BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Neizvesna budućnost borbene flote RV Poljske, moguće skoro povlačenje lovaca MiG-29 Poljska poseduje 30 MiG-ova 29, flota je trenutno prizemljena a dugoročno je bilo planirano da do 2028. u upotrebi ostane 16 modernizovanih primeraka / Foto: Ministarstvo odbrane Poljske

Neizvesna budućnost borbene flote RV Poljske, moguće skoro povlačenje lovaca MiG-29

Poljski dnevni list Dziennik Gazeta Prawna objavio je 6. avgusta zanimljiv tekst o tome da bi Poljska uskoro mogla da povuče iz naoružanja lovačke avione MiG-29. Autor Maciej Miłosz u svom tekstu pod naslovom ‘’MiG-ovi se možda neće vratiti u upotrebu. Samo F-16 neće braniti poljsko nebo’’ (MiG-i mogą nie wrócić do służby. Same F-16 nie obronią polskiego nieba) komentariše da bi povlačenje MiG-a 29 iz upotrebe, što je kako je navedeno vrlo verovatno, dovelo do nedovoljnog broja borbenih aviona za izvršavanje svih postavljenih zadataka.

Poljski MiG-ovi 29 su nakon udesa koji se dogodio 4. marta ove godine, prilikom kojeg je pilot preživeo, još uvek prizemljeni a uzroci pada aviona do danas nisu zvanično saopšteni. To svakako utiče na borbenu gotovost Ratnog vazduhoplovstva Poljske jer se svakim danom smanjuje broj pilota koji su u trenaži. Autor teksta iznosi da je mogućnost povlačenja sovjetskih lovaca 90 procenata i u toj tvrdnji se poziva na izjave poljskih vojnih stručnjaka. Nezvanično, niko iz vojnog i političkog vrha ne želi da se 29-ke povuku iz upotrebe ali istovremeno postoje određeni ljudi koji bi to rado uradili.

Takođe podseća se i na prošlogodišni udes MiG-a 29 kojom prilikom je pilot poginuo zbog neispravnosti izbacujućeg sedišta. Holding kompanija Polska Grupa Zbrojeniowa koju je osnovala poljska vlada radi udruživanja poljskih firmi odbrambene industrije koje su u državnom vlasništvu nedavno je, kako navodi autor Maciej Miłosz, saopštila da je još 2011. godine u remontnom zavodu WZL-2 došlo do greške u projektovanju rezervnog dela koja nije otkrivena u procesu provere ali ni primene dela koji se nalazi u  proizvodnji. Nakon udesa kojom prilikom je pilot poginuo, zavod WZL-2 je sproveo unutrašnju istragu nakon čega su zaposleni koji su direktno bili uključeni u projektovanje pomenutog dela dobili otkaz radnog odnosa.

Ovakav razvoj situacije ne samo da slabi sposobnost zaštite poljskog neba već stvara probleme i industriji, poljski list piše i o tome da zavod WZL-2 ne dobija dovoljno novca od države za obavljene poslove jer se sada, nakon prizemljenja flote, ne dobija novac i za probne kontrolne letove aviona na kojima su remontni radovi određenog obima završeni. Ukoliko bi MiG-29 bio povučen iz upotrebe WZL-2 bi takođe trenutno izgubio veliki deo svojih prihoda jer se, iako se tamo održavaju i borbeni avioni F-16, 90 posto prihoda odnosi na usluge održavanja flote aviona MiG-29 i Su-22.

Kako dalje primećuju u Dziennik Gazeta Prawna, situacija što se tiče borbenih aviona bi se mogla popraviti povećanjem operativnosti flote F-16 jer je, kako su nezvanično saznali iz izvora u vazduhoplovnim snagama, trenutno borbeno spremno svega 20 procenata odnosno 10 od 48 aviona tog tipa. Međutim iznose i da je povećanje operativnosti F-16 malo verovatno jer to nije urađeno godinama unazad zbog hroničnog nedostatka rezervnih delova. Nova narudžbina borbenih aviona, najverovatnije će to biti američki F-35, neće rešiti problem jer se, na osnovu iskustava korišćenja F-16, postizanje njihove pune borbene sposobnosti očekuje u 2030-tim godinama. Osvrnuvši se na mogućnost poljske industrije da učestvuju u programu F-35, to je ocenjeno kao skoro nemoguće.

Vazduhoplovne snage Poljske, kako se dalje navodi, imaju želju da nastave da koriste MiG-29 ali žele garantovanu sigurnost njihove upotrebe. Odluka o nastavku njihovog letenja će biti doneta nakon analize preventivnih pregleda, zaključaka i preporuka. Zvaničnici iz Ministarstva nacionalne odbrane izjavili su da će polazna tačka za takvu odluku biti utvrđivanje da li su avioni bezbedni za dalje korišćenje. Na ovo treba dodati i da Poljaci danas samostalno održavaju svoju flotu MiG-ova 29, iako postoje informacije da na tom polju sarađuju sa Ukrajinom.

Prema službenim podacima iznosti se da RV POljske trenutno korsti 30 lovaca MiG-29, 32 jurišnika Su-22 i 48 višenamenskih F-16. Ipak dugoročno je planirano da u naoružanju ostane 16 aviona MiG-29 i 18 Su-22 koji su u poljskim vazduhoplovnim zavodima dobili modernizacije manjeg obima koje međutim nisu bitno uticale na povećanje njihovih borbenih sposobnosti.

Komentari

d

Eto šta se dešava kad je politika i tuđi interes ispred sopstvenih interesa i zdrave pameti.

Odgovori
R

Ako iko zna da leti MiG-29, onda su to Poljaci. Zaista su imali impresivne solo nastupe MiG-a 29. Barem sa te strane bilo bi jako zalosno da okoncaju njihovu upotrebu.

Odgovori
M

Da, recimo na ILA Berlin pre par godina, ali, motori im jako dime. Takodje prilicno bezveze ponasanje poljskog osoblja u izlozbenom delu koje je sedelo i hodalo po avionu…

A

Malo smrducka na novu vrstu dila (kao bugari nedavno), samo treba videti obim paketa koji će im biti uvaljen. Oni se bar za to neće buniti i stavljati veto. Vrlo brzo će doneti odluku, isto kao komšije.

Odgovori
M

Od 48 F-16 samo 10 u potpunoj eksplataciji, razlog nedostatak rezervnih delova.Prodaju ti preskup avion koji ne možeš kasnije da održavaš.Ispado smo najpametniji u istočnoj evropi što se tiče ovih naših migova.Mislim da su Madjari i Česi dobro prošli sa Gripenima ovi ostali nek im je bog upomoć .

Odgovori
S

A od 48 Migova bi sigurno vise bilo operativno? Opste je poznato da su zapadni avioni jeftiniji u eksploataciji.

D

@Sevdić
Bilo bi, pa oni i sad imaju manje ukupno Mig29 aviona, a više operativnih, iz prostog razloga što ga sami odrzavaju i remontuju, a nihe tačno da da je jeftinije održavanje američkih aviona, skuplje je i to višestruko, ali je eksploatacioni vek dosta duži, pomesali ste

M

@Sevdić

Prema jednom clanku s neta na koga sam naleteo u vezi ove teme navodno je poljacima Mig-29 40% jeftiniji u eksploataciji od F-16. Da li je cena po satu izracunata korektno ili ne ne mogu da kazem ali tako stoji…

B

@Mayer

Jeste sigurno. I to iz jednostavnog razloga. Domaca proizvodnja delova i odrzavanje aviona. Mnogo manje gladnih usta posrednika do finalne ugradnje.

K

Evo, imate još izvora za nabavu mig29. Samo naprijed.

Odgovori
A

@Krunoslav
Šalu na stranu, još smo mi solidno prošli u poređenju sa Poljacima?

P

Pa vidi mozda odmah uzeti cijelu eskadrilu ..:))…mada bolje uzeti Bjeloruske konzervirane pa po postojecem receptu! :)
Nego vi bi ste trebalii iskoristiti priliku uzeti odmah bar 6 komada f-16 koji su vec NATO kompatibilni a i na vrlo solidnom nivou block50 ( jer Poljacima izgleda ne trebaju) naravno kad se dovedu u letno stanje!!??? ..sa nadom da bar dva budu raspoloziva od 6 :)

A

Dobra fora, no ako cemo ozbiljno to su bivsi DDR avioni koji su jos 2000te imali kolektivno preko 13.000 sati naleta, vecinu toga u zaista zahtevnih i brojnim vezbama sa USAF i Navy, a prze ih i Poljaci bez stednje godinama! Ti zmajevi su potroseni. Kod nas se isplatila modernizacija jer su nasi avioni zaista premalo leteli. Npr. od NATO-a, valjalo bi uzeti od Slovaka 29ke jer im je nalet u proseku tu negde kao nas, znaci da su avioni zaista malo korisceni, ali opet bolje primerke, malte ne konzervirane mozemo uzeti od Rusa ako nam bas zatreba. No jedino i pilote da nam prodaju posto je zainteresovanost 0 bodova iz raznih razloga

m

@krunoslav Ili je ovo izvor za vas 10 od 48 F16 ispravno…Boze sto ne mogu da se nasmejem…

V

Krunoslav,
Kada bi sada iskazali interes za te avione verovatno bi prosli kao i vi sa Izraelskim F16. Posto su ih Poljaci modernizovali bez dozvole Rusa, ovi mogu samo da kazu da ne prepoznaju te avione.

O

10 borbeno spremnih f16 od 48? Puna borbena sposobnost u 2030-im? Pa šta će biti ako kupe f35? Leleeee!

Odgovori
A

@Oli
Mislim da se podatak o borbenoj sposobnosti odnosi na F-35, ako ne grešim?

K

„…zavod WZL-2 je sproveo unutrašnju istragu nakon čega su zaposleni koji su direktno bili uključeni u projektovanje pomenutog dela dobili otkaz radnog odnosa.“
Odgovorna drzava.

Odgovori
K

Da li Poljaci oporavljaju MiGove bez licenci RSK Mig? Kada je bila priča oko remonta motora bugarskih 29ki da im je MiG zapretio da ukoliko bilo šta bude rađeno u Poljskoj gube tehničku podršku od strane kompanije. Poljska je u ljudskim resursima sila za nas balkanske državice pa muku muči sa održavanjem F-16. Pametnom sve jasno šta n a m se najviše isplati.

Odgovori
E

Vecina sredstava je koristena za odrzavanje starijih aviona u inventaru.
WZL-2 je morao s ogranicenim sredstvima odrzavati F-16, Mig-29 i Su-22. Prioritet je na starijim avionima cije je odrzavanje zahtjevnije i skuplje, da bi se odrzali sto dulje.
Napustanjem Mig-29 i Su-22, ne samo da odraduju prelazak na zapadnu tehniku, vec ce im se oslobodit dobar dio novaca i kapaciteta koje onda mogu preusmjerit…
Kao sto se u tekstu spominje:
„90 posto prihoda odnosi na usluge održavanja flote aviona MiG-29 i Su-22.“

B

Ed, baš dobra logika. Održavaš neperspektivnu tehniku a perspektivnu ostavljaš da trune.

A

@Ed
To je definitivno tačno, ali i dalje stoji kao crna mrlja da jedna Poljska nije u stanju da ima bar 50% flote F-16 operativnom. U osnovi, ključan problem u celoj priči je da Poljska trenutno nema dovoljno veliki budžet za vojsku.

E

@BB
Ja ne znam koja im je strategija. Mozda zeljeli iskoristiti sto vise rasplozive resurse na 29-kama prije nego ih se rijese tako da su opterecenje obavljanja svakodnevnih zadataka prebacili na njih, dok 16 stede.
To sto je 10 16-ica „trenutno borbeno spremno“, ne znaci da ostalih 38 trunu tj. da ne lete i da se na njima ne izvrsava obuka/nalet. Za ocekivati kad se preusmjere sredstva koje je WZL-2 koristio za 29-ke da ce se i postotak „borbeno“ raspolozivih 16-ica znacajno povecati.

@Aleksa Radojičić
Poljaci izdvajaju preko 10 milijardi USD godisnje za vojsku (2.1-2.2%BDP), dakle vec su u vrhu NATO-a po izdvajanju % BDP-a, a planiraju dalje povecavati, tako da ne vjerujem da je novac velik problem. Prije da je u pitanju raspodjela ili planirana ulaganja.

A

@Ed
Ako sam dobro zapamtio, 29ke su rasporedjene najblize Kaljinigradu, dakle najkriticnija oblast. Tu vrse QRA. Mozda prosto Poljaci mogu brze da polete sa njima nego sa 16icama, ipak je to „frontovski lovac“, a mozda ih samo stede. Sve u svemu, rezultati su ocajni, a izdvajanja i vise nego dovoljna da ne bude tako

д

Al-41F1 29ke su rasporedjene najblize Kaljinigradu, dakle najkriticnija oblast.
На основу чега је то најкритичнија област , на основу глупе пропаганде да ће Русија да изврши агресију на балтичке државе ? То је баш лепа прича да Пољацима продаш 48 авиона , патриот и још којешта. Ако дође до тога и зарате са Русијом могу да имају и 480 Ф-16 да ли то мења било шта у коначном исходу у коме ћемо сви да помремо од радијације, најопасније је то што има умоболника који мисле да могу да победе у том рату.

P

Jako je lose za Poljake, sto je jako nizak nivo operativnih F-16. Posle dvije decenije upotrebe u Poljskom RV sta reci za realno osvojeni nivo odrzavanja i upotrebe…? Poljski politicari konkretno iz njohovog MO, konstantno imaju jako bombasticne izjave vezane za nabavku dodatnih aviona i drugih sredstava NVO, ali realno ako su postojeci na tako niskom nivou dostupnosti…da li je opet neko ‘pranje para’ u pitanju i na kraju krajeva Poljska je kljucni saveznik SAD u tom dijelu evrope a opet..cvrc..’korupcija ili nesto drugo’.

Odgovori
v

A koliko USAF ima opertivnih F16 u odnosu na ukupan broj?

S

Kao prvo, postavlja se pitanje šta je to „operativan“ F-16, a šta „neoperativan“? Da li to znači da u svakom datom trenutku tih 10 od 48 je trenutno spremno za borbenu upotrebu? Onda to i nije tako loše. Sa F-16 su već dosta uradili, a par pilota je već nabio preko 2000 sati naleta na tom tipu aviona, njih 24 su 2017. imali preko 1000 h naleta na tipu (barem prema podacima na f-16.net), uz mnogobrojne vežbe, i par vanevropskih misija. MiG-29 definitivno znaju da održavaju i remontuju, mada mu vreme već ističe. Isto važi i za Su-22. Ne brinem se ja za njih.

P

Ako me sjecanje sluzi, u periodu krize budzeta za odrzavanje u USAF izmedju 30 i 40% flote nije bilo u letnom stanju. Ne znam kako je danas ali pretpostavljam da su manje cifre.

A

@Sheikh Zayeb
Defitivno stoji ono što kažete za definiciju „operativnog“ aviona.
E sad, po meni ovo nisu impresivni brojevi za sate naleta pilota. Poljaci imaju flotu od 48 F-16, 16 po eskadrili, što znači negde od 20 do 24 pilota po eskadrili. Onda možemo reći da na poljskoj floti F-16 leti 60-72 pilota. Ako kažemo da oko 30 pilota ima nalet veći od 1000h posle 15 godina upotrebe, koliko onda lete ostali? Normalno, možemo reći da su neki piloti otišli u penziju ili prešli na drugu letelicu ili otišli dalje u komande ili su sveži na letelici. Ako pretpostavimo da ovi sa 1000+ sati lete od uvođenja flote, mi onda govorimo o godišnjem naletu manjem od 100 sati (sad me baš mrzi da računam precizno), što nije nešto pohvalno. Piloti koji imaju 2000+ sati su verovatno nastavnici letenja te svoje sate nabijaju u dvosedu (što ne bi bilo ništa novo). Normalno, sve su ovo teorije, jer ni ja ni vi nemamo precizne podatke koje bi mogli da tumačimo, ali po meni ovo nisu baš dobre informacije. Koliko sam pratio, Poljaci se nisu nešto proslavili na svojim vanevropskim misijama.

G

Zanimalo bi me da mi neki aviostručnjak pojasni zašto je zemljama koje kupe „dobre mašine“ treba toliko dugo vremena da one postanu operativne. Npr. Austrija je 2005. kupila 15+ opcionalno 10 Eurofightera, no do danas, navodno, oni zapravo nisu operativni i Austrija traži zamjenu (Gripen ili nešto tako). Sad Poljska te F16 ima već 10-ak godina, a tek su prije koji mjesec objavili da su s njima počeli čuvati nebo ( to bi bila kao neka početna ili bazična operativna sposobnost), a ovdje sad stoji da ih je i nakon 10 godina operativno samo 20 posto (imali su dovoljno vremena da se obuče piloti i procedura, a opet avioni su dovoljno novi da se ne bi nešto puno kvarili)?

Odgovori
A

@Glembay
EF-2000 su odavno operativni u RV Austrije. Problem je što su to EF-2000 prve verzije, jako ograničenih sposobnosti pritom su veoma skupi za upotrebu. Kada još dodaš celu priču o korupciji pri izboru, dobijaš želju za zamenom aviona.
Poljski F-16 su isto odavno već u upotrebi, ali je poznato da Poljska ima velike probleme u njihovom održavanju i korišćenju zbog ne dostatka finansija. To se odrazilo i na njihovu upotrebu u RV, zbog čega su Poljaci forsirali jeftinije MiG-29 i Su-22.

M

Austrija ima decenijsku istoriju zapostavljanja avijacije, odugovlacenja, oklevanja itd tako da oni nisu bas neki primer ali kada bi politika odlucila da recimo dve eskadrile EF trebaju da postoje i budu operativne, Austrija ne bi imala problema ni sa finansijama ni sa ljudstvom (i ako kapiram da je dobre mehanicare i inzinjere u Austriji danas tesko motivisati da rade za vojsku kada im se nude sjajne prilike u civilnom sektoru)

S

Austrija održava RV preko „one“ stvari. Čak je pred raspad Jugoslavije nabavka polovnih Drakena bila tema višegodišnjeg političkog prepucavanja. Tek kada se videlo da se zagoBnalo u komšiluku su malo više uložili u RV, pa čak i nabavili Sidewinderre za Drakene. :) Posle smirivanja situacije na granici su nastavili po starom. Posao u Bundeshheeru i nije na ceni, slabo su plaćeni u odnosu na privredu, tako da je odliv kadrova veliki. Da odreše kesu, mogli bi da kupe i održavaju šta god požele.
Što se Poljaka tiče, oni itekako koriste te svoje F-16, i priča o „nedostatku finansija“ jednostavno ne pije vodu, jer je spisak operacija i velikih vežbi na kojima su do sada učestvovali impresivan. Kao i „dodatna oprema“ koju su pazarili. Drugo, koji bi se pilot na MiG-u u ex-JRV, i to u najboljim danima, mogao pohvaliti ovako nečim: http://www.f-16.net/pilots-profile2780.html ?

A

Nek me ispravi ko misli da nisam u pravu, ali meni ovo u korenu izgledao kao nedostatak neke konkretne strategije i fokusiranosti oruzanih snaga Poljske. Kao da se nisu dogovorili sami sa sobom „ok sta nam treba? koliko to kosta i sta ide u penziju“. Sve te probleme je F-16 fakticki vec mogao davno da resi.
U principu razmisljaju 30 ili 40 godina unapred sa F-35, bez da rese probleme koje trenutno imaju, a flota im je previse sarolika bez ikakve potrebe. Dodatno ne moze se ocekivati da pouzadno odrzavaju Mig-29 kad nemaju tehnicko-logisticku podrsku Rusije. Samo su potrosili vreme, novac i izgubili zivote

Odgovori
A

@Al-31F1
Lepo rečeno. Iz izjava poljskih zvaničnika, ispada da njihov proces modernizacije ide jako haotično, bez ikakve liste prioriteta i plana. Po njima sve treba da se menja, ali zbog ograničenih sredstava na kraju se ništa ne menja. Kada još dodamo da svake 4 godine u ministarstvo odbrane doće novo lice sa novim pogledima treba se zapitati kako oni još uvek funkcionišu? Koliko je novca u stvari bačeno na razne projekte za vreme jednog ministra, da bi potom njegov naslednik te programe odkazao i odložio? Jednostavno, za ono što su Poljaci zamislili, treba imati minimalno duplo već budžet, a to izgleda neće dobiti uskoro.

A

@Aleksa
Nije do novca po meni, jer njima je vojni budzet i vise nego „zdrav“. Grcka svoju flotu F-16ki zaista odrzava bez ikakvih problema na mnogo vecem nivou sa mnogo manje ulozenih sredstava, a brojnija je. Poljacima pre svega fali kadra i dugorocne strategije.
Finska dosta skuplje F/A-18 odrzava sa mnogo manje novca ali oni imaju samo njih i Hawk-ove. Poljaci F-16ke, Migove(za koje ocigledno nemaju znanja ni opremu, a sta god iko ovde misio, to je zaista kompleksan avion), bespotrebne SU-22, pa sad hoce F-35…sareno bez ikakve potrebe.
100 F-16ki na V standardu i spremni su na sve izazove, a ovako nisu ni tu ni tamo.

B

Aleksa,
Kako to da je 29 jeftiniji od F-16?
Evo, pitaj Petrovića, on zna najbolje…

A

@Al-41F1
Kompletno se slažem.

@BB
Pitaj Poljake. To je jedan od razloga zašto su ga ostavili u upotrebi.

B

Pa što se desi tim F 16 avionima!?Zar ne bi raspoloživo trebalo biti 80%??? Novi kupljeni…..sada 10 godina stari….Poljska u ekonomskom usponu,strateški partner SAD-a….prilagodila infrastrukturu….
Ozbiljno,da li zna netko što je razlog ovako niskoj raspoloživosti…koliko u stvari košta -remont F16 deset godina starog??
Znači MIG29 30 godina star ima veću raspoloživost od „novog“ F16?!?

Odgovori
M

U tekstu se govori o Mig-29 ali ono sto upada u oci je F-16! Dali je moguce da od cele flote samo 10 f16 je u letnom stanju.
Sad vidimo da i nemci sa Helikopterom Tigar imaju isti problem….

Odgovori
B

@Medo

Sve ok za Njemačku- ali ono šta se desilo sa nabavkom tog helikoptera u Australiji je pravi fijasko. Eno- na prodaju su svi koliko čujem. Eto prilike za bilo koju zapadnu zemlju da jeftino dođe do navodno najsavremenijih borbenih helikoptera, sa sve dobrim borbenim kompletom.

D

Tiger je neuspijeh u Australiji i traze zamijenu (najvjerovatnije AH-64E). Imala su I puno problema sa NH-90.

B

@Dead1

Apsolutni neuspjeh. A Australijska armija se može smatrati respektabilnom armijom, sa motivisanim i šklovanim kadrom, armijom kojoj budžet ne predstavlja nikakav problem.

Pored svega toga- mjenjaju 22 helikoptera koja su nabavili za dvije milijarde dolara! Mi bismo rekli novi! Poznavaoci bi rekli- izreklamirana krama koja do dana današnjeg nije dovedena do potpune operabilnosti, uz sav trud vrhunskih australijskih i njemačkih stručnjaka. Letjelica koja izaziva bjes svakog australijskog vojika jer, između ostalog, nije mogla biti korištena većinu vremena u Avganistanu, obzirom da je „osjetljiva na klimu i sastav tla“- pa je zabilježen ogroman broj tehničkih problema poslje svakog leta.

Letjelica u kojoj ne visokotehnološki sistemi zaštite letjelice nikada nisu radili kako treba- što je manji problem. Veći problem je što ključni sistemi ne rade kako treba- Npr. (a ovo je stvarno nevjerovatno)- sistem prepoznavanja svoj-tuđ u jednoj potpuno integrisanoj i tehnički jakoj zapadnoj armiji- na ovom helikopteru ne radi kako treba. Više puta su se dešavale neugodne situacije kof njihovih radista zbog ovoga. Sistem za klimatizaciju je bezbroj puta otkazivao puneći kabinu helkoptera crnim dimom- zbog čega su australijski piloti u Avganistanu bojkotovali helikopter.

Pucanje elisa u sred leta i pogibija dva pilota isto tako nikada nije razjašnjeno do kraja. Barem koliko ja znam? Australci su odmah trebali da idu sa AH-64. Ovo je mašina i po za „Tiger“. I ona je bolovala od gomile dječijih bolesti- ali su kroz masovnost, jak kadar američke vojske i ulivanja dosta dodatnih para u program uspjeli da se sa njima izbore. Mislim da je ovo danas pouzadana, dobra i smrtonosana mašina- a Australija je oduvjek mogla da je bez problema dobije- zbog političkih i finansijskih uslova koje ispunjava. To jeste dobar put za njih.

D

Banja Luka, uglavnom si u pravu ali Australski piloti nisu bojkotovali Tiger u Afghanistan-u.

Bojkotovala je vlada zato sto glavnina Australskih snaga su tamo bili za „skolovanje“ Afghanistanske vojske tako da nisu smatrali da je potreban jurisni/izvidacki helicopter.

Nisu cak dopustili vojsci da posalje minobacace za isti razlog a kamo li topove ili F/A-18!

Australci su trebali da kupe Americke helikoptere ali problem je sto vlada zahtjeva industrijski offset.

Australija propada industrijski (vise ne proizvode ni auta) pa vlada pokusava da odrzi nesto industrijske sposobnosti preko vojnih ugovora. A to odrzava I glasove u propalim industrijskim gradovima poput Adelaide.

А

Врло једноставно: потребно је у јавности створити психозу да се морају купити авиони од Американаца. За то је потребно направити неколико катастрофа са материјалним и људским жртвама како би се свима објаснило да је МиГ крш и да је спасење у Ф16 или Ф35.

Odgovori
A

@Aleksandar
Umesto što se bavite teorijama zavere, da li možda možete da svoje izjave sledeći put potkrepite dokazima?

D

Upravo tako gsn. Aleksander na Poljskoj političkoj sceni uvek su se međusobno trljale proevropska i proamerička opcija. Aktuelno vlada ova druga i situacija armije je u nezavidnom stanju pogotovo RV.

S

Ovo je zastrasujuce da 10 F-16 je operativno,pravice Poljaci od blata Mig-29 i SU -22! Pitanje zasto jos ne izbace Mi-24 i onako kazu da je to SSSR smece….

Odgovori
D

Oni zele da zamijenu Mi-24 samo sto para nema. Veliki planovii za velike brojeve novih helikoptera za RV, vojsku I mornaricu su svi propali (I tako umjesto 70 visenamjenskih I 30+ jurisnih helikoptera su kupili svega 8 (4 mornarickih EH-101 i 4 S-70i zaspecijalne snage).

Poljski Mi-24 inace vise nemaju protiv-tenkovske rakete I nemaju sposobnosti za dijelovanje nocu ili u svim uvijetima. A usput su prilicno stari (preko 30 godina).

Znaci treba ih mijenjati.

B

10 od 48?
Pa kako će održavati tek F35?

Odgovori
r

Zanimljiv broj operativnih F-16 imajuci u vidu kada su nabavljeni i to novi a ne polovni kao kod nasih komsija Rumuna !!!

Odgovori
T

Defence minister Les said all F-16s are operational and able to fly. February 2019. None is used for spares or unable to operate.
http://www.romania-actualitati.ro/avioanele_f_16_ale_armatei_romane_vor_face_din_martie_politie_aeriana-123782?fbclid=IwAR1Rcvnze1S9F20rpL9zUUBRw5kbuuQBeUm5GTgzw2qs-lxs-J0itD-EDVk

A

@radovanovic
Ma Rumuni su to pametno uradili. Idu malo po malo, pa će dogurati do 50-60 aviona.

r

@Aleksa Radoicic. Pa jeste to pametno ali ako od nabavljenog broja koliki god da je drzis u letnom stanju 80% flote onda ok sve ispod tog procenta je nedovoljno i postavlja se pitanje zasto neke zemlje nabavljaju kolicine letelica koje im posle sede na zemlji zbog nedostatka delova a samim tim i piloti gube na naletu !!!

A

@radovanovic
Naravno, upravno ste. U ovoj poljskoj priči ispada da njihovoj vojsci treba daleko veći budžet, a to izgleda neće dobiti.

S

Da rezimiramo: Poljaci bi da povuku MIG29 zato jer je nepouzdan. Inače ih sami (bez dozvole Rusa) održavaju, čak prave i delove zbog čega je avion i pao, jer je tako jeftinije (i ne zavisiš od Rusa). To će da nadomeste povećanom upotrebom F16 od kojih većina ne leti jer nemaju para za delove (niti ih mogu praviti) i nabavkom super skupog F35 čiji su delovi i održavanje još i skuplji. Na kraju vidiš da smo mi još i dobro prošli remontom onih poklonjenih MIG29, ustvari najsrećniji je izgleda onaj koji ni nema lovačko vazduhoplovstvo ako sam nije i proizvođač aviona.

Odgovori
P

@Sinko samo zaboravljate da smo mi platili remont preko 130miliona dolara za avione, koji nikada nece biti sposobni da se bore sa osrednjim lovcem NATO jer su tehnicki zaostali,osim toga im istice resurs veoma brzo.

Y

Mudro zboriš Sinko.
Sefte što je suludo uvoziti nešto papreno, a uništava ga nešto drugo možda i 1000 puta jeftinije…
Zapravo i može – kao dodatak onome što već sam proizvodiš, kao šlag na torti – ali nikako kao okosnicu ili nešto od čega sve zavisi…

D

Gospodine Petroviću może Srbija da ima neznam koliko jako i moderno vazduhoplovstvo ni tada nemala bi šanse na borbu protiv NATO

A

@Petrovic Dusan
Sto puta smo dosad rekli da je ovo samo prelazno rešenje. A o efikasnosti MIG-29B protiv F-16C block 50/52 može upravo pitati Poljake. Na njihovim vežbama, F-16 bez podrške AWACS gubi od MiG-29. Tako da protiv naših suseda, MiG-29 još može da se nosi.

M

@Aleksa Radojičić

>>F-16 bez podrške AWACS gubi od MiG-29.

Da li mozes da mi objasnis kako je to moguce? Kao ima losiji radar od Mig-29 pa je upucen na AWACS-a?

P

Ukljuci radar pa svetli kao jelkica, ili kao falconovci veruju da „odvrne“ radar pa snima stotinama km unaokolo. Samo ako imaju totalnu vazdusnu premoc. Inace sto pasivniji rezim do prilaza na preporucenu daljinu dejstva aktivnim radarskim raketama, a to nije preko 40 km.
Mada, ima ovde nacitanih natestiranih eksperata sto ce reci mnogo vise u korist f16, a videli su sve to u slikovnicama.

A

@Mayer
Ovo nema veze sa kvalitetom radara (koji je bolji kod F-16), već sa činjenicom da vam AWACS omogućava daleko bolji prikaz slike u vazduhu u datom trenutku, u poređenju ako se oslanjate na sopstveni radar. Ova prednost vam automatski predaje inicijativu u vaše ruke kao pilota F-16 i omogućava vam da isplanirate kako će te dovesti svoj avion u idealnu poziciju za ispaljivanje vaših raketa koje garantuju najveći mogući % podotka. Za razliku od vas, pilot MiG-29 mora da vas nađe na „slepo“ i da potom postavi sebe u idealnu poziciju da dejstvuje po vama. To je veoma težak posao za pilota MoG-29.
E, bez AWACSa, pilot F-16 i MiG-29 se nalaze manje više sličnoj situaciji, gde niko od njih nema inicijativu na svojoj strani. F-16 će zbog boljeg radara otkriti MiG-29 ranije, ali pilot neće imati dovoljno vremena da dovede svoj avion u idealan položaj (osim ako se igrom slučaja već ne nalazi u idealnom položaju). E sad, u takvoj situaciji ishod borbe zavisi isključivo od sposobnosti i iskustva pilota i mogućnosti njegove letelice, a u ovom poljskom slučaju prednost je isključivo na strani pilota MiG-29.
Još jedna važna stvar je da iako raketa AIM-120 ima domet na papiru 100+ km, njen „efikasan“ domet nije veći od nekih 40km. Šansa da AIM-120 ispaljen sa F-16 pogodi MiG-29 na 40+ km su skoro na nivou statističke greške, pod uslovom da MiG-29 sprovede adekvatne manevre za izbegavanje.
Normalno, ovo je najjednostavniji mogući prikaz, naosnovu onoga što sam ja čitao od ljudi koji imaju daleko bolje razumevanje u čitavu tematiku.

m

@ Aleksa sve članice NATO-a imaju pristup i podacima sa AWACSA

M

@Aleksa Radojcic

Hvala na iscrpnom odgovoru ali totalno mi je strana tvoja logika (da AIM-120 „ni teoretski“ ne moze pogoditi Mig-29 na 40km udaljenosti cujem prvi put). Poljski F-16 sa svojim APG-68(V)9 apsolutno je superioran njihovim 29tkama senzora sto se tice. Ostavimo AWACS po strani. Ti zelis da kazes da F-16 sa svojim radarom, a zbog velikog prostranstva, moze lako da ne uoci Mig-29 u kom bi slucaju doslo do bliske borbe gde bi Mig-29 bio u prednosti? Da li je to poenta? Hvala

A

@milke v
Tačno je da sve članice NATO-a imaju pristup AWACSu, ali one na AWACS ne mogu da računaju 24/7 365 dana u godini. Zbog toga je situacija F-16 na MiG-29 (ili bilo koji drugi ruski lovac) veoma realna u prvim danima nekog potencijalnog rata. Takođe, postoji veoma realna sumnja da će Ameri uopšte doći u pomoć Poljske u tim prvim danima.

@Mayer
Zaboravite radar u ovoj priči. Od trenutka ispaljivanja, raketa AIM-120 je objekat u vazduhu na koji utiče gomila faktora, koje ni ja ne razumem kompletno. Prema mom shvatanju (koje ne mora biti tačno) ispada da što veću daljinu AIM-120 mora da pređe, njene perfomanse se pogoršavaju, što značajno utiče na njene šanse da pogodi metu. Kako god bilo tumačenje, sve osobe koje se daleko bolje razumeju u ovu tematiku tvrde da nema poente ispaljivati AIM-120 na metu udaljenu 40+ km, jer su šanse da pogodite manje od 1%.

E sad da se vratimo na radar. Radar F-16 je bolji od radara MiG-29, ali mi ovde govorimo o dva aviona koja se pribljižavaju na relativno velikim brzinama. Vreme do početka vazdušne borbe se ovde meri u sekundama. U takvoj situaciji, vi kao pilot F-16 možete da nastavite da idete pravo na MiG ili da rizikujete i da pokušate da postavite svoj avion u povoljan položaj za ispalivanje AIM-9/120. Ako u ovome ne uspete, vi zbog gubitka energije automatski predajete inicijativu MiG-29, a u tom slučaju sve zavisi od veštine pilota.

PS Jos jedna važna činjenica u vezi ove priče je da su ruski mamci razvijeni u poslednjim godina SSSR veoma efikasni protiv najmodernijih AIM-9. Ako se dobro sećam, pilot F-18 koji je je oborio sirijski Su-22 pre nekoliko godina je zbog tih mamaca promašio jednom ili više puta sa AIM-9, posle čega je avion oborio AIM-120.

P

jeste,
nato avioni mogu da lete na forsazu dok ne sagore svo gorivo…
nato avioni mogu da efikasno gadjaju na maksimalnim dometima svojih V-V raketa dok ruski to ne mogu ni na minimalnim dometima..
nato avioni imaju podrsku awacsa nonstop, kad kod polete, ne sama toga, raptora, svih stealth aviona i bespilotnih nevidljivih takodje….
a da, supercruise, stealth, kokpit rakete…
sve je do savrsenstva bolje od bilo cega ruskog, ha.ha.ha

M

Radar kao najvazniji senzor nemoguce je izbaciti iz ovakvih prica! AIM-120 biva ispaljen sa anticipiranim koordinatama cilja a ne na pamet. Kompjuter izracuna gde bi cilj mogao da se nadje u trenutku susreta na bazi dostupnih podataka, napuni time raketu koja se potom intercijalno/GPS navodi u zonu gde se cilj ocekuje. Za vreme leta rakete linkom se po potrebi vrsi apdejtovanje pozicije cilja. U odredjenom trenutku raketa ce da aktivira sopstveni radar i krene samostalno da se navodi na cilj. Da li ce je Mig na kraju izbeci ne znam ali na 40 km cisto sumnjam da ovako sofisticiran sistem moze tek tako da promasi. AIM-120 kosta milion+ dolara, sta mislis zbog cega? Sidewinder je potpuno drugacija prica. Jedini nacin da poljski Mig-29 uradi nesto u sukobu sa F-16 je da mu pridje toliko blizu da moze da iskoristi prednosti IRST-a i bliske borbe. I F-16 i Mig i Suhoj i svako drugi bojni zrakoplov (moram malo da vezbam Hrvatski, idem sledece nedelje na more) su sa AWACS-om u istoj prednosti (ili zaostatku) u odnosu na hipotetickog protivnika. Just my 2 cents a alah zna najbolje…

A

@Mayer @Aleksa Radojvic
Ovako to otprilike funckionise u prvim verzijama 29ke(kad nemas mocan radar i R-77). Upali ti se signalizator radarskog zracenja, ako pokazivac „stoji“ znaci da te nije uhvatila raketa, samo ignoristi. Ako u trenutku „skoci“, iste sekunde napravis nagli manevar i izbeci ces raketu 99%, naravno ako je distanca dovoljna. Aim-120 je najopasniji na malim daljinama i srednjoj visini(oko 3-5k metara) jer ima dosta impresivan raketni motor, male kontrolne povrsine i veliku pocetnu brzinu(oko 4.5maha), ali jako brzo gubi energiju jer motor radi svega 4 sekunde(ne ide u dve etape kao R-77-1 i 8s), u trenutku prestanka rada brzina je oko 1400 m/s i naglo pada. Na 40 ili 50km, vec manevar od 4G moze izbeci raketu. Naravno stvari se pogorsavaju i poboljsavaju u zavinosti od visine i daljine. Na velikim visinama nema bas sansu protiv 29ke ako je avion naoruzan 27ET(velike kontrolne povrsine mogu iskoristiti smanjenu gustinu vazduha). Osmatracki radar ga hvata dosta rano(sta god iko mislio), prebacis na OLS, pustis samo pasivno raketu jer je mozes ranije lansirati nego aim-120 i F-16 je tu pecen. U slucaju Poljske to bas „ne ide“ jer oni nemaju te kapacitete(samo 27R). Ono sto mogu je „nisko-nisko“, beaming, pa da ga uhvate sa R-73, mozda to rade i to je jako dobra taktika. Ono sto nikako ne smeju je ici na 3k metara, ceono, kao nasi ’99, jer tu aim-120 jede malu decu, mada jak manevar moze izbeci raketu, ali to je samo pitanje koja ce te uhvatiti, prva ne, mozda ni druga, ali treca hoce(a on ih ima vise ako treba), a ti ne mozes lansirati iz te pozicije nista.
Poslednje obaranje je bilo onog nesretnog SU-22 u Siriji, pilot je bio na manjoj visini pa je 2 aim-120 izbecao iako je distanca bila oko 20ak km(tu se odma ide na manevar), dohvatio ga je na kraju aim-9 iz F/A-18(koji pritom ima mocniji radar od F-16). Da je bila 29ka sa svojim HMS i R-73, zatim mnogo mocniji pogon umesto tog Su-22, druga bi pesma bila verovatno ;)
Sve u svemu, nije neka sila caka 29ki i 10 F-16. Prave budalastinu, a ne moraju

A

@Mayer
I vi opet radar, pa radar. Ispade da samo treba da upalite radar i on sam obara avione i unapređuje perfomanse AIM-120…
Vi uporno vraćate radar, koji smo već nekoliko puta prošli i uporno zaboravljate na perfomanse rakete, koja sa sve dužim putem kojim pređe gubi brzinu i energiju, te na tih 40+ km nema dovoljno energije da isprati MiG-29 u odgovarajućem manevru za izbegavanje. AIM-120 košta milion+ dolara zato što je to napredna raketa vazduh-vazduh koja kada se koristi sa svojim jačim stranama može biti efikasna u vazdušnoj borbi.
Normalno da svaki avion ima prednost sa AWACS-om, ali Ameri i njihovi sistemi se veoma oslanjaju na takve sisteme. Ako nemate AWACS ili konstatan pristup istom, vi ne možete izvući maksimum iz američkih lovaca 4 i 5 generacije. I da, lepo se provedite na moru :)

P

sa amraam na 100km verovatno ce oboriti lovackih aviona koliko sa aim54 na 150km+, tj niti jedan.
verovatno svemocni amraam moze da filmski isprati svaki manevar gadjanog cilja bez energetskog gubitka.
pa to nema ni u stripu….

i

Aleksa radojčić i AL-41 su apsolutno u pravu što se tiče raketa vazduh vazduh srednjeg dometa. Sve rakete V-V srednjeg dometa imaju relativno kratko vreme rada raketnog motora (izuzetak je METEOR). Performanse raketa tj njihov max G tj. ugaonu brzinu zaokreta postižu 1 sekund pre prestanka rada raketnog motora jer tada skoro da imaju najveću brzinu a najmanju masu ali i dalje imaju pogon. Onog trenutka kada ostanu bez pogona samo u pravolinijskom letu a zbog otpora vazduha konstantno gube brzinu a samim tim i manevarske sposobnosti. Eventualno manevrisanje menja vektore otpora vazduha i tada su gubici brzine drastično veći. Koga ne mrzi neka potraži grafikone na netu o parametrima raketa STRELA-10 i CROTALE. Tu se jasno vidi kako sa opadanjem brzine pada i mogućnost max manevra i da je taj odnos skoro pa linearan tj na recimo 75% od max brzine i max manevar će biti tu negde oko 75% od max mogućeg manevra. Poslednja verzija AIM-120 ima vreme rada raketnog motora od 12 sekundi. AKo zarad totalnog pojednostavljenja pretpostavimo da odmah nakon lansiranja AIM-120 postiže 1500m/s (što je u realnosti suludo) ispada da njen pogonjen deo ne prelazi 18km nakon čega ona leti na dalje bez pogona. Neko se poigrao i izračunao da će na visini od 12000m AIM-120 u pravolinijskom letu gubiti 25% svoje brine svakih 25 sekundi leta a na 6000m visine na svakih 10 sekundi. Treba uzeti u obzir da je AIM-120 prvobitno i prevashodno koncipirana kao raketa za borbu sa sovjetskim bombarderima jer su se očekivali masovni naleti sa kojima PARS SPARROW nikako nije mogla da izađe na kraj te da je AIM-120 ne preterano agilna sa svojih max 40G. Tih 40G na max brzini preračunato zapravo isnosi 19.5°/sec što je oko 10 stepeni manje od instant brzine zaoketa većine savremenih lovaca. Ako postavimo da AIM-120 dolazi tačno sa 3h/9h na cilj koji ide 350m/s na međusobnom rastojanju od 1000m potreban ugaoni zaokret koji AIM-120 mora izvesti da isprati cilj je 19.3°/sec. Upravo zato je tzv „bimovanje“ jedan od osnovnih manevara protiv raketa i upravo zato je visoka agilnost letelica i dalje imperativ nasuprot opšte prihvaćenoj zabludi da je manevar bitan samo u dog fajtu.

M

30 milja je navedeno na vise mesta na net-u kao no escape zone za AIM-120C-3 (mislim) tako da tvrdnja kolege gore da je verovatnoca pogadjanja na 40km „jednaka nuli“ ne stoji. Ostalih navoda sto se tice: avion predaje odredjenu pocetnu brzinu raketi, iznad brzine zvuka i pod odredjenim uglom prema horizontu. Raketa ne leti direktno/horizontalno na cilj nego ga idealno napada odozgo, znaci poseduje odredjenu potencijalnu energiju u odnosu na cilj i kada pogon prestane da radi. Napadnuti avion ne zna sve vreme sta se desava, tragac rakete (radar) aktivira se tek u terminalnoj fazi i tada ostaje par sekundi da se pokusa manevar izbegavanja. Na osnovu dosadasnje upotrebe AIM-120 (u zavisnosti od izvora i metode) navode se verovatnoce pogadjanja izmedju 55 i 80%

A

@Mayer
Ovaj podatak od 30 milja prvi put čujem, za razliku od mog koji navode nekoliko osoba kao najrealniju cifru.
Da, u idealnoj situaciji F-16 će napasti sa veće visine MiG-29 što će omogućiti daleko veće šanse AIM-120 da pogodi metu (tj. to vam je idealna pozicija o kojoj sam pričao), ali da bi pilot F-16 to mogao to da uradi, on mora da otkrije MiG-29 na daleko većoj razdaljini od one koju može sa svojim radarom. Tu nam se opet nadovezuje priča o AWACS-u i njegovoj važnosti u vazdušnoj borbi.
E ovde grešite, pilot MiG-29 dobija upozorenje onog momenta kada je raketa lansirana na njega, a ne kad se uključi radarski tragač na AIM-120, jer to nije uloga radarskog tragača. Lansiranje i veći deo njenog leta su manje više iste sa AIM-7, tj. vi ako želite nešto da pogodite sa AIM-120, vi i dalje morate da držite metu ozračenom. Radarski tragač na AIM-120 je tu da se aktivira u poslednjoj fazi leta i da poboljša šanse za pogodak.
Kompletna dosadašnja upotreba AIM-120 je solidna, jer su piloti koristili raketu u idealnim uslovima (viša pozicija u početku borbe, razdaljina manja od 40km između dva aviona, 2 rakete ispaljene na metu i dr.). U prevodu, kada se AIM-120 koristi u skladu sa svojom jačom stranom, ona će pogoditi, ali to pravilo važi za svaki borbeni sistem.

i

@mayer

Brkate elementarne pojmove. No escape zona je zapravo zona iz koje avion prostim okretanjem za 180 neće pobeći raketi. To nikako nema veze sa zagarantovanim pogotkom kako mnogi laici misle.

„Napadnuti avion ne zna sve vreme sta se desava, tragac rakete (radar) aktivira se tek u terminalnoj fazi i tada ostaje par sekundi da se pokusa manevar izbegavanja“

Greška, tragač na raketi aktivira se na bar 18km od cilja, čak i ako raketa i cilj lete u susret to nije samo nekoliko sekundi. Povrh toga, čak i stariji avioni poput Mig-29 imaju i UV detektore raketa sa dometom oko 15km te glasovnu signalizaciju tipa : raketa spreda, gore ili, raketa desno, dole……..Apropo propinjanja rakete, AIM-120 ima presetovano propinjanje od 20° tj iznad cilja je do 4km . Osnovno je pored nameštanja rakete u 3/9h da se ide na dole kako bi se: 1. povećala razdaljina avion-raketa, 2. Dobilo ubrzanje. 3. Raketa naterala da oštro manevriše u nižim slojevima atmosfere gde je vazduh gušći te gubitak energije rakete drastično veći……..

Najveća BVR distanca sa koje je postignut pogodak raketom AIM-120 (i uopšte bilo kojom BVR raketom) je 40km, na avion Ilje Arizanova (mig-29) kome nije radio signalizator ozračenja. Tamo gde je isti radio pilotima (koji jedva da su imali po 50 sati naleta godišnje) je polazilo za rukom da izbegnu bar jednu a pojedinima i 3 rakete- toliko o naštelovanih 55-80% verovatnoće pogotka. Al’ i to je razumljivo, treba tu kantu još prodavati.

S

Eto prilike za jos jednu eskadrilu da nabavimo za sitne pare ili za neku koncesiju sa Poljacima. Poljska trenutno ima efektivno najjaču vojsku u NATO paktu nakon SAD.

Odgovori
P

I od silnih najavljenih eskadrila i eskadrila na papiru za ‘suzbijanje agresije Rusije’ ustvari ..CAR JE GO ..ihhh
Ne bih rekao da je efektivno najjaca..Holandija npr reko bih da je spremnija, p amozda Belgija, Danska, pa i Norveska (inace tihi i ne galame puno).

D

@Sevdić
Daleko od toga da Poljska ima jaču vojsku od Britanije, Francuske, Nemačke ili Turske, prosto ne moze da se uporedi, pa i Grci imaju sem u ljudstvu sve parametre vojne jače od Poljske

V

I da ponude svoje Mig-ove 29 na prodaju, ko će ih kupiti. Odavno je Rusija izjavila da više ne „prepoznaje“ te avione zbog toga što Poljaci rade sve na svoju ruku.
Potencijalni kupac tih Mig-ova 29 bi prošao kao i Hrvati sa Izraelskim F16…

m

@Aleksa sve članice NATO-a imaju pristup podacima sa awacsa

m

Kriva rubrika

a

10 od 48 Falcona operativno… Nedavno je bio clanak o takodje mizernom procentu operativnih Falcona u turskom RV-u… Bilo bi zanimljivo da neko od upucenih da info kolika je operativnost recimo danskih, holandskih i belgijskih Falcona. Recimo paralela grcke vs turske 16-naestice…

Ovako laicki gledano a sa osvrtom na skorije informacije o takodje „tankoj“ operativnosti nemackih i austrijskih Tajfuna, njih navodim kao bogate zemlje, pitanje je cemu imaju da se nadaju „tanje“ ekonomije poput slovacke, rumunske i (ako ikad bude uveden) bugarske…

„Pljuju“ se tu silni novci u svekolike eskadrile da bi letelo po par aviona…

Odgovori
Y

Očigledno je problem u održavanju letilica. Izgleda da Poljska nije u stanju da drži flotu Migova operativnom bez podrške proizvođača iako je delovalo da se dobro snalaze. Izgleda da neke stvari zna da radi samo korporacija MiG.
Ono što meni zvuči neverovatno je ovako slaba operativnost F-16. Flota je ipak poprilično brojna za uslove jedne istočno-evropske zemlje a po svemu što se dalo videti do sada tehnološka kultura, red i organizacija u poljskom RV i u vojsci uopšte su na zavidnom nivou na sve ostale iz ovog dela sveta. Sam avion svugde važi za vrlo pouzdanu platformu sa odličnom podrškom proizvođača. Biće da je, kao i obično, zapelo kod finansiranja odbrane.
Ja već odavno pričam da nije problem u avionu nego u odluci države da li hoće ili neće da ima vazduhoplovstvo i sve troškove koji uz to idu. Evo očiglednog primera, bio problem „loši“ ruski MiG-29 sa kratkim resursima, lošom logistikom i slabim kvalitetom. I to ne samo Poljacima nego celoj istočnoj Evropi. Evo sad imaju najoptimalniji zapadni avion pa im je operativnost čak mnogo gora nego sa ruskom tehnikom. Jesu opet krivi avioni ili neke države prosto nemaju funkcionalan sistem odbrane već samo jeftinu imitaciju istog?

Odgovori
r

@Aleksa Radoicic. Pa jeste to pametno ali ako od nabavljenog broja koliki god da je drzis u letnom stanju 80% flote onda ok sve ispod tog procenta je nedovoljno i postavlja se pitanje zasto neke zemlje nabavljaju kolicine letelica koje im posle sede na zemlji zbog nedostatka delova a samim tim i piloti gube na naletu !!!

M

Zasto bi u mirnodopskim uslovima jedna drzava kao npr. Poljska uopste trebala da ima vise od 6-10 lovackih aviona u letnom stanju? Ovo naravno osim ako nema NATO obaveze da asistira USA ili da se aktivno ukljucuje u ovo ste se desava zadnjih meseci u rejonu Baltika.

A

@Mayer
A na čemu bi piloti leteli u miru ako imaš ne više od 6-10 lovačkih aviona u letnom stanju?
Ako računaš da 2 moraš uvek imati na dežurstvu, na čemu će piloti vežbati?
Avione je lako kuputi, to ne sporim, ali na čemu će novi piloti vežbati i razvijati svoje veštine? Šta ako se neki od tih 6 iznenada pokvari?
Minimum od 80% nije propisao ni NATO, ni balkanske smicalice, već struka, jer taj broj omogućava (u teoriji) dovoljan broj letelica za sve zadatke i ne predviđene situacije koje se nalaze pred jednim vazduhoplovstvom.

M

@Aleksa Radojičić

Pa recimo imas dva na dezurstvu na severu zemlje, dva negde na jugu (Poljska je velika) i ostalih 6 se koriste za vezbanje. To je tih recimo 10 koji uvek lete. Pri tome postoji odredjen deo u rezervi i deo je na remontu (dakle nisu letno sposobni). Tako dolazimo do recimo 16 aviona od kojih 10 uvek leti. Ja sam laik za to kako se avijacija organizuje ali zar nije malo previse za Poljsku da odrzava 50 skupih lovackih aviona u stanju kao da je u ratu? Mozda je to odgovor zasto im je samo 10 aviona operativno…

A

@Mayer
U teoriji to nije loša ideja, ali vi zaboravljate šta je Poljska doktrina. Poljska doktrina predviđa da je Rusija njen glavni protivnik i da je više nego verovatno da će Poljska biti napadnuta od Rusije. Poljska ne očekuje da bi u tom ratu uspešno odbila rusku invaziju. Zbog toga, cilj Poljske vojske nije da odbije rusku vojsku, već da omogući uslove i vreme za dolazak njenih saveznika, pre svega Amera. Zbog toga, Poljskoj je potrebno 60+ lovaca ko da su ratu.

M

>> Poljska doktrina predviđa da je Rusija njen glavni protivnik i da je više nego verovatno da će Poljska biti napadnuta od Rusije.

Ako im je to doktrina onda im treba nesto kao Izraelska avijacija…

A

@Mayer
Upravo tako.

R

Poljaci se svojom spoljnom politikom opet namestaju da u nekom eventualnom konfliktu vecih razmera prodju jos i gore nego u Drugom svetskom ratu. A na to ih niko ne tera, sami tako zele. Nije im bilo dovoljno sto se avion sa celom Vladom srusio u Belorusiji?! Pametnome bi to bila jasna poruka i pouka.

Odgovori
K

Poljacima valjda nedostaje srpski nagon za obozavanjem svega ruskog, nego dapace na Rusiju gledaju kao na najvecu prijetnju svojoj sigurnosti! 45 godina u Ruskom ropstvu ih iz nekog razloga nije naucilo da tu zemlju obozavaju, nego da je se boje.

D

Zar Smolenjsk nije ne terenu Rusije???

B

Dirljiva je poljska uverenost da mogu toliko da se naoružaju da budu u stanju da ratuju sa Rusijom. Kompleks malog ali fanatičnog prema većem i zauvek jačem koji ih može poslati u arheologiju. Izgleda da su američki vicevi o Poljacima istiniti.

S

Nije kompleks malog i fanatičnog, već realan i istorijski utemeljen strah. SSSR je kao SAVEZNIK NACISTA napao Poljsku. O Katinu i ostimačini teritorije da ne pričam. Što se slanja u arheologiju tiče, jedino što spasava Rusiju je nuklearno naoružanje, i ništa više. Inače, Rusi sami sebe ubrzano šalju u arheologiju, tako da u daljoj budućnosti se mora razmišljati i o eventualnoj mogućnosti nastanka i nekog Kazanjskog ili Kavkaskog kalifata.

V

@K
@Sheikh Zayeb
Koliko se sećam, Poljska netrpeljivost prema Rusiji datira i pre 2 svetskog rata.
Zar ih nisu i Nacisti napali, pobili sve što su mogli, napravili logore na njihovoj teritoriji, pa na Nemce ne duvaju kao na Ruse. A ti isti Rusi su ih i oslobodili od Nemaca.
Ne treba zaboraviti da je veliki broj Poljaka dobrovoljno išao u rat protiv Rusije na strani Nacista.

П

@ Sheikh Yayeb
Nije kompleks malog i fanatičnog, već realan i istorijski utemeljen strah. SSSR je kao SAVEZNIK NACISTA napao Poljsku. O Katinu i ostimačini teritorije da ne pričam.

По тој логици Немци су као савезници Француске и Велике Британије окупирали Чехословачку јер су имали договор са њима (Минхен 1938.). Чехе/Словаке нико није питао. Пољаци су 1. октобра 1938. окупирали чехословачку област Тешињске и тада им није сметала сарадња са Немачком. Оно што се десило у Катинској шуми јесте злочин и не правдам га, али то је чин личне освете Стаљина. Пољаци су уз помоћ ген. Врангела и Украјинаца напале СССР и окупирале велике делове Белорусије и Украјине. Стаљин је учествовао у тим борбама у којима је по неким подацима стрељано доста Црвеноармејаца који су заробљени.

D

Znaci Poljaci placu kako ih treba stiti NATO I Amerika zato sto ne ulazu u svoje sposobnosti.

Ponovo tu se dokazuje da Istocni Evropljani su nesposobni sto se tice odbrane I da su u biti na razini Afrike – to jest kupe novu skupu opremu (u ovom slucaju 48 F-16C/D) I onda ne ulazu cak ni u najosnovnije rezervne dijelove I odrzavanje.

Mislim ako Ujka Putin zaista odluci osvojiti citavu istocnu Evropu, ne bi imao ikakve probleme.

A racunajuci I da Njemacke, Belgijske I Nizozemske vojne sposobnosti tako reci ne postoje vjerovatno bi tenkovi Zapadne Vojne Oblasti mogli doci do Francuske granice bez ikakvih problema.

Dobro da ima puno siromasnih decka iz Amerike koji ce rado ginuti za Evropu.

Odgovori
M

Pa čekaj onda, ako i pored najnovije i najbolje opreme u svetu treba toliko da se „ulaže“ u prvih 10 godina i pored astronomskih cena paketa, i mnogo većih resursa motora u poredhenju sa ruskim, onda koliko stvarno košta taj F-16 u prvih 10 godina??
Čemu toliki impresivni resursi i ako su toliko fini da im za sve živo trebaju rezervni delovi?

Svi ti resursi od 10000+ sati su ni za koga drugog nego za Amerikance koji lete non stop trenažne i ratne misije po celom svetu i troše sate kao niko normalan. Za normalna vazduhoplovstav kao na priner Bugarsku, Srbiju, pa i Poljsku, to očigledno nema mnogo koristi.

D

Treba da se ulaze konstantno I u dijelove I u kadar I odrzavanje. Tako je od kad se avion koriste. Pa cak jednostavan MiG-15 ili MiG-3 nece dugo letjeti ako nema djelova ili tehnicara.

10000 hiljada sati je zivotni vijek cijelog aviona a ne pojedinicanih dijelova. Auto ti mozda istraje 30 ili cak 100 godina da odrzavanjem ali gume, baterije itd ces trebati mijenjati svakih 3-4 godina.

M

Govirio sam za toliko popularne resurse motora F-16 koji očigledni ne pomaže eskadrilama toliko koliko se ovde priča, tojest nema koristi od njih ako avion ne leti zbog mnoštva drugih delova koje treba često menjati. Ako Bugari budubimalinistih problema, pa koliko će onda koštati njihovih 8 F-16 u prvih 10 godina?? U tome je stvar.
Ne znam detalje Poljskog paketa F-16 osim da su bili novi i da se Poljaci ne igraju sa opremom kao neke države. Lično ne sumnjam u kvalitet njihovog kadra. Štaviše veoma su profesionalni kao tehničari i piloti. Njihove 29ke i Su-22 su u tip top stanju i to boljem nego verovatno igde u svetu.
Mislim ustvari da te cene koje Bugari plaćaju za samo 8 F-16 možda uključuju tu vrstu podrške koju Poljska nije platila i sada čeka na svaku gumicu i šraf posebno. ..

D

Poljaci me ulazu u nova opremu ili odrzavanje kao prije 2008 -e. To nije krivica kadra ilk proizvodaca opreme nego drzave koja odlucuje na sta se novac trosi.

M

@Dead1
Apsolutno slažem. Mislim isto da njihovi političari više brinu o tome kako da impresioniraju Trampa kupovinom novih aviona nego njihovoj praktičnoj upotrebi i letnom stanju.
Neko će ipak morati da odgovara za ovo kad tad. Čitaćemo uskoro, siguran sam..

V

Obrni, okreni, na kraju kod Poljaka ispada da je pouzdaniji i jeftiniji avion za održavanje Mig 29 (uz to je još i 30 godina star) od novih F16.
Sada će se verni branioci lika i dela Falkona iz sve snage upirati i prstom pokazivati u samu Poljsku, kao nesposobnu da održava predmetni avion. A kako onda mogu da održavaju mnogo stariji Mig 29 (i to bez podrške fabrike), a novi F16 ne mogu i to uz svu logistiku koju Amerikanci nude?
Nešto tu ne štima. Biće da su Američki proizvođač, reklamne i lobi agencije jedine uspešne u celoj toj priči. Svi ostali prolaze kao bos po trnju. Čemu onda može da se nada jedna Bugarska?

E

sto se tice Bugarskih F-16, LM-ov udio u ugovoru za izradu aviona je 800 mil.USD
http://www.f-16.net/f-16-news-article5153.html

M

>> Obrni, okreni, na kraju kod Poljaka ispada da je pouzdaniji i jeftiniji avion za održavanje Mig 29

Za airpolicing je navodno 40% jeftiniji. Efikasnost tu i ne igra nikakvu ulogu. Poljaci sami remontuju migove pa naravno da je jeftinije. Ajd nek’ probaju sami da prave i budze delove za F-16 pa da vidimo sta ce da se desi.

@Ed
Tekst se odnosi na Slovacke F-16

E

@Paqe
Da, lapsus, Slovacke… moja namjera je bila pokazati kolika je cijena osnovnog aviona. Po ovome LM dobiva ~57 mil.USD po avionu. Mislim da je to zmaj s osnovnom avionikom, …bez radara i motora…

V

Ed,
onda ostatak porudžbine za Slovačke F16 mnogostruko prelazi cenu samih aviona. Sa 800 miliona cena je skočila na 2.91 milijardu dolara (208 miliona po avionu). Po tome ispada da je i prva ponuda za Bugare bila identična kao i za Slovake (1.665 milijardi dolara).
Onda, po specifikaciji, ispada da faktički samo zmaj za F16 košta 57 miliona dolara (800 za 14 aviona). Zanimljivo bi bilo saznati čistu cenu aviona (ne zmaja) bez borbenog kompleta. Po ovim ponudama cena aviona sa osnovnim borbenim kompletom (bez obuke pilota i prilagođavanja infrastrukture) je oko 208 miliona dolara. Na tu cifru moraju da računaju potencialni kupci F16V (računajući i Hrvatsku) osim ako ne žele očerupan avion kao Bugari (i takav košta 162 miliona dolara).
Malo mi je glup ovakav način prodaje. Kao da ti neko prodaje auto (samo školjku) pa onda sve ostalo nadodaje na tu cenu.
A i sama cena F16V sa osnovnim borbenim kompletom od 208 miliona dolara je više nego paprena…
Da li neko zna kolika je cena aviona F35, Mig-a 29, Mig-a 35, Su 27 i Su 35 sa osnovnim borbenim kompletom (nov avion)?

@Ed, @Vlad
Nijedan proizvodjac ne prodaje samo zmaj aviona. Avion se prodaje kompletan sa motorom, radarom…Ne mozete prodati avion a da prilikom fabrickog prijema avion nema makar jedan probni let a slozicete se to se tesko izvodi bez motora i sa nekompletnim avionom. Cena obuke, naoruzanja, jedinicnog kompleta rezervnih delova, alata i opreme, grupnih kompleta, dodatne opreme, trenazera, transporta kupljenog, ugovorene logisticke podrske u ugovorenom periodu, provizije komisionara…je neretko veca od cene aviona, helikoptera.

E

@Paqe
U pravu ste, ali ovdje govorimo o udjelu u vrijednosti u ugovoru za LM za izradu aviona. LM je nosioc, ali zarada od proizvodnje, recimo, motora ide u GE ili u PW, i zbog toga LM ne dobija novac za izradu motora nego za ugradnju.

@Ed
Kada kupujes auto od Mercedesa ne placas Boshu za njegove uredjaje posebno. To placa Mercedes Boschu. A u ugovoru se pise cifra koju dobija Mercedes. Znaci LM dobija 800M za avione a od toga placa dobavljace delova/sklopova pa i GE ili PW.

E

@Paqe
Sve to stoji, ali Slovacka kupuje od US DoD (Mercedes) koji je preko svoje agencije DSCA (Generalni distributer Mercedesa) sklopio kuporodajni ugovor. Dobavljaci u tom ugovoru za US DoD su: Lockheed Martin, USAF-Arizona ANG, Northorp Grumman, Raytheon, General electric, Boeing… (Bosch, ABB, Borg&Beck, Valeo, Brembo, Thyssenkrupp, ZF)

@Ed
Ne vredi dalje komentarisati Vase tvrdnje obzirom da su smesne.

Т

F16 ипак није ловачки авион за превласт у ваздушном простору

Odgovori
B

Tačno, vidišvda u Poljskoj služe za prevlast na stajanci… 😉

r

@BB Kakav komentar bravo : )))))))

д

Živojin Banković – 20 procenata odnosno 10 od 48, hroničnog nedostatka rezervnih delova, како може да буде хроничног недеостака резервних делова за F-16, споља гледана Пољска је земља која доста улаже у војску ( војни буџет им је 12 милијарди долара) то што им је флота мигова у проблему то је нормално јер покушавају да је одржавају самостално без руса ,али чиме је објашњиво катастрофално стање флоте F-16.

Odgovori
S

To „katastrofalno stanje flote F-16“ se razvlači po medijima od momenta same kupovine. I u tako „katastrofalnom stanju“, do 2017. 24 pilota je nabilo nalet od preko 1.000 h na F-16. I učestvovali su na Red Flag, i par „mirovnih“ misija, a česti su gosti i u Izraelu. O vežbama u Evropi da i ne govorim. Tako da podatke iz medija uzimajte sa rezervom.

V

Sheikh Zayeb,
Koliko Poljaci imaju operativnih Mig-ova 29 a koliko F16?
Valjda, ako nemaju novca za održavanje ne bi trebalo biti ni operativnih 29-ki?
Uz to su te 29-ke i starije od Falkona, a sam F16 (barem po izjavama pojedinaca) je jeftiniji za održavanje.
Da li ipak F16 nije toliko dobar avion kako se želi prikazati u javnosti?

E

@Vlad
Po tekstu clanka, nemaju ni jednu operativnu 29-ku, jer su sve prizemljene zadnjih 5 mjeseci, a imaju deset 16-ica koje su borbeno spremne…
Dakle, trenutno, ukupno aviona koji mogu raditi AP imaju 10 komada.

M

Nešto tu smrdi što se tih F-16tica tiče. Ili informacija nije baš tačna pa će neko zvanično morati da objavi javnosti šta se u realnosti tamo dešava jer ova sramotna priča kruži već godinama.
Ili možda stvarno postoji problem koji i mnogi korisnici F-16 danas prikrivaju. Dlažem se da bi bilo interesantno da T6 objavi kakve su borbene spremnosti F-16 drugih zemalja u 2018\19 ako ima zvanične podatke

U svakom slučaju, čak i da je netačna informacija, i da je duplo bolje, pa da su 40% sposobni, to je jako loše tako kov avion i tako bogat budžet.
Jedini američki avion koji znam da ne pati od tih problema je F-15, a svi ostali su preskupi i za korišćenje, i za održavanje u letnom stanju.

Što se Poljskih migova tiče, prestari su za njih i žele petu generaciju. Imaju para, ali neće da prodju kao sa F-16. Dilema dilema ..

Odgovori
P

Ima nesto u tome sto kazete…meni lici i na korupciju..ali ajde. Zanimljiva bi bila analiza raspolozivosti flota F-16 drugih zemalja.

A

Sigurno nije problem u F-16 jer npr. Grcka odrzava svoje bez vecih problema u mnogo boljem stanju iako im je vojni budzet duplo manji, a flota neuporedivo brojnija.
Ono sta muci Poljsku, a slicno je i kod nas, je hronican nedostatak kadrova. Pretpostavljam: 1. plate nisu neke 2. i kad jesu, medjuljudski odnosi su katastroficni, pa zato kvalitetni ljudi odlaze.
Mali procenat operativnosti u Turskoj je takodje zbog nedostatka kadrova. Dalje u slucaju Poljske, totalna neodlucnost i nefokusiranost. Prvo se odluce za nesto, pa nece, pa opet hoce….zatim totalne nebuloze tipa „F-35 prioritet“….
No na kraju krajeva, lako mi je za njih, za nas se brinem

A

Koliko znam operativnost F-16 od strane Norveške, Danske, Holandije i Belgije je sasvim dobra, jer bar za njih posebno nije bilo nikakvih žalbi, iako i u njihovim vojskama nije baš bajno.

Koliko se sećam, Grci su na vrhuncu ekonomske krize imali probleme sa svojom flotom F-16, pa su na kraju tražili i stranu pomoć. Nadam se da se od tad situacija popravila.

D

Problem je jednostavan – Poljska vlada nema ugovore za dijelove.

Poljska vec dugo vremena ne ulaze u odbrana iako placu Amerikancima kako oh treba braniti od Rusa.

r

@Aleksa Radoicic te zemlje koje si naveo su tradicionalno u dobrim odnosima a inace Holandija je glavni distributer delova za F-16 sto se tice Evrope pa ako u Poljskom ugovoru prilikom nabavke ovih letelica od Amerike nije stojala stavka o nabavci rezervnih delova onda je jasno zasto im je dobar deo flote na zemlji jer bi onda za delove morali da sklapaju ugovore sa Holandijom verovatno po povoljnim uslovima??? za koje verovatno nisu spremili $$$$$.

A

@radovanovic
Na kraju će ispasti da je to najverovatniji razlog za ovakvu situaciju.

H

https://www.fort-russ.com/amp/2019/04/in-depth-polands-staged-mig-crashes-nato-plan-for-sales-of-inferior-u-s-f-35/

Zanimljiv clanak o poreklu Poljskih Migova i teoriji oko njihovih skorasnjih padova.

Odgovori
A

Sigurno nije problem u F-16 jer npr. Grcka odrzava svoje bez vecih problema u mnogo boljem stanju iako im je vojni budzet duplo manji, a flota neuporedivo brojnija.
Ono sta muci Poljsku, a slicno je i kod nas, je hronican nedostatak kadrova. Pretpostavljam: 1. plate nisu neke 2. i kad jesu, medjuljudski odnosi su katastroficni, pa zato kvalitetni ljudi odlaze.
Mali procenat operativnosti u Turskoj je takodje zbog nedostatka kadrova. Dalje u slucaju Poljske, totalna neodlucnost i nefokusiranost. Prvo se odluce za nesto, pa nece, pa opet hoce….zatim totalne nebuloze tipa „F-35 prioritet“….
No na kraju krajeva, lako mi je za njih, za nas se brinem

F

@ Medo

Kukaju Nemci i na Tigra i na Tajfuna i na odliv kadrova i na mali nalet pilota.

Bolje im da se vrate na PAH-1 i F-4…

Odgovori
F

A zasto kukaju kad ih sami prave….ko im je kriv.A to je i cudno uzevsi u obzir njihovu pedantnost i tehnicku kulturu.

M

>> A zasto kukaju kad ih sami prave….ko im je kriv

Jednostavno nema para. Jedno je napraviti a drugo je koristiti i odrzavati. U Nemackoj vojska nikoga ne zanima. Skoro je pa nemoguce povecati vojni budzet a da vlada koja to uradi ne izgubi izbore. Pare se trose uglavnom na socijalna davanja i projekte (fix ideje) kao sto su npr. prelazak na alternativne izvore energije (koji kostaju stotine milijardi a pri tome vec imate desetine nukleraki koje su vec napravljene mogu da se akaju jos 20-30 godina i najbolje su odrzavane na svetu). U vojsci se zaradjuje kao u bilo kojoj drzavnoj sluzbi a to nije motivacija za dobrog majstora/mehanicara, inzinjera ili pilota da svoj zivot posveti vojsci kada u civilnoj ekonomiji ima znatno bolje uslove za rad i zivot. Kada para nema za policiju pa ne moze da se izadje na kraj sa arapskim organizovanim kriminalom npr. kome je onda jos do povecanja sati naleta ratne avijacije?

A

@Mayer
Puci ce i ta neoliberalna politika, tj. vec je pukla, pa ce se mozda promeniti situacija u vojsci Nem, jer ako nista, oni bar kesa imaju. Ono cega se ja licno bojim je da je evropska „srednja klasa“ isuvise navikla na polu-socijalizam, a zaboravljaju da ovo vise nije hladni rat i da je gro proizvodnje izmesten iz Evrope u Kinu(manje posla u industriji), tako da ne mere po starom. „Culture of entitlement“ je najveci problem Z. Evrope, ponajvise Francuske, ali eto draze im je da su u deficitu 20 milijardi godisnje, da im bogati preduzetnici sklanjaju kes iz zemlje jer je porez prevelik, samim tim i prilike da se razvijaju mali i srednji biznisi koji trebaju biti kicma ekonomije nestaju, nego da se privremeno odreknu preteranih socijalnih davanja, preteranih poreza i rese taj probem na duze staze, pa pale i protestuju protiv coveka koji je, ako za ista, za ekonomiju u potpunosti u pravu. Ako Evropa misli da ima ozbiljnu odbranu, morace ozbiljno da poradi na tome.
Staro pravilo: Sam pao, sam se ubio.

M

@Al-41F1

Ja smatram da Nemacka nije „(neo)liberalna“ zemlja (sta god da vama to znaci, najcesce se iza te sintagme kriju protivnici globalizacije). Jer sta bi onda bile recimo USA, UK, Holandija ili Kina? Nemacka je sedamdeset+ godina demilitarizovana – zajednickim naporima saveznika i od sezdesetih domacih levicara, civilnog drustva itd. Kad se to sve uzme u obzir nije ni cudo da je budzet za odbranu mali a vojska potplacena i nepopularna (treba uzeti u obzir 30% stanovnistva s nekom vrstom migracione pozadine, najcesce mladog, koje se ne identifikuje sa odbranom zemlje domacina). U principu, tesko je kukati zbog slabe nemacke vojske kada smo svi mi decenijama prizeljkivali da ta vojska vise nikada ne postoji…

V

FlyKu,
Radio sam sa Nemcima i mogu da ti kažem da kod nas postoji mnogo legendi o njima koje nisu baš sasvim tačne. Nisu oni baš toliko dobri kakvu mi imamo predstavu o njima…

N

Пољаци су сувише озбиљни да би се одрекли нечега што могу сами одржавати и унапређивати. Нема везe што је то Руско. Када је у питању употребљивост флоте Ф16, мислим да је перцепција коју имамо, а то је, да је одржавање западне технике јефтиније него руске погрешна, поготово за авионе старије генерације. Ако амерички авион кошта 50 мил $, а руски 25 мил $ онда су ти авиони у дијеловима помножено са 3 или 4, баш као и аути и све остало на овом свијету (нпр. исправљач /пуњач за лаптоп је 200$). Ако се овамо мотор обрађује на 4000 сати а овамо на 2000 сати дођемо на исто….итд…итд
Мора постојати неки дубљи разлог за ниску исправност флоте Ф16 јер су Пољаци нација која претендује да буде водећа на постсовјетском простору у у сјевероисточној европи. Има чак заговарања да се прави алијанса чији би костур били Пољска, Румунија и Украјина, а чланице би биле и балтичке земље и Грузија. То би био прокси за НАТО.
Неко је поменуо недостатак људства и међуљудске односе, то нису релевантни фактори. Недостатак људства треба искључити јер кад са американцима потписујете уговор, потписујете, баш као и у банци много ствари које су написане ситним словима. Та ситна слова су мала у свијету велике политике али када дођу до малих људи онда је то питање да ли да купимо сензор или да 10 њих овај мјесец не добије плату. Чак и онај који се обучавао да постави тај сензор каже, ма може то и следећи мјесец.
томе треба додати и могућу угроженост Пољске која је конвергира нули. У поређењу са њима, вјероватноћа да ми будемо нападнути је бар 100 пута већа иако смо са свима пријатељи и при томе несврстани.

Odgovori
G

Tesko je to sve odrzavati..ili F16 ili Mig29..bolji bi izbor bio Mig29 da su normalniji prema Rusima.Ovako bez Ruja i RSK Migovi ne mogu da lete.Treba videti sa Poljacima da nam prodaju najocuvanije primjerke,pod uslovom da cijena bude korektna,valjda se moze naci 5-6 da valja pa da ih remontujemo komplet,modernizujemo i sa 20 modernizovanih Migova-29 to bi vec bila jedna solidna lovacka avijacija.Na potezu od Vardara do Triglava bili bi apsolutno bez premca po tom pitanju a i bome poprilican broj zemalja EU bi bio iza nas po snazi lovacke avijacije.Pitanje je da’l mi mozemo odrzavati 20 Migova-29 u 100% tehnickom ispravnom stanju.

Odgovori
A

1. Ne, ne mozemo odrzavati taj broj 29ki u vazduhu
2. Nemamo pilota
3. Poljske 29ke su najistrosenije u Evropi
Ne treba uopste razmisjati u tom pravcu

M

Kapiram da je u njima gomila delova napravljanih na tokarskom stroju u nekoj poljskoj ili ukrajinskoj radionici…

V

Prošli bi kao i Hrvati sa Izraelcima. Rusi ne žele da imaju bilo kave veze sa tim avionima pa dozvolu za prodaju dati neće…

K

Austrija ima EF tranše 1, a to su prvi modeli izašli iz linije. Zapravo da nisu Francuzi bili gotovi sa rafalom vjerojatno ga i nebi pustili u opticaj. No, tada je bila aktualna velika nabava u Indiji pa su svi pohrlili sa novim strojevima kao na sajmu automobila u Ženevi. A da bi se dokazali odlučili su „čuvati“ nebo nad Libijom. Bilo mi je smiješno tada kako su šveđane sa gripenom ostavili na Siciliji jer kao nije bilo goriva. Bio je to način da veliki igrači pokažu šveđanima da su zalutali. Iako to nije bila NATO misija. Nijemci su Austrijancima stvarno uvalili sa tim EFima. Drugi je razlog što i Austrija i Njemačka jako štede na vojsci. Britancima se to ne može desiti. Njihov EF je ono kako je taj avion zamišljen da bude.
To je što se tiče aviona, a drugi dio je obuka i sati naleta. A na tome se isto štedi i onda imaš kao rezultat lošu operabilnost flote

Odgovori
M

>> Njihov EF je ono kako je taj avion zamišljen da bude.

Pre par godina kada se slavila stogodisnjica RAF-a (da li?), poletela su 24 britanska EF-a i u vazduhu formirali broj 100. To je bilo zaista fascinantno, skoro dve eskadrile, ne bi im moglo izaci na crtu ni jedno evropsko vazduhoplovstvo.

A

@Mayer
Samo sto Francuska ima mnogo vise od dve eskadrile lovackih aviona sa AESA radarom, za razliku od EF u RAF, a od skoro ce Grcka imati poprilican broj F-16ki na Block70 standardu, a imaju par AWACS platformi, tako da to „izlazenje“ na crtu moze dosta RV u Evropi. Dodatno Danci, Norvezani itd. sve su to vrhunski opremljena i obucena RV sa narudzbinama za F-35.
RAF ima tu tradiciju i obuka im je sigurno fenomenalna, dodatno poseduju neke jedinstvene platforme poput Sentinel R1, ali ugrubo lovacka komponenta im trenutno nije na bog zna kakvom nivou, sto je pokazano u Libiji gde su prvo ulazili, gle cuda, stari dobri F-15, zatim Rafali i Miraze 2000, pa sve ostalo. EF je tu najmanje akcije video.
Od svih evropskih „sila“, od Britanije bi se najmanje plasio iskreno jer im se projekcija sile svela na „pitacemo Amere da nas povedu“. Jedino gde su i dalje bas jaki je obavestajno, mada i tu su nasi izlazili na kraj s njima

M

@AI-41F1

https://www.bbc.com/news/uk-44775939

UK deluje uvek u sadejstvu sa USA, to je njihov izbor i njihova strateska odluka. UK je clanica „five eyes“ tako da je i obavestajno maksimalno integrisana sa Amerima. Sto se EF tice, na onom australijskom portalu koji mnogo pise o radarima, a koji si ako se ne varam i ti bar jednom citirao, ima analiza „sta ako“ u kojoj su jedan protiv drugog stavljeni EF i Su-35 sa zakljuckom da su egal, odnosno da EF mozda ima blagu prednost…

s

Nemojte se zavaravati.
ameri ce ptodati avion tako da kupca mogu kontrolirati do sudnjeg dana, bilo kroz RD, bilo kroz naoruzanje, bilo kroz trecu stvar. Prekidac.
Iluzorno je da SAAB ima smisla. Istina ima licencu za motor, dok ameri ne kazu ne. Kao i pola ugradjenih stvari.
Rusi?
Pa kad bo bili drugaciji davno bi propali

Odgovori
B

Dali je i vama sumnjivo to sto u isto vreme Turcima ukidaju nabavku 100 komada f-35 a Poljaci odjednom dobijaju ponudu za 100 komada. Sve mi se cini da je to politika, a da realnost i zahtevi avijacije nemaju veze sa tim.

Odgovori
M

Nisam čuo da su ponudili Poljacima 100 F-35 (imate link?) Ali me ne bičudilo uopšte sa obzirom kako Tramp forsira taj avion izvesnim saveznicima, i koliko se današnji poljski političari trće u njegovom pravcu.
Po meni je tih 100 turskih F-35 Japan otkupio još u Decembru 2018..
🍻

s

Tocno. Osnovna verzija. To se moze procitati na internetu.
No nema nezavinog aviona bez vlastitog motora i digitrona.

s

Pa nije bezeveze juga isla u novi avion. Mislilisu da mogu napraviti motor bazirano na iskustvu onih RR i gazela. Ostatak je bilo nesto aluminija i digitrona (ovo zadnje nije vic za one koji znaju).

Odgovori
D

Da je bilo malo sreće i još više pameti NA danas bi leteo možda ne na domaćem motoru a sigurno bi se i kupac našao. Bolje vrabac u ruci nego golub na grani.

B

E sad je: bolje lasta u ruci nego kobac na grani… 😄

s

Mrzim da se ponavljam.
F35 je g5 internet cvor. Zato ga ameri zele svugdije. Iridium.
iako je leteca pekinska patka.
a izraelci ko izraelci.

Novi barak.

M

>> Mislilisu da mogu napraviti motor bazirano na iskustvu onih RR i gazela.

Mislim da to nikada, ali bas nikada nije ni razmatrano. Motore za lovacke avione pravi bukvalno 5 zemalja na svetu. Ako imate neki izvor onda izvolte dajte nam link.

P

Verovatno iz iste kuhinje kao I titov svemirski program

s

Pa ja sam bio tamo i radio to.
svi elektroagregati JNA, osim onih za kpnenu vojsku, od 1981 su bili moj projekt i izasli iz moje tvornice (Elektroagregati Koncar). U to vrijeme smo za neki dio razmatrali prelazak na 400 Hz. Onda je tvornica 1990 otisla u stecaj (prva u HR) jer je radila za JNA, nema veze sto je poslovala jako pozitivno.

Nova uprava je do 1992 unistila tvornicu zbog neznanja koje ide sa lopovlukom, pa su me primili nazad.
Onda smo napravili sve agregate za HV, HRM, HRZ I HVO.
Najzabavnije mi je bilo prepraviti 6 aviostartera za MIG21, koje sam zatekao na skladistu u tenkovske startere zaT84 (tada nismo imali neku avijaciju.

Tokom dijela tog vremena bio sam upoznat sa dijelom posla o NA. So i nije bilo cudno buduci da sam diplomirao radom na parnim i mlaznim turbinama.

Y

Nije ekipa sa NA imala ni najmanji ideju da razvija motor za isti kao ni v-v naoružanje. Ostalo jeste razmatrano za razvoj u saradnji stranim partnerom, francuskim Dasoom. Motor je trebao biti francuski SNECMA M-88Y (Y za Yugoslavia) što je u biti blago redizajniran M-88 koji koristi njihov lovac Rafalle. Modifikacije su bile potrebne zato što je NA jednomotorni a Rafalle dvomotorni avion. Da je do realizacije došlo bila bi to lakša i jeftinija verzija Rafalle-a sa dosta zajedničkih komponenti. U suštini da se država nije raspala možda bi bio i vrlo uspešan proizvod. Francuzima bi baš dobro legao lakši jedtiniji lovac za kupce koji ne mogu da iskeširaju sofisticiranog Rafalle-a a možda bi i neka današnja JNA razmatrala dve eskadrile Rafalle-a kao zamenu za Mig-29 a 6-7 eskadrila NA bi već bilo operativno umesto Mig-21. Nikad nećemo saznati.

s

Fulao sam adresu.
moj odgovor je tamo gore.

P

Za odrzavanje tih 29ki im nisu potrebni rusi!! Te 29ke su nabavljene od Nemacke. Istocna Nemacka je raspolagala tim avionima koji su posle toga usli u sastav Luftvafe-a a kasnije prodati poljskoj. Ti avioni poseduju nemacku i poljsku tehnologiju a mislim i da su pojedini sistemi izraelski. A sto se tice Madjarskih GRIPENA i sami su izjavili da cekaju istek lizinga jer je operativno samo 4kom a problem sa rez.delovima i cena uopste odrzavanja.

Odgovori
M

Deo aviona je iz Ceske, deo iz Nemacke a deo su njihovi nabavljeni 1987 (pise u linku kog je jedan komentator gore postavio). Modernizacija verovatno ukljucuje NATO kompatibilnu komunikacionu i navigacionu opremu (GPS, intercijalno) te mission computer koji je spregnut sa navigacionim sistemom (sto je u stvari obicniji displej koji pokazuje prethodno ucitanu kartu misije i poziciju aviona)…

Y

Ti avioni od „nemačke“ i „poljske“ tehnologije imaju radio uređaj, IFF sistem, GPS i nešto kablova. Sve ostalo je i dalje MADE IN USSR. Očigledno su probali bez licence da petljaju sa proizvodnjom nekih delova i epilog je jasan. Ostaće bez 30% lovačke flote. Poljaci, kao i većina zemalja iz istočnog bloka glume debile. Hladni rat je gotov već 30 godina a oni ga zarad američkih interesa veštački produžavaju. Nakon iskustva koje su imali sa VU trebalo bi da imaju više mozga i da ne dozvole da opet budu stranka za potkusurivanje velikih sila ali neki narodi jednostavno nikad ne nauče.

O

Mogli bi ih prodati srbiji za neke sitne novce.

Odgovori
A

@Oink
Avioni su istrošeni zbog intezivne poljske upotrebe. Ti avioni se ne isplate.

A

Ovo pokazuje da je za siromašnije zemlje poput Poljske neodrživa kupovina i upotreba velikog broja najsavremenijih i najskupljih aparata…10 od 48 F-16 operativnih u Poljskoj, Bugarska kupuje samo 8 komada sa skromnim paketom naoružanja, itd.

SAD su nekada za saveznike sa manjim budžetima proizvodili jeftine lake borbene avione poput F-5. F-20 je trebalo da bude nastavak tog koncepta, ali od toga se odustalo u korist toga da svi kupuju F-16 ili F/A-18 tj. danas F-35. OK, neki američki saveznici to finansijski mogu da isprate (Kanada, UK, Japan, Nemačka, Australija…) ali zemlje poput Poljske, Bugarske, Hrvatske, Mađarske, Slovačke…?

Možda od ovog Boingovog i Sabovog T-X (zamena za T-38, trenažnu verziju F-5) može da se razvije neki laki višenamenski lovac, ali pitanje je ko ostaje da ga kupi…

Odgovori
A

@Andrija
Takav avion već postoji, KAI FA-50, ali Hrvatska je taj avion odbila, jer ne ispunjava zahteve.

Y

@Andrija
Odličan komentar. F-20 je bio odlično zamišljena mašina. Savršen za manje države. Pričalo se da je nuđen i SFRJ pred raspad. Ni F-16 po mom mišljenju nije bio loše rešenje, ali je vremenom evoluirao u neverovatno kompleksnu mašinu, što je sasvim u redu za SAD i neke bogatije države jer je postao daleko potentnija platforma ali za male ekonomski slabe države koje ionako nemaju ni resurse ni neku naročitu potrebu da ga koriste za bilo šta više od obuke, Air policing-a i neke bazične V-Z misije nije bilo neophodno budžiti AESA radar i gomilu elektronike sa fensi skraćenicama koja omogućava razmenu informacija sa svim i svačim što ova mala vazduhoplovstva ionako ne poseduju. Nema AWACS-a nema integrisanog PVO i jakog uvezanog sistema VOJIN, nema stotina dronova, i desetine eskadrila lovaca da razmenjuju gomilu podataka i prave dobar Situational awareness kao u USAF-u. Sve je to klanje vola za kilo mesa. Trebalo je odavno napraviti neku bazičnu uprošćenu verziju za low-budget saveznike i imao bi sad svako po pristojnu eskadrilu a ne bi se NATO akao sa patrolama i rotacijama od Baltika do Jadrana. T/FA-50 je izuzetan avion ali mu nedostaje v-v raketa srednjeg dometa. Ja sam bio ubeđen da je već integrisana ali su me baš ovde u komentarima na temi bugarske nabavke ljudi demantovali. To je veliki hendikep. Takva sposobnost je neophodna danas ako hoćeš da održiš korak i imaš kakvo-takvo RV. Kada bi LM uz podršku NATO od FA-50 napravio pravu savremenu zamenu za Freedom Fighter-a to bi bio pun pogodak. A malo mu nedostaje. Uz podršku LM-a za 6 meseci to bi bio odličan laki lovac po vrlo pristupačnoj ceni. Iako sam generalno protivnik članstva Srbije u NATO, u slučaju razvoja takvog unapređenog FA-50 ja bih bio za nabavku dve eskadrile (jednaT-50 i jedna FA-50) za naše RV. A i Koreja nije tehnički u NATO, mada je T/FA-50 poprilično USA proizvod. Imali bi vrhunski LIFT, vrlo dobar jurišnik i pristojan laki lovac u dve podvarijante istog aviona u dve eskadrile za cenu krnje eskadrile nekog iole modernog multi-rola i još bi ostalo love za pristojan bk i održavanje. Tržište bukvalno vapi za takvom platformom. Ruski Jak-130 uz dodatak DS, radara, R-77 i targeting pod-a bi isto bio zver, ali je Koreanac mnogo bliži tome trenutno.

A

@Aleksa Radojičić
Znam za FA-50, ali to nije američki proizvod pa nema istu političku ,,težinu“.

No ako on nije ispunio hrvatske zahteve onda su ti zahtevi pogrešno ili nerealno postavljeni. Ili FA-50 ne može da radi sve ono što se tvrdi da može, pa nije rešenje za ono o čemu ja pričam.

@Yrraf
I ja sam bio ubeđen da FA-50 može da koristi AIM-120 AMRAAM, ako nema tu mogućnost to je onda veliki hendikep i ne čini ga dovoljnim za ulogu o kojoj pričamo.

Što se tiče F-16, da on je razvijen da bude jeftiniji laki lovac koji bi se koristio uz mnogo skuplji F-15, koji jednostavno nije mogao da se proizvede u količinama potrebnim za zaustavljanje potencijalnog napada masovnog sovjetskog vazduhoplovstva. No da, onda je i on nadudžen do besvesti…pa opet F-35, to je trebalo da bude ,,jeftino“ rešenje koje će zameniti više tipova aviona, i u USAF biti jeftinija masovna ,,dopuna“ za F-22, a pogledajmo koliko taj projekat košta…

Meni je jasno da Amerikanci žele da učešćem svojih saveznika u svojim kompleksnim vojnim projektima obore cenu tih aparata za sebe. No ne može to svako da isprati…a sa druge strane čini mi se da je američka industrija zapravo u strahu od toga da napravi nešto dobro a relativno jeftino. Navikli su da sisaju budžet za svoje megagigaultrafensi projekte, mislim da postoji bojazan da bi se i bogatiji saveznici odlučili za jeftiniji proizvod, a onda bi možda i neko kod kuće u Kongresu rekao ,,a čekaj što to plaćamo ovoliko, nijedan protivnik nema ništa slično, zašto ne spustimo loptu malo i kupimo ovo što je jeftinije?“ Ne znam, nagađam, ali ne bi me čudilo. Nije hladni rat više i ne postoji potreba da se štancuje na desetine hiljada borbenih aparata ove ili one vrste (aviona, tenkova itd.) jer ne postoji protivnik koji brojčano niti tehnološki može da ugrozi NATO u konvencionalnom ratu.

E

@Andrija
Postoje planovi, tj. razmatra se da T-X bude napravljen u visenamjenskoj varijanti i da bude ono sto je nekad bio F-5, buduci da je sve sto je sada raspolozivo na trzistu preskupo za drzave koje nisu spremne ulagati velik novac u avaijaciju.~
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2019/March%202019/Strictly-Trainer-T-X-Now-a-Candidate-for-Lead-in-Fighter-Aggressor-Light-Strike.aspx

A

@Andrija
Zahtevi su (ispada) postavljeni tako da se traži pravi višenamenski lovac. I to bi bilo sve uredu da budžet za nabavku nije ograničen na 500 miliona. Jednostavno, ono što Hrvati hoće i mogu je ne moguće za ostvariti, pogotovo ako uzmemo u obzir veoma malo ograničeno vreme za tu nabavku.

FA-50 bi trebalo da u sklopu modernizacije na blok-xx dobije rakete AIM-120/Meteor. Ova modernizacije tek treba da se izvrši u sledećim godinama.

A

@Aleksa Radojcic
FA-50 sa BVR raketama bi bio bukvalno idealan laki lovac za jako veliki broj zemalja.
Kako stvari stoje trenutno, siguran sam da bi se mogle u roku od „odmah“ integrisati izraelske VV rakete ukljucujuci i BVR Derby rakete. To bi za nase RV i PVO bio idealan avion koji bi mogao da zameni Mig-21, J-22 i G-4, pa ako bi se oprostili od nekih kapaciteta u zamenu za druge i Mig-29. Samo prvo bi morali zahtev da uputimo, to bi moralo da prodje odobrenje u SAD(zbog motora i drugih stvari), e sad ne znam kako bi to izgledalo Rusima koji nam doniraju avione, a mi trazimo od Amerikanaca dozvolu za nove, koju verovatno ne bi ni dobili.
No za HR, sve u sve idealan avion obzirom na budzet. Veliki iskorak u odnosu na 21.

A

@Al-41F1
Normalno da bi nabavka FA-50 bila veoma dobra za nas, a mogli potencijalno da je provučemo kroz Kongres, pogotovo ako se reklamiramo pod parolol smanjenja ruskoj uticaja na Vojsku Srbije. Mada, više je nego verovatno da bi Ameri insistirali da mi ne smemo da integrišemo BVR rakete na FA-50 i još neke tipove naoružanja. Još jedna prednost je što su to Koreanci, te bi mogli da dobijemo i licencu (pod uslovom da nabavimo 50-60 aviona) i nabavimo razne tehnologije od njih (kao što su Turci nabavile tehnologije za izradu savremenog oklopa za tenkove). U prevodu, ima dosta potencijala za vojnu tehnološku saradnju sa Koreancima, koji su za dobar novac spremni da ti prodaju skoro sve.
Hrvatskoj bi odgovarao FA-50 sa ili bez nabavke eskadrile F-16. Ali očigledno nema sluha za ovaj avion.

A

@Andrija Radojicic
Mislim da je sa nasim finasijama najrealniji JF-17 kad izadje Block III. Sa RD-33 grupom motora smo upoznati, SUV ima „otvorenu arhitekturu“, znaci mozemo integrisati razno domace naoruzanje. AESA radar ce imati, full glass cockpit, nisanski kontejner vec ima, precizno VZ naoruzanje takodje….
Ali sve se mislim da ce biti 29M/35, ako bude kesa naravno. Sve mi nekako u tom pravcu ide, samo za lovca cemo lako. Sta cemo sa nesretnim G4? To je trenutno mnogo veca briga

A

@Al-41F1
Ma definitivno idemo na MiG-29M/35, a po meni nabavka FA-50 kao zamena za Orla i Galeba bi bila idealna. Mogli bi izvući licencu za nekih 50-60 aviona i razne koreanske tehnologije. Ovim poslom bi dobili iskustvo u proizvodnji mlaznih aviona, koje nam je preko potrebno, ako želimo nešto da napravimo od naše vazduhoplovne industrije.

m

Sva ta nabavka Poljaka lovackih aviona F16 i mozda buducih F35 nije nista drugo nego dodvoravanje politicke vrhuske prema USA. Kao i bacanje para na Patriot. Bitno je da tu ne bude vise nista iz Rusije jer ce ih ameri navodno spasiti od „zlih“ Rusa. Ne znam koja je to racunica kupiti skupi F16 i nemogucnost odrzavanja istog na visokom nivou a zatim prelaziti na jos skuplji F35 koji je duplo skuplji za odrzavanje. Ali nema veze nece to njihovi politicari davati novac za tako preskupe mocne igracke vec obican narod. Da li ce buduci F35 u poljskom RV biti stealth. Nece, u to ne treba sumnjati. A takav avion bez stealth odrzavanja nema nikakve sanse protiv bilo kog lovca Ruske federacije. Sem ako se ameri ne smiluju pa im stealth sami ne odrzavaju o svom trosku, ali to je vrlo tesko izvodljivo.

Odgovori
S

Toliko su me potresli ovi problemi sto Poljaci sa svojim avionima da cu otici da u to ime popijem jedno pivo Eto im Nemci pa neka im pomognu oni su njima pomagali u drgosvetskom ratu nek im vrate to A Rusi sigurno nisu zaporavili sta su radili kod Staljingrada i Moskve Oni su bili uvek na strani Ruskih protivnika gospodin Putin to zna

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend