Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

11. nov 2019

[FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

11. nov 2019

Ministarstvo odbrane odgovara Aleksandru Radiću i pojašnjava šta će raditi sa Orlovima iz Muzeja vazduhoplovstva

7. nov 2019

Ima li smisla modernizacija Orla?

7. nov 2019

Erbas razvija sistem zaštite helikoptera H145M putem stvaranja dimne zavese

6. nov 2019

Srbija počinje remont i modernizaciju Orlova NJ-22 iz Muzeja vazduhoplovstva

5. nov 2019

[NOVA KNJIGA] Kraguj J-20, Album

4. nov 2019

U Rusiji uspešno završena vazduhoplovna letno-taktička vežba BARS-2019

2. nov 2019

Hrvatskoj nakon donacije dva helikoptera UH-60M odobrena nabavka još dva helikoptera istog tipa

1. nov 2019

Goran Vesić: „Hoću da preuzmem Muzej vazduhoplovstva“

1. nov 2019

[EKSKLUZIVNO] MUP-ov Erbas H145M danas prvi put od uvođenja u upotrebu gasio požar

31. okt 2019

Počela rusko-srpska vazduhoplovna vežba BARS-2019, srpski piloti ponovo na nebu Astrahana

30. okt 2019

[NAJAVA] Otvoreni dan aerodroma “Morava“ i 98. vazduhoplovne brigade

29. okt 2019

Ruski raketni sistem S-400 pod lupom: Da li je zaista svemoguć?

29. okt 2019

“Slovenski štit 2019“: Bojevo gađanje artiljerijsko-raketnih sistema Pancir-S1

28. okt 2019

Predsednik Vučić na vežbi “Slovenski štit 2019“: Kupili smo Pancir-S

25. okt 2019

Prvi kadrovi sa zajedničke rusko-srpske PVO vežbe “Slovenski štit 2019“, ruski Panciri i S-400 na Batajnici

25. okt 2019

Na Batajnici počela srpsko-ruska PVO vežba “Slovenski štit 2019“: Rusi stigli sa Pancirima i S-400

24. okt 2019

Srbija sa Kinom radi na projektu borbenе bespilotne letelice, ministar Vulin u Pekingu sa članovima tima VTI i RV i PVO Vojske Srbije

23. okt 2019

[POSAO] Kompanija Avio Star traži perače putničkih aviona u Beogradu

21. okt 2019
Srbija počinje remont i modernizaciju Orlova NJ-22 iz Muzeja vazduhoplovstva
NJ-22 25505 prilikom prevlačenja iz Muzeja vazduhoplovstva Beograd u Vazduhoplovni zavod ''Moma Stanojlović'' / Foto: Svetozar Jokanović

Srbija počinje remont i modernizaciju Orlova NJ-22 iz Muzeja vazduhoplovstva

Kako je na svom Facebook profilu objavio vojni novinar i publicista Svetozar Jokanović, Srbija je započela sa realizacijom projekta modernizacije jurišnih aviona NJ-22 Orao a reč je o avionima koji su ranije povučeni iz naoružanja, zatim konzervirani. Pri tom, napomenuto je da se radi o primercima na kojima je ostvaren veoma mali nalet.

Na fotografiji koja je priložena uz tekst vidi se NJ-22 evidencijskog broja 25505 prilikom prevlačenja iz Muzeja vazduhoplovstva Beograd (MVB) u, kako je navedeno, Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović’’. To je kako piše Jokanović, čelni avion u partiji dvosedih Orlova na kojima će biti sproveden generalni remont, produženje veka i prva faza modernizacije nakon čega će oni moći leteti do 2035. godine.

NJ-22 25505 proizveden septembra 1987. godine, povučen je iz naoružanja juna 1996. i to prema Sporazumu o subregionalnoj kontroli naoružanja po kome je tadašnja Savezna Republika Jugoslavija imala obavezu da smanji broj borbenih aviona. Do tada je ovaj avion imao svega 555,3 časa naleta u 1182 leta, u toku karijere službovao je u Vazduhoplovno-opitnom centru a najviše vremena proveo je u 241. lovačko-bombarderskoj avijacijskoj eskadrili.

Jokanović podseća da je NJ-22 projektovan kao avion za borbenu obuku pilota i uvežbavanju u gađanju, raketiranju i bombardovanju. Napominje da će se modernizacijom napadno-navigacijskog sistema, sistema za upravljanje vatrom, izmenama u zadnjoj kabini dobiti avion potpuno drugačije namene. Zadnja kabina neće više biti rezervisana za nastavnika letenja već navigatora – operatera naoružanja.

Takođe se ističe da Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović’’ kao i ostali učesnici u ovom projektu odavno nisu imali složeniji zadatak od modernizacije jurišnika Orao i konstatuje da ništa što je bilo vezano za projekat ovog aviona od njegovog nastanka nije bilo jeftino pa ni sadašnji plan modernizacije.

Za taj novac se, kako smatra Jokanović, na tržištu može kupiti nekoliko novih mlaznih školsko-borbenih aviona ali su u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije kao prioritetni zadatak uzeli ulaganje u domaće remontne i proizvodne kapacitete. Vojni novinar iz Podgorice smatra da nije moguće istovremeno finansirati modernizaciju Orla i nabavku novog mlaznog školsko-borbenog aviona.

Ipak kako smatra, ta odluka se neće moći predugo odlagati jer RV i PVO mora da nađe novi avion koji bi zamenio i školsko-borbene Super Galeb i jurišnike Orao. Već su, kako dodatno otkriva, ostvareni kontakti i iskazan je određen interes prema ruskom avionu Jak-130 koji bi, prema Jokanoviću, predstavljao idealno rešenje kojim bi se značajno unapredila obuka i olakšao prelazak mladih pilota sa školsko-borbenih aviona na lovac MiG-29 ili neki drugi napredniji avion. Na kraju Jokanović konstatuje da će vreme pokazati da li će RV i PVO Vojske Srbije izabrati ruski Jak-130, kineski L-15, italijanski M-346 ili južnokorejski T-50.

Komentari

B

Po slici se ne bi dalo zakljuciti kako je ovaj primjerak konzerviran na adekvatan nacin

Odgovori
Š

Mislim da je izraz savršeno ispravan, avion izgleda kao stara konzerva.

D

Kakva crna konzervacija. Neko zaboravio konzervu od govedjeg gulasa u avionu pa eto ispade da je konzerviran.

d

Ovaj Mig je nas najbolji konyerviran avion i trenutno je na sjenickom aerodromu http://www.sandzakvijesti.net/wp-content/uploads/2014/06/aerodrum-2.jpg

R

hehe Beduin je najzabavniji na ovom portalu. Konzerviran na adekvatan nacin :D

M

Ima li iko normalan u ovoj drzavi da ovakvu glupost spreci? Neka mi neko od cenjenih vazduhoplovnih strucnjaka navede sta na Orlu valja!
Motor, potisak motora? Hidraulika? Aerodinamika?
Nosivost? Dolet? Brzina penjanja? Manevarske sposobnosti? Elektronska oprema koja je ugradjena? Stajni trap?
Ako sam dobro razumeo, cenjeni strucnjaci bi da modernizuju avione koji 20 i kusur godina came konzervirani po nekakvim placevima?
Sta gospodo zelite da modernizujete? Motore, hidrauliku, aerodinamiku- da unapredite zmaj aviona, da povecate dolet, nosivost, manevske sposobnosti aviona?
Kako mi se cini, od svega toga nece biti nista! Ugradicete 3 jeftina pokazivaca u zadnjoj kabini za opratera oruzanih sistema i slavodobno proglasiti da je novi Orao u najmanju ruku u klasi F-15 dvoseda, minimum F18- ice!
Dajte ljudi, ne glupitajte se, Rumuni su sve svoje Orlove- IAR 93 rashodovali pre 20 godina!
Od tog materijala se pita ne pravi, gospodo, jer sto se grbo’ rodi, to vreme ne ispravi, a Orao je od svog rodjenja takav!

Odgovori
R

Trebaju se oprati novci :)

M

Prioritet im je kako kazu ulaganje u domaće remontne i proizvodne kapacitete. Mene samo nervira sto je ta odluka pala odavno a nijedan modernizovani Orao jos nije usao u upotrebu. Godine prolaze.
Orao nije toliko los avion uopste mada je daleko od odlicnog ili modernog lakog lovackog bombardersko/trenaznog aviona. Pripada proslom veku, ali ako se remontuje i modernizacija izvrsi na sistemima koje su obecali, bice skroz ok.
Ora nikako nije los letač u poredjenju sa Jakom. Cak ima prednosti u brzini, ubrzanju i plafonu leta. Ako ce da se osposobi i modernizuje kako treba, i ako ce kupiti nove do 2030-te, onda zasto da ne. Najlakse je baciti.

Mozda nema smisla po nekima porediti dve totlno razlicite generacije , ali evo mali grubi podsetnik.

Orao (jednosed)

Максимална брзина: 1130 км / ч на нивоу мора; Маx 0,96 на 11.000 kм
Брзина заустављања: 185 км / ч
Домет борбе: 522 км (324 ми, 282 нми) (хи-ло-хи профил са 4 × БЛ755 касетним бомбама и 1 × 1500 Л (400 УС гал; 330 имп гал) резервоар за испуштање)
Домет: : 1.320 км (2 × 500 Л (130 америчких гал; 110 имп гал), резервоари за испуштање)
Плафон: 15.000 м
Брзина успона: 89.0 м / с (17.520 фт / мин)

Дужина: 13,02 м
Распон крила: 9,30 м
Висина: 4,52 м
Површина крила: 26,00 м2
Празна тежина: 5.500 кг
Бруто тежина: 8.170 кг (чисто)
Максимална тежина при полијетању: 11.080 кг
Капацитет горива: 3.120 Л
Motor: 2 × турбојетови Роллс-Роице Випер Мк 633-47
Потискak суве снаге 17,79 кН (4,000 лбф), 22,24 кН (5000 лбф)

********

Jak-130

Максимална брзина: 1.060 км / ч (660 мпх, 570 кн)
Крстарска брзина: 887 км / ч(551 мпх, 479 кн)
Брзина заустављања: 165 км / х (103 мпх, 89 кн)
Домет: 2.100 км (1.300 ми, 1.100 нми)
Домет борбе: 555 км (345 ми, 300 нми) [79]
Плафон: 12.500 м
Брзина успона: 65 м / с (12,800 фт / мин)

Дужина: 11,49 м
Распон крила: 9,84 м
Висина: 4.76 м
Површина крила: 23,52 м2
Празна тежина: 4.600 кг
Бруто тежина: 7.250 кг
Максимална тежина при полијетању: 10.290 кг (22.686 лб)
Поверплант: 2 × Ивцхенко-Прогресс АИ-222-25 турбофан мотор, 24,52 кН (5,510 лбф) потисни сваки

M

Milos 77
Milise, ti uporedjujes TT podatke Orla koji je (nazovi) jurisni avion i skolsko- borbenog aviona Jak 130. Jaku 130 borbena dejstva nisu prioritetna vec sekundarna ( kao kod G4) Milose, dok bi Orao morao da bude borbena masina.
Milise, pre nego sto polemises o Orlu, nadji na netu podatke o njegovom razvoju- problemima koji su se tada javljali i koji do dana danasnjeg nisu otklonjeni (slabi motori, mali dolet, duga pista poletanja/ sletanja, losa aerodinamika, los stajni trap i hidraulika istog itd. potrajalo bi kada bih sve nabrojao). Milose, Orlovi savremenici koji su puno kvalitetniji avioni od Orla su odavno van operativne upotrebe, Jaguar, Alfa Jet…
Na kraju krajeva, nadji nacin pa pitaj pilote sa Ladjevaca sta misle o avionu koji lete.
Malo sam se ( kod svojih bivsih kolega koji jos uvek nose plavu uniformu) raspitao o nivou predlozene modernizacije Orla. Samo kozmeticke promene u kojima bi SDPR zaradio novac…
Milose, Srbija je drzava u NATO okrizenju, na Balkanu gde je rat ciklicna pojava. Neka nasi piloti nabavkom dobrih, kvalitetnih aviona imaju bar neku sansu da izvrse svoje zadatke i prezive, da se vrate sa zadatka. Sa Orlom im je izvesno da ce BITI SAMO ZVEZDICA ISCRTANA ISPOD PILOTSKE KABINE bilo kog ozbiljnog aviona, pa bio on i MiG 21…
Pozdrav Milose, nezameri matorom vazduhoplovcu Cika Miletu.

G

@Miloš77

Hteo bih samo, perspektive radi, da dam podatke za konkretne „konzervirane“ NJ-22 koji su bili ispred Muzeja vazduhoplovstva:
Maksimalna brzina: 5km/h (kada se šlepuje)
Brzina krstarenja: 0
Brzina zaustavljanja: n/a
Domet borbe: 0
Domet: 0
Plafon: 0
Brzina penjanja: 0
Maksimalna težina na poletanju: 0
Motor: 0

Dovođenje konzerviranih aviona u letno stanje nije jeftino čak ni kada su avioni ispravno konzervirani. U ovom slučaju, kada avioni decenijama nezaštićeni stoje na otvorenom, pitanje je uopšte da li je moguće vratiti ih u letno stanje bez da se skoro ceo avion rekonstruiše. Pri tom, pričamo očigledno o samo 4 aviona! Ko još uvodi 4 „nova“ aviona u upotrebu?! Hoće li i drugi, jednosedi Orlovi biti modifikovani u dvosede? Koliko li će to da košta?

Ja zaista ne vidim koja je svrha svega toga! Nakon što je učinjen odličan potez sa 29-kama, gde smo za relativno male pare kupili dovoljno vremena da se odlučimo za novi avion i isti uvedemo u upotrebu, ovde se mešetari sa muzejskim primercima i razmatra se kupovina Jak-130, iako se ne zna za koji avion će to biti uvodna obuka!

Kako bi bilo da se skupi ovo malo iskusnih ljudi što je ostalo, raspiše konkurs za novi lovački avion + trenažno-jurišni (ili multifunkcionalni lovac-jurišnik + napredni trenažni), osmisli strategija razvoja, pošalju ljudi da ispitaju šta se nudi, sve se sabere, podvuče crta, konsultuju finansije i donese odluka? Rusko, evropsko, američko, kinesko, južnokorejsko, srpsko, marsovsko, baš me briga, dok god se ima neki plan. Da li postoji neko ko će doneti neku odluku iza koje stoji struka? Jedino što je gore od loše odluke je ne doneti nikakvu odluku uopšte.

Sve ostalo je samo cirkus za raju i mlaćenje prazne slame, dok nam je vojna avijacija svakim danom sve starija (ako se izuzmu novi helikopteri).

M

@Miloš. Borbeni dolet Orla 544 km? 99. godine Orao dvosed iz 241.lbae sa a.Ladjevaci koji je dejstvavao na KiM u blizini same granice sa Albanijom vratio se sa upaljenom signalizacijom minimalne kolicine goriva bas u konfiguraciji sa 4xBL755 i profilu leta nnn (inace drugacije nisu ni leteli jer ne bi imalo smisla) a to je oko 450 litara goriva, ili za jos jedan skolski krug. Inace ovo je bio vremenski i najduzi let za vreme napada NATO-a. Pun avion nosi 3100 litara goriva bilo jednosed ili dvosed i u navedenoj konfiguraciji spoljašnjeg tereta nema mogućnosti nošenja podkrilnih rezervoara zapremine svaki po 300 litara. Postoji mogucnost koriscenja potrupnog rezervoara iste zapremine ali se u praksi retko ili skoro nikako nije realizovala. Znači nedostaje nekih više od 300 km doleta odnosno borbenih mogućnosti barem tako kaže proverena praksa i logika stvari zar ne?

M

@Mile Tranzicija i Golub

Nema jeda,
Svasta sam citao loseg o Orlu. O konzervaciji necu ni da pricam dok neko ne pojasni o kojoj tacno vrsti „konzerve“ je rec. Ocigledno je da je u pitanju neko specijalno blato!

Ali moze se i o mnogim avionima citati svasta i jako puno loseg. Ja samo hocu da kazem da taj avion cak i sa verovatno najgorim mogucim izborom motora nije toliko los letac i da ako stvarno imaju malo naleta onda sto da ne remontovati i modernizovati? Ako su samo kozmeticke promene, onda je to druga prica i prica koja se ne slaze sa zvanicnim izjavama i vec kupljenim instrumentima koji treba da se ugrade. Poenta i jeste da postane bolji nego onaj u kojem su nasi piloti leteli sa Ladjevaca .

Porediti ga sa Britanskim Jaguarom nije fer jer su to dve razlicite kategorije. Jaguar je dosta veci i tezi avion. On je klasa izmedju Jaguara i G-4/L-139 a kategorija je izabrana sa razlogom i mislim da ima smisla. Da je bolji motor izabran …eh
Verujem da modernizacijom moze da bude koristan laki lovac bombarde u narednih 10tak godina ponarucito ako se izvreše poboljšanja a i domet vodjenim raketama ostavri na 30-40km. Nisam optimista da ce se to izvesti na vreme sto sam i spomenuo.
Mnoge daleko bogatije zemlje kupuju i koriste i lakse avione za borbu protiv terorista. Mi Orlove sa malim naletom vec posedujemo. Necemo sa njim protiv NATO sigurno.

Ako mislite da nam ne treba takav laki bombarder/jurisnik uopste, to je onda druga stvar i to mogu da razumem.

@Mislim dakle ne postojim

Maksimalan borbeni dolet sam stavio ne da uporedjujemo sa specificnim situacijama u ratu (o kojima nemamo dovoljno detalja) nego radi poredjenja sa Jak-130.
Po navedenom scenariju jeste da fali par sto kilometara ali mi ne znamo detalje tog leta. Koliko bombi je noseno i sa koliko goriva je avion poleteo, jel tako? Avion se ne puni uvek isto nego po zadatku. To su parametri koji menjaju maksimalan domet. Takodje ne znamo koliko je manevrisao i stiskao pedalu u niskom letu. Specifikacije na papiru su za poredjenje i u optimalnim letnim uslovima sa teretom.

Dodacu da te informacije naravno ne moraju biti 100% tacne. Stavio sam sta sam nasao. Na primer cini mi se da mi brzina penjanja na Jaku-130 nema smisla u poredjenju sa Orlom ali sam istu ciftu, pa cak i nizu nasao i na drugim sajtovima.

A

Nismo mi direktna demokratija pa da nas(gradjane) neko nesto pita.

s

Najbolje je kupiti novi. Ovo je glupiranje. Samo stare kante stare 30 i više godina lete našim nebom.

д

Ово је конзервиран авион? Колико има тих авиона и која будала их је оставила на ливади.

Odgovori
A

дане, odgovor ako se moze napisati:

DVOSEDI:
U muzeju:
*505 -1996 Izbrisan iz OE -Predat muzeju vazduhoplovstva 555 sati naleta
*506 -1996 Izbrisan iz OE -Predat muzeju vazduhoplovstva 599 sati naleta
*509 -1996 Izbrisan iz OE -Predat muzeju vazduhoplovstva 592 sati naleta
*511 -1996 Izbrisan iz OE -Predat muzeju vazduhoplovstva 607 sati naleta
U muzeju se nalaze samo 4 dvoseda NJ-22

v

Dane, u Srbiji budala i krivih drva ne manjka. Kako radimo, dobro da nas uopste jos i ima.

Д

Дане, да ли си се запитао да су Орлови конзервирани на другом месту, а не овај на ћелавој ливади ?

M

Vrlo uspešan avion što i nalet potvrđuje. Podatak da nisu uspeli čak ni sa dva vremenska produženja roka rada da ispune odobreni nalet od 1000 časova je blago rečeno začudjujući.Najvise 60 posto. Da li neko zna ili razmišlja šta je razlog. Pozivanje na sankcije i nedostatak goriva ne može biti tačno jer goriva je bilo znatno više nego početkom dvehiljaditih. Evo samo nekoliko kratkih crtica o nekim njegovim nedostacima:
-u avion je ugradjen sistem za centralno punjenje goriva pod pritiskom koji nikada nije bio u funkciji ( ako ništa suvišan teret).
-U avion je ugradjen hidraulički sistem manevarskog predkrilca koji nikada nije bio u funkciji ( ponovo suvišan teret)
-U avion je ugradjen sistem signalizacije ozračenja SO-1 koji nikada nije pouzdano radio jer reaguje na sve izvore radarskog zračenja ( zemaljskih stanica svojih i tuđih kao i sa drugih aviona naravno i prijateljskih i neprijateljski).
-Na avion je ugradjena žiro platforma koja se inače koristi na putničkim avionima pa je učestala pojava da prilikom naglih opterećenja dolazi do njenog otkaza što za posledicu ima nepouzdan rad svih ostalih sistema koji su zavisni od nje.
-Na avion su ugrađena dva topa GŠ 23 sa konstrukcijskom izvedbom odvoda karika redenika i čaura koji za posledicu imaju izuzetno malu pouzdanost upotrebe vatrenog oružja zbog čestih zastoja. Inače topovi su u odnosu na konstuktorsku zamisao i izvedbu proizvođača ugradjeni naopako (zarotirani za 180 stepeni oko uzdužne ose). Ovo uslovljava ima veoma otežan pristup tehničkom sastavu kod zastoja koji se najčešće zato moraju rešavati potpunom demontažom topa sa aviona.
-Kao posledica velike mase stajnog trapa kao i velikih brzina sletanja na delu aviona i to baš dvosedima došlo je do pojave pucanja dela strukture odnosno okvira na koje su vezane noge glavnog stajnog trapa. Ovo je rešavano kroz izvršenje modifikacije u smislu ojačavanja navedenog okvira. Zanimljivost je da je došlo do pojave ponovljenih oštećenja i na modifikovanim okvirima na pojedinim avionima (i to sa maksimalno 60 % međuremontnog roka odnosno samo 20% časovnog veka upotrebe Prevedeno to znači da piloti treba da ga treskaju o zmlju još 2500 sati a da ništa ne pukne). U tekstu nema reči izmenama kriterijuma resursa osim da će konkretan avion biti korišćen do 2035. godine.
-Avion je opremljen pretkrilcima čiji kinetički frikcioni mehanizam za izvlačenje u uslovima niskih temperatura veoma otežano funkcioniše jer je potpuno nepouzdan a na većini aviona dolazi do zaglavljivanja prilikom uvlačenja i izvlačenja kako na zemlji tako i u letu.
-Hermetičnost hidrualičkih i gorivnih sistema se najbolje opisuje rečima jednog tehničara koji ima višedecenijsko iskustvo u radu na ovom avioni a koje glasi: “ Na Orlu je svako curenje ulja i goriva dozvoljeno jer to znači da fluida u avionu ima. Nije dozvoljeno curenje ono koje pravi baru na zemlji veću u prečniku od 200 mm.“ Naravno tehnička uputstva ne dozvoljavaju bilo kakvu nehermetičnost sistema osim na klipnjačama hidroservo pokretača i to do tri kapi na sat (!!!!).
-I na kraju već svima poznata priča o motorima nedovoljnog potiska.
Ipak mislim i dalje da je ovo jedan od najvećih tehničkih dometa ljudi sa ovih naših prostora i da je u odredjenom istorijskom trenutku izvršio tehnološki pomak u svakom pogledu.
Iz svih dosadašnjih objava o modernizaciji Orla ( bez i jednog podatka koliko će taj projekat da košta poreske obveznike) govorilo se samo o osavremenjavanju kabine i naoružanja. Ako se avionu kroz modernizaciju (ako je i kada bude) ne otklone dečije bolesti koje nikada nije preboleo mesto treba da mu bude u Muzeju a ne u borbenim jedinicama jer tako modifikovan avion sigurno neće predstavljati borbenu platformu ( samo će biti još komplikovaniji i zahtevniji za održavanje) koja će moći da obezbedi potrebnu pouzdanost, a samim tim ispravnost i dostupnost.

A

@Mrkobrada Gvozden
Zaboravili ste odletanje kabine jednog primerka ’91. nakon otvorene vatre iz oba gsh-23.
Sad sa CAD-om i simulacijama je barem lakse otkloniti neke probleme, valjda ce to odraditi. Ja barem na ovaj avion vise gledam kao platformu za razvoj nego neko ne znam kakvo „borbeno sredstvo“. Za CAS tu su uskoro Mi-35M koji to rade mnogo boje nego bilo koji avion.

M

Da i zaboravio sam i zabranu upotrebe raketa većeg kalibra (128 mm) sa unutrašnjih lansera zbog negativnog uticaja sagorelih gasova raketa na horizontalne repne površine.

M

Miloše 77 naveo sam vam detalje leta. Orao nikada ne ide na zadatak sa količinom goriva manjom od maksimalne. Čak je i jedno od osnovnih pravila održavanja koje vazduhoplovno tehnički rukovodilac nauči u prvih mesec dana službe da se avioni nakon letačkog dana, ili zadatka, pune gorivom, motorskim uljem do norme pun. a da u sebi imaju b/k municije za vatreno naoružanje. Konfiguracija naoružanja je navedena kao i profil leta. Ovo je proverena a ne prepričana praksa i iskustvo. Ovo je ono što Orao može, a da preživi let. Sve ostalo je mlaćenje prazne slama. Orao je dobar avion za upotrebu u uslovima apsolutne prevalasti u vazduhu ( a to su zadaci rešavanja unutrašnjih kriznih situacija u državi) za medjunarodni sukob je već diskutabilan. Sada neki hoće da ga popnu na npr. 5000 metara da baci „pametnu bombu“ što je ravno samoubistvu, misleci da ce mu “ staklenom kabinom i oficirom operaterom u drugoj kabini dati prednost nad protivničkim lovcem. 99. godine zadaci LBA i Orlom i G4 su izvođeni samo nisko i u radio tišini i to je to. Modernizacija nije u funkciji unapređenja njegove borbene žilavosti.

J

Svaka cast za Orla. Provjerena, dokazana konstrukcija, iako ima neke mane. Ali to je avion iako u godinama, i dalje pokazuje svoje mogucnosti i u perspektivi.

Odgovori
i

Jeste, proverena i dokazana za padanje u Gružansko jezero. Jedino što se na tom avionu nikad nije pokvarilo je Martin-Bejker sedište.

S

Pad u Gruzansko jezero mozda i nije merilo kvaliteta aviona. Svi vojni avioni padaju svakog dana svugde u svetu. Ali zapitaj se kakav nivo odrzavanja i eskploatacije je Orao imao u svojoj istoriji, prolazak kroz ratne sukobe i slicno. U ovoj zemlji uvek je neka kriza, korupcija, nekvalitetan ljudski kadar, dovodjenje u ocajno stanje tehnike, tako da i slucaju da imamo najsavremeniji avion koji danas postoji u svetu tesko da bi mogao da se nosi sa uslovima sa kakvim se nosi Orao.

X

Deluje, kao da u Momi nema sta da se trenutno radi, pa eto, da im se da neki posao, da im i to malo segrta, ne ode preko.

Odgovori
P

Joj… Svi znamo kako su konzervirani u muzeju… Pretvoreni u konzerve.

Odgovori
M

Tehnička kultura nam je na nuli.. Kad su Česi pravili parne lokomotive mi smo se igrali sa volivima i konjima po blatu.. Ne znam da li ko može pomoć Srbiji da izađemo iz tog prokletog metalnog blata! blagi off topic

M

Valda se počinje prvo sa remontom. Modernizacija nije počela još ni na ovih 7 što lete redovno. Ovde odjednom ispada da poč8nju sa modernizacijom primerka 25505! Malo korektnosti samo.

Takodje, ako neko može da mi pojasni preciznije o kakvoj crnoj konzervaciji je reč? Stoje napolju na „otpadu“ iza muzeja u blatu po snegu, suncu i kiši.
Ili subto neki drugi? Slika je prilično jasna.

Reći ću samo da nisam protiv remonta pa i modernizavije tih irlova iz više razloga, ali neka malo bolje idpričaju tu priču i objasne ta se radi kad već govore o tome godinama.

Odgovori
B

Žuta konzervacija

i

Nije zuta nego crna i to iz najcrnjih 90 tih godina. Tačnije 96. kada su po odluci najvišeg državnog i vojnog rukovodstva, a kao višak preko dozvoljenog broja (rukovodstva pristala na sva strana uslovljavanja posle vojne pobede svijetlog nam oruzja i Dejstonskog sporazuma) predati u muzej do daljnjeg bez ikakvog jasnog stava šta dalje sa avionima. Rumuni su avion davno izbacili iz upotrebe, a SF populistička družina naših savremenika vraća avione proizvedene pre više od 40 godina u upotrebu sa namerom da ih koristi još najmanje 15 godina ako ne i više. Pa mi smo jedina zemlja na svetu koja u isto vreme modernizuje avione i postavlja ih na ulazima u sela i gradove Srbije, rodna mesta znamenitih ličnosti, na nosače aviona (ne, nije reč o brodovima već o metalnim stubovima u funkciji bandere) kao spomenike. Pa normalno kada su nam objasnili da smo okruženi samim neprijatreljima spolja i iz pete kolone koji samo što ne krenu u napad pa moramo pod hitno da se pripremamo za odsudnu odbranu. Što bi reko komandant JVuO; „Pripremaj se naoružavaj u borbu ne stupaj“, ili njegov savremenik čuveni drug Vrhovni komandant ( nešto malo drugačije majku ti božiju): „Živimo kao da će 100 godina biti mir. a pripremajmo se kao da će sutra izbiti rat“.
PS. Sve to lepo rashodovati, pretopiti i reciklirati u kvalitetno metalno posudje i dečije igračke na sreću i radost voljenom „mom“ poverenom mi narodu na vođenje u svetlu budućnost.

M

Ok, kontam…ponovo pročitao. Počinje se sa „realizacijom projekta modernizacije“ .. što podrazumeva generalni remont i sve ostalo. Moja greška u brzom čitanju.

Ipak ona KONZERVACIJA, ali i 7 još uvek ne modernizovanih primeraka mi ne ide u glavu..

Odgovori
s

Tih 7 se nece ni modernizovati jer je rijec o jednosedima, da bi se postiglo ovo sto oni zele potrebna im je jos jedna kabina

v

Ako je ovo na slici konzerviran avion, kako izgleda nekonzerviran? Dalje – o kojoj kolicini aviona za modernizaciju govorimo? 1, 5, 55 ?? Sta spada pod tu modernizaciju? Kada se izlazi sa ovakvim informacijama, bilo bi pozeljno dati iscrpniji izvestaj. Naravno, ne odnosi se ovo na Tango Six, nego na prvobitni izvor informacija …

Odgovori
N

Ima u muzeju Ikarus S-49. Možda da njega remontujemo i modernizujemo i dobijemo jeftinog modernog lovca kada 29-kama istekne resurs?

Odgovori
A

Salu na stranu, dok se ne kupi novi avion, a ne mozes kupiti kad nema toliko para drzava. Sve treba obnovu, destekovana vojdska tokom ratova 90-tih, pa sankcije, pa NATO agresija, pa ne ulaganje do nedavno i smanjene vojske . Ovo ce taman doci da se koristi u narednu deceniju, neka bude 10 godina dok se skupe pare za Novi avion, u zamenu za Super Galeba G-4 i Orla.

d

Aleksandre, G4 ovakvi kakvi su dobri za lokalne sukobe, pa i ako ih modernizujemo na G4MD super. Trenutno je u Mjanmaru rat izmedju Mjanmara i separatisticke republike Arakan. Citao sam skoro na internetu komentare mjanmarskih insajdera da se G4 koriste protiv separatista uspesno, dakle sada 2019-te. Isto vazi za orlove.

A

@deki
G4 moze samo da se koristi protiv nasih pilota koji lete na njima. To treba zameniti sto pre.

K

Pa sta je Srbija u Indokini da je ta usporedba sa Mijanmarom valjana? Ajde nemojte pricati gluposti, Srbija se nalazi usred Europe, okruzena vojskama koje su ipak neste modernije opremljene od Mijanmarskih gerilaca, a i jedine dvije koje nisu (Bosna i Kosovo), a po kojima bi Srbija najradije i ordinirala ako se prilika ukaze, vrlo lako dobiju dostatno naoruzanje da pretvori Orlove u otpad.

M

Ako je ovo konzerviran avion na slici u koji treba da se ulazu pare i da bude okosnica srpskog vazduhoplovstva ja svecano izjavljujem da je ovo zadnji clqanak o vazduhoplovstvu koji sam procitao.. sve jasno.
I kakve ima veze sto ima malo naleta,kupi nov Smederavac baci ga na ledinu da ga bije mraz i sunce pa objasni kupcu da je to nov sporet nikad zalozen u perfektnom stanju. Meni se cini da se ovde radi ne o vazduhoplovu nego o vazduplohovu,.. zadnji nek ugasi svetlo i da se razilazuimo

Odgovori
М

Јесте, то је грбаво рођено и време то неће да исправи, од почетка са слабим моторима али не што смо ми тако хтели… Све на њему лоше и ништа не ваља… Али кад је требало они су били ту и задатке постављене пред њих су испунили, у условима какви су били. Тако грбави и никакви…

r

Stoje od 95 godine na livadi iza muzeja sa nekoliko G-4 MiG-21 G-2 i J-21 nikakva konzervacija nije uradjena vec su sluzili kao donori delova a pitanje je zasto su bas ti primerci povuceni ako imaju tako mali nalet kao sto se prica valjda je logicnije ostaviti takve letelice u sluzbi a povuci primerke koji su u tom trenutku blizi isteku resursa.

Odgovori
M

Njavjerovatnije mi nemo sve validne informacije zašto se to tako radi. Kod većine čitalaca ovog portala postoji sumnja na ovaj potez vojske odnosno vlasti, što je u jednu ruku dobro. Vidjet ćemo u budućnosti kako će se zavrsiti ova priča.

R

Ozbiljno ? Koje bacanje novaca.

Odgovori
S

Otvorite odeljak na sajtu T6 Zabavnik pa tu stavljajte ovakve vesti. Ej čoveče perspektivna konstrukcija sa dva Vipera koji su bili prevaziđeni dok je moj ookojni deda Bata izigravao švalera oko 1970e? Avion dokazan u borbi time što nam na njemu pogibe komandant Đurić? Perspektivna konstrukcija koja je zbog otkaza komandi koštala 2/3 pilota koji su se katapultirali iz njega nastavka letačke karijere? Ja razumem sprdnju i haos ali ne imati obraza prema ovim ljudima i još manje prema onima koji će leteti na Orlu i dalje je za mene previše. Više bi smisla imala vest uzeti od rusa i belorusa sa otpada Su-25 nego ovo.

Odgovori
z

Jurisnih aviona u svetu nema mnogo..jednostavno nije mnogo tipova razvijano po vazduhoplovstvima..i vecina koja ih poseduje nastoje da im produze upotrebu..Avion Orao je avion koji ima potvrdjene dobre osobine ali i manjkavosti tokom zivotnog ciklusa. Licno mislim da je trebalo sve pokrenuti oko modernizacije pre 10 godina..dok se sve zavrsi sto jos nije ozbiljnije ni zapoceto, pitanje je koliko ce efektivno biti iskoristen.

I

Haha joj sto se nasmejah, umreh od smeha. Al stvarno ti motori su bili krs cak i za to vreme, pa problematican stajni trap itd. Sve treba u staro gvozdje i uzeti nove jakove i su 25 polovneTakodje netreba zaboraviti da od svega sto imamo trenutnk od avijacije i helikoptera jedino sto ima neki bojevu moc su upravo ovi orlovi, gazele, mi17, galebovi, migovi, h154 itd nedo bog da dodje do nekognsukoba mogli bi samo topovima da dejstvuju

J

Dobro veče svima.Može li se reći koliko novca treba za nov avion koji bi bio odgovarajuća zamena, a koliko košta remont i modernizacija koju su još pre dve-dve i po godine najavili?
Ako nema tačnih cifara , onda bar neka procena.

Odgovori
A

The Philippine Air Force chose 12 KAI TA-50 aircraft to fulfill its requirement for a light attack and lead-in fighter trainer aircraft. On 28 March 2014, the Philippines’ Department of National Defense signed a contract for 12 FA-50 light attack aircraft worth P18.9 billion (US$421.12 million).
Na to jos 12 da zamene i G-4, naoruzanje, delovi, moguce integracije domacih i drugih stranih resenja, zaokruzicemo na milijardu. Ali onda bi stvarno imali ozbiljne, moderne i pre svega bezbedne masine u naoruzanju RV. Ja navijam za korejski proizvod ovog puta. Ruski bi bio greska

B

Jak-130 u verziji koja je nas interesovala bio je 12,2 mil $ po jedinici za 6+ letjelica. Troškove čitavog projekta modernizacije nije moguće precizno obuhvatiti ozbiljnjim komentarom, iz nekoliko razloga:

1. Sama „težina“ projekta modernizacije „Orla“ je 2,4 miliona EUR. Ipak, činjenica je da je do sada u ovo uloženo između 20-35 miliona. Kako?

1.2 Radi se o sinergijskom projektu u više pravaca koji podrazumjeva angažovanje (i spas u pojedinim slučajevima) za nekoliko državnih preduzeća, upošljavanje novih kadrova, nabavku novih repromaterijala i opreme za pojedine segmente ovog posla. Kada kažem više pravaca tu mislim i na liniju proizvoda. Ako „Teleoptik“ radi na kabini za operatera naoružanja za „Orla“ trebate znati da se elementi te kabine trebaju koristiti i za projekat modernizacije G-4-ki.

1.3 Čitav posao se ustvari ne „vrti“ oko „Orla“ nego oko razvoja novih ubojnih sredstava za jurišnu platformu. Razvijena su vrlo dobra ubojna sredstva i, bilo da se radi o VRVZ-200 ili LVB-250 razvoj tih sredstava košta. Mnogo. Ljudi moraju shvatiti da jednog dana kada JAK-130 zamjeni jato orlova i galebova ja plakati neću, naprotiv- ali mi do tog trenutka MORAMO biti u mogućnosti da na tu platformu integrišemo DOMAĆE vođeno naoružanje. Zašto? Pa…AGM-65 u iteraciji koja prati mogućnosti i domet ovoga što smo mi „sklepali“ je 100-130 000 dolara po komadu (ako neko bude htio da nam ga proda). Slično je i sa konkurentskim rješenjima. U nekom kraćem konfliktu moglo bi se lako desiti da se u boljem slučaju ispali eskadrila lovaca sa krila tih JAK-ova, ili u gorem slučaju da sredstava nema i ne mogu da se nabave (neko reče okruženi smo…ovo-ono).

1.4 Država je u proteklih par godina ulagala u neka preduzeća, napravila sporazume sa nekim drugima- npr. „Kosmos“, „Orao“ Bijeljina, ulazila u vlasništvo, zapošljavali su se ljudi, ti ljudi (od VTI, Teleoptika, Mome, pa nadelje) su primali platu na račun ovoga u protekle tri godine, plaćano je „Edepro“-u i tako…20-35 miliona Eur.

Lično se slažem sa ovim. Puno bolje nego da je za te pare kupljeno dva ili tri aviona. Ovdje nije cilj da se „napravi“ 10 jurišnika pošto-poto- cilj je potpuna obnova naše precizne namjenske industrije koja će u budućnosti imati desetostruko više posla nego sada. Nama će u budućnosti svakako biti potrebna nova školsko-borbena platforma. Još nije urgentno. Za 10 godina će biti. Zašto da to vrijeme ne dočekamo spremni, sa naučno-tehnološkom bazom spremnom da vrlo jeftino i bezbolno napravi tranziciju naših kadrova i arsenala na JAK-130, MIG-35, ili šta već. Kad dođe momenat za kupovinu novih letjelica nas će interesovati samo letjelica kao takva.

Još jednu stvar želim da kažem- Nemojte gledati ovu fotku. Imamo sve da zamjenimo sve sa te fotke…osim DVOSJEDA. Njih nemamo. Nažalost, radilo bi se o potpuno nerentabilnoj proizvodnji (koja sada ne postoji) čak i kada bi se radilo o 30-40 jedinica. Ne postoje kapaciteti za ovo, niti je to plan. Postoje sve komponente i za 6 mjeseci (ne dalje) imaćete prilike da vidite prvi primjerak „Orla“ koji će defakto biti nov avion.

Pozdrav svima

B

„Čitav posao se ustvari ne „vrti“ oko „Orla“ nego oko razvoja novih ubojnih sredstava za jurišnu platformu. Razvijena su vrlo dobra ubojna sredstva i, bilo da se radi o VRVZ-200 ili LVB-250 razvoj tih sredstava koštaju.“
Da kada su u TOC probali da lansiraju raketu ova je preletela preko aviona ugrozivši i avion i posadu i otišla u nepoznatom pravcu. Ima li to ikakvog smiosla razvijati nešto ćime je tržište prezasićeno i to kvalitetnim sredstvima. Gde je ekonomska opravdanost. Odrekli smo se industrija poljoprivrednih mašina i ta kao zemlja koja preferira da bude poljoprivredna a pokušavamo da se „probijemo“ na svetsko tržište oružja. Budi bog snama…

P

@Бања Лука. За развој наведених оружја није потребно ремонтовати и модернизовати 20 авиона за испитивање довоољна су и два. Пројекат 2,4 милиона или модернизација авиона? 2,4 милиона да се модернизује један авион или ескадрила авиона? Јак јефтиније и то за више од трећине у односу на Ми 17. стварно сића па што га не купују када се пројекат модернизације Г 4 скрајнули или одустали.

G

@Banja Luka

Zao mi je, ali logickih gresaka u vasem razmisljanju ima toliko da ih je tesko i samo nabrojati. Samo par stvari:
– Nema nikakvog rezona ulagati u restauraciju (pre ce biti rekonstrukciju) 4 losa aviona samo da bi se dobila platforma za testiranje i razvoj oruzja. Mnogo je jeftinije iskoristiti avione koji vec lete ili se strpeti malo, nabaviti nove avione i njih koristiti.
– Ovi avioni su ruine. Nema govora o nekom “ neiskoriscenom resursu“ kada avion provede skoro 25 godina na suncu, kisi i snegu, neadekvatno zasticen. Shvatite da na ovim avionima mozda nije ostalo nista sto moze da se upotrebi. Restauracija ovakvih aviona moze da kosta vise nego nabavka novog aviona.
– Orao je prilicno manjkav avion bio i kada je bio skroz nov! Mi sada nemamo kapacitete da napravimo isti takav, a kamoli bolji. Kakav ce biti kvalitet ovih restauriranih aviona?
– Za kraj – ko ce da udje u ovakav restaurirani avion i leti njime? Ionako imamo premalo pilota, da li cemo da rizikujemo zivote samo da bi ekipa iz SDPR-a imala novu igracku? Ko ce da udje u ovo i napravi prvi testni let?

Tako da – licno se veoma ne slazem sa ovim. Ne samo da nije puno bolje nego da kupimo nove avione, nego je neuporedivo losije. Vreme za kupovinu novih letelica je doslo i proslo i ovakve gluposti ce samo jos vise prolongirati nabavku. U medjuvremenu, piloti ce odlaziti u penziju (ne daj boze nesto gore sa ovakvim frankenstajn-projektima), novih ce biti nedovoljno, jer tesko da ce perspektiva letenja na NJ-22 ikoga motivisati da se zrtvuje i odluci za poziv vojnog pilota, a nasi avioni koji trenutno lete ce biti sve stariji i sve ce ih manje biti u letnom stanju…

P

Al-41F Za Korejski TA-50 prvo mora da se dobije dozvola od Americke administracije zbog toga sto on koristi Americke motore F-404 !
Sto je vec na gomili tendera gde se pojavljivao pravilo Blokadu prodaje!
Druga stvar je da jeste da je on neka vrsta mini F-16 i JF-17
medjutim za ono sto nudi uopste nije jeftin! U prevodu za nesto vise para se moze nabaviti mnogo Ozbiljnija Lovacko/Bomabarderska masina jer FA-50 verzija koja se sada jedina moze nabaviti je jos 2012 kostala 30 miliona $ u osnovnoj verziji sto je potpuna ista cena kao i JF-17, Mig-29SMT. Drugo sto svi zaboravljaju je da Jurisni avion, ne moze biti Trenazni, jer Jurisni avioni su specijalizovane masine (J-22 je iskljucen iz te kategorije) jer imaju oklopljenu kabinu za posadu Su-25 / A-10, imaju oklopljene motore, i sisteme za gasenje pozara, kao i za zaustavljanje curenja goriva u pogodjenim sekcijama gumenih rezervoara. Nesto sto nijedan TRENAZNI avion Nikada nece imati jer mu namena kao i cena to ne namecu da mora da ima. Dvomotorna pogonska grupa takodje je u osnovi neophodna za jurisne avione sto je u praksi mnogo puta pokazano.

д

Banja Luka
све је то лепо развој домаће индустрије наоружања и сл. Међутим нама ти авиони требају од јуче, и под хитно траба нешто набављати или јак-130 или Л-15.

B

@Bosanski Petrovac

Iako se u toku opitovanja normalno dešavaju i takve stvari- interesuje je me kada se desio incident koji ste opisali i sa kojim tipom naoružanja vezanim za projekat „Orao“ 2.0? Gdje je to TOC sprovodio testiranje sredstva koje je zatajilo nakon odvajanja od platforme „na živo“ i odletjelo preko letjelice?. To je dakle neko od završnih testiranja? Dajte neki detalj o ovome kada već pominjete, vrlo me interesuje ovo.

M

>> kao zemlja koja preferira da bude poljoprivredna

Otkud ti to? To je samo propaganda za veliki deo zatucanog, funkcionalno nepismenog stanovnistva koje se lozi na tradiciju i poljuprivredu jer jedino to razume. Poljoprivreda se ne isplati osim u Vojvodini ali tamo na cisto industrijski nacin, gde par stotina ljudi radi u firmi koja obradjuje 10K hektara. Srpski IT proizvede na godisnjem nivou uporedivu kolicinu roba i usluga sa znatno manje angarzovanog kapitala i resursa ali mi i dalje trubimo malinama oranju, kopanju i sl…

A

@Petar
Za sada je odbijen samo Uzbekistan koliko ja znam, a mi nismo Uzbekistan. Uostalom, pitaju se Ameri „za misljenje“ unapred, ne kazem da se bas mora po „svaku cenu“ uzeti FA-50, samo bi bio moj licni izbor br.1 ako bi se nesto pitao(ne pitam se, ne brinite). Resili bi se Orla, G4 bi dobio zamenu i podigao bi se nivo obuke na skroz nove nivoe, a air police i sl. zadatke bi radili mnogo jefitnije nego sa 29kama.
Sto se tice „jurisnih aviona“, to vreme je proslo. Gde postoji trupna PVO, pravilo je da avioni ne silaze ispod 5km jer obican Bofors moze da raskasapi i A-10, MANDAP sistemi sa takodje vrlo opasni cak i za oklopljene avione poput A-10 i SU-25(oboren A-10 Iglom, pilot zarobljen. Jedan je i VJ ozbiljno ostetila, sleteo u Makedoniju). Balisticka zastita je bitnija za helikoptere koji vrse CAS, samo i oni se ne mogu bas „uzdati“ u istu u potpunosti, nego se taktikom izlaganje svede na minimum koliko je god moguce, a posto smo kupili MI-35M, to je reseno.
Danas se VZ operacije vrse preciznim naoruzanjem, sa bezbedne distance, ako je moguce dronom da se ne rizikuju zivoti, a i to smo kupili valjda. Ne treba FA-50 nikakav oklop da zameni Orla, samo dobra VZ sredstva i nisanski kontejner. Za dejstvo topom i NRZ po pesadiji i lakom oklopu, Mi-35m je neuporedivo bolja masina.

B

@dane

U redu dane, ja Vam ne protivrječim- ali zvanični stav je da nabavka školskih mlaznjaka nije urgentan problem. Postoji jasna svijest o ovoj potrebi- ali se ne smatra da je ovo gorući problem, kao što je to pvo npr. (kažem npr. jer postoji još nekoliko ključnih kategorija za sistem odbrane u koje se u najskorije vrijeme moraju alocirati sredstva a građanstvu generalno uopšte i ne padaju na pamet).

Generalni stav je da će se u budućnosti za jurišna dejstva po dubini teritorije koristiti moderne multifunkcionalne platforme što i jeste trend u modernim armijama. Dakle- ono što mnogi komentatori ovdje bjesno govore kada se pomene „Orao“ Vojska zaista i planira- baš to- Za 10-15 godina ovakva dejstva nebi trebala da obavlja jurišna bombarderska avijacija, po striktnoj dezignaciji, nego nekakav MiG-35, Su-…, Gripen, nije ni bitno, niti se navodi.

Opšti stav je da se zadrži školsko-bombarderska eskadrila- koja će se nabavljati. S tim u vezi- ja sam veliki fan 130-ke i to je sjajan trenažni avion, svestran u namjeni, lak za korištenje i održavanje…ali to je letjelica za borbeno korištenje isključivo u sukobima niskog inteziteta. Dakle- može da se koristi kao borbena platforma, ali nije i nikada neće biti zamjena za punokrvni borbeni avion. Kada se stvari ovako postave- možda ćete bolje razumjeti stav po kojem je bespredmetno mjenjati „Orlove“ JAK-om, ok? JAK treba da mjenja našu školsku mlaznu avijaciju i da bude eventualna borbena dopuna, a školska mlazna avijacija još može da nas služi i ovako, nije za otpis.

Zamjena za „Orlove“ je potentnija i skuplja platforma koja će imati i druge zadatke. Mi prelaz na tu platformu vršimo kroz dvije generacije letjelica. Kroz osposobljavanje i drugu fazu modernizacije starih letjelica (koja se čeka) i kroz nabavku novih letjelica koja će doći poslje toga. Ovo drugo je još relativno daleko, kako zbog toga što ne postoji spremnost države da plati milijardu dolara za tako nešto danas, tako i zbog toga što se smatra da trenutno ne postoje stručno tehnički potencijali da se takav tehnološki skok isprati na odgovarajući način (piloti, tehničari, tehnološka baza). Dakle radi se na tome i radi se ozbiljno. To valjda svako danas, pa i najveći skeptik može da posvjedoči.

E sad- u tom „gap“-u postoji jedna istina. „Orlovi“ koje imamo nisu za otpad- koliko god se pojedinci sa ovog portala sa tim ne slagali. Prije neki dan je bila ona promocija uz oblačno nebo na „Lađevcima“ one naše sedmorke „Orlova“ i ja ih lično volim vidjeti na nebu.

https://www.youtube.com/watch?v=jkMDkRgBdK0

Za njih imamo školovane pilote, ljudi rade, imaju sada i dobar nalet, planiraju sa ovoga preobuku za dalje, na kraju krajeva- ovo je „sjedište“ za pilota koji izađe sa akademije, zašto da ih bacamo? Šta je prijedlog? Da ih rastavimo i zapalimo? Pominje se Rumunija? Zašto da se to čini? Nama bi to pomoglo kako? Kao alternativa se ide na projekat moderizacije i razvoj novih ubojnih sredstava koji će omogućiti pilotima da, za razliku od sada:

1. Misije obavljaju noću i u lošim vremenskim uslovima.
2. Misije obavljaju sa velike distance modernim vođenim sredstvima,
3. Misije obavljaju na velikim visinama van dometa trupne pvo kratkog dometa neprijatelja.
4. Imaju pasivne i AKTIVNE sisteme zaštite letjelice (na ovom drugom se navodno ozbiljno radi sa stranim kooperantom).

Zašto da ne? Zar su sredstva o kojima se govori tolika da ovo nikako nebi trebalo? Zanimljivo kako ljudi reaguju na ovo na ovom portalu, a niko ispred skupštine ne protestvuje protiv „Nacionalnog stadiona“ npr.? Desetak godina je mnogo- ovo može i da nam zatreba, a fudbal se može igrati i ovako (ali ovo je samo moje razmišljanje).

Na kraju krajeva- vazano za priču oko ubojnih sredstava koja se razvijaju. Cilj je da se na kraju ista integrišu i koriste na dva stepena trostepene strukture RV-a i to sigurno vrijedi. Ono čemu se teži je da za 10-12 godina put pilota bude : Lasta, Yak-130 (naprimjer), MiG-35 (naprimjer) i to je to. Ničega drugog neće ni biti. Međutim ubojna sredstva zrak-zemlja će biti uglavnom iz našeg razvoja i to je po meni dobro. Pametna, i naravno nevođena, kao i do sada. Ako nismo u stanju da razvijemo raketu zrak-zrak dometa 120 km, ili protivbrodsku raketu- zašto da od nekog kupujemo laserski vođene bombe? Razumijete li da naši ljudi to mogu da urade i to rade dobro i kvalitetno? Ovo ima izvozni potencijal i ja zbog svega toga uopšte ne vidim problem sa ovim. Uopšte. Ovo se isplati- čak i kad bi sve propalo. Tri godine su neki ljudi u VTI i pratećim preduzećima sticali praksu radeći na pravim stvarima, bravo- a neće propasti- rezultat će biti sasvim ok proizvo- nikako „kozmetički“ što neko reče.

J

Uh , hvala svima za odgovore i mišljenja.Čak i više negošto sam pismen da ispratim.Jedno je sigurno Orao je čini mi se uvek polarizovao mišljenja o njemu ,a vidim to se nastavlja.
@AL-41F1
Da nov avion je nov avion i tačka. Meni lično je ipak drago da se nešto radi sa našim ( SFRJ -našim) avionima.Kamo sreće da smo imali volje (političke) da unapređenja vršimo blagovremeno i na Orlu i na Galebu. A ne ovako kad spašavamo ostatke.
@Banja Luka
Vaše objašnjenje celog posla oko modernizacije izgleda vrlo logično . Nadajmo se da korupcija i sujete neće doći po svoje.Kao da je Orlu suđeno da ga sapliću još od stola za crtanje.

Još jednom hvala svima. Pozdrav

A

@Banja Luka
Sve stoji, samo bi Jak bio potpuno pogresan izbor iz razloga sto bi poput ’99(ne kazem da je u identicnim okvirima ocekivan neki eventualni konflikt), imali „gomilu“, i to gomilu zavidne velicine(155 po Dejtonu), aviona od kojih jedna, ali bukvalno samo jedna eskadrila ima radarske rakete. Jel to racionalan izbor za buducnost? Sve i da je ta jedna u potpunosti ispravna, kao sto nije bio slucaj sa 29kama ’99, sa takticke strane bukvalno beskorisno. To je greska koju ne treba ponavljati.
Zato J-22 i G-4 treba zameniti sa avionom poput Golden Eagle na kojeg bi integrisali radarske rakete ili JF-17 svejedno, samo nikako nesto klase Jak-130, Hawk i sl. Po vasoj anaogiji(sasvim racionanoj i po mom zaista skromnom misljenju ispravnoj) Lasta/Sova, Golden Eagle i na kraju neki multirole(bio to Mig, Rafal, Gripen), to je to.
Da imamo 50+visenamenskih F/A-18 kao finska, razumeo bi odluku da se ide na nesto klase Hawk kao sto oni imaju(sami ste rekli, ogranicene borbene mogucnosti). Mada i njima bi Golden Eagle legao savrseno jer bi imali duplo vise borbeno upotrebljivih aviona, pritom dele pogonsku grupu sto olaksava logistiku.
Znam skuplje je, samo je skuplje kad ratna oprema stoji i moze samo u miru da se koristi.

Obuka sigurno na Galebovima i Orlovima nije laksa iz razloga sto korejski proizvod poseduje: (iz clanka sa T6) snimač parametara leta, računar za skladištenje podataka, opremu za ispitivanje avionike, sisteme za planiranje misije i podršku, pomoćne električne jedinice za napajanje, u prednjoj kabini se nalazi širokougaoni elektrooptički gornji pokazivač (HUD – Head Up Display) firme BAE Systems, u kabinama su na instrument tabli po dva višenamenska kolor pokazivača dimenzija 127×127 mm firme Samsung Thales, tu su trostruke digitalne tzv. fly-by-wire komande leta uz primenu sistema HOTAS (Hands on throttle and stick), generator kiseonika tzv. sistem OBOGS, kombinovani INS/GPS sistem za navigaciju Honeywell H-764G, radarski visinomer HG9550, sistem VOR/ILS Rockwell Collins VIR-130A, digitalni taktički sistem za pomoć u navigaciji ARN-153V, VHF radio stanica Raytheon ARC-232, sistem svoj-tuđ (IFF).

A nasi avioni trenutno nista od ovoga, niti ce stvari poput FBW i radara ikad imati.

Ž

“Златни орао“ ипак није иста категорија авиона као Г-4 или Јак-130 пошто их према перформансама далеко надмашује. Као што и Јак-130 надмашује Г-4, и то малтене није иста класа.

А Јак-130 би био компромис за замену Г-4 и Орла, илузорно је мислити да ће Србија набављати два типа борбених авиона и један тип шкослко-борбеног.

Нпр. да ЈФ-17 замени Орао, Злати Орао Г-4. Па још да ту буде и нпр. МиГ-35 који би мењао МиГ-29.

A

@Zivojin
HRZ uspesno vrsi obuku tako sto sa turboprop-a prelaze na 21UM i na kraju Bis, koji jeste najpitomiju clan familije 21, ali opet izuzetno tezak avion za letenje u relativnom smislu, jedan od najtezih generalno(to znate bolje od mene).
Imajuci to u vidu, tvrdim da nama ne bi trebao i Jak-130, ako bi imali zlatnog Orla, pritom bi mogla da se vrsi objedinjena obuka i simulacija za sve borbene sisteme koji su prisutni na visenamenskom avionu u tome i jeste poenta. Kvalitetnija obuka, kvalitetniji piloti, potetnije RV, jeftiniji airpolice. Jedino bi osnovna letacka obuka bila skuplja

д

Al-41F1 браво нашао си авиацију за пример, што се тиче златног кореанца пробле је цена набавке и цена увођења средства. Поред тога проблем је и политички колико је паметно набављати оружје од земаља са којима смо у конфликту за сада притајеном , али у перспективи ( ако демократе замена трампа) могуће и отвореном , мислим политичком никако војном. Генерално мислим да нам се ситуација из 99 не може поновити , директна агресија на Србију је у овим међународним околностима искључена. Једина опасност која нам претије ако неко нахушка алабанце да крену да заузимају север или да крену у етничко чишћење енклава, питање је шта тада да радимо, тренутно са овим расположивим средствима можемо мало тога да урадимо , можемо да као Тадић пишемо писмо нато генералима и да пустимо мушку сузу тешку најтежу. Због свега тога хитна набавка ПВО, набавка јак 130 и модернизација орла.

D

Mislim da je vreme da se odresi kesa i da se pazari Yak-130 ili recimo kineski L-15B koji je dobio nov radar, motor i naoruzanje.
Ove ‘konzervirane’ Orlove ne treba ni komentarisati, slika govori vise od reci.

Odgovori
N

Kakvih crnih sest meseci.Pa avione koji su stvarno bili konzervirani u jedinici,ili cak i u letnom stanju VZ Moma preda jedinici 4-5 godina nakon ulaska u remontni proces.A u pitanju je klasican remont bez ikakve modernizacije.I to traje oduvek,od prvih primeraka s kraja 80tih koji su usli u ciklus remonta,nije to nista novo.Ako je tada sa ogromnom bazom rezervnih delova,tehnicara,kapacitetima remont trajao godinama bas me zanima kojim ce to cudom sada da traje 6 meseci sa sve modernizacijom,I da,zaista jeste bilo predvidjeno da remont traje 6 meseci,na papiru…

S

ZAO MI JE STO SE NA OVOM IZUZETNO KVALITETNOM PORTALU NAKOTILO KOJEKAKVIH KOMENTATORA SA RAZNIH PORTALA DA IM NE POMINJEM IME TAKO DA SVA ONA STRUCNA PISANJA U OPSTE NE MOGU DA DODJU DO IZRAZAJA
SA UZIVANJEM SAM CITAO STA STRUKA PISE I KAKO KOMENTARISE FENOMENALNE TEKSTOVE KAO NEKO KO BOLI ALI NIJE IZ TE STTUKE MNOGO SAM NAUCIO NIKADA NISAM PISAO I VJEROVATNO NI NECU ALI SE NEMOGOH OTETI ONOM UNUTRASNJEM SEBI.POZDRAV ZA UREDNIKE PORTALA I KAPA DO PODA ZA ZNAJNJE,TRUD I VOLJU TAKODJE POZDRAV ZA ONE STRUCNE LJUDE STO PISU KAO STO SU Gospodin BANJA LUKA I OSTALI CIJE NAPISANE REDOVE ZAISTA VRIJEDI PROCITATI

Odgovori
M

Bravo! Pogodak! Da bar ima K36 sediste nego Martin Bejker koji je obogaljio gomilu pilota!
Nagradno pitanje:
Po cemu se prepoznaje da su na nekom aeodromu bazirali Orlovi?
Po velikim masnim flekama na stajanci od hidraulickog ulja koje je kapalo iz Orlova!

Odgovori
A

Obzirom na najavljen broj aparata u planu, moglo se naslutiti ovakvo resenje. Drugacije nije moglo. Da li je racionalno i bezbedno? Pa za prvo mozemo diskutovati, za drugo svakako ce proci analize koje nece raditi „odoka“ priuceni majstori, nego strucna lica.

Odgovori
Ј

Само мамлаз може да конзервира авион након 9 година оперативне употребе и 550 сати налета. Само мамлаз може да врати већ 21 годину конзервиран авион у оперативну употребу! Ми смо земља мамлаза!

Odgovori
B

Znaci modernizujemo avione iz muzeja i to za ozbiljne pare… Pa onda umesto da modernizuju jednosede, sto je i normalno, a vec postoji i prototip, oni krecu u skroz novi i jos komplikovaniji projekat… Vrag je odneo salu.

Odgovori
B

@Branko

Na koji gotovi prototip jednoseda mislite? O čemu se radi?

Ž

Не постоји никакав прототип једносед. Не постоји чак ни прототип двосед, само један примерак за испитивање наоружања.

S

Za rubriku verovali ili ne. Za modernizaciju Mig29 nema para, za pvo nema para ali zato ima para za budjevine i 1000 projekata.

Odgovori
l

ma napisah poveci tekst, ali cemu to, nema smisla, pa obrisah, toliko vredi ova platforma koju hoce da modernizuju.
Imaju li piloti pravo da odbju da lete ukoliko smatraju da su im zivoti ugrozeni?

Odgovori
i

Preplacen sam na casopis Fly Past koji me uverio da je moguce apsolutno sve popraviti i dovesti ponovo u letno stanje, pogotovo nesto sto je radjeno tehnologijom iz doba Orla.
Druga stvar je to sto, kao ni ostali komentatori, ja bas nevidim neki razlog zasto bi se to radilo.
Moje misljenje je da se trebalo uci u kooperaciju sa Kinom i Pakistanom u proizvodnji JF-17 , koji je visenamenski avion, da se vise para uvede na razvoj raznog tipa naouruzanja a za sukobe niskog intenziteta kupi skolsko borbeni turboprp. (klasa Tukana il Pilatusa)

Odgovori
Ž

Како ући у кооперацију са Кином и Пакистаном око производње ФЦ-1/ЈФ-17 када су те дев земље технолошки далеко испред нас?

i

Na sta sam ja mislio je sastavljanje aviona od delova kupljeni u inistranstvu sa usvajanjem makar dela proizvodnje. Ja bi smatrao super uspesnim lokalnu proizvodnju od 20% -30% aviona. To bi makar malo trebalo da pogura razvoj domace avio industrije kao sto bi stecena znanja pomogla u odrzavanju aviona. Pakistanci su nekada pokazivali odredjeni interes za Lazara, koliko se barem secam, a davno je bila i prica o tenkovima, mozda bi se kupovinom njihovog proizvoda takva neka prica mogla pogurati! I mada je Srbija banana drzava Kini bi sigurno bilo dobro za rejting da su koliko toliko napredni sistem uspeli prodati nekoj evropskoj drzavi.
Znam ima tu puno ako i mozda ali po meni takva neka prica bi donela i neku korist a ne samo izdavanje brda para u inostranstvo.

d

još kad bi se orlovima zamjenili Mig29, bilo bi jeftinije, zar ne

Odgovori
M

@ Mile Tranzicija – Sve što ste svi naveli na ovoj stranici manje više jeste tačno, ali zaboravljate jednu jako bitnu činjenicu- a to je da je Orao i pored svih svojih mana jako dobro služio u ratu u Bosni i tokom bombardovanja 99, naši su ga u VRS izuzetno dobro koristili i zadavili su ozbiljne gubitke vojnim snagama drugog entiteta. Nemojte zaboraviti naše heroje pilote „Risove sa Vrbasa“!!! Evo jednog najcelovitijeg i najtačnijeg teksta o jedinici koja je koristila ORlove https://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/ Verujem da ćete imati drugačije mišljenje o avionu kada budete pročitali tekst.

Odgovori
M

Za Markusa
Pozdrav Markus. Vidis, ja sam neko vreme proveo tamo ( ne bih o tome ovde). Dobro znam kako je Orao koriscen. Predpostavljam da ti neznas sa koliko se problema sretala ta ekipa da bi se ti Orlovi uopste borbeno koristili. To je ono, „daj sta das- bolje nemamo“. Orao je koriscen u uslovima vrlo slabe ili cak nikakve PV odbrane protivnika. I tada je bilo gubitaka i ostecenja Orlova. Da te ne podsecam na zonu zabrane leta, par F16 od kojih samo vodja dejstvuje i epilog 3 oborena Jastreba i Orao koji se zakucao u fabricki dimnjak…
Taj rat je bio pre 25 godina Markuse…
Sta mislis, kako bi bilo sada? Strela, Igli, Stingera koliko ti drago, o ozbiljnijim PVO sredstvima da i ne govorim. Danas, svaki Orao koji leti na visini vecoj od 200 metara je mrtav Orao. Na zalost, i piloti Orlova to znaju. Spor, trom, neoklopljen, sa mnogo ogranicenja u manevru je avion na nivou 70- tih godina.
Na kraju da ti kazem surovu istinu: sve ovo se radi kako bi neko iz SDPR- a jos jednom na modernizaciji Orla zaradio pare, utalio se, za kvalitet tog modernizovanog aviona nikoga nije briga!
Mediji su tu da ulepsaju pricu, da je lepo prodaju, nista vise. Jer ti stvarno verujes da ministar Vulin i ekipa oko njega moze bilo sta da uradi kvalitetno?
I zato, dragi moj Markuse, prepustimo Orlove muzejima, skolama, nek na postumentu svedoce o nekom vremenu. Oni su istorija.
Ovoj zemlji (koja je na zalost bez suvereniteta) treba ozbiljno vazduhoplovstvo, ozbiljan sistem PVO- a, VOJIN-a i Ei PED- a.
Pozdrav Markuse, cujemo se na nekim drugim portalima.

D

Odlican tekst o VRS

M

Za Mileta
Uzvraćam pozdrave! Hvala. Upoznat sam, zapravo čuo sam sa čime se sve susretala ekipa na Mahovljanima kako bi Orlovi bili borbeno upotrebljivi. Čuo sam isto to što ste naveli, „daj šta daš, bolje nemamo“. Obzirom na sve probleme sa kojima su se susretali, uspeh Orlova u VRS je zadivljujući.
Iskreno, bolje bi nam bilo da uopšte nismo razvijali sopstveni avion u SFRJ već da smo, kao Bugari, kupili Su 25, proverenu mašinu; ali, šta je tu je. Nisam baš siguran da je region Balkana danas nešto puno napredovao po pitanju trupne PVO i uopšte PVO, dobrim delom je i nazadovao, nema puno, dovoljno ni Strela 2, a kamoli Igli i Stingera, tako da imajući to u vidu i vrhunsku obučenost pilota iz lba Tigrovi, mislim da za Orao još uvek ima mesta do dolaska novih lovaca-bombardera ili bolje rečeno višenamenskih aviona. Sigurno će biti kupljeni novi avioni, pitanje je vremena, i pitanje je da li će ih biti dovoljno, stoga sam mišljenja da treba remontovati postojeće Orlove i održavati ih po stanju dok god je to moguće. Slažem se sa Vama u potpunosti da je ovoj zemlji potrebno ozbiljno vazduhoplovstvo, još kako. Naša zemlja punih 25 godina nije kupila ni jedan jedini helikopter, ni jedan jedini avion, sve do dolaska 2 Mi 17 V 5. Jednom rečju sramota. Ne računam onu Pajper Seneku za kartografisanje terena u nabavku aviona za RV.
Kada je u pitanju aktuelni ministar vojni nemam neko posebno lepo mišljenje o njemu, a o ekipi ljudi oko njega nemam nikakav stav. Vreme će pokazati kako su radili.
Pozdrav Mile još jednom, svako dobro.

m

Petar
Vrlo dobro!

Odgovori
1

Orlovi povučeni pre više od dve decenije da se vraćaju u službu? I još da im se uradi modernizacija?

Kamo sreće da je ovo objavljeno prvog aprila, jer ovo je stvarno neozbiljno.

Odgovori
V

Nekako mi nema logike modernizacija Orla jer je taj avion loš i ima puno nedostataka koji su svima opće poznati. Orlu je nažalost mjesto u muzeju i ne treba ga iz njega vaditi. Jedino ako se kroz Orla želi izgraditi zrakoplovna industrija u Srbiji pa mi to i ima neke logike. Nekako mi se čini da je bolje bilo ulagati u G-4 Galeba kao dobrog školskog zrakoplova, a od te modernizacije se odustalo.

Opcija kupnje Yak-130 kao školsko-borbenoga aviona je puno bolje i pametnije rješenje, jer je taj avion jedan od boljih školsko-borbenih aviona i naravno moderan sa modernom tehnologijom.

Odgovori
V

Vukovarac, ja na celu situaciju sa Orlovima gledam upravo kao na podizanje i jačanje Srpske namenske industrije koja na kraju mora proizvesti proizvod koji bi trebalo da zameni strane pandane u toj klasi. Tu bi tada postojao i veliki potencial izvoza (primer je integrisano naoružanje na H 145 ili Mi 35). Uz to bi imali i školovane pilote sa pristojnim naletom i dobro obučeno i utrenirano osoblje za održavanje tehnike.
Pogledaj kao primer projekat nabavke helikoptera u Hrvatskoj. Koliko je od tih 120 miliona namenjeno za naoružanje kada helikopteri koštaju tek 38? Dobro, tu su uračunati obuka i rezervni delovi ali izdvojena suma za naoružanje je stvarno velika.
Po mojoj predpostavci, naš cilj je da za 10 godina Orao i G4 budu zamenjeni sa avionom tipa JAK-130 (moja želja je taj avion a šta će se na kraju kupiti, videćemo). Tada bi nas interesovali samo avioni sa obukom i rezervnim delovima dok bi naoružanje proizvodili sami. Piloti bi prolazili obuku na Lasti, pa bi prelazili na Yak-130 i na kraju bi kruna bila obuka na Mig-u 35 (Suhoj 27 ili neki drugi avion koji bude izabran).
Što se tiše ovih Orlova sa livade, čini mi se da naše stručnjake tu interesuju prvenstveno zmajevi dok sve ostalo možemo da odradimo sami. Verovatno su ti avioni prethodno pregledani te su procenjeni kao pogodni za ono što je planirano u narednim koracima.

Vlad
Koje integrisano naoruzanje na Mi-35?

V

Vlad

Da to ne bi bilo loše, ali to već imate nije to neki veliki problem za vojnu industriju srbije, koliko smo vidjeli sa H-145M to već radite i možete. Bolje bi i pametnije bilo recimo da se u Utvi kupe strojevi i za prvu ruku sklapaju kupljeni YAK-130 kao što su svojevremeno napravili Indijci sa SU-30MKI oni su isto tako počeli. Vi već imate neku podlogu i ljude kojima je aeronautika i proizvodnja aviona poznata. Fino kupite nove strojeve obučite ljude za prvu ruku si sklapate ruske avione,a za 10-20 godina tko zna možda pored Laste i Kobca proizvedete i neki novi mlazni zrakoplov. Meni ova opcija izgeda puno bolja nego ulupati u modernizaciju Orla i dobiti ništa pretjerano bolje nego što je sada.

I

Sta mislite, kako bi bilo da Srbija kupi nekoliko su25M3, a da orlove i galebove ostavi za obuku?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend