BEG airport status
Makedoniji sa remonta stigla po dva helikoptera Mi-24V i Mi-8MT, moguće pojačanje vojnih vazduhoplovnih snaga policijskim Mi-17 Makedonija po svemu sudeći ostaje sa samo dva desantno-jurišna helikoptera Mi-24V.

Makedoniji sa remonta stigla po dva helikoptera Mi-24V i Mi-8MT, moguće pojačanje vojnih vazduhoplovnih snaga policijskim Mi-17

Tokom proteklih nekoliko dana Armija Republike Makedonije znatno je povećala svoje kapacitete, sposobnosti i spremnost nakon što je vazduhoplovnim snagama stigao par desantno-jurišnih helikoptera Mi-24V ‘’Hind-E’’ (evidencijski brojevi 209 i 210) kao i par transportno-borbenih helikoptera Mi-8MT (evidencijski brojevi 307 i 308) nakon što su prošli generalni remont i produženje životnog veka u remontnom zavodu Aviakon iz Konotopa, Ukrajina.

Pošto su vraćeni u Makedoniju kamionima krajem jula meseca, helikoptere Mi-24 su potom na aerodromu Petrovac kod Skoplja, sklopili ukrajinski stručnjaci i nakon uspešno izvršenih opitnih i prijemnih letova, nedavno su se pridružili Borbenoj helikopterskoj eskadrili. Ova eskadrila nije imala operativne Mi-24 još od jula 2015. godine kada je poslednji od 6 primeraka prizemljen zbog isteka međuremontnog roka.

Remontovani Mi-24 dobili su novu tzv. “splinter“ šemu farbanja / Foto: Facebook profil Marina Dimovskog

Za razliku od Mi-24, helikopteri Mi-8MT su u Makedoniju iz Ukrajine preleteli makedonski piloti. Oni su na Petrovac sleteli 3. septembra i odmah pojačali Transportnu helikoptersku eskadrilu koja predstavlja oslonac vazduhoplovnih snaga i koja koristi dva transportna Mi-17 (ev. brojevi 302 i 303) koji su remontovani 2016/2017. kao i 4 transportno-borbena Mi-8MT (ev. Brojevi 305 do 308).

Sveže remontovani Mi-24V su najverovatnije poslednji helikopteri Mi-24 koje Makedonija obnavlja pošto je izgleda prvobitan plan za remont još 4 Mi-24V (ev. Brojevi 201, 202, 205 i 207) napušten. Promena plana remonta Mi-24 odslikava nedavno usvojeni Startegijski pregled odbrane koji je ključan dokument u razvoju nacionalne odbrane i armije, u kome jasno stoji da će ‘’nedavno remontovani jurišni helikopteri Mi-24 ostati u inventaru vojske sve do isteka njihovog životnog veka, ali u njih do povlačenja izz upotrebe neće biti uložena dodatna sredstva sem ona koja su potrebna za njihovo osnovno održavanje’’.

Na to da će preostali makedonski Mi-24 doživeti nesrećnu sudbinu, ukazala je 18. avgusta makedonska ministarka odbrane Radmila Šekerinska koja je tada rekla da će ‘’do kraja sledećeg meseca biti završen remont svih helikoptera’’.

Detalj sa tehničkog prijema helikoptera Mi-24V / Foto: Ministarstvo odbrane Makedonije

Sa odobrenim svežim međuremontnim rokom, dva makedonska Mi-24V bi trebala da ostanu operativna najkasnije do sredine 2025. godine. Ukoliko se u međuvremenu ne nabavi njihova zamena, što je malo verovatno, potpuno je logično očekivanje da se vojno vazduhoplovstvo dodatno smanji i konsoliduje svoje kapacitete raspuštanjem Borbene helikopterske eskadrile ili njenim spajanjem s Transportnom helikopterskom eskadrilom.

Sa još uvek nejasnom budućnošću, postojanje obe helikopterske eskadrile je za sada garantovano konceptom ‘’Budućnost oružanih snaga 2028’’ (deo Strategijskog pregleda odbrane) koji između ostalog podrazumeva da vojno vazduhoplovstvo promeni strukturu i zvanično ime, sadašnja Vazduhoplovna brigada postala bi Vazduhoplovni ving koji bi bio segment oružanih snaga namenjen za vazduhoplovnu podršku, protivvazduhoplovnu odbranu i vazdušno osmatranje a koji bi se oslanjao samo na helikoptere Mi-8 i 17 kao svoje jedine vazduhoplove.

Interesantno je da je novi Strategijski pregled odbrane otkrio da se razmatra integracija helikopterske flote Ministarstva unutrašnjih poslova u vojno vazduhoplovstvo. Reč je o dva transportno-borbena helikoptera Mi-171 (registracije MAP-7710 i 7711) kao i jedan transportni Mi-17V-5 (registracije MAP-7714). Zbog potrebe generalnog remonta, obnavljanje ova tri helikoptera je započeto novembra 2017. godine kada su u srpski vojni Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović iz Batajnice poslata dva Mi-171.

Jedan od dva helikoptera Mi-8MT odmah nakon sletanja na aerodrom Petrovac.

Transfer sveže remontovanih policijskih Mi-17 u Armiju Republike Makedonije bi značajno povećala mogućnosti vojnog vazduhoplovstva kada je u pitanju transport, borba protiv požara, pomoć prilikom elementarnih nepogoda i borbenog dejstva a ujedno bi se i odložilo investiranje u nabavku novih helikoptera. Ako bi policijski helikopteri zaista prešli u armiju, RV Makedonije bi imalo 8 borbenih helikoptera koje je osavremenila izraelska kompanija Elbit. Bila bi to dva Mi-24V, dva Mi-171 i 4 Mi-8MT.

Prebacivanje tri helikoptera vojnom vazduhoplovstvu bi ostavilo makedonsku policiju sa samo tri slabo opremljena helikoptera, to su laki višenamenski AB.206B-2 (MAP-7750), srednji višenamenski AB.212 (MAP-7751) i srednji višenamenski Bell 412EP (MAP-7752) koji je opremljen dizalicom za spasavanje. Neki ili svi ovi helikopteri trebali bi, prema Strategijskom planu 2018-2020. Ministarstva unutrašnjih poslova, biti zamenjeni sa dva ili tri moderna dvomotorna helikoptera opremljena za zadatke sprovođenja zakona kao i traganja i spasavanja.

Podmlađivanje flote trebalo bi biti finansirano budžetom ministarstva za period 2018-2020. a plan je da se sklopi aranžman ‘’staro za novo’’ koji bi omogućio da se deo dogovorene cene novih helikoptera plati tako što će se isporučiocu predati dvomotorni višenamenski helikopter AB.212 proizveden 1978. godine koji je u izvrsnom stanju i koji ima veoma mali nalet.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

OT

Kao, sada već izgledno, budućoj članici NATO posedovanje teško naoružanih helikoptera, dokazanih u protivterorističkim akcijama, poput Mi-24 je nepotreban luksuz.

Odgovori
Pl

OTAN: Видећемо какву ће грешку направити,обзиром на албанске претензије на велики део македонске државе,али добро они бар имају два оперативна хеликоптера Ми-24,врв да су много стари,немам информације о годинама производње,па да их полако избацују.

Ž

Не бих рекао да је непотребан луксуз јер улазак у НАТО ипак није гаранција стабилности.

OT

Apsolutno se slažem Živojine bio sam sarkastičan :-D. Svako ko živi na Balkanu i iole je zainteresovan za temu zna sa kojim se problemima Makedonija suočavala u prošlosti, suočava danas i suočavaće se u budućnosti sa ili bez ulaska u NATO. A svako ko prati avijaciju zna kolika je vrednost i efikasnost Mi-24 u borbi sa takvim problemima. Tako da ova odluka da se tako olako odreknu helikoptera koje Česi, Mađari i Poljaci i dan danas ljubomorno čuvaju i da dozvole da knjiga spadne na dva Hinda krajnje tužna. Zlu ne bilo setiće se ponovo braće ukrajinaca ko 2001. samo ovaj put pozdraviće ih Ujka Sem iz Kijeva.

AL

Nema to bas direktne veze sa NATO-om(ako slusaju sve sto im se kaze iz tih kanala), nego bojim se sa novcem i mogucnostima. Makedonija jednostavno nema par stotina miliona dolara da izdvoji za potrebnu tehniku

Odgovori
Ma

Makedonci Šekerinska će vam upropasti vojsku sa tim ciljem je i dovedena ,kao buduća članica NATO dovešće vam vosku na nivo lovačkog društva kako bi albanci mogli bezbedno da vrše pritisak.

Odgovori
ra

Улазак у НАТО није гарант стабилности али је гарант почетка набавке западне технике!

Odgovori
Т

БНП Македонија/БНП Србија
Ми 24 Македонија/ Ми 24 Србија
Респект

Odgovori
bu

zanimljivo izvedena shema morskog psa na nosu ovog Mi-24.
izvrsno.

Odgovori
Go

Da niste skrenuli paznju, ne bih ni primetio. Fantasticno!

Me

RV u Makedoniji gubi smisao ,prvo SU-25 a sada ostaju na dva MIL-24! Gasi se borbena konponenta ( jako podseca na Crnogorski scenario ,transport, spasavanje i gasenje pozara) . Steta za ostale modernizovane Mi-24 …..

Odgovori
A

Идеја је да уласком нове чланице се добије ново тржиште са монополом за НАТО опрему. А и с обзиром кога су у прошлости подржавали и није лоше Македонце малко разоружају.

Odgovori
Ma

Koliko je koštao remont Mi-24?

Odgovori
Ig

Zasto su makedonci skinuli protuoklopne vodjene rakete? Nema im bas neku svrhu ovakav slabo naoruzan Mi24.

Odgovori
Ž

Како знате да македонски Ми-24 не могу носити ПО ракете? На сликама се виде њихови носачи.

dr

nemaju skim da se bore a da ima tenkove.Albanija nema nijedan tenk dala je na bl.istok sve sto je imala,Srbija,Rumunija ,Bugarska sigorno nece da napadnu ovu drza a i zasto bi ,sa Grckom su upravo resili gotovo sve bilateralne probleme znaci ostaje albanska gerila i teroristi,karteli koji su medju albancima .

Ž

Македонски Ми-24 и даље могу да носе ПО ракете Кокон/Штурм-В.

С

Добар чланак..

Odgovori
De

Postovani,

Slazem se sa deo komentara, da svaka zemlja treba imati odredzen nivo vazdusne odbrane. Za nedaj Boze situaciju i uopste da ima svoje pilote i vazduhoplovstvo. Makedonija u narednih 100 godina sigurno nece napadnuti nijednu zemlju, a i u dogledan period nece niko ni nju. Ali ipak treba imati odredzen nivo vazdusne odbrane. Licno za mene, znaci po mome licnome mislenju, Srbija mnogo grijesi sto ulaze toliki novac u vojsku. Jer joj nece trebat. Bolje je bilo prenamijeniti taj novac za recimo zdravstvo, skolstvo, povjecanje penzija i plata jer svake godine him se odjseli po jedan grad i natalitet je mnogo slab. Tako da doci ce vrijeme kad nece imati skime da ratuju jer ce populacija biti slabasna. A kad jedna zemlja nema naroda lahko joj je i ime promijeniti i drugi bajrak postaviti. Nebih da me neko pogresno shvati, ili da se uvrijedi, nedaj Boze, ali to je realnost svih balkanskih zemalja, ne samo Srbije. Zato je bolje uvecati zivotni standard, stabilizirati zemlju u ekonomskom pogledu, a ne finansirati Ruse ili zapadnjacke zemlje. To je moje licno mislenje. Zelim Vam ugodan dan.
Pozdrav iz Makedonije.

Odgovori
Jo

Makedonija ulaze duplo manje u vojsku a godisnje procentualno ode duplo vise ljudi. To sto si naveo nema veze jedno sa drugim.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj