BEG airport status
LYBE 2007:00 Z 260°05KT CAVOK 10/05 Q1027 NOSIG=
[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane planira treću fazu modernizacije MiG-ova 29, ugovor za njenu realizaciju još nije potpisan, realizovaće se tek posle prve dve faze Konferencija za medija ministra odbrane o rezultatima njegovog ministarstva u prvih 100 dana rada Vlade Srbije / Foto: Ministarstvo odbrane

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane planira treću fazu modernizacije MiG-ova 29, ugovor za njenu realizaciju još nije potpisan, realizovaće se tek posle prve dve faze

Kako je za Tango Six rekao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, pregovori o trećoj fazi, odnosno modernizaciji 10 letelica MiG-29 Vojske Srbije traju, ali nikakav ugovor još nije potpisan. Potvrdio nam je da će precizniji detalji o obimu modernizacije biti poznati tek nakon okončanja prve dve faze osnovnih tehničkih radova, kao i da će realizacija treće faze doći tek posle prve dve.

Na današnjoj konferenciji za medije ministra odbrane i njegovog vojnog kolegijuma načelnika vojnih uprava i agencija povodom predstavljanja rezultata rada Ministarstva odbrane u prvih 100 dana rade Vlade Srbije, Tango Six je iskoristio priliku da postavi pitanja o modernizaciji MiG-ova kao i novim dešavanjima u Muzeju vazduhoplovstva.

Treće faze će biti ali ne još

Odgovarajući na naše pitanje o konkretnijim detaljima vezanim za treću fazu, Miloradović je potvrdio naša izveštavanja u prethodnim danima uz ponavljanje plana, odnosno želja, o obimu i dubini modernizacije.

Plan modernizacije i dalje nepromenjen / Foto: Ministarstvo odbrane

Treća faza dakle postoji kao definicija želja srpske strane, razgovori o njenoj relizaciji jesu počeli ali će ona doći tek nakon višemesečnog (možda i višegodišnjeg) procesa rada na prvoj i drugoj fazi. Nikakav konkretan ugovor trenutno nije potpisan jer se čekaju iskustva i zaključci iz prve dve faze:

– Kao što smo više puta rekli, radiće se u tri faze. Prve dve faze odnose se na procese donošenja aviona u vlasništvo republike Srbije, remont i prevođenje na održavanje po tehničkom stanju uz obezbeđivanje logističkog paketa za dugotrajnu, rekli smo od 10 do 14 godina upotrebu, što šest aviona koji su došli iz Rusije, što četiri koje već imamo.

Treća faza tehnološki i u svakom drugom pogledu dolazi posle prve dve faze koje su već u toku. Treća faza je u najvećem obimu dogovorena, svi tehnički razgovori i pripreme su završene, odgovarajuće ponude su pred nama i predstoje završni pregovori i potpisivanje ugovora.

Zašto to do sada nije završeno? Prosto iz razloga jer treća faza tehnološki dolazi posle prve dve faze. Postoji takođe i mogućnost da se tokom radova na prvoj i drugoj fazi dođe do zaključaka šta i kako treba promeniti u okviru treće faze koja se odnosi na, da tako kažem, drugi deo modernizacije aviona i opremanje najsavremenijim ubojnim sredstvima. – rekao je Miloradović i ponovio željenu dubinu modernizacije. Nešto što je već izjavljivao u prvim danima objavljivanja projekta ruske donacije ali i neke nove detalje:

– Grubo govoreći bez navođenja baš svih detalja, a da maksimalno izađemo u susret želji javnosti, pogotovo stručne da sazna šta je to, pre svega će biti izvršena modernizacija radarskog sistema na svim avionima. Biće izvršena modernizacija napadno-navigacijskog sistema, zatim modernizacija sistema upravljanja naoružanjem, dakle biće integrisani blokovi elektronike i instalacije koji će omogućiti upotrebu nove generacije vođenog vazduhoplovnog naoružanja, biće urađen novi digitalni „data logger“ odnosno uređaj za registrovanje parametara i podataka leta i tako dalje.

Što se tiče vazduhoplovnog naoružanja kojim je planirano da letelice tokom treće faze budu opreljene, radi se o najsavremenijoj, da kažem sledećoj generaciji vazduhoplovnih raketa vazduh – vazduh u odnosu na one kojima smo mi već opremljeni, znači kako o raketama sa poluaktivnim radarskim samonavođenjem sa većim dometom od postojećih, tako i raketama sa aktivnim glavama za radarsko samonavođenje, zatim je predviđeno opremanje raznim vrstama vođenog vazduhoplovnog naoružanja vazduh – zemlja. Osim toga, kao što znate, pored novog naoružanja ići će i zemaljska oprema za održavanje i dijagnostiku tih raketa, proveravanje novih sistema na avionu, obuka, dokumentacija i tako dalje. – rekao je Miloradović za Tango Six.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

R

Modernizacija i uvodjenje novih oruzja u nekom razumnom roku bila bi dobar potez, ali odgodjena modernizacija to ne bi bila jer ne smatram racionalnim ukoliko bi se nakon modernizacije zrakoplovi koristili manje od 700 sati naleta po aparatu. Svih deset ima resurs od 7000 sati naleta nakon remonta, plus preostali resurs do isteka sadasnjeg resursa. Kada se zbroji trosak remonta, modernizacije, opreme, osoblja, oruzja, goriva, maziva….., koliko ispada cijena sata leta ovog MiG-a????

Odgovori
P

$9000/ po satu leta

f

Ovo su oni za koje neki tvrdiše još prije 2 godine lete im samo 3 pa ove godine lete im 1 ili 2 , padaju kao cigle , dobili smeće . I nakon toliko godina rekordnih sati naleta od remonta i vježbi bojevom municijom do proizvodnje dodatnih mladih koja i dalje traje jer svi dvosjedi lete Možete nad Hrvatskom vidit formacije od 5, 7 , 9 migova 21 u zraku! Oni su nama odradili i odrađuju ono za što su remontirani do dolaska novih i nalete i uređenja pista , zadržavanje mehaničara i uvođenje novih do daljnje proizvodnje mladih pilota sa čim vi tek treb da krenete . a ovaj vaš posa sa MIG 29 biće koma prema našem remontu!
https://youtu.be/k7ckFrejYo0

R

Pretor
Hvala na odgovoru, ali nismo sse razumjeli.
Zanima se slijedece: okvirna cijena sata leta nakon uracunatih troskova prilagodbe na stabdard MiG29 RV Srbije, remonta, modernizacije i svih ostalih operativnih troskova. Nemoguce da cijena sata naleta ispada 9000,00 eura. To je cijena naleta MiG 29 SMT s motorima RD33 mod3, najnovije serije.
Znaci zanima me koliko ce Srbije kostati ovaj paket podijeljeno na cca 7000 sati naleta.

D

Lepo covek objasnio.
Samo polako i sve ide kako treba.

Odgovori
S

Ne moze sporo da se radi jer ovi avioni nece dugo leteti! Mislim da je nabavka aviona iz belorusije bolja jer su oni modernizovali migove!

S

Logicno ,da to bude posle prve dve faze ,ne bi bilo logicno da to bude prve treca faza ,treca faza modernizacija se bas cini obimna ,mnogo je tu stavki koje treba izmeniti radari,napadno,navigacijski,sistem,nove rakete,zemaljska oprema za odrzavanja i dijagnostiku,preobuka osoblja,pilota…To ce sigurno da potraje,videli smo koliko je trajalo kod Rumunskog F-16 pune 4 godine,nadam se da kod nas nece bas toliko trajati ,ali mislim da bi sve ispod 2 godine bilio fenomenalno.

Odgovori
P

Inace covek je SVE rekao,..a sad ko zna da cita izmedju redova zna i sta ce i kako ce biti
———-
– Grubo govoreći bez navođenja baš svih detalja, a da maksimalno izađemo u susret želji javnosti, pogotovo stručne da sazna šta je to, pre svega će biti izvršena modernizacija radarskog sistema na svim avionima. Biće izvršena modernizacija napadno-navigacijskog sistema, zatim modernizacija sistema upravljanja naoružanjem, dakle biće integrisani blokovi elektronike i instalacije koji će omogućiti upotrebu nove generacije vođenog vazduhoplovnog naoružanja, biće urađen novi digitalni „data logger“ odnosno uređaj za registrovanje parametara i podataka leta i tako dalje.
———
Je da, da je glupo izvrsiti „modernizaciju“ radara (a samo JEDAN postoji novi „Zuk-ME“) koji je dometa u prednjoj polusferi130km(stari 60km),….a u zadnjoj 60km(stari radar 15km),…koji moze da uocava u istom momentu 10 predmeta povrsine 5m2 i da istovremeno gadja 4…..i sad glupo je imati taj radar koji moze da dejstvuje na 120km,…a da koristis stare rakete koje su mogle da dosegnu 45km

Dakle sa DOMETOM, ide i adekvatno naoruzanje, avionika itd itd

P

Postoji li, ili je u pripremi, prostor za cuvanje ovih aviona kada dodju sa remonta? Zatvoren prostor, kao sto su sadasnji hangari za 29-ke.
Jesu li stvarno letele te tri 21-ice ovih dana, kao sto neko rece ovde tj. je li ih jos neko video?

Odgovori
Ж

Нису летела три МиГ-а 21 већ три 29-ке.

P

Hvala na odgovoru, Zivojine!
Skoro sam poceo da pratim, pa mozda postavljam glupa pitanja.
Ako su sve tri 29-ke letele nenaoruzane u poretku, ko je dezurao? Pretpostavljam neke 21-ice?

A

@Posetilac
Koliko znam 101. LAE ima 3 aktivna MiG-29(2 MiG-29B i 1 MiG-20UB) i 3 aktivna MiG-21UM.

V

I onda cemo tako modernizovane avione da koristimo 5-6 godina. Jer mi svih 10 aviona necemo imati remontovanih i sredjenih do 2020. ili 2021. godine. Pa neka radovi traju jedno dve godine za svih deset, to znaci da smo ulupali polovinu preostalih resursa.

Odgovori
s

Vec sam pre pisao, a i u tekstu je navedeno – radi se na definisanju faze 3, koja bi okvirno trebala da pocne sa remontom postojecih 4 aviona, a time i da bude ugovorena pre toga.
Medjutim, sada se trazi balans izmedju zelja struke i raspolozivih finansija – kao sto su pojedini mediji izvestili, ukupna suma je izgleda 216 miliona USD, ali tu ulazi i suma planirana za modernizaciju T72, dok KoV trazi slicnu opremu i za modernizaciju M84 i drugih NVO, sto uzima deo u finansijama…

B

Modernizacija na nivo SM je vec odavno zastarela, sve ispod varijante SMT (samo bez T odnosno dodatog ledjnog rezervorara) ne vredi ovoliko para, i naravno pored radara i navedenih stvari moralo bi da dodje i do potpune promene komandi kao kod SMT-a, koji ima 50% manje prekidaca i lampica… Ali meni se cini da od toga nema nista.

Odgovori
B

I naravno, trebalo bi da su obavezni i noviji motori sa jacim potiskom i sa vise sati leta, ali i od toga verovatno nece biti nista.

S

Postoji SMT bez grbe, takvi su radjeni za RV Jemena, imaju oznaku 9.18.

Ž

Али питање је да ли 9.18 има радар Жук-МЕ. Могуће је да су Јеменци добили Н019МЕ.

Moze li neko da mi objasni ovu logiku. Platis oko 50 miliona za remont aviona da bi dobio po 700 sati na njima, da bi onda posle nekoliko meseci ili godina na tim istim avionima odlucio da MODERNIZUJES radar, napadno navigacijski sistem, sistem upravljanja oruzjem… — ——- jedini zaklucak je PARA IMA ZA BACANJE!!!

A kako ne bi bilo kada imamo barem 350 miliona da damo za 7000 letnih casova.

Odgovori
A

Tebi ne bi uspeli da objasne ni Mikoyan i Gurevich zajedno.

@Airboss

Ne pokusavaj da budes duhovit, opste je poznato da je duhovitost odlika inteligencije.

W

Сарказам а не духовитост, али није битно…

P
Ž

RX

Одакве Вама информација да ће се добити 700 сати налета по авиону?

@Zivojin

iz toga, Zivojine, sto su ZMAJEVI na ISTEKU resursa i sto podatke ne crpim iz brosura RSK Mig, ili iz izjava sa pres koferencija.

Jedno pitanje za tebe, GDE je obavljen prvi remont na nasim MIG-29 posle isteka prvog resursa?

Ž

Ако сте толико упућени као што тврдите, реците нам следеће:

Колико је ресурс змаја на МиГ-у 29?

Колики налет имају наши авиони МиГ-29?

Ремонта после истека првог ресурса од 9 година није било. Писао сам у тексту о 30 година 29-ки код нас шта је рађено, према доступним информацијама.

25 godina ili 2500 sati ili sta prvo istekne od ta 2, kako je prvo isteklo 25 godina onda su „ruski strucnjaci“ produzili 25 na 30 godina, letni sati nisu dirani, jerbo smo jedva i pre prvog remontnog ciklusa planiranog za ’96., a nikada uradjenog uspeli da naletimo u proseku jedva preko pola od 800h.
Podatke za svaki avion je dao Pero_Zg:
https://www.mycity-military.com/slika.php?slika=66339_497011664_MIG-29.png

Apsolutno je nebitno koliki nalet imaju, jer imaju VREMENSKI RESURS koji tece makar oni stajali u hangaru, naravno u nasem slucaju na stajanci koja nije ni natkrivena.

Dakle, PRVI REMONT je radjen posle 20 godina od uvodjenja ovih aviona u operativnu upotrebu!

Sve ovo vredi zapamtiti, jer osobi koja ima elementarne analiticke sposobnosti moze samo da budi jednu ozbiljnu dozu zdrave sumnje!

Ž

Поновили сте све информације које смо већ изнели у нашим текстовима.

P

Wow, lupetanja bas ima, vremenski resurs, kako se toga seti? Barem u necemu imati primat…nije lose.

@ Zivojin

Evo ovom prigodom i da ti se zahvalim na tome sto si me naucio svemu sto znam, nadam se da cu jednom moci da ti se oduzim. :)

Ž

Молим и други пут. :)

M

Чекај бре! Па ми смо бре већ баратали са којекаквим “фазама”! Сећате ли се фамозних Мркоњићевих Фаза обнове ономад кад нас је НАТО учукао!? Те прва фаза обнове, те друга фаза… И онда се нешто беше ућутали… Све завршавано пре рока а о квалитету да не причамо! Бојим се да ће и ове фазе неславно да заврше…. Само примећујем….

Odgovori
D

Faza 1, faza2, faza3, faza4……………..faza.. u majku mu koja je sad na redu. Tehnika svakodnevno napreduje, a vreme neumitno leti.

i

Imate mentole koji vam pricaju sve vreme da ce sat leta biti 26000 jura bez goriva. Sa poklonjenim avionima. He he he.

Odgovori
J

Ide sve kako treba,bolje bi bilo da je potpisana faza 3 ali u opste ne sumnjam da ce biti,mozda se cekaju i Belorusi,za koje takodje verujem da ce se desiti.
Nijednog trenutka nisam sumnjao u najave,onog trenutka kada su kupili 2 mi17 uradili su vise nego predhodnici,svidjalo se ili ne nekom da to cuje tako da nisu imali nikakvog razloga za neku trku i nerealne najave. Kada se sve dovede na nivo koji treba nek piloti barataju time i 10g i to je dosta jel ce se upoznati sa sistemima koji su za njih novi a koji ce biti u nekom jos boljem obliku u potencijalnom sl.lovcu nase LA koji ce se daj boze nabavljati za 12+ god. Otvorice se prostor za obimnije i brze skolovanje novih pilota.
I dalje cvrsto stojim pri stanovistu da je ovo najbolja moguca opcija za zapadnjaka nemamo 100+ mil.po komadu nemamo ni 70+ za suhoja mig35 je jos u produkciji tek se ispituje aesa radar koji ce imati,da smo potpisali prvi bi stigo za tek 5,6 god.a kako da premostimo taj period,na sta da skolujemo nove pilote. Da dajemo 60 mil.za nove M/M2 bez aesa radara i jos nekih novotarija se ne isplati,ovako cemo da kupimo vreme 10,12,14 g.nije malo dobicemo solidan br.aparata mozemo da odskolujemo novu gen.pilota da usvojimo neke nove standarde i mogucnosti kod samog aviona. Sve je to ok,pogotovo ako se dese a desice se Belorusi. E sad mi smo kao narod satiran godinama ogorceni smo sa pravom na sve,prosto smo zeljni velikih stvari,samo sto nista ne ide preko noci,kao sto rece neko Rumuni vec 4g. rade operaciju f16.
Mi bi za pocetak trebalo da povecamo izdvajanja budzeta odbrane za la a bice i to,ipak se necemo previse finansijski iscediti na migove i to otvara prostor za neophodnu modernizaciju ostalih rodova vojske.
I da se dotaknem ponovo Belorusa ocekujem iz saradnje sa njima jos koji mig,ali sasvim sam siguran da cemo dok krene faza 3 imati buk,smeo bih da se kladim i s300. A posto nas prijatelj sa portala RX od svega sto sam u nista neveruje,mogo bi da me casti vecerom kad se navedeno desi pogotovo ovo za Beloruse :) mala sala.
Ne mogu da zapucam iz Nisa za 20-ti na Batajnicu,oni koji budu bili nadam se da ce uzivati.

Odgovori

Apsolutno prihvatam opkladu da iz Belorusije nista nece stici, slobodno ostavi podatke redakciji, moj MAIL imaju.

Posto smes da se kladis za S300 i to prihvatam!!!!! Inace, ja kao i svi NATO placenici jedem samo po skupim beogradskim restoranima iz kruga dvojke, tako da ceh moze da bude veci

———————————————————

Na cemu je tvoja nada zasnovana sem na neverovatnoj dozi konformizma, lakovernosti i nepoznavanju prilika u nasoj avijaciji?

Znas li koliki je bio budzet za RV i PVO?

Znas li koliko kosta remont za 10 aviona MIG-29, znas li koliko kosta 1 motor (2 idu na ovaj avion), znas li koliko kostaju delovi da se ovi avioni drze u letnom stanju samo godinu dana? Znas li koliko ce to da kosta za 10 godina bez naoruzanja, zemaljske opreme, goriva, maziva…

Kada sve to saznas, a na ovom portalu sve pise, nadam se da znas proste racunske operacije pa pokusaj da postavis jednacinu i vidis koliko ce nas PUTA vise kostati samo ovih 10 aviona u godini remonta, a koliko ce nas kostati posle za svaku godinu upotrebe od uobicajenog budzeta za (R)V i PVO – onda stavi prst na celo i zapitaj se koja je sansa da se uzmu i ti Beloruski, koji nisu nista mladji od ovih ruskih i koji se nece moci upotrebljavati duze od 2030.-te (+- 1-2 godine).

Mi operaciju MIG-29 radimo vec 5 godina, ako to hoces da znas od 2010 – a to je ono sto vadim iz secanja.

2 rumunska F-16 imaju vise preostalog resursa nego 10 ovih nasih „novih“ MIG-29 – eto, danas si naucio da avioni imaju i resurs.

Ovo da se necemo previse iscediti na migove je totalna glupost – za ono sto dobijamo, mi cemo proci ko bosi po trnju.

Z

Potpuno se slazem sa tobom, u svemu sto si napisao.I jos jednom da napomenem da nabavka 2 nova MI17, 6 h145M, 6 polovnih migova 29, 16 lasta, slovenacki radari, nije mala stvar za nase RV I PVO.To je za sada, a ako bude nesto od S300, i BUK-ova, to ce biti fantasticno.
Kupice se vreme od 10-15 godina.A onda na miru proceniti, da li je bolji SU30 MKI, ili MIG35, za nas.Voleo bih da se do tada opremimo i sa 10 borbenih helikoptera, MI28, ili KA52, i da nase orlove, i G-4, sve zamenimo sa, 20 JAK130, i bog da nas vidi.
Da me neko pogesno ne shvati, izgleda da imamo dobre odnose sa Rusijom, i to treba iskoristiti za sto bolje, i povoljnije vojne arazmane .Mi za zapadnu tehnologiju, nemamo ni iskustva, a ni para.

Pozdrav svima!!!

M

Joco, potpisujem svaku rec sto si napisao…vidis kako mi Nislije isto razmisljamo :-) …narod je previse klonuo, nista ne veruje ali polako, bice bolje…ovo je odlican aranzman u svakom pogledu…a sto se tice 20tog boga mi ja cu da zapucam itekako iz Nisa pravac LYBT :) Pozdrav za tebe! braco Srbi glavu gore!

N

Znaju li ova gospoda čiji novac troše u tom propalom projektu? Grade kuću od krova, a Kopnena Vojska skapava od zastarelosti dok se stotine miliona bacaju na vazduhoplovstvo koje nema alternativu niti značaja.

Odgovori
K

Dolaze i tenkovi i izvidjacka vozila……radi se na svim poljima za razliku od prethodne vlasi ,oni su znali samo da pricaju…..

V

Sledeća generacija raketa od onih koje mi imamo su rakete koje su generaciju iza najnovijih raketa. Znači dobićemo tehnologiju devedesetih godina. Zašto ne najnovije današnje? Zato jer na ove avione ne moguda se ugrade, kupili smo zastarele avione! Za deset godina te rakete će biti kao one koje smo imali do danas.
Ne postoji vizionarstvo u RV i PVO. Trebaju nam najmoderniji PVO sistemi i radari a propali generali izašli iz kafane gde su slušali gusle kroje sudbinu RV I PVO.
Ne treba nam BUK treba nam BUK M3, ne treba nam MIG29 treba nam SU30MKI ili SU35,tako se vodi RV i PVO.

Odgovori
W

Рођаче, причаш да ти не ваља голф 3, иако возиш југа 45/55… Не разумем те… Поклону се у зубе не гледа ! Када нам буду поклонили F-16 макар најстарији и било које модернизације, или будемо имали некаквих пара да преговарамо о било чему, онда ОК. До тада, све је боље од овога што имамо…

P

R-74 nece prodati, mozda neku R-73m2,3.
R-27, neka novija T varijanta, sto pasivnije i nezavisnije od vodjenja radarom to bolje.
R-77 bih vise zeleo da vidim u lakoj z-v varijanti.
Korisno bi bilo osvajanje remonta istih.
Tehnologija Kols, novije izvodjenje je dobrodosla.
Remont raketnih sekcija, proizvodnja goriva.

J

Vlado to sto si napisao zaista lepo zvuci,ali… Buk m3 ne postoji tj.jos uvek je prototip kada bude bio u proizbodnji za male zemlje bi bio pvo i srednjeg i relativno dugog dometa posto ce imati raketu dometa oko 85km,ali kada bude bio,on je jos uvek prototip a slozices se ne mozes da kupujes prototip koji tek treba da se razvije,niti je u ponudi za prodaju. Rusi su u svoj pvo uveli cak vrlo mali broj diviziona buk m2 ural,imaju veliki broj m1 koji modernizuju na nivo m1-2 sto je slicno Beloruskoj modernizaciji m1mb redut,sto bi za nas bilo super,modernizovani buk m1 ima cak 80% mogucnosti m2 raketu dometa 65km sto je odlicno za srednje udaljenosti,jos kada bi lego neki s300. Za s300 mozda ne dolaze u obzir samo osnovne verzije V,P nivo PM,PMU je skroz zadovoljavajuci i otvara mogucnost dalje modernizacije. Rusi u zadnje vreme dosta ulazu u TOR m2(m2u) i to bi nama bas leglo,tu bi cak i mogli da se stisnemo za finansije i nabavimo novu verziju. Pomenuo si su30mki to je verzija za Indiju a oni bas nemaju budzetskih ogranicenja,dobro slicne su verzije mk,mk2 jos bolja je ova koja se sada proizvodi sm,smi ali su30 je dvosed sto nama ne igra,su 35 je zver,ali cak je i bivsa juga odustala od su27 npr je joj je bio preveliki,za njenu teritoriju,govorim o tadasnjoj teritoriji od 250 000 km2,tako da za suhoje uopste mislim da za nas nisu optimalni,mada kada bi zagrizli i uzeli ih nebi se bunio,ali nije realno,mislim nikad nije ni bilo. Da se razumemo nisam ja gadljiv na zapadnu tehniku,samo sto iz sto razloga mi ne mozemo da je priustimo,a kada bi i mogli,pitanje je da li bi nam je dali. Primer Austrije koja je platila oko 110 miliona po komadu za EF koji moze da nosi samo v-v rakete malog i srednjeg dometa,ne i velikog dometa i nema nikakvu v-z mogucnost,treba da bude otreznjujuc za sve koji bi tehniku trazili na zapadu a da nemaju ekstremno dubok dzep. Rumuni ce verujem lepo da eksplatisu narednih 20g f16 ali videcemo kako ce posle da predju na f35 npr,ili ce f16 da cede 50g ko mig21. Za nas je idealan mig35 ako u praksi moze sve sto se najavljuje da moze u nekim stvarima bice i ispred su35 ali on je jos u produkciji,za njega treba sacekati,a dotle ovo sto cemo imati je odlicna podloga da se napravi jedan kvalitetan iskorak,usvoje neke nove mogucnosti i odskoluju neka nova deca.

M

dobro RX vidim da si bas nacitan, baratas podacima, a i racunskim operacijama, pa kazi mi onda ako znamo da su rumuni svojih 12 polovnih F16A platili oko 630 miliona dolara, koliko ce kostati njihova dalja eksploatacija na godisnjem nivou?? da vidim koliko poznajes stvari…

Odgovori

@ Milos

Prvo cu napisati zakljucak, cisto da istaknem ono sto je vazno. Rumuni su svakako prosli DALEEEKO JEFTINIJE i to sa DALEEEKO MODERNIJIM I NAPREDNIJIM AVIONOM, evo najjednostavnije racunice.

Rumuni za 630 milona dobili 54 000 sati = 11 666 po letnom casu!

Srbija dobila 7000 sati za 300 milona = +42 000$ po satu ( ovo je MINIMALNA CENA SATA bez modernizacije – samo remont i delovi da budu u letnom stanju)

Kada uracunas GORIVO i MAZIVO, koje MIG-29 JEDE, onda cela racunica ispadne jos vise nebulozna.

Objasnjenje:
Garantovani preostali resurs za ove polovne F-16 je minimum 4500 sati po avionu, sto na 12 aviona iznosi 54 000 sati.

Mi cemo dobiti ukupno 7000 sati na ovim MIG-29 sa jednim preostalim remontom. Posto se ne zna koliko oni kostaju, ja cu uzeti da su POKLONJENI (dakle nista nisu kostali) i samo racunam troskove remonta i minimalne troskove delova (ponovo na osnovu onoga koliko nas kosta da ova 3 drzimo u letnom stanju), ako hocete da se produzi resurs za jos 5 godina (sa 40-45) to je onda jos 5 miliona $ po avionu, ali sada za 350 sati po avionu…

Racunica za nase MIG-29:
50 + 2.5*10 aviona*10godina = 300 (nista obuka pilota, tehnicara, NISTA MODERNIZACIJA, nista dodatni motori, nista naoruzanje, nista zemaljska oprema …) Jedan motor kosta oko 2.5 miliona, u MIG-29 idu 2 i DALEEEEkO su nepouzdaniji i imaju kraci resors nego motori kod F-16, cak i PW varijanta.

ZAKLUCAK je da smo mi mogli okvirno za ovu cenu da nabavimo 6 aviona F-16 i bog da nas vidi, da nam piloti LETE jedno 4x vise nego sto ce leteti na ovim kantama i da platimo gorivo i mazivo jedno 3x manje.

———————————————————————
Obucenost pilota:
Ono sto se zna o rumunskim avionima (preuzeto sa T6):

Rumunski piloti su samo prilikom obuke u Portugalu imali vise od 200 letnih casova, nas najiskusniji pilot mozda ima toliko casova na MIG-29 (veoma diskutabilno) – a u narednih 10 godina u najboljem slucaju ce piloti leteti ~350 sati ili 35 sati godisnje.

Pri tome kada kazes F-16AM i BM, to je bio F-16AM block 15 pre MLU i modernizacije, sada je on podignut na standard M5.2R !!!!!!

Pri tome ne treba zaboraviti da su i dvosedi potpuno borbeno sposobni u istoj meri kao i jednosedi, sto ne vazi za nase 9.51 (nemaju, niti ce imati radar )

——————————————————
Rumunija nije platila 12 polovnih F-16AM i BM 630 miliona, vec je platila avione 108 miliona, sve ostalo, tj. „508 miliona je otišlo na modernizaciju, produženje resursa, logistiku i naoružanje, obuku pilota i zemaljskog sastava“.

Za razliku od naseg ugovora u kome mi NE ZNAMO ni koliko su kostali avioni, ni da li ce biti modernizovani, ni koji delovi su nabaljveni, bukvalno nista se ne zna — rumunski ugovor je poprilicno transparentan i zna se da ce „ugovor za rumunske F-16 podrazumeva isporuku tri rezervna motora, održavanje aviona kao i rezervne delove. Što se tiče obuke letačkog i zemaljskog sastava ono obuhvata 9 pilota, 69 mehaničara i 10 oficira različitih specijalnosti među kojima su njih četvoro zaduženi za planiranje letenja.“

NAORUZANJE:
(T6)
„od naoružanja nabavljeno 60 raketa vazduh-vazduh AIM-9M ’’Sidewinder’’ uz 4 vežbovne rakete CATM (Captive Air Training Missile), 30 raketa vazduh-vazduh AIM-120C, 5 vežbovnih CATM AIM-120C, 18 raketa vazduh-zemlja AGM-65H/KB ’’Maverick’’, 4 vežbovne CATM AGM-65, 10 vođenih bombi GBU-12.

Od dodatne opreme naručena su tri kontejnera AN/ALQ-131 sa opremom za protivelektronska dejstva, 15 avionskih i dva zemaljska terminala za razmenu podataka MIDS Link 16, 13 inercijalnih satelitskih navigacijskih eGPS/INS za avione, 48 gredastih nosača naoružanja LAU-129. Paket „

R

Njihov budzet je 20 milijardi za narednih 5 godina! Dobili su samo za RV i PVO interkontinentalne RAKETE srednjeg dometa, fabriku teskih helikoptera Super Puma cija je proizvodnja (laicki 300 radnika mirnodobska ) oko 30 komada godisnje, 12 – F -16 sa kojim ce biti spremni za 1 godinu + minimum 3 eskadrile nove sa oko 36 komada na kom nivou za narednih 5 godina? Jel smo mi poceli za KOV da izbacujemo MILOSA ili LAZARA? Jel smo uveli MORAVU(umesto s-300)? pa modernizujemo M-84 :-(

P

kao i obicno lupetas
$42,000/satu leta je na tvom F16

Na MiG29SMT je $9000/satu leta

P

How much does it cost to fly an F 16 per hour?
F-15C Eagle Fighter — $41,921.
USAF.
F-16C Viper Fighter — $22,514.Apr 2, 2013
————————————————
Susret MiG29SMT sa „tvojim F16“, gde su ih MiG-ovi uzeli na „porno redaljku“
Procitaj ako si pismen

IAF exercises versus other Air Forces

The MiG-29s were able to hold their own in exercises, against both USAF F-16CJs and RSAF (Singaporean) F-16 Block 50’s at KKD Air Force Base near Calcutta. The Su-30 MKIs, however, clearly outperforming the Block 50 F-16s.

“Russian-origin Sukhoi-30MKI jets are apparently outgunning American F-16s on “several aspects” at the ongoing Indo-Singapore air combat exercise in Gwalior.

This is the first-ever face-off between these two sophisticated war machines originating from the two former Cold War adversaries.

“Our Sukhois are doing very well against the F-16Cs (of Singapore Air Force) in terms of manoeuvrability, sophistication of avionics and weapon systems. Similarly, our MiG-29s and Mirage-2000s are also matching up to the F-16s,” say IAF sources.”
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/01/10/mig-29-smt/

D

@RX Sve je to lepo što si napisao ima samo jedna mala začkoljica u celoj priči. Srbija nije članica NATO i niko joj neće prodati avion zapadne proizvodnje, čak ni polovan.

s

@RX
Vidi se da nemas 1min kako ga sada zovu – operativnog menadzmenta…
No, da ne duzimo – ukupan budzet za sve (ukljucujuci KoV) je izgleda 216 do 235 miliona USD. Nema 300 miliona USD.
Za sada, dovodjenje na standard nasih 29ki ce biti do 4-5 miliona USD (zavisi od cene delova kod nabavljaca) za svih 6 aviona, dok bi produzenje resursa (sa motorima) bez modernizacije bilo do 40 miliona USD za svih 10 aviona…
Pored toga, svi procesi potpore vec postoje u vojsci i uracunati su u tekuci budzet pod drugim stavkama…
Mogu ti podeliti po istim stavkama, ali trebao bi to sve znati pre ulazenja cak i u neozbiljnu diskusiju na nekom strucnijem forumu…
Na primer – Srbija dobija 700h na ceo avion, dok Rumunija dobija samo na zmaj (obaveza kontrole i zamene „kompozitnih“ delova na svakom pregledu), a to drasticno menja svaku matematiku…
Svakako, ni koriscenje Mig21, Orlova, Galebova nije bilo i nije povoljno, ali standardizacija na 3 tipa borbenih aviona (uslovno 2 jer bi „modernizacijom“ Orlovi i Galebovi bili dovedeni na „priblizniji“ standard), dovelo bi do ustede, a po ugledu na Cesku ili Slovacku…

G

Svedjani ne zele da nam prodaju Gripen, a Amerikanci ne zele da nam prodaju ni jedan od svojih vazduhoplova.

„Ta man`te se“ sanjarenja i pisanja uzaludnih komentara.

Ovako zastarele avione, sa primitivnom avionikom i ovako malim preostalim resursom (cak i uz sva produzavanja) je jednostavno NEMOGUCE nabaviti na zapadu danas.

@DejanD

-Apsolutno netacno, kada smo birali novi avion poslat je i F16 i JAS39 – upravo zbog NETRANSPARENTNOSTI, zbog svinjarija i neozbiljnosti nase strane, koja je sve koristila za politicki marketing Gripen se povukao…
-HELIKOPTERI i radari su nam NATO, Hameri su na nam NATO… – ovaj argument je totalno oboren vise puta.

Cak bi NATO daleko vise odgovaralo da imamo njihovu tehniku – em njima dajemo pare, a ne Rusima, em je to velika reklama i geopoliticka pobeda za njih.

@Pretor

Svaka tvoja replika upucena meni pocinje tako sto ti nesto POGRESNO razumes ili ne znas gde treba da trazis podatke.

Posto si naveo da je 9000 sati cena leta za MIG-29SMT, ja ti nudim ovde OPKLADU, svi lepo da vide, vodim te na veceru u bilo koji beogradski restoran po tvom izboru- ti meni ovde samo da priznas da ne umes da izracunas – samo mi postavi jednacinu za sledece:

Uzmi ove nase MIG-29 9.12 i 9.13, uradi predeksportnu pripremu, remont + SLEP (stari su 30 godina, da bi leteli jos 10), uradi modernizaciju na SMT, uracunaj delove za 10 godina i reci mi koliko ce sve to da kosta po letnom satu (dakle nista obuka pilota, mehanicara, naoruzanje, zemaljska oprema, gorivo i mazivo)????

Ako bude cak i blizu 10 000$ po satu, ja placam SVE STO POJEDES I POPIJES, cak i devojku da povedes ako je imas.

Sada da pokusam da ti objasnim po poslednji put:
Ja ovde koristim jednu metodologiju – koju sam objasnio, zasnovanu na podacima sa T6, istu metodologiju koristim i za F16 i za MIG-29 (jos jednom ISTU METODOLOGIJU), cak je za MIG-29 mnogo povoljnija, takodje sve objasnjeno. Ta metodologija je:

Broja sati / cena (za Rumune ukupna, za nas samo remont + minimum delova) – i ponovo F-16 ispadne 4x povoljniji u eksploataciji

Ti em pises podakte za koje ne znas kako su dobijeni- da li su za NOVI ili polovni avion, pises podatke za avion koji mi NEMAMO, NITI CEMO IMATI, isto tako pises za F-16C, ako je novi, ima 3x vecu cenu u startu od polovnih… (SMT nije nov avion- vec je modernizacija starih zmajeva 9.12 i 9.13, ne znas koliko mu je preostalo sati)…

Drugim recima ti apsolutno NE RAZUMES, ali si raspolozen da poducavas.

Ovo se najbolje vidi iz ovih gluposti koje citiras – citiras BLOG – koji citira NEIMENOVANI izvor, opstepoznato je da se podaci sa bilo koje MEDJUNARODNE vezbe NE OBJAVLJUJU (cak je nekoliko puta i demantovano) – slobodno pitaj Zivojina. Ovo je malo pristojnija vest od one da je SU-24 elektronski onesposobio James Kuka…

Dalje mozes da mi se obracas, samo ako prihvatis opkladu i izracunas.

@Slavke

Posto odmah vidim da ispred sebe imam maga „operativnog menadzmenta“ evo i tebi prilike za veceru (redakcija ima moj mail)

Posto kazes da je ukupan budzet za sve 216-235 miliona, evo ja ti dajem 235 miona $ – postavi jednacinu i uracunaj sve ono sto su oni naveli:
-remont
-moderniacija
-preko 30 raketa
-zemaljska oprema
-paket delova

Postavi jednacinu ako bude ispod, imas VECERU!

Lepo ti je objasnjeno sta je 300 milona, to je MINIMALNA suma za mig-29 (bez modernizacije), samo da se remontuje i odrzava u letnom stanju 10 godina.

Ja cenu delova za 10 godina nisam izmislio, to je nase iskustvo izvuceno iz cene delova koju placamo za ova 3 aviona godisnje – mi placamo nesto manje od 2.5 miliona po avionu godisnje.

To sta oni tvrde da je potpisano mene ne iteresuje, jer je NEMOGUCE toliko para dati samo na delove, a kamoli i na naoruzanje, modernizaciju, tenkove… – ministar vojni je npr. rekao na istoj konferenciji da mi u ovo trenutku „kontrolisemo celu teritoriju“ – ili laze, ili Kosovo i Metohija vise nije nasa teritorija…- dakle zamisli, politicari obmanjuju (sok i neverica)

Remont je uvek kostao 5 miliona $ po avionu, sada verovatno i vise, jer je dolar pao, ne 4mil$ kako ti tvrdis. – OVO je MINIMALNA cena remonta, motor RD-33 ima preko 3x (i slovima TRI PUTA) KRACI zivontni vek od motora F-16 i PW i GE i kada mu istekne zivotni vek na motore (komada 2) gruvas jos 4-5 miliona $!!!!!!!!!!!!

Motor najnovije generacije RD-33MK, koji se koristi u MIG-29K i KUB je toliko „sofisticiran i kvalitetan“ da je indija ostala na minimum 25%, a maksimum 50 % svoje flote 9.41 i to pre samo 2-3 godine. usled cestih kvarova i otkaza ovog motora. – toliko o motorima za MIG-29, cak i onima koji su navodno daleko bolji, pouzdaniji, sigurniji i sa vecim zivotnim vekom – inace toliko i o odrzavanju po stanju.

Odlicno, uradio si remont i po tvom skromnom misljenju ne treba vise delova za 700 sati???

O kakvom budzetu ti bulaznis?
Znas li ti koliko mi placamo za ova 3 aviona godisnje da se drze u letnom stanju? Znas li da ni za njih nismo imali pare pa nisu leteli zbog piropatrona i akumulatora? Znas li da je IV avion DONOR delova, jer se para za delove nema. Ti delovi nece magicno da se ponovo pojave na njemu, vec i to sve treba dokupiti.

Da li shvatas da je on za RV i PVO (9 miliona, ako se ne varam) – a nama treba oko 25 miliona $ godisnje samo za ovih 10 aviona – da se drze u letnom stanju. Gde je tu PVO, ne postoji samo LA, gde je transportna, gde su helikopteri…

Dakle, ne znas – a ulazis u raspravu oko stvari koje i ne razumes, pitanje je zasto onda pises??? Ne mozemo mi da imamo 700 sati na ceo avion, zato sto u sklopu tog aviona postoje komponente koje imaju KRACI medjuremontni period od 700 sati. Na primer, kao sto sam ti objasnio motori RD-33 imaju u 300-350 sati zavisno od verzije.

Apsolutno na stranu (ovo pisem po secanju, ali mozda gresim minimalno) od svih MIG-29 od 1987. godine, mislim da smo samo na 3-4 aviona uspeli da izvucemo priblizno 700 letnih casova, na svim ostalim prosek je bio POLA (350 sati) – i to pisemo o PRVOM remontnom ciklusu NOVIH aviona…

Radar ima daleko manje od 700 sati. Sta je bilo sa akumulatorima, piropatronama, kako su one nestale u toku ekspolatacije tih 700 sati, kada kazes

Ajde vidi koji je medjuremontni period za motore F-16, to ce te valjda ucutkati (medjuremontni period je veci nego medjuremontni period ZMAJA za MIG-29, a zivotni vek motora za F-16 je DUZI nego CELOKUPNI ZIVOTNI VEK ZMAJA ZA MIG-29, sa sve usmenim produzenjima na 45 godina) – nisam ti ja kriv sto ne razumes da se na jednom sve menja 3-4x puta cesce i da kosta vise, jer je losija i izrada i konstrukcija.

P.S.
Ostaje veliki zal sto meni od svih vas strucnjaka niko nikada nije ponudio da se kladi, a ko je ponudio posle se nije javljao

s

@RX
Dzaba da ti objasnjavam…
Ili si radio operativno planiranje budzeta i rashoda i znas ili nisi radio… (ja znam da jesam)
Sto se tice poredjenja – evo na primer 1 stavke od 1001 koja nije ista i nije uporediva – 1h rada mehanicara u Srbiji kosta 2 eur, u Bugarskoj je oko 5eur, dok je u Rumuniji 15eur – hajde to uporedi u odrzavanju aviona, posebno jer je rad mehanicara u Srbiji obracunat u redovni budzet za plate i doprinose zaposlenih, dok je na primer u Rumuniji po posebnom delu za F16 (a imaju dosta stranih mehanicara do preobuku svojih) dok je za LanceRe u tekucem budzetu…
Ili ti – USAF bi sada platio 1kom novog F16 nesto ispod 27 miliona USD, dok je strancima cena mnogo veca… Sat naleta je isto drugaciji, jer USAF sam obezbedjuje, radi i proizvodi pojedine komponente uracunate u tekuci budzet, dok stranci moraju sve da ‘uvezu’…
No, krajnje sam skeptican da ce uspeti da dodju do aviona 4+ generacije od ovih Migova – znam muke koje imaju sada u ministarstvu da sa raspolozivim finansijama sto bolje ‘modernizuju’ avione… A finansije su sve ‘tanje’… Sa druge strane, ono sto je definisano oko resursa je bolje nego sto se do sada imalo i svi se nadamo da vise nece biti prizemljenja zbog akumulatora, guma ili piro-patrona… (licno sam medju prvima najavio problem sa akumulatorima i piropatronama i tvdio sam da su akumulatori u nekom skladistu koje je bilo pod odgovornoscu lica koja su otpustena u masovnom smanjenju vojske da bi se potom zaboravilo)
Saradjivao sam sa Cesima i Poljacima (mozes videti da ih dajem kao primere jer smatram da idu u pravom smeru, cak imas i problema sto podrzavam pro-Zapadne proizvode), a i ucestvovao sam u vise nabavki i mogu ti reci da su ti pojedine cene pogresne…
Problem je sto bi svi da komentarisu, a ne razumeju da se radilo i dalje se radi u ambijentu politicke strukture poltrona i rodbine u ministarstvu koji su otpustili/oterali/preveli u penzionere sve strucnije od sebe i posle tumaraju kao guske u magli pozivajuci za savete iste one koje su oterali/otpustili…
ps – znam resurse vecine delova i na F16 i na Mig29, ali i ALCAi, Gripenu, cak i M2000, F1… Ali, ako vec zelis da komentarises na primer resurse Indijskih Mig29, onda znas i odgovor inzenjera MiG u vezi Indijskih motora kada su nasli naprsline na lopaticama kompresora – ‘our part 2.700 dollars, American 27.000 dollars, our to change 4-5 hours and 2-3 men on deck, American whole day and 4-5 men in shop’.
Ili, iz prve ruke od kolega iz Poljske koje sam upoznao u Ceskoj – na kraju dana, sat naleta po ceni resursa Mig29 i F16 je slican – F16 ima vece resurse ali su skuplje komponente, dok Mig29 ima manje resurse ali su komponente mnogo jeftinije. Pored toga, na Mig29 su moguce popravke na samom avionu u vecem broju slucaja, dok to na F16 nije slucaj (dao mi je i primer – naprsline na flapsu Mig29 se vecinom trajno popravljaju na njemu, dok su na F16 popravke privremene do zamene flapsa u odredjenom broju ciklusa ili sati naleta, sta prvo istekne – u slucaju Mig29 popravku mozes platiti i par stotina EUR, dok u slucaju F16 pre ili kasnije placas 250-400.000USD)
U slucaju Srbije i Mig29, dobro sam upoznat sa svim problemima i nazalost ovo je realno jedina preostala opcija ako zelimo da odrzimo LA u situaciji kada se resursi Mig21 nisu produzili na vreme, kada isticu resursi postojecih Mig29 i kada se svi avioni odrzavaju kanibalizacijom drugih aviona (kada me pitaju zasto je procenjeno da samo 9-14 Galebova G4 ide na modernizaciju, dajem odgovor iz mog resora na koji retko ko razmislja – biraju se sa najvise resursa da ‘dolete’ do 2030-35, dok ostali idu u delove kako bi ovi modernizovani mogli da lete)

@Slavke

ne pada mi na pamet da citam, postavi jednacinu na pocetku, onda cu da citam – bilo kakva dalja diskusija moze iskljucivo posle toga i PRIHVATANJA OPKLADE.

Pogotovo sto mislis da ces dnevnicama mehanicara da napravis toliko fantasticnu ustedu.

M

Živojine da li bi ste mogli da napišete tekst o borbenim avionia koji se striktno odnosi na cenu borbenog aviona ,cenu eksplatacije aviona i onda na kraju uporedite borbene mogućnosti aviona. Znam da je veoma teško proceniti tačnu cenu ali bih voleo kada bi neko stručan napisao bar približno koliko koji avion košta i koliko koji avion može da učini(resursi i mogućnosti). Dosta mi je komentara entuzijasta koji vole avijaciju ali slabo ili ništa ne znaju o avijaciji, zato molim vas ako znate i imate vremna da napišete realno poredjenje lovaca. Hvala unapred.

Odgovori
R

Logicki 2 motora koja dime su skuplja od 1motora! Faza 1 ako je duplo skuplja ti si 2 motora… dodje onda na istom ako nisi poleteo.

R

Pridruzujem se molbi i unaprijed zahvaljujem.

I

Ako su avioni bili u aktivnom sastavu VVS-a, a jesu, znaci da su vec prosli modernizaciju 2000tih. Mogu oni biti iste godine proizvodnje kao i ovi nasi postojeci, ali sigurno nisu na istom nivou po opremljenosti. Verujem da nisu.

Odgovori
P

Tehnički nivo modernizacije Srpskih MiG-29
MiG-29SMT u poređenju sa prethodnim varijantama se prvenstveno ogleda kroz dalje poboljšanje performansi, naročito manevarskih mogućnosti i doleta, nove avionike, naoružanja i smanjenja operativnih troškova.
Poboljšanja performansi i manevarskih mogućnosti aviona su realizovana ugradnjom snažnije pogonske grupe, električnih komandi leta i modifikacijama na krilu aviona.
Osnovni dolet letelice je znatno povećan, zahvaljujući pre svega povećanoj zapremini unutrašnjih rezervoara ugradnjom dvaju dodatnih rezervoara u hrbatu trupa, iza pilotske kabine. Na taj način unutrašnja količina goriva iznosi 4775 kg i omogućuje dolet od 2200 km. U varijanti sa jednim podtrupnim spoljašnjim rezervoarom dolet aviona je 2800 km, a sa tri spoljašnja rezervoara iznosi 3500 km. Takođe, avion ima uređaj za punjenje goriva u vazduhu, što mu omogućuje i dalje povećanje doleta. Dolet aviona sa jednim punjenjem goriva u vazduhu iznosi 6500 km.
MiG-29SMT ima magistralu podataka MIL-1553B, preko koje je savremena avionika povezana sa digitalnim računarom.
Avion ima instaliran višenamenski radar „fazotron Žuk-ME“, koji je integrisan sa sistemom za upravljanje naoružanjem. Novi radar u funkciji rada vazduh-vazduh može da zahvati cilj radarske efektivne refleksne površine (RERP) veličine 5m2 u dolasku na rastojanju do 130 km, a pri odlasku oko 60 km. Radar je sposoban da istovremeno prati 10 ciljeva a da dejstvuje na 4 cilja. On ima veće sposobnosti detekcije malih niskoletećih objekata, kao i mogućnost otkrivanja i napada na helikoptere i letelice koje lete malom brzinom. U funkciji rada vazduh-zemlja novi radar ima modove u zadacima podrške u sprečavanju protivničkog prodiranja i izviđanja i omogućuje formiranje mape terena (površine mora) sa malom, srednjom i visokom rezolucijom. Takođe, nova verzija radara omogućuje bolju selekciju kopnenih i površinskih pokretnih ciljeva, a obezbeđuje i bolji i kvalitetniji prenos podataka o otkrivenim ciljevima na nišanske sisteme.
Instalacija novog višenamenskog radara, integrisanog sa sistemom za upravljanje vatrom, omogućuje širu upotrebu projektila vazduh-vazduh R-27ER1, R-27T1, RVV-AE (domet 80km) i korišćenje projektila H-31A i H-35 s aktivnim radarskim vođenjem za napade na ciljeve na moru.

Faktor poboljsanja na prijasnje modele MiG29 je i do 3.3 puta. Laicki MiG29SMT je bolji 3.3 puta od MiG29B.
Pogonska grupa motora RD33 serije 3 imaju vek upotrebe od 1500 sati, a medjuremontni rok je povecan na cak 800 sati. Ova nova pogonska grupa ima manju potrosnju od 3-5% na sve predhodne modele i digitalno FADEC upravljanje. Nova avionika se prenosi bazom podataka 1533b standarda, sto omogucuje otvorenu arhitekturu i time mogucnost ugradnje razlicite opreme od razlicitih proizvodjaca, a bez posebnog podesavanja aviona.
Unutrasnji rezervoari su veci za 1000litara od predhodnih modela, i razvijeni su posebno vanjski, kapaciteta do 1800 litara, pa je dolet povecan na 3500km sto je za 2/3 vise od svih predhodnih modela.
Radarska uocljivost je manja za 10 puta od baznog MiG29. Novi radar Zuk-ME uocava 10 ciljeva velicine 5m2 u prednjoj polusferi na 130km, a u zadnjoj na 60km, dejstvuje istovremeno na 4 cilja. SMT takodje poseduje potpuno nov kokpit kompanije „Ruskaja Elektronika“,..Na prednjem delu ima dva visenamenska prikazivaca, manji upravljacki prikazivac tipa HOTAS, gornji prikazivac HUD kao i dodatno nisanski sistem u pilotskoj kacigi. Navigacija je u sistemima GPS i GLONASS i pruza opciju simultane komunikacije sa 12 satelita i raznih drugih sistema.
_______________________________________________________
Efektivnost SMT aviona je iznad 0,8, a cena zivotnog ciklusa $9000/satu leta

Odgovori
s

Ne razumijem diskusiju o razlici u cijeni Rumunskih F-16 i nasih, poklonjenih MiG-29. Rumunija je clan NATO i posljednjih 150 godina gurana u pro-zapadnu tampon-zonu. Mi smo gurani u pro-rusku zonu i to je osnova svih vojnih pregovora za nas i nase politicare. To da li su posteni, obrazovni, strucni da nabave avione i slicno je sasvim sekundarno.

Cijela diskusija je kao da poredimo cijenu hljeba u Zapadnoj Evropi i Etiopiji u vreme suse. Nisu Etiopljani glupi zato sto placaju hljeb deste puta vise nago neko u Evropi. Nisu, nego nemaju izbora.
Nije nasa vojska pala na ispitu iz matematike prilikom nabavke MiG-ova vec smo mi kao nacija pali na ispitu samostalnosti jos od 1918. godine. Posljedice u svim segmentima drustva su vise nego jasne i bolne. Zasto bi bilo bolje u polju vojne avijacije?

Koje su alternative postojale za nabavku aviona? Absolutno nikakve. Ne zato sto proizvodjaci nece da nam ponude vec zato sto SAD itekako kontrolise ko sta kupuje/dobija u Evropi. Ne pominjite neutralne prozvodjace. Ko to ima avion bez NATO opreme? Motori, komunikacije, radari, naoruzanje…sve se kontrolise od strane SAD. Mi nismo clan tog kluba. Rumuni jesu. I tu je kraj price.

Odgovori
G

?

M

Po mom skromnom mišljenju modernizacija jedino ima smisla ako se svih 10 modernizuju do kraja 2018.godine; što je vrlo malo moguće, pogotovo ako se to bude radilo u Momi. Uostalom pa u Momi su 5 godina remontovali onaj najmlađi mig-21 UM, tako da sami ne mogu nikako da remontuju u kratkom roku. Sa druge strane svima nam je poznato da modernizacija na standard SM ili SMT, ne obuhvata ugradnju radara ŽUK-Me. Tako da je možda najpametnije da ni ne radimo modernizaciju, samo neophodan remont, novac sačuvati za logistiku, stok delova, veću količinu raketa i za gorivo, da napokon piloti lete koliko bi trebalo (pod tim mislim na najmanje 60 časova naleta godišnje/ što zvuči nemoguće za naše uslove). Ovu donaciju treba shvatiti kao prelazno rešenje, da se opstane lovačka avijacija, kao i da se obuči nova generacija pilota i mehaničara. A za 10-12 godina možemo da razmišljamo o nečemu modernijem, ukoliko to finansijske prilike dozvole.

Odgovori

Moma apsolutno nije u stanju da remontuje MIG-29 u celosti, a kamoli da izvrsi modernizaciju.

Piloti ne mogu da lete 60 casova godisnje!!

Zar je toliko tesko shvatiti da je ukupan resurs po jednom avionu 700 sati (maksimalno) – da taj resurs nije izvucen iz najveceg broja aviona ni u toku prvog medjuremontnog ciklusa kada su bili novi.

Kao dokaz prilazem:
https://www.mycity-military.com/slika.php?slika=66339_497011664_MIG-29.png

Zna se da na jedan avion idu minimalno 2 pilota (ide i vise, ali uzmimo 2), dakle, ako hoces da letis 60 sati godisnje, ostaces bez aviona izmedju PETE I SESTE godine, ako hoces da lete 10 godina (a nasi svakako hoce da lete sto duze i sto vise da razvuku da narod gleda avione na nebu i divi se nasoj liderskoj poziciji u reginou) – letece 30-35 sati godisnje.

I

par odlicnih komentara, pa i potpuni laik da nesto nauci, cini se da je pravo pitanje rusko ili ne rusko naoruzanje, a imamo molbu da se napise tekst o avionima i cenama, ja bih nesto pokusao da objasnim:

Dassault Rafale, mozete naci da je njegova cena oko 120 miliona$, a onda procitate, da 36 za Indiju, kostaju oko 280 miliona $ svaki, i sledi objasnjenje, sta Indija sve dobija uz sam avion.

Primer poljaci su svoj puk F-16 platili oko 3 milijarde $
a dobili x2 vrednost kontrainvesticija, Brazil je 36 Gripena E/F platio 39.6 milijardi kruna, sa 100% pokri-
venoscu kontrainvesticijama.

Dakle kupovina oruzija, nije prosto tras pare, tras mig,
ili neki f, vec nacin da se uspostave strateski odnosi sa
zemljom isporuciocem.

Sto se tice 3. faze modernizacije, pokazace vreme, bilo bi dobro da je nivo SMT, zbog naoruzanja, koje moze da nosi

Odgovori
m

Jos jedno pitanje za RX. Zasto nam USA ne prodadose neki avion posle 2000te godine, kada su dosli njihovi miljenici na vlast? Verovatno nema odgovor i na ovo pitanje kao i na predhodna? Nemoj dzabe da solis pamet ljudima.

Odgovori

@mateus

Da bih tebi i slicnima solio pamet, prvo je potrebno da imate nesto sto mogu da solim – na sva pitanja sam dao odgovore.

Ako su posle 2000. miljenici USA dosli na vlast kako se onda i dalje raspravlja samo o RUSKIM AVIONIMA i to bez ikakvih tendera ili konkursa?

Kako mozemo da kupujemo sve ostalo (helikopteri, radari, vozila…) od NATO, a avione ne mozemo?
Imas pristup internetu izguglaj ko je sve bio u trci za nabavku aviona od 2010. godine i objasni mi kako smo izabrali avion koji jos 5 godina posle toga (a ni danas) nije uvede u operativnu upotrebu ni u jednoj armiji sveta?

B

Gospodin Slavke što Vi mislite o FTC2000G budući da kako kažete 2030 već počinju problemi i sa Galebovima i sa Orlovima(istek resursa)-koliki broj MIG 35 se može kupiti ako je stanje kakvo je?To je opet novi avion za održavanje (malo toga je isto u odnosu na 29-ku).Ima li smisla razmišljati o tome avionu kao jezgri budućeg letačkog kadra?Pa da MIG 35 bude „perjanica“ a FTC2000G „radni konj“ u
sistemu.
Jedan motor,jeftiniji u letu,održavanju?Novi
Avion u sistemu (40 godina korištenja),nadzvučni!Svaka modernizacija je dobrodošla ali sa ovako malim periodom korištenja mi se čini nepotrebna kada već možete kupiti još i bolju platformu za tek malo više novca!

Odgovori
m

@RX Na svu srecu ja sam vrlo otporan na tvoje solenje pameti. Tvoji odgovori su donekle ispravni ali to je mali procenat, cesto su iskrivljeni kao kriva Drina, izvitopereni. Kako moze poklon da ide na konkurs i tender? Ovo nije kupovina vec preuzimanje poklona gde se placa remont i eventualna modernizacija ako je bude. Nisi odgovorio kako i na koji nacin i za koliko para bi nabavio recimo 10 aviona f16 sa raketama koje opsluzuju tih 10 lovaca plus rezervni delovi otprilike sto je uzeto iz Rusije za 10 migova? Kada i koji radar je uzet od nato? Ako me ubedis da je to jeftiniji aranzman od migova skinucu ti kapu i reci da nisi ono sto sam napisao prethodno . Uporedi recimo samo cenu gume za bilo koji nato lovac od sredine 80tih pa do danas ali verovatno ces reci da su Ruske gume losije. Kakav smo izbor imali za nabavku lovaca kako kazes od 2010g? Ako ti smatras da je Sutanovac ozbiljan covek onda neka bude tako. Hameri, helikopteri i avioni nisu isto koliko me ova pamet sluzi. Da USA tako daju svoje lovce na lepe oci oni bi vec bili u Hrvatskoj kao clan otan. Sto se tice mig29m2 to je bila vise propaganda za narodne mase nego li stvarno htenje da se uzme ono sto je tek trebalo da se stavi u proizvodnju. Ne kaze se dzabe sto je brzo to je i kuso_mislim na mig35. Uskoro pocinje njegova serijska proizvodnja ti tvrdis da taj avion ne postoji. U jednom komentaru si rekao otprilike ovo(zasto mi da spasavamo mig kompaniju). Kada mi spasemo mig koncern sa nekih 190mil. on ima da procveta. Koju korist ima Rusija od ovog ugovora, sigurno ce jos vise da se obogati kada joj mi damo tih 185mil.

Odgovori
m

@RX O migovima se pocelo govoriti tek kada Sutanovac i kompanija GROBARI VOJSKE SRBIJE otisli sa vlasti. Stavi se u ulozi „vrhovnog“ ili ministra odbrane ili nacelnika GS i da treba da odlucis o nabavci borbenih aviona u ovoj situaciji u kojoj smo sada. Objasni mi na ono pitanje koje sam postavio u gornjem tekstu o kupovini f16. Koliko bi te sve to kostalo kao neko ko o tome treba da odluci? Da je zmaj aviona mig29 ono sto tvrdis Rusija bi ih odavno bacila u staro gvozdje, niti bi STRIZI imali na cemu da lete onako elegantno. Gde si se to edukovao o tome i ko je to izjavio o nekakvom ogranicnju brzine i opterecenja G.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend