BEG airport status
Dubai Airshow: Emirati potpisali ugovore za svoju vojsku u vrednosti od oko 3,57 milijardi dolara, najveći deo novca ide na modernizaciju borbenih aviona Emiratski Miraži-2000 koji su ionako najsavremeniji avioni tog tipa na svetu, biće još moderniji / Foto: damnaeardone/flickr

Dubai Airshow: Emirati potpisali ugovore za svoju vojsku u vrednosti od oko 3,57 milijardi dolara, najveći deo novca ide na modernizaciju borbenih aviona

I dok je za proizvođače civilnih vazduhoplova, usled rekordnih narudžbina pre svega putničkih aviona, ovogodišnji Dubai Airshow bio veoma uspešan, vojni sektor se ne može pohvaliti velikim brojem poslova. Da vesti o sporazumima vezanih za odbrambenu industriju ne bi bile toliko siromašne pobrinuo se domaćin koji je potpisao nekoliko ugovora vrednih pažnje koji će dodatno osnažiti njegove vazduhoplovne snage.

Prebogati Ujedinjeni Arapski Emirati već 25 godina konstantno ulažu veliki novac u svoje oružane snage kako bi one bile među najspremnijim i najsavremenijim u svetu. Ovoga puta nije nabavljeno ništa kapitalno. Kupljeni su transportni avioni, kompleti za vođene bombe a najveći deo novca od ukupno oko 3,57 milijardi dolara otići će na modernizaciju postojeće flote borbenih aviona.

Modernizacija flote borbenih aviona, nabavka F-35 i neozbiljnost u pregovorima sa Rusima

I pored toga što poseduje verovatno najmodernije varijante američkog F-16 (Block 60), na sajmu je potpisan ugovor za njihovu modernizaciju. Trenutno se u upotrebi nalazi 77 aviona od toga 54 jednoseda F-16E i 23 dvoseda F-16F, Lockheed Martin koji će biti nosilac posla nije saopštio detalje ali se pretpostavlja da će avioni za 1,63 milijarde dolara biti dovedeni na najnoviji standard F-16V Viper ili će za modernizaciju sasvim sigurno biti iskorišćen dobar deo elemenata ovog paketa. F-16V, pored Bloka 70, jeste trenutno nešto najmodernije što nudi proizvođač ovog aviona ali treba reći da je Blok 60 u nekim elementima kompletnija i podjednako moderna verzija kao F-16V mada Viper ima i neka naprednija rešenja.

Ova modernizacija stiže samo 10 godina nakon što je Emiratima isporučen poslednji F-16 a biće interesantno kako će izgledati hibrid najsavremenijih verzija ovog aviona. Svaka od varijanti ima svoje prednosti ali i neke zajedničke karakteristike: i Blok 60 i F-16V imaju AESA radare, Blok 60 ima integrisan infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere/nišanski sistem (AN/ASQ-28 IFTS – integrated FLIR and Targeting System) dok Viper takav sistem mora nositi u kontejneru. Ono što je novo i što treba istaći kod F-16V je da ima unapređeni tzv. “stakleni“ kokpit, gigabitnu eternet mrežu, jedan umesto tri računara misije i automatski AGCAS (Automated Ground Collision Avoidance System).

UAE su na sajmu najavili i da će modernizovati svoju flotu aviona Mirage-2000. Iako ugovor nije potpisan, njihovo Ministarstvo odbrane je saopštilo da će posao vredeti oko 350 miliona dolara i da će se radovi obaviti u narednih 10 godina. Detalji modernizacije nisu saopšteni ali je vrlo verovatno da je planirana zamena ili modifikacija radara, računara misije, sistema za protivelektronsku borbu, pokazivača na instrument tabli i sistema za prikaz podataka i nišanjenje koji se nalazi na kacigi pilota.

Kao i u slučaju F-16, Emirati takođe poseduju najmoderniju varijantu francuskog aviona na svetu. Trenutna flota od 62 primerka Mirage-2000-9 (nastao na bazi Mirage-2000-5 Mk II) sastoji se od 38 jednoseda Mirage-2000-9EAD, 16 dvoseda Mirage-2000-9DAD i 8 izviđača Mirage-2000-9RAD. Još 1983. naručena su 22 jednoseda Mirage-2000EAD, 6 dvoseda DAD i 8 izviđača RAD koji su posebno razvijeni za Abu Dabi. 1998. je potpisan ugovor za njihovu modernizaciju na standard 2000-9 a tom prilikom je nabavljeno još 20 novih jednoseda i 12 dvoseda takođe na nivou 2000-9. Nakon dve godine kašnjenja zbog problema u razvoju novih sistema, prvi avion je isporučen 2003.

Modernizacija postojeće flote borbenih aviona je definitivna potvrda da su UAE odustale od nabavke novijih tipova poput francuskog Rafala ili evropskog Tajfuna. Dugogodišnja nastojanja da se nabavi borbeni avion 5. generacije mogla bi uskoro uroditi plodom jer je u Dubaiju zamenik komandanta RV SAD izjavio da su „u toku razgovori sa novom američkom administracijom o prodaji aviona F-35 partnerskim državama kojima su potrebni i koje ih zahtevaju“. Defence News je preneo i da je RV UAE spremno za promenu svoje organizacije kako bi se u jednom trenutku u naoružanje uvelo 24 F-35 (dve eskadrile). Nezvanično je rečeno da bi to predstavljalo „ograničenje“ za prvobitno mogući broj kupljenih aviona. .

Istovremeno, pojedini predstavnici ruske vazduhoplovne industrije su u komentarima da će UAE najverovatnije nabaviti ruske borbene avione Su-35S nazvali neozbiljnim i smatraju da je to bio samo jedan od načina pritiska na američku stranu da ipak proda dugo željene avione 5. generacije. Informacija da sa UAE traju pregovori o prodaji na desetine Suhoja zvanično je objavljena početkom februara a potpisan je i sporazum o namerama. Zbog sve izglednije kupovine F-35 vrlo je moguće da je malo verovatno da će UAE sa Rusijom razviti novi borbeni avion 5. generacije na bazi MiG-a 29 za šta je između dve države ove godine takođe potpisan sporazum.

Ostali ugovori

Treći po vrednosti ugovor za kupovinu vojne tehnike potpisan je sa američkom firmom Raytheon. Za 684,4 miliona dolara biće nabavljeni kompleti za laserski vođene bombe GBU-10 i GBU-12 Paveway. Sa takođe američkom firmom IOMAX potpisan je ugovor za održavanje COIN aviona Archangel vredan 11,3 miliona dolara. Od turske kompanije MKEK nabavljene su avio-bombe Mk83 i Mk84 za 10,1 milion dolara dok je za artiljerijske sisteme PVO od nemačke firme Rheinmetall Air Defence kupljena municija kalibra 35 mm za 10 miliona dolara.

Sa nacionalnim avioprevoznikom Etihad Airwaysom oružane snage UAE potpisale su ugovor vredan 46 miliona dolara za pružanje usluga transporta. Beloruski “Belteksport“ će za 15,7 miliona dolara tehnički opsluživati radarske sisteme. Domaća kompanija C4 Advanced Solutions dobila je posao iz oblasti usluga telekomunikacionih i infromacionih tehnologija koji će uz dvogodišnju logističku podršku koštati 83,6 miliona dolara. Takođe domaća firma CAE Maritime Middle East će za 43 miliona dolara formirati sistem daljinskog upravljanja centra za obuku.

Jedini ugovor o kupovini novih aviona potpisan je sa kompanijom Airbus i to za 5 srednjih transportera C295 koji će zajedno sa obukom i logistikom biti plaćeni 250 miliona dolara. UAE već koriste prethodni model CN-235 koga su zajednički razvile španska CASA i indonežanski IPTN a sedam aviona je u varijanti CN-235M-110 nabavljeno od Indonezije u periodu od 1993-95.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Mislim da su Emiracani odabrali pravu stvar. Pored f16 blok60 i ovakvog Miraza bilo bi glupo kupovati jos jedan avion 4.generacije zato je po meni pametnije da rade bas ovo,da dodatno modernizuju ovo sto imaju,a sto je gotovo novo. Sa druge strane da odustanu od Rafala,a kad kupuju da kupe 5.generaciju. Neko se pre 2,3 god.provalio mislim u intervju Blicu kada je jos bila aktuelna prica oko kupovine Rafala od strane Emirata da ce nama prodati ove Miraze po bagatelnoj ceni,secam se da sam se slatko nasmejao.

Odgovori
Ni

Ovako se deru budale…… Imaju najmoderniju vojnu opremu na svetu i bacaju novac na novu modernizaciju koja nece znacajno uticati na kvalitet i sposobnost letelice. Mnoge Evropske i svetske zemlje kukaju za tim da imaju polovinu njihovog naoruzanja.

Odgovori
Be

Ima se, moze se

Ro

U pravu ste. Osim što su naivčine koje se lako daju navući od strane Amera, poznato je da njihov letački kadar nije sposoban izvući niti dio potencijala iz te sofisticirane tehnike. Dobar primjer su američki instruktori s procjenom sposobnosti saudijskih pilota lovaca F-15SA. Vrhunske mašine, copy/paste obuka po dokazanim USAF procedurama, ali šlampavi i nezainteresirani piloti i dalje ne garantiraju sinergiju oružane platforme za koju su izdvojena za naše prilike enormna sredstva. Ukratko, nedostatak motivacije uzrokovan obiljem.

Ni

Imaju i Norveska i Holandija i Belgija… pa ne bacaju ovako novac u suplje.

Be

Polako….
Tek je 1438. godina

Mr

тим Арапима фали „људски фактор“…а то њихове силне паре не могу да купе!!!

Odgovori
Mr

Ovih pet Arbus C295 za 250 miliona dolara sa logistikom i obukom mi ne zvuci previsoko. Dakle 50 miliona po komadu.
Dali je to kataloska cena ili neki posebni popust?
Kolika je mogucnost da se bar jedan takav nabavi za RV Srbije umesto onog AN26 sa isteklim resursom?

Odgovori
Ni

Sto nismo mi tako bogati naftom … Inace bas velika modernizacija .

Odgovori
Be

Ma jeste…….samo trebate malo dublje busiti ?

Iv

Zar ne pravimo sa njima fabriku čipova, razvijamo ALAS, pa samo što nisu kupili Kša u,Moravu,pinkija i irvase???

Ni

Арапи ко арапи, навикли су на англо-америчку чизму, поготово заливски бедуини. Сва прича око евентуалне куповине руске технике је спин. Они је не смију купити јер ће одма кренути борба против корупције (примјер Саудијске Арабије), замрзавање имовине, испитивање рада хеџ фондова итд итд.
Очекујем у најскорије вријеме да се Саудијска Арабија предомисли око С-400.
На крају, шта ће им то, САД их чувају, а њихове армије нису способне поразити Хуту у Јемену, воле коње и оружје.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Zaslužena mirovina :( Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Tomass Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR. @Djuka Ne bih koristio termin "patuljaste", HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane…

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

02. Dec 2024.Pogledaj

Tomass na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

02. Dec 2024.Pogledaj