BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Udes vojnog aviona Vojske Srbije: Kod Kovačice pao Super Galeb G-4, oba pilota iskočila, jedan poginuo Kako nezvanično saznajemo pao je avion Supergaleb G-4 evidencijskog broja 23742 / Foto: Ivan Bukvić, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Udes vojnog aviona Vojske Srbije: Kod Kovačice pao Super Galeb G-4, oba pilota iskočila, jedan poginuo

Školsko-borbeni avion Super Galeb G-4 Tehničkog opitnog centra srušio se jutros u rejonu Kovačice prilikom redovnog trenažnog leta. Dva pilota koja su upravljala letelicom su se katapultirala.

Pilot major Robert Kaloci je poginuo, dok je pilot major Aleksandar Matić prilikom doskoka teško povređen i zbrinut na Vojnomedicinskoj akademiji, saopšteno je iz Ministarstva odbrane uz informaciju da nije životno ugrožen.
 
 

U udesu je poginuo pilot major Robert Kaloci / Foto: Privatna arhiva, Facebook

Kako navode iz Ministarstva, major Kaloci obavljao je dužnost opitnog pilota u Centru za letna ispitivanja Tehničko opitnog centra, bio je u braku i imao sina.

Telegrame saučešća porodici stradalog pilota uputili su ministar odbrane Aleksandar Vulin i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković, nakon čega su se povodom udesa obratili javnosti ispred Vojnomedicinske akademije.

Kako je ministar Vulin tada rekao, istraga je trenutno u toku, a javnost će o ishodu biti obaveštena nakon što istraga bude obavljena „u najkraćem roku u skladu sa zakonom i pravilima službe“:

– Sa njim ( Robertom Kalocijem) je bio i major Aleksandar Matić koji je sada dobro, oporavlja se, van životne opasnosti je. U svoje lično ime i ministarstva izražavam saučešće. Ovo je velika i strašna tragedija, za koju niko ne može nikada da bude spreman. Uz njegovu porodicu je čitav naš narod. –

„23742“ u letu / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Detalji o letelici, izveštaji se ne objavljuju

Kako Tango Six saznaje, u pitanju je Super Galeb G-4 vojnog evidencijskog broja 23742. Letelica je proizvedena 1990. godine i prema našim saznanjima remontovana 2012. godine. Zanimljivo da je na ovom avionu ispitivana modifikacija prednjeg stajnog trapa tj. tzv. shimmy dumper koji prigušuje uzdužne oscilacije a dorada je nastala usled korišćenja guma koje imaju drugačiji oblik od dosadašnjih (nemaju dva gazna ispupčena sloja).

Zbog modifikacije nosne noge stajnog trapa avion je leteo u CLI / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Od 91 G-4 koji su isporučeni Jugoslaviji i Mjanmaru ovo je 16 avion koji je izgubljen, do sada se iz njega desilo 19 iskakanja a petoro pilota je nastradalo.

Završni izveštaj o prošlogodišnjem udesu Supergaleba je kompletiran ali nikada javno nije objavljen uprkos tadašnjim obećanjima čelnika Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Završni izveštaj udesa helikoptera Mi-17 objavljen je ubrzo nakon udesa zbog pritiska javnosti.

Podsetimo, ovo je treći udes G-4 u prethodnih deset godina. Prvi udes dogodio se 2008. kаdа je poginuo pilot Ištvаn Kаnаs, a drugi 7. aprila prethodne godine kada su stradala dva pilota –  potpukovnik Nenad Ćulibrk iz Komande RV i PVO i kapetan Dejan Pandurović iz 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade.

Video snimak mesta nesreće:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ma

Držimo palčeve za brz oporavak!!!

Ovog momenta iznad Krupnja četiri Orla u zaokretu!!!!

Ovo nije viđeno od 80- tih godina proslog veka.

Napred braćo!

Odgovori
Jo

Da li su se svi orlovi vratili?

ba

Jovane,

Sram te bilo!

С

Пролетели су изнад Борче око 10 сати.

Sr

Šta nije pravilo da se prizemlju svi do utvrđivanja uzroka pada.

А

@Srki Приземље се авиони истог типа као онај који је пао а не цело РВ.

ma

U momentu dok sam pisao komentar vest je glasila da su se oba pilota uspešno katapultirala.
Nažalost, nije bilo tako.
Što se tiče orlova, verujte, obradovao sam se kao malo dete kad sam ih video. Ipak je to nekakav pomak. Na bolje nadam se.

I da, Jovane brate, svi su se vratili.

ma

Jel to održavanje po stanju?

Odgovori
Mr

…тежак губитак! пилоти нам гину а политиканти и пајац у црном „модернизују“!!! пии

Odgovori
Bo

Raspadachina kanti u letu, odrzavanje nikakvo ili slabo. Jedva i u hangaru stoje u komadu…

Odgovori
Pi

Ti baš to znaš? G4 koji je danas pao je bio daleko od isteka resursa (mislim oko 2500 sati), tehnički je bio ispravan za letenje. Šta se dogodilo, pokazaće istraga – da li je došlo do kvara ili je ljudski faktor. Nije bitna starost aviona, ukoliko je u resursu i tehnički ispravan za izvršenje zadatka. Padaju i novi avioni. Slava palom pilotu.

sk

@Pilot
da je bio ispravan ne bi pao
najbitnije je redovito održavanje
praksa pokazala da se resursi mogu birokratski rastegnuti ili kreativni interpretirati u našim uslovimausput, u 10 godina rti pada galeba
3 poginula pilota
u kakvom su resursu ili STANJU izbaciva sedišta??

Po

@Pilot
Padaju avioni u celom svetu, a da li u ovom procentu ginu piloti nakon katapultiranja?

De

Posetilac,
Avioni se cesto ruse ali pitanje je frequencija.

Izgubiti svega 3 x F-16 u 10 godina od 3000 operativnih koje lete sve ukupno mongo tisuca satima u tih 10 godina je odlican rezultat.

Izguibi 3 x G-4 Galen od 10-ak operativnih sa mozda sve ukupno stotinama sati leta u tih 10 godina je jako los rezultat.

Li

Svake godine se periodično ponavljaju ovakve tragedije i nesreće. Koliko je već G -4 izgubljeno u zadnjih desetak godina?

Odgovori
ev

Ovo je treći izgubljeni G-4 u poslednjih 10 godina.

– 24. septembra 2008. godine pao je G-4 evidencijskog broja 23736. Poginuo Ištvan Kanas.

– 7. aprila 2017. godine pao je G-4 evidencijskog broja 23625. Poginuli su Nenad Ćulibrk i Dejan Pandurović.

I ovaj danas 11. aprila 2018. godine.

Iv

Velika tragedija, strašno. Izvinjavam se, ali ako može jedno laičko pitanje. Zašto su piloti povređeni (jedan je i preminuo ako sam dobro razumeo), ako su se katapultirali? Jeli avion bio prenisko za katapultiranje (nije dovoljna visina da se padobran u potpunosti otvori)? Hvala.

Odgovori
Bo

Moje pitanje je kako je uopste poleteo?
40 godina je ove godine mogao da napuni.
I ne mogu vise da slusam kako nam je borbena gotovost na najvisem nivou, kada neko ima atomsku a mi imamo praćke!!!!
Glupo je!

Ja

Pouzdan izvor iz vojske mi je rekao da imamo problem sa kvalitetom pirotehnike katapulta koju prave neki Crnogorci, i da je velika šansa da pogineš ako se katapultiraš, što i praksa dokazuje. Bilo bi lepo to da se istraži, i da napravite pritisak na državni vrh kako bi našli alternativu. Da nam ne ginu ljudi svake godine.

su

Sucut i postovanje.

Odgovori
Be

Saucesce obitelji i narodu Srbije na smrti iznimna covjeka.
Jer piloti to i jesu, iznimni ljudi.

Povrijedjenom zelim brz oporavak.

E sad, ono gadno.
Katapult sjedala su tu da bi spasila pilota.
To je konacno rijesenje.
Da li su se i spomenuta 3 uspijela katapultirati?

Odgovori
Mi

Da me ne shvatite pogresno..pošto sam ja iz Niša a cesto lete tik iznad solitera hvata me jeza svaki put. Mada mi u glavu nikako ne ulazi,mora li bas iznad grada u kome vrvi od ljudi i dece. Po meni jos jjedna od budalastina genijalaca.

Odgovori
Ne

Kada je aerodrom napravljen zgrada verovatno nije bilo tu.A to što su neki bespravno gradili pa im je država posle sve to legalizovala nije krivica vojske….

KV

Aerodrom vam je u samom gradu, mozda je zbog toga, sta mislis? Postoje tacne procedure poletanja i sletanja sa definisanim visinama i pozicijama u tzv. „skolskom krugu“.
Budite srecni sto lete, znaci da ima ko da vas cuva.

Ho

Ja sam iz Nisa i tvrdim da ne lete „tik iznad solitera“. A to sto se vi danasnjiu Srbi plasite i sopstvene senke druga je prica.

Mr

човек је у праву, то летење изнад Ниша није питање кохонеса, имаш ли их или немаш! таква врста увежбавања се не изводе изнад насељеног места јер, нажалост ко што видимо, несрећа само чека… не дао бог нека катастрофа да се деси и да се авион суноврати на град…

Ni

tolika brda i doline, citava jugoistocna srbija pusta i zarasla. Neka se manu Nisa i neka nas zaobidju u tim trenaznim letovima. Mi smo pretrpeli strahovita bombardovanja u 2.s.r. i ’99. Ne treba nam vojna avijacija i te kante. Neka brane glavni grad slobodno.

Mi

Sugradjanine, Nislijo, citam komentare koji su usledili na tvoju primedbu da iznad urbanog dela Nisa, samog centra grada Orlovi upuceni iz Kraljeva vezbaju borbeno letenje. Znajuci sta je,Orao (kod Rumuna IAR 93), ne preostaje mi nista drugo nega da Im pozelim:
Dao Bog da iznad vasih mesta lete Orlovi.
Ne treba vam gora kletva, kad nikad neznas da li ce to cudo Jugoslivenske vazduhoplovne tehnike da otkaze.

al

Laka mu crna zemlja… Saučešće porodici poginulog pilota i brz oporavak povređenom pilotu…

Nažalost, ovakvi udesi se dešavaju (i dešavaće se i dalje) u svim ratnim vazduhoplovstvima sveta. Gde se leti, tu se i pada/ruši… Ako je pojačana obuka (a avion je iz opitnog centra – dakle, verovatno pripreman za dalju upotrebu) zbog uvođenja novopridošlih i novonajavljenih letilica onda se i ovo mora očekivati. Nenadoknadivi su životi pilota. Ono što mora da zabrine je gubitak letilica spram broja sati naleta. Bojim se da smo tu daleko „iznad proseka“…

Odgovori
Pi

Na slikama koje obljavjuju portali vidi se sediste u njivi, a na sedistu stoji kutija naslona za glavu i u njoj nesto zeleno. Da li se ta kutija i naslon za glavu odvajaju od sedista prilikom katapultiranja posto koliko znam oranz padobran je i smesten u toj kutiji?

Odgovori
de

Poubijati celo Vazduhoplovno Rukovodstvo jer je ovo tezak kriminal ….poubijase nam ljude…ostavise porodice sa decom same na ovoj vetrometini od Kvazi Drzave…a cim zadrigne i ne daj boze dokopa se nekog veceg cina onako zadriglog STRPATI U TEGLJAC META PA UDRI…USTVARI KOMPLET I RUKOVODSTVO IZ MINISTARSTVA ODBRANE SVE ZAJEDNO SA TETKOM U KANADI !!!!

SLAVA PILOTIMA I ISKRENO SAUCESCE PORODICAMA SVIH PILOTA STRADALIH OD RUKE NE SAVESVNE DRZAVE I NJENOG RUKOVODSTVA I SLAVA JUNACIMA KOJI POGINUSE TOKOM NATO AGRESIJE !!!

Pe

Nesreće vojnih vazduhoplova se prečesto dešavaju, tako da više ne može da se priča o njima kao o nesrećama, već bi trebalo postaviti pitanje o čijem se nehatu radi. Potrebno je sprovesti ozbiljnu istragu o celom lancu funkcionisanje našeg ratnog vazduhoplovstva. Rezultate takve istrage, sa sve merama koje treba preduzeti da nam se ovako nešto ne dešava,skoro svake godine, treba pod hitno inkorporirati. Ako ima pameti, mada se bojim da je tako nešto moguće. Saučešće porodici nastradalog pilota.

Ne

Ufff tragedija,velika . Moja sućut obitelji poginulog i Srpskom narodu.
Za ozljeđenog želim što brži oporavak.

Eto primjera kada se u stvari struke upliću političari radi samopromocije.
Užas ! Tada gine elita jedne vojske a vojni piloti to svakako jesu.
U godinu dana ista havarija na istim zrakoplovima.

Poradi poginulih i uništenih zrakoplova netko mora visit.
U istrazi se mora ići do kraja bez obzira na ime konačnog krivca.

Još jednom iskrena sućut za poginulog iz Hrvatske.

Odgovori
Iv

„…elita jedne vojske…“ Kakva je to elita kad sve ove godine ćuti? Nije ni čudo što se ovo događa, malo veće naprezanje i avioni padaju. Koje rasulo od naroda.

Ne

@ Ivan

Da ,baš tako,elitni vojnici šute i bez pogovora izvršavaju zapovijed i ginu …na veliku žalost.

El

To je u opisu elitnog vojnika da cuti izvrsava naredbu i gine, nisu baletani

iv

Iskreno saucesce porodici, nazalost tragedije se u vojnom zrakoplovstvu desavaju i u ratu i u miru.

Odgovori
Т

Саучешће хероју, ономе који трасира сигурну употребу ваздухоплова, наранџасти комбинезон за респект, пут
којим се ређе иде…
Слава му!!!
Брз опоравак повређеном.

Грешака је било одувек… поента је колико нас коштају.

Odgovori
La

Tuga….

Saučešće porodici.

Odgovori
Zo

Pocivaj u miru nebeski vitezu. Saucesce tvojoj porodici i kolegama.

Odgovori
bl

zalosno, ovi avioni su ocito odradili svoje treba ih poslati u penziju

Odgovori
Н

Саучешће породици мајора Калоција и искрене жеље за брз опоравак мајора Матића.

Odgovori
Hr

Sucut obitelji.nazalost rezultat balkanskih vojnih proracuna.puno price malo novca.zivot pilota manje vrijedi od politickog marketinga

Odgovori
Mr

Najiskrenija sucut obitelji poginulog, brz oporavak ozljedjenom!
Ne ponovilo se vise!

Odgovori
St

Za istragu je dobro sto je bar jedan pilot ostao ziv, reci ce sta se dogodilo…treba utvrditi kako je stradao drugi – u momentu eksplozije, pri padu ili kako vec…

Odgovori
Pr

Slava preminulom!
Brz oporavak povređenom!
Statistika preživljavanja je ako se uzme u obzir poslednjih deset godina KATASTROFALNA!
Svaka sledeća modernizacija bi trebalo prvo krenuti od katapultirajućeg sedišta. (Nadam se da će gospodin Banković napisati nekakvu analizu o postojećim sedištima.)
Ako su već avioni u ne baš sjajnom stanju, da barem sedišta budu tip-top!
Svaki gubitak pilota mnogostruko prevazilazi ljudski gubitak.
Da bi se došlo do dobrog pilota potrebne su godine ulaganja, rada, požrtvovanja, selekcija… a izgubi se za tren!

Odgovori
iv

Dokle se stiglo sa modernizacijom na g4md standard najavljivanom zadnjih par decenija.Uskoro nece vise nista ostati da se modernizuje.Smesno je porediti svestka vazduhoplovsta sa preko 100letelica I nase sa 15tak aviona koji lete.Saucesce porodici

Odgovori
Po

Slava vitezu neba!

Odgovori
IL

Tek kada naši nesretni piloti krenu da lete shvatimo koliko zapravo nemaju naleta i na koliko staroj i loše održavanoj tehnici lete.

Odgovori
Od

Piropatrone pravi „Tara“ Mojkovac. https://www.tara-aerospace.com/products/

Pretpostavljam da su njihove patrone i u našim G-4.

Odgovori
ma

Saucesce porodici. Slava pilotu. Da iko ima obraza i morala on bi podneo ostavku posle ovoga sta se desilo, i nije prvi put. Sta je bilo sa odgovornoscu za pad helikoptera? Nista. Ovo se i previse dogadja u zadnje vreme. I ovo ce proci kao sa helikopterom. Nema pilota nema aviona a oni i dalje svako na svom mestu.

Odgovori
Go

Na zalost jedan pilot je poginuo u nesreci,tako stoje stvari sa nasim starim avionima koji nemaju adekvatne delove vec se budzi sve i svasta „modernizuje se „samo ne znam sta modernizuju BABU koja svoju svrhu i upotrebu nema,G4 je smece koje samo zato sto je „NASE“se jos uvek koristi i svaki put kad neki pilot poleti rizikuje zivot.Drzava treba da nadje adekvatnu zamenu a to moze samo sa JAK-130 skolsko borbeni avion 4++ generacije koji kosta 16 mil/dol nov i sve si sa time resio.Vecna ti slava junacino.

Odgovori
Mi

Saucesce porodici I brz oporavak povredjenom pilotu. „Obojica se katapultirala, jedan pilot nastradao…“ Ok,mogu da shvatim otkaz motora, pticu u motor, otkaz nekog vitalnog sklopa, ali da ljudi nastradaju posto su se katapultirali na bezbednoj visini?
U G4 behu stara Martin Bejker katapultaciona sedista?

Sy

@Mile Tranzicija

Martin Baker Mk10LB prema zvaničnim podacima. Oznaka LB može da znači i da su sedišta licencno proizvedena kod nas, mada nisam upoznat sa time da neko kod nas pravi zero-zero sedišta tj. bilo kakva sedišta. http://www.yugoimport.com/en/proizvodi/galeb-g-4-traininglight-attack-aircraft

Ovo za proizvodnju gore pomenutog sedišta ne tvrdim ali je zabrinjavajuće informacija koja je „procurela“ ubrzo nakon pada aviona – naime, neko je uporedio pad ovog i prethodnog aviona, a navodno zaključak je upitna patrona eksplozivnogh punjenja sedišta proizvedenog u Crnoj Gori!?? Čekaj ako mi imamo licencu za proizvodnju MB Mk10LB, nemoguće je da smo za patronu sa eksplozivom morali da idemo u Crnu Goru !??? Pa zar pored svih naših fabrika za proizvodnju municije!???? Šta, Crnogorci su vičniju u prozvodnji patrona???? Ako je to razlog, treba streljati kompletan Generalštab i kompletno rukovodstvo države zbog veleizdaje!

Što se starosti modela sedišta tiče, svakako ne spada u mlađa ali prema sajtu samog proizvođača isti model (ili barem načelno isti tip) se ugrađuje u Gripene, dakle starost modela ne bi trebala da bude upitna!

Ne

Bitni parametri koji određuju uspješnosti katapultiranja (seat envelope) su osimi visine i nagib aviona (pitch & roll) i brzina propadanja, tako da 0-0 nije bezuvjetno.

Jo

Glupo je da se raspravlja zašto i kako je došlo do udesa za Ištvana se zna da je kasno ispravio avion i platio je na žalost glavom , prošle godine isti slučaj , sa Mig29 isto greška pilota koja je koštala života i vojnika na dobrovoljnom služenju vojnog roka , ne kažem da tehnika ne zakaže ali premalo naleta a adrenalin radi li radi pa sad vi slobodno krenite protiv mog komentara sreća u ovoj nesreći je preživeli pilot koji će obijasniti šta se desilo .

Odgovori
ae

Zao mi je izgubljenih zivota nasih hrabrih pilota, ali cudno je da i ovaj i proslogodinji slucaj pada aviona je iznad rodnog kraja jednog od pilota??? Da nisu precenili uslove leta i performanse aviona u datom trenutku? Necu ni da pomisljam na otkaz nekog vitalnog dela jer valjda se posvecuje dovoljno paznje ispravnosti letelice, hidraulike komandi prvenstveno kao i pogonske grupe!

En

@aero_engineer

Kovačica – Kovin cca 60km

Ne

Poštovani gospodine Jovane, ukoliko je vaš komentar na temu udesa baziran na činjenicama, po mogućnosti objavljenim u izvještajima, sve je u redu. Ukoliko se pak radi samo o vašem mišljenju, molim vas da smatrate da sam na vaš post (ne i na vas lično & personalno) krenuo: đonom, drvljem & kamenjem.

Ro

Culibrk je iz Bjelovara, a supruga mu je iz tog kraja. Ako ste inzinjer, proverite informaciju pa dajte stav…ili tako i avione inzinjerujute?

Mi

Iskeno saucesce familiji pilota.

Odgovori
ni

saucesce porodici neka mu je laka zemlja

Odgovori
Ma

Uzasna statistika fatalni udesi broj sati naleta. Neko mora da odgovara a neko drugi da izadje sa jasnim planom kako da se statistika poboljsa. Vojno letenje je po opisu opasno iz milion razloga, ali ne mora da bude NEBEZBEDNO. Ukoliko vlast gurne i ovaj udes pod tepih drzeci na pozicijama ljude cija je odgovornost bezbednost vojnog letenja, standardi pa i obuka moze da ocekuje samo jos ovakvih pogibelji i postrojavanje najvecih sinova u sanducima umesto u svecanom stroju. Stid me je sto sam vazduhoplovac, a ne mogu da ucnim nista da pomognem svojim kolegama vojnicma i nemo gledam po jedan udes godisnje. Slava ovim ljudima i zelja za brz oporavak prezivelom. Mislim da nemamo vazduholpovni sistem (mozda smo ga imali pre decenija i decenija) i da nam se to surovo sveti.

Odgovori
Br

Prema prvim informacijama, uzmite sa rezervom isporučen je za JNA 1990.godine.
Propisani zivotni vek je 30godina ili 5000sati leta.

Odgovori
al
Ne

Ja zaista ne znam ko je vise od ove dece i motivisan da upise tu vojnu školu. Klinci su danas obavešteni o svemu bolje od roditelja. Šta realno mlad čovek može da nauci i dobije u Vojnoj Vazduhoplovnoj Akademiji? Čak ni adrenalin! Oni najbolji na kraju mole da ih zaposli AS, MGX ili Wizz kao kopilote.

Nisam samo video ko se i kojoj uniformi juče slikao tokom izvinjavanja.

Bolesno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pinki na: [REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

Može li mi netko objasniti petu sliku ? Vojnik doslovno stoji na kamiončiću u ogradici sa Strelom. What the fuc... ?! Dovoljno je da ljudi gledaju i naprave stručnu analizu. Ovakva vojska ne bi mogla izaći na kraj ni sa Kosovom ili Bosnom, kamoli sa bilo kime drugim na Balkanu. BVP80, Gvozika, Praga, Pasar, T-72…

21. Apr 2024.Pogledaj

Ivan na: [REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

Kakav crni rat, ne ložite se. AV samo drži rejting za svoje biračko telo. Javni dug Srbije, koji raste iz dana u dan, finansira zapad. Plate ovim vojnicima plaćaju zaladne banke. Ovaj cirkus je za RTS dnevnik i to je to. Sa druge strane ko imalo prati rat u Ukrajini svestan je da bi ovako…

21. Apr 2024.Pogledaj