Kako je u subotu 28. januara javio Philippine Daily Inquirer, filipinska vojska bombardovala je iz vazduha terorističke grupe Maute i Abu Sajaf (inače saradnike tzv. Islamske države), u gradu Butig, provincija Lanao del Sur.
Vojni zvaničnici su saopštili da su 26. januara napad izvršile posade dva borbena aviona FA-50PH (varijanta T-50 “Golden Eagle“) izvršili dejstvo sa 6 bombi od po 227 kg, što predstavlja prvu borbenu upotrebu ovog tipa vazduhoplova u svetu.
Iako je komandant Zapadne komande Mindanao general major Karlito Galvez Mlađi rekao da je ovo borbeno dejstvo bilo ‘’hirurški precizno’’, misleći na to da su mete ranije određene i definisane, izjava oficira za odnose sa javnošću Ministarstva odbrane pukovnika Edgarda Arevalja je mnogo umerenija. Pukovnik Arevaljo je rekao da se od snaga na terenu još uvek čeka verodostojna ocena ove operacije.
Obaveštajni izvori su međutim pokazali da su ovi vazdušni udari usmrtili bar četiri pripadnika terorističke grupe, među kojima ima i onih koji imaju malezijsko državljanstvo. Takođe smatra se da je u napadu ozbiljno ranjen i vođa grupe Abu Sajaf Isnilon Hapilon, izjavio je za The Associated Press sekretar za odbranu Delfin Lorenzana.
Ovo je bilo prvo borbeno dejstvo filipinskih borbenih aviona FA-50 i prvo vatreno dejstvo ovog tipa vazduhoplova uopšte. Podsetimo Filipini su se avgusta 2012. odlučili da nabave FA-50 a 28. marta 2014. potpisan je ugovor vredan 420 miliona dolara za 12 aviona FA-50PH. Isporuka prva dva aviona realizovana je krajem novembra 2015. a još dva su stigla godinu dana kasnije. Preostali avioni trebalo bi da stignu u periodu od jula do decembra ove godine kako bi Filipinci imali dovoljno vremena za obuku pilota i zemaljskog osoblja.
FA-50PH vazduhoplovnih snaga Filipina stacionirani su u vazduhoplovnoj bazi Basa, Pampanga u sastavu 7. taktičke borbene eskadrile ‘’Bulldogs’’, koja je deo Puka Protivvazduhoplovne odbrane. Postoje planovi o nabavci bar još dve eskadrile sa još 24 FA-50 do 2028. godine.
Do sada su T-50 “Golden Eagle“ u različitim varijantama, osim Južne Koreje i Filipina, nabavili još i Indonezija i Irak a avione je naručio i Tajland. Interesovanje za ovaj tip pokazali su Azerbejdžan, Bocvana, Brunej, Hrvatska, Peru i Uzbekistan.
Aramis
Mozda bi i mi trebali da kupimo 4 takva to su jako moderni avioni.
Bolje to nego modernizacija G4 super galeba ili yak 130.
Goran
Voleo bih da i nasi piloti probaju ovaj avion i da daju svoje misljenje.
veki
Ovo je avion namenjen prvenstveno za naprednu obuku i spada u istu kategoriju kao talijanski M-346, ruski Jak-130 te britanski Hawk. Mali borbeni radijus iznosi 470 km, ima skromne mogućnosti radara a posebna priča je nedostatak sposobnosti za elektroničko ratovanje (EW). Kompletnu stručnu analizu zašto FA-50 nije pogodan za HR vazduhoplovstvo možete pročitati na linku : http://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/voditelj-projekta-fa-50-mig-29-ima-nad-fa-50-prednost-u-borbama-izvan-opticke-vidljivosti/
Stefan
I dalje nije visenamenski avion i daleko je od miga 29.
Dead1
FA-50 verzija je visenamjenski borbeni avion. Istina ni je F-16 ili cak JAS-39 ali je ipak visenamjenski borbeni avion u kategorije F-5E.
Jedino sto FA-50 fali je dalekometne rakete zrak-zrak. A to je zbog nekin kontraktualnih problema sa Lockheed Martin koji snabdjeva Juzo Korejance sa mnogo dijelova a koji ne zele da se FA-50 takmici sa F-16 ako dobije bolji radar sa BVR.
Naravno da je MiG-29 bolji lovac nego FA-50. To je ipak avion srednje tezine koji je izmisljen kao lovac. FA-50 je varijanta skolskog aviona!
Sto se tice MiG-29, 9-12 i 9-13 varijante su za muzej. A kao vise namjenski avionic su primitivni – nemaju sposobnosti da nose precizno oruzje zemlja-zrak. A kao lovac nema ni moderne protu-elektronsku opremu ili napredne rakete zemlja zrak.
Zaista treba barem Mig-29SMT ako zelis da se takmicis sa F-16 Block 50 (a to je standard na koji su Rumunski F-16AM/BM nadogradeni).
Ako imas love, onda kupi Su-30/-35. Su-30 je vjerovatno najbolji vise namijenski avion koji su Rusi ikad proizveli.
atg51
FA-50 je odlican avion koji se konstantno razvija. Ovaj tekst sa defender.hr nije objektivan, ekipa sa defendera zeli da HRZ Mig-21 zamijeni sa Gripenom. Samsung razvija novi radar za FA-50 koji ce biti AESA, Eurojet Turbo GmbH ponudio je EJ200 kao alternativu F 404 koji se trenutno nalazi u avionu.
FA-50 nije lovac, a pogotovo nije visenamjenski, ali ima potencijal da pokrije mnoge zadatke. Recimo da je pravo pitanje da li uloziti novac da se produzi zivot orlu (ili razvije orao 2) i G-4 (razvije supergaleb) ili nabaviti eskadrilu FA-50 koja ce raditi iste zadatke + jos neke dodatne aktivnosti.
Srbija je mala i siromasna, nema novca a ni potrebe za veliko i komplikovano RV. Smanjiti broj razlicitih aviona kako bi troskovi bili manji, a odrzavanje i nalet sto bolji i veci. Ako FA-50 moze preuzeti ulogu orla i galeba, onda ovaj avion ima potencijala za svako RV.
Milan
Po čemu bi nabavka FA-50 bia bolja od Jak-130?
Razvoj Orla-2 služilo bi samo za isisavanje novca iz budžeta.
Koliko je pošteno slati pilote u borbene misije školskim avionima?!
Remont postojećih Orlova i Galeba (minimalna modernizacija), nabavka do 5-6 jak-130 i nabavka do 10 Su-25-39. Avione upotrijebiti preventivno i u prvim trenucima rata jer ce naknadno biti uništeni, kao što je Nato avijacija uništila više od 80 aviona Rv ’99 godine.
Čisto sumljam da u Srbiji ima pilota a pogotovo višeg oficirskog kadra i političara koji bi poslali eskadrilu aviona da zaspu neprijatelja kasetnim bombana na njegovom teritoriju!