BEG airport status
[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Sve što treba da znate na jednom mestu: Kako pronaći povoljnije i jeftinije karte? Jeftina LCC karta, neopreznom kupnjom i „pogreškama“ može postati daleko skuplja nego kod legacy carriera / Foto: Ryanair

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Sve što treba da znate na jednom mestu: Kako pronaći povoljnije i jeftinije karte?

U ovom članku želim sa čitateljstvom podijeliti svoja iskustva kako bi u budućnosti prolazili povoljnije i što jeftinije putovali. Očekujem i da će čitateljstvo u komentarima podijeliti svoja iskustva te nam svima omogućiti da naučimo još jeftinije putovati.

Kupovina jeftine avionske karte može biti puka sreća, naletavanje na akcije, pogrešne tarife, specijaliziranu stranicu. No, kupovina jeftine avionske karte najčešće je stvar dugotrajnog istraživanja, postupka koji traje više sati, uspoređivanja, kalkuliranja i korištenja višegodišnjeg iskustva. Stoga čitatelji moraju učiti i naučeno uporabljati, kao i konstantno usavršavati svoja znanja i pratiti promijene na tržištu.

Istraživanje

Prije kupovine karata prvo na wikipediji istražim koje kompanije lete na aerodrom destinacije kamo moram otputovati. Pritom eliminirate kompanije koje nemaju baš nikakve logike jer je početni aerodrom predaleko od vaše početne destinacije (npr. Germania leti iz Dubrovnika za Toulouse, no putovanje od Zagreba do Dubrovnika automobilom bilo bi preskupo i predugo), konekcija je nemoguća (flybe iz Birminghama do Toulousea mi nije od nikakve pomoći jer ne postoji veza iz Zagreba do Birminghama), ili pak nije logična (sigurno nećete Air Transatom putovati iz Zagreba preko Toronta za Toulouse).

Stoga popišem sve realne opcije iz destinacije i potom uspoređujem kako konektirane karte, tako i direktne letove iz obližnjih aerodroma.

Kod realnih opcija uzmite u obzir da neka „nelogična“ devijacija koji puta može biti najpovoljnija. I ovdje ne mislim samo na akcije nego na činjenicu da neke kompanije i sa daleko lošijom devijacijom imaju dumping cijene.

Redovno dobre opcije sa legacy carrierima

Vrlo česta pojava je da dobru opciju dobivate sa Brusselsom. Kompanija redovno iznenadi svojim cijenama. Čak i nakon što je Lufthansa kupila preostali dio do 100% Brusselsa opcija preko Bruxellesa često ispada najjeftinija u Lufthansa grupi. Nelogično je da je najbolja cijena iz Zagreba preko sjeverozapadnog Bruxellesa za jugozapadni Toulouse, no nemalo puta upravo mi je ovo bila the best opcija.

Još je više iznenađujuće da preko istoka putujete na zapad, pa je nemalo puta Turkish dobra opcija čak i za putovanje za Zapadnu ili Sjevernu Europu. Neiskusni putnik ovakvu devijaciju (na zapad preko istoka) ne bi ni istraživao, no Turkish nemalo puta ima dumping upravo na ovim pravcima, te si time povećava prodaju i LF. Kod većine destinacija putovanje sa zapada (a to su sve zračne luke regije za Turkish) prema zapadu znače letove u istom valu, dočim isto pretpostavlja boravak u Istanbulu preko noći, od 12, pa i više sati.

No, ako vam se ne žuri, nego vam je cijena bitna, ili možete u Istanbulu napraviti neki short break (kraći obilazak Istanbula, ili čak i duži ako napravite konekciju sa dužim ostankom u Istanbulu zbog posla ili turizma) onda je ova opcija za vas kao naručena. Turkish ima neke destinacije u Zapadnoj Europi sa više od dva dnevna polaska, pa bar jedna ulazi u „istočni val“ dočim je moguće da vam vrijeme konekcije u Istanbulu bude prihvatljivo.

Često sam nailazio na dumping koji provodi Lufthansa grupa. Ne samo da u Lufthansa grupi možete konekcije raditi preko Frankfurta, Municha, nego i preko Zuricha, Beča i Bruxellesa. Dešavalo mi se da kupim kartu preko Lufthanse da ne vidim Njemačke ni prema destinaciji, ali ni na povratnom letu. I vrlo često upravo Lufthansa ima najpovoljnije tarife. No, ono što neiskusan putnik neće provjeravati je konektirani let preko Lufthanse kada ima jednu ili više kompanija na direktnom letu. A upravo tamo Lufthansa najčešće provodi dumping.

Nekoliko puta sam tako letio Zagreb-Paris preko nekih od Lufthansa hubova. Nevjerojatno, ali Croatia i Air France imali su cijene oko 250 EUR, a Lufthansa je konektirani let preko Frankfurta prodavala za 109 EUR. I malo koji putnik će se odlučiti za 140 EUR produžiti put, ali ako na put ide 3 ili više putnika govorimo o uštedi od preko 400 EUR, a to je već ozbiljna cifra. I to što Lufthansa dumpingira Air France na direktnoj liniji je čak i razumljivo, ali da toliko dumpingira svog „partnera“ u Star Alliance je tužno i zabrinjavajuće. Naravno, ne i za vas, putnika koji želite proći jeftinije.

Često su najpovoljnije tarife sa Air Franceom i u kombinaciji sa KLM-om / Foto: Air France

No, ne da se ni Air France. Često su najpovoljnije tarife sa Air Franceom i u kombinaciji sa KLM-om koja kombinacija je jednaka kao i kod Lufthansa grupe, svejedno je letite li preko Pariza ili Amsterdama, to je jedna kompanija. Air France-KLM vrlo često ima najpovoljnije interkontinentalne konekcije. Ovdje dodatnu pogodnost daje BlueBiz o kojem nešto kasnije.

Interkontinentalne konekcije, te konekcije prema Sjevernoj i Istočnoj Europi vrlo povoljne ima LOT, koji svakim danom raste, povećava broj linija, ali i otvara destinacije u regiji. Do nedavno LOT nije bio prisutan u regiji, ali danas leti za Zagreb, Beograd, Ljubljanu, Dubrovnik, Podgoricu, Pulu, Split i Zadar.

Na konekcijama prema Aziji često je vrlo povoljan Finnair koji je upravo na konekciji Europa-Azija napravio „posao“ i pronašao svoju nichu. Finnair tako iz Helsinkija leti za Astanu, Bangkok, Peking, Chongqing, Delhi, Dubai, Fukuoku, Gou, Guangzhou, Ho Chi Minh, Hong Kong, Krabi, Nagoyu, Nanjing, Osaku, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo, Xi’an. Fascinantnu 21 azijsku liniju. No, Finnair leti i za SAD, Meksiko i Karibe, gdje također znaju iznenaditi sa cijenama.

I ČSA zna iznenaditi sa povoljnim tarifama, pa sam nemalo puta preko Praga letio za vrlo „čudne“ destinacije zbog nelogične devijacije (preko sjeverozapada na jugoistok). Jednom sam čak i na letu Zagreb-Prag-Bucharest dobio complimentary business klasu za smiješno nisku cijenu ekonomske karte.

Odlične cijene preko Reykjavika ima Icelandair koji iz Europe preko Icelanda leti za brojne destinacije u Sjevernu Ameriku i to sa uskotrupcima i tek 4 širokotrupca. Icelandair je ovdje pronašao svoju nichu i ima vrlo povoljne karte. No, potencijalni putnici iz regije ili se moraju konektirati na neku od zapadnoeuropskih destinacija, što bitno poskupljuje kartu i čini je nekonkurentnom, ili ako su iz Slovenije i Hrvatske, mogu autom potegnuti do Municha ili Milana odakle Icelandair leti. Identičan model provodi i islandski LCC Wow.

Moguće je naletjeti i na letove sa više stopova koji u načelu nemaju tu svrhu, ali su nenamjerno povezani letovi iste kompanije. Pa tako Trade Airov let Dubrovnik-Split-Rijeka-Osijek zna biti jeftiniji od direktnog Croatijinog leta Dubrovnik-Osijek. Iskreno u J32 letjeti sa 2 stopa poprilično je nastrano, no entuzijasti ili oni kojima je cijena najbitnija to čine. Znam neke putnike koji su letjeli i let Pula-Osijek-Zagreb, pa čak i Split-Pula-Osijek-Zagreb sa Trade Airom.

Kombinacija sa LCC

London je grad preko kojeg možete ostvariti niz dobrih konekcija, u prvom redu radi ogromnog broja linija i prijevoznika koji polaze iz nekog od londonskih aerodroma, a posebno LCC. Ryanair ima ogromne baze u Lutonu i Stanstedu dok easyJet ima najveću bazu u Gatwicku, te ogromne baze u Lutonu, Stanstedu i Southendu.

Uz njih baze još imaju i Norwegian (Gatwick), Wizz Air (Luton), flybe (Southend i London City), Jet2 (Stansted), a i mnogi drugi LCC imaju brojne letove iz Londona (Vueling npr. ima čak 13 linija iz Londona iako nema bazu, dok WestJet leti na čak 7 destinacija u Kanadi iz Gatwicka). Svi ovi LCC znače vrlo jeftinu konekciju preko Londona.

No London je i povoljan radi jeftinih hotela (izvan sezone možete dobiti čak i hotel sa 4**** i 5***** na nekom od aerodroma za tek 35-40 EUR za dvokrevetnu sobu), u kojima možete pričekati konekciju. London je moj osobni odabir upravo zato što obožavam taj grad pa mi nije problem u njemu ostati nekoliko sati i posjetiti svoj najdraži pub Silver cross blizu Trafalgar square ili neku od velikog broja mojih omiljenih londonskih atrakcija. Stoga mi i više sati, pa i dana u Londonu neće teško pasti, upravo suprotno.

Prilikom takvih konekcija (iz grada regije jednim prijevoznikom do Londona, a potom separatnom kartom na konekciju) budite sigurni da si ostavite više sati za konekciju zbog možebitnih kašnjenja prvog leta i vrlo možebitnog gubitka druge karte. Jednako tako razmislite da prijevoz između aerodroma nije jeftin a što morate ukalkulirati u cijenu, te da traje prilično vremena, za neke aerodrome i preko sat vremena vožnje vlakom.

U slučaju potrebe za hotelom i njega treba ukalkulirati u cijenu, no i hranu za takav produženi boravak, ali i prijevoz do hotela (taxi ili bus) obzirom da tek neznatan broj hotela uz londonske aerodrome ima besplatan shuttle. Stoga radije birajte nešto skuplje hotele koji su uz same terminale i možete ih dohvatiti pješice.

Za razliku od Londona u Parizu gotovo svi hoteli uz aerodrome imaju besplatan i vrlo čest shuttle. No, neki od njih voze do 20:00 sati (posebno na Orlyu), pa ako vam let dolazi kasnije morate platiti prilično skup taxi.

Čak i ako imate opciju letova sa nekim LCC do Amsterdama, Londona ili Pariza, te konekciju istim tim LCC dalje, računajte da LCC na većini aerodroma nema mogućnost konekcija, tj. da zapravo kupujete dvije separatne karte. Ovakvu opciju ima Eurowings, no tada je karta poprilično skupa. Eurowings se čak konektira i na Lufthansu, Swiss i Austrian, a uskoro će i na Brussels.

EasyJet ima opciju GatwickConnects, no ista nije besplatna. Ova konekcija košta 35 GBP po putniku i po odlasku sa Gatwicka. Nimalo jeftino, i kada se to doda na dvije karte poprilično čini konekciju nekonkurentnom. EasyJet se konektira i na letove Norwegiana i WestJeta, te Loganaira, a uskoro i na aurigny, Corsair, La Compagnie i neos, te će ovu opciju imati i preko drugih svojih hubova. Više informacija o konekcijama preko Gatwicka možete naći na sajtu easyJeta.

I Ryanair je od travnja (aprila) 2017. započeo konekcije preko nekih od svojih hubova (za sada samo Rim FCO, ali vrlo skoro će isto biti moguće i na drugim velikim bazama). Konekcije su moguće na nekim aerodromima sa Vuelingom, Blue Airom, te Transaviom.

Na što paziti kod LCC?

Low Cost Carrieri (LCC) su jeftin način prijevoza ako znate zaobići sve opasnosti, cake i zamaskirane troškove, te dodatne naplate koje vam vrebaju. Ukoliko to ne znate može vam se desiti da platite bitno više nego što ste prvotno mislili, te samo za prtljagu, koju niste unaprijed najavili i platili, platite bitno više nego cijelu avionsku kartu.

LCC modus operandi je ponuditi što jeftiniji osnovni, do krajnjih granica oguljeni proizvod, a potom nastojati naplatiti što više tijekom prodaje karte i tijekom putovanja. LCC će vam stoga nuditi sve i svašta, naplatiti će vam sve što nije u toj ogoljenoj tarifi i to nekoliko puta više od osnovne tarife, a konstantno, pa i tijekom puta, će vam pokušati prodati primamljive stvari, ali i niz toga što ne trebate. LCC upravo zarađuje na „dodatnim“ uslugama i prodaji.

LCC tarife su jeftine samo ako je kupite bitno prije leta, nekoliko mjeseci prije. Što ste bliže letu to je cijena karte skuplja. Legacy u načelu prodaju skupe karte par mjeseci prije leta, i time naplaćuju danak ziherašima i paničarima, koji se boje da ne „izgube“ mjesto u avionu. No, potom cijena karte naglo pada nekih mjesec do tri tjedna prije leta i takva ostaje neko vrijeme dok se ne prodaju jeftinija mjesta, da bi potom ponovo naglo rasla kako se prodaju sve skuplja i skuplja mjesta.

Viz er od nedavno dozvoljava standardni kofer u ručnoj prtljazi

Što manje mjesta u avionu to je sjedalo skuplje. LCC logika je drugačija. Oni žele novac što ranije, te se time doslovce beskamatno kreditiraju. Dobar dio LCC putnika, da bi prošli što jeftinije, kupuju kartu i po godinu dana ranije. Novac tako leži kod LCC, beskamatni novac. Uz to niz putnika u tih nekoliko mjeseci, pa i godinu dana, odustane od putovanja (smrt, bolest, promjena plana, preseljenje, poslovne obveze) dočim kompanija dodatno zaradi. Što prije se proda karta to je manja šansa da će se ista iskoristiti.

Upravo zato LCC par dana prije puta često kada imaju i višu tarifu nego legacy carrieri, jel su prodali 85-90% aviona, te su preostale karte ekstremno skupe i tu kompanija ima pravu zaradu. Stoga se ne treba čuditi ako karta kupljena kod LCC za let od 2 sata košta i preko 400 EUR iako je početna karta koštala tek 15-tak EUR za isti let.

LCC imaju akcije koje su zapravo reklama. Tako se nude milijuni karata po 0,99 EUR godinu dana prije leta, najčešće u niskoj sezoni. Na ovoj način LCC se vrlo jeftino reklamiraju. Umjesto da novac za reklamu plaćaju televiziji i drugim medijima, oni daju de facto besplatna mjesta u avionu. To se širi internetom, o tome se piše, to stvara naviku kod potencijalnog kupca da odlazi na stanicu LCC i provjerava akcije i jeftine tarife.

Prije 10 godina sam letio Germanwingsom (današnji Eurowings) na liniji Zagreb-Berlin-Zagreb za samo 0,01 EUR po karti (kupio sam tri za moju obitelj). Karta je kupljena doslovce 364 dana prije puta (dan manje od godine dana). I reko, nek se baci ako neću biti slobodan taj datum. No, bio sam slobodan. I odletio sam u Berlin. Zajedno sa taksama, put za tri osobe koštao me 18 EUR (6 EUR po osobi). No, o ovome stalno pričam, radim reklamu Eurowingsu, te imam naviku provjeravati postoje li i dalje takve akcije.

Da bi ostvarili jeftinu tarifu na LCC morate putovati samo sa ručnom prtljagom, preuzeti sve rizike na sebe, ne koristiti bilo kakve dodatne usluge, te imati mogućnost plaćanja sredstvom koje ima najmanje provizije.

Niz kompanija pod ručnom prtljagom smatra samo jedan omanji kofer veličine 55 cm x 40 cm x 20 cm težak do 10 kg. Neke kompanije (Ryanair npr.) uz to dozvoljavaju još i manju torbicu poput torbe za laptop ili ženske torbice koja ne prelazi dimenzije 35 cm x 20 cm x 20 cm.

Uz to većina LCC dozvoljava unošenje kaputa, kišobrana, knjige (ili novina) za čitanje, mobitel, štake, te osnovnu opremu za bebu. No, i ovdje oprez, neke kompanije ne dozvoljavaju ni to. Ryanair npr. za opremu za bebu naplaćuje 10 EUR ako to napravite unaprijed, ili 100% skuplje (20 EUR) ako zaboravite da vaša beba ima kolica ili sjedalicu, pa to napravite na aerodromu.

Oprez neke kompanije čak i torbicu oko struku (tzv. „pederušu“) ne dozvoljavaju unijeti jer je smatraju dodatnom prtljagom. Radi toga sam imao nekoliko puta probleme. No, dovoljno je da isto prekrijete jaknom ili majicom, pa nitko neće posumnjati u vaš „povećani trbuh“.

Wizz Air je do nedavno imao minijaturnu torbicu kao ručnu prtljagu, no od nedavno i oni dozvoljavaju standardni kofer u ručnoj prtljazi, čak nešto veći od Ryanairova, dimenzije 55 cm x 40 cm x 23 cm, težak do 10 kg. Wizz ne dozvoljava dodatnu torbicu, osim ako nemate plaćenu uslugu Wizz prioriti kada možete uzeti i torbicu veličine 40 cm x 30 cm x 18 cm.

No, ukoliko vam ručna prtljaga prelazi navedene dimenzije samo za par centimetara kompanija će vam naplatiti 50 EUR (Ryanair), neke LCC i više, kako bi istu smjestila u prtljažnik. Neke kompanije prodaju „garantiranu torbu“ koju kada imate garantirano vas puštaju u avion, ako ne prelazi 10 kg težine.

Na tržištu postoje specijalizirane jakne sa ogromnim i brojnim džepovima dizajnirane za „švercanje“ u LCC, u koje stane do 30 kg stvari, a volumenom kao u normalan kofer. Ako već nemate takvu jaknu, što vas priječi da džepove svoje jakne napunite stvarima i tako u kombinaciji sa ručnom prtljagom anulirate potrebu za predanu prtljagu.

Predanu prtljagu (za prtljažnik) kompanije naplaćuju u načelu 20-35 EUR po pravcu (Ryanair 25, Volotea 31 EUR). No, oprez, to je cijena ako ju plaćate unaprijed, prilikom kupnje karte on-line. No, ako je plaćate naknadno, na aerodromu, onda će vas to koštati 40 EUR kod Ryanaira (15 EUR dodatno). Isto toliko naplaćuju danas i legacy (Lufthansa 20 EUR), no u nekim slučajevima kod ff programa imate gratis predanu prtljagu.

Predana prtljaga ne smije prelaziti 20 kg (kod nekih kompanija 23 kg), a neke imaju i limite veličine, najčešće 149 cm x 119 cm x 171 cm. Kompanije vam dozvoljavaju do 3 takva kofera maksimalno, a neke i do 6 (Wizz dozvoljava do 3 kofera preko interneta, no još 3 možete po višoj cijeni nadoplatiti na aerodromu).

Ukoliko vam prtljaga prelazi limit od 20 (23) kg, kompanija će vam naplatiti 10 EUR po svakom dodatnom kilogramu.

Ali tu nije kraj. Kada mislite da ste sve platili LCC će vam naplatiti 2-10 EUR, ili postotak na ukupan iznos od 1-3%, za plaćanje preko kartice, ovisno o kartici (debitne kartice manje, kreditne više, najčešće je najskuplji American Express i Diners). Unaprijed provjerite koje kartice koliko „koštaju“ te pokušajte izvršiti uplatu sa nekom jeftinijom karticom. Za vas to može napraviti i netko drugi tko posjeduje takvu jeftiniju karticu, a vi mu isto refundirate gotovinom.

Neke kompanije imaju opciju kupnje više karata konektiranih letova (iako se isti smatraju kao zasebne karte) uz samo jednu naplatu kreditne kartice (easyJet npr.). Jednako tako ako više putnika koji putuju odjednom plate kartu (kompanije ne dozvoljavaju više od 9 putnika na jednoj karti) kompanija naplaćuje samo jednu taksu za naplatu karticom. Stoga kod takvih LCC nastojte imati što manje transakcija i što više karata platite odjednom.

Neke kompanija (npr. Ryanair) naplaćuju odabir sjedala. Ovo je malen iznos od tek 2 EUR, no ako to ne učinite kompanija će vas automatski staviti u srednji red, ili, još gore, putnike koji putuju zajedno namjerno će razbacati po avionu, npr. suprug naprijed, supruga 15 redova dalje. I ovo nije izuzetak, ovako što se sustavno radi da bi vas uvjerili da „samoinicijativno koristite“ ovu uslugu.

Kompanije imaju i neke zakulisne „opasnosti“. Pa tako ako ne izvršite online check-in, nego to želite napraviti na aerodromu, kompanija će vas doslovce oderati za ovu „uslugu“, te vam naplatiti 50 EUR, više nego što najčešće košta sama Ryanairova karta. Booking za telefonsku rezervaciju Ryanair će naplatiti 20 EUR.

Ne isprintate li svoj boarding pass kod kuće (ili u hotelu) Ryanair će to rado učiniti za vas na aerodromu, za „sitnu“ kompenzaciju od 15 EUR. Neke LCC to naplaćuju i više.

Pogriješite li prilikom upisa imena, pa čak i samo jedno slovo, kompanija će vam naplatiti 110 EUR (160 ako grešku otkrijete na aerodromu). Neke kompanije imaju vrijeme od par sati kada možete par znakova u imenu, no nakon toga morate platiti opak novac.

Uz to LCC će vam konstantno nuditi dodatnu prtljagu, osiguranje putovanja, veći razmak sjedala, prioritetan ulazak, niz dodatnih usluga. I to će vam nuditi nekoliko puta tijekom prodaje karte. Koji puta kompanije znaju uvaliti ovako nešto na prevaru, pa umjesto da pitaju „želite li kupiti prioritetan ulazak: da – ne“, oni napišu „ako u ovoj fazi ne želite prioritetan ulazak pritisnite ne“. U šumi podataka vi to ne primijetite i kompanija vam „automatski“, temeljem vašeg pristanka naplati ovu dodatnu uslugu.

Razni paketi usluga gotovo uvijek su prevara. Uvijek vam na ovaj način utrampe i nešto što ne želite ili ne trebate, a usluge koja izgleda bajkovito najčešće to nije. Nemalo puta takvi paketi koštaju više nego da pobrojane usluge platite zasebno. Prioritetan ulazak znači tek razliku od 5-10 minute za ulazak u avion, a veći razmak sjedala i nije baš toliko velik kod LCC.

No, Volotea ima jedan zanimljiv proizvod „Supervolotea“. Učlanjenje u ovaj program košta 49,99 EUR. No, po pravcu tada plaćate 10 EUR manje, tj. 20 EUR za povratnu kartu. To znači da na 5 letova ovaj program se isplati. Uz to sa Supervoloteom dobivate i neke sitne pogodnosti.

Tijekom prodaje karte kompanije vam pokušavaju prodati i rent’a’car, usluge bus prijevoza sa aerodroma, hotele, unaprijed kupljenu hranu i piće u avionu isl. No, ovo je jasno navedeno kao dodatna usluga i kompanija vam ovo ne pokušava „utrampiti“ kao neke druge usluge.

Popis Ryanairovih obveznih naplata, unaprijed i na aerodromu:

Popis Ryanairovih fakultativnih usluga, unaprijed i na aerodromu:

Dakle oprezno, polako i pažljivo, dobro čitajte svaki red kod kupnje karte. Jel jeftina LCC karta, neopreznom kupnjom i „pogreškama“ koliko god one bile prirodne, može postati daleko skuplja nego kod legacy carriera i može višekratno povećati „jeftinu“ tarifu.

Akcije kompanija

Neke kompanije imaju stalne akcije, tzv. vrući dan (petkom je to imala Air Serbia), kada tijekom jednog dana ili nekoliko sati u toku dana prodaju neke letove koji im se slabije prodaju po nižim cijenama. Iskreno, ovo se isplati pratiti, pa čak i pričekati kupnju dan-dva da se „uskoči“ u takav povoljniji aranžman. No, tako ćete teško nabasati baš na onaj let koji vam treba.

Ali ako želite negdje otputovati, niste posebno vezani uz destinaciju, tj. prilagodljivi ste (npr. idete na kraći odmor), onda su ove akcije odlična opcija za vas. Naglašavam da ove akcije često idu za interkontinentalne letove, kod velikih kompanija čak i češće nego europski letovi, a znaju biti i vrlo primamljive (npr. let Pariz-New York za samo 300 EUR). No, ove akcije uvijek idu za letove izvan sezone (od 10. do 5. mjeseca, bez novogodišnjih praznika).

Kompanije imaju i masovne akcije za sve ili većinu svojih letova izvan sezone koja akcija traje par dana. Na ovaj način kompanije povećavaju svoj LF putnicima koji znaju da će putovat u tom vremenu pa kartu kupe bitno unaprijed ili čak riskiraju da kartu neće iskoristiti jer je dovoljno jeftina, a velika je vjerojatnoća da će to učiniti. Takve akcije najčešće ima Croatia, Adria i Air Serbia u ranoj jeseni za letove od 10. do 5. mjeseca bez novogodišnjih praznika i Uskrsa, a karte za letove od sat i pola koštaju 99 EUR, oni duži 109-129 EUR.

Ove akcije najčešće koristi dijaspora, političari u Bruxellesu, migracije Zagreb-Jadran i Beograd-Crna Gora, poslovnjaci (poslovnice, sastanci, trajni partneri na destinaciji), estradnjaci, znanstvenici ili sportaši koji često putuju na nekoj liniji, te turisti na zimskim short breakovima.

Ove akcije često imaju EUB3 (British, Air France, Lufthansa), Turkish, te MEB3 (Qatar, Emirates i Etihad), ali i LCC krajem ljeta i rane jeseni. Iskreno, ako spadate u gore spomenutu kategoriju putnika bilo bi dobro upisati za news letter navedenih kompanija koje će vas potom redovno izvještavati o ovakvim i sličnim akcijama putem interneta.

Sve su ovo ozbiljne kompanije koje ne siluju preko svake mjere, nego stvarno promoviraju dobre i korisne akcije  u načelu jednom tjedno. U svakom momentu možete otkazati news letter i nećete imati daljih objava ili neugodnosti navedenih kompanija ili trećih kompanija kojima će ove kompanije ustupiti vaše kontakte.

Ff programi kao ušteda

Gotovo svaka legacy kompanija ima ff program, a i neke LCC imaju određeni vid motivacije vjernosti putnika. No, za putnika koji radi 10-20 letova godišnje, naravno ne sve sa istom kompanijom, ff program ne uspijeva omogućiti dovoljno bodova za besplatne karte koje bi na neki način smanjile trošak putovanja.

Osobno sam u 20 godina članstava u Croatijinom ff i kasnije automatskog prijelaza u Miles and More ostvario tek jedan besplatan let iako ostvarim 30-tak letova godišnje, ali različitim kompanijama. No, nedavno sam bodove u frankfurtskoj Miles and More trgovini zamijenio za kofer, da mi ne propadnu. Stoga ipak ima neke koristi od ff programa.

Putnici koji imaju velik broj letova sa Lufthansom i drugim brojnim kompanijama Miles and More programa, ili nekog drugog ff programa ipak ostvaruju stanovite benefite, od besplatnih karata, preko besplatnih pristupa ložama, upgrate, popusta isl. No takvih je vrlo malo.

Ipak ima jedan odličan program, koji je uz svoj FlyBlue ff program, pokrenuo Air France. Program se zove BlueBiz. Učlanjenje je vrlo jednostavno i brzo, te je namijenjeno kompanijama. Dakle, moje poduzeće svaku kartu koju kupi za bilo kojeg svog djelatnika ili suradnika, preko internetske stranice Air France Hrvatska (u nekim slučajevima priznaju i kupovinu preko drugih Air France stranica), registrira preko BlueBiz i skuplja bodove.

Prednost je što taj djelatnik (pa i ja sam) i dalje ima FlyBlue na kojem paralelno registrira bodove za sebe samog (jedan program ne isključuje drugi). Obzirom da moja kompanija dosta leti sa Air Franceom i KLM-om (a u programu je i Delta) uspio sam do sada skupiti oko 1.000 bodova (čitajte: EUR) koje sam do sada zamijenio za tri besplatne povratne karte unutar Europe (oko 800 EUR) te imam još nešto bodova na lageru.

Iako je realizacija besplatnih karata malo „nategnuta“, pa su tarife skuplje od onih koje možete kupiti na stranicama Air Francea (najpovoljnije vam jednostavno ne želi ponuditi), a i kod transakcija ima par loših stvari poput uvjeta da je jedna karta za Toulouse preko Orlya uz transfer CDG-Orly koji morate platiti, ipak sam na koncu ostvario jednu kartu za Toulouse i dvije za London, sve iz Zagreba.

Uz to moram pohvaliti zagrebački ured Air Francea koji i te kako pomaže u realizaciji prava iz BlueBiza, pa čak su mi i naglasili da ako nedostaje 50-tak EUR, oni uvijek mogu „pokloniti“ tih 50 EUR za kartu. Jednako tako svake godine dobijem bar jedan ili dva poklona preko BlueBiz i to prilično vrijedna. Stoga iskreno preporučam ovaj projekt svim kompanijama koje će na taj način u konačnici uštedjeti oko 5% na cijenu karte, kroz besplatne karte. Uz to ako je karta kupljena kod BlueBiza dobivate besplatnu predanu prtljagu što je oko 40 EUR uštede za povratni let. Vrlo motivirajuć program.

Internetski alati, tražilice, on-line jeftinije kupnje

Putnici više gotovo ni ne kupuju karte preko agencija, jer su ustanovili da je brže, jednostavnije, ali i jeftinije kupovati on-line kod samih kompanija. No, i od jeftinog postoji jeftinije. Niz internetskih alata, tražilica i specijaliziranih stranica omogućuju jeftinu kupovinu.

I dok su kupci potpuno navikli kupovati hotelske sobe preko booking.coma, rent’a’carove preko Autoeurope i sličnih alata, avionske karte se još uvijek najviše kupuju preko samih avio-kompanija. Ipak, ovaj trend se mijenja, pa su čak i same avio-kompanije najavile jače akcije da prodaju više karata preko svojih stranica, te smanje prodaju preko specijaliziranih stranica i tražilica.

Skyscanner nudi izvrsne cijene, velik broj kompanija koje uključuju sve najvažnije legacy carriere, LCC i leisure prijevoznike

Treba razlikovati dvije vrste alata, stranice koje uspoređuju i pretražuju, te iznose najbolje opcije kao savjet gdje kupiti najpovoljniju kartu, i stranice koje prodaju povoljnije karte. U idućim redcima iznijet ću svoja vlastita iskustva, ali i iskustva ljudi iz moje neposredne okoline, no naglašavam da su ovo samo savjeti i da potencijalni putnici koji će uporabiti ove savjete kupuju na vlastitu odgovornost, sami snose možebitne posljedice i ne mogu se pozivati na ove savjete.

Kako radi činjenice da sam ja do sada mogao imati sreće da nisam naišao na sakrivene troškove ili ograničenja, te da nisam iskusio probleme koji su mogli nastati, no to ne znači da putnici koji bi koristili ove alate isto neće iskusiti na svojoj koži. Stoga, pamet u glavu, dobro proučite pravila i krenite prvo sa manje skupim kartama, a tek onda sa eventualnim interkontinentalnim letovima.

Edreams je izvrsna stranica za prodaju karata koja pokriva čak 450 avio-prijevoznika. Osim legacy carriera kompanija prodaje i LCC letove, pa čak i easyJeta, Ryanaira i Wizz Aira, kao i leisure letove (Air Transat, Condor, TUI idr.). Stranica kombinira i letove u jednu stranu sa jednim prijevoznikom, nazad sa drugim. Stranica je pouzdana i jedan je od najvećih prodavača avio-karata u svijetu.

Skyscanner jedna je od najboljih stranica za prodaju avio-karata, po prodaji manja od Edreamsa, no sa nešto više opcija. Prošle godine prodani su velikoj kineskoj turističkoj kompaniji, a svaki mjesec posjeti ih 60 milijuna putnika. Izvrsne cijene, velik broj kompanija koje uključuju sve najvažnije legacy carriere, LCC i leisure prijevoznike. Stranica kombinira letove, mogući su letovi različitih prijevoznika u odlasku i povratku.

Velika prednost je opcija odabira letova iz obližnjih aerodroma željenome, kao i na obližnje aerodrome željene destinacije. Tako možete uspoređivati cijene ako poletite ili sletite na druge aerodrome u blizini polazišta i/ili odredišta. Postoji čak i opcija Zagreb-Portugal ili Lisabon-Hrvatska, pa će alat staviti najpovoljnije aerodrome tih država. Skyscanner ima i opcije pretraživanja cijene u cijelom mjesecu, a ne samo za tražene dane. Skyscanner ima čak i opcije konekcija sa LCC.

Kayak je slična stranica kao i Skyscanner, osim što ima nešto više filtera kojima se može smanjiti broj opcija, kompanija (npr. ne želite LCC), stopova, dužina trajanja puta ili drugih opcija tijekom leta. I ova stranica ima legacy, LCC i leisure kompanije i kombinira više kompanija, te opcije odlaska i dolaska ne moraju biti istim kompanijama.

No, za razliku od Skyscannera Kayak nema opcije polaska ili dolaska na obližnje aerodrome. I kod Kayaka i kod Skyscannera cijene nisu momentalne, nego usporedne temeljem obavljenih kupnji, a tek kad se kupovina krene ostvarivati dobit će se stvarna cijena koja može biti viša, ali i niža. No, najčešće se bitno ne razlikuje od navedenih istraženih cijena obavljenih prodaja.

Kiwi je dobra tražilica koja odmah pretražuje baš sve kombinacije sa aerodroma u neposrednoj blizini, uključujući i presjedanja sa LCC. Tako za let Zagreb-Toronto nudi sve konekcije legacy carriera, direktne letove Air Transata i Air Canade Rougea, ali i niz opcija sa LCC iz Trsta i drugih okolnih aerodroma. Primjerice jedna od najjeftinijih opcija je bila Trst-Valencija sa Ryanairom, Valencija-Paris sa Transaviom, Paris-Lisabon sa TAP-om, te Lisabon-Toronto sa TAP-om. U povratku Toronto-Paris sa Primerom (laisure), pa Paris-Zagreb sa Croatiom.

Ovaj alat spaja kompanije koje inače nemaju konekcije u unikatnom programu koji zove „virtual interlining“, a sama kompanija garantira konekciju, tj. u slučaju kašnjenja ona će iznaći alternativu. Kiwi.com je jedan od pet najboljih on-line prodaja avio-karata u Europi. Kompanija ima urede diljem Europe, te u Splitu i Beogradu.

Momondo ne prodaje karte nego uspoređuje cijene na drugim stranicama za prodaju. Ima izuzetan alat: Travel Saver Calendar u kojem po danima prikazuje najpovoljnije cijene, pa potom potencijalni putnik može više detalja dobiti za pojedini dan u kalendaru. Po odabiru najpovoljnije opcije, pritiskom na tipku Momondo će vas prebaciti na stranicu koja prodaje konkretan let.

Mytrip.com stanica je koja često kada ima najpovoljnije opcije zato jer prodaje kombinacije koje se drugdje ne mogu pronaći. Uštede su i nekoliko desetaka EUR.

Aviokarte.com.hr stranica je za prodaju karata agencije e-tours. Znam putnike koji su preko njih kupili daleko najpovoljnije karte čak i za Koreju i Kanadu. Cijena koju izbace na prvu je i konačna cijena, neće kasnije biti dodataka i doplata. Moguća je i kupovina na rate na karticu, no ovo se naplaćuje dodatnih 25-40 EUR. Alat omogućava i kombinaciju više kompanija, no koristi samo legacy carriere, ne i LCC, pa čak ni leisure kompanije.

Aviokarte.hr na prvu loptu izgleda odlično, cijene su stvarno dobre, no tijekom kupnje alat nabija troškove, pa je na kraju kupnja karte skuplja od kupnje direktno kod kompanije. Iako je ova stranica jako reklamirana i eksponirana, u više desetaka kompariranja cijena nisam uspio pronaći jeftiniju kartu preko ovog alata od kupnje preko on-line samih kompanija.

Dobre cijene ima kupovina preko PBZ Card Travela, tj. American Expressa. Plaćanje je moguće preko Amexa na 24 rate bez kamata.

Većina gornjih alata u slučaju kašnjenja tretira vas kao i bilo kojeg drugog putnika, pa ako letite sa Lufthansom na tom letu tretirat će vas kao da je karta kupljena preko Lufthanse. Ukoliko karta nije konektirana, nego su prodane odvojene karte svi ovi alati isto će naglasiti.

Što su to error karte?

Error karte su one karte koje se ostvare temeljem sustavnih grešaka kompanija. Kompanijski sustav pogriješi kroz konekcije, tečajne razlike ili neke druge sustavne pogreške, i prije nego što kompanija isto ustanovi, a IT stručnjaci isprave, svatko tko je kupio takvu kartu sa greškom i realizira je. Naime, kompaniji je daleko jeftinije pristati na takvu kartu nego je poništiti, pa riskirati sa sudskim tužbama i negativnim medijskim publicitetom.

Svi se sjećamo Unitedovog fijaska sa tisućama business i first class karata koje su došle tek par desetaka EUR radi krivog tečaja danskih kruna u USD. Neki su te karte uspjeli ostvariti, neki su tužili United, a negativan publicitet je bio tolik da je to ozbiljno naštetilo Unitedu.

U svakom slučaju znam nekoliko desetaka primjera putnika koji prate error karte i uspjeli su putovati na drugi kraj svijeta i nazad za 200-tinjak EUR. Koji puta ti letovi znače i po 8-9 legova, ali cijene su stvarno smiješne, ne veće od 300 EUR iz Europe do Južne Amerike, Australije, Dalekog Istoka.

Da bi došli do error karata morate konstantno pratiti stranice koje ih traže poput izletnadlani.com ili fly4free.com/flights/flight-deals/Europe. No, uz to morate reagirati u roku od par minuta, pošto sve te error karte budu razgrabljene u par minuta, a i kompanije brzo reagiraju i isprave greške. Prosječna error karta na tržištu opstane manje od sat vremena.

Još jednom naglašavam da ovo nije prijevara, da kupujete kartu kod stvarnog prijevoznika, koji je najčešće veliki prijevoznik sa ogromnim sustavom u kojem se desi pogreška. Što veći prijevoznik to veća mogućnost pogreške.

U error karte treba ubrojiti i opciju u kojoj uspijete za 30-tak EUR (koji puta i manje) letjeti business klasu umjesto ekonomske na long-haul letu sa 4 ili više legova. Ovo nije toliko rijetka pojava i uvijek je dobro provjeriti je li upgrade možda za smiješno nisku cijenu. Toliko kvalitetnija usluga, business lože i svi ostali benefiti za nekoliko desetaka EUR svakako su nevjerojatan deal koji ne smijete propustiti.

Neke kompanije imaju i licitažu za business klasu. Pa putnik koji je kupio ekonomsku kartu licitira koliko želi dati za upgrade na business klasu. Kompanija će vam 48 sati prije puta javiti je li vaša ponuda prihvaćena. Konačno i da nije, vi ništa ne gubite, vaše mjesto u ekonomskoj kabini nitko vam neće oduzeti. Na ovaj način kompanija uspije ušićariti još nešto novaca, popuniti praznu business klasu, te prodati dodatna, ovime oslobođena, mjesta u ekonomskoj klasi.

Bolje to nego da besplatno upgrade putnike iz ekonomske u business klasu kod overbookinga. Naravno, kompanija će odabrati one koji su ponudili najvišu cijenu, no iskustvo mi govori da putnik koji je ponudio minimum za upgrade uspijeva sa tim iznosom ući u business klasu. Tako za 30-50 EUR za povratnu kartu unutar Europe i 100-tinjak EUR na interkontinentalnom letu možete letjeti u business klasi.

Je li stvarno jeftinije putovati iz obližnjeg aerodroma?

Na koncu putnika treba i razmotriti mogućnost letenja iz obližnjeg, jeftinijeg aerodroma. Ovo se u načelu ne isplati kada platite sve troškove puta do tog aerodroma, ako letite sami, no ako sa vama leti još nekoliko putnika, onda ušteda može biti od par stotina EUR.

Dok kalkulirate koliko vas košta putovanje do tog aerodroma morate uzeti u obzir sve troškove, kao što su potrošeno gorivo, amortizacija automobila, cestarine i tunelarine, i parkiranje u zračnoj luci. Primjerice putujete li iz Beča umjesto iz Zagreba to će vas koštati.

Što znači ako na put idu četiri osobe, po osobi to je oko 42 EUR, bez amortizacija automobila, no postoji i trošak prijevoza do ZL Zagreb za 4 osobe (taksi, autobus ili benzin za privatne automobile). Ako je avionska karta jeftinija 150 EUR iz Beča nego iz Zagreba, to znači da su četiri osobe uštedjele oko 430 EUR, što nije malo novaca. Uz to ako automobil već posjeduje godišnje vinjete za Sloveniju i Austriju, ili pretplatu za autocestu Zagreb-Macelj, onda je trošak i bitno manji, a ušteda veća.

Tako na gornjem primjeru Toulousea najpovoljnija opcija kao alternativa Zagrebu je Volotea iz Venecije, koju opciju sam nekoliko puta koristio, kao i moji poslovni partneri.

Kako god, potencijalni putnik mora sjesti za kompjuter, vidjeti sve opcije, iskoristiti sve mogućnosti ušteda, te na koncu odabrati najjeftiniju ili najpovoljniju ponudu. Opcija je mnogo, sve ostalo je stvar sposobnosti, iskustva i strpljenja putnika.

Svim čitateljima pravoslavne vjeroispovijesti želim svako dobro povodom Božića uz čestitku „Mir Božji, Hristos se rodi“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Alen Šćuric Analitičar nill@nill.com

Komentari

V

Vrhunski vodič kroz avio karte, svaka čast! Znao sam za brdo ovih opcija, ali svejedno sam opet naučio nekoliko novih stvari u ovom članku.

Odgovori
Al

Hvala na pohvalama

Du

Alene,

Sjajno napisan tekst. I veliko hvala na odvojenom vremenu za pisanje naravno!

Odgovori
Al

Hvala puno Dusane

Ne

Zanimljiv tekst i siguran sam da onima koji slabije poznaju problematiku moze biti od pomoci.

Sa druge strane, ja bih najdobronamernije uputio jedan savet u vezi sirine pogleda kada je u pitanju raznovrsnost ponude u zavisnosti od polaznog aerodroma bivse Jugoslavije.

Uzimajuci u obzir da ipak pisete na .rs sajtu bilo bi za ocekivati da pregledate i konekcije onih avio kompanija koje na primer ne lete tokom cele godine ili uopste iz Zagreba vec i iz Beograda. Sigurno je da ce citatelju iz Hrvatske biti od koristi da zna sta mu OK ili AY nude, ali na isti nacin bi i citatelju iz Srbije znacilo ukoliko bi naveli opcije koje nudi AZ ili A3 sa sirokom mrezom daljih destinacija preko BEG gde A3 zna biti posebno povoljan. Nazalost to nismo nasli u Vasem teksu.

Takodje bih hteo skrenuti paznju na cinjenicu da je drzavljanima Srbije, Makedonije, BiH i Crne Gore neophodno da imaju tranzitnu vizu ukoliko putuju preko Londona i da bi na to trebalo skrenuti paznju kao otezavajucu okolnost ukoliko se glavni grad Velike Britanije koristi za tranzit.

Pod sirinom pogleda podrazumevam i navodjenje odredjenih sajtova u Srbiji ili drugim delovima bivse Jugoslavije preko kojih se mogu kupiti avio karte. I ovde smo nasli informacije samo o medjunarodnim ili hrvatskim sajtovima.

Sto se tice LCC mislim da ste u svojoj analizi malo zapostavili U2 kao mozda najbolji evropski LCC gde ste mogli naglasiti da U2 nema ogranicenje tezine za rucni prtljag kao i da U2 ne naplacuje ukoliko nacinite slovnu gresku u kucanju imena putnika (ta usluga je besplatna ukoliko menjate do 3 slova u imenu putnika). Takodje U2 nudi i mobilnu aplikaciju pomocu koje mozete napraviti boarding koji u tom slucaju onda uopste ne morate stampati vec ga na gejtu samo pokazete na svom mobilnom telefonu.
U2 je bio mozda prvi LCC koji je uveo jednu vrstu FF programa gde putnicima koji lete 10 puta godisnje ili jednom godisnje u periodu od prethodnih 10 godina nude besplatnu mogucnost menjanja imena putnika (mislim 2 puta godisnje) i jos niz drugih povoljnosti.
Takodje, mislim da je U2 jedini LCC koji vam nudi mogucnost dobijanja vaucera ukoliko karta koju ste kupili po visoj ceni u medjuvremenu pojeftini (a nije na rasprodaji). Za iznos razlike koliko je karta pojeftinila dobijate vaucer koji u sledecih 6 meseci mozete iskoristiti ostvarivanjem popusta na sledecu kupovinu avio karte.

I na kraju priznajem da sam bio zatecen da danas objavljujete tekst o jeftinijim kartama kad je pre samo par dana izasla vest o ponudi koncesionara Vinci za BEG koja daleko prevazilazi Vasa ranija
ocekivanja i kojoj se poslednjih dana dosta pisalo.
Pozdrav

Odgovori
Be

???????
Ti, naravno, znas sto je to on line kupovina????

Ne

Da li je tebi tvoj komentar jasan?

Be

Naravno kako mi je jasan.
Alen je veliki entuzijasta koji pise iz osobnog iskustva i iznosi svoje misljenje.
Njegovi clanci nikako ne bi smijeli biti uzeti zdravo za gotovo.
Posebno ne ovaj.
Ovaj clanak bi trebao citatelju posluziti kao smijerokaz kako i u kojem smijeru traziti najpovoljnije uvijete kupnje.
Ovaj clanak nije recept kojega se treba sljepo drzat.

Ne

Tekstove g.Scurica rado citam i ne smatram ih tra-la-la tekstovima koje ne treba uzimati „zdravo za gotovo““ vec kao ozbiljnu analizu tekucih vazduhoplovnih dogadjanja koji naravno uvek mogu biti dopunjeni dobronamernim (pozitivnim ili negativnim) kritikama citalaca.

U tom cilju je i napisan moj danasnji opsirniji komentar.

Al

Nebojša, iskreno mi je žao što nisam napisao više opcija za putovanja iz Srbije, ali jednostavno ne mogu pisati o stvarima koje mi nisu poznate. Primjerice nekoliko stranica za on-line prodaju avio-karata iz Srbije koje su se agresivno reklamirale u Srbiji na koncu su ostavile putnike bez karata i „isparile“ sa novcem. Stoga bi bilo neodgovorno pisati o tim i takvim stranicama. Konačno, ovaj članak se ipak prvenstveno temelji na internacionalnim stranicama gdje svi mogu kupovati karte, a u načelu i kupuju od strane velike većine putnika naše regije. Tek usputno su postavljene neke lokalne stranice, samo kao kratka crtica (sve zajedno manje teksta nego jedna ozbiljna globalna on-line prodajna stranica).

EasyJet je naveden više puta kao primjer u ovom tekstu. A gdje i kako naći mjeru pisanja o pojedinoj kompaniji je strav osobnog ukusa i intencije članka. Ja sam osobno veliki obožavatelj easyJeta i njihova proizvoda, smatram ih najboljim LCC nakon Norwegiana (što sam nemalo puta napisao), LCC daleko iznad Ryanaira i Wizz Aira čije proizvode i odnos prema putnicima baš i ne poštujem.

Naravno da nisam mogao napisati baš sve primjere prednosti ili nedostataka svih kompanija. Članak i ovako ima preko 20 kartica teksta, što je na granici prihvatljive veličine. U načelu sam se kod LCC iznosio „prikrivene troškove“, a nisam iznosio stvari koje su „normalne“. Promjena imena kod većine legacy carriera jest moguća u određenom obujmu i vremenskom trajanju (greške), pa stoga LCC koje to imaju (pa i easyJet) ne smatram „ništa posebnim“ nego bi to trebala biti normalna usluge, a to što neke kompanije na tome zarađuju velike novce smatram „nenormalnim“ i potrebno je upozoriti potencijalne putnike na takvo nenormalno ponašanje.

Ovo za voucher kod easyJeta nisam znao i puno Vam hvala na ovoj informaciji. Upravo zato sam na početku ovog članka pozvao sve čitatelje da nadopune članak kako bi svi „naučili još nešto i još jeftinije putovali“. Očekujem još niz takvih informacije, kao i ove Vaše, u kojima ćemo svi naučiti. Još jednom hvala Vam na tome.

Što se tiće A3, u pravu ste, trebao sam i njih involvirati jer oni stvarno imaju dobrih dealova, istinski dobrih, masu puta i najboljih. To sam i napisao u jednom od prošlih tekstova kada sam ih komparirao sa ostalim tvrtkama „sa istoka“. Eto nenamjerno sam ih izostavio u ovom članku, i hvala Vam na ovoj nadopuni. Potpuno je na mjestu.

Sa Alitalijom sam nekoliko puta putovao, no jako mnogo putam sam proučavao njihove cijene, kako iz regije, tako i iz Trsta, Venecije, Milana, Rima… i nisam nailazio na posebno dobre dealove. Možda je iz Beograda situacija drugačije, zbog donedavnog pripadanja istoj grupaciji (Etihad), no ja takva iskustva nemam.

Što se tiće viza za Englesku, stvarno mi je žao, ali nemam spoznaja kako to ide, koliko to košta i nisam čak ni znao da državljani Srbije, Crne gore i ostalih navedenih zemalja regije moraju imati vizu ako su i u tranzitu kroz London. Hvala na ovoj informaciji, nije mi bila poznata, bio sam uvjeren da za tranzitiranje kroz London nije potrebna viza. Samim time državljani Srbije, Crne Gore i ostalih navedenih zemalja istinski su hendikepirani, jer je London definitivno broj jedan tranzitna pozicija za letove prema Velikoj Britaniji, Irskoj, Islandu, Francuskoj, Španjolskoj, Portugalu, Norveškoj, Zapadnoj Africi, SAD-u, Kanadi, Srednoj i Južnoj Americi, Australiji, Južnoj Africi, te Dalekom Istoku.

Što se tiće članka o koncesiji Beogradskog aerodroma, biti će idući tjedan. Ovaj tjedan isto nije napisano iz nekoliko razloga:

1. Obećao sam lakša članke tijekom praznika. I tog pravila ću se držati dok god ću pisati na Tango 6. Mislim da Božićno vrijeme nije prikladno za „teške teme“.

2. Ovaj članak sam pisao 5 dana, daleko prije informacije o koneciji, te je bio skoro pa dovršen prije nego što je data informacija o Vinciu.

3. Zadnjih četiri dana sam dan i noć u Zračnoj luci Zagreb gdje je moja institucija plaćena da dočekuje i tranzitira reprezentacije i VIP osobe koje sudjeluju na Europskom prvenstvu u rukometu, te rješava probleme izgubljene prtljage, dokumenata, tranzita, rerutiranje… Tako će to biti sve do kraja Europskog prvenstva. A uz to sam i voditelj ceremonijale Prvenstva u sve četiri dvorane (Splitu, Poreču, Varaždinu i Zagrebu). Ja i moji djelatnici ćemo imati preko 1.200 sati u tih četiri tjedna. Ne spavam više od 3 sada dnevno. Stoga pratim sve što se oko Vincia dešava, ali nisam mogao potrošiti 20-tak sati da napišem tekst samo dan prije objave moje kolumne jer je informacija objavljena tek tada.

4. Ja ni jedan članak ne pišem na prvu loptu, nego je uputno malo pričekati da se emocije slegnu, da izađu van detalji, i neke činjenice koje otkrivaju pozdinu, više uzročno-posljedičnih veza. Konačno potrebno je ozbiljno istraživanje teme, nazivanje nekih ljudi… U protivnom članak je tek emotivno naglabanje i ništa drugo.

Stoga će članak biti napisan za idući utorak uz više činjenica i manje emocija.

Al

Nebojša, ma ne brinite se, nije shvačeno negativno, upravo suprotno. Još jednom hvala na dopunama i informacijama.

:-)

Pozdrav iz cjelodnevnog (i polunoćnog) boravka iz Zračne ruke Zagreb. :-)

MN

Gradjanima Crne Gore ne treba tranzitna viza za Englesku jos od 2014.

Al

Eto, jos par komentara i znat cemo pravu situaciju. :-)

Ne

Alene, hvala na opsirnom komentaru.

MNE, ukoliko se menja terminal, ukoliko se podize prtljag, ukoliko se ima konekcija koja podrazumeva nocenje u Londonu, ukoliko se zeli popiti pivo u nekom pabu u Londonu potrebna je i za Crnogorce viza.

Jedino ako se ima konekcija za par sati a da se ne prolazi pasoska kontrola viza drzavljanima Crne Gore nije potrebna.

Al

Molim i drugi put…

Cr

Odlican clanak Alene.
Moje osobno iskustvo je sljedece:
– vecinu letova letim na relaciji Bliski istok – Europa (desetak puta godisnje)
– ako idem na neku vecu destinaciju kupujem preko sluzbene web stranice (prije je katar bio jeftiniji od ova dva, ali vise ne leti)
– ako uzimam koneckije (do HR npr.) prije sam vecinom korisitio edreams. Jedina prednost je bila vezana karta, tako da je bilo manje problema u slucaju kasnjenja. Korisnicka sluzba im je uzas, tako ako se nadjes na aerodromu s nekim problemom nemas puno opcija osim psovanja
– ako prijevozink (EY ili EK) imaju opciju za konacnu destinaciju (sada ima opcija za kupnju do Zagreba preko etihad.com i s CA letom iz europe do zagreba, onda kupujem preko njih direktno)
– Na kraju je malo skuplje, ali vecinom nemam problema ili ih vrlo lako rijesim na aerodromu.
– milje su dobar nacin za upgrade ili besplatan let, do sada sam dobio dosta letova preko tog programa
– ako imas status, onda je i lounge besplatan tako da se i tu ustedi koji euro
– bidanje za business radi na EY, ali i sa minimalnom ponudom (uspio nekoliko puta) business na kraju ispadne duplo skuplje od ekonomske, sto je jos uvijek bolje od prave cijene koja je obicno 4 puta skuplja.
– LLC nemam previse iskustva jer nisam previse koristio, ali preko ljeta za HR mi se cine kao super kombinacija jer se moze posjetiti neke destinacija za koje bi inace trebalo 2-3 stopa i dan putovanja
– aviokarte sam prije koristio, ima cca 2 godine ne znam sto se dogodilo, ako kao da nisu vise ista firma

LP

Odgovori
Al

Hvala na pohvalama. I hvala na iskustvenim opaskama.

Bu

Svaka čast – veoma iscrpan i koristan članak. Očekivao sam vanredni članak na temu koncesije BG, ali ovo je, iz perspektive putnika, daleko korisnije i zdravije za živce :D

Odgovori
Al

Hvala puno.

Bude clanak, bez panike. Nema zurbe, vjerujte mi.

In

Odlicno, sada na put!
Hvala na cinjenicama.
Znas li koji trend ce da prati u buducnosti?
POZZZZZZZZZZ

Odgovori
Al

Hvala na pohvalama.

Trendivi u zrakoplovstvu ce biti tema jednig clanka u buducnosti.

Vec upisano u plan.

Vl

Trend u budućnosti je point to point flights, sve manje hubova, sve više konekcija preko čudnih veza kao što je Alen napisao u tekstu.

Al

No point-to-point svakako, ali hubova ce uvijek biti jel ipak nece biti moguce da se sve konekcije pretvore u P2P, cak ni velik broj njih.

No da ce biti sve manje hubova to je vec vidljiv trend

Ra

Od Amadeus sistema za 150-160 $, moj slucaj 154$ -> odlazak kraj februara a povratak sredina marta. Nemamo tamo opciju e-dreams! Nece da kazu agencije! Nisam znao :-(

Al

??????
Haaaaa?????
O čemu mi to pričamo????

Ra

Alene@
Svaki prevoznik ima jedan dominantan hub! a iz toga ti je potrebna jedna linija. Kao npr. BEL-ORD je pre bio jeftiniji preko Milana i Londona. Karta u jednom pravcu je bila 250-350$ a povratna karta za Srbiju je bila jeftinija preko JAT-a u konekciji bar 20% zbog subvencija drzave JAT-u ! Ali vise nije! cak BA je ukinula 50 godina staru liniju za London. Pa sada 20% putnika u avionu su nasi ljudi sa Balkana na linijama za Paris, Frankfurt, Minhen,Bec. Warsava je malo dalje, nije dobra konekcija u povratku. Vremenom se iskristalisu 3-4 dobre linije. Pa jedan mesec ima promociju United,pa Air France, pa drugi Lufthansa,pa Turkish airlines 600-620$ preko Instabula sa nocenjem u povratku(uglavnom kod svih 2 stopa su u povratku i time je karta jeftinija)…pa visoka i niska sezona…pa sreda ili cetvrtak … pa mesec ipo dana kupovina karte do 3 nedelje pre leta itd…Mnogo faktora! Air Srbija posle Veneciju otvara Genevu i sada kada otvore Francusku po meni ostaje im samo Spanija,ili Juzna Ameriku ili Indija gde putnici uvek imaju prekomerni prtljag.

p.s Zasto nema let za ATR za Budimpestu? Pa da se iskristalise jos linija. To bi bilo super za potrosace za ekonomiju, za nocege. Let Dizeldorf – Chicago od Air Berlina donosio je Chicagu veci obrt od 65 mil. $ godisnje.

Al

Ma ne postoji „dominantan“ hub. Danas se veliki igrači MEB3, EUB3, USB3, Turkish, Aeroflot, Norwegian, ali i pokoji manji poput LOT-a, Aegeana, SAS-a… kolju za putnike. Na sve načine. Privilegije, dumping, akcije, usluga… Možebitno neki nacionalni prijevoznik ima bolji deal sa nekim prijevoznikom preko nekog huba (Croatia i Adria sa Lufthansa grupom, Air Serbia prije sa Air Berlinom i Alitaliom, danas sa Air France i KLM), no ostali veliki igrači zato imaju niz alata kojim nastoje privući putnike.

Ja sam pre dve god preko eDreams-a kupio za 253€ BEG-CDG (AirSerbia)-BOM (Jet Airways) i nazad BOM-BRU (Jet)- BEG (AirSerbia).
Prethodno za 400€ MAD-GRU-EZE i nazad EZE-GRU-MXP. Sve sa TAM-om (2013 god) Najpre sam preko ITA Matrix-a tražio letove za Buenos Aires, onda pokušao na sajtu TAM-a da kupim karte ali nisam mogao jer mi kartica nije bila brazilska (ili nešto slično) pa sam preko rovia-e kupio i ispala je čak jeftinija nego na sajtu TAM-a. Do Madrida u odlasku i Bergama u povratku sam leteo Wizz-om iz/ka Temišvara/u a karta je bila smešna (30-ak evra ukupno) upravo jer je kupljena par meseci ranije.

Dodao bih da često sajtovi poput eDreams-a, Skyscanner-a i sl. imaju različite cene u zavisnosti iz koje zemlje ih gledate/na kom jeziku ih čitate. Npr. karta za Mumbaj je koštala 253€ samo ako se tražila na španskoj verziji sajta. Na ostalim jezicima eDreams-a je bila trostruko skuplja.
Uzdravlje!

Odgovori
Al

Hvala puno na iskustvu.

Da i ja sam imao primjera kad je stranica imala drugacije cijene ovisno o jeziku, pa sam koristio Google translator da obavim kupnju na nekom „cudnom“ jeziku. :-)

Ra

Bravo! cena povratne karte za USA je oko 150- 200 $ jeftinija ako se gleda iz Srbije!

Al

Jeftinija od cega?

Mi

Hvala za sjajan tekst preko reda. Sve najbolje u Novoj 2018. godini. Srdačan pozdrav

Odgovori
Al

Hvala Vama na pohvalama.

I nije preko reda. Uvijek od Bozica do Bozica laksi tekstovi.

I Vama sve najbolje u 2018 i

lijep pozdrav iz
Zracne luke Zagreb

Mo

Pored pomenutih edreamsa i skyscanera, obavezno koristim i sajt RUMBO.ES To je španski sajt, ja ne govorim španski jezik, ali uz pomoć google translate se snalazim nekako. Taj sajt mi često daje povoljnije cene od edreamsa i kayaka za istu destinaciju i datum putovanja.

PS. Alene, jedna informacija za tebe. Građani Srbije, BiH, CG i Makedonije moraju da poseduju britansku vizu, koja košta 105 evra (u Beogradu). Za ljude iz Niša recimo, britanska viza izađe 150 evra, jer moraju lično da dođu u Beograd, plate gorivo i putarinu, pojedu nešto u BG itd. Za putnike iz pomenutih zemalja, London nije povoljna opcija za presedanje, kad se u kalkulaciju uračuna cena britanske vize.

Odgovori
Al

Hvala za informaciju. Nisam nikad bio na Rumbo.es, vjerojatno upravo zato što je to španjolska stranica. No, kao što rekoh, nije mi strano korištenje stranica uz google translator, pa stoga nije naodmet i tako nešto ubrojiti. Hvala na informaciji.

Što se viza tiće već sam u Nebojšinom komentaru napomenuo: „Što se tiće viza za Englesku, stvarno mi je žao, ali nemam spoznaja kako to ide, koliko to košta i nisam čak ni znao da državljani Srbije, Crne gore i ostalih navedenih zemalja regije moraju imati vizu ako su i u tranzitu kroz London. Hvala na ovoj informaciji, nije mi bila poznata, bio sam uvjeren da za tranzitiranje kroz London nije potrebna viza. Samim time državljani Srbije, Crne Gore i ostalih navedenih zemalja istinski su hendikepirani, jer je London definitivno broj jedan tranzitna pozicija za letove prema Velikoj Britaniji, Irskoj, Islandu, Francuskoj, Španjolskoj, Portugalu, Norveškoj, Zapadnoj Africi, SAD-u, Kanadi, Srednoj i Južnoj Americi, Australiji, Južnoj Africi, te Dalekom Istoku.“

Ni

Alene, ovo za jakne je NEVEROVATAN podatak. 5 minuta nakon citanja clanka, proguglah i narucih sebi jednu.

https://www.amazon.co.uk/d/i48/Rufus-Roo-POCKET-Travel-Jacket-BLACK-Large/B0050IOEOK/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&linkCode=sl1&tag=skyscanner05-21&linkId=16505d0017d692582a29b64e695b3aba

Zaista koristan podatak, a uzevsi uz obzir da preko Ryanair-a i Wizz-a letim do raznih destinacija iz Nisa jer retko koristim druge aerodrom (Sofija ponekad, veliki lokalpatriota :D ), isplaticu ovo za jedno putovanje!

Hvala!

Odgovori
Al

Da, odličan izum. Drago mi je da sam pomogao. Malo sam pogledao ovo što ste stavili link. Djeluje OK, iako sam imao prilike vidjeti i boljih dizajna. Ima jedna, moj favorit, koja izgleda manje napadno (ovi crveni džepovi su stvarno malo prenaglašeni, ono ne bi mi bilo ugodno sa tako nećim hodati po zračnoj luci), a uz to se ista sklapa kao torba kada je ne nosite (prije ulaska u avion i kad ju skinete nakon ulaska). Ima čak i ručke (sa unutarnje strane dok se nosi), pa je stvarno torba dok „ne glumi jaknu“. Još bolja i daleko praktičnija stvar, a niste „buhtla“ cijelo vrijeme nošenja jakne. Evo vam i link:

https://www.amazon.co.uk/Jaktogo-Stylish-Travel-Suitcase-Luggage/dp/B008KT1M1O/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&linkCode=sl1&tag=skyscanner05-21&linkId=9797bfd273c6f49868243d6067f0ac78

A na skyskanneru imate reviziju te jakne i svih ostalih:

https://www.skyscanner.net/news/best-wearable-luggage-jackets-reviewed-beat-airline-baggage-charges

BB

A kad ja koristim jaknu na ovdje pomenut način (ne volim kada su mi ruke zauzete, već sve rasporedim po džepovima), žena mi reče da sam „seljak“. Kada sam vidio prvo takvo „revolucionarno“ rješenje, kako sam joj nabio na nos…
:-)

Al

Pošteno i neka ste!!!

Ra

Alene,

odlican tekst.

Pored BlueBiz programa kompanije Air France, treba pomenuti slican program koji ima i Lufthansa i koji se zove Partner Plus benefit program i u kojem pored Lufthanse ucestvuju i ANA, Austrian, Brussels, Eurowings, LOT, Swiss, United. Program je namenjen kompanijama, koje mogu kupovati karte za svoje zaposlene i saradnike i za to dobijati milje. Te milje se kasnije mogu utrositi za kupovinu karata, placanje taksi, prelazak na visu klasu i sl…Naravno, putnik dobija milje i na svoju Miles and More karticu, ukoliko je poseduje.
Sto se tice specijalizovanih stranica za kupovinu avio karata, pored navedenih ja koristim i google flights. Ali vec nekoliko puta mi se desilo da kartu koju kao najjeftiniju nadjem na nekoj stranici na netu, jos jeftinije nadjem kod putnicke agencije preko koje radim avio karte. Naime, kada nadjem neki let na internetu, obavezno proverim sa agentima, gde im navedem vremena i brojeve leta i vec nekoliko puta se desilo da sam dobio povoljniju cenu, nego sto je bila na internetu. Zadnij put pre 3 nedelje, kada sam posle nekoliko sati trazenja na netu nasao kartu BEG-LAX za 724 USD. Iste letove i vremena sam proverio kod agenta i cena je bila 688 USD + 12 USD (10 EUR) ticket services charge)= 700 USD. Razlika 24 USD nije velika, ali kada leti vise putnika, itekao se isplati.
Ne znam kako LCC formraju cene karata, ali ja sam u septembru leteo Ryanair-om i vec u maju sam poceo da gledam i pratim cene karata. U maju su cene karata bile skuplje nego u junu i prvoj polovini jula. Od polovine jula cene su isle gore, dok su pred sam let bile kao kod legacy prevoznika.

Odgovori
Al

Hvala nisam znao za program Partner Plus Lufthanse. Član sam Miles and More, i nitko meni, ni mojoj kompaniji u Lufthansi nikada nije to ponudio. Sad sam i malo ljut jer mi je propala gomila para. U svakom slučaju hvala na informaciji.

Ra

Agenti mislim da se upgrade 40-50$! ja sam preko United kupio Swiss i pre mesec dana BEG-ORD preko ZURICH platio 800$. Duzina leta sa konekcijom oko 14 sati ( vreme za presedanja 1.25 minuta). Sada je sa Austrianom (Bec) 522.75 EURA.

Al

Vrijeme sa presjedanjem 1,25 minuta?

Ra

Da bi izdao kartu agent vreme presedanja mora da bude 0 .45 min.

Dj

Znači 45sec, fascinantno..

Be

Radmila
U kojim se ti to jedinicama izrzavas?
0,45 minuta??????

Be

Djape,
To je 27 sekundi

Al

Hahahaha… E to je vrijeme konekcije. I ja bi preko tog aerodroma!

Ra

Alene@
Sto jel zato sto je biznis klasa 1400-1600$?

Al

????? A negdje se spominjala brojka od 1400-1600 USD?

To

Web stranice prodavaca avio karata (pogotovo LCC) biljeze IP adresu kupca, pa ako se karta ne kupi pri prvom posjetu stranice, pri svakom slijedecem se cijena povecava.
Ako se koristi incognito mod browsera pri online kupnji IP adresa se nece biljeziti i cijena ce biti ista pri svakom slijedecem posjetu stranici

Odgovori
Al

Tomek ja nemam takva iskustva, upravo suprotna. Pri svakom novom posjetu mi je cijena padala.

Be

To nema smisla.
Ako je nisi kupio pri 1.posjetu, sigurno neces ni pri 2. platiti skuplje…

Al

Kao što rekoh, moja iskustva su potpuno suprotnona. Kompanija „kao da zna“ da sam gledao opcije kod drugih, pa kad se vratim na stranicu, „nekim čudom“ me „motivira“ nižom cijenom da ipak kupim kod njih.

Sk

Nije istina da se u incognito modu ne beleži IP adresa. Server beleži sve u logovima a softver to može da parsira ili ne. Inkognito ne ostavlja tragove na vašem računaru, mesta koje ste posetili i slično mada je i to pod znakom pitanja.

SM

Odlična je i ova blagdanska ležerna serija – sva tri komada :)

Odgovori
Al

Hvala! :-)

12

Analiticar, istoricar, a sad i savetnik za putovanje avionom. Prijatno ste me iznenadili, Alene.

Odgovori
Al

Hvala Delta. :-)

Dr

Sa LCC -om sam doziveo debakl sto se tice kupovine preko interneta cak sam i pisao o tome vama dobio par korisnih saveta , ali sam ih izbrisao sa liste buducih prevoznika .
Zasto kazem debakl mislio sam da sam vrhunski pronalzac povoljnih avio karti mozda i jesam ali eto za LCC sam podbacio . Od 2010 niko u porodici ne kupuje vise karte u poslovnicama a lete se uglavnom interkontinetalni letovi za sev . ameriku i obratno . Jedan od prvih koji sam koristio je Flightnetwork. com do negde 2013 , tada sam imao problem sa kanadskom vizom uz dodatnu papirologiju sam je obezbedio ali se datum opasno priblizio dosla je na vrata negde 2 avgusta a 15. se trebalo kretati pakao za cene … najbolje sto sam obezbedio je bilo 1300 evra preko AF cini mi se vise sam i zaboravio mucno mi je prisecati se te agonije i neprespavanih noci . Onda pa nije sramota reci, nasi smo :) , zena nadje za 1100 $ kanadskih – kombinacija sa 2 stopa LF i AC , rekoh nemoguce .Prvo kada idem uvek biram ako ima 2 stopa a jeftinije ili ista cena grabim , jednostavno volim tako da putujem ali u ovom slucaju sam dobio jeftinu kartu u sred sezone i to na nacin koji mi je najdopadljiviji , rekoh sta je to neka greska daj da vidim ja ta sajt da nije neka prevara ! U pitanju je bio –
CheapOair – Posle sam se samo na njemu zadrzao vec iduce godine sam istu rutu ovog puta u kombinaciji AS – KLM platio 394 evra sto je bila najniza cena kojom sam se ikad prebacio preko Atlantika ali i 2015/16 je preko istog sajta bila oko 500 evra sto je za mene bilo jako prihvatljivo s tim da je kombinacija bila AS -AF . Cak je jedan let bio za vreme novogodisnjih praznika , guzva na CDG je bila veca od one koju sam iskusio za OI 2012 kad sam na terminalu bio okruzen sportistima – kubancima, vjetnamcima,koreancima …
Inace isti sajt sam preporucio prijateljima iz latinske amerike koji su ga koristili i jako su bili zadovoljni pa su i drugi poput prijateljice kurdkinje ili francuza trazili da im kazem koji je to sajt ali da li su ga koristili zaista ne znam . Moj recept za jeftinu kartu preko njega je da odvojim dve -tri noci i stalno se vracam kucajuci istu destinaciju , menjajuci datum gore- dole (kad sam u mogucnosti ) dok sajt sam ne spusti do neke koju zacrtam , inace spusti je i do 50- tak $ od neke za koju sam spreman da platim .
Vama hvala za jos jednu novost moracu ozbiljno da se pozabavim ovim error kartama deluje jako primamljivo :D

Odgovori
Al

Drago, hvala na stvarno dobrim iskustvima. Puno će pomoći budućim putnicima.

No, niste napisali to loše iskustvo sa LCC. Bili bi stvarno zahvalni da to pročitamo i naučimo.

Dr

Ukratko let je bio preko Budimpeste LC kompanijom kupljena karta bas preko Edreams-a bas zato sto objedinjuje legacy sa LCC . Ukratko nisam prgeledao ovaj ChepOair koji redovno koristim a da jesam let bi bio sa jednim stopom u Rimu sa Alitaijom i karta jeftinija za 40 evra inace to su bili troskovi aerdromskog cekiranja koji su uz klackanje do BUD za mene bili porazavajuci . Pisao sam vam o tome u jednom od postova Vi ste mi odgovorili – LCC su u načelu bitno jeftinije o legacy carriera. No, treba poštivani neka pravila:

1. Morate ozbiljno provjeriti uvjete i vidjeti gdje možete uštedjeti (čak i odabir kartice za plačanje znači ušteda popriličnog iznosa)

2. Boarding pass morate isprintati kod kuće (hotelu). Isto tako morate paziti da ako imate prtljagu uzmete i platite ju unaprijed (kasnije to višestruko košta), i sve ostale usluge uzmite unaprijed.

3. Karte se kupuju što ranije. Što su bliže letu to su skuplje. Par dana prije lete su bitno skuplje i od legacy carriera.

4. Pazite da se ne navučete na dodatne troškove (osiguranja, sjedala, nepotrebne usluge…).

5. Pazite na prtljagu. Neke ULCC jako paze na dimenzije i samo radi centimetra viška će vam naplatiti „sankciju“ bitno veću od same avionske karte.

Za mene pet osnovnih tacaka za neka buduca putovanja sa LCC ukoliko se predomislim .

Al

Pa da, sad ima i nekih novih koje sam obradio u ovom teksu (npr. izbor sjedala), te je tema još šire obrađena.

Ra

U Amerika ima American Express povratak 6% do potrosenih 6000$ godisnje a na travel check 1.5 %! a ako imaju neki deal sa agentom takodje + popus pri kupovini prve karte u paketu letovanje+hotel+avio popus je bio 100$ a na expedia.com (online) bio je popust ako se aplicira za novu kreditnu karticu jedanput popust 50$-100$ ali to su kartice koje imaju godisnje odrzavanje,clanarinu 99$ (FEE) ali se dobijaju privilegije i dobri dilovi koji oni imaju u svojoj mrezi klijenata.Tako da gift card ili prepaid card moze da ima popust od 5-10% ( zavisi od trenutne ponude na sajtu -a.k.a -> rewards). Pa popusti ako je npr. cena za 3 osobe za pun pansion 1800-2000$ paket odmora (transfer+avion+hotel) popust ako je promocija moze da dude i preko 20% ili npr. 200$ po osobi ako ima praznih mesta u njihovom hotelu ili ako se uklopis u smenu turista sredinom nedelje pa nemas na 10 dana odmora 2 vikenda vec jednu subotu i nedelju itd..
http://travelspecialists.americanexpress.com/?inav=menu_travel_findspecialist2_gem

Al

Amex smo spomenuli u textu. Hvala na informacijama

Алене,

Радо читам ваше чланке и већ вас доживљавам као пријатеља. Много вас поздрављам!

Моја искуства:
Некад би требало прошетати до званичних представништава авио компанија јер понекад имају сазнања да ће отворити нове линије а немају их још у понуди на интернету. Нарочито ако се путовање знатно раније припрема. Добио сам суперповољну карту до Тампе на Флориди, „Катар ервејсом“ јер су знали да ће отворити линију Доха-Мајами. Лет је био у шпицу сезоне а ишао је Београд-Анкара-Доха, онда хотел и смештај у граду Дохи, ујутро лет до Мајамија, па АА до Тампе. Повратак Тампа-Филаделфија-Доха-Анкара-Београд. Авио компанија је обезбедила: визу за УАЕ, хотел, трансфери Доха и осигурање да ако не стигнем на лет за Тампу, колима ме возе на адресу у Сарасоти. Иначе ми не смета да глуварим по великим аеродромима, чак и волим то :)
Често на вишејезичним сајтовима може да се добије боља цена ако се плати у егзотичним валутама. Једну карту према истоку сам платио у пола цене, само зато што сам изабрао валуту бразилски реал, уместо евро,долар и сл.
У праву сте, само дуго „шуњање“ по интернет сајтовима и свашта може да се укачи.
Препоручујем и https://www.holidaypirates.com/flights
Свако добро, још једном!

Odgovori
Al

Hvala na pohvalama. I još više na ovom iskustvu.

ma

U veoma lepom i poučnom članku, nisam uočio preporuku da se koristi „open jaw / double jaw“ pretraga – to zna značajno da umanji cenu karte…

Odgovori
Al

Pa nije baš istina. Napisao sam tražilice koje nude polaske i povratke sa potpuno različitih i na različite zračne luke primjerice Ljubljana-Lisabon / Porto-Zagreb.

To upravo i jest poanta open jaw i double open jaw.

Az

A mozes si i pomoci sa ovom slovenskom stranicom :)
https://www.nizkocenovci.si/sl

Odgovori
Al

Hvala na linku.

Pe

Hvala!Odlicna i detaljan clanak!

Odgovori
Al

Hvala na pohvalama Dušane.

Pe

Свака част Алене, и хвала пуно на савјетима! Реците ми још да ли је по вама потребно куповати додатке типа здравственог осигурања, нешто за лијечење и сл. (не умијем све ни да преведем :) ) Нпр. тражим лет Тиват-Москва, у питању је Победа, и нуде ми те неке додатке (inflight insurance, medical insurance).
Што се тиче летења, летио сам у 2015 на рути TIV-DME-LED и обратно са S7 Airlines, и оно што ми је било чудно тог пута било ( то сам тек касније схватио да треба другачије, кад сам научио више о авионаутици и авијацији; иначе, то ми је први пут био да сам летио авионом, о од тада нисам :) ) је то да смо имали конектовани лет, како сам и навео, и том приликом смо узимали пртљаг на DME и поново га предавали за лет на LED (имали смо 5 сати waiting time-a), а тек касније ми је то било чудно,кад сам сазнао више о авијацији, јер смо имали конектовани лет. А у повратку смо били скинути са лета LED-DME, и аутобусом смо морали да пређемо ту дистанцу, и летјели смо само DME-TIV, и то ми је такође касније било чудно, кад сам заиста ушао у авионаутичке воде :).

Што се тиче резервације летова, откад сам нашао тај сајт, од тада само користим Google Flights (flights.google.com); ту ми се чини да налазим најсигурније летове и конекције, онако како јесте, испоштовани су и codeshare-ови ; чини ми се да га нико није навео у коментарима, а ни ви у чланку. Једино кад изаберете лет, онда вам дају линк званичне странице компаније или некад агенција типа CheapOAir, EDreams или томе слично.
Још једном хвала на свему што радите, заиста волим ваше текстове и анализе. Знам да сам одужио… :)

Odgovori
Al

Ha, osiguranja su Vaša stvar, Vi jedini možete znati trebate li ih ili želite na njih trošiti novac (ili riskirati). Možete se osigurati od otkazivanja puta (tada Vam osiguravajuće društvo vraća novac za put), zdravstveno osigurati (ako ste građanin Europske unije osigurani ste na području EU i ta usluga Vam nema nikakvog smisla) ili bilo kako drugačije osigurati. Ja osobno plaćam putno osiguranje (otkazivanje leta) kada idem long-haul letovima i sa velikim brojem mojih mažoretkinja (velika grupa pa se svašta nešto može desiti), a zdravstveno osiguranje izvan Europske unije radim preko osiguravajuće društva (sigurnije je i daleko jeftinije, pogotovo kada se radi o grupi).

Konektirani let Vam je svakako morao imati poslanu prtljagu do samog kraja ako je prodana jedna karta sa povezanim prijevoznicima. No, postoje izuzeci, vrlo rijeti, no postoje (npr. promjena zračna luke CDG/ORY, overbooking pa Vam ne žele poslati prtljagu jel ne znaju hoćete li Vi biti ti koje će skinuti sa leta, interni problemi kompanije/kompanija, posebno na istoku…).

Ako su Vas skinuli sa lega LED-DME morali ste za isto dobiti financijsku kompenzaciju neovisno o tome što Vam je ponuđen autobusni prijevoz, osim više sile ako nije bilo moguće ostvariti let (npr. magla).

U komentarima se spominjao google.com/flights, ja osobno smatram da ima daleko boljih tražilica. Puno premalo opcija, puno previsoke cijene, ima jako malo LCC letova, malo filtera, nema dodatnih opcija. Stoga ju nisam ni smatrao potrebnom spominjati.

Da

Bravo, Alene i hvala Vam!
Postavio bih samo jedno pitanje:
Vise puta godisnje letim sa Aegean i online sam registrovan za Miles and More „Star alliance“ ali me zanima sta dobijam i kako uopste da pocnem sa koriscenjem te kartice?
Srdacan pozdrav!

Odgovori
Al

Hvala puno na pohvala.a

Ff programi više nisu što su nekad bili. Daleko više bodova Vam je potrebno da ostvarite besplatnu kartu, bodovi nestaju nekon nekog vremena ako se ne iskoriste.

Imate tri načina temeljem kojih možete ostvariti benefite kartice:

1. Ako prikupite dovoljno bodova možete ostvariti besplatnu kartu na letu nekog od partnera Miles and More programa

2. Bodove možete koristiti za upgrade iz ekonomske u business klasu.

3. Bodove možete zamijeniti za neku robu (stvari) iz Miles and More trgovine na aerodromima Frankfurt, Munich, Dusseldorf, Berlin i Hamburg, na letovima Lufthanse (shoping tijekom leta) ili naručiti preko interneta. Postoje i neke usluge koje možete naručiti iz interneta poput hotela, turističkih aranžmana, rent’a’cara… Možete čak i naručiti voucher pa shopingirati u nekim od dučana na aerodromima i shoping centrima u Njemačkoj i izvan Njemačke

Za više informacija pogledajte na:

https://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/us/homepage?l=en

A tamo možete provjeriti i stanje svojih milja (bodova).

Da

Hvala Vam na informaciji.

Manje vise nebitno mi je za besplatnu kartu jer kapiram da nije to bas tako jednostavno, shopingovacu neko pivo na aerodromu u Frankfurtu ili Minhenu dok cekam :)

Srdacan pozdrav i sve najbolje!!

Odgovori
el

Dobra vecer Alene, ja cu vas zamoliti za malu pomoc. Nisam 20 godina letila, i sada vec dva mjeseca citam, trazim, guglam u vezi karata, destinacija i svega ostalog sta uz to ide. Voljela bi sa suprugom i sinom u desetom mjesecu na neki kraci odmor, ali nesto u stilu razgleda nekog grada ne nekakav pasivan odmor. Gledam letovi kojih ima brdo a neki nisu ni jeftini, pa mi je palo na pamet da bi mogla nesto i kombinirati, ali kako vec jaaaako dugo nisam letila, samo da mi kazete sto vi mislite. Naime, suprug i sin znaju da nesto motam ali ni oni neznaju sto cu odabrati:).
Mislila sam do Lisabona, i nasla letove od Pule (mi smo u Rovinju) do vecih gradova npr Frankfurt, odakle je do Lisabona direktan let isti dan. Isto bi se tako vracali natrag. Preko Scyscannera sam to nasla pa to mi dodje puno jeftinije nego nekakv direktan let iz Zg, ali se jako plasim jer nemam iskustva time.
Vas je clanak super i tako mi je drago da sam nasla teme o kojima pisete. Saljem lijepi pozdrav i nemojte zamjeriti na gnjavazi:)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

KK Пиорун је дубока модернизација система Гром који јесте базиран на совјетској Игли.

16. Apr 2024.Pogledaj

Živojin Banković na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

Mario Србија је у употребу вратила СПАТ Прага, а одавно не користи БОВ-3. То што се од БОВ-3 који су у резерви праве модернизована командно-извиђачка возила БОВ-КИВ је нека сасвим друга прича. Из Русије је добијена донација модернизованих БРДМ-2МС.

16. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

@omniameamecumporto Sta bi bilo da Hrvatska izpuni svoje obaveze prema NATO Savezu? Nabavi dodatne PzH-2000 da popuni dva Bataljona sa ukupno 48 komada uz 24 MRLS (Mars 2). Resevnu ne treba zaboravit. Treba se samo sjetiti sta je bilo kada se govorilo oko nabavki MRLSa.

16. Apr 2024.Pogledaj

најеД na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

Добро је један стари пилот ЈНА рекао ми смо излазили са академије са 350 сати налета, а ови сад за штаву каријеру не скупе толико.

16. Apr 2024.Pogledaj

најеД na: Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

Сјајна птица. Само прескупа за наше небо. Председникова игра за наивне.

16. Apr 2024.Pogledaj