BEG airport status
[ANALIZA] Srbija želi da nabavi naoružane bespilotne letelice – ko su proizvođači i šta je moguće kupiti? Veoma prodavana u svetu kineska borbena MALE bespilotna letelica Wing Loong II / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Srbija želi da nabavi naoružane bespilotne letelice – ko su proizvođači i šta je moguće kupiti?

U obraćanju medijima nakon pokazne vežbe koja je održana 29. jula na poligonu Tehničko-opitnog centra za naoružanje i vojnu opremu u Nikincima, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je govoreći o nabavci vazduhoplovne tehnike za Vojsku Srbije akcenat stavio na avione i helikoptere spomenuvši MiG-ove 29, H145M, Mi-17 i Mi-35.

Ono što je privuklo manje pažnje je njegova izjava da Srbija sa nekoliko zemalja razgovara o nabavci naoružanih bespilotnih letelica (BPL) pri tom naglasivši da po tom pitanju ‘’naša pamet nije dovoljno daleko odmakla’’.

Da li se odustalo od domaće BPL Pegaz ili samo od njegove naoružane verzije? / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Na osnovu ove izjave može se zaključiti da je moguće da se odustalo od naoružane verzije domaće bespilotne letelice Pegaz čiji je razvoj usporen, moguće i prekinut ili je za sada potpuno izgubio prioritet. Uprkos tome što je Vučić na istom gogađaju rekao da i dalje postoji želja da sami proizvodimo BPL Vrabac i Pegaz.

Što se tiče bespilotnog helikoptera Stršljen koji može nositi malogabaritna ubojna sredstva, nije još uvek objavljeno da li je Vojska Srbije (VS) zainteresovana za ovaj projekat pa se može pretpostaviti da bi se radio samo za izvoz a da bi se za VS nabavila klasična naoružana BPL. U narednom periodu  trebalo bi da saznamo da li će Srbija zaista nabaviti naoružane BPL ili će to biti obične srednje letelice koje će se koristiti samo za izviđanje.

Impresivna gama izraelskih bespilotnih letelica.

Danas u svetu veliki broj država proizvodi bespilotne letelice (UAV – Unmanned Aerial Vehicle) različitih veličina i namena ali mali broj njih one koje mogu biti naoružane (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle). Borbene BPL uglavnom pripadaju klasi srednjih BPL ili tzv. MALE letelicama (Medium Altitude Long Endurance) koje obično lete na visinama od oko 3000 do 9000 metara i mogu ostati u vazduhu 20 do 60 sati.

Ovakve BPL obično su pogonjene klipnim ili turboelisnim motorom u potisnoj konfiguraciji, imaju savremene elektro-optičke sisteme koje sadrže TV, termalne i IC kamere, laserske obeleživače i daljinomere, tu je zatim satelitska navigaciju, potom linkovi za prenos podataka, neke imaju i radare, njima se može upravljati sa srednjih i velikih daljina, obično nose najmanje dva do četiri ubojna sredstva za dejstvo po ciljevima na kopnu i moru (neke mogu nositi i mnogo više).

Američke borbene BPL MQ-1B Predator i MQ-9A Reaper.

Najsloženije i najsavremenije borbene BPL danas dolaze iz SADIzrael je jedna od vodećih zemalja kada je u pitanju razvoj ovakvih letelica a poslednjih godina veliki proboj na tržište UCAV imala je NR Kina. Na razvijanju naoružanih BPL i njihovih uglavnom malogabaritnih ubojnih sredstava danas intenzivno rade Turska, Rusija, Iran, Pakistan i još par zemalja.

UCAV iz SAD Srbija vrlo verovatno neće nabavljati jer su takve letelice, poput na primer BPL MQ-9 ‘’’Reaper’’ skupe a njih mogu kupiti samo najbliži saveznici, politički podobne kao i bogate države. U obzir bi mogle doći letelice iz Izraela, NR Kine, Pakistana, Belorusije.

U sredu 1. avgusta srpsko izdanje ‘’Sputnjika’’ prenelo je svoja nezvanična saznanja od izvora iz Vojske Srbije da se o nabavci naoružanih BPL trenutno pregovara sa nekoliko izraelskih firmi, da su ti pregovori u povoju ali da se oni odvijaju i sa još nekoliko proizvođača iz drugih zemalja.

Izraelske bespilotne letelice su u svetu najprodavanije i veoma cenjene, Izraelci imaju dugu tradiciju u njihovom razvoju a do sada su određene tipove BPL nabavljale čak i SAD i Rusija. Ipak, te letelice su uglavnom nenaoružane. Izraelci su dugo vešto krili da postoje i naoružane varijante ali je poslednjih godina otkriveno da su neke od njih korišćene u borbenim dejstvima uz upotrebu pre svega raketa.

Izraelska BPL Hermes 450 makedonske policije.

Srbija bi nabavkom noružane bespilotne letelice bila prva zemlja u regionu koja bi imala takve vazduhoplove. Postojale su informacije da su dve BPL Hermes 450 koje je 2010. nabavila makedonska policija dobile naoružanje ali za sada nema takvih dokaza i one su do sada viđane bez bilo kakvih ubojnih sredstava.

Hermes 450 je jedna od najprodavanijih i najtraženijih srednjih BPL u svetu. Ipak, do sada korisnici nisu nabavljali borbenu varijantu već samo obične verzije za izviđanje. Pojedine informacije govore o tome da Izrael koristi naoružani Hermes 450 koji nosi dve američke protivoklopne rakete (PO) AGM-114 ‘’Hellfire’’ ili dve rakete iste klase izraelske proizvodnje. Druga izraelska BPL za koju je tek nedavno otkriveno da može da nosi naoružanje jeste IAI Heron.

Taktička laka borbena BPL CH-3 kineske proizvodnje.

Borbene bespilotne letelice koje se već izvesno vreme nalaze u operativnoj upotrebi i koje su već imale primenu u ratnim uslovima, mogle bi se nabaviti iz NR Kine. Visoka vojna delegacija Srbije boravila je u periodu od 23. do 27. jula u poseti NR Kini a prvog dana posete delegacija je obišla dve kineske kompanije AVIC i CATIC koje se bave razvojem i proizvodnjom vazduhoplova, između ostalog i bespilotnih letelica.

Kina je na polju BPL kao i u ostalim segmentima vojnog vazduhoplovstva imala nezadrživ kolosalni napredak u proteklih 20 godina koji i dalje traje a smatra se da će vrlo brzo njihovi proizvodi biti veoma konkurentni kada je reč o odnosu cene i kvaliteta. Kod mnogih njihovih proizvoda to jeste slučaj već danas a predviđanja govore da će u bliskoj budućnosti oni stati rame uz rame sa tehnološki najnaprednijim nacijama na svetu.

Kineska UCAV CH-4B vazduhoplovnih snaga Iraka.

Prodaja kineskih bespilotnih letelica raste, neki tipovi BPL su jeftini i što je najvažnije relativno lako dostupni a ima i onih koje su dovoljno sofisticirani da ih, u nemogućnosti nabavke sličnih zapadnih letelica, nabavljaju bogate države Bliskog istoka. Tako je na primer Saudijska Arabija kupila čak i fabriku u kojoj će se proizvesti oko 300 kineskih naoružanih BPL.

Kinezi danas imaju najviše tipova UCAV, pojedine kompanije razvile su čitave game takvih letelica. Jedna od njih je Chengdu Aircraft Industry Group (CAIG) koja je deo korporacije AVIC (Aviation Industry Corporation of China). CAIG je razvio familiju naoružanih BPL Yìlóng odnosno Pterodaktil poznatu i kao Wing Loong koju čin 6 letelica.

Wing Loong I u naoružanju kazahstanskih oružanih snaga.

Prva je Pterosaur 1, zatim Pterodactil 1 (Wing Loong I), potom izvozna Rui Ying koju je razvila firma Norinco i ima i naziv Sky Saker. Sledeće dve UCAV su derivati Pterodaktila 1 sa oznakama WJ-1 i GJ-1, a tu je i značajno unapređeni Wing Long II. U toku je razvoj varijante Wing Loong ID koja bi trebala da poleti ove godine.

Za ove letelice razvijen je veliki broj malogabaritnih ubojnih sredstava kao što su vođene bombe FT-7, FT-9, FT-10, YZ-212, LS-6, GB-4, GB-7, bombe za uništavanje žive sile YZ-102A, protivoklopne rakete HJ-10 u varijantiama AR-1 i AR-2, vođena raketna zrna BRM-1 kalibra 90 mm.

Osim pomenutih borebnih BPL grupa CAIG radi i na mlaznoj BPL koja je nazvana Cloud Shadow u varijantama CS-1, CS-2 i CS-3 od koja poslednja pripada UCAV.

Najnovija kineska CH-5 može poneti čak 16 vođenih bombi ili raketa.

Druga familija kineskih UCAV nastala je na akademiji China Academy of Aerospace Aerodynamics korporacije CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) koji je poznat i kao 11. akademija CASC korporacije ili još i kao 701. istraživački institut. Familija ovih letelica je nazvana Rainbow odnosno na kineskom Cai Hong (CH). Njihove naoružane BPL nose oznake CH-3, CH-4, CH-5 i CH-901 od kojih CH-4 i CH-5 pripadaju kategoriji srednjih MALE UCAV.

Korisnici kineskih UCAV su u proteklih nekoliko godina imali bogato borbeno iskustvo, letelice Wing Loong je upotrebio Egipat u borbi protiv islamista na Sinaju, UAE iznad Jemena koriste Wing Loong II kao i CH-4 a iznad Libije Wing Loong II. Nigerija je tokom operacija protiv islamističke militantne grupe Boko Haram koristila CH-3; letelicu CH-4 Irak u sukobu sa tzv. Islamskom državom a Saudijska Arabija u ratu protiv Huta u Jemenu.

Turska borbena BPL Anka-S / Foto: Ministarstvio odbrane Turske

Još jedna država koja je napravila veliki pomak u razvoju bespilotnih letelica jeste Turska. Njena vazduhoplovna industrija danas je sposobna da proizvede školske turboelisne avione, lake jurišne COIN avione, bespilotne letelice, rakete vazduh-vazduh, vazduh-zemlja, krstareće rakete, protivoklopne rakete, vođena raketna zrna, malogabaritna ubojna sredstva klase vazduh-zemlja. Trenutno se radi na razvoju školsko-borbenog i višenamenskog borbenog aviona.

Danas postoje tri tipa turskih UCAV od kojih dve pripadaju klasi srednjih MALE letelica. Krajem prošle i tokom ove godine u naoružanje turske armije ušla je bespilotna letelica Anka u serijskoj varijanti Anka-S koja je u osnovi nenaoružana ali je kompanija TAI u međuvremenu uspešno integrisala ubojna sredstva turske proizvodnje i to lansere laserski vođenih raketnih zrna CIRIT kalibra 70 mm i malogabaritnu poluaktivno laserski vođenu municiju MAM-L i MAM-C.

Naoružana UCAV Bayraktar.

Druga turska MALE UCAV (iako su je turske oružane snage okarakterisale kao taktičku BPL) jeste Bayraktar proizvođača Kale-Baykar koja je uvedena u naoružanje 2014. godine a iste godine započelo se sa razvojem naoružane varijante Bayraktar TB-2. Ova UCAV koristi isto naoružanje kao i BPL ANKA-S a borbeno je upotrebljena protiv kurdeskih snaga, kako u samoj Turskoj tako i u Siriji. Treća turska borbena BPL koja pripada klasi taktičkih UCAV jeste Vestel Karayel-SU koja može nositi ista UBS kao i letelice Anka i Bayraktar. Turska trenutno radi na razvoju znatno veće dvomotorne borbene BPL koja nosi naziv Akinci (Akindži) koja će moći da nosi krstareče rakete SOM-A, jedereće kao laserski vođene bombe mase do 227 kg.

O drugih zemalja u svetu koje proizvode slične UCAV sisteme jeste Iran koji je 2013. započeo serijsku proizvodnju svoje borbene letelice Shahed 129 naoružanu raketamas Sadid-1. Ova takođe MALE BPL poslednjih godina borbeno je upotrebljena kako u Iranu tako i iznad Iraka i Sirije. Pakistan je 2013. godine uveo u naoružanje taktičku bespilotnu letelicu NESCOM Burraq za koju se smatra da je konstruisana na osnovu kineske CH-3 a njenu naoružanu varijantu prvi put je predstavio i borbeno upotrrebio 2015. godine. Ova BPL može biti naoružana domaćom laserski vođenom raketom vazduh-zemlja Barq.

Beloruski Burevestnik-MB sa dronovima kamikazama Petrel-MB.

U svetu se razvijaju i lake borbene BPL, najbolji primer je beloruski Burevestnik-MB koji može biti naoružan sa dve BPL Petrel-MB koje ustvari predstavljaju dronove-kamikaze. Pored toga tu su i nevođena raketna zrna kalibra 57 i 80 mm.

Prva fotografija naoružane ruske BPL Orion-E pojavila se ove godine.

Rusija koja za sada dosta kasni za svetom kada su u pitanju UCAV radi na razvoju ubojnih sredstava kojim bi se naoružale taktičke BPL Forpost (ruska verzija izraelske IAI Searcher II) kao i najnovije MALE UAV Orion-E kompanije Kronstadt koja je primećena prošle godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Yo

Aranžman napraviti sa onim proizvođačem koji neće braniti da nam „pamet dovoljno odmakne“ da vidimo neku korist od sopstvene proizvodnje i prodaje..
UAV-ima pripada budućnost uz PVO i artiljeriju – i bolje da hvatamo priključak u tome dok je vreme…

Odgovori
M

ко што се каже: жена може и са села, ауто из Немачку а БПЛ само израелска!

Odgovori
Dr

@Mrgud
E upravo tako.

Ne

Pamet nam nije odmakla, uprkos upornom pokusavanju i nadljudskim naporima naseg rukovodstva, jos nismo uspeli da istreniramo takvog strucnjaka za BPL koji ce sam da uradi brze i bolje od razvojnog tima od 200+ ljudi u Izraelu, 500+ ljudi u Kini… Taman naucismo magarca da radi, a da ne jede, a on, djubre, crk’o.

Odgovori
om

Dobro je to je pametan potez za srpsko vazduhoplovstvo., treba se okrenuti pametnim tehnologijama . Ne možete se osloniti na ono što ćete sami razviti, zapravo nemoguće je da nešto od visoke tehnologije uopće sami i razvijete.
Skinuo sam iz Obrisa, dio naše vojno strateške saradnje sa Izraelom obuhvaća područje bespilotnih letjelica ,cyber i komunikacijsko informacijske sustave ,školovanje osoblja ,posebno mladih časnika za potrebe zrakoplovstva i mornarice.
Dakle treba biti u skladu sa vremenom potrebama i mogućnostima mislim na jedne i druge.

Odgovori
Jo

Dobar clanak.
Nadam se da posle Vulinove posete Kini moze doci do sklapanja nekih konkretnih ugovora.
Za sada koliko se zna Kinezi nam pomazu na razvoju rakete Sumadija. Ipak, Kina je drzava koja zaista moze da ponudi puno, jeftino i bez bilo kakvog politickog uslovljavanja i to treba iskoristiti.
Mozda treba razmisliti o kineskim raketnim sistemima, njihovoj verziji „Smerca“ a i ako deluje nerealno mozda je nas najlaksi put do novog tenka u buducnosti da se na vreme prikacimo za projekat mbt 3000 odnosno „vt 4“. Ne mislim da tu mozemo da budemo ko-proizvodjaci ili da nesto pomognemo u razvoju, ali mozemo npr da budemo posmatraci u razvoju a da isti nabavimo povoljno u vise etapa u narednoj deceniji.
Izvinjavam se sto na vazduhoplovnom portalu govorim o tenkovima, ali uopste taj vt 4 u buducnosti nama moze da bude zanimljiv. Kinezi su u svom poslednjem tenku ztz 99 daleko odmakli u proizvodnji oklopa, usvojili najbolje i rusko i zapadno, po licenci proizvode „Arenu“ i „Reflex“ tako da…

Odgovori
Sl

Ako bi planirali za buducnost, uzimanjem BPL iz Izraela sa POVR Spike, popunili bi jaz kako u oblasti BPL, tako i u oblasti POVR za KoV (Fagot i Maljutka, koliko god bili modernizovani, vec 20+ godina nisu oruzja I linije, posebno Maljutka koju vise ne koriste ni africka plemena; Pauk/Spider zahteva jos razvoja u delu osetljivosti na APS).
Medjutim, gledajuci obrazac nabavki, ocekujem Kineske, koje su se dobro pokazale u borbenim dejstvima.

Odgovori
Oz

Zaista ne razumijem zašto bi Srbija nabavljala sva ta sredstva, a ima vlastitu razvijenu vojnu industriju i vojno-istraživačke kapacitete??

Slovenija, Hrvatska, Makedonija… Mađarska, Bugarska, velikim dijelom Slovačka, Češka, pa i Rumunjska moraju nabavljati sredstva kao što su BPL i POVR. Ako imate namjensku industriju, mogućnosti i kapacitete, ljudske, materijalne… onda je razvijajte. Ili prestanite se zavaravati i bacati silne pare!

Br

@Ozren
Zapravo nisam siguran koliko je namenska industrija srbije ustvari jaka. Svi znamo desetine sjajnih prototipa ali ni za jedan nije zavrsen razvoj ili otpocela proizvodnja. Mogli ste primetiti da je ovde zastupljeno misljenje da je vecina tih projekata zamazivanje ociju javnosti. Zastupljeno je cak i misljenje da namenska industrija srbije cak i koci razvoj armije, navodi se primer protivoklopnog sistema bumbsra ciji razvij traje 15 godina kod srbija idalje koristi fagote i maljutke. Primer lazara koji idalje nije uveden se poredi sa hrvatskom koja ima preko 200 patria vozila dok mi secemo 6 lazara od parade do parade. Jednini sistemi za koje se gleda kao uspesne slozene projekte namenske industrije su Nora i ALAS koja su vec plasirana na strana trzista (nora je prodata u preko 80 komada po aziji i africi, postoje najave i da 24 komada idu Kipru, za alas je potpisan ugovor po kojem UAE finansiraju razvoj ALAS-a sa 220 miliona dolara).

sl

Bumbar je slika i prilika Srpske namenske industrije – sistem koji se razvija 25+ godina (idejni demonstrator je prikazan 1993! – licno prisustvovao).
Za to vreme, razliciti lobiji, a prvenstveno SDPR, su obecavali skori zavrsetak projekta i time su sprecavali nabavke novijih i boljih sredstava (jedno vreme, najbolji POVR sistemi su bili oni zaplenjeni od OVK 1999., ali se vise ne koriste usled nemogucnosti servisiranja i produzenja resursa).

Ono sto ce tek da bude problem je izbor naoruzanja, posebno POVR:
KoV koristi Maljutke i Fagote, i mozda predje na Pauk, dok bi trebalo ima odredjene kolicine Maljutki 2T/2T5 (gledajuci dijapazon sredstava od pesadije do Gazeli, VS najverovatnije ce ici na Pauk i 2T/2T5 usled finansijskih ogranicenja modifikacije platformi)
BPL ce verovatno koristiti kineske ili izraelske
Mi35 koristi ruske rakete
Specijalne jedinice bi trebale da dobiju ‘bolje’ sisteme, pa bi bilo logicno da budu slicni onima sa Mi35 ili BPL…

Oz

Loša odluka za vojnu industriju Srbije. To može značiti samo jedno – PEGAZ i STRŠLJEN nisu, i dogledno vrijeme neće biti, upotrebljivi sustavi. To su samo makete ili u najboljem slučaju tehnološki demonstratori.

Odluka je pravi šamar u lice za sve doktore znanosti/nauka i inženjere uključene u razvoj tih složenih sustava.

Ako se PEGAZ i STRŠLJEN razvijaju samo za izvoz opet loša odluka. Zapravo još gora. Tko će ih ikad kupiti ako vojska matične države radije kupuje strane sustave nego vlastite??

Po mom mišljenju STRŠLJEN je složeniji sustav za navođenje i upravljanje od naoružanog bespilotnog zrakoplova/aviona (UCAV). Jedino komunikacija može biti manji problem kod STRŠLJENA zbog manjeg radijusa djelovanja. Ako STRŠLJEN leti, i navodi se, osmatra, uočava cilj, klasificira ga i identificira, i može po njemu djelovati vođenim ili nevođenim UBS-ovima, onda bi trebao biti manji problem izraditi bespilotni avion sa sličnim funkcionalnostima.

Odgovori
ma

@Ozren – Nagadjam kao i svi ovde. Meni licno to nije nista sporno. Pretpostavljam da se kupovinom hoce ubrzati razvoj domacih. Potpuno OK da kupis, rastavis, koristis pa pravis svoje. Cini mi se i da je rusija kupila izraelske u pocetku dok nisu razvili svoje. U isto vreme vojska dobija BPL koji moze da koristi „danas“, tj. kad bude kupljen.

AL

Ne bi bio prvi put da strane musterije prvi dobiju nesto sto je razvijeno u Srbiji, setimo se samo Iracana i Lasta.
Javnost je imala prilike da vidi sve domace Dronove, lete, rade…pretpostavljam da je problem u naoruzanju, samo sto su firme u Srbiji razvile i navodjeno naoruzanje vazduh-zemlja, tako da ne znam tacno sta je problem, mozemo samo nagadjati dok nam neko iz pomenith firmi ne kaze sta je tacno u pitanju

Oz

max

Kao dr. sc. tehničkih znanosti/nauka koji se bavio i aktivno bavi razvojem različitih sustava koji koriste najmodernije tehnologije, mogu ti reći da nema baš nikakvog smisla kupiti nešto da se rastavi, „ukapira“ i onda kopira. Osim (!) ako nisi Kina sa praktički neograničenim ljudskim i financijskim resursima. Evo, pogledaj kineske BPL – sve su aerodinamičke kopije Predatora i Reapera. Rusi i Izraelci su pokazali da imaju znanstvenike/naučnike koji samostalno razmišljaju, počnu od nekih teorijskih osnova i onda korak po korak grade novi sustav kako sami smatraju da je najbolje. Tako i treba. PEGAZ i STRŠLJEN su originalni koncepti, a ne kineske kopije.

Ne vidim mogućnost da država poput Srbije, pa ni puno veće i bogatije države, kupuju sustave i paralelno razvijaju vlastite iste ili slične namjene. To nema ama baš nikakve logike, odnosno rezona.

AL-41F1

Ako imaš link na demonstraciju mogućnosti sustava/sistema PEGAZ i STRŠLJEN, kao što je to pokazano za ALAS prošle godine na vježbi „Čelik 2017“, molim te napiši link.

Dakle, nešto ovako (od 3min 30sek):
https://www.youtube.com/watch?v=QIXJJ8tkr88

ALAS je nesumnjivo usvojen, potrebno ga je dovršiti i operacionalizirati, ali jasno je da funkcionira. Takvu demonstraciju nismo vidjeli za PEGAZ-a i STRŠLJEN-a. Ispravi me ako griješim.

Ir

Nije loše. Samo da ne bude nismo platili na mostu, ali ćemo na ćupriji. Odnosno povoljno, povoljno, a vamo odoše srpske fabrike na tender i na prodaju ispod cene. A što se BPL i generalno naoružanja tiče, za nas je Kina realno rešenje. Zapad nerealan san, zbog Rusije bi na zavrtali uši. A sa Kinom možda mogu i neki zajednički, skromni projekti. Mada moram se složiti sa nekim komentarima gore, ako bi moglo da se izdejstvuje sa Izraelom, to bi bilo najbolje.

Odgovori
AL

Bas me zanima sa tehnicke strane u cemu je problem u zavrsavanju domaceg projekta naoruzanje bpl. Pretpostavljam(cista spekulacija) da je prepreka minijaturizacija komponenti, konkretno dovoljno smanjenje mase i gabarita da bi se postigao optimalan dolet itd. Ne verujem da je aerodinamicki problem posto VTI ima sve uslove od tunela, preko strucnjaka i akumuliranog znanja, to im je maciji kasalj, sto se tice navodjenja i sl. ne verujem ni da je tu problem. E sad ako su problemi cisto finansijke prirode, onda stvarno nemam sta da kazem.
Bice zanimljivo sta ce drzava izabrati, nekako bi mi Kinezi bili logican partner tu, svakako uzivamo odredjeno(zasluzeno) poverenje te drzave, a dobra im je ponuda. No svejedno, svakako nemamo nista na tom polju, tako da ce bilo koji „dron“ biti napredak
A i da se uzmu Strsljeni za KV bi bilo jako jako dobro.

Odgovori
Bu

Nije problem napraviti maketu, problem je masovno proizvoditi za prihvatljivu cenu. Ipak pegaz ne sme kostati vise od neke izraelske letelice a pritom imati slabije performanse, onda nema nikakvog smisla proizvoditi ga.

М

@AL-41F1
шта је још потребно теби и теби сличнима, да схватите да ми овакви, нисмо у стању да направимо нешто овако софистицирано као што су БПЛ!??? сва ова wunderwaffe која се штанцају из погона једног лобија продаваца наоружања су једна велика шарена лажа!!!

ID

Verovatno je odgovor na tvoje pitanje, kada se uveze sve što se ne proizvodi u Srbiji izađe skuplje. A, o tome da li je bolje da ne pričamo.
Isto je sa svim NVO koje se proizvodi (šrafi) u Srbiji. Ni kamioni iz FAP-a veze nemaju sa mozgom obzirom na cene i brzinu proizvodnje. A, sve je uvoz od delova. Continental su gume, da ne pričam motor,menjač. NE pravimo ni farove ni stakla. Tako da je potpuno jasno da osim maketarstva, nema govora o ozbiljnijoj proizvodnji.

AL

@ID
Boeing 787 koristi Softver iz Indije, gde se pritom i pod proizvodi, putnicka vrata i kablove iz Francuske, kargo vrata iz Svedske, delove krila iz Italije i Juzne Koreje, neke delove cak iz Rusije, a preko 30% delova za avion proizvode japanske kompanije i na kraju se sklapa u SAD-u. U 2018. godini ne postoji komad tehnologije na kugli zemaljskoj koji ne koristi uvozne komponente, jednostavno ne postoji. Moblini koji koristis najverovatnije ima MEMS senzore iz Nemacke(Bosch), kameru iz Japana(Sony), ostale senzore iz Japana(Sony), a baterija i integrisano kolo prave Kinezi gde se na kraju i sklapa tako da vas „argument“ da nema govora o ozbiljnoj proizvodnji nema smisla. Da sigurno kompanije koje vec proizvode neki proizvod dugi niz godina mogu ponuditi isti za jako male pare, ali poenta domaceg razvoja nije da dobijemo superiorniji proizvod danas, nego da kroz ulozeno vreme i novac posle odredjenog niza godina kompanije steknu znanje da unutar domacih okvira mogu da stvore isti ili bolji proizvod, prema specificnim zahtevima Srbije, za manje para, ali bez tih prvih naopra nista. Slazem se da je potrebna liberalizacija trzita i da je „protekcionizam“ u glavnom losa stvar jer gradjani na kraju dobiju losiji proizvod za vise novca, samo bez domaceg razvoja, na gude staze, nema nista. A to da li su neke kompanije „privatne“, ne da nemam nista protiv nego u potpunosti podrzavam. Kao srece da imamo puta 10 domacih privatnih preduzeca u svim granama industrije

Os

@Al-41F1
Zasto uporedjujes civilni sa vojnim programom? Navedi sad opet i jedan takav vojni proizvod :) Neemaa. Nov f-18 kosta vise od 787. A ista firma ih pravi. Sto i tamo ne koriste software iz Indije?

AL

@Oslo
Ajooj prijatelju…Nemaa? Ok za F-35 ces reci da je „joint venture“ pa cemo njega preskociti. Saab Gripen E: radar italijanski, motor americki, rakete, bombe i top americke, svedske i nemacki, hms britanski, sklapan u Svedskoj, delovi 67% Svedski/Evropski, 33%Americki. KAI T-50 Golden Eagle: Motor americki, radar izraelski ili britansko/italijanski, naoruzanje americko, Izraelsko i francusko, zmaj i deo avionike korejski, sklapan u Koreji. JF-17 Motor ruski, rakete kineske, bombe americke, top ruski, avionika kineska i pakistanska, radar kineski, zmaj pakistanski, sklapan delom u Pakistanu, delom u Kini.
HAL Tejas: motor americki, zmaj indijski, rakete izraelske, ruske i indijske, radar izraelski(planira se indijski), avionika delom indijska, delom izraelska, targeting pod izraelski, sediste britansko
SU-30MKI, Motor ruski, zmaj ruski/sklapan u Indiji, avionika ruska, izraelska, francuska i indijska, targeting pod izraelski, rakete ruske i indijske, ew sistem izraelski
Sto bi rekli Ameri: did I prove my point?

ID

Ja ne govorim da drugi prave od 100% svojih delova, ali imaju značajan (većinski) udeo svojih. Tu mislim proizvedenih u sopstvenoj zemlji. Ono što se pravi u drugim zemljama se pravi prema specifikaciji proizvođača. Ajde ti meni reci, koji je to (bitan)deo na BPL domaći.Ili ako je lakše na novom FAP-u.
Jedno je da imaš strane delove, a drugo je da nemaš svoje ništa.

BB

Kupiti od Kine i platiti u akcijama Trepče… Samo tako se može zaštiti imovina na Kosovu (a pretpostavljam da se zbog toga i kupuju BPL)

Odgovori
om

Ove godine Hrvatska je za preventivu od požara angažirala dronove koji su kupljeni od Izraela. Uz to postavljene su kamere sa vidokrugom od 10 kilometara na mnogim uzvisinama. Sistem dronovi ,kamere fino je umrežen i svaki požar u začetku se rješava. Rezultat- požara gotovo da i nema ove godine. To je tek početak mi ćemo dronove angažirati,a već i jesmo na moru u poljoprivredi i naravno za potrebe MORH-a.

Odgovori
Go

To su odlicne vesti i bas mi je drago da cujem tako nesto. Sve najbolje i nadam se da cete svesti pozare na minimum! Nadam se da bismo i mi mogli nesto tako da uradimo, pogotovo sto nam je protivpozarna avijacija procenat od vase, plus nema toliko vodenih povrsina.

Ma

Lepo zvuci ali onolika Kalifornija sa super tehnologijom nemoze da se odbrani od pozara a vi smisljate toplu vodu.Molite boga samo sto ove godine u reonu Balkana nije sparno a ne ne nekakve glupave alternative u vidu kamera.U roku od 15 minuta sa jakom burom pozar pravi cuda nepostoji to vozilo i taj avion koji moze tako brzo da reaguje.

Ro

Marko
Barem mi u Hr imamo iskustva s požarima.
A i s burom. I prihvaćamo da su Bog i priroda nepobjedivi.
Inače, pravovremeno uočavanje nastanka požara BPL-om, kamerom ili air traktorom, prvi udar vodenim bombama iz air traktora znaju spriječiti širenje požara, ugasiti ga ili dati vremena zemaljskim i zračnim snagama za reakciju. S tim što nema savršenog protupožarnog sustava nigdje pa ni u Hr…

om

Marko daj molim te onda to znači da trebamo dići ruke od svega. Što pričaš kada kamere i senzori osjete i vide dim odmah se interventne ekipe dižu. Hvala dragome Bogu da imamo čime. Mi smo prebacili
zapovjedni stožer bliže požarištima i ljudi rade . Naši kanaderi su za tren na licu mjesta dok je požar još u začetku, to ti je preventiva.
A preventiva ti je najvažnija aktivnost ako se sve kasnije odradi kako treba nema katastrofe. Kolega Golub je lijepo prokomentirao a ti si zlonamjeran iako ne misliš tako kako si napisao.

de

Koje su cijene ovih letjelica? Mislim da jevto kod nas velika stavka.

Odgovori
Mr

Kada Ameri zamjene PREDATORE sa REAPERIMA ide donacija PREDATORA za saveznike…. Mi smo u redu za 16ak kom! Jedino bi moglo to pomrsit racune jednoj firmi za odrzavanje dronova (jednog naseg ministra) koje cilja na Izraelske dronove😉

Odgovori
de

16 komada? Wow, cak bogate drzave me koriste toliko velike brojeve takvih skupljih I vecih BPL. Italija ima 12 a RAF 10. Sad CE

De

16 komada?!? Nikoja zemlja osim SAD nema toliki veliki broj MQ-1/9.

Ro

Lako je objasniti tih 16 komada…polovica u operativu, par komada u pričuvu, ostatak kanibalizirati… Slično kao sa kiowama, kupiš kvalitetno za malo novaca, dokupiš ostatak za pričuvu i dijelove. I što je dobro, lako ih je uvezati i isto naoružanje koriste…
Čujem i da se obnavlja projekat hrvatske taktičke izviđačke BPL…

Ro

8 u operativu, 4 pričuva, 4 za dijelove. Oružje kao kod Kiowa. Lagano za uvezati u sustav. Milina

Os

Svidja mi se vas optimizam i ne bih da vam kvarim zurku. Kajove su koje godiste (originalno)? E za toliko godina ce se i predator poklanjati. Za jedno 20. Kad bude beskoristan za sve osim za indijance da se tuku medjusobno. Isto kao kajove.

Ro

Oslo
Nema tu zluradosti. Svatko sebi nabavlja što može i želi. I dobro da je tako. Kako bi se inače dogovorili oko zajedničke nabavke?
Ipak, malo sarkazma, onako usput. I vi ste sve novo uživali, ganc novo, ispod čekića ..
MiG29 najnoviji model, tenkovi i BOVovi godina proizvodnje 2019. Uh, sorry, akumulatori su bili stvarno noviji.

De

Robi, ja cisto sumnjam da ce Hrvatska postati najveci korisnik tipa MQ-1 na svijetu.

Nsjveci korisnik tipova MQ-1/-9 van SAD he Italian sa svega 12 aviona (6 MQ-1 I 6 MQ-9).

Inace jedinu vijest sto sam ja vidio o buducnosti starih MQ-1 je da ih Americka mornarica zeli. Nista o Hrvatskoj.

Os

@Robi,
E moj robi. Ti bi da se takmicis ciji je otpad lepsi. Sve je to otpad Robi. Nema tu takmicenja.
Da smo ga mi ili vi napravili, pa nek je i 10 puta gore, to bih cenio jer je napravljeno ovde. U Srbiji vise volim kad me lazu da ce modernizovati orla neko da ce belorusi jos ko zna sta da nam daju.

Ro

Dead1
Pa bilo bi krajnje neracionalno i nepromišljeno da Hrvatska kupi ogroman broj naoružanih BPL, a 16 je već takav broj. Je da to lijepo zvuči i lijepo bi izgledalo, ali gosp. proračun to ne dozvoljava. Osim toga, Hrvatska je već kupila dovoljan broj izviđačkih BPL koje planira koristiti i za protupožarnu zaštitu, kontrolu ribolova, plovidbe…kao i za potrebe HV.
Mislim da je HV-u potreban manji broj naoružanih BPL, jer izviđačke zadaće mogu vršiti BPL, Kiowe, zrakoplovi koje već posjeduje ili su u narudžbi. Također, reaktivirati se projekat hrvatske BPL Bojnik.
Gornji komentari su sarkastičan odgovor na ove zlurade sarkastične komentare. Ljudi ne shvaćaju da ponižavanjem drugoga kilometar, sebe ne uzvisiš milimetra…
Ili takvim komentarima nadoknađuju neznanje…

De

Robi, Bolje kupiti jos F-16 nego naoruzanih BPL. kako stvari stoje nemate dovoljan broj F-16 za ista. Pogledaj muku sto Rumuni imaju sa svega 12 F-16. Nema dovoljno aviona za skolovoanje dovoljno pilota a kamo li za misiju air policing a kamoli za prave ratne svrhe.

https://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/zasto-rumunjsko-ratno-zrakoplovstvo-ne-koristi-f-16-umjesto-starih-i-opasnih-mig-21-lancer/

Ljepo kupiti sve igracke na svijetu. Ali male brojke su glupave. Treba „economies of scale“ to jest dovoljan veliki broj da mozes odrzavati skolovanje, pilotne standarde I osnovne misije i rezerva za remont. Sijecam se artikla iz Air Forces Monthly iz kasnih 1990-ih da Hrvatskoj treba oko 36 aviona. A tu cete kupiti 12.

Zato je I Srpski plan za svega 4 Mi-35 glupava ideja. To je jedva dovolnjo za treninh a kad pocnu morati ici na remont ce brzo posade ostati bez bilo cega da lete,

Ro

Sead 1
Točno si rezonirao. Sve je to malo i premalo. Hrv za mirnodopske uvjete treba min 16-18 F16 od koji 4-6 Brakeeta koji je vrlo „zajeban“ stroj. Uz njih min 6-8 ME346/JAK130, ali NOVIH. Uz 50% operativnost tada bi imala dovoljno za airpolicing i nekakvu obuku i trening koji bi dopunjavali ME346 i simulatori. Uz to, uvijek može koristiti programe NATO za pomoć u nadzoru i zaštiti zračnog prostora koji su čak i besplatni.
Ovo za Rumunje ne pije vodu. Uz Poljake oni najviše i najpametnije ulažu i stvaraju respektabilnu vojsku. Polako uvode F16, sad ih i dokupljuju, isisavaju zadnje daške duše svojih miguša koji su jeftiniji po satu leta, a za cijelo to vrijeme završavaju svoj napredni trenažer, ulažu ogromne novce u PZO i sve druge grane vojske. Od Rumunja bismo trebali što i naučiti. Jača PZO smanjuje potrebu za lovcima, a i jeftinije je dugoročno.

av

A šta je sa srpskim proizvodjacem Composite Technology Team i projektom NT155? Predstavljen je bio i na Seas/u trup letelice. VTI ne moze da napravi BL, ali privatne firme mogu sigurno, treba ih samo podrzati. A o svemu sto je pisano o ovoj firmi vidi se da mogu, a da samo fali podrska drzave… najlakse je reci ne moze kod nas i uzeti strano, a kada dodje stvarna potreba onda to strano ne radi. To je iskustvo Rusa sa izraelskim letelica, gde im nisu hteli isporuciti rezervne delove…

Odgovori
De

BPL je odlicna za nadzor I izvidanje.

Ali ne razumijem zasto zele naoruzanje. To digne cijenu ali ne vidim kako se to uklapa u Srpsku vojnu strategiju? Kupovati igracke samo da imas igracke nema logiku ako nemas planove kako da ih koristis.

A da li Srbija cak ima vojnu/obrambenu strategiju? To je veoma vazno za neutralnu drzavu. Za NATO saveznike, strategija je jako jednostavna zato sto se ne moras brinuti za duge susjede koji su isto u NATO I znas da te teoreticki stiti SAD (zato je glavnina Evrope je dopustila da im vojske propadnu).

Srbija nema iste mogucnosti. A njeni susijedi su ili NATO saveznici ili pod NATO zastitom. A NATO se dokazao da je I dalje protiv Srbije (okupacija Kosova i dopustiti Albancima u Kosovu da rade sto god hoce Srbima).

Stoga Srpska vojna strategija treba biti da napravi da je preskupo da NATO ikad ponovo napadne Srbiju (narocito posto Amerika jos od 1999 se dokazala da lagano ide u vojne avanture). Igracke poput Mi-35 ili naoruzane BPL ne sluze tu ista, osim za parade.

Bolje ustediti pare i kupiti S300/400 a i BUK ili Pantsir. Ali nekako mi se cini da se nista ne ulaze u PVO.

Odgovori
Yo

Potpuno tačno i toga su izgleda svi svesni osim vojno-političkog vrha…
Sa savremenim PVO sistemom i diplomatske opcije postaju drugačije.
Nama bi trebao biti prioritet razvoj sopstvene vojne industrije – jer to obezbeđuje nova sredstva i rez. delove, ali može praviti i pare – a strana borbena sredstva da dopunjuju onde gde nemamo dovoljno kvalitetna domaća – što onda znači vrhunska i najmodernija, a ne polovna.
Aktuelne nabavke iz Rusije su nedvosmisleno učinjene i poklonjene na osnovu iskustva iz Sirije i to može brzo ali ne baš na duži rok da podigne borbenu sposobnost vojske – ali upravo protiv protivnika koji ima slične sposobnosti kao Isis i sl. pa otuda stižu i tenkovi i transporteri uz Migove i helikoptere.
To bi otprilike značilo da je vojska kadra da se uspešno i brzo nosi sa paravojskama, ali treba više i bolje kako bi bila ozbiljan faktor odvraćanja nekih potencijalno budućih regionalnih sila – ukoliko npr. Tramp raskanta NATO ili sl.
Takav potencijalni protivnik bi imao gomilu tenkova i aviona, UAV-e i sl. što aktuelizuje našu potrebu za vrhunskom PVO, bespilotnim, artiljerijom i – pratećim priborom.
Ofanzivne BPL je pravio i Isis u kućnim uslovima – napune ih explozivim i pošalju kao kamikaze ili sl…

Pe

@Dead1
Ulazite u problematiku oko strategije koja bas i nije transparentna za diskusiju…
Sami ste rekli …NATO se dokazao kao neprijatelj…zato su potrebna sredstva za nanosenje brzog i preciznog udara po metama ‘terorista’, i kao sredstva podrske snagama za hitno reagovanje…
BPL bi imala ulogu izvidjanja i borbenog djelovanja u rejonu administrativne linije pa i sire…
Moje je misljenje da se procijenilo da za razvoj domaceg naoruzanog BPL sistema treba cekati jos… a vojsci se ‘malo zuri’, a i na kraju krajeva zasto ne imati uvid u neke vec razvijene tehnologije. Osim toga ‘pegaz’ je prvobitno zamisljen primarno za izvidjanje, a naoruzani ‘pegaz’ je opcija koja je dodana posle…i vjerovatno zahtjeva razvoj posebnih minijaturizovanih ubojnih sredstava, a to zahtjeva vrijeme.
Daleko od toga da naoruzane BPL i Mi35M su samo igracke za parade!
Buk i Pantsir ..hmm moglo bi biti vise detalja o tome ubrzo, ali ako ne daj boze bude nekih ‘incidenata’ na kosovu nece se koristiti S300 nego snage za ‘hitno reagovanje’.

Gr

Ko kajove?

De

Perica, Kosovo brani ogromna vojska sa najboljom.opremom I logistikom na svijetu. Taj teritorij je izgubljen she dok glavnina NATO drzava Jr proznaju kak samostalnu drzavu.

Sta ce 4 Mi-35 ili slucan broj naoruzanih BPL protiv SAD I ptijatrlja? S300 varem poveca cojenu koju NATO treba da plati ako ikad pokusaju nesto ponovo.

ID

Na primeru BPL se vidi kolike su razmere zastoja u razvoju u Rusiji, posle raspada SSSR. Nasleđeno od SSSR je nedovoljno, a u vreme dok su drugi razvijali, tamo je bila rupa, propast.
Sad kreću, jer od 2010 ima pozitivnih pomaka. Uhvatiće priklljučak, to nije sporno ali se vide razmere opšteg rasula devedesetih.
U svakom slučaju, ko ne bude imao BPL i efikasnu odbranu od njih, neće imati ni avione, PVO, tenkove, pešadiju.
A, koliko se sećam sisteme koji su mogli da dejstvuju po BPL mi smo otpisali i rashodovali kao „višak“.

Odgovori
lu

UCAV je buducnost avijacije, posebno u tkz HALE konfiguraciji, osim toga trend je razvoj ovakvih letelica na mlazni pogon visokih stelt karakteristika, koje mogu preuzeti na sebe napad na dobro branjene pozicije protivnika.

takvi sistemi su evropski tehnoloski demonstrator NeuroN, americki UCAV-i, koje odvojeno razvijaju marinski korpus i USAF. Na slicnim projektima rade i ruska i kineska vojna industrija.

Izrael, kao jedna od vodecih zemalja u razvoju novih tehnologija, ima sta da ponudi, pa se radujem, da cemo posle orbitera dobiti i izraelski UCAV. IAI Heron koji je spomenut kao moguci izbor, koristi se pod razlicitim imenima, u vecem broju zemljama, a od originala se razlikuje po opremi koju koristi. prema dostupnim podacima turski UCAV Anka, ima dosta zajednickog sa Heron-om. 2014/ prikazan je i super Heron.

o kineskim UCAV-ima tango six je veoma opsirno pisao
sa specifikacijama i naoruzanjem koje nose.

UCAV-i imaju u nekoliko poslednjih godina veliku borbenu upotrebu, oni se koriste kao naoruzane izvidjacke letelice, dronovi kamikaze, ali i u kombinaciji sa jurisnum helikopterima.

cena ovih sistema je dosta visoka, a predvidja se da bi UCAV-i poput NeuroN-a mogli kostati skoro, kao bor-beni avioni.

sto se tice razvoja domaceg UCAV-a, licno sam rezer-visan, ne zato sto nemamo sposobne inzinjere vec nemamo proizvodnu bazu. sto se tice projekta NT155 kompanije CCT radi se o projektu pseudo satelita, ako se ne varam, pa mozda ne bi bilo lose da tango six jedan post posveti i ovim sistemima.

kao i uvek pohvale tango six-u za post.

Odgovori

Za 100 e je moguce kupiti laki dron sa kamerom, odlicna spravica ako se stavi malo eksploziva na nju, za par stotina evra veoma lako moze postati sprava za efikasno neutralisanje zive sile.

Ne razumem zasto se nasa „pamet“ ne usmerava na razvoj PVO sistema kratkog dometa i sistema za ometanje besilotnih letelica.

Za avione tu su PVO sistemi dugog i srednjeg dometa, ali za krstarece rakete koje nadolaze u 2-3 talasa i dronove potrebni su sistemi PVO kratkog dometa, i sistemi za elektronsko ometanje.

Imamo iskustva iz 1999, nama je potreban viseslojni PVO, pa opet PVO.

Ako vec mastamo, dronom na dron ili dronom na kstarecu raketu, a sve to otkriveno dronom iz vazduha, a vodjeno i dejstvovano sa zemlje. Taj dron sto dejstvuje ne sme da bude skuplji od 10.000 $, cisto da bude jeftiniji od JDAM-a.

Odgovori
Fr

Prijatelju vaša pamet je naglašena i na projektu Stršljen koji će završit kao i ovo ,PASARS 16.. je vrh vaše proizvodnje protuzračne obrane , zato i vraćaju stare Prage i BOV vozila u vojsku Lazar pa se uspostavilo da se uvozi preko 40 i više posto djelova za njega , Lanser raketa ALAS koji nikad neće u vojsku Srbije , . Ovdje sam odavno pisao ima pola godine da Bumbar nemože pogodit zgradu a ne tenk u pokretu i da od tog nema ništa pa ste me popljuvali , sad je otkazan zbog nemogućnosti stabilizacije rakete . Također sam tvrdio da MIG 29 neće imat nikakvu modernizaciju ali baš nikakvu već da će se obavit dovodjenje na standard SD,od prije tridesetak godina, i na to me je ovdje popljuvalo brdo prisutnih još uvjek . Kako sad objašnjavate da sam bio u pravu i da nema modernizacije nikakve baš me zanima ??? Vidim tu su svi koji su me oštro demantirali – IZVOLITE sad? KAD SHVATITE DA VOJNI PRORAČUN DIKTIRA SVE ONDA ĆE VAM BIT JASNO SVE . a on trenutno jedva dopušta krpanje stare opreme Vojske Srbije.

Br

@Franko
Za PVO si u pravu ni industriski mnogo jace zemlje nemaju industriju koja proizvodi PVO malog dometa. Prage se vracaju pre svega zbog podrske pesadiji ne zbog potrebe PVO potrebe. Za lazara ne vidim sta je problem i da se dosta komponenti uvozi ovo je ipak globalizovani svet. Neko je naveo primer Boinga a i ta stvar se moze prebroditi vremenom. Da je srpska industrija u mogucnosti da napravi svoj slozeni proizvod govori vam primer nore koja je izvezena u preko 80 komada stim da ce kipar uzeti 24 komada. Sad zasto Mig-29 nebi imao modernizaciju? Razlog bi bio jer ce leteti jos 15 god sto jeste dobar razlog ali treba obratiti paznju i na razloge za kao sto su to da cemo nase pilot koji su vec upoznati sa pojedinim stvarima koje obican mig nema (BVR borba, anti-surface delovanje i mnoge druge stvari) pa ce pitlotima biti lakse da predju na novi lovac koji poseduje te mogucnosti. Takodje dosta stvari bi sa starih migova mogli prebaciti na nove, uglavnom naoruzanje koje je takodje deo paketa. Evo na primer Su-57 ce nositi i R-77 i novije varijante R-27 ukljucujuci u anti-surface naoruzanje koje Mig-29 SM/T moze nositi takodje mozda i najvazniji razlog: Ne smemo zaostajati za regionom u tako vaznoj komponenti. To kao da niko ovde ne zeli direktno reci ali najvece sanse za konflikt imamo sa Albancima i Hrvatima. I kao proslednje ekonoski je tako nesto moguce, ako ste mogli dati 500 milki za F-16 mozemo i mi 200 milki za nase lovce. Srbija je prosle godine zabelezila suficit od 1.2% bdpa (474 miliona) za koje jos nisam cuo da su negde potroseni. Takodje trenutno u ovoj godini takodje belezimo budzetski suficit. Takodje sudeci po retorici vucic nece podneti da budete bolji od nas

Pe

@Franko

PASARS 16 je integracija razlicitih vec postojecih sistema u jedan i on kao takav ima smisla, a dobice i rakete z-v malog dometa (za sada je opcija MISTRAL..ili neke druge). Ovde se radi o integraciji i sistem kao takav je dobar..prosao testove gadjanja, za vojsku se moze ocekivati 50 -70 ovakvih orudja (za relativno malu cijenu, jer topovi i vozila su vec u vlasnistvu vojske). E to je uspjeh.!

Inace malo ko uopste i radi potpuno nove sisteme PVO samostalno.

Ju

@Brad
Ja bih mogućnost konflikta ipak ostavio samo na Albaniji. Razlog je da Hrvatska nema nikakvog interesa ni pretenzije na Srbiju,a Srbija neće sigurno napasti NATO članicu. Kod Albanije vidim mogućnost sukoba ukoliko Albanci krenu sa provedbom svog sna o spajanju sa Kosovom.

Br

Konflikt u bih je moguca opcija posto bih nije clanica nikakvog saveza tu mozemo imati konflikt kada se radi o podeli bih. Pogotovo sada kada ce se fokus preseliti tamo posle podele kosova koja je izvesna (vucic se izracio da je za nju). Time dobijamo i moralno pravo na RS, hrvati bi tu mogli do cicak kao i pomocno svetlo (hrvatski interes u herceg bosni) ali i kao protivnici. Danasnja bih je kao je ustvari jugoslavija u kojoj su vosnjaci dominantan narod

Fr

Molim da mi daju odgovor oni koji su me kritizirali od početka projekta nabavke MIG29 kad sam tvrdio da nikakve modernizacije nemože bit i to se može zaključit iz jedne stavke VOJNI PRORAČUN TO NEDOPUŠTA. Takoder sam tvrdio da Bumbar nemože pogodit zgradu kamoli tenk u pokretu i ostali projekti da služe za parade , isto je i sa nekom modernizacijom tenkova itd . Pa evo vam odgovor napiše jedan vaš ugledni vojni časopis – CITAT – Kao sto sam govorio još pre godinu dana od ozbiljnije modernizacije ovih aviona nema ni M ! Uradice se remont koliko da im se produze resursi i da mogu da lete (dovodjenje na standard SD,od pre tridesetak godina),prilagodice se sredstva veze i komunikacije na avionima NATO standardima i da se vrhuška ove nesposobne i lopovske vlasti slika na paradama i mitinzima,i da Vucic,Vulin,Lazanski i slicni pricaju kako smo „najjaci u regionu“,duvaju povremeno,kad im to odgovara,u neke ratne trube (cisto da se naivnom i glupom narodu skrene paznja sa svakodnevnog teskog zivota i njihovih lopovluka i skandala) i skupljaju politicke poene kod domacih rusofila,radikalne desnice (srBske patriJote) i ekstemnih srpskih nacionalista i sovinista. Nažalost velika vecina naroda i dalje veruje u njihove svakodnevne lazi i obecanja. Realna vojno upotrebna vrednost ove šačice zastarelih Migova (sem za neki air policing i slikanje na paradama) je NIKAKVA!

Odgovori
Pe

Dobro pa se ti tjesi da je tako. I koji je to ugledni vojni casopis u pitanju??NIKAD CUO za njega .. i ta gorda pera Vojnog Novinarstva…mozda neki NVO casopis ogranicenog tiraza:). BTW: za koji mjesec ce se vidjeti gdje smo…a ti zivi u svome malom svijetu u kojem je istina jedino sto ti se osobno svidi..

Iv

Nažalost nema se što videti , Hrvati nas šiju u svemu i dosta je više bilo muljanja i laži . Zbog toga nam i je vojska u totalnom rasulu lažemo sebe i lažemo za političare koji trljaju ruke i kažu e kad vam je vojska dobra ovako mi ćemo i dalje kupovati smeće i otpad. Sa nepriznavanjem činjenica o rasulu u vojsci mi direktno štetimo upravo njoj i ništa se promenit neće , ali kad tad ćemo morat se suočit i priznati da je stanje katastrofalno da smo daleko iza Hrvata i da se ta razlika povećava iz godine u godinu na žalost ! Pobogu ljudi nama je vojni ministar čovek koji nezna pušku napunit kamoli rastavit, o njegovim sposobnostima da uradi prave stvari i njegovim vezema po svjetu je suvišno reći i jednu reč. Dovoljno je kad odeš na more videti njihove kasarne , vojsku , opremu izgled , zadovoljstvo na tim licima i u dve sedmice samo vidiš po nekoliko druženja vojske i građana gdje se pokaziva oprema naoruzanje euforija i transparentnost u nabavkama koju nisu imali do nedavno . Kod nas ko koga zavrne , nitko nezna šta se radi , koliko košta ni šta će bit na kraju od toga , jedno veliko NIŠTA kao i do sad .Ma skidam kapu susedima imate i pravo kad nećemo mi hoćete vi.

Ma

@ Franko hvala na podeli Vaših prejudiciranja vezana za RV i PVO R.Srbije. Činjenica je da ima izvesnih tačnosti u onome što govorite ali takođe je i činjenica da ne poznajete planove VS u vezi upotrebe pristiglih lovaca mig 29. Ono što je najbitnije to je da je obezbeđen ogroman stok rezervnih delova, zemaljske opreme, naoružanja i da je obezbeđen novac za znatno veći nalet pilota. Govorim o radikalno većem naletu pilota koji će se porediti sa naletom pilota u SFRJ, o povećanju sa 22-24č godišnjeg naleta na 60-80 č naleta! Time dobijate znatno bolje obučene pilote, koji su pri tome obučeni u Ruskoj Federaciji od strane najboljih ruskih pilota. U vezi modernizacije, vrlo je diskutabilno u kojoj će se meri ista uraditi, a imajući u vidu da će se ti avioni koristiti narednih 12-15 godina, nije isplativa nikakva ozbiljnija modernizacija do dolaska migova 35 koji će se nabavljati od 2025.god. Dalje, šta znači modernizovan avion ako se isti recimo loše održava, a piloti imaju malo sati naleta?! Ne znači ništa! Mnogo je bitnije da piloti imaju makar i skromniji avion na papiru koji će mnogo bolje koristiti jer će biti obučeniji piloti i koji će se besprekorno održavati. Za razliku od sitacije od pre samo godinu – dve kada to nije bio slučaj.
@ Ivica Datković- odakle vam te dezinformacije da je vojska u rasulu?! VS je bila u ozbiljnim problemima da održava tehniku i da zadrži kadar, a sada se to ubrzano menja obzirom na podršku znate već sve koga i radikalnim povećanjem budžeta na sada već milijardu evra budžeta za ovu godinu (do tog povećanja može doći rebalansom budžeta koji se očekuje odmah posle god.odmora). Drugo, kakve veze ima što ministar nije služio vojsku?! Ne branim čoveka, svesni smo svi kakvog je profila, ali u mnogim zapadnim zemljama postoji civilna kontrola vojske od strane krajnje da kažem nestručnih kadrova, ali zato imaju dobre savetnika oko sebe. Ako niste obavešteni, i kod nas postoji pokazivanje opreme (tzv otvoreni dani) i to više puta u toku godine, a kada je u pitanju transparentnost u javnim nabavkama u oblasti bezbednosti i odbrane ista je redukovana sa razlogom. Recite mi koji će to proizvođač pristati da objavite cenu po letelici?! Drugo je ukupna vrednost ugovora, to se uvek može objaviti, ali detalji mogu samo ukoliko vam isto dozvoli proizvođač. Airbus sigurno neće na to pristati, tako da se tu ne radi o nečijoj zluradoj netransparetnosti već o ugovornim obavezama koje se moraju poštovati. Kad se sve završi i kada odgovarajuće naoružanje i oprema budu isporučeni, onda se može govoriti o detaljima, ali o ceni ukoliko proizvođač na to ne pristane na žalost ne može.

Pe

@Ivica
Ja stvarno ne znam o kojim to vi cinjenicama govorite..prije da su to vasa licna uvjerenja. Licno mislim da ministar odbrane radi bas ono sto se od njega ocekuje..a ima tu i politicki faktor da ne polemisem dalje.. Drugo oko nabavke naouruzanja i slicno postoje ugovorne obaveze i nije sve za svacije oci..prosto to je profi odnos. Ne moze i ne treba sve biti ‘transparentno’. Inace slazem se da ima nekih problema ali koliko pratim to se rjesava i za neke stvari treba vrijeme… Ne vidim u cemu nas to Hrvati ‘siju’ toliko, pricas o vojsci velicine ‘lovacke organizacije’ dijelom zbog NATO clanstva, ali to je vec druga tema..
@Markus 1463
Licno sam za modernizaciju i ima par jakih argumenata za to da ne spominjem vece borbene mogucnosti:
1.personal ce ovladati novom vojnom tehnologijom, letacki i zemaljski personal;
2. veca integracija ubojnih sredstava, mogucnost integracije i domacih vodjenih bombi, to je jedna od opcija modernizacije;
3. na kraju krajeva ta nova oprema ostaje tu i posle isteka resursa aviona
4.bicemo spremniji za prihvat MiG-35 sledece decenije
..takodje mislim da niej losa ideja i nabavka jos MIG-29 i dovodjenej na standard SD ako se ne ide sa modernizacijom

Ro

Perica
Markus1463
Koliko je kojih dijelova u tom stoku i koliko su plaćeni po komadu??? Rusi to znaju jer su prodali, Ameri su to već saznali, ne znaju građani Srbije koji su to platili. Demokracija, transparentnost, odgovornost …
Koliki je godišnji proračun MOS??? Ako će ga Vulin trošiti kao onih 200 milja eura na ovakve MiGuše 4++ generacije SD standarda, prema pustim obećanjima njega i Vučića, ne dajte mu ni dinara u ruke.
LP

om

Mišljenja sam da male i ekonomski nebitne zemlje ne mogu same razvijati,zapravo uopće ne mogu razvijati visoku tehnologiju,jer za to je potreban novac ,timovi, znanje i vrijeme. Već u startu mi kasnimo i u tu trku ne treba niti ulaziti. Ali…….što onda, ništa mi trebamo raditi ono što znamo i u čemu možemo biti konkurentni.Ovo sve što Srbija pokušava da sad ne nabrajam zna se, mislim da su neke zakulisane igre i pranje novca i tko zna što sve ne. Puno se tu novca utroši a ne dobije se ništa ili jako malo.
Mi u Hrvatskoj znamo ili barem ja tako mislim da znamo što možemo ponuditi,naprimjer Izraelu našem strateškom partneru na vojnom planu. To moraju biti top proizvodi a ja mislim da jesu. Puške,kacige, uniforme, vojni obroci. to je naša kvaliteta broj jedan u svijetu ali stvarno. Možemo graditi brodove , pontone čak i podmornice,u suradnji sa njima.Mi se moramo opremiti dronovima,a oni su spremni tehnologiju prenijeti i kod nas. Preko nas oni bi sebi otvorili neka vrata,jer mi smo u NATO-u i EU. Doking je već potpisao ugovor sa njima za robotizaciju autonomnih strojeva za civilne i ratne svrhe. Doking je razvijao svoje ideje ali to što su dobili od Izraela prevazilaz sav njihov dotadašnji rad. To je to prenos znanja i tehnologije.
Kada su u pitanju dronovi što mi tu ili čak i vi sami možete iako ,mislim da imate viš iskustva od nas. Treba tu love,Nije samo osmisliti dron, treba se baviti njime i usavršavati ga, treba istraživati ometanje praćenje dronova, preuzimanje tuđih dronova,eliminacije itd. Treba sve to raditi da bi bilo ekonomski isplativo .Dakle mi smo male zemlje i treba se opredjeliti za tehnologiju koju si možemo priuštiti. Trebamo napraviti moderne i male vojske .Ja mislim da je Hrvatska na dobrom putu. Imamo dobre ljude u vojsci kojima vjerujem,dok političarima baš i ne. Isto mislim da vi dosta lutate i da vam neki generalisimusi vode posao i koji baš puno pojma nemaju. Nisam htio nikoga uvrijediti.
p.s Visoku tehnologiju treba kupiti ili u strateškom partnerstvu doći do nje to je poanta svega.

Odgovori
Ma

„Vrabac“ izgleda kao tipičan sportski model, a naši modelari koji nisu aeroinženjeri po zvanju, su ove godine neprikosnoveni Prvaci Evrope … dakle nemamo problema sa konstrukcijom letelica.
Namenska industrija zna da napravi i „topče“ i municiju i projektile.
Ključni problem su senzori, radari, kamere … tu smo i kao SFRj bili inferiorni i to neko mora da nam proda … a zašto bi to radio i zašto bi nam uopšte dozvolio da to sami razvijemo, ako može da nam proda gotov proizvod . :P

Odgovori
su

Ja iskreno navijam za kineske CH-5 ili Cloud Shadow…cena/efikanost.. bar 10-ak komada

Odgovori
Ze

@markus1463,Dajmi molimte objasni,kako mislis da migovi lete 10-15g sa godisnjim naletom od 60-80 sati,ako vijek tih je 700h,i otkud ti ingormacija o velikom stoku rez.djel.?

Odgovori
Ro

Ma Franko, to su ti MiGuše 4++ generacije, SD standarda, s neograničenim stokom dijelova, održavani po stanju…. Samo 200 milja eura. Toliko ja razumio…
Ma bankomat za određene vodeće osobe iz „stranke“.

Ma

@ Zeljko.zg Poštovani Željko, naravno da ću Vam objasniti- vidite ti avioni imaju zagarantovan vek upotrebe od 700 sati naleta, mada postoji mogućnost, i to su rekli predstavnici RSK Mig da se resursi produže, što će najverovatnije i biti slučaj. Odatle proizilazi navedena računica o satima naleta. Znate, nekada je potrebno da se čita između redova. Kada je u pitanju informacija o velikom stoku delova, ne treba niko ništa da mi govori, obzirom da sam isti stok delova video svojim očima, ali o tome se za sada ne priča….recimo da je u ovom trenutku tako. U novembru ove godine, na paradi ćete imati prilike da vidite i sami kako stvari stoje po pitanju VS. Verujem da ćete se prijatno iznenaditi.
@ Robi kada je u pitanju novac opredeljen za održavanje i upotrebu za postojeće migove 29 (u taj iznos nije uračunato održavanje „beloruskih 29-tki), isti će se upotrebiti za ono za šta je i namenjen, neće niko moći da isti zloupotrebi.

La

Rizikujući da budem malo off topic zanima me u kojoj meri bi avioni i PVO sistemi proizvođača van Rusije mogli biti uvedeni u naoružanje Vojske Srbije i integrisani u postojeće sisteme (ako je to uopšte moguće).
Recimo kineski PVO sistemi srednjeg i dugog dometa, evropski PVO sistem Aster (ranije se govorkalo o aktivnom lobiranju da VS nabavi ovaj sistem). Možda bi kineski borbeni avioni bili dobar prelaz sa modernizovanih migova u budućem periodu.
Čisto razmišljanje…

Odgovori
Mi

Dolazim iz budućnosti da Vam saopštim vest, Srbija je uzela kineske CH-92 A…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

St.Evan na: Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

Začuđujuće malo ovakvih komentara! J10 je za našu državu, njenu veličinu i ekonomske mogućnosti mnogo prihvatljiviji avion. 36 J10 su respektabilna sila na ovako malom prostoru. Osim ako se AV posvađao sa bratom Xijem, trebalo bi da možemo ida h povoljno dobijemo.

18. Apr 2024.Pogledaj

Djuka na: [POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

Ne razumem, da li smatras da treba vise "kapaciteta" ili si prosto ironican? Ovde se radi i o optimizaciji profila leta prilikom sletanja i uzletanja zarad ustede u gorivu i smanjenja emisije stetnih gasova...

18. Apr 2024.Pogledaj

Dunedain na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

Stojko Samo malo modernizovane? -Poboljsan oklop -Zamenjen motor -Nove osmatracko nisanske sprave -Nova sretstva veze -Zadrzane amfibijske mogucnosti

18. Apr 2024.Pogledaj