BEG airport status
Direktor IATA-e upozorava: Budite oprezni, do sada nismo videli privatizaciju aerodorma koja je ispunila očekivanja matične države Srbija pred jednom od najvećih odluka u istoriji svog civilnog vazduhoplovstva / Foto: Tango Six

Direktor IATA-e upozorava: Budite oprezni, do sada nismo videli privatizaciju aerodorma koja je ispunila očekivanja matične države

U trenutku kada se država Srbija sprema da uđe u najkompleksniju i potencijalno najvredniju koncesiju u svojoj istoriji, prvi čovek jedne od najbitnijih institucija u civilnom vazdušnom saobraćaju upozorava da nijedna država za koju oni znaju, a koja je privatizovala svoj aerodrom, sa tim nije u potpunosti zadovoljna.

Aleksandar de Žunijak direktor je IATA-e (International Air Transport Association), najvećeg globalnog udruženja naše industrije koje okuplja skoro 300 avio-kompanija iz 117 zemalja. Pored protokolarnih funkcija koje slična udruženja obavljaju, IATA je jedinstvena jer u poslednjih nekoliko godina intenzivno radi na agregaciji velikih količina podataka o globalnim i nacionalnim performansama civilnog vazdušnog saobraćaja.

Ako neko zna šta se dešava sa avio-kompanijama, aerodromima i drugim segmentima industrije onda je to IATA. Prikupljaju brojke, analiziraju trendove i poseduju najveću bazu aktuelnih podataka o vazduhoplovnoj industriji.

De Žunijak: Naši članovi su frustrirani aerodromima / Foto: IATA

Na nedavno održanom Medija danu u Ženevi, direktor IATA-e de Žunijak osvrnuo se između ostalog i na koncept privatizacije aerodroma. Nije imao ništa pozitivno da kaže o tome:

– Jedan od najvećih izazova kada pričamo o vazduhoplovnoj infrastrukturi su aerodromi. Avio-kompanije traže kapacitet da bi odgovorile na potražnju. Aerodromi moraju biti u saglasju sa potrebama korisnika za kvalitetom i tehničkim specifikacijama. Finansijska pristupačnost je takođe ključna za avio-kompanije.

Ako države razmišljaju o privatizaciji aerodroma ne bi li finansirale njihov rast, budite oprezni. Učite od grešaka drugih u prošlosti i zaštitite nacionalnu imovinu sa čvrstom regulacijom čiji je prioritet nacionalni interes.

Postići sve ove parametre je teško. Da budem iskren, nismo videli privatizaciju aerodroma koja je u potpunosti ispunila očekivanja. Naši članovi, avio-kompanije, su zbog toga prilično frustirane. Privatizacija aerodroma je tema kojoj je potrebna oprezna pažnja i hitno promišljanje. Ovo će biti fokus IATA-e u godinama koje su pred nama. – rekao je de Žunijak.

Kako smo javili prošle nedelje Srbija je ušla u poslednju fazu izbora pobednika koncesije Aerodroma Nikola Tesla. Premijerka je javno obećala da će nakon pregovora sa izabranim koncesionarom ugovor i svi eventualni aneksi biti javni. Takođe je pohvalila tim Vlade Srbije koji je zadužen za sprovođenje i izbor procesa koncesije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

iv

Nije ispunila ocekivanja maticne drzave ali je ispunila ocekivanja domacih politicara! Nista se vi ne sekirajte nasi politicari, pogotovo nas predsednik, nije imbecil zna tacno sta i zasto radi! E sad nazalost, da ponovim, interes srpskog politicara i interes putnika i gradjana Srbije se nepodudara. Tako da sam potpuno uveren da ce koncesija za nasu drzavu i nas putnike biti losa.

Odgovori
Vl

Glas razuma koji, naravno, niko od odgovornih neće ni čuti, a kamoli se osvrnuti na njega.

Odgovori
12

Upravo tako. Ja bih jos dodao i sledece – novac je uvek jaci od razuma.

ve

Indikativno je da se medjunarodne institucije sa sjedistem na Zapadu obicno sjete da savjetuju kada postoji velika sansa da se kao investitor ili koncesionar na Balkanu pojavi neka kineska kompanija.

Odgovori
Al

Ma ova izjava sigurno nije data radi Aerodroma Beograd. Ima daleko većih aerodroma koji su netom dati ili će se davati u koncesiju. Velika većina ipak je u koncesiju data ili će biti dana „europskim“ koncernima. Stoga sigurno ovakva izjava nije data radi kineske konecsije Tirane, ili potencijalne kineske koncesije Beograda.

Ovo je činjenica i, hvala ti bože da je netko to konačno i javno rekao. Kamo sreće da nije samo izjava, nego da IATA i poduzme neke ozbiljnije mjere, ozbiljno lobira kod lokalnih vlasti, pronađe adekvatan model ili motivaciju da isto spriječi, educira i lokalne vlasti i managemente aerodrome kako da isto izbjegnu…

BB

Pitanje za Alena:
Ako domaće vlasti ne mogu da utiču na koncesionare da svojim tumačenjima ugovora (Npr, prefarbavanje parkinga da ima više mjesta, sužavanjem terminala, nehigijene aerodroma, bezbjednosnih propusta, otvorenost aerodroma ili čekanje na utovar/istovar aviona…) kvare avio biznis (i biznis uopšte) zainteresovanim stranama (putnicima, aviokompanijama, državama, opštinama, turističkim agencijama…) i to permanentno (nije proizvod slučaja), da li postoji neko međunarodno tijelo koje mora potvrditi ispunjenost uslova za obavljanje saobraćaja na određenom nivou (nešto slično kao za hotele broj zvjezdica), da li na nivou obaveze ili na savjetodavnom nivou?

Zamislite, čekate tri sata da vam utovare kofere, za to vrijeme napravi jednu solidnu rotaciju i zaradi dosta para…

Mi

BB ukoliko si operator to se vrlo lako reši, potplati se aktuelna vlast sve bude podmazano. Letovi kasne, koferi kasne, aerodrom je prljav i praking se prefarba, vatrogasci rade do devet i koncesionar radis šta mu je volja. Ali zato aerdrom Niš ili Morava dobiju boost u putnicima. Bojim se da će u ovoj koncesiji Air Srbija biti kolateralna šteta, kao što Croatia pati na Zagrebu. Kako god bilo koncesionaru bi trebalo da bude u interesu više para pa će onda biti i više putnika ali usliga će najverovatnije biti mnogo lošija.

Al

Sve ovisi o ugovoru. Da je bilo pameti (a nije) i da nas se poslušalo da se ne brza nego kvalitetno pripremi koncesija (a nije) onda bi postojali i kvalitativniji nivoi i kontrolni mehanizmi, pa i sankcije, kao i mogućnost raskida ugovora (a ne postoji).

I sad Država može tvrditi da koncesionar ne upravlja dobro ZL Zagreb i pokušati raskinuti ugovor. Dugotrajan i skup postupak koji bi prvo bio na domaćim sudovima, a onda završio negdje na nekom europskom sudu (ili arbitraži).

Sa jedne strane troma država sa limitiranim sredstvima, lošim stručnjacima i nikakvim imageom, sa druge strane vrhunski pravnici, odvjetnici, ekonomisti i drugi stručnjaci, enormno mnogo plačeni, uz tonu novaca na raspolaganju i odličnim rejtingom (i utjecajem). Pogodite tko bi dobio postupak?

Be

Kad bi se htjelo, moglo bi se.
Da se razumjemo, i jedni i drugi pred sobom imaju isti ugovor.
Sad je samo pitanje koliko tko razumje procitano i kako je to kadar prezentirat.

Moze se.

Mi

Šta nas briga, strancima ćemo uzeti pare a ako se stranci ubezobraze lako će se Batajnica postati Batajnica international. Ono što ni mi ni starnici ni političari ne možemo da menjamo je trentuna politika u državi. Danas politički vetar duva zapadno, možda sutra duva severo istočno ili jugo istočno. Sve zavisi od politike pa tako ako bude u interesu , lako ćemo mi zaobići skupog Teslu i za sat vremena vožnje poleteti iz Morave internationala ili iz Niša. Oni su namazani ali mi smo još namazaniji ;).

Odgovori
iv

Osim ako vlada nepotpise u tajnom aneksu ugovora da tacno to nece da uradi.

Al

Lako će Batajnica postati Batajnica internacional?
– nazdravlje ako mislite da je to lako, jeftino i brzo!

I onda mislite da je time sve rješeno? To bi bilo dobro za srpski zrakoplovni promet? Ajmo samo najvažnije probleme dva aerodroma:
– kompanije razdijeljene na dva aerodroma,
– klanje dva vlasnika i trošenje energije i novca na borbu, umjesto an razvoj
– smanjenje taksi i borba za svakog prijevoznika,
– transferi sa jednog na drugi aerodrom,
– nemogućnost konekcija bez bar 3 sata vremena konekcija što čini aerodrome nekonkurentnim
– promet na svako od njih oko 3 milijuna putnika, što znači daleko manja sredstva za razvoj, marketing, operacije (nije isto uprihoditi na 6 ili na 3 milijuna putnika), tj. veći troškovi i manji prihod po svakom putniku
– separacija operacija oba aerodroma
– problem operacija više milijuna putnika i vojnih aviona u isto vrijeme
– dumping koncesionara
itd. itd. itd.

E bogami vam tvrdim niti da je itko u regiji i blizu namazan ko oni, ni blizu. A još manje možete parirati njima ako mislite da ćete stvari riješiti (i da ćete ih ucijeniti) na ovaj način koji ste opisali. Ja razumijem da ste entuzijast, ali ovo što ste napisali nema ni trunka realnosti.

Ga

Vrlo oprezno sa izrazom „Lako ćemo“, ANT je razvijan 40 godina, a Batajnica ili bilo koji od pomentih aerodroma nemaju ništa od infrastrukture. Zemljište za aerdorom košta nekoliko desetina miliona evra, podloga i asfaltiranje bilo koje manevarske površine nekoliko stotina evra po kvm, pa zbrajanje dovede do nekoliko stotina miliona evra ili miljardu evra. Nije aerodrom stajalište za autobus, a to nismo sposobni da napravimo na ovim našim prostorima bez kredita.
Luka Beograd je bila lako ćemo i sada ništa od ničega više nema.

A3

Sigurno ste upravu, Batajnica bi skupo kostala srbiju ali nemojte da zaboravite da na kraju je usluga ono što je najvažnije. Ukoliko je usluga loša i mogo se kasni ne bi me čudilo da veliki broj ljudi počne da leti iz Morave ili Niša. Kada kažem Morava ili Niš mislim na kranje lošu uslugu i potpunu neodgovornost koncesionara worst case scenario. Putnicima je uglavnom najvažnija jeftinija karta, ma kakav aerodrom bio i da se naravno mnogo ne kasni. Aerdrom Niš je 2h od Beograda, Morava će sad biti 1h zato ukoliko se bude mnogo kasnilo putnice odoše(Frankfurt Hanh je neopoziva činjenica). A što se tiče Batajnice bilo kakavo komercijalno puštanje u rad bi sigurno koštalo mnogo naj verovatnije 200-300 mil.$ što se sigurno ne isplati ali Batajnica se koristila kao zamena za Teslu tokom rekonstrukcije piste tako da nije bas utabana njiva. Batajnica najverovatnije neće biti International a i trenutno nema konkretne potrebe. ANT je motor naše avijacaije, tako isto i air srbija zato če mi biti žao kada je koncesnioar počne mučiti, ali to sigurno nije i neće biti njen najveći problem.

Ne

Uopste ne brinemo da maticna drzava nece biti u steti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Boki na: [POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

Realno, gotovo ništa o njemu ne znamo, ali u komentarima već jedni znaju da je potpuni krš, a drugi da nema boljeg, niti može biti. Tolko' o tom.

24. Mar 2025.Pogledaj

Vladimir na: Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

@Ivan Ne, nego je jedan od prototipova doradjen na borbeni nivo i promenjen mu je serijski broj da bi bio vracen u jedinicu kao da nista nije bilo

24. Mar 2025.Pogledaj

Miks na: [POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

F-35 je relativno nov projekat, ali i sami znate kakav je fijasko u pitanju, 85% USA F-35 flotw nije u stanju da izvrši borbene misije, više na linku: https://www.gao.gov/assets/870/861566.pdf

24. Mar 2025.Pogledaj