BEG airport status
LYBE 1720:30 Z VRB°01KT CAVOK 17/11 Q1018 NOSIG=
Novosti: Postignut dogovor o nabavci bespilotnih letelica iz Kine, Srbija dobija pet sistema dronova nove generacije Prema "Novostima" reč je o pet modernih sistema dronova, od kojih su dva borbena, sa leserski vođenim raketama i bombama / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Novosti: Postignut dogovor o nabavci bespilotnih letelica iz Kine, Srbija dobija pet sistema dronova nove generacije

Tokom zvanične posete srpske delegacije koju predvodi predsednik Aleksandar Vučić u Pekingu, postignut je dogovor o nabavci najsavremenijih sistema dronova za Vojsku Srbije, prenose Novosti.

Time su potvrđeni jučerašnji navodi tog medija da će Srbija od Kine nabaviti „pet sistema dronova“ nove generacije „od čega su dve naoružane i mogu se upotrebljavati za eliminaciju žive sile i neprijateljskih objekata i tehnike“

Kako saznaju „Novosti“ dronovi će biti sklapani u Srbiji, a originalne komponente stići će od kineskih proizvođača:

– Reč je o pet modernih sistema dronova, od kojih su dva borbena, sa leserski vođenim raketama i bombama. Ove bespilotne letelice imaju mogućnost da izviđaju i upravljaju artiljerijskom vatrom. Imaju i foto-elektronske sisteme, zahvaljujući kojima mogu danju i noći da izviđaju i navode rakete i bombe. U ovom trenutku postignut je čvrst, načelan dogovor o nabavci dronova, a trenutno se dogovaraju svi ostali detalji. –

Prema pisanjima tog medija, reč je o bespilotnim letelicama koje proizvodi poznati kineski vazduhoplovni koncern „Čangdu“, koji posluje u okviru korporacije AVIC (Vazduhoplovna industrijska korporacija Kine), a čija je najpoznatija i najprodavanija bespilotna letelica „jilong 2“, poznata i pod nazivima „ving lung“ ili „pterodaktil 2“:

– Kinezi proizvode i izviđačke dronove, kao i borbene letelice skromnijih performansi. Cena jedne bespilotne letelice iz familije „ving lung“, prema globalnom nezvaničnom cenovniku vojne tehnike, dostiže i – milion dolara. – pišu „Novosti“.

Podsetimo, početkom prošlog meseca, u kontekstu nabavke naoružanih bespilotnih letelica, analizirali smo ko su proizvođači i šta je sve moguće kupiti.

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

N

Obrni okreni ovaj radi nesto.Tadic rece vojska nam ne treba…

Odgovori
B

@Name:

Tajna je u novcu, kako da dodješ do njega i kako da ga upotrebiš. Druga tajna je financijska disciplina.

I

A treca tajna je da zemlju zaduzis za 10 milijardi dolara, i ako da dobar deo prelijes u svoj dzep, a malo zamazes oci narodu.

B

Zaduzenje je proporcijalno rastu bdp-a. % duga/bdp je isti kao na kraju 2012. Naravno laicicima koje tvrde da je udeo duga/bdp ne bitan treba objasnjenje, trebate znati da drzava uzima 35% bdpa u poreze tj poreski prihodi su uvelicini 35% bdpa. Tj. rast bdpa je DIREKTNO odnosi na RAST prihoda drzave. Sem toga dolar sad je idalje haci prema dinaru nego na kraju 2012 (86/1 FY2012 naspram 101/1 FY2018)

B

@Igor

Mislim da je Brad sve rekao oko duga.

Za „svoj dzep“ neznam, ali ne deluje mi baš tako. Nisam video Rolexovih satova, skupih sunčanica, letovanja u toplim krajevima, itd. Ali ko zna?!? Mozda si tu ipak u pravu?!?!

A dali je zamazivanje očiju videće mo sredinom sledeće godine. Ako ne dodje ni jedan H-145M i ako bude manje od tri Mig-29 u vazduhu iznad Batajnice.

Y

@Brad
U principu – ne valja zaduživati se u valuti u kojoj ne prihoduješ – primer kredita sa deviznom klauzulom u švajcarskim francima je ilustrativan, a takođe je i dolar u zadnjih par godina skočio u odnosu na € tako da su nam dugovanja skočila za milijardu i po € na dolarska potraživanja. Ako se već vezujemo za € – onda valja izvršiti konverziju stranih potraživanja – ali se nadali kako će trend biti drugačiji, tj. da će dolar slabiti u odnosu na € i pojeftiniti otplatu. Kineska spoljnopolitička (ekonomska) strategija „1 pojas 1 put“ jeste aminovana od svih – pa Zapada – nakon finansijskog kolapsa 2007-8., ali niko nije očekivao da će se USA prve oporaviti od toga, a trendovi pod Trampom su im za kratko vreme najbolji u istoriji. Dolar će jačati – a mi ćemo ga morati pazariti za evre/dinare kako bi servisirali obaveze u dolarima.
Naravno, ovo ne treba shvatiti kao da imam nešto protiv ugovora sa Kinom, ali smo imali loša iskustva sa dolarskim kreditima, a vezali se za €…

A

Dok je pomenuti bio ministar odbrane, akcijom koju je sponzorisala ambasada SAD je unisten je jako veliki broj Igla pvo sistema(svaki kosta 80.000$) da ne bi „pali u ruke terorista“ samo ne znam kako, ali dobro. Prinudno penzionisanje onih koji su branili zemlju ’99, predaja kompletne dokumentacije o taktici i strategiji odbrane ’99 NATO-u. Potpuna pasivnost u sred martovskog pogroma Srba sa KiM!!!! Nista nije uradjeno iako je postojao i ljudstvo i tehnike i sve! Idemo dalje, kao predsednik unistavanje kadra, zatim unistavanje tehnike i smanjenje borbene gotovosti i kapaciteta vojske za 80%. Seticemo se afera akumulatori i sl. kad nisu mogli odrzati ni 4 aviona u vazduhu, kada je drzava ostala bez aviona za air-police i QRA i svima nama je direktno ugrozena bezbednost! Ali direktno i to ozbiljno, sreca pa se nije nista desilo.
Ovo je ogroman pomak na bolje iako postoje jos uvek ogromne rupe, ogromne zaista i mazu se oci javnosti raznim lazima da je sve sjajno(a nije), samo realno i objektivno govoreci, u odnosu na gore pomenutog, sestric moj od 6 godina bi radio bolji posao. Ne vredi trositi reci.
Elem, dronovi, sjajna vest! Jos Mi-35m, H145m, Nore, Lazar itd. itd. Stvarno je ozbiljan pomak. 29ke ne mozemo u to ubrajati, za to se ipak moramo zahvaliti RF.

V

AL-41F1 dok je vas propagirani koji je bio i jos uvek jeste glavni za sve poginulo je 9 pilota,izgubljena 2 galeba i jedan helikopter ,a aferu akumulatori imala je upravo ova stranka,jer nisu znali gde im se nalaze akumulatori po skladistima..I ovi bi kao nesto uradili po pitanju martovskog pogroma,sta usli bi u rat sa nato..preterujete u propagandi i zato moram da nesto napisem.(uzgred nore jos nisu usle u jedinice,a lazara ima 12 komada od cega samo jedan sa kupolom 30mm).I strele 2 nije unistila samo srbija vec i hrvatska i druge zemlje..(domet im je jedva preko 2000m)

A

@Vik, to je upravo problem ovog naroda. Cim se pohvali odluka, konkretno odluke vezane za RV(iako su za mnoge druge lose, neretko i katastrofalne sa kojima se apsolutno ne slazem, ali to nije tema za T6), automatski se coveku pripisuje potpuna podrska vlasti ili coveka koji je doneo tu odluku, a to nije tako u mom slucaju kao ni u 99% slucajeva. Nikoga ja „ne propagiram“ samo su cinjenice sledece: povecani su kapaciteti RV neuporedivo i radi se na osavremenjavanju opreme vojske. Naravno da se to politizuje i da je to ruzno, ali to je vec tema za neki drugi portal. Odluke BT i prethodnika su unistile ali unistile vojsku potpuno! Do neprepoznavanja! To su cinjenice. Sta nas ima da interesuje da li je HR unistila nesto ili nije? HR nije bombardovao NATO i planirao kopnenu invaziju za sta su se i cuvali manpad sistemi jer u CAS helikopteri bi morali sici unutar tih 2000m za sta u ostalom i sluze ti sistemi. Unistena tehnika, kasarne, ljudstvo, industrija, ukinut vojni rok itd. itd. Jednom recju katastrofa!
Tuzno je sto je 6 polovnih Migova, par Mi-17, Mi35m, 9 H145m i najnovije BPL ogroman napredak, ali tako je. Zaista jeste napredak. Krenula je modernizacija Orla, sto nije krenula 2005? 2007? Sto nije krenula planirana modernizacija G-4? Sto nisu nabavljeni „visenamenski borbeni avioni“ pre 10 godina? Kazete samo 12 lazara? Ok koliko ih je bilo pre tih 12? 12 je mnogo bolje od nula! 10 Migova je neuporedivo bolje od 3+1(kanibalizovan). 2 Mi-35m je neuporedivo bolje od 0(2 rashodovana od JSO su opet 0)….da ne idemo dalje. Budimo malo realni! Ni avio sluzbu za svoje potrebe nisu mogli da unaprede, a ne nesto drugo. Evo od pre neki dan je i to osvezeno. Lepo sam gore napisao, sestric moj od 6 godina bi bolji posao uradio…tuzno je sto je to realno i tuzno je sto su ovi „baby steps“ nemerljivo bolji od do sada demonstriranog(govorimo u kontekstu avijacije)

V

Al-41F1 problem nije u tome sto ste pohvalili nabavku,vec sto ste odmah skrenuli u politiku i poceli i sto nije i sto jeste tacno da pripisujete proslim vlastima.Na kraju i ja vama kazem ovo sto i vi meni:budite realniji.

A

Odlicno! Nadajmo se da je ovo otvaranje vrata za dodatnu tehniku iz Kine. JF-17 bi nam ocajnicki trebao da zameni vise tipova vazduhoplova u nasem RV. Nije ni skup, koristi motor iz iste familije kao i 29ka, pa je i logistika jeftinija znatno. Dobro je naoruzan i poseduje moderne sisteme(narocito u predstojecoj Block III varijanti sa AESA radarom). Pruzio bi znatno jeftinije resenje za air-police, obuku, ali i borbene zadatke i bio vrhunska podrska znatno tezem, i skupljem za odrzavanje, lovcu Mig-29.

Odgovori
D

Slazem se. JF-17 je odlicna opcija za Srbiju.

I

@AL-41F1

Ja bih pak radije J-10c. Dosta ozbiljniji ali i dalje ne preterano skup avion. Svojevremeno sam pročitao da u simuliranim Dog fight-ovima uredno dere kineske SU-27. Pritom, ima AESA radar i IRST. Nešto najpribližnije konceptu eurokanarda.

А

Igor® Тешко. Oднос потиска и масе му је лошији од Су-27.

D

Kina ne izvozi J-10. To je avion samo za domacu sluzbu.

Od nborbenih aviona Kinezi jedino izvoze JF-17. Usput prodaju JL-9 I L-15 naoruzane skolske avione.

I

@Апок

Ne mora da znači. Malo je kredibilnih podataka o J-10. Sa osnovnim motorom AL-31FN (124.5kN potiska) TW kod J-10 je na 56% goriva 1.09 dok je kod SU-27 TW 1.13 i tada SU-27 ima prednost. Modernizovana verzija AL-31FN ima 133.4kN potiska što mu daje TW 1.18. Pored odnosa potiska i mase bitno za dogfight je i opterećenje na krilo i brzina valjanja. J-10 ima marginalno bolje opterećenje na krilo dok što se tiče brzine valjanja, iako nemam podatke, zbog konfiguracije rekao bih da je tu J-10 definitivno bolji. Problem je što podaci o masi J-10 i količini goriva poprilično variraju od izvora do izvora.

@Dead1

Od 2016 je na listi za izvoz pod oznakom FC-20 i nije preterano skup. S obzirom na dugoročne dilove koji se sa Kinom sklapaju mislim da bi mogli da dobijemo/iskukamo dobar paket. Plus što bi za kinu to dosta značilo, bila bi to prva prodaja modernog borbenog aviona u Evropu.

A

@Igor
Slazem se da je J-10 odlican avion, ali cena aviona je samo delic troskova. Imalo bi smisla da imamo Su-30, pa bi mogli integrisati iste motore na J-10 i SU-30, ali posto imamo Mig-29 sa RD-33, jedino sta ima smisla je JF-17 posto koristi motore iz iste familije, zbog logistke. U protivnom bi morali da osposobimo remontni centar za dva tipa motora(sto je skupo), da uporedu nabavljamo dva potpuno razlicita tipa motora(skupo), da ne pominjem sto je J-10 mnogo veci „potrosac“ itd. itd. Nema smisla kupovati tu platformu u ovom trenutku. Ali da imamo gomilu novca, SU-30+J-10 bi bila odlicna kombinacija, kao F-15+F-16 . Ovako JF-17 sa svojim FBW, FADEC, targeting pod-om i kompletnom paletom naruzanja moze da zameni Mig-21, J-22 i G-4 zajedno! Sigurno je lakse leteti na novom fbw avionu sa potpuno novom avionikom, instrumentacijom i bezbednosnim sistemima nego na, nama svima dragom ali zastarelom i matorom G-4 sa osnovnom instrumentacijom i hidraulicnim kontrolama bez obzira sto je znatno sporiji. Pruzio bi nasem RV mogucnost mnogo veceg naleta, a smanjio bi ukupne troskove i nemerljivo povecao borbene kapacitete, a zaista nije skup.

I

@AL-41F1

Sa tačke gledišta koju zastupate apsoutno ste u pravu. Ja naime idem drugom linijom tj. da se nabavka ovih 29ki proguta kao greška(politički iznuđena??) i da se puste da polako izumru u našem RV a da se polako preorijentišemo na J-10 bez da tražimo ikakve zamene za poprilično neperspektivne MIG-21, J-22…. Sa paletom naoružanja i elektronike koja bi se mogla nabaviti J-10 će svaki posao obaviti bolje od 29ke, Orla…Kao što rekoh, malo je validnih podataka o J-10 i njegovim operativnim troškovima ali me uopšte ne bi iznenadilo da je cena naleta po satu J-10 manja nego u MIG-29. Motori AL-31f su manji potrošači od RD-33 i J-10 ima jedan naspram migovih 2. Gledajući „suve“ brojke i elementrnu logiku Vaša opcija apsolutno drži vodu. Opcija o kojoj ja pričam uključuje kineski politički interes da se usidri u Evropi i da bi, možda, u skladu sa tim mi mogli dobiti veoma povoljan dil kako sa stanovišta same nabavke tako i sa stanovišta logistike. Ne bi nam ništa falilo da nam kinezi otvore remontni zavod. Nabavku 29ki gledam samo kao jedini moguć potez da očuvamo kakav takav kontinuitet u RV ali, uz svo moje duboko poštovanje prema ruskoj tehnici, smatram da je MIG-29 kao platfroma, i bez obzira na modifikacije, odslužila svoje. Količina 29ki koje imamo bi po meni trebala samo da odradi svoje narednih 5-10 god dok u potpunosti ne pređemo na moderniji i sposobniji avion. Nabavka 29ki od 185mil $ i eventualno dodatni troškovi ne bi smela da nam bude trn u oku, bacali smo i veće pare na veće gluposti (most na adi navodno 360mil€) pa ajde da još jednom ispadnemo glupavi al da iz toga na kraju izvučemo nešto suštinski ispravno. Naravno, svestan sam da je moja opcija u ovom trenutku u sferi „wishfull thinking“ ali smatram da bi se to moglo uraditi ako bi stvarno postojala jaka volja i dugoročna strategija za naše RV i zemlju uopšte. U ovom trenutku, ni Evropa ni Rusija mi baš, dugoročno gledano, ne ulivaju poverenje, Kina će biti samo jača u decenijama koje idu. Cela moja „logika“ svodi se na to da narednih 50 godina, ma koliko to neprijatno zvučalo, sada mi budemo Albanija Envera Hodže (a nije da ne ličimo) pa da polako u dilu sa Kinezima rešavamo sva esencijalna nacionalna pitanja.

PS: Još malo „wishull thinking“- Dimenzije J-10 apsolutno odgovaraju opciji korišćenja puteva kao PSS. 1999 smo imali priliku da vidimo koliko nam ta opcija treba.

A

@Igor Оптерећење крила је слично стим што је за Сушку дато за ~56% горива(4-5тона) а за Ј10 није дато. Наоружање ће мање утицати на Су27 него на Ј10 с обзиром на површину крила. И ово што наводиш је за последњу верзију Ј10. Узми Су-35С онда па пореди. Само да се разумемо Ј10 је одличан једномоторни авион по мени, није да га кудим :)

I

@Aпок

Opterećenje na krilo sam računao sa 56% goriva za oba aviona. Koristio sam mase za J-10a verzija B bi mogla biti i lakša. Ne znam što bih uzimao SU-35, on je od SU-27 za tonu teži i nosi 2 tone više goriva samim tim opterećenje na krilo mu je još veće, vadi ga samo 3D potisak. Sa vektorisanim potiskom J-10C bi opet bio u prednosti nad SU-35 bar što se horizontalnih manevara tiče. Da li će kinezi napraviti motor sa kojim bi J-10 parirao SU-35 po TW ostaje da se vidi. Navodno WS-10 ima 140kN potiska i ako je to tačno sa 50% goriva J-10 ima isti TW kao i SU-35. E sad, nemam validan podatak o masi praznog J-10 a koristio sam masu od 8900kg i 4.5tona goriva. Ima podataka i da mu je masa 9750kg…i to onda menja računicu. Na kraju krajeva ne bi bilo loše da T6 napravi jedan članak o tom avionu.

A

@Igor
Moracete neke podatke da mi prosledite, ali ne vidim kako je moguce da je Al-31 manji potrosac od RD-33, kad ima 40% vise potiska, a by-pass ratio im je gotovo isti? Slazem se da bi J-10 bio odlican avion, fenomenalan zapravo, ali bi zahtevao ogromna ulaganja jer bi logistika, zemaljska oprema itd. sve moralo da se modifikuje za sta Srbija nema novca. Ako bi, daj boze, imala novca ipak bih strategiju za narednih 40. god bazirao na kombinaciji SU-30 i J-10 sa istim motorima jer je potentnija platforma mnogo. Uostalom i Kinezi rade isto sa svojim naprednim SU-27 varijantama, a od skoro i SU-35.
Ovako kako stvari stoje, piloti se vec obucavaju za rad na sistemima na SMT, sto ce ih malte ne obuciti za rad sa kompletnim naoruzanjem Mig 35. Gledajuci iz neke ekonomske i geopoliticke pozicije, Mig–35(29m, sa AESA radarom) i JF-17 bi bili ekonomski mnogo isplativiji kombo. Ipak je J-10 ozbiljnija nasina koja bi zahtevala dodatne avione za obuku, a odrzavati ozbiljne brojke istih bi bilo dosta skupo nego recimo eksadrilu ili puk novih 29ki i 2 eskadrile JF-17 kao dopunu.
Mada ima smisla J-10 svakako, samo meni licno, gledajuci ekonomski, logisticki, operativno, u odnosu na teritoriju RS, zadatke i zahteve koje RV mora da ispuni….ovi manji i jeftiniji lovci su mi nekako skladnija opcija za nas. Da ne pominjem sto je zmaj JF-17 modularne konstrukcije i od starta je pravljen da primi tehnologiju koja nije bila ni zarvijena, zato je i sama modernizacije istih izrazito glatka i omogucava da svi stari avioni dobiju „bolt on“ potpuno nove sisteme sl. generacije.
Air police, obuka itd. bi bile mnogo jeftinije sa JF-17 nego sa J-10, a najveca prednost je sto za iste sada mozemo izdvojiti novac. Mozemo i neki offset praviti sa Pakistanom recimo da im isporucujemo Nore za koje su bili zainteresovani i sl.
Sve u svemu, lepe vesti i raduje me saradnja sa Kinezima.

I
I

@AL-41F1

Teško je naći 100% proverene podatke o motorima, tj na 5 sajtova obično budu 3 različita podatka. Elem, najčešće je da je Bypass ratio za RD-33 0.49 dok je za AL-31FN on 0.59. Specifična potrošnja goriva na režimu maksimal za RD-33 je 0.77 lb/(lbf*h) dok je za AL-31 ona 0.67 lb/(lbf*h). Po tom aspektu AL-31 jeste manji potrošač a i realno gledano uvek će jedan AL-31 na J-10 potrošiti manje nego 2 RD-33. Na kraju, cena avio goriva je oko 100$USD za barel tj 25 barela (3980l) potrošeno po jednom letu koštati 2500$USD. Mislim da je veća stavka u ceni letnog sata elektronika i delovi koji se polako raubuju. Neki od iznosa koji se pominju za Mig-29 je da je cena sata leta 6500$USD. Za J-10 nemam validne podatke jer cena od 4800$USD na koju sam naišao ne deluje baš najrealnije, no ako je i 2x veća razlika je minimalna dok je benefit mnogo veći.

Slažem se da bi kombinacija SU-30 i J-10 bila fantastična, uvek sam se grozio na priče kako je SU-30 prevelik za Srbiju. No, pošto se oboje slažemo da smo mala i siromašna zemlja mislim da je ekonomski isplativije a logistički daleko ispravnije što više izbeći bilo kakvu diverzifikaciju borbenih sredstava tj bolje samo 1 tip višenamenskog borbenog aviona nego nekoliko koji se manje-više (obično manje) nadopunjuju. JF-17 nema IRST i HMS dok je IRST na 29ki poprilično skromnih mogućnosti. U današnje vreme odsustvo IRST i HMS je veliki NO-NO za borbeni avion. Na kraju krajeva, razlika u fizičkim dimenzijama J-10 i JF-17 je jako mala.

V

Ja sam sličnog mišljenja, kombinacija Mig-29 i JF-17 Block 2 bila bi super kombinacija za SRV. Prije svega što je JF-17 Block 2 jako jeftin zrakoplov i relativno OK, cijena JF-17 Block 2 je svega 16 mil USD.
Srbija ako ima novaca mogla bi kupiti čak i dvije eskadrile sa ukupno 24 zrakoplova za 384 mil USD, što i nisu neki veliki novci. Kasnije bi se i JF-17 Block 2 mogao dograditi i na Block 3.

A mogli bi i odmah kupiti 14 JF-17 Block 3 za 490 mil USD. Kojega bi onda mogli nakon nekoga vremena upariti sa recimo 14 Mig-35. Samo što je to očito za Srbiju i za SRV znanstvena fantastika, mada jako lijepo zvuči, ali onda bi bili preajaki za region.

M

Sve pohvale. Nadam se da ce Srbija nabaviti jos nest od Kine. I bilo bi dobro da kupimo i tenkove pa da konacno istopimo one konzerve M-84 koje su za posadu mrtvacki sanduk.

Odgovori
M

A kada se setim svih ovih godina….ljudi nismo imali ni ispravnu 21 -cu….sada pricamo o naoruzanim dronovima…..migovima i to 14….novim erbasovim helikopterima,borbenim mi35m,novim transportnim…..slag na tortu ce biti iznenadjenje za paradu….pvo sistem…..stvarno renesansa ratnog vazduhoplovstva i pvo…..voleli ga ili ne….covek je uradio vise nego svi skupa od 1991…..

Odgovori
J

Slažem se , ali nikako da mi iz glave izađe 2012 – otvoreni dan na Batajnici i MO AV i ,,…za 3 meseca nabavljamo 5 NOVIH mig 29 2m…“-Navodim po sećanju pa me ne držite od reči do reči.

B

U Sputnikovom tekstu o aktuelnoj nabavci pise se nabavlja 5 sistema od kojih su 2 naoruzana. U tekstu se navodi da jedan sistem sacinjava 3 letelice tako da ispada da uzimamo 15 letelica sto je i logicnije. Inace dali je ovo sklapanje uopste jeftinije od kupovine gotovog proizvoda. Sa jedne strane jedan deo dodate vrednosti se proizvodi u srbiji sa druge oni time opet nama prodaju kakav takav know-how. Inace novosti su prvo izvestavale da se kupuje 6 sistema sad je to spalo na 5 bas onda kada je ispalo da ih sami sklapamo kuci.

Odgovori
M

Upravo sam to hteo da upitam.
„Борбени систем се састоји од по три дрона, земаљске контролне станице и удаљеног видео-терминала“

Po tome, 6 bespilotnih letelica naoruzanih vazduh zemlja raketama bi vec bilo ozbiljno patroliranje i odbrana nase granice. Velika stvar je moci delovati odmah po zapazenoj meti, nego malo kasnije :-)

Ipak i 2 ce biti odlicno za pocetak i trening.

D

Znaci najvjerovatnije CH-4? To je za sada glavna verzija koja Kina izvozi.

Odgovori
B

Novosti su spomiljale wing loong 1/2. I on se masovno izvozi.

D

Tako je, to nam treba. Šta je sledeće?

Odgovori
o

Irak već uveliko korisiti kineske dronove sa kojih ispaljuje takođe kineske rakete i sve to vrlo uspešno. Na žalost mi iako imamo stručnjake i tehnologiju i dalje ne pravimo ništa slično.

Odgovori
o

Susjedi evo i mog osvrta na ova događanja sa bespilotnim letjelicama.
Vidim da ste i vi kao i mi shvatili gdje je budućnost zrakoplovstva.
Svaka čast pokrenulo se i kod vas ,ali neka to naravno ne bude za ubijanje.Ne ću komentirati ovu vašu akviziciju jer mi je malo toga poznato,ali evo zato nekih naznaka što mi u Hrvatskoj činimo u vezi sa tim.
Zračna luka u Puli predviđena je kao baza za bespilotne letjelice svih vrsta. Tu su trebali biti stacionirani Baraci, jedan dio jer to je jedan od najvećih aerodroma u staroj Jugi kapaciteta jednog puka sa
kompletnim opsluživanjem tridesetak aviona ,ali se od toga odustalo.
Aerodrom će biti centar za bespilotne letjelice gdje će se razvijati
jedna potpuno nova sposobnost Hrvatske vojske.
Biti će to centar za obavještajno djelovanje, a cilj je unaprijediti proces generiranja i pračenje slike prostora Republike Hrvatske na
operativnoj i strateškoj razini, ali i učinkovitog djelovanja u slučajevima prirodnih katastrofa, epidemija, narušavanja energetske i kibernetičke sigurnosti, ugrožavanja prirodnog okoliša
tehnoloških katastrofa, terorističkih napada, uporaba oružja
masovnog uništenja i hibridnih prijetnji.
Prema planovima MORH-a središte bi trebalo profunkcionirati 2020.
U početnoj fazi središte će se razvijati sa ministarstvom poljoprivrede i imati civilnu i vojnu namjenu.
Tako će osim vojnih zadaća nadzora mora, obavljati i nadzor ZERP
kao i nadzor teritorija oko lociranja i kontrole požara.
Sve je to u skladu sa jednom stavkom iz ugovora sa Izraelom
gdje se predviđa zajednički razvoj tehnologije borbe protiv dronova,
te regionalni centar za dronove i kibernetiku.
Pozdrav, eto to su otprilike naše smjernice.

Odgovori
I

Not gonna happen

o

Are you sure?

y

But it will be.

B

@omniameamecumporto

Dronovi i kibernetika? Dobra ideja, ali samo ako bazu za iste stavite na onaj „ophodni brod“ koji se već pet godina uporno pravi- jer bi onda ekipa sa Pantovčaka morala plivati do njega kako bi krala. Teško da bi ih i tako spriječili da sve polapaju do kraja mandata, ali možete pokušati tako što posadama dronova koje ne lete podjelite nekakve palije, pritke i lopate da ih sa palube udararaju u vodi kad se približe.

Izrael, inače- pravi najbolje palije, pritke i lopate na svijetu. Tehnologija je to, brajko isprobana na Palestini. Imaju i komando-tehnički centar za granje, šiblje i kibernetiku u Slovačkoj. Jesu skupe, malo i izraubovane, al’su najbolje i mogu se uzeti na kredit- milina.

Uglavnom, Omnia, nemoj se sikirati svojim viđenjem. Ono nije bitno. Sad si u ekipi gdje se to smatra lošim manirima. Ako tata Tramp i mama Merkel odluče da vam treba kibernetika i dronovi- tako će i biti i dobićete sve u paketu, ako nešto bude trebalo da i se plati- platićete, šta sad?

J

Po svemu sudeći Hrvatska nabavlja 30 Izraelskih špijunskih bespilotnih letjelica, a tražit će i donaciju Predatora koji se povlače iz upotrebe.

o

Baja Luko ja se uopće ne sekiram svojim viđenjem ali mišljenja sam da
MORH zna šta radi .Ministar Krstičević je vrlo školovani vojni stručnjak,
oficir koji se školovao u JNA i kasnije bio jedan od vodećih ljudi u domovinskom ratu poslije toga je završio najviše vojne škole u Americi . Dakle to je viđenje ministra Krstičevića, čitaj malo ,dostupno ti je. Što se tiče političara nisu ništa bolji nego vaši ,ali ministarstvo obrane daleko je najkvalitetnije ministarstvo i zna šta radi.
Kakve lopate kakvi krampovi što to lupetaš.MORH planira zaposliti
150 stručnjaka, u toku je suradnja sa FERom.
Centar za borbu protiv dronova dio je Izraelske ponude za Barak.
Čemu ljutnja i sarkazam moj Banja Luko.

T

Jeste i postaje regionalni remontni i spijunski centar, obavestajni lider, sa sve drevnom tradicijom.

o

Čemu ironija samo sam rekao što se planira,to je dio dugoročne
strategije, dio ponude Izraelaca.Gradski oci koji su se protivili
povratku vojske u Pulu omekšali su i sve je spremno, prvo civilni a
onda vojni sektor. Čitaj Glas Istre. To je dio strategije.
Kod vas sve to rešava jedan čovek. Kao zamolit ću nešto Sija,palo mi je znate na pamet.
Kupujte vi naoružavajte se to je vaša stvar, ali opet se pitam čemu
ironija.

P

Interesantno stacionairanje. Znaci S300 dolazi ili je vec u Srbiji.

F

@omnia,
Ako mogu ja da probam da vam objasnim otkuda ironicni i sarkasticni komentari kao odgovor na vas post.
Kao sto vidimo,ovo je vest o nabavci odredjene vojne opreme za vojsku Srbije. Nigde,ni u jednoj recenici se ne pominje Hrvatska,pa ni u komentarima, ali opet vi imate potrebu da se oglasite kako Hr nabavlja isto to,samo jos vise,jace,bolje. Cemu to? Kad bude vest o takvoj nabavci, komentarisacemo. Ovako,to samo izgleda kao provokacija. Da se razumemo, ne mislim ovde iskljucivo samo na vas i ovaj post,ima takvih primera jos na ovom portalu.
Eto toliko. Pozdrav.

o

@Insajder Već su započeli radovi na objektima, tako da…

D

Zasto uvijek usporedbe izmedu Hrvatske I Srbije. Da li oba dvije strane se plase da ce izbiti rat na Dunavu? Da li Srbi misle da ce Hrvati napasti Vojvodinu ili Hrcati misle da ce Srbi napasti Slavoniju?

O Bosni se nema pricati – dok postoji NATO I EU, Hrvatska I Srbija nema vojna posla u tom kraju svijeta.

M

Sto se tice kineskih dronova ovo je lep tekst koji se moze nadovezati na tekst T6
https://chinapower.csis.org/china-drones-unmanned-technology/

Pored senzora, najvazniji segment je razvoj softvera

„From a technology trend perspective, there is a significant movement toward a Data Guard/Cross Domain technology and utilization of open architecture hardware and software (OS, BSP, drivers, applications),“ Zarov describes. „Advances in these areas will enable more generic/open-source ground command-and-control stations while protecting highly sensitive/classified data from unauthorized access.“

Automatizacija procesa izmedju n.p.r. aviona, osmatrackog UAV i napadackog UAV je trend.A ako je ovo trenutno TOT od Kineza, uparivanje sa domacim i Ruskim tehnologijama je ipak malo vise od izazova.

Ako smo vec krenuli optimisticno, steta je propustiti glavnu kariku.

Odgovori
A

Iskreno, mislim da nisu uposleni kompletni intelektualni kapaciteti Srbije, hocu reci ni blizu. Jako puno profesora, asistenama pa cak i studenata sa FTN-a su fenomenalni strucnjaci na polju sofvrena, robotike, telekomunikacija, a jednostavno ne ucestvuju u vojnoj industriji Srbije. Sve „kocnice“ na raznim projektima bi se mnogo brze uklonile samo da se vise ljudi iz raznih sfera angazuje. Iskreno mislim da Srbija moze mnogo vise od do sada pokazanog, naravno ne umanjujuci trenutne uspehe koji su za svaku pohvalu. Malo asistencije iz „civilstva“ i sve bi se diglo na potpuno novi tehnoloski nivo i zapravo bi bili „lider u reigonu“

M

AL-41F1

To sto vi napominjete nije u praksi dokazano, mnogo mali broj inovatnih projekata ugleda svetlost dana u ovom “nasem sistemu“, posto trenutno sistem ne zna kako moze izvuci korist iz odredjenih projekata.

Utvrditi gde se trenutno kotiramo po znanju u sferi IT postize se ucescem u javnim projektima koji mogu poboljsati “kvalitet zivljenja“.Javni projekti moraju imati propisane norme/kriterijume u skladu sa budzetom Republike Srbije i u skladu sa institucijama sa kojima zele ostvariti saradnju.

Trenutno vojska Srbije ne moze sebi priustiti taj luksuz, posto se 95% finansira iz budzeta.U slucaju saradnje n.p.r. sa FTN nepoznavanje koliko projekat donosi obema stranama kroz 2-4 godine je dovoljan parametar za propast istog.Cak ne mora biti pocetna finansijska korist, ali kroz 2-4 godine mora iznedriti zaradu od minimum 30% obema stranama.

Osmisliti sistem nije jednostavna stvar posto tu ima mnogo politikanstva.

Samo cu napomenuti na razvoju spomenutog tipa softvera je uobicajen tim od 30-50 ljudi.Dakle vojska nema jedan vod tog tipa koji moze platiti u sopstvenim visoko obrazovanim institucijama, a tek ne moze priustiti saradnju sa nekom firmom, institucijom na period jednog “vojnog roka od 12 meseci“ n.p.r.

Kod nas dosta cesto mesaju koncern sa korporacijom, a za cilj se postavlja konkurentnost proizvoda na trzistu.Tako i vojska zeli modernizaciju u naouruzanju bez visoko kvalifikovanih kadrova,
a izgradjuje sistem na osnovu stranih iskustava.To tesko prolazi skoro svuda.

Kako bih bio jasniji pocinje se sa idejom :

– Flight: We develop firmware for the UAV’s autopilot – a circuitboard which is responsible for handling low-level tasks like processing sensor data and controlling flight. We also work on ground station software, which is a set of tools to command and monitor UAVs when they are in flight.

– Navigation/Perception: Using open source robotics frameworks, we work on the high-level aspects of the aircraft, such as flight simulations, localization and mapping in an unknown environment, automatic flight plan generation, and recognition of features.

-Design: We build the body and electronics of the UAV. From designing and assembling the frame, to mounting motors and ESCs, to wiring electronics and sensors, to performing calibrations and flight tests, we handle all things mechanical and electrical.

A vojska, vlada ili zainteresovane firme trebaju na osnovu dostavljenih idejnih resenja i testiranja obezbediti sponzorstva za pocetak, a nakon toga razraditi poslovan model za dalju primenu.
Mi cak godisnje ne napravimo neku manifestaciju tog tipa vrednu pomena.

Nerazumevanje oko sire primene za automatizaciju navigacije, trenutnog mapiranja terena i autopilot software vodi u vrlo degradirajuce drustvo koje ne moze ispratiti korak sa velikim silama.Plasim se cak i nabavaka UAV od Kine nece nesto bitno promeniti u nadolazecem periodu.

A

Potrebna je promena prakse sto podrazumeva ulaganje…mnogo mnogo ulaganja. Jednostavno, ovo do sada pokazano vise ne funckionise, nije 1970ta. Slozicemo se da se „zahtevi“ moraju konkretizovati, da se ne bi trosila sredstva na nesto sto nema primenu. Vise privatni sektor treba da ucestvuje u odbrani jer se tako cesto stigne najbrze do najefikasnijeg resenja, a ono sto i dalje radi svakako ne treba menjati. Tako je namenska industrija ulozila napor u izradi kojekakvog naoruzanja u raznim kalibrima pa imamo lako naoruzanje 223. rem, 6.5 grendel, 7.62×39, u „sredini“ opet trio 308 win, 7.62x54r i 8×57 i na slag na tortu cak dva teska 12.7×99 i 12.7×108 sto je pre svega skupo, zatim stvara ogromne logisticke probleme, a nekih osnovnih stvari za 21. vek poput softvera i dronova(do skoro) nema….Eto primera neracionalno usmerenih sredstava zarad…ne znam cega iskreno. Podseca na onaj scenario pred prvi svetski rat, samo to je bilo iznudjeno resenje zbog sveopste teske situacije, a ovo smo sami sebi nametnuli.
Neozbiljno je ocekivati „boljitak“ bez ozbiljnog ulozenog, pre svega novca, zatim truda. Kasnije ulozeni novac bi se vratio kroz izvoz proizvedenog tehnoloskog resenja ili kroz smanjenje operativnih i nabavnih troskova u poredjenju sa uvoznom varijantom. Izraelska vojna industrija je nastala iz delom drzavnih, delom privatnih fondova koji su ulagali u domacu pamet, pa posle par decenija truda vidimo rezultate kako finansijske u vidu izvoza, tako i ove „na terenu“ u pogledu odbrane. Uostalom, olaksati uopste registraciju i poslovanje firmi u tom sektoru, zatim smanjenje poreza, pa bi firme mogle i o svom trosku razne inovacije da stvore koje bi nasle kupca na domacem i stranom trzistu, a ako ne uspeju…boze moj kapitalizam. Ne mora, niti treba drzava sve da finansira u pogledu razvoja. Mislim da bi se „hibridnim“ modelom, mnogo lakse uposlila pamet, kako u civilnom tako i u vojnom sektoru

A

Bravo

Odgovori
S

U SRBIJI RESEN PROBLEM BRZOG I SUPER BRZOG PUNJENJA BATERIJA BEZ DESTRUKCIJA NA BATERIJAMA
INTELIGENTNI UREDJAJI ZA BRZO I SUPER BRZO PUNJENJE BATERIJA ZA DRONOVE
Jedan od bitnih problema u upotrebi vozila i letelica na baterijski pogon je kvalitet i brzina punjenja baterija.
Autorizovani PARS program je korektno, tehnicki, resio te probleme. Kvalitet je postignut sa 100% punjenjem baterija bez nepotrebnog zagrevanja baterije i sa brzinama od 1C do 6C a inteligencija je postignuta u programiranim relevantnim funkcijama koje se kontrolisano izvrsavaju tokom punjenja.
Autor projekta,
Prof. dr Slavko Radosavljevic, dipl. ing.
Slavkoinventvgmail.com
381644928081

P

Dead1: Kinezi su poceli da prodaju J10A nama su odavno nudili ali J10B je bolji i ne znam ako neku downgrade verziju mogu da prodaju.
A ovo za dronove je odlicno jer bice transfer tehnologije , ja ne razumem zasto mi neradimo kao Kinezi kupimo recimo protivoklopnu raketu i onda napravimo kopiju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nebojsa na: Država donela odluku o proglašenju linija Kraljevo-Beč i Kraljevo-Solun za linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju

Nemogu da razumem ko ce da leti za Solun zasto ne uvedete liniju iz Ciriha pa ljudi moji znate vi koliko ima nasih radnika iz Pazara Raske rozaja Kraljeva Kragujevca Cacka I T D koi rade u Svajcarskoj i vi uvodite mrtve linije Pozdrav

17. Oct 2019.Pogledaj

Frutek na: tportal: Hrvatski MUP nabavlja nove bespilotne letelice

Ovo je mup a ne morh....promašena usporedba, ali ako te to veseli uživaj

17. Oct 2019.Pogledaj

Paqe na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

@Mig-29 President-S je izvozna oznaka za odgovarajucu verziju Vitebska.

17. Oct 2019.Pogledaj

Brad na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

Sputnikov sagornik tvrdi da ce se nabavljati 2-4 godisnje preneseno je i u samom tekstu ovde Izgred jel Srbija ima realne potrebe za iznad 12 Mi-17? Ili je to luksuz pored Mi-35M i H145M?

17. Oct 2019.Pogledaj

Brad na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

Sta ce nam realno naoruzani Mi-17, pogotovo pored Mi-35M? Za samozastitu 80 mm je previse. Aj da razumem da punu eskadrilu jurisnjaka necemo imati narednih 5 godina ali opremati skoro svaki sa NRZ jeste glupo. Mada treba ih drzati u slucaju da ih je lako skunuti PS jel neko zna zasto je President tolko skup?…

17. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend