BEG airport status
Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018. Ukoliko bi odabrala Super Hornet, Bugarska bi bila prva evropska i treća država u svetu koja bi posedovala ovaj avion / Foto: Boeing

Super Hornet još jedan kandidat za novi borbeni avion RV Bugarske, izbor pomeren za kraj jula 2018.

Saga o bugarskom tenderu za nove borbene avione se nastavlja. Kako je pre dva dana preneo DefenceNews, bugarski ministar odbrane Krasimir Karakačanov saopštio je da će njegova zemlja od američke firme Boeing zatražiti ponudu za nabavku aviona F/A-18 ‘’Super Hornet’’. Takođe nova informacija koja je tom prilikom iznesena je da Bugarska namerava da tek do kraja jula 2018. godine izabere svoj novi višenamenski borbeni avion.

Karakačanov je za državnu radio stanicu BNR izjavio da Ministarstvo odbrane traži dodatnu ponudu uz tri već poznata kandidata za nabavku novog aviona – američkog F-16, švedskog Gripena i evropskog EF-2000.  Ministar je takođe rekao da se očekuje da će se zahtevi za ponudama proizvođačima poslati ovog meseca.

Bugarska je početkom oktobra odlučila da ponovi tender za nabavku borbenih aviona jer je parlamentarni odbor u svojoj istrazi prethodno donesene odluke da je švedski Gripen favorit, došao do zaključaka da su postojale nepravilnosti u diskvalifikaciji ponude koja je stigla iz SAD i Portugala a koji su nudili polovne avione F-16. Tako je, kako je saopšteno bilo sprečeno da se pravično procene sve dostavljene ponude.

Nabavka ukupno 16 višenamenskih borbenih aviona podeljena je na dve faze. Za prvu fazu u kojoj se pored 8 aviona nalazi i simulator, logistika, usluge obuke i mala količinua naoružanja vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, planirano je da se izdvoji 890 miliona dolara. Ta suma bi se isplaćivala u ratama a prethodni plan je podrazmevao da se to odvija u periodu od 2016. do 2021. i to 5,93 miliona u 2016, po 118,66 miliona u 2017, 2018 i 2019, 261 milion u 2020. i 267 miliona dolara u 2021. godini. Nabavka preostalih 8 aviona bila bi realizovana u periodu od 2022-2023.

Postoji i predlog da se paralelno sa nabavkom novih aviona izvrši remont i modernizacija 16 postojećih lovaca MiG-29 kako bi oni ostali u službi do 2030. godine. Navodno je procenjeno da bi zajedno sa troškovima korišćenja 29-ki u tom periodu, sve to ukupno koštalo oko 984 miliona dolara. Pretpostavlja se da bi to bila cifra za neku normalnu eksploataciju ovih aviona pošto Bugarska do sada nije dovoljno ulagala u svoju borbenu avijaciju. Situacija sa resursima je sve teža a sve to je kulminiralo 24. oktobra nakon što su tog dana bugarski piloti odbili da lete zbog nezadovoljstva stanjem u Ratnom vazduhoplovstvu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Spanjolska, Svicarska, Finska….

Odgovori
Ž

Они немају Супер Хорнете.

Sl

U prevodu bugarsko vazduhoplovstvo je smesno kao i nase. Ne cekaju oni na novi avion, nego nemaju para. Kad budu skrpili neku sicu kao mi kupice neke polovnjake, kao sto smo mi „sami sebi poklonili“ ove krntije. Nasi nece poleteti do 2019 minimum. Bugari nece ni raspisati tender do 2019. Ne zna se cije je vazduhoplvstvo smesnije. Nase ili bugarsko. Al’ ajde oni bar imaju neki PVO. A mi ni RV ni PVO.

Odgovori
Ma

Bugari imaju love najmanje je zadužena zemlja u EU prema GDP po glavi stanovnika , upitanju su političke odluke gde bugari nežele previše da ljute ruse jer planiraju niz energeckih projekata sa rusima.Kako kažu Srbi vole Ruse, Rusi vole Bugare .

iv

Ko zna mozda ce na kraju da razmisljaju i o F-22. Salu nastranu, bugari da rapisu javni tender koji proizvodjac ce vise love da uplati politickom rukovodstvu na racune u svajcarskoj i ako treba za iste te pare kupice par ultralakih letelica za svoje RV.

Odgovori
Br

F-22 se ne prodaje, f35 je za izvoz. A i niko ziv ne zna koliko tacno kosta F-22 sa najsavremenijom opremom i naoruzanjem, plus za njegovo odrzavanje su potrebni menahicari sa dva fakulteta. Plus ima najskuplje simulatore koji kostaju kao pojedini lovacki avioni.

Vo

F-22 je, što bi narod rekao, šarena laža. Avion nije upotrebljen ni dokazan. Upotrijebljen je par puta onako posrivećki u nekim minornim sporednim ulogama. Za međuletnu pripremu treba tim tehnjčara i dva master inžinjara sa efektivnim radom od 30 sati. Od F-22 je napravljen mit. Uostalom proizvodnja mu je obustavljena nakon polovine predviđene primjeraka. Nije zanemariv ni broj izgubljenih primjeraka u miru. Održavanje preskupo. Sve u svemu ovaj avion je mrtvo puhalo.

Vo

F-35 je kao kad vam uličar prodaje ciglu. Prodaja F-35 je prodaja USA cigle NATO članicama.

Go

Izgleda da ni Bugarska nezna sta hoce, prvo pricaju o jednomotorcima F-16, a sad razmatraju nabavku i F/A-18.

Mada i Indija ima razmisljanja o zajednickom projektu HAL i Boinga o izgranji Super Horneta u Indiji.

Zakljucak je da Amerikanci uticu na mnoge zemlje sveta i menjanju njihovih strateskih odluka.

Odgovori
Br

Indija je u dilu sa Rusijom, vec duze. Oni zajeno razvijaju suhoje i svako svoje suhoje pravi na svojoj teritoriji, zakljucno sa 2014 imali su 200 su-30mkI, i to sa boljom opremom i motorom od ruskih, sad ih imaju verovatno i vise, plus i najnoviji su-57 razvijaju zajedno, i opet ce ih svako praviti na svojoj teritoriji, stim sto ce i uvom slucaju indisjka verzija imati napredniji motor i opremu, planiraju da ih naprave vise od 300. A imaju i 70 MIG29UPG, sto je jedna od najboljih verzija. Imaju i 1685 ruskih tenkova t-90 i t90m, kao i 2410 znacajno unapredjenih t-72, tu su i 2700 unapredjenih BMP-2-Sarath, zatim 180 Kub (SA-6 Gainful) od 2012, znaci sigurno jos nesto do sada, a 2020 im stize i s-400 triumf. Takodje imaju 80 9k33 Osa, 250 unapredjene 9K35 Strela-10 od 2012, 66 unapredjene Tunguske, kao i 75 ZSU-23-4M ‘Shilka’ kojima tek sledi modernizacija, Kao i 800 ZSU-23-2, kojima takodje sledi modernizacija, takodje su proizveli i svoju modernizovanu verziju BMP-1(ppr-3) u znatnim kolicinama, pa onda 62 Smerch 9K58 MBRL teski visecevni bacac raketa od 300mm i 150 BM-21 visecevnih bacaca raketa, takodje imaju i S-125 Neva/Pechora u znatnom broju kao i S200 u rezervi. A imaju i vise svojih razlicitih odlicnih sistema za PVO. I na kraju tu jos i BTR-50 200 komada, zatim 110 modernizovane gvozdivke, kao i 200 komada 9P148 tank destoyer. A krenuli su i zajednicku proizvodnju helikoptera Kamov Ka-226 – 200 komada. Imaju naravno i par hiljada ruskih topova raznih kalibra, kao i dosta njihove starije opreme u rezervi.
Sve u svemu posto imaju para mozda i kupe F/A-18, posto je to vrlo specifican avion, za druge zadatke u odnosu na su-30 i su-57, ali to ne menja da su oni glavni ruski partneri u naoruzanju. Narocito im odgovara to, sto nakon prvih par primeraka sve avione grade na svojoj teoriji sa svojim strucnjacima i svojim delovima, tako da se indijske i ruske verzije dosta razlikuju.

Go

Branko, vecinom stoji sve sto si napisao, doduse otisao si malo sa teme ili nisi procitao moje izlaganje, a zaboravljas da Indija ima problem da napravi motor za svoj LCA Tejas.

Pre svega kazes da Indijski Su-30Mki imaju bolje motore, a trenutno posle modernizacije prvih 80 aparata koriste Ruske AL-31F do 2017 godine.
E sad od 2017 godine rade unapredjenu modernizaciju svojih Su-30Mki i kupuju AL-41F turbofan motore dizajnirane za 4 ++ generaciju kako bi dosegli do performansi Su-35.

I da neduzim, evo ti 2 linka linka pa procitaj sam.
https://defenceupdate.in/after-super-sukhoi-30-upgrade-indias-su-30-mki-will-be-superior-to-chinese-sukhoi-35/
http://idrw.org/after-super-30-upgrade-indias-su-30mki-will-be-superior-to-chinese-su-35/

Kr

F18 je ipak prevelik zalogaj za Bugarsku. Iako bi to bio i moj izbor. Za samo 1mil$ po komadu se doradi u block3 ili Advanced S. Hornet.

Odgovori
St

Obzirom na broj aviona koji se nabavlja, finansije i trenutnu politicku situaciju mislim da ce se ici na polovne F-16. Pogotovo u cilju unificiranja flote sa okolnim NATO zemljama a i to je trenutni trend, iako bih licno voleo da vidim EF-2000 ili Gripen na njihovom nebu.
Cudi me da ovde nisu ucestvovali grci sa njihovom block 30 kao u HR.

Odgovori
sc

Jedna informacija, F18 smo mi srbi oborili u Goraždu tokom rata, sa ruskom raketom vrijednosti 7 hiljada maraka i to bez lansir rampe već je to samostalno uradio vojnik Vogošćanske brigade…
Toliko o F18!

Odgovori
iv

Ma sta jedan, sto i svi su pali u jadran tako da se nazalost nisu nasli ostatci.

Pe

Iznad gorazda je oboren harier

le

A pilotirao je Owen Wilson ;)

Mr

јел то онај Ф-18 из филма Иза непријатељске линије (Behind Enemy Lines) са Џин Хекманом и лепушкастим Овен Вилсоном што је управо играо обореног пилота!?

шалу на страну, и ја мислим да је Стршљен превелик залогај за Бугаре!!! и они постају јако неозбиљни са њиховим жељама…

Fl

Mrgud,
To je bio F16.

Be

Ti se, naravno, salis?

BL

1994. godine oboren je iznad Gorazda britanski Harier, 1995. F 16 u Krajini i Mirage 2000 iznad Pala…

BL

Film Iz neprijateljskih linija sa glumcem Ovenom Wilsonom, snimljen je po uzoru obaranja USAF F 16 tokom 1995. godine, avion je pao na sirem podrucju Krupe. Pilot se, navodno, krio i spasen je…iako ima indicija da je uhvacen i na „pritisak“ puste po navedenom scenariju. Oboren je sistemom KUB iz 155. Raketne brigade PVO VRS, na nacin da su primili dojavu o pravcu leta sa radarskog polozaja na planini Pljesevica, te na slijepo ispalili dva projektila a nakon toga ukljucili i nisanski radar KUB-a…pilot nije uspio da preduzme protivmjere…

Kr

Nije to ništa, boško buha je skinuo avion puškom

Pe

Bez obzira na to što nije u pitanju F-18, već F-16, Herier ili Miraž 2000, argument je potpuno pogrešan. Svaki avion može biti oboren ako su uslovi „povoljni“. Čak i steltni, kao što nas istorija uči. Glavna mana F-18E/F jeste što je skromnih performansi, a nije jeftin. Sa druge strane nosivost, mogućnost poletanja i sletanja sa kratkih i nepripremljenih PSS, borbena žilavost kao i višenamenski karakter govore u prilog F-18.

Du

Bilo kako bilo al jedino maštanje ništa ne košta

Odgovori
Zb

Eto, bugari ni matematiku ne znaju, a oće avijaciju – oni bi da daju manje od 100 miliona za remont i modernizaciju 16kom 29ki. Kako, batko, kad baćuška bratu rodjenom srbinu remontuje 10 za 185 milki?!?

Odgovori
С

можда и може зависи од ниво модернизације и од количине додатног наоружања…по мом лаичком мишљењу.

St

Da, ali to je navodna cena za remont i modernizaciju 10 aparata.
Bugari bi radili samo remont njihovih, a ako se secam prethodnih tekstova on je nas ili slovake kostao 6 ili 7 miliona po aparatu. Sa druge strane cenu remonta kao i aviona diktira i politika. Mozda Rusi namerno daju bolju cenu bugarima, prvo zbog veceg broja aviona, drugo zato sto su u NATO. A i skoro smo imali tekst da i Slovacka odlaze nabavku, tako da se na taj nacin privlace klijenti i nabija prst u oko NATO(Americi).

Vo

Remont, moderizacija, stok rezervnih dijelova, naoružanje i obuka je za Srbiju 185M. Neusporedivo porediš. I dosta te zaluđenosti o bratu rođenom.

Mi

Pa zavisi na kojem su standardu njihovi avioni sad i na koji standard ga modernizuju. Nasi avini bi trebalo da se remontuju i modernizuju i da se nabavi dodatna zemaljska infrastruktura, dodatni rezervni dijelovi i novo naoruzanje, obuka za pilote i ko zna sta jos sve a dosta toga Bugari vec imaju.

pr

Bugari će kod braće Poljaka……

Er

Bugari su sa Volge, Volgarija; tako da možda su i bliži Rusima nego Srbi + što je -ov mnogo češće kod Rusa nego -ić. Najbolje da nam Rusi daju novi kredit do 1 milijarde $ (uključujući kamatu) i da nam dopreme 16 aviona SU30, pa da im to polako vraćamo u narednih 10 godina. Avioni da su stari oko 10 godina, 50m im damo po modernizovanom avionu to je 800m $ i 200m $ kamata. Pa da polako prelazimo na Suhoj. Šta je milijarda na nas 7m, to nas izadje 150$ po glavi stanovnika da da svako od nas u narednih 10 godina, to je 1500 RSD godišnje po glavi stanovnika ili 100 RSD mesečno. Može da ide kroz informatiku.

Jo

Super Horneti (F/A-18E i F/A-18F) su dvomotorni avioni pravljeni za mornaricu. Tražili us veći i teži avion od F/A-18 Horneta, dobili su veći, teži i tromiji. Marinci su odbili da ih uzmu. Australija ih je uzela jer u tom trenutku nije bilo američkog aviona koji su mogli da uzmu, F-35 je bio u problemima, proizvodnja F-16 je trebala da se prekine. Kanada je trebala da ih uzme kao privremeno rešenje, ali je pitanje šta će biti od toga. Obe zemlje su geografski specifične.

Ne mislim da je ovaj avion dobar izbor za Bugarsku. F-16 je bolje rešenje.

Odgovori
le

Kako su ih odbili kada ih koriste na nosačima.

Jo

Marinci koriste stare Hornete (F/A-18C i F/A-18D) i za razliku od mornarice odbili su da pređu na Super Hornete. Umesto toga, čekaju F-35 (B i C)

De

Ovo je komedija. Bugari samo trtljaju oko 15 godina a zapravo ne planiraju ista.

Odgovori
on

kamo srece da mi imamo hrabrosti da krenemo ovakvim putem, novi avioni zapadnog porekla, novo oruzije, spremnost da se u Srbiju investira, francuski Rafal EF-2000, ili Gripen,jesu ono sto nam treba, a mi polovno, ne razumem,

Odgovori
St

Vrlo jednostavno nema sta da se ne razume, zato sto nemamo para.
Indija je 36 Rafala platila skoro 9 milijardi to je skoro 3 za 12 aviona a to je minimum potreban za operativnu eskadrilu za nasu zemlju.
Rumunija je 12 F-16 platila skoro 500 miliona i dr primeri.
A zaoad na nas ne gleda blagonaklono niti ce ubrzo, a taj oogled tj politika takodje diktira cenu i dostupnost vojne tehnike.
Jednostavno receno prelazak na zapadnu tehniku i organizacija logistike/obuke itd za istu bi bio previse skup u ovom trenutku. To nam je sto nam je, sedi krpi i trpi.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

St.Evan na: Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

Začuđujuće malo ovakvih komentara! J10 je za našu državu, njenu veličinu i ekonomske mogućnosti mnogo prihvatljiviji avion. 36 J10 su respektabilna sila na ovako malom prostoru. Osim ako se AV posvađao sa bratom Xijem, trebalo bi da možemo ida h povoljno dobijemo.

18. Apr 2024.Pogledaj

Topčider na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

Pa nista neobivno ne vidim u ovom letu.Inace,Srbija je potpisnica IPAP 1,IPAP 2 i SOFA sporazumima a i clanica koja odobrava transport NATO trupa preko teritorije Srbije kako kopnenim putem tako i vazdusnim putem.Koliko samo puta NATO avioni prelecu Srbiju pa nikom nista.Ne interesuje njih nista konkretno iz Srbije jer sve znaju obzirom da svake…

18. Apr 2024.Pogledaj

Srbofil na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

@Amater Ne izbacuje ništa jer se dejstva mogu vršiti noću. Jedino modernizacija, ovako kako jeste nikakvu realnu upotrebnu vrednost nemaju ako ćemo biti iskreni.

18. Apr 2024.Pogledaj

Topčider na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

BOV-3 je odlican protiv dronova!Jeftino i efikasno oruzje za eliminaciju dronova i niskoletecih objekata.Mi smo na Kosovu i Metohiji jednu Tomahawk krstarecu raketu upravo oborili sa BOV-om.Inace,poligon je u rangu od jednih od najboljih u Evropi a vezbe sa vojskom SAD,Poljske,Francuske, donose najbolje iskustvo na svetu.Inace,ne vidim zbog cega su komsije frustrirani kada su clanica…

18. Apr 2024.Pogledaj