalekoj budućnosti. Ovako 180 miliona za opremanje polovnih…..?

Odgovori
N

Srbija nije saveznoia Rusije i ne moze dobiti povoljnosti koje ima Belorusija. Ne znam zbog cega ljudi ne zele da shvate to. Bivsa Jugoslavija je od 60ih nabavljala sovjetsku opremu na racun otplate dugova ali je sve to bilo puno ucenjivanja i muljanja.

L

Ja se nadam da ćemo za desetak godina najviše kad isteknu svi mogući i nemogući resursi 29-kama i srbija modernizovati svoje RV sa jedno 20-tak ovakvih ptica i da čemo imati nekog makar i simboličnog udela u proizvodnji LIGHTNING-a II. Uz svo poštovanje za ruske vazduhoplove.

Odgovori

F-35 je preskup avion i prepun mana,greška je menjati Eurofighter.

Не мења се ЕФ него Торнадо.

o

A šta bi drugo Luftwafe moglo da uzme u obzir??!! Lokid Martin ima monopol na proizvodnju aviona na zapadu, to je to.

Odgovori
B

Kupovati opremu sa svih strana svijeta a ne moći proizvesti niti jedan sklop iste je ravno gluposti!!!Na papiru sve te tehničke karakteristike bilo kojeg naoružanja izgledaju super a tek upotrebom se vide svi nedostaci koje više ne možete otkloniti jer NE PROIZVODITE isto ili NE MOŽETE PLATITI modernizaciju ili se promijenila POLITIKA velikih prema vama!!!Proizvoditi smisleno za svoje potrebe,ispitati,testirati,ako treba otkloniti nedostatke,vidjeti konkurenciju,opet otkloniti nedostatke pa proizvesti u dovoljnom broju je riješenje za svaki sistem
obrane!!!Mnogi će prepoznati kvalitet i kupovati(pa kako mi kupujemo??!)
Nevažno je koju opremu imate ako je ne možete održavati,prilagoditi svojim intimnim zamislima,umrežiti i ovladati u potpunosti istom!!!Šta ti vredi F 35 ako ameri ne daju motor(ili F16,EF,MIG…)
Za Srbiju je najbolji onaj avion koji može održavati i utrenirati BORBENOG PILOTA sa 150sati godišnje i NIJE VAŽNO kako se taj avion zove!!!Isto vrijedi i za ostale vidove vojska!!Što nije dobro na LAZARU,NORI,MORAVI,M84,MILOŠU???
Ne može 12 aviona biti dovoljno za obranu od bilo kakvog napada pa bio on i F16 ili MIG 35 ili Su30….U sistemu,
da bi bio žilaviji MORA biti
-Lasta(eskadrila)
-Kobac(2 eskadrile)
-????(36-48)
——————–
PVO
-Neva
-Buk m2
-S300 pmu2
Suvremeni radari i pv topovi

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Dubai Airshow: UAE prikazali svoj prvi borbeni avion, laki višenamenski B-250

Нема за сада цене Б-250. Сматрам да тренутно Србија није у стању да сама произведе овакав авион. Утву је преузео СДПР а мислим да ситуација у тој фабрици није баш најбоља.

17. Nov 2017.Pogledaj

Branko S na: Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018.

F-22 se ne prodaje, f35 je za izvoz. A i niko ziv ne zna koliko tacno kosta F-22 sa najsavremenijom opremom i naoruzanjem, plus za njegovo odrzavanje su potrebni menahicari sa dva fakulteta. Plus ima najskuplje simulatore koji kostaju kao pojedini lovacki avioni.

17. Nov 2017.Pogledaj

Mile na: Razgovor sa direktorom korporativnih poslova Viz era u danu njihove velike kupovine Erbas aviona

Jednostavno,kao avio prevoznik registrovan u Madjarskoj Wizz air ima pravo da leti samo na linijama unutar EU ili na linijama ka EU ili iz EU,ali nema pravo bez tzv.pete slobode (koju izdaju Vlade drzava) i koja se u praksi retko dobija da lete izmedju ili u okviru drzava koje nisu EU (kao sto su u…

17. Nov 2017.Pogledaj

Mrgud na: Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018.

јел то онај Ф-18 из филма Иза непријатељске линије (Behind Enemy Lines) са Џин Хекманом и лепушкастим Овен Вилсоном што је управо играо обореног пилота!? шалу на страну, и ја мислим да је Стршљен превелик залогај за Бугаре!!! и они постају јако неозбиљни са њиховим жељама...

17. Nov 2017.Pogledaj