BEG airport status
„Fly Otto“ startap – Uber za avio-taksi Za destinacije koje su "suviše daleke za Uber, a previše blizu za komercijalni avio-saobraćaj"

„Fly Otto“ startap – Uber za avio-taksi

„Fly Otto“ je startap ideja koja, najjednostavnije objašnjena, može da se poredi sa Uberom u taksi prevozu. Ovakav „aviona na poziv“ bi prema mišljenju tvorca ove ideje, Roda Rakića, trebalo da se koristi za destinacije koje su „suviše daleke za Uber, a previše blizu za komercijalni avio-saobraćaj“. Uz to usluga je jeftinija od iznajmljivanja privatnih aviona, brže se ugovara i daje „real-time“ informacije o ceni putovanja.

Ideja se za sada bazira na američkom tržištu na kome je avio-saobraćaj ograničen na oko 300 aerodroma. U svom autorskom tekstu Rakić kaže da bi avio-usluga ovog tipa mogla da ima pristup na oko 5.000 aerodroma širom SAD-a.

Rakić daje objašnjenje na koji se način „Fly Otto“ razlikuje od iznajmljivanja privatnih aviona.

– Pristup privatnom avio-saobraćaju često je zavisio od vlasništva i članstva u programima koji im omogućavaju pristup privatnoj avijaciji. Imućni koji su sebi mogli da priušte kupovinu privatnih aviona spadaju u nekolicinu. Plaćanje članstva za neke možda ima smisla, ali to je svejedno skupo. Prosečni putnik avionom ni ne razmatra putovanje privatnim avionom. – piše Rakić.

U prilog „Fly Otto“ ideji Rakić na primeru američkog tržišta objašnjava zašto je celokupa procedura takođe i komplikovana. Pozivajući se na NASA-ine podatke o iznajmljivanju aviona na Aljasci, on navodi da se razmeni i 44 mejla između brokera, putnika i operatera, a da je prosečno čekanje informacije od operatera koliko će let koštati putnika između 45 miuta i 4 sata. Uz to brokeri uzimaju između 5-50 % zarade od organizovanja putovanja. Zaključak je da će se u ovo upustiti samo oni koji zapravo imaju novca, ali i asistenta ili pomoćnika koji će se ovim pitanjem baviti.

– Startap ideja „Fly Otto“ ima drugačiji pristup – traži alternativne aerodrome, a potencijalni putnici bi imali „real-time“ pristup cenama. Piloti i avioni bi faktički čekali putnike na aerodromima i sve bi se rešavalao pritiskom na dugme. – objašnjava Rakić.

1-txbfOl4NBKtCHvFpVsPilg
Tabela isplativosti na relaciji Denver-Telluride / Ilustracija: Rod Rakić

– Za putovanje duže od 1.000 milja (oko 1600 Km) najbolja opcija je džet. Ali put od 200-800 milja (300-1300Km) klipni ili turboprop avion je daleko efikasnije rešenje. Letenje modernog jednomotorca dodaje 8% vremena za ovakvu uslugu u odnosu na biznis džet, ali zato štedi 75% troškova. – objašnjava Rakić.

On objašnjava da neće biti potrebe za plaćanjem naknadne za članstvo niti odgovora na bilo koje drugo pitanje osim na koje adrese treba da vas pokupi služba i gde letite.

– Možete da vidite mapu leta, lokaciju aerodroma uz zaobilaženje velikih vazdušnih luka koje su i skuplje. Ukoliko se putnik ipak odluči za drugi aerodrom, promena u ceni će se automatski prikazati. Celokupni sistem pretrage našeg sajta je optimizovan za pametne telefone, tablete, kompjutere i nema potrebe da bilo šta preuzimate. Dosadašnji rekord u pružanju ove usluge koji podrazumeva vreme od trenutka od kad je putnik zatražio uslugu to trenutka kada je ušao u avion je 45 minuta. Takođe, 80 % putnika koji su leteli sa nama nikada ranije nisu leteli privatnim avionima.-

flo
Deo ponude za let Njujork-Martha`s Vineyard / Foto: Screenshot

– Možete da vidite mapu leta, lokaciju aerodroma uz zaobilaženje velikih vazdušnih luka koje su i skuplje. Ukoliko se putnik ipak odluči za drugi aerodorm, promena u ceni će se automatski prikazati. –

Rakić objašnjava da je „Fly Otto“ inspirisan NASA-inim projekta „On-Demond Mobility“, te da smatra da će svojim primerom doprineti tome da se prepozna u kakvu tehnologiju treba ulagati.

– Tehnologija na električni pogon stvara mogućnost za novu vrstu aviona i za novu mogućnost mobilnosti.- navodi Rakić.

Pozivajući se na NASA-ino istraživanje on dodaje i podatak da se danas putuje za 20 % sporije nego 1980. godine zbog gužvi na putevima i velikim aerodromima, te da „Fly Otto“ upravo u tome vidi svoju prednost.

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required






[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

BB

Ova ideja mi se izuzetno sviđa i baš mi je žao što kod nas nema interesa za ovaj vid avijacije (vidi se po komentarima), svi se pale na jumbo jet i na vojne igračke…

Inače sve čestitke autoru teksta na ovom članku i da ih bude više, možda to podstakne i kod nas implementaciju ovakve ideje.

Odgovori

Hvala! Thanks so much for sharing our story.

Both my parents came from Serbia. I grew up speaking Serbian first, only learning English from the playground and TV growing up here in the US. My Uncle, who have me my first airplane ride, was a Yugoslav fighter pilot.

I was lucky enough to have spent most summers there with my family. I look forward to visiting again soon!

Odgovori
BB

You should write in Serbian (with errors like we in English :-) ).

My son (4 year) wants to be a pilot and I see only opportunity to save money to buy one airplane when he grow up. :-)

Because I live in Banjaluka (we have airport but not flights) I see only air taxi (prop, not jet) as good solution for fast business trip around Europe, i.e. I found your idea should be ideal for this region. But…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj

Tomix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

13. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Mnogo, mnogo je jeftinije. Brodovi se natovare sa desetinama hiljada tona tereta (najveći i sa stotinama hiljada tona) i tvojih 40 tona je ništa, kamičak. Kao da upoređujemo prenos bombone i velikog džaka brašna u rukama. Avion troši ogromnu količinu goriva + ostali troškovi a preveze samo tih 40t, svi troškovi otpadaju na taj…

13. Dec 2024.Pogledaj