BEG airport status
Potres u SMATSA-i nakon otkrića grube greške mladog kontrolora letenja na „Nikoli Tesli“ – šta se zaista dogodilo? Mladi aerodromski kontrolor na tornju "Nikole Tesle" mogao da uzrokuje tragediju / Foto: SMATSA

Potres u SMATSA-i nakon otkrića grube greške mladog kontrolora letenja na „Nikoli Tesli“ – šta se zaista dogodilo?

U prepodnevnim časovima 24. juna ove godine putnički avion Embraer 195 crnogorskog nacionalnog avio-prevoznika kompanije Montenegro Airlines nalazio se četrdesetak sekundi do sletanja na Aerodrom Nikola Tesla kada je njegova posada primetila manji avion koji im na približnoj visini ide u susret ali ne na liniji direktnog sudara.

Obe letelice su se mimoišle, Montenegrov Embraer je bezbedno sleteo i nakon skretanja sa piste na putu prema gejtu obratio se aerodromskom kontroloru letenja koji je to jutro svojim neznanjem i nemarom uzrokovao varednu situaciju koja čistom slučajnošću nije prerasla u ozbiljniji incident:

„Dobro Beograde, da li je kod vas ovo normalno?“

Blic otkriva

Incident je prvi pre dva dana otkrio dnevni list Blic u priči objavljenoj u štampanom i online idanju pod nazivom „Drama na nebu zbog kontrolora, za dlaku izbegnut sudar aviona i „cesne“ iznad Novog Beograda“. Osim što članak prvi put otkriva pomenuti događaj, otkriva i široj javnosti do sada nepoznate aspekte mogućeg kršenja standarda prilikom zapošljavanja kontrolora letenja, tolerisanje ove neadekvatne selekcije putem vertikalnog pritiska na dole kroz upravu SMATSA-e, nesankcionisanje nezainteresovanih i duboko nesposobnih mladih ljudi koji su se nekako provukli kroz sistem obuke ali i korake koje je kompanija, odnosno njen novi menadžment, preuzela da se obračuna sa ovom „zaostavštinom“.

Kako Blic prenosi, zbog pomenutog incidenta u junu „deo kontrolora letenja…, primljenih u mandatu Radojice Rovčanina, sklonjen je sa svojih pozicija, a njihov šef Vlatko Jovanović smenjen je sa funkcije zbog propusta koji su ugrozili bezbednost saobraćaja.“

Blic dalje tvrdi da je kao rezultat ovoga „dvadesetak“ kontrolora letenja, od 37 „primljenih i školovanih u eri bivšeg direktora Radojice Rovčanina“ zbog sumnjivo stečenih licenci za ovaj posao „sklonjeno“ sa kontrolrnog toranja i raspoređeno „na druga radna mesta“.

Članak koristi „anonimni izvor iz SMATSA-e“ koji detaljnije objašnjava:

– … svi ovi problemi posledica neadekvatne kadrovske politike Rovčanina, koji je od 2015. do 2017. godine primio 37 kontrolora, od kojih mnogi nisu ispunjavali propisane kriterijume za ovaj posao. Većina je primljena preko veze, ali ono što je još gore, oni su preko veze dobili i licence. Neznanje se u vazduhoplovstvu skupo plaća, što je moglo da se desi sredinom jula na nebu nad Novim Beogradom, kada zbog pogrešnog navođenja umalo nije došlo do nesreće. Samo prisebnošću crnogorskog pilota izbegnuta je nesreća. Ovo nije jedina njihova greška jer ih je od kada su na tornju bilo više, ali su one bile iskorigovane. Ova poslednja je bila signal za direktora Jovanovića da Rovčaninove kontrolore mora da prizemlji. Procenio je da ceh za njihovu nestručnost treba da plate i oni koji su učestvovali u ovoj lakrdiji, pa je pre neki dan smenio dugogodišnjeg izvršnog direktora za aerodromsku kontrolu Vlatka Jovanovića. On dodaje da je i ova smena opravdana jer je Jovanović pokrivao Rovčaninove kadrovske eksperimente.

Ti eksperimenti su počeli 2015. godine, kada je preporuka za zaposlenje kontrolora bilo poznanstvo sa Rovčaninom, a ne stručnost. To je otišlo toliko daleko da su primana deca njegovih prijatelja, i to sa sumnjivim diplomama privatnih srednjih škola, pa čak i neodgovarajućim znanjem engleskog jezika. Većina nije mogla da savlada program. Padali su na ispitima, pa je Rovčanin tražio od Vlatka Jovanovića da umesto strogih instruktora dovede druge. Našao je one koji su pod sumnjivim okolnostima dali prolazne ocene i licencu za svih 37 Rovčaninovih kontrolora. Sve ovo pokušalo je da se zataška zbog bruke, ali su se stari kontrolori pobunili jer su zbog Rovčaninovih propusta oni ostali bez odmora. Ipak, zbog respekta prema direktoru Predragu Jovanoviću, oni su prihvatili nove obaveze pa je sada srpsko nebo u sigurnim rukama. –

Pored neidentifikovanog „izvora“ novinarki Blica komentar je dao i novi direktor SMATSA-e Predrag Jovanović:

– U poslednjih nekoliko meseci došlo je do više promena na rukovodećim mestima u SMATSA-i. Moram da kažem da, iako su svi kontrolori letenja koji rade na operativnim poslovima obučavani i licencirani u skladu sa evropskim propisima i standardima, zabeleženi su i slučajevi nepridržavanja propisane procedure. S obzirom na to da u vazduhoplovstvu, pa i u sistemu kontrole letenja, postoje višeslojne bezbednosne barijere, zbog toga nije dolazilo do ugrožavanja bezbednosti. Takvi postupci se analiziraju i preduzimaju se mere s ciljem da se takvi događaji ne ponavljaju. –

Embraer 195. Tip putničkog aviona koji je učestvovao u incidentu / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Greške Blica

Za početak, članak Blica ima nekoliko netačnih i pogrešno interpretiranih podataka. Događaj se nije odigrao u „julu“ kako je napisano već 24. juna. Ni u jednom trenutku u konkretnom događaju nije bilo opasnosti za živote u obe letelice i nije bilo opasnosti od direktnog sudara. Termin „za dlaku“ je improvizacija, manji avion u događaju nije bio tipa „cesna“ i nije bio „privatni“. Događaj se nije desio ni blizu Novog Beograda i konstatacija da je događaj mogao da ima „posledice po živote žitelja Novog Beograda“ predstavlja neosnovano i esnafski nedozvoljeno (retroaktivno doduše) širenje panike i prizemni senzacionalizam. Autorka članka je, radi konteksta, bila autorka i serijala članaka fokusiranih na bivšeg direktora Radojicu Rovčanina uz korišćenje anonimnih izvora od kojih je najfrekventnija priča zaista i završila na sudu.

Sa druge strane, autorka članka u jednom njegovom delu obavlja i odličan posao otkrivajući prvi put široj javnosti detaljnije praksu koja je već više godina javna tajna u domaćoj vazduhoplovnoj industriji. Koncept samofinansirajućih klasa kontrolora letenja bio je strukturno problematičan, netransparentan i nebezbedan dok je velika većina proizvedenog mladog kadra bila nesposobna (u odnosu na profesiju koju obavljaju), nestručna i najinteresantnije – nezainteresovna za posao za koji su se školovali. Bili oni batice-degenerici puni para zbog bahatih i preambicioznih očeva advokata kako ih implicitno ilustruje članak ili jednostavno do te mere slučajno objektivno nesposobni, pa još po broju slučajno koncentrisani u navedenu čitavu jednu klasu.

Šta se zaista dogodilo?

Predmetni događaj tehnički nije predstavljao ozbiljan incident i stoga nije registrovan niti obrađen u formi informacije o vanrednom događaju na sajtu Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju, preciznije istražitelja za vazduhoplovne nesreće.

To jutro 24. juna oko 9 časova, kako Tango Six saznaje, Montenegrov Embraer bio je stabilizovan i u kratkom finalu a Pajper PA-28 registracije YU-DZZ bio je na nebezbednoj putanji, vremenski i proceduralno na nebezbednoj lokaciji u odnosu na letelicu u finalu i mimoišao je putnički avion preblizu za bilo koji standard bezbednih operacija. Naknadnom rekonstrukcijom događaja ustanovljeno je da ni jedna ni druga letelica nisu bile krive za moguće ugrožavanje bezbednosti letenja već da je veliki deo odgovornost bio na mladom kontroloru.

Pajper PA-28RT-201T. Tip letelice koji je učestvovao u incidentu

Pajper je, prema registru vazduhoplova Direktorata civilnog vazduhoplovstva, u vlasništvu kompanije Gas Aviation a zapravo je bio na misiji suzbijanja besnila divljih životinja iz vazduha putem bacanja mamaca koji sadrže vakcine. Letelica je imala adekvatno prijavljen let koji se sastojao iz mnogobrojnih paralelnih putanja u određenom prostornom bloku vazdušnog prostora radi što boljeg pokrivanja tretiranog zemljišta. Ove paralalene putanje (trekovi) su u jednom segmentu zalazile prostorno u uži reon Aerodroma Nikola Tesla, što je operativno moguće, dozvoljeno i bilo je uredno prijavljeno. SMATSA je imala obaveštenje, vizuelnu reprezentaciju željenih trekova i odobrila je letenje Pajperu.

Mladi aerodromski kontrolor je neadekvatno reagovao od samog početka evoluirajuće situacije tog jutra u vazdušnom prostoru za koji je bio nadležan iako je u toj situaciji imao samo dva predmetna vazduhoplova i još jedan takođe manji, lokacijski udaljeniji i nevezan za događaj. Uprkos adekvatnim informacijama po kojima je mogao da koordinira rad Embraera i Pajpera on to ne čini, ne kontroliše dovoljno dobro vremenski i prostorno Pajper i pravi grubu grešku puštajući ga unutar školskog kruga Embraera koji je bio na sletanju. Embraer je u ključnom trenutku bio u kratkom finalu za pistu 12, kontrolor Pajperu dozvoljava da efektivno krosira školski krug u pravcu sa sredine downwind pozicije prema final legu Embraera, stavljajući ih po pravcima kretanja u previše rizičnu situaciju, skoro na putanji za sudar. Mladi kontrolor tu pravi dve velike greške: dozvoljava drugom avionu (Pajperu) da uopšte uđe u školski krug Embraera na sletanju prostorno i visinski i ono najgore – ni u jednom trenutku ne govori obema letelicama za poziciju, visinu i blizinu one druge. Koncept sopstvenog vizuelnog i kontrolorskog razdvajanja IFR i VFR saobraćaja u teoriji stavlja odgovornost kako na pilote tako i na kontrolore ali je u ovom slučaju mladi kontrolor bio najodgovorniji za nepostojeću situacionu svest obe posade.

Posada Embraera uočava letelicu sa svoje desne strane na udaljenosti od oko 50 metara ali ne preuzima nikakav manevar izbegavanja niti inicira proceduru neuspelog prilaza. Nastavljaju svoj final, ravnaju i sleću bezbedno. Neagresivno ali ljutito se obraćaju kontroloru koji je nakon dovođenja dve letelice u konfliktne putanje takođe napravio i dodatne, za nijansu manje, greške.

Epilog

Incident biva registrovan od strane SMATSA-e, kompanija preuzima seriju internih istraga i korektivnih mera. Montenegro Airlines takođe radi svoju analizu ali ne eskalira događaj kod vazduhoplovnih vlasti obe države. Članak Blica ispravno navodi da se nakon incidenta dešavaju ozbiljni potresi u vertikali odgovornosti kako operative tako i nadležnih za obuku u SMATSA-i.

Ostaje poražavajuća činjenica, kako Tango Six saznaje iz više izvora, da su jedva dvoje ili troje mladih ljudi iz pomenute klasi bili „adekvatni za posao“. Da je dozvoljeno da dobiju licence aerodromskih kontrolora pa da potom skoro svi budu planirani i za obuku za oblasne kontrolore.

Za industriju i struku ostaje i pitanje da li je koncept samofinansirajućih kontrolorskih klasa razuman? Da li je bezbedan i potreban po uzoru na pilotsku profesiju sa kojom ipak ne deli potrebu za toliko brojnim kadrom koji mora što pre da počne da radi.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

G

Crnogorci nisu hteli da se svađaju jer su i u SMATSA-i, očigledno, sve crnogorci.

Odgovori
М

Волим и ја неранџе но трпим !

Odgovori
m

Zaista deluje veome uznemirujuce sto iz ovog teksta proizilazi da su poslednjih godina kontrolori letenja postali oni koji za to nemaju ni znanja ni sposbnosti. Samofinansirajuci kontrolori su oni kojima su roditelji ili neki drugi platili skolovanje a ne oni koji imaju predispozicije za ovaj odgovoran posao.Ocigledno je da je bilo pritisaka da oni koji su platili skolovanje moraju po svaku cenu dobiti i licencu za rad i neophodno je utvrditi po kojoj liniji su isli pritisci i naravno preispitati licence . Ocigledno je nastao veliki problem jer da ga nije bilo,ne bi bilo ni smena ni turbulencija.

Odgovori
С

Не разумем се у летење, па не могу да процењујем чињенице изнете у овом чланку. Али као просечан читалац, који повремено прати ову проблематику из хобија, сматрам да није битно када се и где догодио инцидент, па ни да ли је новинар „Блица“ верно пренео све детаље ицидента, битно је да је указано на веома озбиљан проблем. Нажалост, ни један ни други аутор („Блица“ и Tangosix-a) нису изнели прави разлог овог озбиљног проблема а то је да SMATSA представља државно ухлебље за одабрани кадар јер су плате ненормално високе у односу на просек у Србији. Ово се решава само постизањем максималне транспарентности целокупног процеса пријема нових контролора лета али се бојим да у Србији то једноставно није могуће.

Odgovori
J

Naprotiv, i Blic i TangoSix su izneli upravo taj razlog (neadekvatne selekcije kandidata) kao uzrok.

M

Nevjerovatno, interesantno hoće li dotični gospodin odgovarati za bahaćenje ili će mirno i dalje da uživa penziju poreskih obveznika!? I interesantno da li ga je bar malo sramota?

Odgovori
n

ajde beogradjani nemoj te mnogo jest go**na sta ste odma napali nas crnogorce ko da smo vam mi krivi za sve.
Zna se da je smatsa nasa firma, i dok je nama vase u upravi necete nam nista moc. imate i drugih firmi za zaposljavanje, ajde tutanj

Odgovori
n

Pa nemojte se onda ljutiti kad se sudarite, jer su, jelte, vaši i na tornju – kao što vidiš.

F

Sećate li se sjane domaće serije iz 80-ih „Volim i ja nerandže, no trpim „?
Legendarna rečenica iz serije “ Moj Pero radi u kontrolu leta „, klipan sa Durmitora bez ikakvih kvalifikacija koji se tamo zaposlio preko veze !
KO bi rekao da će se to desiti i u stvarnom životu !

Odgovori
M

“ a kao mali se vazda sudarao sa sankama…“ 😁

m

cisto informativno, niko nije smenjen za ovu budalastinu.

Odgovori
l

Ono što je pozitivno u tekstu je da je novi direktor Jovanović izvršio smene i nadam se da će biti utvrdjena odgovornost. Bilo je samo pitanje vremena kada će se nešto ovako dogodititi jer je javna je tajna da je Rovčanin za kontrolore dovodio ljude po privatnoj liniji, koji su morali da završe školovanje a onda i da počnu da rade kontrolori. Sreća je što nije došlo do nekog tragičnog dogadjaja ali je jasno i da se mora hitno formirati komisija koja će da utvrdi ko od novopridošlih kontrolora ima znanja da radi na tornju a ko nema i da se utvrdi na koji način su završili školovanje oni koji nisu imali uslove za to. Odgvornost se mora utvrditi, u pitanju su životi ljudi i tu nema šale

Odgovori
a

mene vise brine posada MGX sa 100+ putnika koja je resila da sleti…

Odgovori
J

Ehej, mlazni avion je inertan, sporo reaguje na komande, teško da su i imali vremena i mogućnosti da bilo šta urade.
A najpre je tragedija mogla da se desi da su oba aviona naglo krenula u manevar.

a

Go Around je Go Around said bilo koje visine i na bilo kojoj težini….

I

Pilot Embriera vidi drugi avion na 50 metara?????
Pa to je neverovatno,50 metara u vazduhoplovstvu je kao 50 cm na putu a manje!!!
Jednom rečju: STRAŠNO!!!

Odgovori
s

Nije dobro kad ovakva firma gubi reputaciju. Smatsa bi trebala da javno saopsti spisak kontrolora sa sumnjivim licencama i objasni ko im je omigucio sticanje licenci a onda da sve preda nadleznim organima. Ako bi ovako ostalo, gradjani ce se plasiti i sa podozrenjem gledati na ovu vaznu profesiju

Odgovori
M

Kada sam se pre 10+ godina zanosio mišlju da budem pilot ili kontrolor letenja i time ostvarim potpuno ili delimično svoj san o vazduhoplovstvu kao karijeri situacija je suštinski bila ista kao i u tekstu. Čast retkim i stvarno poštenim izuzecima koji su istrajali u toj priči ja nisam i ne kajem se. I tada se isto za kontrolore znalo da džaba ti sve krugove ako prođeš, na kraju, primiće koga treba. Samo utisak mi je da su tada ipak imali neku meru, primali su ljude koji su bili već viđeni za kontrolore ali je bar bilo kvaliteta i selekcije. No vremenom kao i za sve kod nas promakne jedna, pa dve, pa osam trulih jabuka i kad vidiš da ptolazi onda trpaj na veliko.

Odgovori
D

Možda je pre 10+ godina bilo „primiće koga treba“ ali ste i sami dali odgovor: „ali je bilo kvaliteta i selekcije“. Četvorica kolega iz firme otišlo u SUKL (tada se to tako zvalo) baš pre 9-12 godina. Ne u kontrolu leta već u prateće stručne inženjerske službe. Svi su imali poznanstva u SUKL (kolege sa fakulteta) ali što je mnogo bitnije, svi su imali znanje i iskustvo potrebno za rad u SUKL.

m

Pratim avijaciju kao hobi a ovo sto se desava sa Kontrolom letenja poslednjih godina zaista urusava kredibilitet kompanije. Prethodni direktor se pojavljivao u javnosti sa gomilom afera koje mene ne zanimaju,zna se ciji je to posao ali je više izgledao kao rijalitu zvezda nego kao direktor. Ali ono sto brine je sto je u core business uneo gomilu problema a sada se ispostavlja da je u sistem uveo kontrolore koji ne smeju biti kontrolori sto je odista alarmantno i problem se hitno mora resiti jer na srednji rok moze praviti nepopravljivu štetu.

Odgovori
Č

Bezbednost je preambula bilo kakve price o vazduhoplovstvu i to znaju svi- od aerodromskih radnika i stjuardesa do kontrolora i pilota.
Tu nema igranja, zato su svi u lancu dobro placeni a se zato i svaki propust najstroznjava u celom svetu. Zato postoji i poseban Zakon o bezbednosti u vazdušnom saobraćaju. Jasno je da je ovde odgovoran Rovčanin, instruktori i ispitivači koji su kontrolore propustili na školovanju i sami kontrolori koji nemaju problem da rade posao koji ne znaju a ljudski zivoti su u njihovim rukama. U doba SFRJ, SUKLA i JAT-a u roku od 24 sata svi bi zauvek nestali sa svojih radnih mesta a pred sudovima bi odgovarali za izazivanje opste opasnosti

Odgovori
B

Možda je problem upravo to što je dobro plaćeno pa i oni koji nemaju kvalifikacije žele to radno mjesto (ustvari ne možeš ih se otresti…)

C

Može neko reci o kakvim placama se radi? Čisto sumnjam da je u pitanju suma od 6000 EUR. Slovenacki kontrolori leta imaju neku placu u rasponu 2000-25000 EUR .

B

Metaforicno, „Megatrend„ je stigao i u aviostruku. Ako se momentalno ne stane na put ovom procesu i ako odgovorni ne budu sudski procesuirani- posledice po bezbednost bice nesagledive i nepopravljive.To zna svaki djak srednje vazduhoplovne „Petar Drapšin‚‚. Nadam se da znaju i nadležni

Odgovori
B

Ne Borko, uopšte nije metaforično kada kažete da je Megatrend stigao i u aviostruku. Na dotičnom „univerzitetu“ postoji Fakultet za civilno vazduhoplovstvo, koji svojim diplomiranim studentima dodeljuje zvanje inženjera/master inženjera saobraćaja.
Avijacija koja je poslednji i apsolutni bastion strogih pravila, procedura, težnji ka bezbednosnom savršenstvu je pala. Ono što se desilo kada je pečenjar postao direktor EPS-a, ili keramičar ministar odbrane a potom BIA, ili kada je bivši presednik kupio diplomu (plagijatori na mestu ministra policije, finiansija i guvernera NBS, još izgledaju benigno) počinje da se dešava i u srpskom vazduhoplovstvu. Partijski termiti osvajaju dobro plaćene poslove, bez potrebnih mentalnih i obrazovnih kapaciteta. Ovo je jednostavno apsolutni raspad sistema, kraj. Bog neka nam je u pomoći.

G

Bane nema opravdanja za ovo sto se desilo ali to nije pocelo sa ovima na vlasti. To je pocelo kad su komunjare dosle na vlast i pocele da stavljaju nepismene partijske komesare za ministre, direktore i druge pozicije vlasti. Taj sistem se kasnije razmnozio po citavom drustvu pa se secam da ni sedamdesetih nisi mogao dobiti nikakvu dobro placenu ili rukovodecu funkciju ako nisi clan partije i „moralno podoban“. Mnogi piloti su preko veze dobijali jatovu pilotsku skolu. Sloba i svi posle su samo prilagodili sistem za svoje potrebe. Ako mislis da je stara skola bila bezgresna potrazi slucaj Adrije 550 i Britis Ervejza 476. Ja se i danas najezim kad se setim te tragedije.

B

Gradimire, večito opravdanje za sve šta se dešava je: nije počelo sa ovoma na vlasti. Slažem se, ali da li to opravdava ove na vlasti da rade isto što i oni pre njih ili što im ne pada na pamet da išta menjaju (nemaju kapaciteta za promenu, ali makar da pokažu da hoće nešto da promene na bolje).? Tačno je da su tatini sinovi dobijali JAT-ovu pilotsku školu, ali i tatini sinovi su morali da zadovolje kriterijume za prijem u VVPŠ. Stoga, ako je između dva kandidata koji zadovoljavaju kriterijume za prijem, jedan tatin sin, onda on i prolazi. Navedite mi i jedan primer da je preko veze primljen kandidat sa npr. dioptrijom od -0.5, ili neko ko nije prošao psiho-test. To je razlika. Danas je cela klasa kontrolora „preko veze“ suspendovana. Sličan primer mi nije poznat. A što se tiče sudara iznad Vrboveca, poredite sistem kontrole letenja iz 1976, kada midle-sector kontrolor sa stripom mora da odšeta do upper-sector kontrolora da ga pita da li može da pusti avion u njegov sektor i sistem kontrole iz 2018. Neuporedive stvari. Konačno, nesrećni i preopterećeni Tasić je shvatio šta se dešava, i pokušao da ispravi stvar, dok junoša sa Surčina, koji je imao samo dva aviona, verovatno i dan danas misli da nije uradio ništa loše. Sa druge strane, nisam ništa govorio o staroj i novoj školi. Nova škola je je bolja od stare (ako ništa drugo, ono zbog toliko modernih alata koje nudi za bezbedno upravljanje vazdušnim saobraćajem), ako se poštuju standardi te škole. U ovom slučaju, standardi škole su prekršeni, a to se ni kod komunjara nije moglo desiti. Kako god okrenete, vraćamo se na pečenjara koji je direktor najveće firme u državi i sistem koji on simboliše.

Б

Тако пролазе селекцију и за војне пилоте

Odgovori
B

Najpre, hvala na dopuni vrlo neprofesionalnog Blicovog izveštaja, mada u mom komentaru želim da se osvrnem na pitanje autora u vezi sa komercijalizacijom obuke kontrolora letenja.

Naime, ovaj trend nije skorašnji i lokalni nego postoji već duže vreme, i to globalno. CANSO (svetska strukovna organizacija preduzeća koja se bave kontrolom letenja, za razliku od IFATCA koja je strukovna organizacija kontrolora letenja) već godinama zastupa stav da u školovanju i zapošljavanju kontrolora treba da se uspostavi analogija sa školovanjem i zapošljavanjem pilota, gde bi se kontrolori školovali o svom trošku i zapošljavali sa tržišta radne snage. Ova strateška orijentacija CANSO je usmerena na to da smanji trenutnu „pregovaračku moć“ kontrolora u brojnim evropskim državama, i da preduzećima koja se bave kontrolom letenja da iste ucenjivačke poluge (tj. pretnju otkazom) koje postoje u drugim industrijama.
Da bi pojačali mobilnost radne snage u sektoru kontrole letenja, i SESAR (istraživački program EU za upravljanje vazdušnim saobraćajem) takođe razrađuje program (PJ10-06) po kome bi kontrolori dobijali „univerzalnije“ licence, lakše (brže) prelazili iz jednog centra u drugi, i stoga bili mobilniji (i „zamenjiviji“).

Vrlo je teško jednoznačno odgovoriti na pitanje autora – da li je koncept samofinansirajućih kontrolora bezbedan? Zastupnici tog koncepta (CANSO, SESAR…) kao prvi argument izvlače činjenicu da identični bezbednosni izazovi (mada drugačiji ekonomski izazovi) postoje i u školovanju pilota, i uspešno se prevazilaze.

Međutim, da bi ova diskusija zaista imala smisla, treba razumeti da se ona odvija u jednom fundamentalno izmenjenom konceptu gde je opšti trend (i evropska zakonodavna obaveza) da kontrole letenja budu viđene kao biznis, a ne kao javna upravna i kontrolna funkcija. Od prvog zakonodavnog paketa za jedinsveno evropsko nebo (SES, EU regulative 549-552/2004), uspostavlja se princip da kontrole letenja imaju funkcionisati kao bilo koje drugo preduzeće na tržištu, verujući u liberalističku mantru da će konkurencija na tržištu povećati efikasnost i kapacitet i smanjiti cene, a uloga države je samo da kontroliše standarde bezbednosti.
Kada se funkcija usluga kontrole letenja stavi u ovakav biznis koncept, na pitanje o svrsishodnsti samofinansirajućeg školovanja kontrolora postoji samo jedan odgovor.

Odgovori
N

sta je neprofesionalno?to sto je javnost obabestena da je izbegnuta tragedija i da postoje kontrolori leta koji ne znaju svoj posao? Mislite da treba da se sve zataska do nekog narednog incidenta ili ne dao Bog neke velike tragedije? Nista ne sme da se krije i sve treba da se ispita

Б

Поштовани,
причати о самофинансирању КЛ у Србији и у свету, а поготово на глобалном нивоу је веома различито. Јако мали број кандидата који суу могућности да издвоје суму од 20-40,000 евра, колико кошта школовање код нас, а и у институцијама које помињете, даје минималну могућност комисији да изабере најбоље за посао КЛ. Као што знамо за овај посао је потребан специфичан кадар који задовољава специфичне критеријуме. У мојој класи (пре двадесетак година) пријављених кандидата је било око 3000, да би нас који смо све критеријуме задовољили и тестове прошли остало 60так…Од нас 30 које је комисија изабрала, 25 је завршило обуку и успешно ради у SMATSAи. Не верујем да добар избор може да се направи САМО од кандидата који могу да плате поменуту суму.
Друга је прича финансирање саме компаније и правдање трошкова обуке код CRCO, у шта не бих сада улазио.
Поздрав, КЛ.

g

Moja deca su Crnoj gori na moru i vracaju se avionom. I sta ja sad da mislim??? Smatsa je duzna da javnosti objavi imena svih spornih kontrolora i imena onih kojih su im dozvolili da budu kontrolori i da daju garancije da oni nikada vise nece biti u poziciji da bilo koga ugroze.

Odgovori
B

“da objavi imena…”?! Molim vas, nemojte se igrati sa pozivima na linč, makar ni implicitnim.
Znajte da je kolega kontrolor iz Ciriha (Jan), koji je radio na sektoru kada se desio sudar iznad Uberlingena (namerno kažem “radio”, a ne “kriv za”, jer krivica seže mnogo dublje u kompletan vazduhoplovni sistem), ubijen na pragu svoje kuće, pred ženom i troje maloletne dece.
Ubio ga je očajni otac, Baškirijac, kome je u udesu izginula cela porodica.
I šta je ostalo iza toga, dve užasne porodične tragedije, i nimalo pravde…

r

Naravno da treba da se objave imena onih koji su na nelegalan nacin postali kontrolori i koji ugrozavaju bezbednost ljudi. I treba im oduzeti licence za rad jer su zivoti ljudi najvazniji

Ж

Хвала вам што нам разјашњавате догађај и указујете на друге проблеме, али бих вас замолио да у оваквим извештајима НАМЕЊЕНИМ ГРАЂАНИМА, НЕ СЛУЖБЕНИМ ЛИЦИМА, покушате да што мање употребљавате стране стручне изразе, већ српске речи, како би се боље разумело о чему пишете.

Odgovori
M

Ako je situacija vec bila nebezbedna zasto avion YM nije reagovao manevrom nego je nastavio kao da se nista nije dogodilo?
Jel on to u tih 50 m (sto je u avijaciji smesno) uspeo da proceni da je sve ok (nesto kao blizu jeste, ali nece biti sudara) ili je to bila puka sreca da su se mimoisli i da nijedan pilot nije reagovao jer nije imao vremena da reaguje?

Odgovori
S

Niko nije pomenuo da licence za rad izdaje Direktorat za civilno vazduhoplovstvo, a ne SMATSA. O njihovom “stručnom” kadru bi trebalo napisati koju rečenicu…

Odgovori
o

Kontrolori letenja su do 2004. radili i primali plate kao sav normalan svet u drzavnim sluzbama- srednjoskolska plata + dodatak od 20ak% za kontrolorski kurs, sto bi prvedeno na 2018.godinu bilo izmedju 35 i 40 000 dinara. Radili su profesionalno,posteno, kao i svi u razvijenom svetu-i bez ovakvih skandala i ugrozavanja zivota ljudi. Od 2004., plate kontrolora su nicim opravdano stravicno skakale i danas dostigle neverovatnih 4-6000 eura! Toliko profesor na fakultetu zaradi za 6 meseci….Kako su rasle plate tako su direktori i direktorcici dovodili u Smatsa svoje sinove,cerke,rodbinu,miljenice.Najstrasnije od svega je sto su kontrolori poceli da na mesta kontrolora zaposljavaju svoju decu zbog ovih ogromnih plata. Iako sva ta deca nisu bila talentovana i sa predodredjenim predispozicijama za kontrolore kao roditelji, ipak se kakav takav nivo odrzavao i kako tako su uz pomoc roditelja i gledanja kroz prste savladavali gradivo- ali kvalitet kontrolora je bio sve nizi i nizi. Sve je eskaliralo dolaskom Rovcanina koji je uveo samofinansirajuce skolovanje u Smatsa za kontrolore. On je dozvolio da za novac nekoliko dece zaposlenih upise skolovanje a svi ostali polaznici bili su njegovi rodjaci,prijatelji i deca njegovih poslovnih partnera iz ranijeg perioda. Tu je nastao potpuni haos. Primljena su na skolovanje deca su sumnjivim diplomama privatnih srednjih skola,bez znanja engleskog jezika i bez ikakvog talenta za posao kontrolora. Pod Rovcaninovih pritiskom instruktori i ispitivaci su morali (to ih ne amnestira) da svojim potpisom verifikuju njihove licence za rad odnosno na volseban nacin polozili su ispite,neki iz trecg i cetvrtog pokusaja. Rezultat je ovaj skandal koji se dogodio. Poslednji je trenutak da se preispitaju sve licence za rad stecene poslednjih godina i da svi umesani zakonski odgovaraju. To je jedini nacin da ocuva bezbednost saobracaja i naruseni imidz Smatsa

Odgovori
I

Ko uopste misli da bi Bljuc ikada objavio vest sa faktima a bez senzacionalizma, taj je pao sa kruske ocigledno.

Odgovori
I

Neko skoro rece, „dobro je dok ovi strunjaci ne pocnu da voze avione“.
Nije se covek setio kontrole leta, koju su ocigledno vec inficirali, neka nam je Bog u pomoci…

Odgovori
m

20€ и није много за нов аутомобил.

Odgovori
r

O cemu se ovde radi? Iz Smatse porucuju da se nista strasno nije desilo a suspendovan kontrolor i njihov sef ?I pritom direktor Smatsa sinoc za TV Prva kaze da je bilo vise slucajeva krsenja procedura od strane kontrolora i da ce sve da se preispita? Ovde u tekstu autor kaze „da su jedva dva-tri kontrolora iz klase adekvatni za posao“. Ko ce da odgovara?

Odgovori
R

https://www.youtube.com/watch?v=1f_p2vwnBoo

@3:09

Najbolja kontrola leta u Evropi 2015…nadmudrili sve po spisku, a sada ovo

U SLO i CRO, a koliko mi je poznato i u BIH se upotrebljava FEAST alat za osnovni izbor kandidata sa vrlo dobrim rezultatima. Kako je sa time u SRB?

Odgovori
S

Ne znam iz kog sela ste ti i tvoj drugar, ali on bi svakako trebao da dobije otkaz zbog otkrivanja takvih informacija, kao i da odgovara za to pred sudom, auto svakako nije kostao 20 eur, a kontrolori su posteni ljudi koji kotrolisu letenje, a ne leto i zimu. Na platu koju dobiju uredno plate porez od kog se pokrpi nekoliko penzionera. A to sto je kupio auto u salonu dodatno govori o patriotizmu tog klinca sa sela, koji je zaradjen novac potrosio u Srbiji, a nije kupio krs od Turcina iz Nemacke izvlaceci tako novac iz ove zemlje kao sto mnogi rade, itd.,

Odgovori
z

U Srbiji su alati poslednjih godina malo drugaciji. Za osnovni i konacni izbor kandidata kriterijumi su rodbinske veze i privatni interesi pojedinaca, zato nam se ovakve stvari i desavaju

Odgovori
П

Да ли је бити контролор лета на Хитроу једноставније?

http://www.nats.aero/careers/trainee-air-traffic-controllers/benefits/

Training package

On joining as a Trainee Air Traffic Controller, you’ll get a basic salary of £13,154.40, along with an attractive benefits package. This will include everything from a contributory pension scheme and generous annual leave to a whole host of voluntary benefits and family friendly policies.

Because we recognise the costs associated with accommodation when you’re training, we also provide a weekly payment of £60* to help you cover your expenses. You may also be eligible to claim a further £1,000* on completion of your college based training (subject to conditional criteria).

After the college based training completes, you’ll be posted to a NATS Unit for further training. On posting, your salary will increase and be somewhere between £17,066* and £20,479* (depending on where you’re posted).

Qualified package

Once you’ve completed and passed all of your training (college and unit), your salary will rise to £32,522* – £36,247*, again depending on the unit.

On your third anniversary of passing training, subject to validation, your salary will rise to £46,461* – £51,781* plus shift pay of £5,543*. With increments, you could potentially earn over £100,000* (inclusive of shift pay) at our Swanwick Centre and Heathrow Tower.

High Pay Centre calculated FTSE 100 chiefs, on an average £4.3million, took just two and a half days after the New Year break to top Britain’s £26,500 average salary. Fat Cat Wednesday – the shameful day when top bosses have already raked in what a typical worker will earn in the whole of 2014 – Jan 9, 2014

У питању је бруто плата на коју послодавац плаћа још око 12% за социјално. Порез је око 35%, односно нето плата је око 65% од бруто износа. Из горе наведеног се види да врхунски контролори лета у Великој Британији зарађују само 4 пута БРУТО просечне плате.

Odgovori
z

kontrolori su u bivsoj SFRJ pa SRJ imali plate kao i svi drugi ljudi sa srednjom strucnom spremom koji du radili za drzavu i to je nesto sto bi bilo normalno i pristojno i danas u Srbiji- to bi bilo nesto oko 300 eura,eventualno do 350eur zbog smenskog rada poredjenje sa drugim zemljama nema nikalvog smisla i neumesno je, jer i uciteljica u francuskoj ima 4000eura a u Srbiji 380, a lekar pocetnu platu u Nemackoj 5500 eur a u srbiji 500eur. Plate kontrolora su u Srbiji nepristojno velike a ocigledno ima onih koji nemaju kvalifikacije za taj posao i ugrozavaju zivote ljudi sto se vidi u ovom tekstu i drzava mora time da se pozabavi pre nekog novog nemilog ili jos goreg dogadjaj

g

C,c,c,…Zoko, samo kad bi ti i tebi slicni skapirali da bi svi mi vece vajde imali kada bi kontrolori imali mesecnu platu od milon dinara i vise…..gde bi nam kraj bio?

Najlakse jeu Srbiji prosecnom glasacu osvojiti srce putem smanjenja plate drugom glasacu.

П

Плате треба да буду у складу са економијом државе и послом који се баве.

СМАТСА користи монополски положај да би омогућила зараде које су не само у нескладу са зарада у Републици Србији, него и у другим земљама.

Не слажем се да њихове плате треба да буду као просечне плате запослених у Републици Србији, али сматрам да запослени СМАТСА-и не могу да имају користи од монополског положаја и бесплатних услуга РВиПВО Републике Србије.

К

Србија је у великом нереду од врха до дна. Ништа ме овде не чуди јер је овакво стање и у дипломатији и у Влади и у јавним предузећима и свугде где се врте паре врте се и везе. А то о Црногорцима , не знам како странци могу да раде у таквим ресорима као МСП,Влада Министарства и т д ?

Odgovori
N

Kad ce novi konkurs??

Odgovori
P

Vratite stankova i vlatka i resen problem za 48 sati bice najbezbednije nebo duze vreme

Odgovori
E

Za pojedince koji nemaju informacije vezane za način određivanja plata u kontroli letenja, dajem slijedeće na znanje:
– IATA je međunarodno udruženje avioprevozioca koja diktira cijenu usluga kontrole letenja, na način da se kupljena avionska karta dijeli na sve troškove uključujući i usluga u vazdušnoj plovidbi
– Zemlje članice Eurocontrola uključujući i Srbiju svake godine glasaju za budžet svake države
– Odobreni budžet je namjenjen za usluge Agencije koje pružaju usluge
– U budžet države ni ide niti jedan euro, niti smije da se troši bez financijske odobrene konstrukcije
– Država ima koristi od direktnih i indirektnih poreza (plaća, nabavki, carine …)
– Novac je strogo namjenski ( Obuka, oprema, plate)
– SMATSA je neprofitna Agencija kada je u pitanju pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi, što znači na raju godine na računu mora biti nula na računu
– U odnosu koji novac se sliva na račune SMATSA-e tvrdim da su plate i male
– U Luksemburgu kontrolor uzima i do 20.000,00 Eura mjesečno
– Još jednom novac kontroli letenja ne ide iz budžeta, i nije u istoj ravni sa nekim profesorom ili nastavnicom.

Toliko o tome

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend