Prvom danu Konferencije o bezbednosti aerodroma (Airport Security Convention and Exibition – ASCE) u organizaciji Tango Six Eventsa, a pod generalnim sponzorstvom Aerodroma „Nikola Tesla“, prisustvovalo je više od 400 delegata iz sveta i regiona, među kojima su bili i predstavnici iz 100 kompanija vazduhoplovne i bezbednosne industrije.
Učesnici su tokom prvog dana trajanja konferencije imali priliku da obiđu više od 10 štandova gde su predstavnici pojedinih kompanija prezentovali neke od najsavremenijih bezbednosnih uređaja na aerodromima kao što su: specijalni termovizijski dronovi i kamere, 4k kamere, body skener, najnoviji skener za pregled prtljaga, skener za detekciju metala i druge.
Teme prvog dana ASCE-a bile su posvećene najaktuelnijim novostima i inovacijama u oblasti bezbednosti aerodroma, regulatornom okviru u cilju zaštite bezbednosti, kao i predstavljanju aktivnosti međunarodnih vazduhoplovnih i bezbednosnih kompanija. Program je obuhvatio 7 prezentacija i dve panel diskusije.
Uvodna obraćanja
Prva Konferencija o bezbednosti aerodroma u Beogradu otvorena je uvodnim izlaganjem osnivača i generalnog direktora Tango Six Grupe Petra Vojinovića, koji je poželeo dobrodošlicu prisutnima i napomenuo da je bezbednost na aerodromima jedan od najvažnijih segmenata u vazduhoplovstvu. Kako je istakao ideja za ovogodišnju konferenciju osmišljena je na prošlom Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope (SEAS) kada je obezbeđivanje aerodroma prepoznato kao ključna tema.
Nakon Vojinovića, prisutnima se obratio i generalni direktor aerodorma „Nikola Tesla“ Saša Vlaisavljević, koji je naglasio da brojnost prisutnih delegata govori o značaju pitanja obezbeđivanja aerodroma, a to je prema njegovim rečima prepoznao i beogradski aerodrom koji je od 2013. godine uložio više od 16 miliona evra u ovaj segment.
Paneli
Prvi dan ASCE-a obuhvatio je dve panel diskusije, od kojih se prva odnosila na investicije u obezbeđivanje aerodroma „Nikola Tesla“ dok je tokom druge predstavljen sistem bezbednosti avio-kompanija u državi Izrael.
Na prvom panelu govorili su izvršni direktor „Nikole Tesle“ Raša Ristivojević, direktor bezbednosti aerodroma Vladimir Mićić, kao i glavni u IT sektoru aerodroma Marko Marković. Moderator razgovora bio je Petar Vojinović.
Ristivojević je tokom razgovora naglasio da je bezbednost najvažniji segment vazduhoplovstva i da se u njegovo funkcionisanje mora ulagati:
– Na aerodromu smo posebnu pažnju usmerili na funkcionalni deo aerodroma gde smo najpre uredili prilaze i okolne puteve ka njemu kako bi bezbednost bila podignuta i na nivou njegovog prilaska. Takođe, tokom zime praktikujemo i prskanje aviona posebnim hemijskim sredstvima radi prevencije zaleđivanja, što je za bezbednost letenja takođe važno. –
Vladimir Mićić posebno se osvrnuo na novu opremu u cilju bezbednosti putnika među kojima je posebno važna ona za pregled predatog prtljaga u „Standardu 3“:
– Pored fotografije koja se dobija prilikom prolaza kroz rendgen, sada imamo i mogućnost 3D snimka putem kojeg se mogu videti stvari u prtljagu i primetiti ukoliko ima zabranjenih sredstava.
Takođe, jedna od najvažnijih oprema u sektoru obezbeđivanja beogradskog aerodroma je i body skener koji će ubrzati proces kretanja putnika na aerodromu jer će isključiti druge vrste kontrolisanja kada putnik jednom bude skeniran.
U smislu bezbednosti, važno je napomenuti i da smo prošli sve ECAC inspekcije kao i inspekcije američke Agencije za bezbednost saobraćaja (TSA), koje su doprinele otvaranju direktne linije iz Beograda ka Njujorku. –
Na sledećem panelu posvećenom sistemu bezbednosti izraelskih avio-kompanija govorili su Eytan Assido iz kompanije El Al Airliness i menadžer obezbeđivanja za Sofiju i region Eyal Rivikin.
Nakon kratkog filma o bezbednosti u izraelskim avionima i radu El Al kompanije, prisutnima se obratio Eytan Assido, koji je ukazao na značaj ljudskog faktora u obezbeđivanju:
– Primetili smo da kada su u pitanju dosadašnji napadi u izraelskim avionima, napadač najčešće nije imao kontakta sa osobljem aerodroma već je pokušavao da iskoristi nekog od putnika i da preko njega postavi eksplozivnu napravu. –
Eyal Rivikin napomenuo je da je najbitnije usaglasiti bezbednosnu kontrolu i postupke avio-kompanije i samog aerodroma jer se time povećava nivo bezbednosti i u avionu, ali i na samom aerodromu:
– Obuka osoblja igra veoma važnu ulogu u obezbeđivanju letenja te se oni obučavaju za svaku vrstu događaja. Kada su u pitanju potencijalni napadači, glavni cilj je da razmišljamo kao oni i da predvidimo njihovo ponašanje u određenim situacijama što nam omogućava da posmatramo bezbednost iz više uglova. –
Prezentacije
Prva u nizu prezentacija ticala se domaćeg i međunarodnog regulatornog okvira u obezbeđivanju aerodroma. O ovoj temi je ispred Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije govorio inspektor za bezbednost u vazduhoplovstvu Nebojša Stanojević:
– Najznačajniji međunarodni dokumenti koji definišu standarde i preporučenu praksu u oblasti obezbeđivanja aerodroma jesu dokumenti Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO) i to: ICAO Annex 17- Security, ICAO Document 8973- Aviation Security Manual, ICAO Global Aviation Security Plan i drugi. Kada govorimo o domaćem nivou donesen je Zakon o vazdušnom saobraćaju kao i Nacionalni program za obezbeđivanje vazduhoplovstva.
Ono što je trenutno najveći izazov u obezbeđivanju aerodroma jeste povećana upotreba bespilotnih letelica, koje je teško kontrolisati, a koje se mogu neograničeno kupovati i to po relativno niskoj ceni. Radi uređivanja ove oblasti Direktorat je doneo poseban Pravilnik o bespilotnim letelicama. –
Stanojević se posebno osvrnuo na sve veći značaj PNR sistema (Passenger Name Record System) i API sistema (Advance Passenger Information System) koji podrazumevaju obavezu dostavljanja odgovarajućih ličnih informacija putnika pre nego što uopšte dođe do poletanja vazduhoplova.
Sledeće izlaganje bilo je posvećeno uopšteno bezbednosti aerodroma, a o tome je govorio generalni direktor Aerodroma Brač Tonči Peović, koji je podsetio da je politika bezbednosti često dovođena u pitanje, o čemu svedoče tragična dešavanja na aerodromima:
– Kada govorimo o bezbednosti, potrebno je da se mere opreza jednako sprovode i od strane kontrole putnika na aerodromu i od strane kontrole aviona pre početka leta. Vazduhoplovna bezbednost treba imati u vidu tri opasnosti: opasnosti tokom leta, opasnosti na aerodromima i opasnosti koje proizilaze iz sistema navigacije.
Opasnosti tokom leta odnose se na opasnosti preuzimanja kontrole upravljanja avionom i opasnosti od rušenja aviona ljudskom aktivnošću ili otkazivanjem sistema. Dok se opasnosti na aerodromima odnose na ugrožavanje ljudi i opreme, ugrožavanje mogućnosti leta i ugrožavanje aviona na zemlji. –
Primena veštačke inteligencije u obezbeđivanju aerodroma
Nakon izlaganja generalnog direktora Aerodroma Brač, usledila je prezentacija menadžera tržišta odeljenja za civilno vazduhoplovstvo kompanije Nuchtech David Liua, koji je predstavio rad kompanije i njene tehnološke inovacije u vidu x-ray skenera, millimeter-wave body skenera, posebnih spektrometara i drugih uređaja. Liu se tokom svog govora pre svega usresredio na sisteme bezbednosti unutar, ali i izvan aerodroma:
– Kada govorimo o proveravanju na samim aerodromima, naša firma razvila je posebne sisteme za inspekciju ljudskih tela, zatim sisteme za proveru prtljaga, kao i posebne monitore za radioaktivne supstance, eksplozive i narkotike.
Posebnu pažnju posvećujemo i proveri izvan prostorija aerodroma, a koja se pre svega odnosi na skeniranje vozila ispred aerodroma, skeniranje kargo pošiljki i generalno skeniranje javnog prostora i ponašanja ljudi. –
Ono na čemu će kompanija insistirati u budućnosti jeste sve učestalija primena veštačke inteligencije u upravljanju skenerima za bezbednosnu proveru, ističe Liu i dodaje:
– Napravili smo i istraživanje gde smo upoređivali ljudske operatere i operatere veštačke inteligencije u detektovanju različitih pretnji na uzorku od 300 torbi. Ustanovili smo da je preciznost detektovanja pretnje kod visoko obučenih ljudskih operatera 97.16% dok je kod onih kojima automatizovano upravlja mašina 94.51% , ali i da je za pregled ljudskim operaterima trebalo 32.7 sekundi, dok je mašini trebalo 0.7 sekundi.
Ovo pokazuje da veštačka inteligencija neće zameniti čoveka, ali će mu biti važna dopuna, pogotovo kada je reč o brzini skeniranja i detektovanju potencijalnih pretnji. –
Jedan od učesnika konferencije bila je i kompanija Securitas Transport Aviation Services , koja je prisutna na više od 110 evropskih aerodroma u više od 19 različitih evropskih država. O sistemu bezbednosti na aerodromima ove kompanije govorio je potpredsednik za razvijanje biznisa kompanije Johan Gordts, koji se pre svega fokusirao na bezbednost putnika:
– Naš cilj je da skrining učinimo prijatnijim za putnike. I sami smo svesni koliko stresno može biti prolaženje putnika kroz aerodrom, te je naš cilj da pojednostavimo ovaj proces, ali da bezbednost i dalje bude na visokom nivou.
Neke od usluga Transport Aviation Servicesa uključuju skrining putnika i prtljaga, zatim cargo skeniranje i obezbeđivanje kontrole pristupa, kontrole perimetra, održavanje aerodromske tehnologije, usluge vatrogasne službe, treninge iz oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i drugo. –
Sajber sekjuriti
Prvi dan ASCE-a 2018 zatvoren je predavanjem osnivača i generalnog direktora kompanije AST Vladana Todorovića i osnivača kompanije Oktacron Luke Vasića, koji su govorili o korišćenju ASPEN platforme za sajber bezbednost, analitiku i forenziku.
Kako je naglasio Vasić, ova platforma sposobna je da procesira sve informacije spolja i iznutra i da za manje od 10 milisekundi prepozna potencijalne opasnosti i reaguje:
– ASPEN funkcioniše tako što skuplja logove svih IT izvora nekog sistema (računara, lap topova, servera, fajlova) na jednom mestu. Potom te sirove podatke pretvara u obrađene informacije nad kojima primenjuje korelaciona pravila te obaveštava sistem o tome koji od tih događaja je potencijano incident, a zatim na njega može i da odreaguje. –
Jedan od osnivača ASPEN-a Vladan Todorović naglasio je da su aerodromi vrlo interesantna meta jer pored spoljnih napada na neke važne servere, postoje i mnogi unutrašnji napadi usmereni na putnike aerodroma:
– Uočio sam mnoge manjkavosti sistema na aerodromima. Na primer, na svakom aerodromu postoje javne WI-Fi mreže preko kojih možemo doći do drugih putnika koji putuju. Takođe, u VIP ložama postoje i laptopovi na koje je moguće putem USB-a ostaviti kod u računaru koji će napadaču slati sve lozinke i informacije koje se tu unesu.
Posebne prednosti ASPEN platforme su što ona omogućava razvoj posebnih zamki , vizuelnu rekonstrukciju kao i proveru podataka sa preko 80 različitih antivirusa. Nijedan postojeći monitoring sistem nema ovakve mogućnosti. –