Američki vojni portal Defence News je pre nedelju dana iz kancelarije zajedničkog programa F-35 (F-35 Joint Program Office – JPO) dobio informaciju da problem mogućeg oštećenja repne sekcije na avionu F-35 prilikom supersoničnih brzina nije vredno rešavati i da će umesto toga biti promenjen način operativne upotrebe.
Pomenuti nedostatak odnosi se na verzije F-35B i F-35C koji su na veoma velikim visinama, zbog rizika od struktunog oštećenja i gubitka “stelt“ osobina, sposobni da samo kratkortrajno lete supersoničnim brzinana a ovaj problem može onemogućiti mornaričke F-35C da izvršavaju zadatke nadzvučnih presretanja.
U izveštaju JPO se navodi da je ovo pitanje zatvoreno 17. decembra 2019. i da nakon toga nije bilo naknadnih aktivnosti američkih službi, izveštaj o problemu je zatvoren pod kategorijom “bez plana za ispravljanje“, što tim koji se bavi razvojem F-35 koristi kada operativnu vrednost koju obezbeđuje kompletna popravka ne opravdava procenjenu vrednost te popravke.
Rešenje problema bi u ovom slučaju zahtevalo dugotrajan razvoj i letna ispitivanja materijala obloga koji može da izdrži uslove digotrajnijeg supersoničnog leta i ujedno da zadovolji zahteve koji se tiču mase i kontrolnih površina. Umesto toga, problem se rešava proceduralno postavljanjem vremenskog ograničenja letova velike brzine. Potencijalna oštećenja tokom ovakvih letova ne bi uticalo samo na zmaj i oblogu koja čini avion manje vidljivim u širem spektru elektromagnetnog zračenja već i na mnoštvo antena koje se nalaze na zadnjem delu aviona.
JPO je ovaj problem klasifikovalo kao problem kategorije 1 što je najozbiljniji tip nedostatka a u dokumentu koji to potvrđuje stoji da problem predstavlja izazov u ostvarivanju jedne od ključnih zadataka borbenog aviona. Međutim, pojedini stručnjaci smatraju da tokom operativnog korišćenja F-35 neće često morati da u obavljanju zadataka duže vremena leti brzinama većim od zvuka kao i da već sada to nije deo taktike upotrebe aviona.
Sagovornik Defence News-a bio je penzionisani mornarički oficir i analitičar instituta Hadson, Brajan Klark koji je objasnio da prilikom supersoničnog leta nestaju neke od glavnih prednosti F-35 a to je da kada se uključi dodatno sagorevanje aviona dolazi do zagrevanja aviona nakon čega se avion lakše otkriva odgovarajućim senzorima. Takođe tada dolazi i do znatno brže potrošnje goriva, samim tim se smanjuje borbeni radijus.
Iako se koncept upotrebe F-35 kao lovca zasniva na eliminisanju neprijateljskih letelica pre nego što one uopšte otkriju avion, nemogućnost dužeg letenja sa uključenim dodatnim sagorevanjem motora može ozbiljno ograničiti avion u bliskoj manevarskoj vazdušnoj borbi do koje, smatraju u američkoj Mornarici, ipak i u današnjici a i u budućnosti može doći. Osim za manevrisanje u tzv. “dog fajtu“ uključivanje je potrebno i prilikom izbegavanja raketa, kako vazduh-vazduh tako i zemlja-vazduh.
Moguće oštećenje aviona prilikom supersoničnih letova je složeno pitanje za američku Mornaricu jer bi na dugim plovidbama brodova na kojima se nalaze F-35, avioni kojima bi zmaj ili obloge zmaja bile oštećene morali biti prizemljeni sve dok se brod ne vrati u matičnu luku jer bi popravke morale da se rade na višem nivou održavanja a to bi inače i smanjilo borbenu efikasnost vazduhoplovne jedinice.
Dubonjac Dragan
Izgleda da je USAF iz prestiža uvela ovaj F – 35 , koji nije sazreo kao projekat. Prvo su verzija za vertikalno poletanje imale velike probleme sa vratilom koje pokreće „ventilator“ odmah iza kabine pa se onda pokazalo da struktura letelice ima izvesnih problema pa problemi sa Softwearom letelice itd. itd. i evo sada problemi sa vertikalcem….. izgubljeno vreme i milijarde dollara , samo to nije ni toliko bitno sve dok Ratnu industriju USA finansira „PetroDollar“ ….. eto malopre sam pročitao da je Trump ucenio Nekog Arapina princa , ili će da radi šta mu se naredi , ne ne , ne šta mu se kaže već šta mu se naredi , inače USAF povlači sve svoje aktive , sve jedinice , !
Pametan je Putin kada hoće da pređe sa petrodollara na Euro ili neku imaginarnu valutu !
Amater
Na Evro?!
Hahahaha. Hahaah. Ha.
Na valutu koju koriste države potpuno različite geografije, tehnološkog razvoja i ekonomskih ciljeva?
Prva stvar vezana za valute je to koliko će je nastajati.
Od te odluke zavisi svašta. Zavisi koliko će ona biti jaka, posledično koliko će proizvodi biti skupi zemljama u koje se izvoze, koliko će se uvoziti, šta će se uopšte moći isplativo proizvoditi…
Usvojiti Evro kao globalnu valutu ima smisla koliko i usvojiti 9mm Parabelum za sve što puca, od pištolja do mitraljeza.
P.S. zar zaista imate poverenja u valutu koja se koristi na razjedinjenom kontinentu, kontinentu čiji su berzanski indeksi dostigli vrh 2000. godine, a zatim se nikada nisu oporavili od krize, kao ni od krize 2008? Čiji se GDP nije oporavio od 2008? Kontinentu sa starim stanovništvom? Bez najnaprednije tehnologije? Sa milionima migranata koji nadiru bez otpora?
Šta mislite, ako nastave da se glupiraju sa merama koje su uveli i ako nastave sa zatvorenim granicama, kada će da se oporave od korone? 2030? Možda, ako pre toga ne uvedu komunizam, a lepo im ide za sada.
Crni Grujo
Eu čeka sudbina ex >Yu-bez rata
Ivan Uzice
Francuska, Nemacka, Italija, Danska itd, da propadnu, hmmm tesko da ce da bude. Eu opstaje jos dugi dugi niz godina.
Rusija je trenutno najvise pogodjena, nafta nista nevredi, sankcije pad bdp itd. Jos dugo dugo ce Amerika biti broj 1, EU broj 2.Tako je svidjalo se to nama ili ne.
Amater
@Ivan Uzice,
FRA je vec poprilicno propala.
Ziveo sam tamo od 2015-2019, pa sada ponovo.
Bukvalno sam gledao kako propada. I to pokazuju parametri, i GDP i berzanski indeksi.
Kada sam dolazio ovde, nisam razmisljao o Americi, jer zasto bih. Plate su dobre, kriza ce da prodje.
Sada… Apsolutnno ne razmisljam o ostanku u Evropi
P.S.
Nekada smo imali Spectrum kompjutere, Grunding televizore, Sagem telefone, Siemens uredjaje, Philips…
Šta koristimo danas? Koliko EU proizvoda imamo u kući?
Laptop, mobilni, aparat…?
Yrraf
Čitao sam i na drugim mestima ovu vest i apsolutno niko ne daje ključnu informaciju, kako A verzija nema isto ograničenje? Prosto mi je nemoguće da imaju dobro rešenje na A verziji i da ga je nemoguće primeniti na B i C. Meni se čini da su ovo pre svega oštećenja Stealth obloga i antena a ne strukturalna oštećenja i da USAF zbog jače logistike može brže da sanira takva oštećenja na A verziji posle misije pa zato nema ograničenja a USMC i NAVY zbog prirode angažovanja nemaju tu mogućnost nego bi im letilice bile neoperativne do povratka nosača u bazu. Generalno nije veliki hendikep za USMC ali vrlo ozbiljan problem za NAVY. Trebali bi dobro razmisliti o smanjenju narudžbina, nabavci nekog Silent Horneta kao prelazno rešenje i višak novca uložiti u razvoj nove platforme.
Andrija
Zar to nije jasno iz poslednjeg paragrafa članka?
F-35A se na kraju misije vraća u bazu USAF, gde postoji služba koja će problem da sanira, dok toga na nosačima aviona nema.
Miloš77
@Andrija
Pa nije bas jasno. Jeste lakse i brze obaviti te popravke na kopnu nego na brodu ali nema smisla da se varijanta A unistava da bi se popravljao.
Mislim da je caka u necemu drugom . Verovatno ce se voditi racuna da se ne prelazi brzina zvuka kad god je moguce u slucaju sve tri varijante. Skupa je ta popravka za takvo resenje pomeni.
Andrija
@Miloš77
Amerika može sebi i da priušti da izbegava korišćenje F-35 pri supersoničnim brzinama, ali šta će da rade vazduhoplovstva poput norveškog, holandskog, belgijskog kojima će F-35 da bude okosnica vazduhoplovstva i jedini višenamenski borbeni avion (trenutno im je to F-16, a F-35 je zamena)?
Ispadoše Bugari i Slovaci pametni što su sada kupili nove F-16ice.
Miloš77
@ Andrija
Upravo tako. Amerika i jos nekoliko drugih drzava. I njima je izuzetno vazno da sto vise drugih kupi F-35 radi umrezavanja u nekom vecem sukobu. Tako je to Amerika zamislila danas. Ali to nije prekticno u vecini slucajeva.
Siguran sam da i mnogi strucnjaci u Norveskoj, Holandiji, Australiji, a verovatno i Japanu u slucaju zamene za F-15 misle isto. Nemci i Kanadjani su se izgleda izvukli. Takav program im jednostavno nije potreban.
Nix
Nakon stotina milijardi dolara utrosenih na razvoj i kupovinu ovog aviona oni se prakticno vratise na upotrebni nivo harijera, jedino sto ce ovome morati konstantno da ‘krpe’ zmaj da se ne bi mukica raspao, najverovatnije ce se ovo resiti na ekonomican nacin da on izgubi stelt osobine. Izgleda da su Turci vrlo pametno odlucili da cak i onu obicnu verziju strateski trampe za s400, time se rasterete balasta i omoguce dalji razvoj svoje vojske. Da su Rusi dovrsili Jak-141 tada bi imali gotovo resenje da kopiraju (neodoljivo za pomenuti u kontekstru F35C :)), nazalost ovako iskopirase razvojni projekat sa svim svojim nedostatcima i evo zavrsise na stranputici.
Stefan
Uf kakav promasaj od aviona. Ja razumem da svaki razvoj tehnike ima odredjene probleme ali se resavaju. Ovo je daleko od aviona pete generacije!
mateus
Jos uvek se pitam, da li je to moguce? Jedna od najacih avio industrija na svetu sa debelim iskustvom i svim vrsnim strucnjacima i plus sa podrskom nekoliko zemalja da sebi dozvoli ovakve ogromne kikseve. Ostaje samo da se ameri uzdaju i mole Boga u njegovu nevidljivost. Nijednim drugim parametrom ne mogu stati na crtu lovcima 4++ generacije. Prava blamaza.
Miloš77
F-35 je napravljen da bude dobar za sve i svakog. Ima stelt oplatu i oblik (minus izduvnik) i najmocniju elektronsku opremu i senzore na svetu. Da bi to sve radilo kako je zamisljeno mora da se koristi na jako specifican nacin i uz jako skupo odrzavanje.
Problem je sto su ga neki kupili sa nadom da ce lakomoci da zameni F-16, F-18. a neki su do nedavno mislili i da ce moci da zameni A-10 zbog nekih reklama za naivne. Sad tek izlazi na svetlo dana koliko je to komplikovan, skup i zahtevan leteci uredjaj i koliko ce avioni sa mnogo boljim zmajevima 4+ generacije morati da obavljaju stvari za koje F-35 nije bas dobara zamena.
Drugim recima nije ispao dobra zamena za avione kako je reklamiran, ali bice dobar u specificnim situacijama, u jatima isih, i u zemljama bogatih. Ispao je nesto sasvim novo!
126LAE-Delta
Živojine, da li ima još nekih problema kategorije 1 koje neće moći da se reše?
Živojin Banković
Navodno su imali 13 takvih problema, za sada je pet ublaženo i prebaćeno u kategoriju 2. Ali zanimljivo da nisu rešeni, ili nisu rešeni potpuno.
BB
Ma sve su ruske dezinformacije 🤣😂
Petrovic Dusan
@BB Imate li informacije o nedostacima i neresenim problemima na avonima Ruske proizovdnje?Ili mislite da Ruske fabrike i konstruktori prave avione bez gresaka?
Nesto se ne bi reklo, ako se moze zakljuciti po njihovom ucinku od 1945-danas (uvek su slabije prolazili. i u ratu veci broj oborenih, i u miru veci broj udesa).
Zapravo samo zbog americkog sistema demokratije mi imamo pravo da saznamo za nedostatke njihovog oruzja, dok u nedemokratskim rezimima kao Rusija, prosto skrivaju nedostatke koji sigurno postoje.
Pavle
Kad se dokumentuje nedostatak, mana, greska na f35, navedite barem iste takve na nekom ruskom prototipu. Postenije je..
Апок
@Petrovic Dusan Полако с узбуђавање – што би реко Шојић.
komkom
Slazem se sa kolegom Petrovicem, samo neka ameri prave i prodaju sto vise ovih letecih kanti , lakse ce Rusi na kraj sa takvim ‘ ponosom’ avio industrije
126LAE-Delta
@Petrovic Dusan
Moram da priznam da sam se ovim tvojim „skretanjem“ najbolje nasmejao do sada.
@Živojin
U suštini, dobili smo još jedan argument za stav da je F-35 program više promašaj nego uspeh, zar ne?
Branko
@Petrovic Dusan
Amerikanci su svakako bolji sa svojim avionima, narocito sto se tice kvaliteta, ali to ne vazi za svaki pojedinacni model, a narocito ne vazi za F-35. Tu vec ima toliko kasnjenja i prepravki i odlaganja i toliko para je potroseno, da se i pored 500 proizvedenih primeraka, bili oni potpuno borbeno spremni ili ne (a nisu), vec slobodno moze pricati o fijasku. A cak i kada ga jednom zavrse, kako tako, tesko da ce opravdati sav ulozen novac, ako uzmemo u obzir nosivost, dolet i odrzavanje, koji bitno ogranicavaju njegovu upotrebu. Da li jos neko misli da ovaj avion moze da zameni, i da je cak bolji (sto je bilo u planu) od kombinacije F-16, F-18, F-15 i A-10?
Branko
Odnosno, kako je planirano da bude u upotrebi sve do 2070.godine, verovatno ce za 15-20 godina biti u punoj snazi, ali to nije ono za sta su ovolike zemlje vec dale ogroman novac.
Petronije
@ Petrovic Dusan
Podela na tzv.demokratski i nedemokratski sistem je proizovod nametanja samo jedne misli kao ispravne. Nesporno da sloboda govora je veca u SAD nego u vecini drugih drzava, ali slozicete se da i u SAD progone disidente i izvore curenja informacija. Izraz je pogotovo bolan u smislu ratnih zlocina tzv.demokratskih drzava – agresija na suverene drzave. To je po medjunarodnom pravu ratni zlocin.
I da se vratim na jedan od vasih postova, po svemu f 35 NIJE avion 5.generacije,ne odgovara svim kriterijumima. Preskupa igracka, USAF ima mnooooogo bolje masine od ove kante.
Vlad
Pavle,
Petrovic Dusan,
Predmet članka nije neki ruski avion, već već po problemima „čuveni“ F35. Dakle gospodo, ne pali vam oprobani recept skretanja sa teme?
Miloš77
@Petrović Dušan
Da li imate neki tehnički komentar da napišete na temu?
Vaša poenta je jasna i to jeste realnost. Nema se informacija o ruskim nedostatcima koliko se ima o F-35. To je delom i zato jer je F-35 medjunarodni program te se teško ovako nešto može kriti (nije potreban open i fer sistem) a delom i što Rusi sami prave svoje i mogu da kriju greške i nedostatke kako i koliko hoće kaoni recimo Kinezi ili Francuzi!
Reći ću vam samo da bi meni lično bilo veoma drago da izadju članci o detaljima ruskih problema u razvoju ovog ili onog aviona jer sam entuzijasta i bilo bi mi izuzetno ekstra da znam više i da mogu da diskutujem ovde o tome sa svima. Ne bi se durio toliko kao vi.
BB
Obožavam ovaj PD Whataboutism…
milers
@Pavle
Ma na svim avionima svijeta, to je najpoštenije…
Апок
@Pavle Какве везе има пар прототипова једне земље са авионом који је направљен у пар стотина комада друге земље?
Petrovic Dusan
Naprotiv, nemam nista protiv aviona bilo koje proizvodnje, ipak kada govorimo o „gresci“ na najsavremenijem avionu danasnjice, koji se masovno proizvodi i uvodi u upotrebu u RV najrazvijenijih zemalja sveta, treba biti realistican.
Svaki avion ikada napravljen imao je nekih nedostataka, od kojih se poneki otklone u daljem razvoju letelice, a neki-ne.
Sto je razvijenija industrija zemlje to je letelica kvalitetnija, i tu su prve zapadne zemlje.
Pre par godina mnogi su verovali da F-35 nece nikada uci u seriju,jer je bilo mnogo vise nedostataka nego sada-no, ocigledno je da su ti problemi reseni.
Nema smisla porediti americku demokratiju sa rezimom u Rusiji, gde ne da necete dobiti informaciju o proizvodnji bilo cega vezano za vojsku, vec za pokusaj da to saznate sledi zatvor.
Mayer
>> ali slozicete se da i u SAD progone disidente i izvore curenja informacija.
Disideente? Nonsens, u USA ne postoje osobe koje sistem „progoni“ zbog drugacijeg politickog misljenja (a to je definicija disidenta).
Aleksa Radojičić
@Mayer
Neistomišljenicima se u demokratijama ograničava pristup masovnim medijima, za razliku od autoritarnih i totalitarnih država gde su njihovi životi u pitanju. Za to imate gomilu primera. Kada ste poslednji put čuli sociologa da otvoreno priča o problemima nekog društva na nekom tv kanalu? Niste nikad, jer sociologija kao najvažnija društvena nauka ima velike sposobnosti da kritikuje društvo i vlast sa jakim argumentima, nešto što nijednoj vlasti nije potrebno.
Pavle
Vlad
Treba da se titluje da bi shvatio?
Samo ti ostani u sred teme.
Najmanji problem….
Aleksa
@Petrović Dušan
Citam ovaj portal vec neko duze vreme i ovo je prvi komentar koji sam ikada postavio.
Zelim samo da vam se zahvalim sto spustate rusofile na zemlju i primoravate ih da objektivno pogledaju na situaciju uprkost uvredama i mentalitetu rulje gde se cini da su svi protiv vas.
Miloš77
Postavlja se pitanje zasto se samo spominje B i C varijanta a ne i A?
Kakva je to razlika tacno jer ja ne vidim logiku da A ima drugacije materijale, solucije i strukturu u repnom delu. Stavise veliki procenat delova A i B je isti sto se sekcije repa tice!
Izgleda da je najvise zbog strukturalnih ostecenja od vibracija i temperature. Farba, plate i antene su iste na sve tri varijante!
Jos nesto, da je F-35A imun (u sto ja ne vereujem) na ovaj problem, kako to da ne mogu da izvedu isto na B i C ako je samo oplata i antene problem :-) ?
Po mom misljenju problem je napravljen kad je zmaj previse olaksan i zato se ne moze lako resiti takav problem. Da je prostije ne bi problem Kategorije -1 prefarbali u nesto manje vazno posle toliko vremena. Licno sam imao osecaj da ce se ovako zavrsiti. Fizika je fizika. Ako zmaj nije dobar softwer ga ne moze popraviti nego se taktika koriscenja mora menjati.
AL-41F1
Mornaricka verzija nekog aviona bi trebala imati vece kontrolne povrsine radi smanjenja brzine sletanja(zbog sletanja na nosac). Samim tip, otpor mora biti veci. Dodatno, trup mornarickih aviona prosto mora biti vece mase zbog primene izdrzljivijih materijala(ojacan stajni trap, vise aluminijuma, manje kompozita jer metali trpe bolje vibracijei nisu skloni mikrofrakturama usled stresa), tako da se verovatno stedelo na krilima i repu(u mislu debljine oplate) da se ostane unutar prihvatljivih odnosa mase i potiska(jedan od glavnih problema F-35). Kombinacija tih stvari, dovede do problema koje imaju B i C, a ne i A. To su moje pretpostavke, ne tvrdim da sam u pravu.
Miloš77
Ne znam, ima tu logike ali i kontra logike. B i C varijante bi generalno trebale da bude jače a oplate ne verujem da su tanje i farbane drugačije. Isto ide i za antene. Ako si u pravu i ako sam te razumeo oplate su tanje da se smanji težina ali ne ram. Ram je jači zbog sletanja i poletanja na nosač.
Ja sam čitao interviju F-35 pilota koji je opisivao vibracije u kabini pri naglim skretanjima i pri punom firsažu do te mere da su se njegove kolege piloti imali problema da čitaju informacije pred očima. Kako je naveo, taj problem je isprevljen ili ublažen novom verzijom kacige i displeja.
Šta nam to govori o motoru u forsažu i zmaju?
Da je to zver i po od motora ugradjena u jedan jako fin i strukturalno maksimalno olakšan avion da se ostvari odnos tezine i potiska bar blizu onom na papiru.
Drugim rečima snažne vibracije su ostale.
Smanjenje brzine tojest izlaganje zmaja snazi motora vremenski je rešenje ili tržina mora da se uveća.
Ne znam al tako je bar to vidim.
AL-41F1
Ja sam samo pretpostavio da je oplata repnih povrsina na mornarickoj verziji tanja usled povecanja mase trupa i stajnog trapa, ne mora znaciti da zaista jeste.
Vidite to ovako: kada pravite mornaricku verziju od Miga-29 ili Rafala, pocinjete sa platformom koja u startu ima odlican(Rafal) ili sjajan(Mig-29) odnos potiska i mase. Dodavanje strukturnih ojacanja i vecih kontrolnih povrsina(u slucaju 29ke bas ocigledno vecih), opet se zadrzava zavidan odnos mase i potiska. Kod F-35 to nije slucaj.
Mada nije samo masa, aerodinamika igra veliku ulogu i kod nje nije bas sve „linearno“. Neki otopori su linearni, indukovani otpori su kvadratna funkcija npr(ako se secate one prepiske oko delta krila).
F-35 ima specifican aeroprofil, neverovatno „visok“ trup, ili narodski debeo je, u odnosu na svoje ukupne gabarite tako da zasigurno ima veliki otpor, a mali uzgon(SU-57 je npr. iste visine, ali je neuporedivo siri i duzi, samim tim se lakse moze napraviti sa mnogo vecim uzgonom trupa, F-15 ima jako dobro tu karakteristiku recimo).
Motor je mocan ne samo zbog mase, nego i zbog velikog optora kojeg mora da savlada. Ako na i onako veliki optor, povecate kontrolne povrsine zbog smanjenja brzine sletanja(standardna praksa), povecava se i njihov specificni otpor, prosto mora tako i eto problem stresa i razlamanja.
Kod F-35 dodatni problem predstavlja to sto sami materijali pored fizicke izdrzljivosti, moraju biti i „stelt“ i to ogranicava jednim delom opcije kod resavanja takvih problema(recimo japanski F-2 Viper Zero je imao problem „razlamanja“ na pocetku i to bas repnih povrsina, pa su resili brzo primenom drugacijeg kompozita).
Povecanje mase nece resiti problem jer to iziskuje i vece(teze) aktuatore, samim tim i mehanicke sklopove(veca masa+isto ubrzanje, stvara vecu silu) onda zbog dodatne mase ukupnih komponenti, motor nece svakako moci postici zeljene brzine, a da se ne izlaze prevelikom stresu. On je aerodinamicki hendikepiran zbog te glupe VTOL varijante. To je trebao biti skroz zaseban avion i ne bi bilo ovih problema uopste, ali tako je pentagon zahtevao, nisu konstruktori.
Problem ce se resiti kad se stvore nove legure, novi stel premazi i novi kompozitni materijali same sacaste strukture i kada u nekoj buducnosti bude dobio i nove motore(sve to zajedno), samo ni tada nece biti dobar lovacki avion. Njega treba posmatrati kao veoma naprednog taktickog bombardera koji ima mogucnost samozastite u vazduhu, kao neka zapadna verzija SU-24 recimo, a ne kao zamena za F-16 koji je prvenstveno lovac, a moze i da baci bombu ako zatreba.
Blackjack
Ne bi Izraelci uzeli F35 tek tako da nije dobar avion ce se s vremenom razvijat uklanjat ce se nedostaci u hodu tako je sa svim avionima a medijima nista ne vjerujem kad pisu ovakve stvari
Mayer
>> Njega treba posmatrati kao veoma naprednog taktickog bombardera koji ima mogucnost samozastite u vazduhu
Tako ga se i posmatra. Nego je u vecnom merenju „ciji je duzi“ F-22 odmah ispao iz igre, posto se cak i najveci rusofili slazu da s njim ne moze nista da se nosi, pa je na crtu Su-35 morao da izadje F-35 sto je opet stvorilo utisak da je njegova primarna namena lovacka…
Aleksa Radojičić
@Blackjack
Izrael u sastavu RViPVO ima eskadrile za presretanje/ostvarivanje vazdušne nadmoći u obliku F-15. Izrael ima klasične lovačke eskadrile u obliku F-16. Tako da Izrael ima platforme koje mogu da pokriju nedostatke F-35 i samim tim koriste F-35 u isključivo taktičko bombarderskoj ulozi, sa sposobnostima za protivelektronsko delovanje.
A šta će jedna Norveška koja je kupila F-35 sa isključivo presretačkom namenom na pameti? Ili mornarica SAD koja se oslanja na lovačke avione da osigura svoje grupe nosača aviona? Pa ovaj avion nije u stanju da presetne lovačko-bombarderski avion opremljen protivbrodskim raketama, osim ako taktička grupa RM SAD nema upozorenje za napad 24 sata unapred.
Možete vi da ne verujete medijima ili ne, da li ima propagande ima, ali ima i jako dobrih tekstova (kao što je ovaj) koji se bave svim prednostima i nedostacima ove platforme, takođe ima.
Mayer
>> F-35 ima specifican aeroprofil, neverovatno „visok“ trup, ili narodski debeo je, u odnosu na svoje ukupne gabarite tako da zasigurno ima veliki otpor, a mali uzgon
Ok ali kako stvari stoje sa recimo F-16 kome bombe, rakete, nisanski kontejner i dodatni rezervoari za gorivo vise na sve strane? Kod F-35 je sve kompaktno upakovano u debeli trup. Plus je debeo i zbog toga sto „high bypass ratio“ motora. Tvrdite da F-16 koji krece na bombardersku misiju nakrcan svim i svacim ima bolje aerodinamicke karakteristike odnosno manji „otpor“?
AL-41F1
@Mayer
Pa ne i bas, A verzija je reklamirana kao potpuna zamena za F-16(Norveska, Danska), a B kao zamena za F/A-18(US Navy), a ne kao „dodatak mogucnosti“ ili F-117 „21. veka“ kako ga posmatra i koristi recimo Izrael.
F-16 se svog nepotrebnog tereta(i otpora koji teret stvara) ako zatreba moze resiti pritiskom na dugme(kao onaj cuveni F-16 u Iraku koji se izbegao 4 PVO rakete), razumete? Sa CFT ima relativno malo povecanje otpora, a sami rezervoari imaju i svoj uzgon. Zatim, u QRA konf. sa samo VV raketama, on je izuzetno brza i okretna masina cak i pod tezinskim opterecenjem naoruzanja i goriva i nema neko znacajno ogranicenje brzine(osim smanjenje doleta), to F-35 ne moze jer je aerodinamicki takav kakav je i nema „konfiguraciju“ u kojoj je to smanjeno.
F-35A i B uopste ne moraju biti takvog oblika, nego su takvi da bi postigli donekle unifikaciju zmaja sa C verzijom(koja mora), to je ceo problem.
Pogledajte resenje na silent eagne varijanti F-15, mnogo elegantnije, uz minimalno dodavanje otpora. Sad zamislite kada dizajnirate avion od starta sa tim namenama, plus razvijeno malogaritno naoruzanje tipa SDB.
Ali dobro, sta je tu je, oni makar imaju taj luksuz proverenih platformi F/A-18E i AE-18G za mornaricu, kao i F-16, F-15 i F-22 za USAF, samo sta ce raditi ako sutra kineski „ne-stelt“ avioni se ispotave da zaista jesu stelt, a nemaju problem tromosti i ogranicene brzine?
Miloš77
@Mayer
,, Tako ga se i posmatra. Nego je u vecnom merenju „ciji je duzi“ F-22 odmah ispao iz igre, posto se cak i najveci rusofili slazu da s njim ne moze nista da se nosi, pa je na crtu Su-35 morao da izadje F-35 sto je opet stvorilo utisak da je njegova primarna namena lovacka…“
To je sto ste napisali je apsolutno pogresno.
F-35 program je imao prilicno jasne i glasne zahteve zamene starijih aviona i uloge koje mora da izvrsava od samog pocetka. Niti je to moje misljenje niti tajna. Amerkanci su osmislili novi projekat zamene F-18, F16 i Harijer prevashodna (to su hiljade aviona presretaca) , pa i A-10 donekle u kojem im je trebala podrska sto vise saveznika i sto vise zagarantovanih kupaca jer je cena projekta pa i individualnog aviona jer je bilo od pocetka jasno da ce cena biti izuzetno visoka.
Tri varijante istog su napravljene i sposobnosti neispitanog zmaja u praksi su prodane mnogim zemljama.
Radar i elektronika nikad nisu bili u pitanju ( to se menja lako) ali zmaj je postao ogroman inzinjerski problem aviona koji je odavno prodat u velikim brojevima.
Treba da zameni Australiji sve F-18 koji su njima jedini supersonicni avioni! Kako ce oni da rade air policing kad im prozuje neki ruski supersoncni avioni kroz vazdusni prostor sa 1.2-2.0 Maha?
Danci i Norvezani isto!
Sluzice najbolje kao takticki bombarder, a u ostalim ulogama good luck.
Miloš77
@ AL41F1
Slazem se sa obrazlozenjem. Nisam mislio povecanje mase bude resenje nego da se ojaca avion sto bi dodalo tezinu.
@ Aleksa Radojičić
Slazem se u potpunosti sa vasim komentarom. Zbog pogresne reklame, cene i toga sto mnogi kupci nisu dobili da biraju mene najvise i nervira citaf F-35 program. Ne sam avion. Sta vise ona slika C varijante gore je strava. Koliko god visok trup za svoju duzinu imao sto AL41F1 parvilno spominje kao generalni problem dizajna, iz nekih uglova izgeda lepo.
Blackjack
Slazem se Aleksa ovaj portal ima jako dobrih tekstova uzivam citajuci vijesti o vojnim avionima i utorkom Alen briljira svojim tekstovima o civilnom avioprometu
Mayer
@AL-41F1
Svaka raketa, bomba, targeting kontejner i rezervoar ima svoj drag index koji se onda u razlicitim konfiguracijama sabiraju. Kada se raketa ili bomba ispuste, cak i prazan pilon moze povecati drag index! Analize koje sam video na netu (a u kojim je drag index bitan jer utice na performanse koje su bile predmet istih) pokazuju da je F-35 (generalno) u konfiguracijama koje imaju smisla (dosta goriva i oruzija) nije losiji od F-16 odnosno u vecini posmatranih parametara je bolji. Ne znam kako ovde stoji sa postiranjem linkova ali ako potrazite na google-u „the-f-35-and-infamous-transonic.“ videcete blogspot stranica coveka koji je izveo detaljnu analizu.
Banja Luka
@Al
„samo sta ce raditi ako sutra kineski „ne-stelt“ avioni se ispotave da zaista jesu stelt, a nemaju problem tromosti i ogranicene brzine?“
U centar!
Evo i dvije fotke vezane za ovu priču:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-8fb59c55d36b84c803b88369f34cf103
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/mMTtjKTf1pOVqVUgGQQ7K3nSsyls1BYvYk9BaOgZSLqoLhcAU9IOLZAsoMUyAw6u5fA5c08Ui2IRa4ys_HMO64JmikuhXopIp5GaHv9eMF4JA3mxalAtWpv2ctF0LkSXzeRMsQAP7Om6iiOv5cLyeTcUTA
Meni 35-ca takođe djeluje kao jedna velika aerodinamička kočnica- vjerovatno ne vidim dobro od silne steltnosti.
Mayer
>> Treba da zameni Australiji sve F-18 koji su njima jedini supersonicni avioni! Kako ce oni da rade air policing kad im prozuje neki ruski supersoncni avioni
Cim poprave Admirala Kuznjecova to bi uistinu mogao postati problem za Australiju, no kako se cuje, posto se na njega srusio kran, izbio pozar i potonuo najveci dok u drzavi, ta ce stvar potrajati do pojave aviona 6. generacije…
AL-41F1
@Banja Luka
ne radi drugi link i izgubio se deo teksta na zalost.
@Mayer
ocigledno ne znate da Australijanci nisu bas u najboljim odnosima sa Kinezima, bar sto se geopolitike tice, ne brinu se oni za Ruse.
Od Kuznjecova nema nista, to ce na otpad da ide 100%. Ili ce ga popraviti tek toliko radi propagandnih razloga. Mozda im Kinezi naprave nosac klase Amiral Kuznjecov, posto ih proizvode cini mi se 2 trenutno, a vec imaju 2 u sluzbi. Kome to uopste treba? Nosaci su preskupa stvar(npr. Americki nosaci provedu maksimum 30% svog zivotnog veka „na zadatku“ tj. u plovidbi)
126LAE-Delta
@AL-41F1
Nosači aviona su kapitalni brodovi današnjice. Sve je manje brodova klasifikovanih kao krstarice (klase Kirov i Slava u Rusiji, Ticonderoga u SAD), mada pojedine klase razarača po deplasmanu tako mogu da budu klasifikovani (primer kineske Tip 055 klase). Ostali kapitalni brodovi su otišli u istoriju.
Razlog zašto su potrebni kapitalni brodovi je projekcija sile (power projection), geopolitički pojam kojim se opisuje deo uticaja države na ostatak sveta.
Ovo je samo moje mišljenje, tako da ga primi sa rezervom
Miloš77
@Mayer
Nemoj zasmejavati sa Kuznjecovim molim te. To je najvece bacanje para koje Rusija ne moze sebi da priusti u zadnjih 10 godina.
Naravno govorim o ruskim Tupoljev supersonicnim bombarderima koji mogu da lete brze od F-35 kad se zaukaju. A kad ce se zaukati ako ne u blizini ili u tudjem vazdusnom prostoru?
Australija je ogromna i F-35 nema po meni nikakve logike. Jedini razlog je, opet ponavljam, korist Amerike da ga Australija ima. Umrezavanje i pomoc Americkim avionima u mogucem sukobu sa Kinom!
Mayer
>> Nemoj zasmejavati sa Kuznjecovim molim te.
Vi ovde kanda ne razumete ironiju?
>> Naravno govorim o ruskim Tupoljev supersonicnim bombarderima koji mogu da lete brze od F-35 kad se zaukaju
Ti bombarderi nemaju mogucnost supercruisinga i ne verujem da cesto lete nadzvucno, narocito mi je tesko poverovati da bi to radili negde pored Australije. Sa druge strane australijski F-35A imaju cak mogucnost limitiranog supercruising-a nekih 200-250 km i mogu da dostignu 1.6 mahova sve sa oruzijem i gorivom. Tu-160 max. brzina od 2 maha verovatno je postignuta sa max. olaksanim avionom + opitni pilot, te je u slucaju tako dalekog ekspedicionog leta imho nerealna…
Miloš77
Tu-160 i Tu-22M3M nemaju superkruz jer ne trebaju da lete prema meti supersonicnim brzinama. Medjutim itekako su dizajnirani da lete nadzvucnim brzinama iz dobrog razloga a ne tek tako slucajno, slozili bi ste se? Zasto bi inace imali promenjivu geometriju krila i mogucnost leta i do 2 maha u slucaju Tu-160. Takve brzine se upravo koriste kad je avion izlozen opasnosti od lovaca presretaca. On ce doleteti do zone sa svojim arsenalom svojom optimalnom podzvucnom brzinom, ispaliti ga (ili u slucaju vezbe izvesti manevar) i dati gas do daske. Kad on bezi supersonicnom brzinom 1.5-2 Maha sa punim forsazom za sta je dizajniran jako ga je tesko povijati slicnom ili manjom brzinom zar ne? To jako otezava situaciju. Svaki avion pa cak i F-22 ce da pali forsaz i letoi maksimalnom brzinom da bi stigao na vreme dok je ovaj jos u reonu jer lovac mora i da se vrati (podvesni rezervoari se odbavcuju!). I onda bas nije lako ako ovaj vec leti nazad supersonicnim brzinama.
Zato i jeste velika je razlika bezanja pri 1.3-4 maha i 2 maha. Da nije tako ne bi se pravili avioni 2+ maha! Ako avion kao F-35 koji nije bas happy pri superonicnim brzinama treba da vrsi presretanje, izvidi situaciju i po zelji ne izazove treci svetski rat ispaljivanjem VV rakete, nece se bas uspesno vratiti kuci po meni.
Т5
E da je juga kupila licencu za yak 141 umesto yu supersonika
FlyKu
Licenca za nedovrsen avion?
Ali i takav bi bio prekrupan zalogaj.
Oto fon Grunf
„Bilo je i vecih problema pa ih nismo rijesili !
ZZ
Izvinjavam se ali ovo je vise u stilu
Ko leti vrijedi, ko ne leti ne vrijedi!
i
Ako ti ne uspije iz prve, padobransvo nije za tebe
Mayer
Bolje je je zivjeti 100 godina kao milijunas nego sedam dana u bijedi!
Uros
Pitanje , koja masina skuplja F 35 ili F 15 zadnja varijanta, mislim da je mnogo bolje resenje da drzave koje su narucile F 35 zamene za F 15.
Petrovic Dusan
@Uros Ako se obratite inzenjerskim timovima Velike Britanije, Izraela, Amerike,Italije i drugih zemalja koje koriste F-35, sigurno ce se predomisliti i resoto i korist F-15 cim cuju Vas savet.Samo im navedite Vase kvalifikacije i odmah vracaju F-35.
Andrija
@Uros
F-15 i F-35 nisu ista klasa aviona. Zamena za F-15 je F-22, ali on se ne izvozi, tako da zemlje koje žele avion američke proizvodnje u toj klasi i dalje kupuju F-15. Npr. najnovija mušterija je Katar.
Miloš77
Pitam se zašto se onda F-15 ponovo proizvodi, a poslednji F-18 Superhornet Blok 2 je tek pre neki dan izašao iz fabrike da bi ga Blok 3 preuzeo. Ne F-35!
72 F-18 Blok 3 treba da se naprave u narednih par godina.
F-35 je iako moćan ipak ispao jako specifičan, skup za održavanje i praktički prilično ograničen.
To što ga mnoge zemlje pazare je jednostavno jer nemaju izbora akonželenda budu u tom društvu. Amerika diktira kome će šta da proda ako iole ima para. Ništa čudno…
madpal
@Petrovic Dusan F-35 je leteca krava. Em ruzan em neupotrebljiv.
Апок
@Petrovic Dusan Или да ти објасниш Британцима да не раде Темпест и Немцима да ипак батале Тајфуне и Ф18 и ипак узму Ф35 како су на почетку размишљали?
Slobodan
Sad su to utvrdili? Pa kako su do sad leteli? Pa nije mali period prosao od stacioniranja prvih primeraka na nosace.
Paqe
@Slobodan
2019 su utvrdili da ne mogu da reše problem za koji znaju od ranije. Avion je i bez ovog problema problematičan za ulogu presretača.
Gus
Kao i svaki americki vojni avion…moze da ratuje samo protiv zemalja koje skoro nemaju nikakav pvo i niti lovacku avijaciju.Protiv iole ozbiljnijeg protivnika nemaju nikakve sanse.Ipak je Rusko oruzje najbolje na planeti svi ostali su daleko ispod.
Petrovic Dusan
@ Gus Da li mozete da ove tvrdnje potvrdite nekim primerom sukoba aviona ruske i zapadne proizvodnje, u kojem su Ruski avioni trijumfovali?
Koreja (Sabre protiv MiG-15)
Vijetnam (Mig-21 protiv F-4)
Izrael-Arapi (Mig-21 protiv F-4,Mirage)
Izrael Sirija (MiG23 protiv F-15/16)
USA Irak (F-15/16/18 protiv MiG-25,MiG-29)
Naravno i Jugoslavija.
Zacudo, u ovim navedenim sukobima Ruski avioni su uvek izvukli deblji kraj, odnosno, vise vazdusnih pobeda su dobili avioni americke i zapadne proizvodnje.
Posebni katastrofalno se pokazao rat na bliskom istoku, gde je jedan Izraelski avion rusio po 10 Ruskih..
Prakticno, nema nijednog Ruskog aviona koji nije rusen,dok nikada nije srusen F-15,ni F-16 u vazdusnoj borbi.
AL-41F1
@Petrovic Dusan
SAD su tek posle 50 godina priznali svoje stvarne gubitke iznad Koreje, ipak znacajne prednosti neke nad Mig-15 nema, a pricalo se o „dominaciji“. Oni su „tu negde“.
Ipak je vise oboreno F-4 u odnosu na Migove 21 iznad Vijetnama. F-4 stice prednost u odnosu na „Migove“ ukupno kada se tu ukljuce i prastari Mig-17 i Mig-19. 21 je prosto bolji lovac, mada je hendikepiran dometom.
1973. Izrael je izgubio vise aviona u odnosu na Sirijce na tom delu fronta, ali to je zbog PVO, ne LA. U onom ratu ’67 kada su unistili najveci deo egipatskog LA na zemlji, koristili su francuske avione, ali je taktika bila superiornija, ne avioni, podjednako kvalitetno su bili opremljeni. SAD su uvele embargo Izraelu nakon ’48. sve do posle sestodnevnog rata.
I za kraj, F-35 nije pobedio do sada ni na jednom tenderu.
Mile Tranzicija
Za g- dina Peteovic Dusana:
Sto se rata u Koreji tice, sve zavisi kojim podacima verujete: u zadnjih 10 godina se na internetu znacajno popravila „statistika“ u korist F 86 Sejbra, tako da je sada gotovo egal sa MiG- om 15. O F 84, T33, Meteorima protiv MiG-a 15 necu ni da pricam, MiG- ovi su ih masakrirali. Dusane, mlad si momak, nadji na netu najboljeg Americkog pilota lovca na F86, pogledaj njegov skor oborenih MiG- ova, pa pogledaj listu Sovjetskih asova iz Koreje, ne treba nista vise da ti kazem, sam ces videti.
Sto se Vijetnama tice, Amerikanci su bili toliko superiorni da su vec zastareli MiG 17 uspevali da im obaraju F105 a neretko i F4 na bombarderskim misijama.
Opet net: lista Americkih i Vijetnamaskih asova ( mozes da pogledas i Sovjete i DDR Nemce, i oni su bili u Vijetnamu).
Americki avioni i nacin letenja su bili toliko superiorni u Vijetnamu da su Ameri morali da otvaraju „skole za borbeno letenje“, TOP GAN, kako bi Jovo nanovo poceli da uce da se bore u vazduhu!
Na kraju, pogledaj broj izgubljenih americkih aviona u Vijetnamu Dusane, mozda ti bude jasnije!
Sto se Bliskog Istoka tice, ako slusas Jevreje, oni nikada nisu izgubili ni jedan avion ni pilota! Pogledaj listu Egipatakih, Sirijskih, Pakistanskih asova, nema ih mnogo, imaju po 2-3, neki cak 5 vazdusnih pobeda. Obarali su, gle cuda, neke Izraelce u svojim „losim“ MiG- ovima.
Nije bas sve onako kako ti Ameri napisu, Dusane!
Sta znas o vazdusnom ratu izmedju Juznoafricke Republike i Angole, Dusane?
Indijsko- Pakistanskom ratu u vazduhu?
Foklanskom ratu? Ratu izmedju Etiopije i Eritreje (Su27 protiv MiG-a 29)?
A sto se F35 tice, bice kao i F 104: lepo ce se prodati i uglavnom ce biti beskoristan.
Mayer
>> moze da ratuje samo protiv zemalja koje
Ok, ali kao onda Rusi bas da ne nadju protivnike koji „skoro nemaju nikakav pvo i niti lovacku avijaciju.“ Losa sreca ocigledno…
Drina
@Mayer
Nije losa sreca nego Rusi jednostavno ne divljaju sirom svetom kao sto su divljali Amerikanci i kompanija, i jos uvek divljaju ali u manjoj meri.
Rusija je intervenisala samo u Gruziji kada je onaj ludak Sakasvili naredio napad na Osetiju i ruske mirovne snage, da nije to uradio ne bi ni doslo do ruske intervencije, i naravno u Siriji gde su dosli na poziv legitimnih vlasti u Damasku.
Za Ameriku ne vredi trositi slova, spisak je bas podugacak.
AL-41F1
@Drina
Divljali su kad su bili SSSR. Cak i vise od NATO-a, samo im je „damage control“ bio nesto bolji(barem na pocetku). NATO ne ume da razmislja 2 koraka unapred, jer je drzava na celu fizicki udaljena od svega, pa nekako i kad pogrese, nije njihov problem.
Petrovic Dusan
@AL-41F1
Ne znam zasto komentatori navode kako su Ruski avioni uvek pobedjivali, ni u jednom momentu od zacetka avijacije do danas to nije bilo tacno.
Procena odnosa pobeda u korejskom ratu je 1:10 za Amerikance, dok Rusi priznaju 1:1,8 za Amerikance. Cinjenica je da je ruseno vise migova nego Sabre, i to niko ne spori jer su arhive odavno dostupne i zna se koliko je tacno bilo aviona, koliko je sruseno itd.
O Vijetnamskom ratu se vodi debata, pre svega jer je dugo trajao,ucestvovao je veliki broj razlicitih aviona razlicitih namena,ali u vazdusnim bitkama je F-4 rusio po 7 -8 Migova 17 tek tako.MiG-21 se pokazao nesto bolje, ali i dalje mnogo losije od F-4.
Siriji nema govora o tome da je MiG-23 i MiG-21 dominirao nad izraelskim F-15.Naprotiv, Izrael je izveo masakr u dolini Beka,kao i totalno unistenje PVO kojim su upravljali Rusi.
(vazno za nas, jer je Sirija imala istu PVO sa kojom ce SRJ docekati rat 1999)
U Iracko – Iranskom ratu – najveci broj pobeda drzi F-14 Iranskog vazduhoplovstva.
Ovo sve govori o kvalitetnoj izradi, i konstrukciji aviona zapadne proizvodnje,tradicija, koja se nastavlja i danas.
AL-41F1
@Petrovic Dusan
Za pocetak ne navodi se u „svim izvorima“ nego u americkim. U Koreji su gubici otp. jednaki u vazduhu(osim ako pitate Amerikance, mada i to varira u kom periodu ih pitate), zato je i rat zavrsio kako jeste(pat pozicija). U Vijetnamu, Mig-21 nije „mnogo losije u odnosu na F-4“, nego ima prednost i to debelu. Kao sto vam je i receno, zbog toga su i napravili „fighter weapons school“ poznatiju kao Top Gun, jer su gubili stravicno. Naravno isto kao i u Koreji, zavisi koji piloti su upravljali. Protiv Sovjeta nisu imali bas srece, gubili su 3:1.
U ratu koji sam naveo nije koriscen „F-15“, lepo sam napisao ’73 i tu su izraelski avioni obarani kao ptice, otuda i oni nadmici „3 prstena smrti“ itd. Izrael je takodje nekoliko godina negirao gubitke, ali se to nije moglo sakriti na duze staze. Fun fact te godine je to bio najsavremeniji PVO na svetu(mi smo ga kupili 10ak godina kasnije cini mi se), nesto slicno S-400 i 3. gen. Patriota danas. VI mislite na rat sto se desio 10ak godina kasnije, tada su svakako izdominirali Izraelci i to bez sumnje.
Iracko-iranski rat se ne moze uzeti relevantnim, jer su Iracani lose obuceni, a iranci su ostali bez tehnicke podrske zbog embarga, tako da su i pored dobrih pilota, ipak imali ogromnu stetu uzrokovanu bombardovanjem i nisu mogli zaustaviti Iracane u vazduhu, dok Irak nije imao toliku stetu. Da su imali podrsku SAD, oduvali bi Irak i ne bi rat trajao koliko je trajao.
Andrija
@AL-41F1
F-35 je pobedio na tenderu u Belgiji:
https://www.defensenews.com/air/2018/10/25/f-35-officially-wins-belgian-fighter-contest/
Belgija nije partner JSF programa.
AL-41F1
@Andrija
E to nisam znao, moja greska, hvala za info.
Laik
Gospodine Petrovic Dusane,
Da li ste vi toliki trol ili nesposobni (da ne kazem nesto ruznije), da primetite da su ljudi poceli da vas ignorisu u komentarima.
Kao jedan extremni Amerofil (da tako kazem), dajete uzasne komentare, pozivate druge da pojasne daju izvore uporede sa drugim pandanima (pre svega ruskim, jer ste na Ruse alergicni), a sami samo mlatite praznu slamu i realno nemate pojma o temi, za razliku od dosta njih koji su jako potkovani znanjem, bez obzira ciju stranu drze (neki pominju F-15, bilo je i Rafala u predhodnim tekstovima na istu temu, pa i ruskih flankera), ali ne vi ste tu da poklopite svakoga ko se usudi da dovede u pitanje bilo sta, a realno problemi postoje, koliko su oni veliki i resivi, znace vec oni koji se njima bave, mi ovde smo entuzijasti i pomalo diskutujemo, ima cak i profesionalaca i svi se ponasaju normalno, samo vi uvek trolujete i trujete temu, do kada vise?
Zasto ovog coveka neko ne zablokira vise??? Mislim nisam za cenzuru, ali nekad covek mora i protiv svojih principa.
Pozdrav svim ljubiteljima vazduhoplovstva
BB
Ja ga ne ignorišem, mene prosto zabavlja 😊. Tačno znam šta treba da napišem da bi se on pojavio😎
POW/LJPZ
Laik:potpuno se slažem sa Vama,ali ne vredi ,zemljače.Pokušao sam i ja nekoliko puta na uljudan način,ali ne vredi.Dotični smatra da daje nove i prave argumente na zdravoj osnovi,a ustvari samo želi da izgleda kao razmena mišljenja od kojih je jedino njegovo relevantno.Bez obzira na sve ,on će jednostavno nastaviti da ponavlja svoje mantre.Jednostavno će nastaviti po starom,a mi nećemo saznati ništa novo.Neko je ovde dobro primetio da su čitaoci počeli da ga ignorišu.Potpuno ispravno,stvarno je naporno čitati uvek isto i to mesecima,godinama,a raspravi nikad kraja zahvaljujući njegovoj tvrdoglavosti.Pozdrav…
Petrovic Dusan
@ Laik Tema ovog teksta su mitovi i pogresne ocene.
Isto tako kao sto je 5G mreza „opasna za zdravlje“i td nasi ljudi veruju u potpuno nepostojecu „prednost“ ruske tehnologije nad zapadnom .
Navodim obicne informacije koje su poznate u Rusiji- Rusi tacno znaju stanje njihove avijacije i industrije.
Medjutim, realno stanje komentatori na Tangosix nazivaju“antiruskim“, jer u vasoj masti to nije tako.
To samo dokazuje do koje mere u Srbiji zamisljaju“Marka Kraljevića“ u vidu izmisljene zemlji koja je u svemu ispred zapada, a slucajno se zove isto kao Rusija.
U skladu sa temom teksta, naveo sam i ove zablude kod Srba, nista drugo
kiz51
Petrovic Dusan je zaista nenadmasan.Rusi kriju,Ameri ne kriju,Rusija nedemokratska Amerika demokratska.Pa te demokrate uradise i nama i mnogima ono sto uradise,daleko im lepa kuca.I to uradise javno,demokratski
Blackjack
Ne vjerujem medijima kad pisu o F35 ovaj avion prolazi faze razvoja i s vremenom ce biti sve bolji a Izraelci su jos dogradili svoju tehnologiju u svoje F 35 ice vjerujem da imaju najbolji avion i njihovi piloti su medju najboljima nebi oni uzimali u obzir F35 da nije dobar avion.
Yrraf
F-35 je klasična priča savremenog marketinga i poslovanja. Upotreba velikih reči (networking, automation, AI, centric warfare), gomila tupavih slovnih skraćenica za „intelligent“ nešto. Uz to se uhvate IT poslovne logike „release early, update often“. Prodali su Pentagonu priču o šatro uštedi i pravljenju devojke za sve i moralo se završiti ovako. Biće odlična platforma za mlaćenje teletabisa, moći će da ipak ozbiljnije ugrozi i solidan PVO sistem u strike misijama, i tu je priči kraj. Nema dogfight-a ni presretanja sa jednim mahom. Mogu da lažu sebe i druge koliko hoće. Moraće da razviju nove platforme za to. Da su odma išli na dve, kako je bilo logično, uštedeli bi i pare i vreme i živce ali jbg. poverovali su fensi PPT prezentacijama.
Petrovic Dusan
@ Yrraf A kako onda objasnjavate cinjenicu da zemlje kao Britanija,Holandija,Izrael,Italija,Japan,Norveska,Poljska i druge kupuju ovaj avion?
Ipak, nisu to neke africke zemlje kojima mozete prodati sta bilo.
Slozicete se da vojske ovih zemalja imaju timove strucnjaka koji donose procenu, pre nego sto „pljunu“ milijarde?
Po Vama, koje obrazovanje imaju ljudi koji se nalaze u strucnom timu npr Japana koji bira borbeni avion?
To su profesionalci i aeronauticki inzenjeri, i takve odluke prolaze detaljne komisije i td.
Iako postoji elemenat marketinga kao u svemu, ipak se ne bih slozio da samo tako kupuju F-35 po celom svetu.
Miloš77
Amerika bira kone će šta da proda Dušane.
Danas je najvažnije da se prodaje F-35 da bi cena spala.
Da li vi mislite da stručnjaci u Japanu žele da zamenu 100 F-15 sa skoro duplo sporijim ali skupljim F-35? Nemaju izbora.
Da li mislite da će F-35 biti dobra zamena za air policing kao presretač posle svega što ste čitali teškoćama pri forsažu. Australija ce da zameni sve F-18 sa F-35. Gde je ru logika?
Da li mislite da Nemačka i Kanada nemaju stručnjake jer smatraju da F-35 ne zadovoljava njihove potrebe?
Nije to tako pristo kako vi mislite Dušane. Daleko je F-35 od najboljeg
Petrovic Dusan
@Miloš77 Slazem se sa Vama da proizvodjac uvek ima interes da proda svoj proizvod. Prodaja se zatvara tako sto morate ubediti kupca.
Samo, kod vojne opreme nije bas tako prosto.
Na primer, kada se u Americi biraju gume za vojna vozila – to je ogromna isporuka, veliki novac – ponude idu kroz tender, gde vise vulkanizera, iz razlicitih institucija, kako bi se izbegla pristrasnost, ocene odnos cena/kvalitet, te se preporuci odredjena vrstu gume.
Naravno da ima korupcije, naravno da nije sve cisto . Ali se tu ipak bira izmedju odlicnih proizvoda,tako da je u svakom slucaju izbor kvalitetan.
Tesko je verovati da biraju daleko slozeniji i skuplji proizvod, kao osnovni borbeni avion, tako kao sto tvrdite, jer ih je neko naterao.
Nelogicnost je u sledecem: F-35 nije cisto Americki proizvod,pravi ga 12 zemalja, i deli se zarada.
Americi bi mnogo vise odgovaralo da uvale cisto americki avion (F-15, F-16, F-18), zar ne?
Miloš77
Danas je najvažnije za F-35 program da se progura sto dalje i da se primeraka proda što više da bi opstao narednih 30-40 godina. To nije slučaj sa F-18 a kamoli F-15. Oni se još uvek prave da bi ubavili zadatke koje F-35 ne može a F-22 nije za sve, i proizvodnja je odavno stala. Dakle prave se isključivo zbog nedostataka F-35!
E sad, prvo šta se desilo je to da bi se tako kompleksan prigram rodio, Anerikanci su znali da mora da se proda u bar par hiljada a ne nekoliko stotina kao eurofajter recimo.
Ta cifra je morala da bude zagarantovana od početka. Zemlje su se pridruźile programu, ili uplatile sumu za njihovu eskadrilu i prodane cifre su ostvarene pre nego što je avion izašao iz fabrike.
U slučaju Japana i zamene njihovog F-15 recimo, to se desilo u isto vreme kad je Turska potpisala ugovor sa Rusijom za S400 i kad je Amerima postalo jasno da 100 komada Turskoj vise nije zagarantovano. Do kraja iste godine su Japanu prodali jos 100 F-35! Pogledajte datume potpisanih ugovora ako mi ne verujete.
Sad mi iskreno recite da li mislite da je Japan imao izbor ijednog drugog aviona osim F-35? Takodje imaju druge starije avione da rade air policing i ozbiljno presretanje (kao i Poljska) za razliku od Australije, Norveske, Kanade.. jos nekih.
Ovo ne pišem ne da ružim avion nego da podsetim koliko je prodaja F-35 Americi važna za razliku od F-15, F-16 ili F-18!
Перица
Најзад мало реалности – и Ф35 програм је подлегао корупцији!
И не да је подлегао, него су два основна разлога за тај програм:
1) корупција
2) Американци контролишу полетање било ког Ф35 на свету. Када мало боље размислим, и то је корупција!
Од нације „Ми можемо“ која је стварно правила ствари Американци су постали спекуланти и холивудски кловнови. Ф35 и Макс737 су срамоте и одличан показатељ стања инжењерије у Америци (можда их Маск извуче…).
Зато је сада Кина преузела њихову улогу па су почели да праве филмове у којима Кина брани Земљу од ванземаљаца.
Sused
Pisuci zadnji odgovor palo mi je na pamet da bi nesto kao usavršeni virkator bilo odlično oruzja za spaljivanje novih AESA radara. Ne treba rezonanciju, samo nisanjenje, koncentraciju mlaza i energiju, jer su radari iza „plastičnog poklopca a senzorske celije su nezasticene.
Laseri su termicko oruzja sto je bez veze.
Sused
Rusija radi na novom avionu za vertikalno polijetanje i slijetanje za korištenje na nosačima helikoptera i nosačima aviona. Temelji se na JAKu 141 i razvoj je počeo 2017 na naredbu Putina
http://www.xinhuanet.com/english/2018-08/22/c_137408312.htm
kako bi se koristili na onim nosačima helikoptera koje su Francuzi prodali Egiptu (valjda ih zato nisu dali Rusima jer je JAK već letio nadzvučno a F35 je požurivan unatoč silnim greškama (softwer, top, prekratki interni spremnik za rakete, motor kome lete lopatice zbog prevelikog termičkog opterećenja kako bi dao potrebnu snagu, ventilator, otpadanje antiradarske obloge jer nije otporna na dlanu maglu, softwer za održavanje izd.
Ovdje navedeno (A ok, B i C ne) indicira ozbiljan strukturni problem zmaja za vertikalno slijetanje i slijetanje na nosač aviona koji su daleko veće opterećenje za konstrukciju nego onaj za klasične piste.
Mayer
>> Rusija radi na novom avionu
Haha, ako da ne, Rusi radena ovom-onom… Manje citajte Sputnjik a vise koristite spostveni mozak koji vas btw. cini jedinstvenim bicem na planeti…
Aleksa Radojičić
@Mayer
Malo lakše, link je od kineskog sajta.
@Sused
Francuski nosači nisu osposobljeni da prime i održavaju VTOL avion. Od pitanja da li poletno-sletna staza na tim nosačima može da izdrži temperature motora nekog VTOL aviona, do pitanja da li taj nosač može da ponese dovoljan broj VTOL aviona itd. Jednostavno, francuski nosači nisu pravljeni za VTOL avione i da bi uopšte bili u stanju da iste koriste potrebna su ogromna novčana ulaganja za koje se više isplati napraviti kompletno novi nosač koji ispunjava sve tehničko-taktičke zahteve korisnika.
Sused
Pa ta prica o velikom toplinskom opterećenju palube kad F35 se dize ili sljedeće je amerikanska prica.
Prije njega (F35) je postojao onaj drugi koji je distribuirao vrućinu. A nije bio nadzvucni (Got a drift ?).
A prije njega je postojao onaj Ruski. Bio je nadzvucni.
Sused
Aleksa i Mayer:
Pa ako nešto znate o harieru onda znate da ima po dva ispuha za motor i ventilator.
I nije nadzvucni.
Toplina (kako mi vrhunski strojarski inženjeri iz stare Jugoslavije znaju) je mucho manja od kretenske koncepcije f35 sa namjerom da ide preko zvuka i sljece vertikalno.
To samo inzenjer sa bosanskom diplomom je mogao smisliti
Prevedeno na Hrvatski:
Preveliko termicko opterećenje palube je lako rjesivo (rock wool za idiote).
Problem je u koncepciji avionskog motora. Ameri nisu slutili koncept.
Vjerovatno zbog prihoda
Mayer
>> To samo inzenjer sa bosanskom diplomom je mogao smisliti
Pa sad, ja sam mator pa se secam, u Jugi su postojali i hrvatski „obrazovni“ centri u Rijeci i Osjeku poznati po „lakim“ diplomama. Ne morate odmah na Bosnu!
Sused
Pa ovime zaključujem.
Ja sam diplomirao u Rijeci kao stipendista Rade Končara. Bio sam po ocjenama 3 u generaciji (jer mi se nije dalo uciti – prve ispite u zimi sam sve pao, pa sam shvatio da to sto ja sve mogu zapamtiti vise ne ide, nego da sve trebam razumjeti).
Na ljeto prve godine položio sam sve ispite za prelaz u sljedeću godinu sa vrlo visokim ocjenama. Do kraja studija svih 5 matematika sam položio za istu ocjenu.
Diplomirao sam radom o mlaznim motorima i ruskim parnim turbinama. Bio sam oslobodjen obrane rada. Samo mi je moj mentor iz Jugoturbine prigovorio zasto nikad nisam dosao na konzultacije. Nisam imao vremena, tokom izrade rada putovao sam u Ljubljanu i Rusiju po strucne knjige.
Poslje diplome sam zahtijevao da odmah idem u JNA, odbio sam oficirsku skolu i soferstvo, jer je trebalo cekati, pa sam završio kao cato u protutenkovskoj jedinici T100. Zivotni vijek baterije u slučaju rata protiv ozbiljnog neprijatelja je bio 7 minuta. Baterija je imala 6 topova.
Kada sam izašao od tamo odmah sam počeo raditi u razvoju Elektroagregata Koncar u Rijeci. Nakon 6 mjeseci sam postao voditelj razvoja svega osim agregata za kopnenu vojsku (snage do 1,5 MVA, ratna mornarica, avijacija itd).
Na početku ’90 preuzeo sam i kopnenu vojsku, i postao upravitelj tog dijela nase tvornice. Koja je 2003 prodana Talijanima.
Vec sam ovdije pisao da možete vidjeti moj agregat sa Volvo motorom u Pevecu (x) Beograd, a nadam se i plinski sa Austrijskim motorom u onom sto se nekad zvalo PKB IMLEK koji sam isporučio ’80. Pored ostalih.
Zelim Vam ljep tjedan.
Sused
Pa nisam mislio da treba ovaj dodatni post jer sluzne tu i tamo to znaju.
Moj diplomski rad je bio o proračunu trajnosti turbinskih lopatica na mlaznim motorima, gadnih turbina i parnih turbina.
Sused
Evo jak 141 u zivo
https://youtu.be/6R18uBA-QfY
Leti okolo i nadzvucno prije nego sto su ga Ameri kopirali.
Sused
Ali ono sto nitko ovdije ne zna, SSSR je svoje nosače nakon zavrsetka ispitivsnja JAKa 141 opremio sa JAKom 38:
https://youtu.be/1yFd8lx7vQI
Miloš77
@Sused
Pa niko ti ne zna jer se nije tako desilo 😁
Prouzvodnja Jak-38 je prekinuta početkom 80tih, a Jak-141 je imao prvi let 1987 i sva ispitivanja nikad nisu završena.
Sused
Yak 38 i 141
Yakovlev always believed the Yak-38 to be an interim aircraft, developed to gain experience designing and developing military VTOL aircraft. Even before the Yak-38’s introduction, the Soviet Navy desired a more comprehensive aircraft, with greater capabilities than the Yak-38 offered. The result was a design contract offered to Yakovlev in 1975. The requirement was for an aircraft with only one mission: air defense of the fleet. Unlike the Yak-38, this aircraft was to have sustained supersonic speed. Maneuverability, radar and weapons loads were expected to be similar to those of current front-line fighters. For the Soviet Navy this aircraft was to be their next generation VTOL fighter. For Yakovlev the aircraft was viewed as a way of returning to designing Soviet fighter aircraft.[9][page
Vise:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141
Sto ovo gore znaci?
38 prije 38 kasnije jer je Rusiju u medjuvremenu prodao onaj sa lisajem na celavoj glavi. Dokumentacija 141 je tada prodana amerima pa sad imaju 35.
Zato 38 poslje. A nema love nema nosaca/ krstarica. Sada Ameri imaju LHDove sa helikopterima i sagorljivim palubama. 38 kakav je bio, bio je smrt za ondašnje LHDove sa Herierovima i helikopterima.
Zato su Francuzi odbili isporučiti one brodove Rusiji.
Saznali su da je 141 pri kraju daljnjeg razvoja. Preko amera.
Sve ovo gore su pretpostavke osim linkova.
Miloš77
@Sused
Ne rezumem u čemu je problem. Każete da su Jak-38 uveli u uoptrebu nakon završetka ispitivanja Jak-141.
Jak-38 je uveden u upotrebu 15 godina pre prvog leta prototipa Jak141. To što Jak-38 nikad nije bio dobar i što nije ispunjavao zahteve sovjetske avijacije ine znači da nisu na papiru nisu imali zahteve za bolji avion. To što su ti zahtevi tek prešli u fazu testiranja prototipa početkom devedesih je zato što tehnologija nije omogućavala. Sposobnost da se ispune ti zahtevi iz sedamdeetih i ranih osamdesetih jednostavno nisu postojali do devedesetih.
Jak-38 nije bio ni blizu dobar kao Harijer. Pitanje je kako bi Jak-41 ispao sa tako malim krilima. Al recimo da bi prototip evoluirao.
Sused
Jedna interesantna historija o tom:
Russia’s Yak-38 Fighter: The Failed Jump Jet That Helped Inspire the F-35?
Yak 38 proizvodnja je ukinuta isti dan kad i ispitivanje 141, zahvaljujući gobacovu. Mene impresionira stabilnost 38 na vertikalnom uzljetanju i slijetanju kada kao nije bilo kompjutera za fly by wire. Npr Mig 29 je poslje toga isao na sajle. A ni onaj engleski se nije odmakao od toga, zato 4 mlaznice sto Yak nije trebao.
I T D.
Ljep tjedan bez americkih virusa.
Nazalost ovdje su otvorili granice za turiste. Prvi rezultat je da 9 radnika Djure Djakovica na povratku iz Svedene ima tu stvar. Moje (to spada ovdije) je sto su dosli avionom.
Sused
Kriv sam, zaboravio sam zaljepiti izvor:
https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/russias-yak-38-fighter-the-failed-jump-jet-helped-inspire-19320
Sused
Suludo je uvoziti ljude iz slobodno inficiranih zemalja kao Svedska.
Avionima koji recikliraju zrak kako bi održali pritisak u kabini. Dok ne dobiju filtre koji ubijaju sve zivo.
Hrvatska je danas, ili jucer, otvorila granice i tamo na zemlji, gdje je dovoljno da se potpišete da niste zaraženi.
Sranja se dogadjaju, organizirano.
Ali tome nije mjesto ovdije.
Dušan
Ja sam već odavno pisao da je afera na vidiku veća od one sa Starfajterom al neki jednostavno nasjedaju na reklamu i pobuđuju se kako to Ameri štancaju li štancaju Lajtinga kao i sve više podupadajući dolar. Sada im je jedina isprika tražiti mane na Ruskoj strani gdje ih isto nije malo al rade oprezno prema mogućnostima financija a ne grlom u jagode pa kako bude jer sve će to ionako NATO poreznici nadoknaditi.
Petrovic Dusan
@ Dušan Mozete malo detaljnije navesti cifre,sta tacno rade „oprezno“u Rusiji?
Ja bih rekao da rade punom parom na proizvodnji sto vise letelica Su-30/34/35, samo Ruska ekonomija ne moze da izbaci vise od vrlo malog broja ovih sistema godisnje.
Osim toga, ne prave druge avione, jer trenutno i nemaju druge modele (u razvoju su i td
Dušan
Poštovani navijači hladni rat je već davno završen i nema trke u naoružanju ko će više,brže,dalje itd.
Sused
A možda je problem u motoru koji je imao problema sa održavanjem snage (letile lopatice turbine) za tako bucmast avion?
Sused
Vratite F14
https://youtu.be/El_Znxv7Zh0
Sused
https://youtu.be/rtUfDTuXISQ
Samo treba nove motore, ozicenje, senzore, radar i fly by wire kompjutere.
mateus
Kako to Rusija krije nedostatke na svojim avionima?
Jesu li krili nedostatke kod JAK141?
Jesu li krili nedostatke kod SU47?
Jesu li krili kod projekta 1.44?
Jel kriju nedostatke kod SU57 pa zato jos nije potpuno spreman za serijsku proizvodnju jer se i dalje ispituje motor?
Jel kriju podatke o SU35, 34,30SM gde su jasno naveli koji sistemi moraju biti zamenjeni i nadogradjeni nakon upotrebe u Siriji?
I tako dalje…
Samo je potrebno pronaci o procitati o tome.
Niko nije kriv amerima sto su uveli avion u serijsku proizvodnju sa tako ogromnim nedostacima koji u vecini slucajeva nikakav carobnkak ne moze to da ispravi.
SSSR je skrivao dosta toga u vezi naoruzanja sto je i razumljivo. Danas Rusija je mnogo transparentnija u vezi naoruzanja.
Zna se da su imali problema sa AESA radarom za Mig35 ali ne zele da ponove gresku F35 i pocnu serijsku proizvodnju nedovrsenog aviona. U tome je razlika zasto Rusija kasni sa Mig35 i SU57. Jer svaka naknadna prepravka na avionu iziskuje dodatno izdvakanje iz budzeta. A takav luksuz Rusija ne sme sebi dozvoliti u ovom trenutku. Korona ce ostaviti nesagledive posledice svuda u svetu po ekonomiju tako i Rusiji. Moze se desiti da se neki projekti odloze za koju godinu ne samo u Rusiji.
Petrovic Dusan
@mateus Avioni koje navodite nikada nisu odmakli dalje od prototipa (Jak -141,Mig 1.44,Su 57).
Naprotiv, za avione koje Rusija zaista proizvodi (Su 30/34/35) ne postoji mogucnost da uputite zvanicno pitanje proizvodjacu i dobijete odgovor o nedostatcima.
Freedom of information act je zakon koji postoji samo u Americi, i na ovaj nacin mi saznajemo o nedostatcima projekata za americku vojsku.
U Rusiji za isto to pitanje mozete biti uhapseni, jer je u pitanju vojna tajna.
A to, sto u SMI navode o upotrebi u Siriji, je lako moguce opovrgnuti i nema tezinu kao zvanicna informacija od proizvodjaca.
Mayer
>> Zna se da su imali problema sa AESA radarom z
To ako zelite da budete fini prema majcici Rusiji. Faktum je da nemaju AESA radar… Ali, gledajte, to je samo jos jedna zapadna izmisljotina bez koje veliki ruski narod sigurno moze (i mora)….
Sused
Njemačka kupuje euurofajtere, za zamjenu za tornado koji nosi Americke nuklearke bi trebao kupiti F18. Koji je „odobren“ za takva posla.
Nece.
Jer nuklearne bobe (gravitacijske) kod sadašnjih aviona ne mogu stići do cilja u ratu protiv ozbiljnog cilja.
AL-41F1
Za sad Nemacka ne kupuje nista. Ministarka odbrane je poslala zahtev ministru spoljnih poslova SAD da bi oni hteli F/A-18, nista vise od toga. Bojim se da je stvar pogresno protumacena. Neka mi oproste medijatori(mora malo politike). Naime odluka mora proci kroz parlament, a CDU(kome pripada ministarstvo odbrane) ne kontrolise vecinu, nego je koalicija u pitanju. To ne bi bio problem da njihov koalicioni partner nema duboke veze sa sindikatima koji su prirodno, zestoko protiv nabavke bilo cega mimo proizvoda njihove idnustrije(EuroFighter). Otuda i ona najava o dodatnih 90 EF koja bi trebala da bude „kompromis“. Videcemo sta ce parlament odluciti, za sad jos nista nije zvanicno.
NIje Nemacka Srbija gde jedan covek odredi, ostali svi slusaju.
Mayer
>> Za sad Nemacka ne kupuje nista. Ministarka odbrane je poslala zahtev ministru spoljnih poslova SAD da bi oni hteli F/A-18, nista vise od toga.
Da to je tako, ja sam pre par dana preneo pisanje jednog skoro pa najrelevantnijeg nemackog medija gde se tvrdi da ova vlada tu odluku nece doneti ali eto, izgleda da se to ne uzima za ozbiljno :-). Nemacka ce da izmeri sta joj odgovara a realno je da nemcima USA, kad bi moglo da se bira, ne odgovara ni najmanje…
Перица
https://thehill.com/policy/defense/319845-general-in-charge-of-lockheeds-f-35-confirms-call-between-him-trump-boeing-ceo
Презиме каже све… Ми смо криви…
:D :D :D :D :D :D :D :D
Bane
Avion za grohotan podsmeh. Uostalom, to misli i senatski odbor za odbranu. Samo, njima je više do plakanja.
Sused
F35 je zamisljen kao relejna stanica sa osmatranjem u atmosferi. Njegove letacke osobine nikad nisu bile primarne.
Sada kada je Musk lansirao hiljade mikro satelita koji smetaju astronomima za G5 u vašem susjedstvu (zemaljske stanice) onima koji nesto znaju o prirodnim naukama bi trebalo biti jasno.
Sused
Sljedeće je, ako ne prije:
https://sputniknews.com/military/202005051079199228-boeing-unveils-first-ai-drone-designed-for-australian-air-force/
Da, ja citam ruske sajtove i vise.
Avioni sa pilotom vise nemaju upotrebljivosti u ratu. Pilot se moze isključiti sa impulsom iz jednostavnog emp oruzja. Zbog toga topovi na avionima vise nemaju nikakvog smisla.
Ja sam kao mulac projektirao elektroagregate za M84 i raketne bacace na borbenom položaju kada je glavni motor bio isključen. Glavna fora je bila kako reducirati radio emisije generatora. To je bilo moguće oklapanjem prema zemlji i Slovenskim filterima na električnim vodovima.
Sused
Pa ovo postaje zanimljivo:
https://sputniknews.com/world/202005061079209657-us-senators-reportedly-seek-to-block-deployment-of-f-35a-jets-to-uk-over-huaweis-role-in-5g-rollout/
US F35 vs Kineskog G5.
F35 na nebu, Musk u niskoj zemaljskoj orbiti, a Kinezi na zemlji.
Pogodi tko pobjednike.
Paqe
Sused
Kako se to pilot iskljucuje EMP oruzjem?
Koji novi borbeni avion nema top?
Sused
Ovo je stranica mog sajta u internet arhivu o EMP oruzjima. Datum objave je vidljiv:
https://web.archive.org/web/20060110065425/http://www.deepspace4.com/pages/main/pagemain.htm
Carlo Kopp je vodeći istraživač (u smislu publicistike) o toj tehnologiji:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carlo_Kopp
MORH RH je za osiguranje posjete Vucica dobavio EMP puske za skidanje dronova:
https://obris.org/hrvatska/premijera-mup-ove-anti-drone-puske/
Koliko se sjećam F 35 je imao problema sa ugradnjom i integracijom topa (najgluplji dio naoružanja na lovcu). Po mom mišljenju bio je prevelik za nisu predvidjenu za EMP top.
Pilot gleda kroz prozor koji nije zasticen protiv EMP.
Možda SU57 kasni zbog toga
Sused
Vidim da stranica o EMP oruzju nema direktan link u internet arhivu mog bivšeg sajta DS4
Nalazi se u sekciji Science, EMP weapons.
Sused
Vidi pate.
Danas u ovome svijetu se sve svodi na energiju i preciznost.
Tako topovi na avionima u svezi (sad sam cinik) energije imaju najbolju soluciju u potrosenom uranu. Zbog toga što ima veliku masu u malim dimenzijama. Pri tome sto se dogadja kad se na cilju rasprsi i onda poslje toga tamo umiru od raka, nema veze.
Prva upotreba uraniumske municije je bila Egipat VS Izrael na Sinaju. Egipat je imao nove topove i municiju pa je Izrael popusio.
Amerikanci ko Ameri kradu sve zivo pa su napravili A10 sa topom sa istim zrnima. Tko sljivi pojavu raka poslje toga.
Pa sada topovska zrna imaju malu preciznost (par decimetar u radijusu) kakva god ciljna sprava bila.
S druge strane je snop radijacije koji moze biti uzak ili siri, sve zavisi o snazi emisije. Svi znaju o laserima (ono svjetlo) ali stvar je o modulaciji na frekvencijama.
Paqe
Sused
Puška za borbu protiv dronova nije EMP oružje. Pogotovo ne ona sa Vašeg linka.
EMP (elektromagnetni puls ako možda ne koristimo na isti način skraćenicu) će kako uticati na pilota? Isključiće mu pejsmejker? Pa pre će se isključiti sva elektronika na avionu nego što će te uspeti da bilo kakvim EMP talasom nanišanite baš pilota i onesposobite ga.
Top koji ispaljuje EMP na avionu? Na kojem avionu u operativnoj upotrebi ? I kakve veze ima top na A-10 (GAU-8) sa EMP ? Znate li zašto je zrno na tom topu od teških metala? A preciznost mu je i gora nego što kažete ali će pola granata završiti na cilju veličine tenka i uništiti ga. Naravno penetracijom a ne EMP-om.
A to da li je top potreban na avionu ili ne možete saznati tako što će te proguglati spisak vojnih aviona bez topa. Verovatno ih nemaju strateški bombarderi i transportna avijacija i to ne sva.
Na ostalim Vašim linkovima su tekstovi o kemtrejlsima, UFO, Vatikanu, proročanstvima… a to već ne čitam…
Sused
Paque (ono prije je bila tipografska tresla, zalim).
Ja se ne referiram na testove hidrogenskih bombi tokom ’60 niti sirokopojasnih ali relativno fokusiranih virkatora, već na usko fokusiranim paketima EM energije odredjenih frekvencija.
Za spaljivanje svih vodica na sirokom području moze sluziti explozija hidrogenske bombe u stratosferi koja generira EMP talas energije mnogih frekvencija koji inducira struju u svim vodicima cime se spaljuju upravljajući elementi svih sustava koji nisu zasticeni (stoga ovdije negdje post o pomocnim elektroagregatima koje sam ja projektirao i isporučio za tenkove i VBRove). To vraca u srednje doba velika područja (nema vise strujnih Merza i kompjutera koji sa njima upravljaju). Sto je prilično nezgodno ako se tamo mislite useliti, ali bolje je nego u odnosu da je to područje postalo radioaktivno.
Da bi se smanjili troškovi revitalizacije osvojenih područja Ameri su napravili krstareće rakete sa virkatorom koji omogućava isto ali na ograničenom području i ne iz stratosfere za sto trebaju balističke rakete, a to se danas lako obori pri uzljetanju (zato su Ameri navalili instalirati ABMove na ruskim granicama).
Ona puška je EMP oružje sa fokusom emisije energije izabrane frekvencije.
Mozak radi na nekoliko ključnih frekvencija a i električne je prirode. Negdje na mojem ex sajtu ima clanak o tome.
Likovna stvar je da kada sam objavio EMP clanak na tada svom sajtu dobio sam email upit od, pazi ovo, muzeja EMP oruzja. Htjeli su detalje o izboru podataka za njihovu krstarecu raketu (jer na Balkanu zive samo polupismeni domoroci). Ja sam im poslao veze javno raspoložive na webu. Vise se nisu javili, ali sam poslje izgubio par modela i poneki laptop. Kako je moj server bio u Škotskoj, tu se nije dogadjalo mnogo.
Paqe
Sused
Po Vama je onda sve što odašilje neki signal EMP oružje. Suvise široko shvatanje EMP oruzja. Puška sa linka je klasičan ometač odašiljača sa drona. Ima mogućnost i preuzimanja kontrole nad dronom tj oduzimanja kontrole operatoru drona. Dron se prizemlji nakon toga mrežom ili klasičnom puškom, ili eventualno pošalje nazad operatoru da bi se otkrilo ko ga kontroliše. Ako Vi to zovete EMP oružjem onda jeste. I koje je to oružje koje će usmerenim elektromagnetnim pulsom uticati baš na rad ljudskog mozga i to onog u kabini baš određenog aviona? Dajte neki primer ili objašnjenje.
Kao što rekoh na sajtu za koji ste dali link se nalazi brdo tema koje ne želim ni da pogledam a kamoli komentarišem.
Sused
Prvi avion bez topova je bio genijalno rješenje amera, nadzvucni F4 koji jos leti okolo. Imao je samo rakete, jedna od njih se jos sada zove sidevinder ili nekako tako. Na početku je bilo sve OK protiv migova 15 i 17.
A onda se pojavio MIG 21, brzi, bolje upravljivi, sa slicnim raketama, topom i ruskim pilotima:
https://youtu.be/9WkjdZHkOIY
Tako je nastala skola top gun u Americi (zbog velikih gubitaka). A F4 je dobio top. Ima onaj film sa F14.
Sused
Ne znam ni jedan UAV koji ima top ili nesto slicno. Sada su pri kraju usvajanja UCAV:
https://www.flightglobal.com/military-uavs/uavs-could-start-replacing-manned-fighters-in-mid-2020s-usaf/136978.article
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_S-70_Okhotnik-B
Naravno, americka mornarica je, kao, prekinula ispitivanje njezinog, pa raspisala nemoguće uvjete za Northrop Grumana (oni rade one nevidljive bombardere).
Isti postupak kao sa onim virusom, za glupane.
Sused
Za ovo morate znati engleski.
THE AIRFORCE IS BUYING F-15 EAGLES AT THE SAME COST AS F-35’S #WARTHOGDEFENSE
YouTube · Warthog Defense
https://youtu.be/jJMaw22WU9Q
Sused
Prvi F/A18 blok 3 za americku mornaricu je spreman za testiranje. Isporuke pcinju krajem godine. Toliko o njihovom F35 i UCAVu.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/33368/get-your-first-look-at-the-navys-block-iii-f-a-18-super-hornet-test-jet
Vortex
Jeftina zabava za puk. Redatelji peru vagone novaca i naslađuju se u sopstvenoj nedodirljivosti. Štos je komercijalizovati loš i preskup poluproizvod. Nitko od kupaca neće priznati loš izbor jer se nalazi u škarama korupcije i katasrofalnih odluka.
Sused
Vortex
Negdje gore je poster spomenuo F104 star figter
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter
koji je utjeran u g,,,u njemačke iako su Englezi imali bolji za obranu od Rusa (tada je bilo ozbiljno tko ce koga prvi nukleirati).
Pa kako je Amerika vec davno bankrotirala (sada Kina kupuje njihovu zemlju sa obveznicama Feda koji je zamisljen kao neka korporacija koja nema veze sa US jer su privatnici), stvari se kompliciraju. Jer je tamo negdje ’70 Americke hijerarhija zamislila preseljenje u kinu. Onda, Kinezi, kao najstarija država na svijetu (to ti je oko 5000 godina) su okrenuli stol za kockanje.
Otuda korona napad na kinu.
Zao mi je zbog gornje nedokumentirane politike, ali razvoj aviona svih strana upućuje na to.
Cmizdrenje tu ne pomaže kao sto mi sa ovih prostora znamo.
MiG-28
Kakva drešina – ispašće na kraju da, konstrukcijski gledano, najbolje leti u nazad i da mu treba eskadrila F-22 ili u najmanju ruku F-15 da bi mogao da leti :D
Sused
Interesantno da je 141 imao slicne uvodnike zraka kao f15.
Sused
Pa Rusi ko Rusi. Sta je tu radio mig 144 ?
141, 144.
https://youtu.be/1GHmGiBIaAE
Sused
A Clintonov film Firefox je promsio cilj u detaljima, sto se tice zmaja. Interesantno je da su imali informacije o čemu se radi tamo 1982. A 144 je letio nekoliko godina kasnije.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Firefox_(film)