Potpisivanjem dva ugovora o nabavci novih vojnih helikoptera, Poljska je ove godine, nakon nekoliko godina odlaganja koja su nastala pre svega zbog neuspelih tendera, konačno krenula u obnovu flote ovih vazduhoplova. Za potrebe specijalnih snaga prvo je krajem januara potpisan ugovor o nabavci četiri višenamenska helikoptera Sikorsky S-70 ‘’Black Hawk’’, a zatim su krajem aprila za Mornaricu ugovorena i četiri Leonardo Helicopters AW101 Merlin.
Helikopteri Black Hawk biće proizvedeni u poljskoj kompaniji PZL Mielec koju je 2007. kupila američka korporacija Sikorsky Aircraft Corporation (od 2015. u sastavu Lokid Martina). Poljaci su dakle nabavili verziju S-70i a isporuka svih naručenih helikoptera biće završena do kraja ove godine. Ministarstvo odbrane Poljske saopštilo je da cena četiri S-70i sa pripadajućim paketima logistike, opreme i obuke, iznosi 180,7 miliona dolara.
Ove letelice nabavljene su bez tenderske procedure a prethodni tender raspisan 2017. godine za nabavku 8 helikoptera za potrebe specijalnih jedinica (borbeno traganje i spasavanje), poništen je 11. juna prošle godine. Iako je tada Inspektorat za nabavku naoružanja obavestio ponuđače da je tender poništen, ministar odbrane Marijuš Blaščak izjavio je da se proces nastavlja ali sa izmenom prioriteta nabavki opreme za oružane snage.
Još od 2012. Varšava pokušava da nabavi nove vojne helikoptere, prvi tender je podrazumevao nabavku 70 letelica koji bi bili podeljeni između Ratnog vazduhoplovstva, Armije i Mornarice. Nakon izbora francuskog H225M aprila 2015. taj broj je smanjen na 50 (vrednih oko tri milijarde evra) ali je nakon izbora nove vlade tender poništen oktobra 2016. Umesto toga pokušana je i ponovo neuspela nabavka 8 helikoptera za borbeno traganje i spasavanje kao i 8 helikoptera za protivpodmorničku borbu i traganje i spasavanje.
Ugovor vredan 380 miliona evra za 4 helikoptera AW101 koje će poljska mornarička avijacija koristiti za protivpodmorničku borbu kao i traganje i spasavanje, potpisan je 26. aprila. Osim helikoptera u cenu je uračunata obuka posada i zemaljskog osoblja, paket logistike i opreme, rezervni delovi.
Isporuka svih AW101 planirana je da se obavi tokom 2022. godine. Da će se nabaviti helikopteri AW101 objavljeno je tri nedelje pre potpisivanja ugovora kada je ujedno potpisan i offset sporazum vredan 90 miliona evra a tada je rečeno i da će novi Merlini zameniti postojeće helikoptere Mi-14.
Oružane snage Poljske imaju veliku potrebu za obnovom svoje helikopterske flote. Trenutno se u naoružanju nalazi oko 64 laka višenamenska helikoptera Mi-2, 24 SW-4, 62 W-3, 4 mornarička SH-2, 9 Mi-14, 41 srednji transportni Mi-8 i Mi-17 i 29 desantno-jurišnih Mi-24. Osim hitne zamene helikoptera SH-2, Mi-14 kao i starijih primeraka Mi-8, postoji plan da se nakon 2022. godine nabave i novi borbeni helikopteri koji bi zamenili Mi-24.
Dead1
Prvo 70 pa 50 pa 16 pa u stvarnost 8. A ostali 200+ helicoptera su u prosijeku 30 godina stari. I ovo od zemlje koja place kako su Rusi velika prijetnja.
дане
Већа су им претња ови што им узомају 180 милиона за 4 хеликоптера.
522
Марко
Био је текст на порталу 2017 https://tangosix.rs/2017/12/07/neizdrzivi-troskovi-austrija-planira-da-2020-zameni-ef-2000-novim-avionima/ где се наводи да Аустрија која је ваљда западно технолошки супериорна и вероватно пребогата земља, планира да се реши прескупе технике иако је западног порекла. Отприлике да није таоц западне технологије, а вероватно када би нашли неку мршу од државе да јој уврће уши па да она ради за њих, не би им било проблем да ту технику задрже. Овако кад они треба да зараде за одржавање те исте супериорне технике, е ето га проблем. Њихов *динар* је четвртаст, кад треба да свој потроше.
Скупо им.
А исте те мрше, морају да се довијају како знају и умеју да нешто напабирче, да то што добију или купе има неку сврху. И да им неко кад му се прохте, прође поред лупи мацолу, чисто онако може му се.
А бољи живот грађана нек сачека, то може и мора да сачека, па ко има снаге да чека чекаће а ко нема, зна се. Широк им пут, на жалост, а можда и на срећу како се узме.
Dead1
Ovo je ludilo zapadnog oruzja – sve je to super napredno ali to ne moze iko da priusti u prakticnim brojevima.
Podsjeca me na kratku pricu sto je Arthur C Clarke napisao:
http://www.mayofamily.com/RLM/txt_Clarke_Superiority.html
U ovoj prici neka sila izgubi rat zato sto ulzau u kompliciarnu tehnlogiju u manjim brojevima dok neprijatelj koristi primitivniju tehnologiju u puno vecim brojevima.
Tako I tu – AW101 je mozda odlican protu podmornicki helicopter ali 4 komada ne sluzi icemu. To znaci u prosjeku mozda 2 operativna helikoptera da brani ogroman dio Baltickog mora.
Ovo je prica u mnogim zemaljima – Nizozemski plan za 37 F-35 dozvoljava da oni mogu poslati 4 aviona u rat poput Afghanistan za 6 mijeseci.
Ako moraju protiv naprednijeg neprijatelja onda sta?
Al-41F1
@522
Problem kod EF je isti kao i kod F-35. Od tehnoloskog, napravili su politicki projekat. Umesto da se postojeca tehnologija, znanje i infrastruktura iskoriste da se najefikasnije napravi dobar i jeftin proizvod za sve zemlje EU, oni su odjednom smislili da ce da naprave „najbolji avion na svetu“ za kojeg znanja ni sloge nemaju….na kraju placas avion od 100 miliona dolara, koji ne radi kako treba, a budimo iskreni nije tehnoloski toliko ni napredan.
Nije Austriju niko terao to da kupi, progutali su marketing isto kao sto neki gutaju za Gripena, a realnost je da je to proizvod preskup za ono sto nudi jer proizvodnja nije efikasno resena.
Mogli su kao Svajcarska ili FInska da se odluce za F/A-18 i da budu mirni 40+ godina jer je avion modularan pa se konstatno moze unaprediti jer ga maticna zemlja konstatno unapredjuje, a mornaricka platforma ce pruziti mnogo duze resurse kad se koristi sa klasicne poletno-sletne staze. Na kraju kad se poredi inicijalna cena sa resursom, uopste nije skup, cak je i jedna od jeftinijih opcija za pravi visenamenski avion.
Ista stvar je i za F-16. Cena akvizicije jeste veca, ali taman koliko su i resursi u odnosu na 29M recimo, tako da dodje na isto.
Naravno proizvodi poput EuroFightera i F-35 su totalni promasaj sa finansijskog i logistickog aspekta koji je na kraju krajeva najbitniji. Da bi ti avion radio moras nabavljati delove iz Japana, Turske, Britanije, Amerike, Italije, pride jos nije reseno sve kako ce ici, evo i Turska ce izostati iz projekta, a prave kljucne delove…….samo budala bi pristala na to….dok za F-16 mozes, ako imas kapaciteta, odraditi komplet program odrzavanja u svojoj zemlji(kao Turska). Isto vazi i za SU-30 za kojeg su Indija i Kina dobile transfer tehnologije pa im Rusija skoro da i ne treba pri odrzavanju.
Dzabe sto je nesto „napredno“ ako ne radi. Eto F-22 jedva odrzavaju, a F-15 radi kao zmaj i jos uvek predstavlja kicmu USAF.
Joca
Na stranu kvalitet zapadne opreme, nikoga ne spori, ali 180 miliona za 4 helikoptera? Pa to je 45 mil. po letelici, kakav god da je logisticki paket mnogo je.
Marko
Ruski Kamov protivpodmornički sličnih karekteristika je oko 25 milina dolara.Zapadno oružje je preskupo njega mogu da priušte samo bogate zemlje koje prodaju naftu ili zapadno tehnološki superiorne zemlje ovi ostali su taoci zapdnog obavezujućeg ugovora, koji glasi bolji život gradjan na uštrb monopola nad bezbednošću.Kad ti kontroliše vojsku kontroliše ti sve šta možeš da kupiš i šta smeš da radiš.
atg51
Cak i Pentagonu smeta sto im firme koje proizvode vojnu opremu naplacuju paprene cijene za svoje usluge i masine. Evo primjer ova vijest, kratki citat:
„The Pentagon paid contractor TransDigm $1,443 for a three-inch ring called a “non-vehicular clutch disk” which is used in the C-135 transport aircraft, though it cost the company just $32 to produce, giving it 4,436 percent in excess profit.“
Znaci za jedan dio koji kosta 32 USD da se proizvede, oni ga prodaju vojsci za 1443 USD – ogromna marza!
ivan1
Prethodni ministar politicke partije koja jos drzi vlast je bio covek naspram koga je Vulin oteletvorenje Romela! Tender za Pume je ponisten pod populistickim izgovorom da se mora kupiti domace, odnosno PZL, koji bas i nje domaci al ajd. No sa obzirom na broj narucenih letelica Airbus je bio spreman na neke debele ustupke i na transfer nekih kljucnih nedostajucih tehnologija poljskoj vojnoj industriji. Takodje Airbas ima svoj odel u Poljskoj koji bi isto profitirao od tog posla. Prethodna vlada je bila mnogo kompetentnija i mada su bili optuzivani za nepotizam ispali su male mace naspram ovih sadasnjih sto se odrazilo i na rad MO. Sad ce verovatno imati jedno pet sest tipova helikoptera kako ko se ugradi.
Albukerki
@Joca – Poštovani, nije mnogo jer je američka mašina. Ako na svojoj teritoriji (koja nije mala) imaju 450 McDonalds restorana, imaju kintu i za 4 helikoptera. Samo da je iz USA…
Inače su dobri vojnici, više puta iskazani u mnogim stvarima. Ruski kompleks je gadna stvar i teško se leči. Zaboravljaju istoriju, ali to je već stvar njihove spoljne politike i njih samih.
Srećno im bilo!
Al-41F1
McDonalds je fransiza i ako nesto nisam pogresio posluje na sledeci nacin: Privatno lice plati licencu, posluje po njihovim standardima, a ima pravo da se zove prepoznatljivo. Jos dodatno imaju politiku „lokalne nabavke“, znaci Poljak ulozio novac, Poljak uzgojio stoku i Poljak sluzi gosta koji je obicno Poljak sa hranom iz Poljske….tako da ne vidim logiku? Na stranu ona prica o nekretninama tj, zemlji itd.
Valjda jedna zemlja u EU treba da favorizuje opremu iz EU kad vec moze da koristi trziste i sredstva iste, ali dobro, oni su se odlucili za SAD sto ima svoje korene i potpuno ih razumem. Ne bi ni ja verovao Nemackoj ni RUsiji posle onoga sto su prosli 40ih
BB
AI41F1,
I poljaci su napravili fabriku koju su prodali, vjerovatno ne po velikoj cijeni isto kao i onaj poljak stoku. Isto poljaci rade u tim fabrikama, vjerovatno po ne baš velikim cijenama. Rade pod novim imenom (da se složimo da je to franšiza na neki način), pod njihovim standardima. Poljaci kupuju proizvode te fabrike pod novim imenom i plaćaju veliku cijenu… Začuđujuće, ja vidim mnogo sličnosti sa McDonalds…
Nikola SFRJ
Tuga, pored sopstvene industrije i proizvodnje helikoptera postaće potpuno zavisni od zapada, svoje helikoptere prodaju po svetu a kupuju tuđe. Pravi primer devastiranja sopstvene namenske industrije.
Aleksa Radojičić
@Nikola SFRJ
Koliko ja znam PZL još od davnih dana u privlatnom vlasništvu i proizvodi S-70i koji kupuje Poljska…
Petar
Da li se neko možda seća, mislim da je baš ovde na T6 spominjano. Kada su Poljaci bili u sastavu zapadne koalicije u Iraku, poneli su tamo svoje Mi-24 helikoptere.
Posle su ih ostavili Iračanima na poklon.
Zna li neko koliko je to helikoptera bilo i lete li još tamo ?
Živojin Banković
Нема више пољских Ми-24 у Ираку. Ирачани их нису желели већ су купили нове Ми-35М.
Petar
Hvala vam na odgovoru.
Milan
Bio sam u Mielecu poslom i prosao sam pored ovog kompleksa gde proizvode helihoptere, ogroman i savremen kompleks, tu su i sovjeti proizvodili neke avione ne secam se koje ali su mi poljaci rekli da je u tim fabrikama bilo zaposljeno oko 20 hiljada ljudi, sada kazu dosta manje ali ipak i dalje nije mali broj. Tako da oni Black Hawk smatraju svojim isto koliko i mi zastavu 101 iako je to bio fiat 128…