Borbenim avionima F-16 započeta kontrola vazdušnog prostora Rumunije, pokrenut postupak za nabavku još 36 vazduhoplova ovog tipa

19. mar 2019

[NAJAVA] Obeležavanje Dana vazduhoplovnih žrtava 20. marta u Muzeju vazduhoplovstva

18. mar 2019

[POSLEDNJI POZIV] Prijave za Red Bull Flugtag konstruktorske biroe otvorene do večeras

18. mar 2019

[NAJAVA] Sačuvajte datume: Treći Vazduhoplovni samit Jugoistočne Evrope 12. i 13. marta 2020. godine

18. mar 2019

Red Bull Flugtag: Traže se konstruktorski biroi koji će oboriti rekord u dužini leta iznad Ade Ciganlije

16. mar 2019

Tango Six poziva konstruktore (amatere) aviona: Još samo tri dana za prijave na Red Bull Flugtag na Adi Ciganliji

15. mar 2019

[NAJAVA] Mojsilović: U Nišu 24. marta obeležavamo dve decenije od početka NATO bombardovanja; Na paradi će leteti i 8 MiG-ova

12. mar 2019

Stefanović: Super Pume dolaze u MUP 2021. i 2022. godine

11. mar 2019

Prvi korisnici nove verzije helikoptera H145 sa petokrakim rotorom

8. mar 2019

Erbas Helikopters predstavio novu verziju helikoptera H145 sa petokrakim nosećim rotorom

5. mar 2019

Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp

4. mar 2019

[ANALIZIRAMO] Vazdušni sukob Indije i Pakistana iznad Kašmira – činjenice i spekulacije

28. feb 2019

Novi detalji o beloruskim MiG-ovima: radar, rakete i serijski brojevi

27. feb 2019

Postignuta početna operativna sposobnost na indijskom lakom višenamenskom borbenom avionu Tedžas

27. feb 2019

U Belorusiji izvršena primopredaja 4 lovca MiG-29 za srpsko RV i PVO, isporuka najverovatnije do kraja godine

25. feb 2019

Lokid Martin predstavio F-21: Nova verzija F-16 za Indiju

25. feb 2019

[VIDEO] Nova raketa RALAS, verzija ALAS-a sa raketnim motorom za koju je predviđeno da uđe u naoružanje Vojske Srbije

22. feb 2019

[VIDEO] Prva srpska navođena planirajuća bomba PGB-128

22. feb 2019

[VIDEO] Sve o novom projektu kompanije EDePro: Prvi srpski bespilotni VTOL imaće civilne i vojne verzije, letni prikaz uz simulirano dejstvo već ove godine na Partneru

21. feb 2019

[EKSKLUZIVNO] Nenad Miloradović: Erbas će izložiti srpski H145M sa našim naoružanjem na Buržeu, Mi-35 za Srbiju se sastavljaju, Orao 2.0 napreduje, prijem Beloruskih 9.13 ubrzo

21. feb 2019
Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp
Stevo Kantar, 1969. ili 1970. godina

Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp

Ne poznajem pilota našeg Ratnog vazduhoplovstva, bar njegovog borbenog dela, koji nije napravio neku nedisciplinu u letenju, prekršio vojno i Pravilo letenja, pravila kojima su nas pokušavali uokviriti ili bar ograničiti naš adrenalin zbog kojeg smo i birali poziv vojnog pilota.

Bilo je leto 1971. godine. Uspešna turistička sezona. Svi turistički kapaciteti na Jadranu popunjeni, jer smo krajem šezdesetih, pošto smo opalili šamar Rusima i Varšavskom paktu zbog vojne intervencije u Čehoslovačkoj 1968. odjednom postali vrlo popularna turistička destinacija.

Ni kampovi, posebno oni nudistički, nisu bili izuzetak: tih su godina karabinjeri i žandarmerija po Italiji i Španiji hapsili turiste koji bi se usudili razgolititi „preko mere“ na njihovim plažama. Kod nas je to bila stvar izbora. Danas bi to rekli stvar ljudskog prava.

Vrsar na zapadnoj obali Istre, izmedju Poreča i Rovinja, bio je najveći nudistički kamp u Evropi, možda i u svetu! Ostrvlje Briona nije imalo taj epitet ali nije bilo ni izuzetak. A na Brione je tih godina Tito stizao već početkom maja i tu ostajao do kraja leta, ugošćujući poznata svetska imena iz politike i umetnosti.

Nama pilotima 117. lovačkog avijacijskog puka i 352. lovačko-izviđačke eskadrile iz Bihaća je bilo svejedno koga će Tito ugostiti. Znali smo da ga moramo obezbeđivati, usput i celu zapadnu teritoriju SFRJ, dakle prebazirati u Pulu.

Prebazirali bismo po eskadrilama ili njihovim delovima, istovremeno izvršavajući zadatke stručnog i borbenog osposobljavanja i, onako usput, živeli svoje porodične živote, koristili godišnje odmore. Opet po posebnom planu.

U Puli smo uz dežurstvo u sistemu PVO održavali trenažu u letenju, a kada bi to bilo moguće i usavršavali se po programu SLU (stručnog letačkog usavršavanja).

Dani su bili dugi i najčešće vreli. Svitalo je rano a mi smo morali pola sata pre izlaska sunca biti spremni poleteti i ostati u tom stepenu pripravnosti pola sata posle zalaska sunca. Dežurali smo obično sa 4 aviona, 5, 6 pilota i neophodnim tehničkim sastavom. Morali smo dežurati u sistemu PVO, održavati letačku trenažu ali i voditi računa o ljudima, čuvati ih od premora i mogućih posledica istoga. Obično smo leteli u zoru pre svitanja ili predveče, izbegavajući visoke dnevne temperature. Ponekad smo leteli i noću.

Taj dan, čini mi se u julu, dva pilota su letela rutinske zadatke sa intervalom poletanja oko 20 minuta. Istovremeno su bili neka vrsta patrole, pripravnosti u vazduhu. Jedan od njih je bio moj klasić, bliski prijatelj i venčani kum Kantar Stevan. Zadatak je bilo let na maloj visini, zvali smo to „na 100 metara“.

Planirana marš-ruta vodila je negde na sever, u Sloveniju, malo kroz Alpe pa u povratku, preko neizbežnog radio navigacijskog fara ILB (Ilijrka Bistrica) na jug, na Jadran, pa iznad mora, nekoliko kilometara zapadno od obale, do RF PL (radio fara Pula) pa na sletanje.

Kum polete prvi. Dvadesetak minuta kasnije, upravo kada je drugi pilot poleteo na isti zadatak, pozva me kontrolor sa tornja:

– Evo dobio sam telefonom prijavu da je ovaj tvoj pilot malopre preleteo iznad nudističkog kampa na desetak metara, na forsažu! – Javio se neki general.

Nekoliko minuta kasnije kum u brišućem letu nadleće pistu, ulazi u krug, sleće, urulava u stajanku.

Na inače tamnoputom licu kuma nazire se i rumenilo oduševljenja, uzbuđenja:

– Dobro kume što praviš sranje iznad Vrsara? – upitah ga.

– Kakvo sranje? – uzvrati mi kum.

– Pa prebrisao si kamp nisko, još na forsažu. Stigla je prijava nekog generala koji je tamo. –

– Šta zna general šta je 10 a šta 100 metara! Uostalom šta će general u nudističkom kampu? –

Matirao me odgovorom ali i dao povod da razmišljam drugačije. Zaista, šta je tražio general u nudističkom kampu!?

Ni tako ja tu prijavu ne bih prosledio pretpostavljenom a general, ako se na to i odluči, moraće odgovoriti svojim pretpostavljenim na pitanje koje je postavio i moj kum Steva!

Komentari

B

Dobra!
Sta on zna sta je 10 metara….hahaha

Odgovori
B

Nije pravio sranja kum nego general i ostala gologuzija ali nisu mogli napuniti gaće zbog prirode boravka u tom kampu 😄

Odgovori
P

Hahaha .. dobra, bas dobra!

Odgovori
S

Koliko sam ja informisan, u Italiji je još uvek nelegalno.

Odgovori
V

“Kume, da skidam sat Kume?”

Odgovori
S

Velika je bila Jugoslavija. Prebaci se eskadrila, tamo vamo, 4 aviona u dežurstvu, na stotine u hangarima, ima se, može se…

Odgovori
a

I na kraju ste pokvarili igracku…

А

Летели на 20 минута. Имало се, могло се.

K

Zamolio bih Hamzica da u nekoj sledecoj epizodi nesto napise na temu pada mig-21 izmedju Fazane i Pule .
Bio sam na Brionima i video eksploziju i padobran jedo popodne 70-tih u vreme kada je Hamzic bio tamo na prebaziranju . On ce sigurno znati o cemu je rec .

Odgovori
P

Druže generale, druže generale: )
Druže (KAMARAD), dobro ste me podsetili sa tim padom 21-ce na priču generala Viktora Bubnja koju je zabeležio Ivan Ivanji u knjizi ,,Titov prevodilac“ (Beograd: Laguna, 2014).
Prekucavam odlomak koji se odnosi na razgovor Bubnja i Ivanjija a na pitanje potenjeg javlja li se kući sa terena, na šta je general odrično odgovorio a evo i zašto (ako prođe, naravno :)…

,,Već je bio komadanat vazduhoplovstva, ali je povremeno uzletao da bi imao dovoljan broj časova letenja, jer inače ne bi mogao da zadrži licencu pilota. Jednog popodneva se javio svojoj ženi da će doći na večeru, ali je još jednom krenuo iz Batajnice avionom MIG-21 da bi proleteo nekoliko krugova. Doživeo je najopasniji incident u svome životu. Otkazao mu je motor, jedva je uspeo da prinudno sleti na jedno ostrvo na Drini. U međuvremenu je pao mrak. Tu je morao da sačeka jutro, izašla je komisija, s njom je proveo ceo dan. Nije hteo da to javi porodici da ih ne bi dodatno uplašio, nego je naprosto došao na večeru sa danom zakašnjenja. Njegova se žena naljutila, nije htela da sasluša opravdanje, čak ni da razgovara s njim. Sutradan je doveo pukovnika, koji je bio predsednik komisije za ispitivanje slučaja, rekli su joj šta se zbilo, a ona se izderala na njih:
-Imali ste dvadeset četiri sata da smislite neki izgovor, pa se niste setili ničeg pametnijeg od prinudnog sletanja na ostrvo na Drini!
Posle toga Bubanj je izjavio porodici:
-Sa službe se više ne javljam nikada, budite srećni kad stignem kući!
I toga se pridržavao.“

Pozdrav!

Odgovori
d

Upravu je zena,ostrvo na Drini na koje moze sleteti avion ????!!!!

Z

Sto nije uslikao selfi i poslao zeni?

Z

Pitanje za gosp. Hamzica
Da li je istinita prica iz 70-ih ili ranih 80-ih. Pilot je muvao devojku, nije rekao sta radi u zivotu, ali se potegla prica o plazi i gde se kupa. Sledeci komentar je bio, ok budi na plazi u to i to doba ako hoces da te iznenadim.
Iznenadjenje je bilo brisanjac iz pravca mora i onda vertikala pod forsazem iznad plaze i da je neku je talijanku srcka spucala.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Send this to a friend