Flota 11 jurišnih helikoptera Mi-35P Hind-F Vazduhoplovne komande kiparske Nacionalne garde trenutno je prizemljena i trpi zbog loše logistike, objavio je 23. oktobra kiparski dnevni list Politis naglašavajući odsustvo ovih letećih topovnjača na godišnjoj vojnoj paradi održanoj u Nikoziji 1. oktobra u znak obeležavanja 58. godišnjice nezavisnosti.
Politis je slabu operativnost najmoćnijih helikoptera Nikozije povezao sa odlukom kiparske Cetralne banke iz proleća 2018. godine da zamrzne bankovne račune ruskih pojedinaca i kompanija koji se nalaze na listama sankcija SAD i EU. Ova politički motivisana odluka, prema Politisu, rezultirala je zamrzavanjem bankovnih računa Rosoboroneksporta – ruske državne organizacije za trgovinu vojnim i prozvodima dvostruke namene – i blokirala kiparsko ministarstvo odbrane u organizovanju logistike za MI-35 iako su osigurana sredstva za tu svrhu.
Kipar je 2002. godine iz Rusije kupio 12 helikoptera topovnjača Mi-35P (serijski brojevi 811-822) po ugovoru čija vrednost nije prešla 110 miliona evra. Jedan od ovih helikoptera (822) je izgubljen u fatalnoj nesreći 5. jula 2006. godine, kada je poginuo ruski pilot-instruktor, pukovnik avijacije Olejnik Juri i kiparski student-pilot, potpukovnik Andreas Papasozomenos. Preostale letelice i dalje služe 2. vodu „Panter“ 450. helikopterske eskadrile (450 Mira Elikopteron, 450ME), koja je smeštena na civilno-vojnom aerodromu Paphos, oko 95 kilometara jugozapadno od Nikozije.

Kako piše Politis, vremenski interval između svakog remonta za kiparske Mi-35P je 5 godina ili 1000 sati naleta, šta prvo istekne. Flota je već prošla dva generalna remonta u Rusiji od kojih je prvi urađen u periodu 2007-2008. Tokom 2014. godine 11 kiparskih Mi-35P prošlo je svoj poslednji remont u 419. avijacijskom remontnom zavodu (419 ARZ) u Sankt Peterburgu a ugovor za ovaj posao, vredan 28 miliona evra potpisan je decembra 2013.
Osim ako kiparski Mi-35 već nemaju po 1000 nakupljenih sati naleta od poslednjeg generalnog remonta, što je vrlo malo verovatno, flota je gotovo zasigurno prizemljena zbog nedostatka kritičnih rezervnih delova i potrošnog materijala, a ne zbog sledećeg planiranog generalnog remonta koji bi logički trebalo da se izvrši 2019. godine. Ovo je potvrdio i brigadni general Gabriel Demetriou, zamenik Načelnika štaba kiparske Nacionalne garde i bivši načelnik komande vazduhoplovnih snaga, koji je 25. oktobra reagovao na tvrdnje Politisa i izjavio za kiparski medij Sigmalive.com da je „problem sa operativnom raspoloživošću helikoptera privremeni i podrazumeva zamenu rezervnih delova koji utiču na sigurnost letenja“ , dodajući da „ministarstvo odbrane već traži rešenje i da će helikopteri biti sposobni za letenje uskoro“ .
Novoproizvedeni Mi-35P kakve poseduje Kipar imaju životni vek u trajanju od najmanje 25 godina tokom kojeg bi trebali da budu u funkciji bez ikakvih većih investicija najmanje do 2026. godine. Međutim, postojeći logistički problemi i očigledna problematična zavisnost od Rusije, verovatno će usmeriti Nikoziju dalje od svojih Mi-35 u proces njihove zamene u narednim godinama sa modernijim i daleko sposobnijim zapadnim borbenim helikopterima, naravno ako zapadne sile podrže dalje narastanje vojnih snaga na ostrvu podeljenom 1974. godine.
nikola
nama bi ovo valjalo ako je na prodaju
Tedy
IAR and Airbus have signed the deal for H-215.
https://m.capital.ro/elicopterul-de-ultima-generatie-care-va-fi-fabricat-in-romania.html
B
Zavrsavaju karijeru 2026, dok ih mi kupimo, remontujemo, obucimo pilote, ostalo bi jos 2-3 godine
Апок
@Nikola Вала исто сам и ја помислио.
Shmele
Madjarski nikako da zavrse karieru a napravljeni su pre 1990 godine a sad su ih remontovali nema tri meseca(sluzice jos min 7 godina u NATO drzavi😊)
O kakvim se BS radi mozes sam da zakljucis ……Poljaci ,Bugari i jos mnogi imaju samo reci hvale za ovaj helikopter…..
Dejan
Srbija nabavlja nove, nazalost samo 4 komada. Ali od neceg se mora poceti.
B
@Shmele
Moze on da leti i posle ’26, ali uz daleko cesci i ozbiljniji remont i skuplji i manji broj casova leta, uz naravno cesce kvarove. A vec sad je znacjno zastareo za novijim verzijama, pa i modernizacija mora da bude skupa i duga. Kad smo vec poceli da kupujemo nove helikoptere treba tako i nastaviti.
Joca
Dobar tekst, ali… Taman kada sam pomislio da je autor istog gospodin Bankovic procitam deo pri kraju koji kaze da ce Kipar zameniti ove letelice „modernijim i DALEKO sposobnijim zapadnim helik.“ shvatih da g.Bankovic ipak nije pisao. E sad bi ja da pitam autora koji su to zapadni „daleko sposobniji“ pod uslovom da Kipar moze da ih nabavi, ali bazi „daleko sposobniji“ ? Ah-64 ok, ali da li Kipar moze da ih ima ? Koji jos Erbasov Tigar, koja je njegova operativnost u Nemackoj i Francuskoj? Eto oni ga proizvode, dakle logistika nije problem, a leti svaki peti, sesti. Italijanska Magusta mozda, po cemu ? Kakaj joj je oklop, u cemu joj je toliko posebna elektronika ? Elem, od mi35p bolji su mi35m(24vm) mi28, ka52 ali posto Rusi ne dolaze u obzir, ostaje zapad. Ok rekoh Apac 64, a cisto sumnjam da Kipar moze da potegne 30+ mil.po letelici.
Живојин
Морам се ипак сложити са аутором текста да Ми-35 какав има Кипар а то је Ми-35П знатно заостаје за свим западним борбеним хеликоптерима, како по електроници тако и по наоружању.
Такође његове могућности при употреби у сложеним метео условима и ноћу су врло скромне док већина западних борбених хеликоптера нема проблема са тим..
То је дакле стара верзија која је инфериорна и у односу на најновије верзије и моделе савремених руских борбених хеликоптера које сте поменули.
Аутор текста се оградио и написао “ако велике силе дозволе“ Кипру да набави савремене западне хеликоптере.
harris
ZULU COBRA?
Rotor
„vremenski interval između svakog remonta za kiparske Mi-35P je 5 godina ili 1000 sati naleta, šta prvo istekne…“
Ovo nije normalno, svakih 5 godina da se letjelica prizemljuje i šalje na remont od po nekoliko mjeseci do pola godine. Nije ni čudo da veliki broj korisnika sovjetske/ruske tehnologije prelazi na zapad.
Rusi ovo rade da bi hranili svoje goleme remontne zavode i zaposlenike koji tamo rade. Potpuno nepotreban i davno prevaziđen način održavanja iz perioda ’60.-’70.-ih godina kada se faktor sigurnosti sprovodio na ovako „sirov“ način.
Ta vremena su prošla odavno i letjelice se održavaju po stanju i po sistemu da se sve redovno napravi što brže i što prije. Takvim „cjepkanjem“ se kasnije ostavlja minimum poslova na velikim pregledima.
Ma svakih 5 godina na remont, pa to ni najbogatije zemlje svijeta ne rade niti si mogu priuštiti takav luksuz da se letjelica prizemljuje svako malo…
Jadan je onaj koji ovako sa Rusima ima posla…
Aleksa Radojičić
@Rotor
Nema to veze sa hranjenjem remontnih zavoda, već sa sovjetskom/ruskom logikom da ti tenk/avion/helikopter ima određenu vremensku vrednost u ratu, te nema potrebe za dugim životnim vekom kad tenk/avion/helikopter verovatno neće preživeti toliko dugo. Sve ovo, normalno je bazirano na sovjetskim iskustvima iz Drugog svetskog rata. Npr. sećam se priče za T-34, gde su Rusi seli i izračunali da jedan T-34 u vanborbenim situacijama prosečno izdrži valjda oko 40 dana(sad se več ne sećam tačnih brojeva), ali u borbi preživi nešto ni ceo dan. Uzevši ove rezultate, Sovjeti su pojeftinili proizvodnju T-34 do maksimuma. Takvu logiku su kasnije preneli i na drugu vojnu opremu.
Banja Luka
@Rotor
Ne, normalno je da Australija kupi 22 helikoptera na bajnom zapadu, plati ih 2 milijarde dolara sa naoružanjem (australijskih), pa nakon dvije godine ne može da postigne operativnost od 70%. Što ne cjepkaju malo?
Ima o tome nešto da kaže i njihova vojska koja je ratovala u Avganistanu u velikom broju, bez svojih borbenih helikoptera, koji nisu mogli da učestvuju zbog „logističkih problema“. Nakon samo 15 godina mjenjaju ih, najverovatnije za AH-1Z Viper, koji će svakako biti jeftiniji u eksplataciji, ali i dalje miljama (milionima) od cjene za potrebno odžavanje dvadesetak Mi-35. A koliko je ono što je Australija uzela bolje od Kiparskog izbora? Mnogo- na papiru, ali Kipru nije trebalo 8 godina da heliji dobiju punu operativnu sposobnost- korišteni su odmah u punom kapacitetu i bili spremni za rat sa Turcima kad god zatreba.
S druge strane- na zapadnom proizvodu, posljednjem „kriku“ tehnike, osposobljenom za dejstva u svim vremenskim uslovima, danju, noću, sa vrhunskom umrženošću sa pratećim borbenim sistemima, i sistemom akvizicije ciljeva koji je kao iz neke futurističke igrice- otpadaju elise u po leta. Proguglaj malo.
Osim nekoliko američkih proizvoda danas ne postoji adekvatan zapadni pandan za Mi-28, npr. Bukvalno, za taj novac- ne možeš da kupiš helikopter sličnih karakteristika u istom kvalitativnom razredu. M-35 je sasvim ok za zemlje koje traže isprobanu platformu koja uz normalnu opskrbu rezervnim djelovima može da se održava i na njivi. To je sjajno sredstvo odvraćanja i omogućava brz odgovor po mekom tkivu neprijatelja, a predstavlja strah i trepet za svaku jedinicu neprijatelja koja je, recimo, u poslu napredovanja prema utvrđenom položaju u kakvom selu, gradu ili slično. Na kraju krajeva- šta bi bilo bolje Kipru da ima? 36 Mi-35 ili 12 AH-64? Kroz 10 godina eksplatacije- svodi se upravo na to (sve da ti neko dopusti da ga kupiš bez uslovljavanja).
Milos
Off topic- procenjeni vek trajanja t-34 bio je 5 danau borbenim uslovima. Jedan od glavnih razloga sto im dugo vremena nisu ugradjivali radio stanice (osim komandnim tenkovima)
Aleksa Radojičić
@Milos
E da,to je taj podatak.
B
Jedino sto je drugi svetski rat davno prosao… A ako bude nekad treceg, vazice neka nova pravila…
AL-41F1
Ako bi neko bio ljubazan da mi pojasni poslednju recenicu „daleko sposobnijim zapadnim borbenim helikopterima“. Mi-35 je jedini helikopter koji nudi toliki nivo balisticke zastite, sposobnost prenosa ljudi i taj tip naoruzanja u jednoj platformi, ok ima sposobnijih po bilo kom od ta tri pojedinacna aspekta, ali ne u sva tri. Ako gresim ispravite me
dead1
Sve vazi sta zelis od helikoptera. Ako Kipar zeli jurisni helikopter sa sposobnost da nosi osoblje a ida zdere tenkove I podrzava pijesadiju onda je Mi-35 najbolje rijesenje.
Ako zelis vrhunski jurisni helikopter za protu-oklopnu borbu i podrsku kopnenoj vojsci u svakakvim uvijetima onda je AH-64E I dalje najbolje rijesenje.
Ali Kipar je siromasan. Mislim da ce zamijena za Mi-35 biti nesto ala H145M.
A I dalje ce pravu odbranu Kipara odrzavati Grcka sa svojim F-16, Mirage 2000 I AH-64A/D!
Shmele
Naj napredniji helikopter na svetu je trenutno KA-52 pored svih karakteristika ima jednu sto ga izdvaja i stavlja na prvo mesto a to su izbaciva sedista! ( to nema ni jedan NATO helikopter ni AH -64)
Beli
Ovo mi se nikako ne svidja, da Rusija i Kipar imaju loš odnos.
Posle priblizavanja Turske i Rusije, prepucavanja sa Grčkom u vezi sa mešanjem Rusije u unutrašnja pitanja Grčke i priznavanja ukrainske crkve od strane Konstantinopela, ovo je treća loša informacija.
Za Rusiju se postavlja pitanje da li imati bolje odnose sa verski i kulturno povezanom zemljom koja je u NATO i EU ili sa večitim protivnikom, koji je moćniji i strateški-geografski bolji pozicionirat i koji se otima od NATO.
Šta bi vi radili da ste Rusija?
AL-41F1
Meni iskreno nije jasan potez iz perspektive Kipra koji malte ne zivi od svojih usluznih delatnosti, pogotovo ovih iz finansijskog sektora, a ovim potezom samo salje sliku nesigurnosti.
Sto se tehnike tice….ne vidim da imaju mnogo opcija? Mogli bi nasi da im posalju koju haubicu u zamenu za helikoptere? Valjda ova Grcka strana racuna u slucaju potrebe na dominantnost grckog RV obzirom da je Tursko trenutno u jako losem stanju zbog pohapsenih pilota posle poslednjeg puca. Koji im je djavo, ne znam. Bez potrebe komplikovanje stvari, a za crkvu i ostalo nemam ni komentar. Boze sacuvaj
Beli
@AL-41F1
Prve korake ka pogorsanju su pokrenuli Rusi a ne Kipar.
1) Rusi su se sprijateljili sa Turskom i prodali im S-400. A znate ko je glavni potencijalni, tradicionalni neprijatelj Turske i cije avione bi S-400 u tom slucaju rusio.
2) Rusi su pokusali da potkopaju Grcku politiku da nebi doslo do dogovora oko novog imena BJR Makedonije. Za to postoje dokazi.
3) Doslo je do sukoba izmedju ruske pravoslavne crkve i vaseljanske crkve oko uticaja u Pravoslavlju, nakon cega je ova druga priznala ukrajinsku pravoslavnu crkvu.
Znaci Rusi su u zadnje 2-3 godine vise puta delovali protiv Grckih i Kiparskih interesa. Tako da nije ni cudo da je Kipar reagovao.
Boža M
@Beli
Kipar je još 2012-13 zamrzao velike račune i oduzeo svima 10% zbog krize. Mnogi Rusi su bili pogođeni.
Bane
@Beli
Ako smo prešli sa jedne nebeske aktivnosti (vazduhoplovstvo) na drugu nebesku aktivnost (teologiju, tačnije kanonsko pravo), kako je ruska crkva delovala protiv carigradske, kada je ova druga upala na kanonsku teritoriju ove prve? U svetovnom smislu to je analog okupaciji dela državne teritorije. Na žalost fanariotskh generala bez vojske, dobiće novog patrijarha, ali ovog puta ruskog. Bice nuklearnog odgovora na crkveni način.
Gde su dokazi da su Rusi potkopali Grčku u vezi imena BJRM, a da to nije Kocijasovo- majke mi, uradili su. Slučaj Skripalj na grčki način. NB. I za nas bi bilo bolje da su se umesali.
A što se tiče S-400 dobije ga onaj ko ne bira Ameriku kao strateškog saveznika (Cipras u govoru u Solunu). Dakle, prijatelj mog neprijatelja je…iako to ne kažu.
Mr.D
Karte su davno podjeljene… Turska (izlazi iz NATO) i Sirija (dobro opravdanje za daljnju pomoć Izraelu) Rusiji…. A Europa (Srbija i Ukrajina) ujaku Samu!
Medo
Dobra stvar kod kiparskih, sto su relativno novi i prosli odredjena poboljsanja i modernizaciju! Da bi se dovelo do nivoa Mi 35M, mora glavni i repni rotor da se zamene novim ( rotori sa Mi 28) i da se ugradi elektroopticki sistem OPS-24N(GOES-342)!
Sa ovim se dobijaju iste karakteristike kao kod novih MI-35M( osim topa 23mm ali se zadrzava 30mm dvocevni fix )
Mr.D
Možda je vec to dogovoreno…. Od vasih najava da uzimate mi35 i ovo sa Ciprom dosta se podudaraju priće!???