Nova knjiga autora Borisa Ciglića „Zaboravljeni album“ donosi interesantne priče ali i do sada neviđene fotografije jednog od najpoznatijih lovaca iz Drugog svetskog rata.
Kroz dve priče o Harikenima baziranim na aerodromu Borongaj kod Zagreba i jednom interesantnom RAF-ovcu koji je pomogao formiranje jugoslovenske eskadrile, u „Zaboravljenom albumu“ videćete fascinantne fotografije parkiranih lovaca.
Knjigu „Zaboravljeni album“ možete naručiti preko ovog linka – www.tangosix.rs/ZaboravljeniAlbum
i
Znam da je Hurricane pravljen u Jugoslaviji po licenci, sta je to znacilo, da li su i motori pravljeni? Ako jesu odakle su stizali kvalitetni celici i da li je predratna Jugoslavija imala proizvodnju avionskog aluminijuma? Sta je sve pravljeno u domacim fabrikama a sta se na kraju uvozilo?
Milan Krstić
Ne znam ali po onome što sam čitao vojna industrija je u Kraljevini Jugoslaviji bila u nezadrživom naletu, a Hariken je bio samo prelazna faza. Pored dobro poznatog IK-3 u razvoju je bio i domaći avion bombarder. Vojska je bila u procesu motorizacije i domaća preduzeća su imala narudžbinu više hiljada kamiona Ford i Chevrollet koji su proizvođeni u Srbiji po licenci. Kraljevina Jugoslavija je pred rat pregovarala i sa Sovjetskim savezom o kupovini i proizvodnji njihovih tenkova (verovatno T-34). Vojska je uveliko nabavljala modernu artiljeriju a u planu je bilo otpočinjanje proizvodnje haubica 150mm. Mislim da je to bila ozbiljna vojska u odnosu na JNA ida Italija i Bugarska nisu imale nikakve šanse protiv nas u ono vreme.
Vlajko
Ozbiljnija od JNA? Ma dajte molim Vas. Upravo čitam knjigu gospodina Ciglića Bf 109 jugoslovenska priča, prvi deo. Bukvalno celo JKRV se već 6.4. raspalo, haos na sve strane, piloti igraju odbojku dok bombarderi ulaze iz Rumunije i Mađarske jer treba 15 minuta da im jave jer komunikacije nikakve. Drugu knjigu koju čitam Kraljevsko vazduhoplovstvo 1912-1945 Micevski/Miladinovic i pikanterije sa čuvenim đeneralom koji se švaleriše sa gospođom Rogožarski da bi mu ova ženu ubacila među akcionare fabrike aviona. Španska serija svima preporučujem
Milan Krstić
JKRV se raspalo pod naletom najveće svetske sile dok se JNA raspala sama od sebe zaboravivši razlog svog postojanja. Narod ih je 50 godina hranio a oni ni prstom nisu makli da odbrane SFRJ. Kraljevska vojska se sa teroristima obračunavala po kratkom postupku a JNA je čekala u kasarnama da bude deblokirana.
i
Sto se tice aluminijuma cinimi se kao da sam citao da je bilo planova da se proizvodi negde, mozda Mostar ali ako su bili planovi znaci nije se proizvodio u KJ. A sto se tice KJ ja mislim da je to bila neka varijanta danasnje Srbije sa svim svojim negativama.
BB
JNA je imala još veću silu protiv sebe, iako nisu odmah udarali vojno (pa se nije vojno moglo ni odgovoriti), pravili su velike probleme 20 godina prije nego što je došlo do vojnog udara. Šta misliš odakle osamdesetih da se formiraju navijačka društva? To je bio rasadnik čoporativnog razmišljanja i netrpeljivosti prema drugom taboru i sigurno nije krenuo sam od sebe, na kraju se (kad su ti klinci odrasli) samo pretočilo u vojna dejstva.
To je bilo nešto kao u srednjem vijeku dugogodišnja opsada gradova gdje ti malo po malo ruše sistem, a onda ti donesu „demokratiju“.
Ali slično je bilo i prije ’41 samo manje sofisticirano
Vlajko
Sve se slažem sa Vama ali nemojte gajiti iluzije da je VKJ bila išta bolja od JNA. Obe su bile vojske tigrovi od papira postavljene na trulim osnovama da brane zemlju Jugoslaviju koju su retki prihvatali kao svoju. I da je ostala kraljevina Jugoslavija bi se isto raspala pre ili kasnije.
fulcrum29
Poredjenje kraljevske vojske sa JNA je neumesno, kao i poređenje sa italijanima u to vreme koji su imali posle Nemačke možda čak i moderniju vojsku od Francuza. Kraljevska vojska se bazirala na ranom posleratnom ili ratnom naoružanju, odsustvo savremene artiljerije, protivtenkovskih topova pa i savremenih tenkova. Uporedite ličnu opremu jugoslovenskog vojnika i nemačkog. Jedino što je bilo koliko toliko moderno je upravo jugoslovensko kraljevsko ratno vazduhoplovstvo. Sto se tice proizvodnje, kraljevina je uvozila avionske motore.
Milan Krstić
Tvrdnja da je italijanska vojska bila možda modernija od francuske je smejurija. Francuska je na početku rata imala bolje tenkove i od Nemačke a kakve Italija nije imala nikad. Italijanska industrija je bila slaba a sva snaga Musolinijeve armije se pokazala u zimu 1940/41 kada su Grci opkolili 500,000 Italijana. Kako li bi Italijani tek prošli da su umesto Grčke napali Kraljevinu Jugoslaviju, zapravo Benito je to i hteo ali je italijanski genštab procenio KJ kao previše jaku. Pročitajte uzroke Aprilskog rata, nije sve baš kao u partizanskim lektirama.
Nenad
Vrlo zanimljiva knjiga.Zanima me kako bih mugao stupiti u kontakt sa autorom knjige?
Путиновац
Наравно да је Краљевина Југославија била далеко озбиљнија држава од СФРЈ. СФРЈ и ЈНА имају митски статус због пропаганде.
Краљевина Југославија је по лиценци производила модерне ваздухоплове. У свом арсеналу је имала најсавременије ловце и бомбардере. Кренула је у производњу сопственог ловца који је био на нивоу најбољих ловаца тог доба. ИК-3 не би био бољи од немачког БФ-109 и британског Спитфајера. Али је сигурно био бољи од америчких и совијетских ловаца!!! Нажалост рат је спречио развој авио индустрије. А колико су озбиљно радили показао је авион Икарус С-49 који је направљен после рата на основу сачуване техничке документације.
Са друге стране СФРЈ је за 45 год. постојања није направила ништа вредно помена!!! Они производе Јастреба у тренутку када американци већ имају авион 4 генерације!!!! И тај Јастреб је сиромашније копија Тандрџета који је уведен у употребу 1947 године! Дакле авио индустрија СФРЈ касни 30 година!!!!!!!!
Нису успели да направе суперсонични авион. Орао је промашај. Г-4 је промашај!
Оно што је вредело прављено је по лиценци.
Наши стручњаци су врхунски. Ту нема спорења. Али је систем био лош.
Полако долази време када ће се направити ваљани критички осврт на доба од 1945 до данас.
Vlajko
Није се распало 6 Априла. Пружило је херојски отпор и поред бруталне саботаже петоколонаша. Ловци су се борили против далеко надмоћнијег непријатеља. А бомбардери су чак бомбардовали непријатељске аеродроме у Аустрији, Бугарској, Мађарској…
Vlajko
Baš kao što su naši stručnjaci vrhunski i u svetu im nema ravnih i naši piloti najbolji na svetu jer su naši (istorija JATa puna CFIT udesa ali nekako i dalje najbolji na svetu) tako se i JKRV nije raspalo 6.4. Herojima slava (niko normalan ne spori bilo kog pilota iz aprilskog rata pa leteo on Bf 109 ili Fury), nama običnima mitovi i bajke…
Aleksa Radojičić
@Putinovac
RV i vazduhoplovna industrija jesu bli donekle ozbiljno razvijani,ali se sa svim tim veoma kasno krenulo(delom zbog Velike Depresije i krize koja je usledila), a i na kraju se pokazalo da je bilo veliko bacanje novca(zbog lošeg stanja u ostalim vidovima). Naprimer KoV je bila totalni raspad sistema, totalno zastarela i loše vođena i obučavana(prvi divizijski manevri u istoriji kraljevske vojske su održani tek 1939 godine). Vojska je bukvalno živela od stare slave, generali su bili koncentrisani na unutrašnje probleme. Retki su bili planovi za modernizaciju, a i ti malobrojni nikad nisu sprovedeni. Doktrina (ako je postojala) bila je jako zastarela. Jednostavno,Kraljevska vojska nebi mogla da se suprostavi Mađarima, a jadni Italijani su za tadašnju našu vojsku bili sila(jako ironično ako mene pitate).
Ono što treba shvatiti da su pogledi na međunarodnu situaciji bili različiti u vreme Kraljevine i u vreme SFRJ. Kraljevina je (po meni) pogrešno procenila svoju situaciju i što je još gore loše je odgovorila na tu lošu procenu. Džaba vama fabrike aviona, motora, kamiona, džaba vama Harriceni, Meseršmiti i druga čudesa tadašnje vazduhoplovne tehnologije, kada vi te vaše „prednosti“ nemože te da adekvatno upotrebite. Jednostavno svi ti uspesi naše vazduhoplovne industrije su pali u vodu pri prvom kontaktu sa protivnikom, jer su svi ostali sistemi odbrane bili zastareli i neadekvatno vođeni.
S druge strane SFRJ i JNA su pravilno procenili situaciju. Oni su shvatili(delom na osnovu iskustva iz DSR-a) da Jugoslavija se u konvencionalnom ratu nemože odbraniti od napada NATO-a ili VP-a. Samim tim, čemu bi onda služila ta vazduhoplovna industrija kada gerili avioni ne trebaju? Samim tim, logično je što vazduhoplovna industrija u SFRJ bila ograničena, a prostori i novac su dati onim granama vojne industrije koji su mogli podržati i opremiti JNA i TO u slučaju rata puškama, municijom, lakom artiljerijom, PO i PA sredstvima. Jednostavno, vazduhoplovna industrija nije bila prioritet na strategijskom nivou za JNA, te samim tim (po meni) nije forsirana.
Milan Krstić
@Aleksa
Ja i dalje ne mogu da se obuzmem utisku da ti veruješ da je Italija bila sila. Tu Italiju je i Bugarska mogla da potuče do nogu.
Aleksa Radojičić
@Milan Krstić
Ja ne mogu da verujem da ti ne znaš da pročitaš tekst. Ja sam rekao da je italijanska vojska bila sila za vojsku Kraljevine Jugoslavije. Bugari nisu mogli nikog da potuku do nogu 1941, možda su mogli da se nose sa drugima tek 1944.
ID
Zetska divizija je pokazala kako bi Italijani prošli da su sami krenuli.
Vermaht je tada bio kvantni skok u odnosu na sve armije.
Ne treba zaboraviti razmere izdaje i JV i u JNA.
Boža M
Upravo tako. Italijanska vojska je bila katastrofalno organizovana. Imali su toliko različitih kalibara za artiljeriju da je samo logistika bila košmar. Vojska im je bila slabo opremljena, a mornarica, gde su bili najjači, nije imala ni jednu veću pobedu. Mornarički diverzanti su uništili više britanskih brodova nego cela italijanska flota. Italijanska avijacija, poslata kao pomoć Nemcima u bici za Britaniju nije postigla nikakav uspeh. Sve vreme su Nemci čupali Italijani iz problema.