BEG airport status
Vučić: „Nikola Tesla“ ide na koncesiju zato što mi s njim ne znamo da upravljamo "Bilo da dođu Kinezi, Arapi, "Vinci" (Francuzi), Nemci. Bolji su nego mi u svemu."

Vučić: „Nikola Tesla“ ide na koncesiju zato što mi s njim ne znamo da upravljamo

Govoreći o koncesiji beogradskog aerodroma, premijer Srbije, Aleksandar Vučić, naveo je da novac koji će se unapred uzeti od koncesionara aerodrom ne bi mogao da zaradi uz ostvarivanje sadašnjeg profita u narednih 12, 13 ili 14 godina.

Dodao je i da će operater koji bude došao sigurno bolje upravljati „Nikolom Teslom“ u svim segmentima jer „mi ne umemo“.

On je podsetio i na svoja očekivanja o visini naplate koncesione naknade i budućih ulaganja u infrastrukturu aerodroma – između ostalog u obnovu postojeće piste, pomoćnu pistu i  drugu pistu o kojoj će se tek napraviti procena. 

– Mi računamo da možemo da uzmemo unapred (up-front payment) 350-400 miliona evra. Mi te pare ne možemo da uzmemo 12, 13 ili 14 godina, a da pri tom imamo ovakav profit. Reći ću vam i da taj operater mnogo bolje radi aerodrome nego što bismo mi radili – bilo da dođu Kinezi, Arapi, „Vinci“ (Francuzi), Nemci. Bolji su nego mi u svemu. Ostaje i jedna sitna obaveza – da nam godišnje daju koncesionu taksu u visini od 4-16 miliona evra u zavisnosti od godine. Prosečno 10 miliona evra. Puta 25 godina – to je 250 miliona. To je još devet godina, znači 23 godine pojedeno. Plus to što oni znaju da upravljaju. Mi ne umemo tako da upravljamo.

Na sve to planiramo još 713 miliona evra investicionog ulaganja i u obnovu piste, u pomoćnu pistu, i u drugu pistu – to će tek da procenjuju, i u sve drugo da bi nam aerodrom izgledao deset puta bolje nego danas. Pri tom očekujemo da 2020. imamo 8 miliona putnika i veće prihode nego što smo ikada imali. –

Podsetimo, pomoćnik minstarke saobraćaja za vazdušni saobraćaj, Zoran Ilić, oglasio se početkom nedelje povodom javnog poziva za koncesiju beogradskog aerodromaTom prilikom on je rekao da se Vlada na „na ovakav korak odlučila jer je Aerodrom Nikola Tesla došao do kraja svojih kapaciteta“ i dodao:

– Biće potrebna i alternativna pista, razvoj terminalnih kapaciteta za prijem i otpremanje putnika i robe. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

St

da li ce zbog davanja koncesije biti posledica po nacionalnu i ostale aviokompanije?

Odgovori
Id

MMF naredio. To je to. Kakav kapacitet kakvi bakrači….

Be

Mislim da je Vucic potpuno u pravu!
Ovako mozemo da uzmemo pare koje bi, ako bi aerodrom i dalje ovako radio, tek za 23 godine uzeli. A i to nije garantovano, jer ko zna sta se moze desiti u medjuvremenu.

Uz to treba se investirati nekoliko stotina miliona evra da bi se povecao kapacitet. A to su ogromne pare koje bi drzava morala investirati tako da bi se morala zaduzivati za tih 700 i nesto miliona.

Logican i jediri realan i normalan korak je koncesija.

Tako su trebali uraditi i sa Telekomom. Podsecam da nas Telekom za par godina nece moci izdrzadi konkurenciju jer nece moci investirati 150 miliona evra, koje su potrebne za dalji razvoj.

Ljudi razumite da se danasnje trziste brzo menja i da moramo ici sa vremenom. I to brze nego pre 10-20-30 godina.
Svake godine izlaze nove inovacije. I ko to nerazume nema pojma o ekonomiji i slobonom trzistu!

Ne

Beli, kao prvo aerodrom moze od prihoda da se siri i modernizuje. Jasno je da vladajuca garnitura hoce brzo da uzme velike pare, a to je i jedini cilj. Naravno i svi pre su bili isti, a ni ovi se ne razlikuju, ni malo. Tuzno za zemlju…

Be

Nebojsa, aerodrom ne moze da se širi bez većih ulaganja.
Potrebna su ulaganja u stotinama miliona evra a od prihoda se moraju plaćati i mesečne obaveze. Prihod nije jednako dobit!
A dobit du par desetina miliona evra.

A smešno mi je kada kazete da neko hoće da uzme nekve pare bez ikakvih dokaza. Zašto to mislite?
Samo zato što su drugi to radili!?

Imate li dokaze ili to bazirate na pričama sa Facebooka?

Svakodnevno čujem i čitam štokakve stvari i pokušavam da dodjem do izvora tih priča. Na kraju saznam da neko neozbiljan lupi nešto a drugi samo prepričavaju i dodaju dodatnu glupost.

Dr

Beli- Slazem se sa vama da Telekom ne moze da izdrzi konkurenciju . Ne mogu NTesla i Telekom da pune budzet i da idu u korak sa vremenom … to je zaista nemoguce misija .Setim se samo deviznog racuna JAT tehnike pod kontrolom izvrsne vlasti i dinarskog za plate u koji je uplacivao samo JAT odnosno – AS tj Aviolet danas . Kako da se prosiruju kapaciteti kad moraju da se namiruju penzije , plate itd
Avio trzite se menja to je tacno ali samo na bolje i to je pocelo jos 2003 a posle 2010 drasticno , svuda u svetu kao i kod nas se belezi uglavnom rast putnika zbog velike konkurencije i prosirenja flota LCC-a . O ciframa ne bih govorio npr sta znaci to od 4-16 u proseku 10 ??? Sta ako bude 4 ? Suludo je to raditi dans sa Teslom razumem sa Nisom , Moravom itd
Kako smo to bili sposobni da napravimo aerodrom , odrzavamo , pravimo odgovarajucu infrastrukturu uz njega a vise nismo gde smo to zastopali ? Stvarno mi nisu jasni ljudi poput Vas i Premijera koji idu linijom manjeg otpora mada kod ovog drugog, generalno kod svih politicara cenim i da ima jos neki interes tu …
U svakom slucaju treba na ulasku pre pasoske kontrole da stavimo tablu :­“ Dobro dosli u Srbiju zemlju nesposobnih ljudi “

Be

Verovatno neće biti posledica!

Drzava će bar za Air Serbiu imati poseban deo ugovora sa koncesionarom. To je logično!

I shvatite da drzava nikad nije bila dobar poslovodja! Mani te se soc. samouprave, to nas je dovelo ovde gde smo.

pe

Potpuno podrzavam. Mozemo mi svi da pricamo,ali je ovo ziva istina,od sitnog kraduckanja,do ubacivanja rodbine na posao,namestanja tendera zbog raznih provizija.To su nasa posla.

Odgovori

A ko je kriv što se ubacuje rodbina na posao, što se nameštaju teneri, što se uzimaju provizije? Tko to mora de spreči ako ne Vučić?

Što je Vučić postavio generalnog direktora koji je upropastio Jat? Što nije postavio nekog drugog ko bi sprečio rodbinska zapošljavanja, tendere, provizije?

Jel se moglo da se plati generalnog direktora iz inostranstva kojem bi se dala velika plata, neka je to i 300.000 EUR godišnje, ko što se dalo u Er Serbiji. Pa neka mu se daju ovlaštenja da počisti sve to. Sve se to moglo, ali mora da je neki drugi razlog zašto ćemo da damo koncesiju za manje para nego što bi aerodrom donosio po današnjem profitu.

A ako poraste broj putnika kako se planira na 8 miliona do 2020. onda će taj profit da bude duplo veći. A za 10, 15, 20, 25 godina bi bio i 20 puta veći. Što dajemo u koncesiju nešto što već sada donosi jednake pare?

BA

Da da samo sto se ne ubacuje rodbina radnika nego rodbina i prijatelji stranackih funkcionera SNS,a radnici koji odradjuju najveci deo posla i dalje rade preko omladinskih zadruga ili bespravnih PP ugovora!! Imamo mi itekako sposobne ljude, nesposoban je taj koji upravlja nama! Bez imalo stida i srama se zaposljavaju SNS clanovi( skoro pa javno) ! Prethodna ,,demokratska vlast,, je bila barem malo suptilnija!!! Mada ista ta prethodna vlast, DS vlast,je najveci krivac sto nam se ovo desava , Sto sada imamo vrhovnog vodju koji upravlja nasim zivotima… Problem je sto mi vise ni nemamo alternativu… Sistem je isti i samo se djubrad u vlasti smenjuje…ovo je hronicna bolest…zaraza…koja ce se tesko iskoreniti!!! Neka nam je Bog svima u pomoci!!!!

Be

Ajde ljudi, uozbilji te se i ne pišite gluposti!

Ako imate problem sa SNSom onda izadjite na izbore a ne lupetajte u prazno ovde na T6.

Ovde smo da komentarišemo dali je bolja koncesija ili potpuno drzavno vlasništvo.

Ja sam za prvo. Jer upravo ovo drugo dovodi do zapošljavanja svojih!

Vl

Beli zar ne primećuješ da jedino ti ovde pišeš ono za šta druge optužuješ? I jedini si koji nisi ozbiljan. Ne primećuješ da ti na uljudan način pišu ljudi koji su stručni upravo u tome u šta se ti petljaš. I ne mislim na sebe kada pominjem stručne ljude.

Be

@Vladimir

Upravu si Vladimire!

Primecujem da se ovde vise pise o politici nego o vazduhoplovstvu.

Umesto da komentarisete za ili protiv koncesije, vi se obrusavate na drzavu, vladu i premijera.
…to je nekva losa navika nas Srba.

Nisam Video da je neko nesto strucno napisao…

Iv

Mi ne umemo? Nepotrebno ponizavanje…

Odgovori
mr

Smederevo i Bor su dovoljan dokaz da Srbija nema kapaciteta da upravlja strateskim kompanijama.

Be

Mrk, u pravu si!

Tako je, samo nekvi ovde to neće da čuju.

Nismo mi nikada in imali šansu da imamo dobre manadzere. Komunizam, Sozializam, pa pljačka.

BB

Sa ovakvim priznavanjem nesposobnosti se daje ostavka a ne ubjeđuje narod da se proda porodično srebro.

Koji iluzionista. Pa kad bi stao kraj Devida Koperfilda, Koperfild bi nest’o…

Odgovori
Be

O cemu vi to pisete.

Ako ste gledali interview, culi ste da je on rekao da su „oni“ tek napravili aerodrom uspesnim a vi ovede pisete o nekvom priznavanju nesposobnosti.

Pa glupo bi bilo da je rekao da „oni“ mogu i znaju sve. Jer to nije slucaj i nebi bila istina!

Kakvo srebro, pa srebro je tek od kako Air Serbia postoji. I ko je zasluzan za to?

Ma

Aha, ne znamo da upravljamo firmom koja svake godine uplacuje dobit u budzet i koja iz sopstvenih prihoda finansira svoju modernizaciju. Zato ce nam vodja dovesti nekog novog Kamarasa (setite se Zelezare Smederevo, doveden pod istim izgovorom) koji zna da upravlja. Mi glupi on pametan, mi ne znamo on zna, pa u zelezari ostade pustos posle njega. Kao i u svemu, zvalavi kvisling sprovodi naloge onih koji su ga doveli na vlast. Nedic je makar bio nevoljni kvisling i gledao je da spase sto se spasti moze. Ovaj metodicno unistava sve sto se unistiti moze.

Odgovori
Be

Pa da, neznamo!

Ajde vi meni navedite nekve srpske menedzere koji imaju velika uspena preduzeca a nisu kriminalci.

Nabrojace te mozda 2-3 osobe.

Morate da priznate da mi nismo sposobni za nesto u cemu nemamo iskustvo!

He

Nisam uveren da je ovo bila najbolja opcija. Beli, tvoja pismenost pleni i uverava nas u tvoju sopstvenu, sposobnost.

Ne

@Marsal Peten: Samo budala finansira modernizaciju 100% iz dobiti. A naše kompanije se ponose takvim glupostima.

Ma

@Nenad Da, bice da Schwarz grupu (Lidl +Kaufland – peti retailer na planeti) cine potpuni idioti koji finansiraju svoj rast iz sopstvenih prihoda ( prvi kredit su tek skoro uzeli, ali su oni bili ti koji su bankama postavljali uslove i dobili novac skoro za dzabe), a da poslovni geniji jurisaju na kredite. Dakle, bolje biti zaduzen nego nezaduzen, iako se ne mora biti zaduzen? Sta su vam stavili u sendvic kada ste ovo napisali?
@Beli Kakvi god da su menadzeri na ANT, ta firma je toliko dobra da prezivljava i njih i rodjake i SNS partijske kadrove koje su lopatama trpali u tu firmu, i namestene tendere i da pri svemu tome ostane para da se uplati u budzet. Zato je ludost davanje ANT pod koncesiju. Sta bi tek bilo sa prosecno postenim menadzmentom i zdravorazumskim poslovanjem?

Dr

Beli – Prijatelju ako ti i TVOJI ne znate i niste sposobni pomerite se ima ko jeste !!!

Be

@Drago

Evo sklanjam se. Preuzmi te vi kao stručnjak!

Srbija ima više stručnjaka za sve moguće stvari nego ika druga zemlja. Samo niko nema nikakvo iskustvo ili ima malo iskustva pa misli da zna sve.

Dr

@Beli

Sto da ne! Neko mora da zasuce rukave , citam vase ala “Djuka moler “ komentare i nije mi jasno da li verujete u to sto pisete ???
– Tek u 2016 je nivo proizvodnje dosegao 2012 (najlosiju u novijoj istoriji ) pola te godine vlast je bila u rukama sadasnjih vlastodrzaca . Dakle 2013 -2015 gde su jedni stali ovi drugi produzili ,upalila se jedna pec u SMD – to je doprinelo i rastu bdp-a
– Pricate o padu nezaposlenosti a niko ne pominje rast zaposlenosti – ne prijavite se na biro 3 meseca odmah ste skinuti sa liste … dakle jos jedna manipulacija
– mali deficit i nikad veca zaduzenost Srbije 78.5% of GDP , u upitniku premijer izneo tezu da je oko 70,8% ,
Cele prosle godine podsetio bih vas da je na sva usta pricao suficit suficit dodje decembar – mali deficit wooowww , pritom svi fiskalni i parafiskalni (novi se uvode) nameti povecani plus cuveno smanjenje penzija … kakav uspeh !!!!
-Dinar jeste stabilan ako se poredi neki raniji period ali opet kolika je cena odbrane kursa istog
-Dajte mi mernu jedinicu za porast znacaja drzave u svetu ?
-Dajte mi dva domaca (ne strana,uz podsticaj i subvencije ) projekta koja su zaposlila preko 100 ljudi u zadnje cetri godine ????
Koliko je spaseno fabrika koje je Vucic pominjao 2012 koje su bile uvedene u stecaj a preko kojih je drzava opljackana preko fonda za razvoj ili npr. Agrobanke -Nijedna .Koliko pravosnaznih presuda za te silne lopove – Nijedna .Nije bilo privatizacija zato sto je sve privatizovano ali je bilo prodaje zemlje sto poljoprivreda sto gradnja …kako to da nazovemo ?
Spoljni dug 31,64 milijarde dolara , zaduzenje u ovom prosperitenom periodu 10 milijardi … pricate o oficijalnim brojkama jeste li ikad bili na sajtu IMF-a ili MMF-a , da li znate koje godine smo imali suficit u novijoj istoriji ?
Da li znate sta je The world Factbook – to je onaj sajt iz kojeg je Mircic uzimao najvise podataka a Aca se hvatao za njih kao pijan plota kad je trebalo da kritikuje dok je bio sa bedzom . ;)
Manite me fiskalnog saveta i zavoda za statistiku koji u izvoz racuna prodaju automobila od kojih prihodujemo 33% ili minstarstva koje u izdvajanja za socijalu kalukulise i plate i ostale troskove npr. za seminare zaposlenih i vi kad vidite cifru kazete suuuper – a u praksi ljudi se smrzavaju i umiru od gladi !
Mani te se vi vasih ruzicastih medija i pametnih novina i odakle vama podatak da je Srbija bila pred bankrotom ???

go

Vodi se rasprava da li je država dobar gazda ANT ili nije. To se lako može videti poredeći pokazatelje poslovanja ANT sa ostalim aerodromima (naravno prava analiza bi vodila računa o veličini, lokaciji itd, ali diskusije radi ovde i svetski proseci su dovoljni).
Globalni prosečan promet po putniku je u 2015. god. bio 21.22 USD/pax. Prosečan promet ANT po putniku iste godine je bio cca. 21 USD/pax. Znači, ANT je svetska sredina, polovina aerodroma ostvaruje više po putniku, a ipak druga polovina i manje. Problem je struktura prihoda gde je svetski prosek 55,5% (11,78 USD/pax) za prihode vezane za aviosaobraćaj, a 40,4% za ne-aviosaobraćajne prihode (8,58 usd/pax) i 4,1% za neoperativne prohode.
Kod ANT je situacija sledeća: prihodi vezani za saobraćaj su bar 68% , mada mislim da prelaze i 70%. To znači da su saobraćajne usluge ANT iznadprosečno skuplje.
Kod ne-aviosaobraćajnih prihoda to je kod ANT samo oko 27%. Pri tome svetski prosek kaže da aerodrom ostvaruje samo od prodavnica i poslovnog prostora 3,7 USD/pax a kod ANT je to samo 1,64 USD/pax.
Pri tome je rashodi ANT oko 13 usd/pax, a svetski prosek je skoro 17 usd/pax!
Kakav zaključak je moguće izvesti iz ovakve polu-analize. ANT posluje vrlo pristojno sa ogromnim prostorom za rast u oblasti dodatnih prihoda + dalja optimizacija troškova. To je verujem i recept da budućeg koncesionara: umerene cene aviosaobraćanih usluga + povećanje dodatnih prihoda + optimizacija troškova.

Odgovori
Pe

E ovo je ozbiljan post i ozbiljna diskusija a ne politicki epp.

Ma

Ne može jednim javnim preduzećem da upravlja a hoće državu da vodi. O majko moja kakav lažov.

Odgovori
Da

Neverovatna lakoca samoponizavanja. „Mi ne znamo, mi smo lenji, mi nemamo radnu etiku…“
Sve ovo sto je navo su besmislice. Koncesija znaci da ce se profit iseliti iz zemlje. Projekcija povecanja broja putnik i naplate usluga znaci povecanje profita. Srbija ce da uzme nesto unapred sto ce da podeli „burazerima“ i narod nista nece osetiti od toga.
Zalosno

Odgovori
De

Dakle ipak koncesija i Tesli….

Govorit cu o Skopskom aerodromu, „Aleksandar Veliki“ koji je pod koncesiju turske kompanije TAV. Dakle prije koncesije stanje aerodroma je naprosto kazano bilo zalosno. Odkad su dali aerodrom pod koncesiju aerosrom je bukvalno preporodzen. Od odprilike 650 000 putnika na godisnjem nivou prije koncesije, aerodrom sada ima odprilike 1.6-1.7 miliona putnika i letove do destinacija koje tada nismo migli ni zamisliti. Slicna je situacija i sa Ohridskim aerodromom „Sv. Apostol Pavle“. Dakle dajev vam primjer sa Makedonskim aerodromima koji su otisli pod kocesiju.
Licno moj staf je da ce Teslina koncesija biti samo jedan veliki dobrobit za Srbiju, jer ce se “ nauciti“ kako se vidi i radi sa jednim takvim resursem. Nije da mi neznamo ili nemozemo, vec nemamo zelje. To je problem svih balkanskih naroda. I naravno onda nam dodzu neki stransci „experti“ koji sa jednim normalnim radom uspu da oporavi ono koje mi nismo „mogli i znali“.
S obzirom da ce Srbija uzeti unaprijed deo novca, mislim da bi trebala drzava objaviti zasta ce se trositi taj toliki novac.
Moj osobni staf je da to srpski narod nesmije dopustiti vladi, da nekontrolisano trosi novac za svoju promociju.
Ipak ovo je samo moje osobno mislenje.

Odgovori
Bl

Nisam neki ekspert ali posle 5 minutnog guglnja na primeru zagrebackog aerodroma vidi se da je koncesioner „Paris Aéroport“ firma koja je 50,6 % u sopstvenosti francuske drzave. Slicni slucaj i sa aerodromom u Ljubljani upravljac Fraport a u Fraport vecinski akcionar pokraina Hesen a ako se josh malo procacka ispashce opet da je drzava ima nad 50% akcija drugo su penziski fondovi itn. Po ovome ispada da svi aerodromi u regiji su opet drzavni samo ne pripadaju drzavama na teritoriji kojoj se nalaze.

Po ovome ludost bi bila da se Aerodrom Nikola Tesla daje pod koncesiji i profit ubira druga drzava nego pametnije da se sacuva pa krene da kupuje aerodrome u okolini na primer u Tivtu.

Odgovori
Ne

Mislim da ljudi ne shvataju šta je koncesija. Umesto da sledećih 25 godina ubiraš po 20 miliona evra profita godišnje, ti uzmeš 500 miliona danas (izbacio sam NPV da ne zbunjujem). Znači, ubiraš profit! Onda dođe neko ko će da uradi dve stvari: malo će da optimizuje poslovanje (nema da se dovode tetke, strine, šurnaje i snaje), dovede neke ugovore u red (duty free, restorani, oglašavanje, itd.) i da razvije dodatne usluge na kojima će da zaradi dodatne novce. Moje mišljenje je da mi nismo sposobni sami ovo da uradimo zbog politike i demagogije. Gde si čuo da direktor aerodroma sa skoro 5.000.000 putnika ima platu od 1.200 evra????? Samo u Srbistanu.

Bl

Мени је јасно шта је концесија али тврдити да држава Србија само узима профит унапред је врло наивно, где је онда интерес концесионара. Онај ко узме аеродром под концесију за рецимо 500 милиона сигурно има у план да за 25 година удвостеучи уложено а то само значи да ће се 500 милиона одлити из Србије, јели сада јасно. А за то дали постоји неко у Србији ко може успешно да води аеродром уопште не желим да дискутујем са неким ко нема ни мало самопоштовања па своју државу назива Србистан.

Sl

Nisam siguran da rukovodstvo ne zna da vodi aerodrom,ali sam ubedjen da ovaj ne ume da vodi drzavu.Kao I obicno lupeta.

Odgovori
Be

Jel vi to ozbiljno?

Pogledajte sledeće….

-rast bdp od 2,8%
-pad nezaposlenosti na 16%
-mali deficit
-stabilnost Dinara (već tri godine izmedju 119 i 124 Dinara za €
-značaj drzava u svetu
-stotine uspešnih projekata: Air Serbia, Aerodrom Beograd i Niš, itd.

Izvini te, kako vi procenjujete dali neko dobro ili loše vodi drzava???

Vl

Beli, procenjujem, po tome da sve to što ti navodiš je čista statistika koja je upakovana pred izbore.
Evo ti činjenica iz vazdušnog saobraćaja koje mozes sam oko sebe da vidiš:

-Katastrofalna situacija sa linijom BEG-JFK. Kabinet Vlade izlazi sa predlogom PSO, da dobro pise public service obligations za tu liniju. Totalno neznanje koje se sprečava intervencijom DCV i smirivanjem panike. Zatim se izlazi sa tzv Uspostavljanjem linije BEG-PRN ne bi li se potezom očajnika privukli albanski putnici sa Kosova preko Beograda. Neću objašnjavati da li je to ostavarivo ili ne. Mala digresija AirSrbija ukida liniju za Istanbu, a u Februaru mesecu ukida sve letove za Hamburg zbog lose prodaje karata. O ostalim destinacijama ostavljam tebi da malo potrošiš vremena na istraživanje i analizu, a ne samo na propagandu na TangoSix.

-Aerodrom Niš nije nikakav uspeh Vlade Srbije. Ona i sada pokušavas na sve načine da onemogući dalji razvoj Niša. Vučić je legao na rudu i priznao uspeh Niša tek kada je bilo nemoguće sakriti činjenice. Tokom uspostavljanja linija sa Aerodroma Niš, znači pre godinu dan i više bila je potpuna opstrukcija iz Vlade Srbije. Čak se jedan visoko kotirani član opkladio da je Niš totalan neuspeh i da nikada nece uspeti. Danas ćuti i radi da onemogući dalji razvoj Niša.

-Totalna opstrukcija Aerodroma Ponikve i Aerodroma Morava od strane Vlade Srbije iako postoje dokumentovano izražene želje poznatih aviokompanija da lete sa tih Aerodroma.

-Profit Aerodroma Nikola Tesla je „svega“ 14 miliona evra za 2016. Pri tome do juna 2016 AirSrbija nije platila ništa za usluge koje je koristila. Počinje sa plaćanjem tek od Juna 2016, ali ni sada ne plaća punu cenu. Koliki bi profit bio da AirSrbija plaća punu cenu za celu godinu?

-I na kraju ako smo mi Srbi nesposobni da upravljamo jednim preduzećem to logikom razmišljanja znači da je Vučić takođe nesposoban da upravlja Državom. Ili možda on nije Srbin?

Be

@Vladimir

Ovo što sam ja naveo su oficielne brojke, tu nema dileme. To će ti potvrditi i fiskalni savet, svetsksa banka i svaka druga ustanova koja i nije deo vlade!

Ovo što ti pišeš su čista nagadjanja, ja nemogu da kazem da to nije istina isto kao što nemogu da potvrdim šta si napisao.

Da se linije zatvaraju i otvaraju to je sasvim normalno. Svaka avio kompania testira potraznju pa tamo gde se ne isplati redukuje ili zatvara linije. To nije ništa novo! Trzište se brzo menja!

Ponikve i Morava mozda nisu isplatljivi a mozda će tek biti. To će budućnost pokazati. I Niš nije od danas na sutra zivnuo!

A nije lepo da pišeš da je ovo na Tango Six propaganda!

A ako ti se ne svidja vlada ili Vučić, izadji na izbore.

Ja zivim u inostranstvu i politika me ne interesuje. Interesuje me samo da Srbija i RS napreduju i u tom slučaju gledam samo na „semofor“ koji je rezultat, „a utakmicu ne gledam“!

Ma

@Beli
Da li vi to ozbiljno? Ako potezete statistiku onda stvari stoje ovako:
Rast BDP-a:
BIH 3%, Bugarska 3%, Albanija 3.4%, samozvano „Kosovo“ (pojam bede) 4.05%, Rumunija 5%, Crna Gora 5.1%, Turska 3.3%, Slovačka 3.44%, pa malo egzotike: Bocvana 3.11% (inace tamo se umire od gladi), Eritreja 3.67% (i tamo se umire od gladi) Kiribati 3.075% Vanuatu 4%. Toliko o bednom rastu od 2.8% države kojoj treba 5-7% rasta u toku od minimum 10 godina , da bi ljudi prestali da umiru od gladi ili smrzavanja zato što nisu imali pare da kupe ogrev.
Za vreme Vućićeve vlasti zaduženi smo za 10 milijardi dolara, više nego za vreme mrskih žutih koji su krivi za sva zla ovoga sveta. Hvalte se suficitiom? Vratite ljudima onih 10% plata i penzija, počnite da isplaćujete obaveze (kao npr. povraćaj PDV-a firmama ili zakonska davanja) pa mi se onda javite sa podacima o suficitu. Kakav bi tek suficit bio kada bi vođa ukino plate i penzije.? Kakva bi tek to statistika bila! Smanjenje nezaposlenosti? Kako, kada nema povećanja zaposlenosti? Ili je u pitanju kreativna statistika-radiš bilo šta 1 sat u toku nedelje i nisi nezaposlen. Ili, nisi se prijavio na biro i nisi nezaposlen. O ovoj komediji ne treba trošiti reči. A, kada se ipak desi da Vučić nekog zaposli, on investira 10000 evra po radnom mestu u investitora, da mu poreske i komunalne olakšice, a radnik pored plate od 23000 dinara uz zaštitnu opremu dobije i pelene.
I na kraju o vazduhoplovstvu- megauspeh zvani Air Serbia: tu postoji ekskluziva, ali za sada ovoliko- sta mislite zasto se traze piloti za B737?

Be

@Marsal Peten

Losa su vam poredjenja i opet pisete stvari za koje nemate dokaze.

Crnoj Gori se digne BDP za 0,5% kada otvori jednu fabriku sa 500 radnika.
Bosna pocne da radi na autoputevima i digne joj se BDP za 1%. itd.
To su zemlje sa manje stanovnika i jos nisu ni usli u fiskalnu konsolidaciju, sta ce ih kasnije negativno iznenaditi. Samo sacekajte!

Zasto ne idete od toga da je Srbija pre 3-4 godine bila pred bankrotsvom i da je tesko izaci iz blata.
Zasto ne spomenete da je Srbija, za razliku od drugih zemalja koje ste spomenuli, u fiskalnoj konsolidaciji i da je zbog toga tesko doci uopste do pozitivnog BDP a kamoli do 2,8%.

Gde pise da se Srbija zaduzila za 10 miliardi. To je cista izmisljotina. Jeste se zaduzila jer je morala, ali sigurno ne toliko.

A sto se tice plata i penzija:
1. Moralo se to uraditi da se izadje iz opasnosti bankrotsva.
2. Deo toga je vraceno. Bila su do sada vec dva povecanja!!!
3. Nije svima smanjeno, a nekvi imaju sada vise nego pre smanjenja.

Vidi se da ste ili levo ili desno od centra i svasta preuzimate sa drustveni mreza. To je ok, samo tako dalje, mozda dogurate do funkcije u politici.

Air Serbia je MEGA MEGA MEAGA uspeh. A vi niste u stanju da ustanovite zasto trebaju piloti za B737.

Ovo je vec politika i nema smisla da sa vama vise raspravljam o tome.

Vl

Taman sam krenuo da odgovorim, kada ma Maršal Peten predupredi. Svaka ti je kao u Vladike Radeta Tomova Maršale!

Beli ako si u inostranstvu, u šta sumnjam, probudi se iz prijatnog sna života u uređenoj zemlji. Ako nisi, probudi se iz neprijatnog sna života u haotičnoj zemlji.

Koncesija Aerodroma je čista prevara i lopovluk. Voleo bih da neko sa vlasti zagrize mamac i krene u objašnjavanje detalja Koncesije. Plakaćete svi redom i ja sa vama tada.

Be

@Vladimir

Hvala Vladimire sto si me probudio.

O koncesijama znam verovatno toliko malo kao i vi. Pokusavam samo da razumem u cemu je rec.

Posto sam u inostranstvu vidim stvari odozgo i primecujem da se nesto dobro desava jer vidim paralele kao u Austriji.

VI NE VIDITE SUMU OD TOLIKO DRVA!

…a postoji mogucnost da sva drva srezete pre nego sto vam naraste bolja i veca suma. Pa ce to opet iz pocetka da je sadite pa cekate jos 30 godina da vam nikne drvo.

Vl

Beli napokon nesto tačno si napisao. Da o Koncesijama znaš jako malo, što svi ovde vidimo.
Pre nego što se zaletiš, samo da napomenem, možda i Ja živim u inostranstvu i možda mi je vazduhoplovstvo struka? Možda? A možda sam dijabola i bot SNS-a? Ko zna?

Al

E pa sa koncesijom se ne dešava baš dobro, moj Beli. Ako baš želite naučiti, eto Vam štiva:

http://tangosix.rs/2016/15/08/lekcije-iz-regiona-treba-li-aerodrom-nikola-tesla-dati-pod-koncesiju/

Be

Dragi Alene, nisam ja strucnjak za ovakve poslove a nije ni vecina osoba koji pisu ovde.

Mislim samo da po onome sto smo culi od premijera to neizgleda tako lose.

Mislim da Vucic nije naivan i zna sta radi. I ako je bilo losih primera u regionu, oni ce to uracunati i paziti da ne naprave iste greske.

Setite se kako je bilo sa Air Serbiom.
Kisa kritika, psovki, itd. I tada je bilo losih primera za preuzimanje dela kompanije od stranog investitora, pa sad je sve drugacije.

To je sve sto mogu da kazem/pisem

U ostalom, vreme ce pokazati sve!

Be

@Vladimir

Cim neko veruje vladi, on je bot! Super

Izgleda da su pola drzavljana Srbije botovi!

Teorije zavere su srpska jacina.

Ma

@Beli Hajde da krenemo od egzaktnih stvari. Javni dug 2012 je bio 17.7 milrd evra, a u ovom trenutku je 27.48 (videti http://www.javnidug.iio.org.rs). Dakle 9.8 milijardi evra Vucicevog zaduzenja. Izvinjavam se sto sam zaokruzio na 10 milijardi. Da li je dovoljan dokaz? Svaki sarlatan bi tako mogao da vodi ekonomiju. Sto se tice podataka o BDP-u pojedinih zemalja, mozete proveriti na npr. statisticstimes.com Da li je i ovo dovoljno? Kada kazete da Crna Gora otvori jednu fabriku i poraste joj BDP za 0.5%, isto vazi i za Srbiju. Upali jednu pec u Smederevu i to je 0.5% rasta. A sa obe peci, blago nama, skocismo za citav procenat! Uz jednu razliku: prosecna plata u CG u decembru je 509 eur a u Srbiji 437 eur. Za ovo cete morati sami da guglate. Siguran sam da se penzioneri raduju povecanju od 1.2% prosle i 1.5% ove godine. To ce im sigurno kompenzovati pljacku od 10%. A tek 3-4% povecanja u javnim sluzbama-Bog da ih vidi. Toliko zahvatanje u primanja niko nije sproveo osim Aleksandra Vucica, i to nije nikakva zdravorazumska fiskalna konsidacija vec nalog MMF-a, koji je njegovo bugojansko velicanstvo bez pogovora sprovelo. Kao sto sprovodi ovu nesrecnu koncesiju. Inace, kako drugi rastu vise od nas, a ne masakriraju penzionere i zaposlene u javnim sluzbama? Jedino gde ne postoji dokaz u nasoj raspravi je famozni jedva izbegnuti bankrot. To bi smo morali da verujemo na rec Aleksandru Vucicu. Istom onom koji se makar pet puta kleo sa nece da se kandiduje za predsednika. Ili da cemo procvetati 2014, pa 2015, pa 2016, pa… ili da ce otvoriti fabriku avio delova za Airbus i Boeing, ili fabriku cipova od 4 milijarde dolara, ili…Dakle, vrlo kredibilan izvor informacija. Rasprave, pa i one sa botovima, mogu biti zanimljive, ali samo donekle. Posle toga postaju jako zamorne. Ako vam nesto nije jasno oko koncesije pazljivo citajte postove g.Scurica i ucite. A propos „mega uspeha“ zvanog Air Serbija, dacu Vam jos jedan nagovestaj (posto odgovor na pitanje u vezi zaposljavanja novih pilota za B737 ne znate)-sta mislite zasto se produzava lizing postojecoj floti A319/320 i to na minimum 5 godina?

Pe

Beli,trebalo bi da znas da nikom nije vraceno nista od platq i penzija. Ljudi ce masovno tuziti drzavu ( i treba) , zato sto je na nelegalan nacin smanjila zarade i penzije. To ce mnogo kostati, veruj mi, a kao advokat se radujem…bice posla dok je takve vlasti.

Vl

Beli o ukusima ne raspravljam. Nikada.

Da pola Srbije brani SNS, Vladu Srbije i Vučica kao ti ovde kamo lepe sreće.

Svako argument ti se svodi na Vlada zna najbolje, Vučić zna sta radi. I slično.

Mo

Svaki koncesionar koji dođe bilo gdje, je najobičniji ulagač a vodi se najobičnijom poslovnom logikom: što veći profit u što kraće vrijeme. Modus povečanja profita od strane stranih ulagaća na balkanu je jednak – smanjenje rashoda za plaće zaposlenika i smanjenje njihovog broja. Isto tako niko neće čekati 15 do 20 godina do povrata ulaganja, za to vrijeme ko živ ko mrtav…

Odgovori
Dr

Iskustvo nas uci: Smanjenje rashoda, + povecanje prihoda, bez obzira po kojem osnovu… Pa su svi osim vise para iz sekundarnih djelatnosti glavninu namakli POVECANJEM CIJENA osnovne djelatnosti… Najfriskiji primjer, ZAG, od preuzimanja koncesionar je trazio, i dobio povecanje taxi u 2 navrata, trece je vec spremno… Mashala…

SKP kao primjer dobre koncesije je jako los primjer, jer je prije koncesionara bio urnisan, tako da nakon pada u provaliju i lebdenje u mjestu jeste napredak! Po potpuno istom statistickom principu je i BiH prve godine iza rata (96) imala najveci porast industrijske proizvodnje u svijetu (Kina se postidila) od skoro 80% u odnosu na godinu prije… Jedini problem je sto taj podatak ne pokazuje jasno da je godinu prije proizvedeno samo „100 tona“ svega u zemlji, a te godine „cak“ 180 tona…

P.S. Onaj ko misli da ce Srbija dobiti pre-paid >300 mil. € od koncesionara za BEG, plus jos neke mil. svake godine je na nekom dobrom „tripu“, i trebao bi ga podijeliti i nama ostalima…

Be

@Dren

Pa videce mo, hoceli neko dati 300mil ili nece. Ako nece onda aerodrom ostaje pod kontrolom drzave!

Ucimo i mi iz iskustva drugih! Jesi o tome mozda razmisljao ;-)

Vl

Beli, a da li si ti razmisljao da je ova „Koncesija“ već ugovorena pre pristupanja pisanju iste? Da li si razmisljao da je Vožd sve već unapred dogovorio?
Ili ti to već sve znaš?

Al

Beli jeste li vi proučavali koncesijske ugovore aerodroma. Ja jesam! I kažem vam jako je mali postotak koncesija aerodroma gdje je prvotno obečanje ispunjeno. Uvijek se naprave zaštitne klauzule, a onda se one i dese. Od sitnih makinacija (dizanja taxi, prijavljivanja gubitaka, investicija izvan ugovora koje su „bile nužne“ poput hitne obnove piste, a koje su rađene po nekoliko puta višim cijenama…) pa sve do ogromnim poteza poput „sudjelovanja“ u bankrotu nacionalne kompanije (Malev) i naplate profita iz budžeta Mađarske.

Mega korporacije koje su koncesionari imaju nekoliko puta veći godišnji budžet nego Srbija. Zamislite koliko oni plačaju advokate, ekonmiste i razno razne muljatore, pardon stručnjake za financijske „akrobacije“. Nemože tome konkurirati država u kojoj su stručnjaci plačeni 200-300 puta manje. Uvijek oni izveslaju i stave na svoj mlin.

Sad je samo pitanje koliko je Srbija nezavisna u ovoj odluci, ili je na to bila prisiljena od MMF-a i sličnih institucija. Ako je ovo drugo slučaj (a ne bi bila ni prva, ni posljednja, obzirom da je upravo to obrazac rada neokolonijalističkih boraca za tzv „globalizam“ i „liberalnu ekonomiju“), onda premijer treba nastojati naučiti na iskustvima, te pokušati izvuči što izvuči može. Naravno da on tako nešto ne smije priznati, ali argumenti poput „mi nemamo stručnjaka“ (pa plati ih iz inozemstva), „mi ćemo manje dobiti bez koncesionara“ (potpuna neistina), „uslijediti će ogromne investicije“ (bajke za malu dijecu, one će se desiti samo ako koncesionar bude prisiljen, ili ako će na taj način „oprati lovu“ kroz skupu gradnju nauštrp koncesijske naknade.

Još jednom vas upozoravam. Okružite se stručnjacima, čuvajte se, sigurno ćete izgubiti puste pare. A Aerodrom Beograd više neće štititi srpske interese nego one države Francuske, Njemačke, Finske, Italije, UAE, Kine… ili tko već dobije koncesiju, a većinski je vlasnik te kompanije.

Be

Alene, ti si strucnjak.

Samo mislim da Vucic nije glup i zna sta radi. Ugovor jos ne posotoji i neznamo sta ce da sadrzi.

Uci se iz losih iskustava drugih!

go

Alene….Ja ne znam odakle vama koncesija aerodroma BUD kad je to bila prodaja akcija (prvo 75% pa kasnije i ostatka od 25%). Nema koncesione naknade. Mađarska je prodala aerodrom na 75 godina i za to odmah dobila 1.9 milijardi evra za prvih 75%. Ne znam koliko je uzela za ostatak od 25%. Pri tome su novi vlasnici uložili nekoliko stotina miliona u CAPEX.
Zamisli odmah dobiješ 2 milijarde evra koje imaš u džepu ili se nadaš da ćeš zaraditi 3 ili 4 milijarde, ali moraš da čekaš 75 godina.

Ovo je je 2005 godine bio esktra deal za Mađarsku.

Dr

Izvini, ali po definiciji, ako si kupio, onda je tvoje dok ga ne prodas, a ne moze biti prodaja na 75 god… Ako je odredjen period, onda to nije prodaja, nego koncesija, tj. ustupanje na taj rok…

Al

Jel to bio i ekstra deal kada je Mađarska morala plačati naknad jer je Malev bankrotirao. Prijetilo se godišnjim iznosom od poal milijarde EUR. Koliko je stvarno uplačeno na kraju ne znam.

go

@ Dren Postoje i vremenski nedefinisane koncesije, kao i vremenski definisane prodaje u finansijama. Primeri beskonačne koncesije su recimo neke koncesije o vodosnadbevanju u J.Americi. Primer vremenski definisane prodaje je npr. svaki sell/buyback ili svaki repurchase agreement.
@Alen Koliko je Mađarska platila aerodromu BUD navedenu naknadu? Ne koliko se pretilo, pričalo, ili za koliko vi mislite da jeste? Koliko je to zaista bilo?

go

@ Alen

Moje info kažu da država nij eplatila niti forintu nikakve naknade. Štaviše, 2012 godine kad je Malev otišao u istoriju povećali su porez na imovinu aerodromu preko 50% i za to je aerodrom tužio državu, a ne za Malev. Investitori su da bi opstali morali da traže od vlade dozvolu da se zaduže više nego što je ugovorima bilo dozvoljeno.
Videćemo da li su uspeli jer većina tog duga dospeva u sledećih 2-3 godine. Uspeli su da vrate putnike i imaju pad od manje od 5% pax 2012. godine..obe godine kada je Malev koji im je donosio 38% putnika bankrotirao.

Al

Nitko ne kaže koliko je na kraju plačeno, samo se spominju stotine milijuna (po nekima i 3,8 milijardi USD) koliko bi aerodrom mogao naplatiti od Mađarske. Reuters se o tome poprilično raspisao.

A onda je Mađarska otvorila poseban ured koji je trebao dovesti što više prijevoznika da se smanji udarac na budžet. Isto tako su postavili to povečanje poreza da pritisnu aerodrom, ali i umanje posljedice bankrota Maleva (sječam se da su proglasili aerodrom u istoj zoni kao i centar Budimpešte, li čak i skuplje od toga).

Na kraju je HOCHTIEF AirPort preimenovan u AviAlliance, a onda su to prodali iduće godine kanađanima Canadian Pension fund Public Sector Pension Investment Board. Tako da bog sam ne zna što se sve iza toga zbivalo i koliko je na kraju plačeno.

Ono što se zna je da i ovdje postoje tajni anexi, te da postoji klauzula koja štiti koncesionara (vlasnika).

go

Pa ja sam napisao. Nije plaćena ni jedna jedina forinta.

Mađarska je do sada (od 2005) od aerodroma uzela preko 2 milijarde EUR. Pri tome broj putnika konstatno raste sa tim malim pasom od 5% nakon bankrota Maleva.

A da se novi vlasnik morao zaštiti od mađarske države svedoči upravo primer prvog vlasnika aerodromske kompanije kome je 2001 naprasno odlukom vlade oduzeto pravo upravljanja aerodromom (u Mađarskoj imovina aerodroma je uvek bila direktno državna, pa i sada) pa su morali da ih tuže da bi povratili uložene solde.

Al

Imate li kakav izvor koji potvrđuje da nije uoplačeno ništa novaca? Po ugovoru obveza je bila, ne vjerujem da bi Hochtief tako lako odustao od naplate gomile novaca iz budžeta.

Naravno da Ryanair, Wizzair i niz LCC koji su uskočili umjesto Maleva nisu mogli adekvatno sudjelovati u prihodima BUD. Svi znamo kako Ryanair pregovara, a posebno kako je pregovarao prije 5 godina i kakve cijene on uspije ishodovati. Ni Wizz nije nimalo bolji. O nedostatku business putnika, rapidnom ukidanju Hainanove linije za Peking i Americanove za New York samo tjedan dana nakon zatvaranja Maleva da i ne govorimo.

go

Imam, isti Reuters koga ste spomenuli. ( http://www.reuters.com/article/uk-budapest-airport-idUSLNE90E01D20130115) Kao sto vidite operatori su tek bili „examining the possibility“, a kao pravniku (mislim) „hardship clause“ vam je sigurno poznat. Ako se veoma ugrozi ili prestane razlog postojanja ugovorne obaveze strana ima pravo traziti da jos se vrate novci.

Inace, mislim da je, Ryanair bio naisao na jos tvrdjeg pregovaraca. Ryanair je dva puta rezao linije u Bud..i to 2010 i 2012. jer operater cak ni nakon bankrota Maleva nije pristao na njihove uslove. I Ryanair se svaki put vratio.

Al

Hvala gorkov na ovom podatku. No, to još uvijek ne znači da nije bilo troškova ili čak uplata, samo one nisu bile u tom obujmu.

Činjenica je da je vlada Mađarske oformila poseban ured i donijela odluku da je primarni cilj Vlade smanjiti posljedice bankrota Maleva i da će sve resurse usmjeriti na dovođenje što večeg broja prijevoznika. Ako ništa drugo to košta opak novac.

Da je bilo opakog rata vidljivo je i iz činjenica ovog „ultra poreza“ koji su uveli BUD.

Kako god sve skupa nije prošlo mirno, a sigurno ni jeftino.

A što se tiće Ryanaira, jasno je da su uspjeli natjerati BUD na „drugačije uvjete“ posebno sa onim torovima (iskreno ko za stoku) i nadstrešnicama. Da imaju iste uvjete kao i drugi koristili bi normalne gateove pod istim cijenama. Jest, smanjili su oni broj linija, ali iskreno vjerujem da je to posljedice „rata“ sa Wizzairom koji se nije dao u svojoj glavnoj bazi, a ne posljedica vrlo teških uvjeta.

A što se tiće „hardship clause“ to je upravo umotvorina za koncesije i slične poslove koja omogućuje koncesionarima da pravila razvlače ko kaugumu i makiniraju istima. Volio bi da ja u svom poslu imam „hardship clause“, ali nitko neće na tako što pristati. Svi smatraju da je rizik moj, pa i u slučaju štrajka, elementarnih nepogoda… Čak mi ni država u tim slučajevima ne bi dala odgodu plačanja poreza, a kamoli pomogla.

go

Verujte da je bilo bilo kakvih naknada ne bi operater bio primoran da digne kredit(e) od čak 1,4 milijarde EUR da bi preživeo pad Maleva.

Hardship clause je normalan u slučajevima kada ti nešto platiš unapred za više godina korišćenja i očekuješ da ćeš moći da to i koristiš pod normalnim uslovima. U vašem primeru, da ste vi platili porez za 75 godina unapred, a da zbog nečega niste mogli poslovati verujem da bi se dalo i o tome razmišljati, no ovako redovan porez se plaća „ex post“ a ne „ex-ante“. Čak i u najoštrijim koncesionim ugovorima, onim naftnim, država ima razumevanja iako sav rizik istraživanja pada samo na koncesionara.

Al

No gorkov do sada smo od Vas mogli čitati fascinantne i ekzaktne podatke. Ovo je ipak samo pretpostavka. Toliko puta ste tvrdili da ne treba pretpostavljati. Eto, mi ne možemo znati zašto je prethodni koncesionar digao kredit, niti zašto je bio primoran prodati svoj udio, ima li to veze sa Malevom, odnosom Mađarske ili se radi o jednoj od brojnih drugih mogućnosti. Dok nemamo ekzaktne brojke sve se svodi na pretpostavke i vjerojatnoču, zar ne?

go

Nema tu baš niti jedne pretpostavke. Operater je 2007 kupio koncesiju od BAA uglavnom plaćajući je kreditom uz obavezu da maksimalno kreditno zaduženje u budućem poslovanju bude 11x EBITDA. Sposobnost da se kredit servisira bila je uračunata u biznis plan i oslanjala se na projekcije saobraćaja i prihoda. Ukoliko se pređe limit kreditnog zaduženja kreditori imaju pravo aktivirati sva sredstva obezbeđenja jer je kreditni limit ugovorna obaveza. Od 2012 padom Maleva projekcije broja putnika i prihoda se baš dosta razlikuju od planiranih i operater je bio u opasnosti da premaši limit of 11x EBITDA. Zbog toga je bio primoran da traži refinansiranje. Bar je lako naći informacije o ovome događaju zaista. To je navjeće refinansiranje u istoriji Mađarske. Svi su o tome pisali.

Al

I to nedaje odgovor na moje pitanje.

P.S.
Svi mi imamo svoje rizike kad ulazimo u investicije. Samo meni je 30.000 EUR egzistencijalno, a ne 3 milijarde. Naravno, egzistencijalno je egzistencijalno, samo je stvar o kojem broju ljudi se u toj egzistenciji radi (moji djelatnici i njihove obitelji, spram nekoliko desetaka tisuća ljudi u mega-korporacijama). I ako ja propadnem malo će se raspisati novine, par ljudi će se okrenuti zamnom, i prestat ću biti vijest za 2-3 dana. Ako propadne Ivica Torodić to će trajati 2-3 godine, a ovi o kojima pričamo su potpuno druga kategorija. Globalna kategorija.

go

Odgovora nema, jer nema pitanja. Postoji samo fundamentalno nerazumevanje korporativnih finansija.

No evo pitanje od pre neki dan i iz stvarnog sveta. Heinz Kraft ima godišnji profit od oko 600 miliona EUR. Ponudio je da kupi Unilever za 143 milijarde EUR? Šta mislite kako bi oni to platili (deal je povučen u međuvremenu)? Tako što će 240 godina skupljati po 600 miliona ili bi se zadužili, a zaduženja kasnije plaćali iz profita nove firme?

Primer BUD aerodroma je promer uspešne koncesije za državu. Em je uzela 2 milijarde unapred, em je koncesionar unapredio sve na aerodromu, em broj putnika konstantno raste sa povezanim efektima za ekonomiju.

Do

Ili aerodrom hrani partijske parazite, drzava ga ,,sisa“ pa na kraju ode ni kriv ni duzan u minus. Joj Vucko, Vucko…Ubedi ti nas, da je sve tudje sladje.

Odgovori
Sa

Jedan jedini konkurs po sili profesije nije sproveden niti u jednom drzavnom preduzecu!
Niti jedno jedino drzavno preduzece nije dobilo profesionalni, de-partizovani menadzment! Kadrovi tipa „Pecenjara“ su postavljeni u skoro 100% slucajeva!

I onda neko sebi da za pravo da izjavi: „Bilo da dođu Kinezi, Arapi, „Vinci“ (Francuzi), Nemci. Bolji su nego mi u svemu.“ !!???!!!!

(…i to ne „neko“, nego bas onaj koji je te ljude postavljao).

Zakljucak o „Koncesija: Da/Ne?“ posle svega – izvucite sami! Pametnom je dovoljno.

Odgovori
Be

@Saves(t)ni Gradjanin

DA!

Mi srbi mozda imamo dobre pevace, ljude koji pricaju dobro viceve, dobre sportiste, veseljake itd. ali kada pricamo o ekonomiji, menadzerima, strucnom kadru na visokim pozicijama… e tu smo naj slabiji!

Razmislite malo, gde smo mi to u proslosti skupili iskustvo u privredi i koji su to nasi uspesni Direktori???

Pe

Beli jesi li ti aleksandar licno kad toliko samo o svojim uspesima??? Pa u srbiji je sve izgradjeno u sfrj!!!!!

Vl

Direktor InexExporta Aleksić
Direktor Energoinvesta Blum
Direktor JAT-a Krunić

Dovoljno?

Ro

Davanje aerodroma Nikola Tesla na koncesiju jeste najveci dogadjaj u razvoju Prve Srpske vazdusne luke u dvadeset prvom veku. U oblasti razvoja aerodromske
Infrastrukture Srbije.
Ko to nerazume taj je Brozov ucenik.
Sa nadom za razvoj aerodroma Srbije, ostajte u svakom dobru. Iz predprolecne Srbije, ped let za Sydney,
Rodney & Aviation Squad.

Odgovori
Vl

Rodney Koncesija Aerodroma Beograd je čista lopovluk i kriminal. Kad budes saznao detalje pod kojima se sprovodi Koncesiaj seti se šta si ovde ovom prilikom napisao.

Pe

Vladimire, ne bi bilo loše da nas uputite u vaša saznanja. Vidim da ste ubacili u četvrtu predizbornu brzinu a kampanja još zvanično nije ni počela. Sacuvajte nešto i za finiš. Do sada sem fraza tipa „pljacka, lopovluk i kriminal“, „videčete ko stoji iza toga“ ništa konkretno niste rekli. Ups da, pošto samnom ne komunicirate uputite gospodina Rodney-a.

Al

Rodney,
sluštajte me sad, i slušajte me dobro. Ni dana radnog staža nemam u komunizmu, ni na koji način nisam Brozov učenik, ima uspješnu firmu već 25 godina koja nikada nikome nije bila dužna, ni dana nije imala blokade, čak ni tijekom rata i najvećih gospodarskih kriza. Zapošljavam ljude, izvozim, stvorio sam internacionalni brend ni iz čega.

Ne dozvoljavam vam da me nazivate Brozovim učenikom. To je bezobrazno, neistinito i nadsve nekulturno.

I ja vam, kao nebrozov učenik kažem, jako je malo koncesija koje su bile pozitivne. Posebno u „trećem svijetu“. Koncesija infrastrukturalnih objekata je 4. faza neokolonijalizma pod plaštom globalizacije i tzv. neoliberalizma. Ostavite me sa investicijama velikih poduzeća na zapadu i „prebacivanja vlasništva“ (iako je i tamo bilo i te kako makinacija i loših primjera) i pogledajte primjere iz okoline. Zašto više od 50% vlasništva najvećih operatera aerodroma u Francuskoj, Italiji, Finskoj, Švedskoj, Njemačkoj, Belgiji, Nizozemskoj, Norveškoj, Švicarskoj… drže države ili regionalne vlade? Malo ih je na zapadu gdje je operater aerodroma privatna kompanija i gdje država nema kontrolu.

Mudrome dosta.

P.S.
Očekujem ispriku za „brozovog učenika“. Vidite ja vama nikad nebih pridodao epitet „kolonijaliste“. Ni nakraj pameti mi ne bi tako što bilo, samo navodim plastičan primjer koliko je takva komunikacija krajnje nekulturna i neprihvatljiva. Stvar kućnog odgoja.

Dr

Ja za razliku od Alena jesam Brozov ucenik, i na to sam ponosan… Ne braneci njegove greske, kojih je bilo kamara, imao je jos vise pogodaka, a i nesto sto ove blijede kopije sada nemaju, tj. SVOJE JA ! I radio je na tome da i mi svi to razvijemo, a ne samo da se savijamo da nam sto bolje „udje“… Na zalost, nije mogao pozivjeti 150 godina, da par generacija odraste imajuci svoje JA, pa da nam nije odmah strano *ovno sladje nego nas kolac…

I znao je i smio reci Popu=Pop, a Bobu=Bob… Za razliku od nasih sadasnjih vladara, koji od vizije imaju samo TELEviziju…

Da

Alene,

Rodney je poznat na srpskom vazduhoplovnom internet prostranstvu, kao deka koji ceo zivot proveo u Australiji, verovatno pobegao kao pripadnik Srpskih cetnika jos 40 ih godina i mrzitelj lika i dela Broza i Jugoslavije, koji se zalaze za rasprodaju i amerikanizaciju celokupne imovine Srbije a narocito aerodroma. Jedini argument mu je da je ovo sve Brozovina, da smo mi najgore komunjare i da nas treba rasprodati. Tako da nemojte vase iskustvo trositi na takve likove, uvek ih je bilo. Valjda ce uskoro da izumru.

Ne

Alene, sjajan si kao i uvek! Svaka cast

Al

;-)

Vl

Evo još nekih činjenica.

U krugu od 500 km vazdušne linije nema jedne jedine uspešne koncesije. Sve redom su sprovedene na katastrofalan način i izmenama osnovne dokumentacije putem Aneksa.

-Budimpešta, primer Koncesije gde je Koncesionar tražio garanciju da će nacionalna aviokompanija biti garant broja linija i putnika. Svi znamo šta se desilo sa Malevom. Shodno tome Madjarska Drzava nije dobijala nikakav deo sve do skora, nego je još upumpavala novac u Aerodrom i džepove Koncesionara. Sve legalno po lošem ugovoru.

-Zagreb, primer kako se dodatnim aneksima promeni kompletan smisao javnih dokumenata za Koncesiju. Postoje četiri Aneksa. Aneks broj 4 je stroga tajna i nigde nije objavljen. Zapitajte se zašto.

-Skopje, primer Koncesije gde je Aerodrom pred totalnim rasulom uzet za „male“ pare, pa sada ispada da Aerodrom buja. Rupe na zidu se već pojavljuju. Najgora je odluka da se eksluzivno pravo da jednom avioprevoziocu. Slično je sa Tuzlom, ali ona nije valjan primer za Koncesije.

-Priština na kraju, kao najgori primer, gde je katastrofalno sprovedena Koncesija dovela do enormnog povećanja cena usluga, pa mnoge aviokompanije ozbiljno pomišljaju o prelasku na Aerodrom Niš da pokriju tržiste Kosova.

Čeka se rezultat Koncesije Sofije, pa tu nema podataka. Inače u par spomenutih Koncesija, otvoreno ili prikriveno je učestvovao budući Koncesionar Aerodroma Beograd. Koliko uspešno prosudite sami.

Odgovori
Pe

Naravno, nije aerodrom dok vašem Ryan-u ne spusti pantalone, jasno..

Al

4 anexa? Ja znam za dva! Od kojih je jedan objavljen na jedvite jade nakon ogromnog pritiska suvlasnika ZL Zagreb (grad Zagreb kao 35% suvlasnik), dok 2 nikada nije objavljen. Kažeš da 4. nije objavljen? A gdje su objavljeni 2. i 3. Ako znaš, molim te pošalji.

Vl

Greska. Moja greska. Ćitajući materijale negde pročitao cetiri dokumenta, a zadnji nije objavljen. U glavi ostao taj broj. Taćno je dva Aneksa, a a drugi nije objavljen.

Vl

Pametni znaju da kad privatni Koncesionar dođe LCC ima da zaposedne Aerodrom.

Pogledati primere Budimpešte, Skopja, Prištine, a uskoro i Sofije.

Onim ne pametnim ne pomaže ni nacrtati.

Д

Аеродрому не треба концесија,сваке године се оствари екстра добит и са тим парама може да се сређује.Велике су паре у питању,знам то јер радим на аеродрому.Проблем је Air Srbija пропала компанија која је губиташ

Odgovori
Mi

Sada će Vučić da ode sa vlasti, pa više nećemo biti toliko lenji i nesposobni. A nadam se ni da pilote više niko neće nazivati šoferima.

Odgovori
Ma

Aerodrom NIkola Tesla vec 6 godina radi na prosirenju i renoviranju, kompletno iz svojih izvora prihoda, bez zaduzivanja. Do 2013 godine, rapidno se sirio, dogradio T2, instalirao nove mostove, svake godine rastao broj putnika i onda… dosao Vucic. Ubacio Air Serbiu u pricu, direktora koji je doprineo rastu firme oterao u zatvor i unistio mu reputaciju na bazi price da je „dao popuste WIzz air-u“ (a AS otpisani svi dugovi i date usluge 2 godine dzabe na pricu drzavne tajne), postavio svoj menadzment koji je dao sve moguce privilegije Air Serbii, potpisali sve ugovore o saradnji, otpisali dugove Air Serbia i time direktno ostetili kompaniju i stopirali razvoj aerodroma. Nakon 2 godine finansiranja Air Serbie, Vucic je resio da uzme jos para tako sto ce da da koncesiju nekom svom partneru. Medjutim, krenuo je da rapdino siri i uredjuje aerodrom, verovatno da bi koncesionar imao sto manje obaveza. E sada, uslovi. Aerodrom trenutno ima oko 100 miliona eura prihoda godisnje i neto dobit od 20 miliona eura (bez nenaplacenih potrazivanja od AS). Za 25 godina, cak i da nema rasta nikakvog sto je nemoguce, to je cifra od 500 miliona eura ciste dobiti i 2.5 milijardi eura prihoda. Sa tim parama, aerodrom moze sam da se izgradi, bez ikakvih kredita i da donosi Srbiji ogromnu dobit na godisnjem nivou. Ovako, dobicemo maks 200 miliona eura da zakrpimo rupe koje sad cure, jer ce otici na javnu potrosnju, verovatno pred izbore da se povecaju plate i penzije i narednih 25 godina po 10 miliona eura koncesione naknade. A dobit ce godisnje da bude blizu 100 miliona eura sa svim ulaganjima u njega. Tako da racunica je prosta – Srbija se tera u bankrot. To je nasa koncesija u Srbiji, analizirano od strane laika.

Odgovori
Ai

Zoran Ilić je rekao 17 miliona putnika za 25 godina. To je godišnji rast od tačno 5% u pesimističkoj verziji. Kako su konsultanti došli do tog broja? Da li su računali na LCC ili će rasti Air Serbia? Ili su jednostavno lupili 5%? Ako je samo 5% kako kaže Ilić, to znači da će za 10 godina aerodrom imati samo 8 miliona putnika, što se može opslužiti bez novog terminala. Vučič kaže da će biti 8 miliona ali već 2020 za razliku od Ilića, i za takav rast mora novi terminal. Ko od njih zna tačno? Jel neko pitao kakve planove ima Air Serbia u sledećih 5 do 10 godina? Kondić je rekao 25 do 26 aviona u tom periodu što je otprilike 7 do 8 miliona putnika na aerodromu, tako da je Ilić u pravu.

Osim ako se Etihad i Vučić ne dogovore da novim petogodišnjim EY-JU ugovorom zajendno ulože novi kapital i Air Serbia nastavi da raste kao 2014, onda treba novi terminal i ostalo. Ali odakle tolike pare Srbiji da opet ulaže? Od koncesije, jer ne mora da odvoji ni dinara iz budžeta ni za terminal ni za avio prevoznika.

Koncesija je dobra jer će tih par stotina miliona moći da posluži kao isplata Etihada (ako se oni povuku), ili ako se ne povuku onda kao ta injekcija kapitala koja je neophodna da bi Air Serbia obnovila flotu (ATR, Boeing, novi širokotrupni) i nastavila da raste. Umesto iz budžeta, te pare daje koncesionar plus pravi novi terminal a na duže staze dobija te pare nazad kroz veliki rast prometa na aerodromu.

Odgovori
Pr

V.D. Gen. Dir. ANTa; Sasa Vlaisavljevic covek koji je pobrao niz nagrada kao uspesan ovo i uspesan ono. Skoro ga niko nikad nije cuo da nesto prica i vodi igru. In cak i NE zna engleski. Ko ga tu drzi i cemu on sluzi ? Verujem da ga nema ANT ne bi to ni osetio ni na duzi rok jedino bi eto falio kad treba nesto da se potpise doduse on uvek nekog ovlasti.
Pa sad sposobni smo mi ili ne !?!?

Odgovori
Be

Ovo je ludilo šta se piše.

Klasična srpska priča, sve prešlo u politiku. Vidi se da se izbori priblizuju. Zato ja iskačem!

Sretno momci!

Odgovori
Pe

Beli, opusti se, samo par lobista koji moraju da odrade svoj angažman.
Od njihovih argumenata naravno ništa ne čusmo ako im postaviš pitanje lepe etikete.

Iv

@ Beli
„Mi srbi mozda imamo dobre pevace, ljude koji pricaju dobro viceve, dobre sportiste, veseljake itd. ali kada pricamo o ekonomiji, menadzerima, strucnom kadru na visokim pozicijama… e tu smo naj slabiji!“
Izgleda da si se samo kretao u drustvu pevaljki pa nisi uspeo da sretnes vise nego uspesne Srbe koji i te kako znaju da se bave svojim poslom i ne dozvoljavaju da im neko sa kupljenom diplomom prica bajke. Cela moja ekipa sa postdiplomskih sa Ekonomskog fakulteta je primer uspesnih ljudi, ali oni su interesantni samo strancima. U domacim firmama za njih nema mesta. Pogodi zasto.

Bo

Nije tačno Alek. Mi smo sposobni, a ti ne želiš da napraviš pravnu državu i građansko društvo (sistem) koji će ugušiti sve anomalije koje prate sadašnji rad institucija. Da kreiraš Sistem u kome se uvodi transparentnost i koji će da nam obelodani u svakom momentu, koliko NT prihodi i gde se troši novac, te pokaže sistematizaciju radnih mesta i biografije svih radnika, školsku spremu i td. Sistem u čiji je temelj vladavina prava, kao u svakoj modernoj zapadnoj zemlji.
Dakle, za ovo samo treba imati volju!
Ali AV to ne želi, njemu je lakše da lovi u mutnom i da od koncesionara dobije nakon obavljenog posla ono što mu sleduje – %, u milionima naravno.

Dakle, ovde o struci ne treba pričati, ovo je čista politika! Neko napisa za Bor, Smederevo – odgovor je isti.
Možemo doći u situaciju teorijski kao sa železarom US Steel. Da Koncesionar uzme novac-profit i odjednom pobegne. A narodu ostavi dugove a Vlada prihvati radnike. Ko posle to plaća – mi. Ili da svo vreme poput FIAT-a prijavljuje da je gubitaš!

Odgovori

Невероватно је о чему власт прича. Па уместо да АНТ узима друге аеродроме под концесију или управљање, ми расправљамо о томе да ли је добро или не да АНТ иде под концесију… Невероватан дух самопорицања и самоомаловажавања. Па то није за озбиљну расправу о бизнису, већ за озбиљну расправу о психичким обољењима и стањима. Има људи у Србији (и на простору СХС), који умеју успешно да управљају са компанијом чији су приходи око 100 мил. евра. У Делти, Агрокору, Атлантик групи, Мојим брендовима имате бар 100 људи, коју управљају са прометом вишим од 1 милијарде евра. Па није то неки немогући подухват или квадратура круга. Баталимо у расправи више ове ботове и политичке „сртучњаке без радног стажа“.

Odgovori
So

Surovo realan ali bi i dodao da mi ne umemo i drzavom da upravljamo.

Odgovori
tf

Ako mogu biti brutalan.. Mi Srbi ne možemo da vodimo državu kako treba.. a to kako smo dobri i sposobni su priče za malu djecu ;) Čast izuzetcima! Imamo možda 50-70 godina pravog kapitalizma.. dok Njemačka..Emgleska imaju 200..
Da skratim priču Teslu pod hitno dati pod koncesiju!!!
Budimo realni pa pogledajmo šta je ko uradio od svoje države u zadnjih 25 godina..
Srbija..Češka..Hrvatska..Slovenija.. vidi se odmah ko je pobjednik tranzicije!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Svarog na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

@Dusan Petrovic Dijelovi rakete poslije eksplozije nisu dokaz obaranja.Kao sto buster raketnog motora iskandera koji je uletio u stan nekom gruzijcu u goriju 2008-e nije dokaz obaranja iskandera u gruziji.

28. Mar 2024.Pogledaj

max na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

@Ljuba kakve veze pomoc Ukrajini ima veze sa bilo čime navedenim? Plus zašto bi pomoc napadnutoj zemlji po povelji UNa u bilo kojem kontekstu bila loša stvar?

28. Mar 2024.Pogledaj

max na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

Jeste li kad gledali kako izgleda gašenje požara? Zavlače se u uske usjeke, izmedju drveća, dalekovoda. Cilj je ispustiti vodu čim bliže požaru jer ako je bacate iz visine pretvori se u izmaglicu koja nema nikakvu svrhu. Potpuno neizvedivo po noći osim na nekom ravnom platou za trening/marketing da takva mogućnost postoji.

28. Mar 2024.Pogledaj

Topčider na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

@Nenad(original,iz Srbije) https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1 Mislis ovoliko "dobro"ide putinovoj vojsci sa 20 posto osvojene teritorije i par poljana po 100 kvadratnih metara...Nemoj meni samo da prodajes inostranstvu zutu stampu,to mozes u tvom krugu ljudi sa istim ubedjenjima i imaginacijama.Inace,Oryx je medjunarodno nezavisan i priznat portal koji skuplja podatke sa terena i belezi samo verodostojne podatke o unistenju…

28. Mar 2024.Pogledaj

Dejan na: Hrvatska potpisala ugovor za dodatnih 8 helikoptera UH-60M

Vitalni dijelovi su oklopljeni i bez dodatnog oklopa.

28. Mar 2024.Pogledaj