BEG airport status
[ILA 2018] Erbas Helikopters i Šibel uspešno demonstrirali kontrolu bespilotne letelice iz helikoptera H145M Interesantna opcija za vojnu verziju Erbasovog helikoptera

[ILA 2018] Erbas Helikopters i Šibel uspešno demonstrirali kontrolu bespilotne letelice iz helikoptera H145M

Erbas Helikopters i Šibel (Schiebel) su u programu MUM-T (Manned-Unmanned Teaming) testirali sposobnosti zajedničke upotrebe helikoptera H145M i bespilotnog vazduhoplovnog sistema CAMCOPTER S-100, čime su postali prvi evropski proizvođači helikoptera koji su pokazali ovu tehnologiju s najvišim stepenom interoperabilnosti (LOI°5).

Kompanije su provele opitne letove uz podršku austrijske agencije za naoružanje i odbrambenu tehnologiju. Dva vazduhoplova su zajednički letela različite scenarije uključujući i otkrivanje objekata skrivenih na mestima koja nisu dostupna običnim helikopterima. Bespilotnim sistemom S-100 je pilotirao operater koji je sedeo u helikopteru. Tokom letova, pilot je takođe privremeno prepuštao kontrolu zemaljskoj kontrolnoj stanici kako bi se simulirao povratak helikoptera s posadom na punjenje goriva.

Sistem će kao opcija biti raspoloživ za celokupnu gamu Erbas helikoptera

Ispitivanja koja su sproveli Erbas Helikopters i Šibel su zatim testirana na nivou programa MUM-T LOI 5. Ovo omogućuje platformi s posadom punu kontrolu nad bespilotnim sistemom, uključujući poletanje i sletanje. LOI 1, najniži nivo, je indirektan prijem i/ili prenos podataka dobijenih od senzora koji su preneseni s bespilotnog sistema na vazduhoplov s posadom.

– Manned-Unmanned Teaming umnožava mogućnosti oba sistema – izjavio je program menadžer komanije Erbas Helikopters Mark R. Henning.

– Mali bespilotni sistemi s vertikalnim poletanjem i sletanjem mogu, na primer, da lete oko prepreka kao što su drveće i objekti, bliže nego što bi to mogli helikopteri. Oni su sposobni da istraže nepoznatu teritoriju i dostave informacije posadi helikoptera koja operiše na sigurnom položaju i koja potom može da uskoči s superiornim mogućnostima helikoptera, dobivši jasnu sliku situacije od bespilotnog sistema. Naš vazduhoplovni MUM-T sistem upravljanja postaće veoma atraktivna odlika za naš kompletan asortiman proizvoda, uključujući helikoptere NH90, NFH, Tiger zajedno s H145 jer omogućuje izuzetno vredne operativne sposobnosti. MUM-T se može primeniti na bilo koju vrstu helikoptera i može da uzajamno delovati sa svim tipovima bespilotnih sistema, naročito s novim sistemom VSR 700 kompanije Erbas Helikopters – pojasnio je Mark R. Henning.

U okviru testiranja, izazovi interferencije prilikom razmene podataka, elektromagnetska kompatibilnost bespilotnog sistema i helikoptera kao i integracija kompletnog sistema planiranja misije bespilotne letelice i njenog kontrolnog sistema u arhitekturu helikoptera su uspešno rešeni. Sisteme planiranja zadataka i kontrole obezbedila je kompanija Schiebel. Sledeći korak biće optimizacija interfejsa čovek-mašina koja će biti bazirana na temeljnoj analizi radnog opterećenja posade koristeći rezultate opitnih letova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pr

Odlična stvar!
Kad je gusto na terenu pošalješ dron, pa ako neko i treba da dobije po nosu bolje on nego helić sa posadom… odnosno značajno povećava šansu preživljavanja a dobro je i za navođenje ubojnih sredstava na prethodno snimljeno.
Jedino što je dron malo glomazniji, bila bi dobra fora kada bi napravili varijantu koja može da se lansira sa samog helikoptera, a ovaj kako sam zaključio kreće za zemlje.
Nadam se da će i srpski helići (jedan, dva primerka) jednog dana implementirati ovu tehniku, ali otom potom da dočekamo mi prvo heliće.
Nemci su imali bespilotne mini-heliće za izviđanje akvatorije na nekim podmornicama još u IIWW, ako me Viasat History nije slagao.

Odgovori
om

Kiowa strateški nije u HV niti zamišljena da se namješta pa da ju pračkom skidaju, što bi bilo lako moguće. Helić u realnom vremenu daje koordinate pzh-2000 koji udara iz daljine po protivniku uz potrebitu korekciju vatre iz zraka. Isto tako vodi raketu do cilja koja
ispaljena sa drugog helića dok su oba van domašaja neprijateljskog
djelovanja. Upravo su prije nekog vremena simulirane takove akcije u paru. Još će puno vremena proći dok ne dođu dronovi.
Kiowe imaju svoje mjesto u HRZ sa svojom sofi opremom djelujući
pod okriljem noći. Ponovo kažem dobar potez MORH-a

Ch

Sjajna stvar, pitao sam se ranije zašto se ovako nešto ne napravi jer mnogo može pomoći u situacijama search&rescue ali i u vojnim akcijama. Ovo otvara sada širok spektar drugih mogućnosti i funkcija drona. Slažem se sa prethodnim komentarom da bi bilo dobro da je manje težine i da se može lansirati sa helikoptera. Neke opcije naoružanja drona bi bilo takođe zanimljivo videti.

Odgovori
Ed

Ovo je super mogucnost i to je smjer kojim ce ici borbena avijacija. Planovi za razvoj nove generacije vojnih letjelica ukljucuju i mogucnosti upravljanja grupom od nekoliko BPL istovremeno od strane letjelice s pilotom.
Stvar nije nova, vec se neko vrijeme koristi na vojnim helikopterima. Mogucnosti upravljanja BPL su imali i OH-58F, a danas je to standardna mogucnost na AH-64E koji moze preuzeti potpunu kontrolu nad raznim modelima BPL-ova ukljucujuci i naoruzane MQ-1C.

Mr

Negdje sam procitao da na terenu u pravim akcijama zale sto kajowe su zamjenjene dronovima bilo da su upravljane sa 64-ke ili iz kontejnera!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drazo1 na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

03. Dec 2024.Pogledaj

KK na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Goran Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom? Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom…

03. Dec 2024.Pogledaj

Sima Kosmos iz dalekog svemira na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione…

03. Dec 2024.Pogledaj

Milki na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

03. Dec 2024.Pogledaj

dado na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr…

03. Dec 2024.Pogledaj