[RAT U UKRAJINI] Obaranje još jednog ruskog A-50, pad Avdejevke, prvi ukrajinski piloti F-16 završavaju obuku na leto

24. feb 2024

Mađarska nabavlja još četiri švedska višenamenska borbena aviona Gripen

23. feb 2024

Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

15. feb 2024

Tales za Tango Six: Ground Master radari se mogu integrisati i sa PVO sistemima istočnog porekla

13. feb 2024

Srbiji isporučen još jedan helikopter H145M, ovog puta stigao VIP primerak

12. feb 2024

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

12. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Smena u ukrajinskom vojnom vrhu, smanjenje vojne pomoći EU, kod Kijeva počela izgradnja fabrike besposadnih letelica Bajraktar

9. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Počela isporuka novih helikoptera Erbas H145M za RV i PVO Vojske Srbije

8. feb 2024

Ukrajina želi da uvede novi vid oružanih snaga posvećen isključivo besposadnim platformama

7. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napad na Krim, potapanje ruske raketne korvete, Hrvatska vojna pomoć do sada 181 miliona evra

2. feb 2024

Rumunija nabavlja helikoptere H215M u mornaričkoj varijanti

1. feb 2024

[UMEX 2024] Rusi promovišu uspostavljanje proizvodnje svojih dronova u inostranstvu

31. jan 2024

Vijesti: Helikopter Bel 412 Vojske Crne Gore pretrpeo havariju motora na zemlji, šteta se procenjuje do milion evra

31. jan 2024

[UMEX 2024] Intervju sa suosnivačem PR-DC-a: Novi FPV dronovi, dosadašnja iskustva u prodaji i status uvođenja prvih proizvoda u Vojsku Srbije

31. jan 2024

Vučić: Blizu smo kompletiranja tri baterije FK-3, Repelent je u našim rukama, nabavljen je kineski PVO sistem HQ-17

30. jan 2024

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

30. jan 2024

Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu

29. jan 2024

Šta je to „konkretno i korisno“ dogovoreno sa Mađarskom za srpsko RV i PVO?

27. jan 2024

[RAT U UKRAJINI] Obaranje ruskog transportnog aviona Il-76; Ukrajinci tvrde da su izveli „spektakularnu diverzantsku akciju“ uništavanja bombardera na zemlji

26. jan 2024

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

26. jan 2024
Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp
Stevo Kantar, 1969. ili 1970. godina

Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp

Ne poznajem pilota našeg Ratnog vazduhoplovstva, bar njegovog borbenog dela, koji nije napravio neku nedisciplinu u letenju, prekršio vojno i Pravilo letenja, pravila kojima su nas pokušavali uokviriti ili bar ograničiti naš adrenalin zbog kojeg smo i birali poziv vojnog pilota.

Bilo je leto 1971. godine. Uspešna turistička sezona. Svi turistički kapaciteti na Jadranu popunjeni, jer smo krajem šezdesetih, pošto smo opalili šamar Rusima i Varšavskom paktu zbog vojne intervencije u Čehoslovačkoj 1968. odjednom postali vrlo popularna turistička destinacija.

Ni kampovi, posebno oni nudistički, nisu bili izuzetak: tih su godina karabinjeri i žandarmerija po Italiji i Španiji hapsili turiste koji bi se usudili razgolititi „preko mere“ na njihovim plažama. Kod nas je to bila stvar izbora. Danas bi to rekli stvar ljudskog prava.

Vrsar na zapadnoj obali Istre, izmedju Poreča i Rovinja, bio je najveći nudistički kamp u Evropi, možda i u svetu! Ostrvlje Briona nije imalo taj epitet ali nije bilo ni izuzetak. A na Brione je tih godina Tito stizao već početkom maja i tu ostajao do kraja leta, ugošćujući poznata svetska imena iz politike i umetnosti.

Nama pilotima 117. lovačkog avijacijskog puka i 352. lovačko-izviđačke eskadrile iz Bihaća je bilo svejedno koga će Tito ugostiti. Znali smo da ga moramo obezbeđivati, usput i celu zapadnu teritoriju SFRJ, dakle prebazirati u Pulu.

Prebazirali bismo po eskadrilama ili njihovim delovima, istovremeno izvršavajući zadatke stručnog i borbenog osposobljavanja i, onako usput, živeli svoje porodične živote, koristili godišnje odmore. Opet po posebnom planu.

U Puli smo uz dežurstvo u sistemu PVO održavali trenažu u letenju, a kada bi to bilo moguće i usavršavali se po programu SLU (stručnog letačkog usavršavanja).

Dani su bili dugi i najčešće vreli. Svitalo je rano a mi smo morali pola sata pre izlaska sunca biti spremni poleteti i ostati u tom stepenu pripravnosti pola sata posle zalaska sunca. Dežurali smo obično sa 4 aviona, 5, 6 pilota i neophodnim tehničkim sastavom. Morali smo dežurati u sistemu PVO, održavati letačku trenažu ali i voditi računa o ljudima, čuvati ih od premora i mogućih posledica istoga. Obično smo leteli u zoru pre svitanja ili predveče, izbegavajući visoke dnevne temperature. Ponekad smo leteli i noću.

Taj dan, čini mi se u julu, dva pilota su letela rutinske zadatke sa intervalom poletanja oko 20 minuta. Istovremeno su bili neka vrsta patrole, pripravnosti u vazduhu. Jedan od njih je bio moj klasić, bliski prijatelj i venčani kum Kantar Stevan. Zadatak je bilo let na maloj visini, zvali smo to „na 100 metara“.

Planirana marš-ruta vodila je negde na sever, u Sloveniju, malo kroz Alpe pa u povratku, preko neizbežnog radio navigacijskog fara ILB (Ilijrka Bistrica) na jug, na Jadran, pa iznad mora, nekoliko kilometara zapadno od obale, do RF PL (radio fara Pula) pa na sletanje.

Kum polete prvi. Dvadesetak minuta kasnije, upravo kada je drugi pilot poleteo na isti zadatak, pozva me kontrolor sa tornja:

– Evo dobio sam telefonom prijavu da je ovaj tvoj pilot malopre preleteo iznad nudističkog kampa na desetak metara, na forsažu! – Javio se neki general.

Nekoliko minuta kasnije kum u brišućem letu nadleće pistu, ulazi u krug, sleće, urulava u stajanku.

Na inače tamnoputom licu kuma nazire se i rumenilo oduševljenja, uzbuđenja:

– Dobro kume što praviš sranje iznad Vrsara? – upitah ga.

– Kakvo sranje? – uzvrati mi kum.

– Pa prebrisao si kamp nisko, još na forsažu. Stigla je prijava nekog generala koji je tamo. –

– Šta zna general šta je 10 a šta 100 metara! Uostalom šta će general u nudističkom kampu? –

Matirao me odgovorom ali i dao povod da razmišljam drugačije. Zaista, šta je tražio general u nudističkom kampu!?

Ni tako ja tu prijavu ne bih prosledio pretpostavljenom a general, ako se na to i odluči, moraće odgovoriti svojim pretpostavljenim na pitanje koje je postavio i moj kum Steva!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Dobra!
Sta on zna sta je 10 metara….hahaha

Odgovori
BB

Nije pravio sranja kum nego general i ostala gologuzija ali nisu mogli napuniti gaće zbog prirode boravka u tom kampu 😄

Odgovori
Pe

Hahaha .. dobra, bas dobra!

Odgovori
SI

Koliko sam ja informisan, u Italiji je još uvek nelegalno.

Odgovori
Vl

“Kume, da skidam sat Kume?”

Odgovori
Sa

Velika je bila Jugoslavija. Prebaci se eskadrila, tamo vamo, 4 aviona u dežurstvu, na stotine u hangarima, ima se, može se…

Odgovori
al

I na kraju ste pokvarili igracku…

А

Летели на 20 минута. Имало се, могло се.

KA

Zamolio bih Hamzica da u nekoj sledecoj epizodi nesto napise na temu pada mig-21 izmedju Fazane i Pule .
Bio sam na Brionima i video eksploziju i padobran jedo popodne 70-tih u vreme kada je Hamzic bio tamo na prebaziranju . On ce sigurno znati o cemu je rec .

Odgovori
Pr

Druže generale, druže generale: )
Druže (KAMARAD), dobro ste me podsetili sa tim padom 21-ce na priču generala Viktora Bubnja koju je zabeležio Ivan Ivanji u knjizi ,,Titov prevodilac“ (Beograd: Laguna, 2014).
Prekucavam odlomak koji se odnosi na razgovor Bubnja i Ivanjija a na pitanje potenjeg javlja li se kući sa terena, na šta je general odrično odgovorio a evo i zašto (ako prođe, naravno :)…

,,Već je bio komadanat vazduhoplovstva, ali je povremeno uzletao da bi imao dovoljan broj časova letenja, jer inače ne bi mogao da zadrži licencu pilota. Jednog popodneva se javio svojoj ženi da će doći na večeru, ali je još jednom krenuo iz Batajnice avionom MIG-21 da bi proleteo nekoliko krugova. Doživeo je najopasniji incident u svome životu. Otkazao mu je motor, jedva je uspeo da prinudno sleti na jedno ostrvo na Drini. U međuvremenu je pao mrak. Tu je morao da sačeka jutro, izašla je komisija, s njom je proveo ceo dan. Nije hteo da to javi porodici da ih ne bi dodatno uplašio, nego je naprosto došao na večeru sa danom zakašnjenja. Njegova se žena naljutila, nije htela da sasluša opravdanje, čak ni da razgovara s njim. Sutradan je doveo pukovnika, koji je bio predsednik komisije za ispitivanje slučaja, rekli su joj šta se zbilo, a ona se izderala na njih:
-Imali ste dvadeset četiri sata da smislite neki izgovor, pa se niste setili ničeg pametnijeg od prinudnog sletanja na ostrvo na Drini!
Posle toga Bubanj je izjavio porodici:
-Sa službe se više ne javljam nikada, budite srećni kad stignem kući!
I toga se pridržavao.“

Pozdrav!

Odgovori
de

Upravu je zena,ostrvo na Drini na koje moze sleteti avion ????!!!!

ZZ

Sto nije uslikao selfi i poslao zeni?

ZZ

Pitanje za gosp. Hamzica
Da li je istinita prica iz 70-ih ili ranih 80-ih. Pilot je muvao devojku, nije rekao sta radi u zivotu, ali se potegla prica o plazi i gde se kupa. Sledeci komentar je bio, ok budi na plazi u to i to doba ako hoces da te iznenadim.
Iznenadjenje je bilo brisanjac iz pravca mora i onda vertikala pod forsazem iznad plaze i da je neku je talijanku srcka spucala.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com