Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024

Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024
[REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a
Treći H145M za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije po prvom sletanju na srpsko tlo. Nakon formalnosti vezanih za regulisanje plovidbenosti i prihvatnih testiranja dva mitraljeza M84 iznad Nikinaca nosiće registraciju YU-ICE / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a

Isporuka trećeg Erbasovog H145M Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije bila je odličan povod da vidimo kako je leteti u helikopteru, retka prilika da napravimo detaljniju reportažu tokom letačkih operacija jedinice, saznamo i vidimo neke nove i interesantne detalje novih srpskih civilnih helikoptera vojnog pedigrea.

Najbitnija informacija na početku. Zašto YU-ICE? Šta znači „ICE“?

Kao što smo već prvi analizirali, Helikopterska jedinica MUP-a imala je želju da svoje letelice kroz registraciju vazduhoplova označi prema opštoj nameni. Kako su rekli za Tango Six, Direktorat civilnog vazduhoplovstva im je izašao u susret rekavši da Policija ne mora u ovom slučaju da prati „Hotel“ pravilo registra vazduhoplova (radi logičnije kategorizacije svi helikopteri u YU registru počinju sa „H“). Tako je helikopter za medicinski transport dobio „-MED“, verzija za traganje i spasavanje „- SAR“, dok će „-MUP“ (stiže u prvim mesecima iduće godine) biti oznaka helikoptera namenjenog za „opšte“ policijske operacije, bez specifične uloge.

Trebalo je zatim imenovati četvrti helikopter koji će jedini služiti isključivo (sve druge letelice mogu menjati modularnu opremu između sebe) za borbene misije Žandarmerije i intervencije SAJ-a. Pripadnici Helikopterske jedinice došli su na ideju da ga, imajući u obzir dva mitraljeza M84 koji služe vatrenoj podršci, krste „ICE“ – skraćenicom od (I)n (C)ase of (E)mergency. Doleće kad zagusti.

Pogledajte našu video reportažu kako je izgledao doček YU-ICE u vazduhu pred Beogradom:

Formacija za dobrodošlicu

YU-SAR sa FLIR Star Safire 380HDc kućištem i TrakkaBeam A800 reflektorom na skijama / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Pripreme za poletanje, camera ship za današnje snimanje YU-HEC vidljiv u daljini / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
VIP raspored sedenja. Svi policijski helikopteri imaju klimu koja radi savršeno / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ček lista na stalku sa opcijama osvetljenja za normalne i night vision operacije. Svi MUP-ovi helikopteri imaju night vision kompatibilno osvetljenje unutar kokpita / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Treći helikopter YU-ICE stigao je u ponedeljak 29. jula. Taj dan bio je jedan od interesantnijih za Helikoptersku jedinicu. Pre podne, pre dolaska letelice namenjene borbenim timovima Žandarmerije, YU-MED je dobio svoju prvu zvaničnu misiju VIP prevoza. Predsednik Vučić je u njemu leteo do Niša na promociju donacije oklopno-izviđačkih vozila pristiglih iz Rusije. Medicinski kit (nosila, defibrilator, EKG i dva sedišta za medicinskog tehničara i lekara) lako se skida i na šine na podu  pričvršćuju se sedišta koja su sigurno nešto najudobnije što se može naći u domaćim helikopterima (ako izuzmemo neprevaziđene fotelje u YU-HEG).

Plan je bio da YU-SAR i YU-MED sačekaju YU-ICE u vazduhu i da Tango Six iz „Hotel Echo Charlie“ Gazele snimi formaciju tri nova H145M.

YU-SAR fotografisan iz YU-MED nakon poletanja sa „Nikole Tesle“. Komandant Helikopterske jedinice Nenad Nedić prepoznatljiv na desnom sedištu pogledom prati YU-MED. Pravilo formacijskog letenja kaže da kada se leti u paru ne gledaš napred nego u letelicu koju pratiš. Svi policijski helikopteri imaju zatamnjena stakla / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ponedeljak je bio interesantan i po tome što je u širem reonu Beograda baš u vreme dolaska YU-ICE (sa privremenom Erbas registracijom D-HADR) bilo nekoliko olujnih oblaka i pristune ali ne ekstremne konvektivne aktivnosti. Vremena dočeka i čekanja bila su isplanirana ali je kretanje CB-va bilo nepredvidivo.

Ubrzo nakon poletanja meteo situacija je počela da se komplikuje. YU-ICE je zbog nje takođe kasnio pa su dva Erbasa i Gazela sleteli na livadu nedaleko od termoelektrane „Nikola Tesla“ Tesla kod Obrenovca.

Predah na livadi nedaleko od termoelektrane. Autonomija leta MUP-ovih H145M iznosi 2 sata i 40 minuta sa rezervom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Izbegavanje CB ćelija i praćenje njihovog kretanja uz pomoć radara i preglednog prikazivača / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Pauza na livadi bila je prilika da nam piloti pokažu interesantne detalje Erbasovog Helionix sistema avionike koji je standardan za sve srpske H145M.

Deo demonstracije pokretne mape možete pogledati na našem Instagram nalogu.

Kao što smo već pisali, za razliku od RV i PVO gde samo „14502“ ima jedan, sva četiri MUP-ova helikoptera imaće Bendix King RDR 2000 meteo radar.

Svi policijski helikopteri opremljeni su „crnim kutijama“ odnosno registratorima parametara leta i audio komunikacije. Sve letelice su takođe opremljene HUMS sistemom (Health and Usage Monitoring System) koji konstantno snima status svih kritičnih sistema helikoptera radi ranog otkrivanja defekata ili kvarova. Kada se problem na ovaj način prepozna u nastanku održavanje (Helikopterska jedinca ima svoju organizaciju za održavanje letelica) može preduprediti kvar koji se može odraziti na operativnu raspoloživost. Podaci se pohranjuju na PCMCIA karticu a procedura u Helikopterskoj jedinici MUP-a biće da se skidaju na svakih sedam dana i analiziraju. Ovakav koncept preventivnog održavanja biće ključan za ispunjavanje Erbasove reklamirane operativne raspoloživosti helikoptera veće od 95%.

YU-SAR je prvi let sa YU tablama imao u ponedeljak, YU-MED prošllog petka / Foto: Petat Vojinović, Tango Six

Kao što smo već pisali, YU-SAR je opremljen FLIR-ovim Star Safire setom koji se može prebacivati sa helikoptera na helikopter i koji, za razliku od opcije koju je uzelo RV i PVO, ima zaseban veći veći ekran u okviru konzole za posebnog operatera koja se nalazi u zadnjem delu letelice. Cela FLIR konzola se poput medicinske opreme takođe može prebacivati iz helikoptera u helikopter.

YU-SAR jedini ima takozvani „Direction Finder“, uređaj koji registruje ELT frekvencije i određuje relativni pravac emitera koji će obično doći od letelice koja se jače udarila o tlo odnosno doživela nezgodu. Helikopterska jedinica ove uređaje već ima na YU-HCZ i YU-HCA Belovima.

Svi policijski helikopteri takođe imaju i TV kameru koja se nalazi na donjem delu repnog rotora i uperena je u dvokrilna vrata na zadnjem delu letelice / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nakon pauze radi izbegavanja meteo rizika i sinhronizacije dočeka, YU-ICE se pridružio formaciji negde kod SUBOT pointa (Subotište).

Piloti jedinice na čelu sa komandantom Nenadom Nedićem bez ikakvih problema održavali su savršenu formaciju za potrebe našeg snimanja i fotografisanja. YU-ICE je letela mešovita srpsko-Erbas posada budući da je helikopter i dalje formalno vlasništvo evropskog proizvođača. Za nekoliko dana mu na vojnom poligonu Nikinci predstoji testiranje domaćih mitraljeza kao poslednje faze prihvata letelice od strane MUP-a kada će mu se skinuti D- nalepnica i Nemačka zastava.

YU-ICE u prednjem delu putničke kabine ima držače za dva mitraljeza i šest sedišta u zadnjem delu kabine kao u borbenim RV i PVO primercima. „ICE“ takođe jedini ima „pancirna sedišta“ namenjena zaštiti od malokalibarske municije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Držače za mitraljeze moguće je odšrafiti i skinuti. Sva modularna oprema (mitraljezi, sedišta, medicinska oprema, konzola za FLIR operatera)  pričvršćuje se za četiri šine koje idu duž cele kabine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
„In Case of Emergency“ prvi dan kod kuće / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Konzola za operatera FLIR Star Safire 380HDc sistema se takođe može prebacivati u druge helikoptere po potrebi. Formacijski, FLIR će se nalaziti na YU-SAR / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
YU-MED nakon skidanja sedišta. Jasno su vidljive četiri šine na kojima se postavlja modularna oprema / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
YU-MED sa svojom standardnom opremom za medicinski prevoz već stabilizovanih pacijenata. Kupljeni medicinski kit između ostalog sadrži: dve ležaljke, dva sedišta za tehničara i lekara, uređaj za praćenje životnih funkcija, defibrilator, infuzioni sistem, kiseoničku bocu, uređaj za merenje nivoa šećera u krvi, dve torbe sa drugom neophodnom medicinskom opremom, opremu za imobilizaciju vrata / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Hangarisanje nakon napornog letačkog dana. O „Apoteci“ se brine i tako što se stavljaju podloge kako skije ne bi oštetile anti static pod / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
…dok u drugom delu hangara više bukvalno nema mesta za helikoptere / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

al

Odlicna reportaza, doduse, nista manje nisam ni ocekivao od Vas! Naklon do poda!

Odgovori
Co

Nije mi jasno samo zasto su kupili tako „gole“ helikoptere.. Valjda je cela poenta modularnosti upravo ta oprema.. Zar ne bi imalo vise smisla uzeti istu dodatnu opremu za sva cetiri helikoptera, znaci flir, termpvizijske kamere, vitlo, itd…Ako ne onda makar medicinsku(ista koju koriste nemci u svojim helikopterima recimo) ako nista drugo..
Ovaj ICE-MED nema nista unutra bukvalno osim lezaljke.. -.-

Odgovori
Pe

Naravno da nije tačno da YU-MED nema „bukvalno“ ništa osim ležaljke.

Kao što smo već pisali, medicinski kit obuhvata:

– Dve ležaljke
– Dva sedišta za tehničara i lekara
– Uređaj za praćenje životnih funkcija
– Defibrilator
– Infuzioni sistem
– Kiseoničku bocu
– Uređaj za merenje nivoa šećera u krvi
– Dve torbe sa drugom neophodnom medicinskom opremom
– Oprema za imobilizaciju vrata.

Dakle „bukvalno“ sve što je potrebno za prevoz stabilizovanih pacijenata.

mi

Ovo što je Petar nabrojao je i standardna oprema svih vozila Hitne pomoći kod nas, a i u svetu. Sve ostale medicinske procedure oko reanimacije i Basic_Life_Support se izvode u stacionarnim uslovima, dakle NE na terenu.

Đ

Sramota Petre Vojinoviću! Ja sam jedan od osnivača Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja. Znam kako je DOS zahebao oko nabavke MED helikoptera ali ovo nema blage veze sa sličnim reskju/med helikopterima obalske straže SAD i Kanade. Ovo je multifunkcionalni helikopter sa dve torbe I SRAMOTA JE ŠTA PIŠEŠ. Razumem da moraš. I prošla i ova vlast je ZAKLJUČALA medicinski motocikl Hitne pomoći iz samo njima znanih razloga , dok ih Slovenija ima 10 na 2 miliona stanovnika!!! Pazi i motocikl ima DVE TORBE!!! Uživaj u video prilogu: https://www.youtube.com/watch?v=9k8l7qNP6UM

Đ

Da budem sasvim jasan! Nabavka helikoptera H-145 je verovatno jedna od najboljih kupovina opreme za policiju i žandarmeriju u poslednjih 19 godina. Fali nam bar jedan helikopter za vartogasce-spasioce koji imaju specijalne makaze i drugu opremu za sečenje automobila zato što se dešava da po pola sata na zagušenoj Ibarskoj magistrali ne mogu kamionima da se probiju do mesta udesa. A vozač i putnici u najtežim mukama na očaj svih prisutnih umiru!!! Dakle, u tu opremu spada agregat, hidraulične makaze i još mnogo toga, a to bi sa tri vatrogasca-SPASIOCA (imaju specijalnu obuku) moglo mnogo brže da se transportuje helikopterom. Baš sadejstvo vatrogasaca-spasilaca i Hitne pomoći spašava živote a ključna je brzina njihove reakcije. Predlažem da se jedna „Super puma“ osposobi za MED po najzahtevnijim američkim standardima reskju službe, a ne sa dve torbe i aparatom za kiseonik! Koliko je nama, koji se preko dve decenije borimo za spašavanje života u drumskom saobraćaju bitna brzina reakcije i obučenost službi nije potrebno naglašavati. POGLEDAJTE KOLIKE SU RAZMERE STRADANJA NA PUTEVIMA SRBIJE, PA ĆE VAM BITI JASNO ZAŠTO VRIŠTIMO. SINOĆ OBJAVLJEN VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=UB1IM1VYDE8

Al

ICE je ocigledno zbog „hladjenja glava“ terorista. Svaka cast momci i da vas posluzi sreca za jos ovakvih iskustava

Odgovori
Me

Odlican helikopter za policiju za sve uloge osim jurisnih zadataka! Bilo bi pametno nabaviti jos 10 komada! Piloti i u MUP i VS su napravili ogroman tehnoloski skok posle toliko godina stagniranja….

Odgovori
an

Lep snimak, lep tekst i lepi helikopteri, ali zašto se leti bez kaciga? Nije preteklo para za iste?

Odgovori
12

Odlična reportaža, vidi se autorov „potpis“.

Sad, ono što mene zanima je ovaj sistem označavanja. Ajde da uzmem kao olakšavajuću okolnost to da su ovo novi helikopteri MUP-a, ali zašto su baš izabrane jedinstvene oznake -MED, -SAR, -MUP, i ova bezvezna oznaka -ICE? Po mom mišljenju se pravi nekakva insinuacija kao da se neće ubuduće nabavljati helikopteri za MUP. Bolje rešenje je bilo da se napravi specijalan sistem označavanja (npr. M za medicinske potrebe, S ili R za traganje i sapsavanje, itd.)

Odgovori
ve

Svakako je potrebno jos ovih helikoptera,jos po jedan u varijanti za med,sar,mup a za borbene zadatke jos nahmanje tri ice.Preci na samo jedan tip u policiji to je rjesenje.Da li policijski helikopter wmije da bude naouruzan sa necim jacim od mitraljeza 7,62 mm?

12

vesko, upravo na to i ide ta insinuacija. Postoje potrebe za još H145 helikoptera, a pošto postoje razne varijante, bolje da odmah ustanovimo sistem označavanja, da bude lakše za buduće registracije.

Što se tvog pitanja tiče, mislim da ne. Policija nema potrebe za većim kalibrom dugih cevi od 7.62mm. Možda koriste 12.7mm specijalne jedinice MUPa, ali za opštu namenu nisam siguran.

ve

Po meni bi helikopter koji koristi mitraljez trebao da ima i balisticku zastitu makar od kalibra 7.62 mm

С

Па ако је медицински на српском YU-MED, што је логично, онда су и могли и овом што ,,долеће кад загусти,, да му дају YU-DKG ,или шта, за англосанксонце су писали такву скраћеницу, а не за домаћи народ.
Репортажа је супер.
@Petar Vojinovic
Naravno da nije tačno da YU-MED nema „bukvalno“ ništa osim ležaljke.
Kao što smo već pisali, medicinski kit obuhvata: …
Значи ипак стандарно,то што има и свако возило хитне помоћи, ништа посебно!, а још како има све и свашта за опремање таквих хеликоптера. Али добро, боље и тако него ништа.

Odgovori
Ai

Sta nije jasno u recenici „Helikopter za prevoz stabilizovanih pacijenata“ ?

Cr

Pa šta treba da još da dodaju u njega, operacionu salu sa robotima za mikrohirurške operacije na otvorenom srcu da bi Srbin napokon bio zadovoljan i prestao da zakera?

Al

@Crni
Hahahahhahaha. Ništa manje ne bih očekivao :)

mi

„Prevoz stabilizovanih pacijenata“ znači upravo to – prevozi se pacijent za koga se proceni da je sposoban da preživi transport. Prethodno se obradi i stabilizuje od ekipe na zemlji (ako ista postoji a u principu skoro uvek postoji). U suprotnom ne radi se o rasipanju resursa, naravno da niko tako (čak ni u totalnom ratu) ne razmišlja; više vredi svačiji život nego gorivo za helikopter; već naprosto o činjenici da svaki transport predstavlja za pacijenta veliku traumu i u suštini rizik. Primera radi, zamislite kako i minimalne G sile i vibracije utiču na traumatizovanog pacijenta koji je krvario npr i njegovu hemodinamski nestabilnu cirkulaciju koja jedva obavlja svoju funkciju u ležećem položaju i apsolutnom mirovanju? To je vrlo često stanje delikatne ravnoteže koju može da naruši svaka nepotrebna manipulacija, čak i prebacivanje sa jednih na druga nosila.
Poenta medicinskog helikoptera je da iz Niša na VMA preveze pacijenta tri ili više puta brže nego klasičnim sanitetom pod rotacijama i ništa više ni manje od toga. Ili sa planine u najbliži medicinski centar. I za tu ulogu su ovi helikopteri naprosto odlično opremljeni – Mi8 je oduvek bio overkill za tako nešto… Da je samo sreća da smo ovo dobili ranije.

Na

sve je super, samo zasto oznaka YU, da li i letelice ostalih YU republika nose ovu oznaku, ranije nisam obracao paznju

poz

Odgovori
12

Dva razloga, naredniče. Prvi, nasledili smo ga. Drugi, možda će biti teško dobiti oznaku koja bi jasno označavala Srbiju. Ostali su se odrekli YU oznake, ali zato nemaju oznake da su iz tih država (BiH – T9 ili E7, Hrvatska – 9A, Sev. Makedonija – Z3, Crna Gora – 4O, Slovenija – S5)

Al

@Narednik
Mi ne bismo dobili ni SR ni RS ili bilo šta drugo što liči na Srbiju. Osim toga, ovo YU čuva tradiciju na neki način.

LS

Ako bi se odrekla YU, Srbija bi verovatno bila T6 – Tango Six????
Siguran sam da Petar ima nekoga u Montrealu ko bi to mogao da izdejstvuje…

Ni

@Narednik
Odustajanjem od YU oznake ne bi se dobila SRB niti SR oznaka jer to nije stvar izbora, zelje. Dobili bi neku oznaku koja ne znaci nista ( Crnoj Gori dodeljen kod 4O, Hrvatskoj 9A, Bugarskoj LZ, Svajcarskoj HB, Rumuniji YR itd.).
I ono najvaznije promenom YU oznake, izgubili bi sve slotove za sletanja i poletanja na glavnim aerodromima po Evropi i svetu, a to je nesto najvrednije sto nas avioprevoznik ima.

Da

Naredniče podržavam te. I ja sam Za da se ukine oznaka YU.

Zn

@Dado

A jel ste spremni da platite i cenu ukidanja oznake YU?

BB

LSBL

bravo, moj naklon do poda … :-)

JA

Auuuuu… Kakva katastrofa za logistiku. Da li neko vidi da velika većina zemalja smanjuje broj tipova vazduhoplova. Mi „genijalci“ povećavamo, i VS i MUP. Mišljenja sam da to nije dobro. Trenutno nabavljamo heliose, što je dobro ali ih treba unificirati ili smanjiti na neki razuman broj tipova jer smo suviše mala zemlja sa slabašnom ekonomijom koja će to teško izdržati. Već postoje problemi sa nabavkom guma za MiG-29, Orla i Super Galeba i preti opasnost da svi ovi vazduhoplovi ostanu na zemlji, a gde su ostali rezervni delovi?

Odgovori
Al

H145m ima kapaciteta da zameni skoro sve tipove helikoptera u HJ MUP-a. Nesto tako i ocekujemo.

BB

i osloniš se na jedan tip vazduhoplova a onda dođu sankcije ili bankrot ili ko zna šta, pa ne leti ni taj jedan… Evo pogledaj kako B737MAX neravnomjerno raspoređuje rizike za avio kompanije… Zamisli da su u Ryan bili avioni svi 737MAX, šta bi bilo sa tom firmom!!!
Analogija za vosjku, policiju, transportne firme je ista.

Al

@BB
Oslonis li se na jedan tip borbenog vazduhoplova, imas sanse da u potpunosti savladas odrzavanje i da dobijes transfer tehnologije, kao i licencu. Npr. Rumunija i Mig-21.(dok smo mi mogli da remontujemo samo UM, ne i Bis, 29ke itd.)
Ako imas 5-6 razlicitih tipova helikoptera na primer, na kraju ces samo jedan do dva maksimalno moci samostalno da odrzavas sto ti u slucaju sankcija ili prekida saradnje dodje na isto, u stvari gore sa vise tipova, dok sa manje u medjuvremenu trosis manje novca na odrzavanje i pouzdanost flote je na vecem nivou u svim uslovima.
Jedini nacin da se zastitis od sankcija je kakvo-takvo osamostaljivanje

ma

Srbija ce nabavljati samo Airbus i MiL helice. Ne sekirajte se previse. Bice jos H145 i naravno Mi-35, ovo su samo pocetci, kao sto rece usna.

BB

Da to jr ako uspijrš od prve da potrefiš na dobar vazduhoplov, pa igraš na jednu kartu i ona dobije. A šta se dešava ako uzmeš neku varijantu koja nije uspjela? Sva jaja u jednu košaru? Nekad odlučuju male razlike, tako reći verzije… B737 je dobar primjer NG/MAX, a čini mu se da je i ranije bilo značajnih razlika u pouzdanosti između verzija.

Al

@BB
Naravno, samo u ovom slucaju Mi-17, H145m i dodacemo Mi-35m su dokazane platforme, koje vrlo pouzdano rade(za razliku od pomenutog maxa).
Sto se lovackih aviona tice, tu tek treba da se napravi izbor, ovo sad je privremeno resenje, to je svima jasno. Sta ce biti izbog? Ja stvarno ne mogu da kazem, ali svakako bi voleo da to bude jedna platforma. QRA, Air-police i ostalih „lovackih“ zadataka da zameni Mig-21 i 29.
Za neke „strike“ misije, da zameni Orla, a za CAS da Orlove i G-4 komotno zamene MI-35m jer su za to mnogo bolji od bilo kog aviona.
Tako da bi u idealnim uslovima bilo lovac+moderan trenazer i to je to sto se borbenih aviona tice(Tipa Finska sa svojim F/A-18 i Hawk). Jos bolje ako bi pogonsku grupu delili ta dva aviona. Sto se vise komplikuje, to je skuplje i losije na kraju.

LS

Cestitam Helikopterskoj MUPa, bili ste i ostali ponos Srbije, mnogo lepa slika. Neka je sa srecom!
Urednice, moze neka fotka za wallpaper? Naravno uz odobrenje i ako je moguce sa logom HJ MUPa?
Hvala

Odgovori
ID

Simptomatično je da MUP ima više helikoptera od vojske(različitost tipova je brrr).
Bez obzira na to, sve pohvale ta tekst i sve fotografije.
Meni se više sviđa što imaju zataljena stakla i maskirna šema farbanja za MUP je (iako skoro ist) ipak lepša. Meni lično mnogo logičnije da stoji na repu državna zastava sa grbom, a ne narodna zastava na vojnim letelicama. Iako su obe po ustavu svuda je istaknuta zastava sa grbom.
Baš me zanima razlog zašto je tako, da li i dalje nekome smeta kruna i orao?
Još jednom, baš lep tekst.

Odgovori
ma

Pa evo meni smeta zastava sa grbom i još jednim grbom unutar prvog, i orlovi sa kljunovima kao papagaji. Srpska narodna zastava nije srpska narodna zastava nego srpska nacionalna, a ona sa grbom je državna. Prva srpska zastava od prvog ustanka je trobojka i bila je do tkzv. Nove Jugoslavije. Onda se stvorila petokraka i danas ta sa grbom u grbu. Čak je smešna sa onom predimenzioniranom krunom na vrhu. I koliko znam da smo republika i ko ugura taj grb na našu lepu zastavu?

12

marika slobodanovic, to je već pitanje za heraldičare.

An

@ID
Ono što nazivate ,,narodnom zastavom“ na vojnim avionima tehnički gledano nije zastava nego repna oznaka (fin flash) vojnog vazduhoplovstva. Ta ,,zastavica“ je zasečena pod uglom (bar tako meni izgleda na svakom vojnom avionu koji sam video uživo i na slici), pa samim tim i ne odgovara narodnoj zastavi propisanoj u ustavu i relevantnim zakonima i propisima. Repna oznaka može biti bilo šta, npr. pogledajte repnu oznaku britanskog RV (RAF). Da li tu onda treba pitati da li nekome u RAF-u smeta britanska zastava sa krstovima sv. Đorđa, Andrije i Patrika? Naravno da ne…s obziroma da se ista nalazi na zastavi RAF-a.

Isto tako, nikome u RV ne smeta zastava sa krunom i orlom, prvo jer je to državna zastava koja se vijori iznad svakog vojnog objekta, drugo jer je dvoglavi orao (sa krunom, ali sa raširenim krilima) na samom grbu RV pa tako i na svakoj uniformi. Radi se jednostavno o tome da Vojska (i svaki njen vid) želi da ima svoje unikatne oznake koje se razlikuju od civilnih i od oznaka drugih državnih ustanova. Zato vojska skoro jedina koristi tzv. ,,mali grb“ (samo štit sa ocilima – osim na vojnim oznakama taj se grb u zvaničnoj upotrebi javlja još samo na registarskim tablicama) na uniformama, dokumentima, tablama itd. Grb Vojske je sličan državnom ali se razlikuje – tu su dve ukrštene sablje, a sam orao nije na štitu. Grb KoV je grb VS na okruglom crvenom štitu sa zlatnom ivicom. Grb RV i PVO je orao sa raširenim krilima na plavom okruglom štitu. Grb Garde je orao sa krilima raširenim u vis na crvenom trouglastom štitu oivičenom istom ivicom kao predsednička zastava. I tako dalje, poenta je da jednim pogledom na obeležje bude jasno čije je. Vojska naročito drži do toga.

Sa druge strane ovo na policijskim helikopterima jeste državna zastava. Ne znam da li je tako propisano ili nije, ali bih rekao da je praksa da se na svim civilnim vazduhoplovima negde nalazi državna zastava, što se može videti ne samo na helikopterima MUPa ili avionima Vlade nego i na avionima Er Srbije i avionima u vlasništvu aero-klubova i privatnih lica.

@marika slobodanovic
Mislim da ne poznajete baš najbolje istorijat srpske zastave a ni terminologiju.
Prvo, objasnite mi razliku između ,,narodne“ i ,,nacionalne“ zastave? Ovo drugo u srpskoj veksilološkoj i zakonskoj terminologiji jednostavno ne postoji, dok se termin ,,narodna zastava“ na engleski prevodi kao „national flag“, tako da mi vaš komentar u vezi sa tim nije jasan.
Drugo, tokom prvog (kao ni drugog) srpskog ustanka nije korišćena nikakva trobojka poput današnje. Korišćene su raznolike zastave, a jedna od 2-3 najpoznatije je bila crvena sa grbom – koji je bio znatno drugačiji od ovog danas, npr. u jednom svom delu sadržao je veprovu glavu probodenu strelom.
Treće, prva zvanična srpska trobojka sa sadašnjim bojama je propisana sretenjskim ustavom 1835., ali je redosled bio poput hrvatske zastave danas – crvena, pa bela, pa plava – a srednjoj beloj štrafti je grb bio sastavni deo zastave (nije postojala podela na državnu i narodnu zastavu). Ova zastava, zajedno sa celim ustavom, ukinuta je jer je Turcima i Rusima bila suviše ,,revolucionarna“ (mnogo je podsećala na francusku trobojku). Turci i Rusi su onda bili čak protiv toga da Srbija uopšte ima grb i zastavu, jer je to po njima bilo nepoštovanje osmanskog suvereniteta nad Srbijom. Srbi su uspeli da iskukaju da im Sultan dozvoli posebnim aktom iz 1835. ovu današnju crveno-plavu-belu trobojku, a pretpostavlja se da je ruska podrška na kraju došla jer je to bila ruska trobojka naopačke pa tako nije imala revolucionarne ili zapadnoevropske konotacije. Turski ustav iz 1838. opet ne spominje grb i zastavu, ali opet posebnim aktom Sultana Srbija dobija pravo na grb (bez dvoglavog orla) i državnu zastavu (narodnu trobojku sa grbom na sredini, a u gornjem levom ćošku na crvenom polju 4 šestokrake zvezde kao simbol osmanskog suvereniteta). 1878. kada Kneževina Srbija postaje nezavisna država zvezde se ukidaju sa državne zastave.
Četvrto, današnji grb usvaja se 1882. kada Srbija postaje kraljevina i tako zaokružuje svoju nezavisnost i suverenitet. Novi grb predstavlja spoj ,,nove Srbije“ (kneževine, stvorene u 19. veku, koja je bila autonomna unutar Osmanskog carstva – to je štit sa krstom i četiri ocila) i ,,stare Srbije“ (srednjevekovne kraljevine i carevine – nju predstavlja dvoglavi orao, i ljiljani). Narodna zastava ostaje obična trobojka, a državna postaje trobojka sa novim velikim grbom (to je onaj sa plaštom i drugom krunom) u sredini. Usvaja se i trgovačka zastava (zastava koja se vijori sa civilnih brodova), sa srednjim/malim grbom (onim bez plašta) pomerenim ka levo. To je današnja državna zastava koja je u širokoj upotrebi. Dakle ona datira iz 1882. i nije nikakva novotarija.
Peto, ne znam na šta mislite pod ,,tzv. Novom Jugoslavijom“ ali sve zastave Kraljevine Srbije izlaze iz zvanične upotrebe 1918. kada Srbija prestaje da postoji kao država pa kasnije (1921.) i kao administrativna ili politička jedinica. U zvaničnoj upotrebi od 1918. do 1941. je kao narodna zastava samo jugoslovenska trobojka (plavo-belo-crvena) a kao državna zastava jugoslovenska trobojka sa malim grbom (bez plašta) u sredini. Inače ovaj grb je modifikacija srpskog – tu je dvoglavi orao, bez ljiljana, koji na grudima osim srpskog štita sa ocilima nosi i hrvatsku šahovnicu i slovenački polumesec i zvezde.
Šesto, za razliku od Kraljevine SHS i Jugoslavije i Kraljevine Srbije od 1903., današnji grb Srbije ne koristi neku fizičku, postojeću krunu na grbu (1903.-1941. je bila nacrtana kruna Karađorđevića, tj. kruna kojom je krunisan Kralj Petar I i svi posle njega), već apstraktnu heraldičku krunu koja je simbol suvereniteta. Mnoge republike imaju krune na grbu, pa tako i Republika San Marino koja je inačne najstarija republika na svetu koja je i dalje postoji u kontinuitetu. Oni se time jako diče, pa im opet ne smeta kruna na njihovom grbu. U našem okruženju mnoge republike takođe koriste krune na grbu, npr. Rumunija, Bugarska, Mađarska, Crna Gora, Hrvatska, Češka, Poljska, i tako dalje.
Sedmo, 2004. je uvedena današnja zastava u upotrebu i tada je odlučeno da nekadašnja trgovačka zastava iz 1882. bude državna, dok se verzija državne zastave iz 1882. danas koristi kao standarta predsednika Narodne skupštine.

Dakle, ,,čista“ trobojka bez ikakvih dodataka bila je jedina zastava u službenoj upotrebi u samo dva perioda: od 1835. do 1838. i od 1992. (kada je skinuta petokraka) do 2004. Tokom oba ta perioda Srbija nije bila nezavisna država, a tokom prvog nije čak imala ni ustav. Sadašnja zastava sa grbom koristi tokom većine postojanja Srbije kao nezavisne države (od 1882. do 1918., i od 2006. do danas). Elem niko nije ,,ugurao taj grb na našu lepu zastavu“ već ta zastava sa grbom jeste – naša lepa zastava i predstavlja našu državotvornu tradiciju. Vi naravno imate pravo da vam se ona ne sviđa, i da vam smeta, ali to je već pitanje estetike i ukusa i svodi se na lični, subjektivni doživljaj. Pozdrav

@Andrija
Hvala na ovom postu. Vecinu stvari sam ovde prvi put saznao o nasoj zastavi i nasem grbu.

Mi

Vazno je da se krenulo sa mrtve zacke i da smo poceli da nabavljamo letilice i za vojsku a i za policiju Neznam dali znate ali i policija po zakonu ima pravo na svoj registar kao vojska i nepolaze racuna Direktoratu Ovo je uradjeno mnogo godina ranije jer su piloti u policiji hteli status civilnih pilota To mi stariji znamo U svakom slucaju ovo je veliki pomak Moj jedini komentar bi bio na medikal opremu Trenutno sad radim na opremanje jednog helikoptera za medikal radi se o MI-8 Ta oprema kosta skoro 350 hiljada dolara Ovo sto su ovde prikazali pa to svako vozilo hitne pomoci ima vise O gasenju pozara da ne govorim

Odgovori
Zn

Gospodine Milovanov, pokušavate već čitavu deceniju da registrujete helikoptere tj. Nešto sto podsjeća i sto je Vojska rashodovala davnih dana a vi to čuvali na Niskom aerodromu u nadi da će te preko privatno-javnog partnerstva uspeti da naplatite od države 3mil € za uslugu “HEMS-a”.
Neregistrovane i neplovidbene vazduhoplove pokušavate da pod nekim ugovorom zaposlite.
Sva sreća pa se po tom pitanju pitaju ljudi iz struke i da, imam jedno pitanje za vas, da li i dalje prodajete mlazno gorivo neispravnog sastava…

Go

Znali se kada dolazi sledeći za vojsku?

Odgovori
š

Gde smestiti Super Pume ako je već popunjen hangar ?

Br

Svaka cast odlicna reportaza.
Evo i jedna slicica sa nekim detaljcicima https://imgur.com/ralDyBW

Odgovori
Zo

Koja lepota od reportaze i fotografija. I sve naše 😊 a bit ce toga i vise jos. Svaka cast i helikopterskoj jedinici i ekipi tangosixa. I nemojte ljudi cepidlaciti. Pa ovo je samo takav iskorak da nema smisla objasnjavati. Jos kad stignu i ruski vrtoleti za vojsku pa vi pogledajte gde smo bili pre samo dve tri godine s helikopterima i u VS i u MUPu…

Odgovori
Da

Svaka čast za T6, odlična reportaža! Takodje izbor boje za ovaj maskirani H145 je odličan, i ove plavo-bele su dobre. Sve izgleda na svetskom nivou. Sve je stvarno super!!!

Odgovori
BB

a šta reći za ICE…

nego LED ledeni…

Odgovori
Mi

Za vasu informaciju moji helikopteri nisu vise ovde a drugo ako niste znali moji helikopteri su u nasem nacionalnom registru posle remonta i tehnickog prijema nema problema za plovidbenost mogu vam dati i nase rezervisane oznake za njih A to su YU-HHT,YU-HHD i YU-HHM toliko o mojim helikopterimaZa vasu informaciju 11 helikoptera koje sam kupio od vojske zajedno sa ovima i danas u Kirkiziji lete Neznam o kakvom gorivu pricate kad kod nas samo Jugopetrol prodaje Kerozin a ja se tamo snabdevam Naravno mnogi neuspesni ljudi imaju insinuacije bilo ko da je u pitanju Kao sto vidite ja se prestavljam punim imenom i prezimenom a vi?? Sto se struke tice velika steta je naneta sto su te helikoptere otpisali i prodali ali tada je upravo neko nekopetentan o tome odlucio Dali znate posto se pretavljate pod Pseudonimom /Znamte/ da su mi i 37 motora prodali TV2 koje sam izvezao u Urainski Zavod i prodao Fala bogu vise niko nemoze drzavne resurse da rasprodaje kao u vreme Tadica Za vasu informaciju i prestalih stotinak tenkova nece biti ptodati bud zasta Vec idu u Cacanski Zavod na temont i modetnizaciju

Odgovori
Mi

Dopuna mislim na tenkove T 55 koje su ranije pretapali Amerikanci u Smederevskoj Zeljezari Jos jedanput kazem srecan sam sto dobijamo nove letilice i da da bog da ih svaki dan bude sto vise Iskolovacese mladi ljudi da mogu kvalitetno da ih odrzavaju i remontuju Uostalom gledajmo na buducnost pozitivno

Odgovori
Al

Nisam imao predmet materijali u masinstvu, samo sam citao o tome „na svoju ruku“ tako da me ne drzite za rec. Koliko je meni poznato, RHA ne moze da se topi u tim pecima koje mi posedujemo, a to mi je jos onda reklo nekoliko ljudi iz te struke. Koliko znam tenkovi su prodati Pakistanu, a dobar deo je ostao.
Sto se mene tice, ja bi to sve donirao SAA, Libiji ili kome vec treba ako bi se osigurao mandat UN-a.
Nama to ne treba i ne moze me niko ubediti da nam treba, posto u prolongiranom oruzanom sukobu, zbog nedostatka RV i PVO, infrastruktura bi nam postradala u roku od ‘odma i ta JNA doktrina ne radi u praksi. Niti imamo kadra, niti potrebe za tolikim oklopnim formacijama. Ovo M-84ki i T-72 dici na stvarno fantastican AS standard, kroz godine nabaviti 50ak T-90(nije to toliko skupo), da budu u aktivnom sastavu, a 84ke i T-72 u rezervu i kraj.
Ulaganje u T-55 je besmisleno i glupo. Bolje pokloniti nekome ko treba, a dobicemo politicke poene za buducnost.

Si

Al-41F1, Tenkove već decenijama otpisuju kao prevaziđene pa se oni opet pojavljuju u svim lokalnim ratovima kao neizostavno borbeno sredstvo. Nemate pojma šta psihološki za pešadiju znači tenk, odnosno nemanje istog. U Krajini smo rado korisili i T34 kao pokretnu artiljeriju i mitraljesko gnezdo. Lepo ga parkiraš iza neke kuće, proviriš i dejstvuješ. Treba malo čitati između redova, sa francuzima se pregovara o nabavci nove optoelektronike i računara za naše 84-vorke, time bi se stara preselila na remontovane 55-ice. Ukopan na pripremljenom položaju, sa par granata novijeg tipa taj tenk i dalje može da bude veoma opasan, imamo i dovoljno rezervista koji su u stanju da rukuju tim sredstvom. Deo starih tenkova je trebalo sačuvati i kao platforme za razne nadogradnje tipa specijaliziranih inžinjerijskih mašina ili uređaja za gašenje šumskih požara .

ns

Trebalo je za sve helikoptere iz ove prve serije nabaviti identicnu opremu i elektropticku, medicinsku i borbenu.
Mali je to broj helikoptera da se ima uskospecijalizovani helikopter i to po jedan komad za svaku pomenutu ulogu.

Realno to se moze i kasnije dokupiti ali teze to ide dok se dobiju odobrenja i saglasnosti.

Odgovori
Jo

Mislim da je za svaku namenu potreban i rezervni helikopter. U slučaju medicinskog transporta ili SAR potrebno je da imate rezervni helikopter, u slučaju da prvi iz bilo kojeg razloga ne može da izvrši zadatak. Nije se jednom desilo da helikopter usled kvara mora da prekine let. Dva medicinska i SAR kompleta (uključujući i „Direction Finder“) bi rešila problem.

Odgovori
Mi

Vazno je da smo krenuli sa nabavkom uopste vojne opreme a posebno helikopterea Mi kao mala zemlja nemozemo sve odjednom Siguran sam da se necemo samo na ovome zaustaviti Ja sam licno veoma srecan sto idemo napred Samo zglobnici mogu da kazu suprotno Sto se tice tenkova vecina ih je isecena Kolicina od oko dvesta komada je ostala Neki od tih su prodati Ovo sto je ostalo ide na remont i modernizaciju i stavlja se u ratnu rezervu Konpleten remont rade nasi zavodi /zaposljavamo ljude/Neuporedivo je na njima jeftinija a i kvalitetnija obuka To znaju a i tvrde svi vojni stucnjaci oficiri Rusi imaju oko tideset hiljada u ratnoj rezervi Verovatno su to sa razlogom uradili Mislim da mi nismo pametnijih od njih a i bogatijia

Odgovori
Zi

Da li ce i kada dva MI 24 koja su bila u sastavu RDB Srbije-JSO, biti u vlanistvu Vojske Srbije i da li ce biti pridodati novim MI 35?

Odgovori
al

Nece. Nabavljeni na crnjaka bez servisne i bilo kakve druge dokumentacije. „Odmaraju“ vec 20 godina. Nema od njih leba. Pisano je vec nekoliko puta na T6.

Ž

Ti helikopteri su još 2006. predati vojsci, nikada nisu i neće biti remontovani zbog nerentabilnosti.

Zi

Hvala svima na odgovoru! Steta propadaju a trebaju nam!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs