BEG airport status
Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’ USN planira doradu dela ili celokupne svoje flote od 160 EA-18G kako bi ovi avioni mogli kontrolisati BPL Loyal Wingman / Foto: Boeing

Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

Kompanija Boeing saopštila je 4. februara da je zajedno sa američkom Mornaričkom avijacijom (U.S. Navy) u mornaričkoj vazduhoplovnoj bazi (Naval Air Station) Patuxent River, uspešno izvela let dva aviona EA-18G ‘’Growler’’ kojima je, kao bespilotnim sistemima samostalno upravljano iz trećeg aviona istog tipa koji je korišćen kao kontrolor misije.

Letovi, koji su obavljeni tokom godišnjih opitnih vežbi (FLEX) flote mornaričke komande za razvoj borbene primene (Navy Warfare Development Command), dokazali su efikasnost tehnologije koja omogućuje avionima F/A-18 Super Hornet i EA-18G Growler da obavljaju borbene zadatke sa bespilotnim sistemima.

– Ova demonstracija omogućava Boingu i Mornarici priliku da analiziraju prikupljene podatke i odluče gde da ulažu u buduće tehnologije. To bi moglo obezbediti zajednički rad sa drugim mornaričkim bespilotnim sistemima koji se nalaze u razvoju, kroz širok spektar (primene, prim. autora) i u drugim službama – izjavio je Tom Brandt vođa Boingovog tima za demonstraciju ove tehnologije (Manned-UnManned Teaming).

Kako je još saopšteno, avioni EA-18G koji su učestvovali u eksperimentu su dorađeni tokom leta prošle godine, četiri leta izvršena su krajem 2019. tokom kojih je izvedena 21 pokazna misija ali nisu izneseni detalji o tome kakve su to bile misije. Takođe iz Boinga je rečeno da razvojne troškove tehnologije udruživanja pilotiranih i bespilotnih letelica snose sama kompanija kao i Mornarica.

– Ova tehnologija omogućava Mornarici da produži domet senzora, istovremeno držeći pilotirani vazduhoplov van opasnosti. To je (tzv.) force multiplier koji omogućuje jednoj posadi da kontroliše više vazduhoplova bez značajnog povećanja radnog opterećenja. Ima potencijal da poveća preživljavanje kao i situacionu svest – dodao je Tom Brandt.

Iz Boinga je rečeno i da su tri EA-18G dorađena kako bi mogla da podrže procesor otvorene arhitekture i napredno umrežavanje, što je omogućilo da dva aviona budu pretvorena u surogate bespilotnih sistema (iako su tokom ispitivanja u njima ipak bili piloti, prim. autora). Ta dva komada tehnologije bila su prototipovi koji su takođe planirani kao deo nadogradnje Block III aviona Super Hornet, to su sistem Distributed Targeting Processor-Networked i radio Rockwell Collins Tactical Targeting Network Technology.

Mornarica je ranije iznela planove za nadogradnju dela ili čitave svoje flote od 160 aviona Growler na konfiguraciju Block II koja između ostalog, podrazumeva i sposobnost kontrole bespilotnih letelica odnosno novog koncepta američkog Ministarstva odbrane pod nazivom Loyal Wingman. Ova ispitivanja su upravo deo tih napora.

Loyal Wingman predstavlja sistem u kome će bespilotne letelice u vazdušnoj borbi biti kontrolisane iz pilotiranih vazduhoplova kako bi ih u mnogim opasnim misijama delimično ili potpuno zamenile. Boing već radi na jednom takvom projektu i to u saradnji sa vladom Australije. Projekat je nazvan Airpower Teaming System a prvi let bespilotne letelice je planiran za ovu godinu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Al

Buducnost avijacije. Nekad nam je delovala tako daleko. Mislim da ce najvise za deset godina zaziveti ovakav ili slican koncept borbene avijacije. To ce verovatno sebi moci da priuste Ameri, Rusi i Kinezi. Mozda ce im se pridruziti i Japanci i Izraelci, ostali ce leteti kao i do sad na avionima 4. ili 5. generacije maksimalno.

Odgovori
AL

Jedino protiv protivnika naoružanih sa „legacy“ PVO sistemima, tipa Srbija. Uklonite rizik gubitka pilota u potpunosti, samim tim mere koje možete preuzeti u situacijama političke ,,zategnutosti“ vam se drastično povećavaju. Samo ima jedno veliko ,,ali“:
Pitajte Ukrajince koliko su im dronova prizemljili Rusi i koliko lako im ometaju GPS signale i data-linkove koje su dobili od SAD. Ako to može Rusija, zamislite šta mogu SAD i NATO.

U principu, ako protivnik ima ozbiljne kapacitete za PED, čovek u avionu će itekako biti potreban. Potrebniji nego pre 10 godina verovali ili ne.
Pre 15ak godina, stelt dron je mogao da ,,ušeta“ u Iranski VAP, možda bi ga osmatrački radari uhvatili, možda ne, nišanski definitivno ne. Danas ne moraju ni da ga obore, spuste ga na zemlju, a radi se o ne tako razvijenom Iranu vs. zemlja koja ima ubedljivo najmoćniji sistem satelitske navigacije i praćenja.

An

Ja mislim pak da će upravo ovakvi dronovi učiniti vazduhoplovstva dostupnijima opet i manjim zemljama. Avion koji ne nosi pilota i ne brine o njegovoj bezbednosti će biti jeftiniji, a bez pilota biće i jeftiniji za eksploataciju. Obuka pilota i obuka teleoperatera koji rade sa zemlje su dve potpuno različite stvari. I ne stavljaju ljudsku glavu u torbu.

Br

@Andrija

Da, borbena industrija jedva ceka da pocne da prodaje jeftine a dobre avione koje moze da priusti svako… haha

al

„Veliki“ ce i u buducnosti imati prednost. Transfer tehnologije ce biti ogranicen jednako kao i sada.Kao sto su borbeni avioni klasifikovani po kvalitetu i mogucnostima, tako ce biti i sa dronovima. Vrhunski ce biti rezervisani samo za super sile a ako se dozvoli prodaja jakim saveznicima i bogatim zemljama dobijace ih sa redukovanim sposobnostima.
Nista se tu kardinalno promeniti nece – niti ce biti jeftinije, niti ce „mali“ dobiti mogucnosti da se ukljuce u trku sa „velikim“ igracima… Jedino je dobro sto nece piloti ginuti u avionima prilikom padova.

Ne

Cini mi se da je mogucnost smanjenja osetljivost bespilotnih letelica na elektronska dejstva dosta veca ako se kontrolisu sa letece platforme koja je dosta blize nego sadasnje udaljene stanice za upravljanje.

Pe

@AL-41F1Rusija moze da elektronski ometa jednu Ukrajinu.
Ali sigurno ne i Ameriku, koja je svetlosnu godinu ispred Rusije u elektronici, i USA su IZMISLILI elektronsko ometanje.

An

@AL-41F1 @Nebo

Prethodna generacija dronova razvijena je uglavnom da deluje po nekim guduruma Avganistana i Pakistana gde neprijatelj nema skoro nikakve sposobnosti za PED…siguran sam da te iranske akcije neće ostati bez odgovora sa američke strane.

Takođe većina današnjih dronova potpuno je zavisna što od GPSa što od ručnog navođenja na daljinu od strane operatera. Cilj jeste razviti dron koji može sam da završi svoj borbeni zadatak i onda kada se izgubi veza i sa satelitskom navigacijom i sa bazom. Na tim stvarima se uveliko radi.

AL

@Petrovic Dusan
Radi se o americkim dronovima, njihovim TDL i satelitskoj navigaciji.
Cak im bez ikakvih problema stravicno ometaju radare za rano upozoravanje od artiljerijske vatre, takodje americke proizvodnje….

Niko ne sumnja u to da su Amerikanci tehnoloski ispred, samo ne treba omalovazavati nikoga. Ko bi rekao da jedan Iran moze da probije secure data link vojni i glat prizemlji letelicu, a ispalo je da moze.

Te
Pe

Zanimljivo sta se dogodilo sa projektom Perdex?Takodje, nedavno je predstavljen novi bespilotni uredjaj koji leti u „roju“i sam se vraca na avion pod nazivom „Gremlin“ americke agencije za inovacije u vojnom sektoru Darpa..
Nema sta, daleko su ispred svih na svetu o ovoj perspektivnoj oblasti gde nova tehnoloska resenja preuzimaju i geometrijskom progresijim uvecavaju mogucnosti jednog pilota!

Odgovori
Al

Koliko sam primetio u svim pređašnjim tekstovima pa onda i diskusijama primetio sam da većina učesnika non stop kritikuje i omalovažava rusku tehniku odnosno Avijaciju. A pogledajte gospodu sa zapada sad se tek hvale sa svojim dotignućem. A kad je pre poleto Ohotnjik i jel ima u toj sveri sada njemu nešto da parira.Nema, i mislim dok su Rusi njega počeli javno da prezentuju nešto još bolje prave u potaji. Možda ruska tehnika nikad nije bila lepa za oko ali je jedina koja je zaustavila superiornu nemačku tehnologiju. A Rusi poučeni iskustvom usredsređeni su samo na jedno… da to što naprave ima funkciju. Napred Ohotnjik….

Odgovori
An

Ja stvarno ne znam koja to većina učesnika u ovim komentarima omalovažava rusku tehniku. Pre će biti da je suprotno.

zd

“ Možda ruska tehnika nikad nije bila lepa za oko ali je jedina koja je zaustavila superiornu nemačku tehnologiju“???
spominje se „čudo“ ruske tehnike prije skoro 80 godina?
i ta tvrdnja ne stoji jer je njemačka gubila ne radi tolike ruske nadmoći u tehnologiji već zbog ruske masovnosti, i toga što je staljina bolila patka hoće li izginuti milijun ili tri milijuna ljudi u napadima.
oružja, sustavi i tehnologija koje je razvila Njemačka u 2. ratu nadilazile su znanja i mogućnosti svih ostalih zemljalja, koje su tek kopiranjem njihovih rješenja uspjele preokrenuti rat. Dovoljno se prisjetiti utrke u hvatanju njemačkih znanstvenika kao i prevoženja oružja i tvornica u vlastite zemlje

@ Zdravko

Sovjeti/Rusi su imali mnoge tehnički ili koncepcijski bolje ili slične sisteme.

T-34 je imao bolje naoružanje, oklop i prohodnost od svih nemačkih tenkova 1941. Alumijnumski dizel motor Nemci nisu uspeli da naprave. Nemci su bili u šoku kada su se susreli sa T34 i KV1. Guderijan je hteo da Nemci prekopiraju T34.

Porodica Jak aviona je takođe bila kvalitetna. „Marcel Albert, World War II French ace, who flew the Yak-3 in USSR with the Normandie-Niémen Group, considered it a superior aircraft when compared to the P-51D Mustang and the Supermarine Spitfire.[4]“

https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-3

Šta tek reći za mig 21 koji je bio uspešniji u vijetnamskom ratu od američkih aviona.

Pravi tehnološki inovator je bio Mig 25 sa ogromnom brzinom i plafonom leta za lovački avion. Kao izviđač na Bliskom Istoku bio je u stanju da umakne svim pokušajima Izraelaca da ga presretnu sa F4 Fantom II avionima i nesmetano je prikupljao podatke na visini nedostižnoj za izraelske SAM-ove.

Modernizovana verzija sa oznakom MIG 31 je dobila, čini mi se prvi operativni, radar sa faziranom rešetkom (PESA, preteča današnjih AESA radara) sa ogromnom snagom i dometom uparenih sa r-33 raketama. Četiri aviona povezana data linkom, kontrolisali su širinu od 800-900 km, bili su u stanju da otkriju avion veličiine lovca na 200 km i da ga obore na 120km. Govorimo o sedamdesetim godinama kada f16 nije imao nikakve bvr mogućnosti.

Izgleda da je pojava Miga-31 razlog što je SR71 crna ptica obustavila letove iznad SSSR-a.

Rusi su imali i imaju genijalne naučnike i inženjere. Problem je komunistički sistem zbog koga industrija i ekonomija nisu mogli da isprate sve to i trka u naoružanju je bila kobna za SSSR.

Ako se demokratski kapitalizam zapati u Rusiji, mislim da će Rusi tek pokazati šta umeju da naprave u narednim decenijama.

Br

Druze Zdravko, procitaj malo o istocnom frontu i upoznaj se sa taktikom manevarskoga rata. Svaki puta kada su Nemci nastupali, u pravcu nastupanja uvek su imali brojnu nadmoc. Tako i Sovjeti su naucili da kad krenu u nastupanje da stvore brojnu nadmoc kao preduslov. Samo sto takvi kao ti ponavljate kao papagaji cinjenice koje u biti nerazumete.

AL

@zdravko
Tu pricu o ,,masovnosti“ su pricali nemacki generali posle rata. Da bi ispalo toboze ,,mi smo sve uradili kako treba, ali ne mozes, previse ih ima, jos i zima“. No u realnosti nije bas tako.
Ne mozes pobediti u ratu kad si totalno obavestajno nepripremljen, kada nemas nikakvu logistiku i nemas dovoljno nafte, o strategijskoj avijaciji ni govora.

Jedini razlog zasto je Crvena Armija gubila na poetku je zato sto su prolazili kroz masovnu ekspanziju i vecina oficira je bila neiskusna i bez znanja, pa su pravili greske na terenu, a ne zbog nedostatka tehnoloski napredne opreme.

Bez sumnje su vodili Nemci u mnogim oblastima, ali to je vecu ulogu imalo kasnije(npr. raketna tehnologija i hladni rat), nego u toku drugog svetskog rata.
Svi pricaju o ,,superiornim“ Tigar tenkovima, a 80% tenkova na obe strane uopste nisu unistili drugi tenkovi, cisto primera radi.
Ili ,,fenomenalni“ Spitfire, a Hurricane je zapravio oborio vise aviona….

Vecina stvari koju prosecan covek ,,misli“ da zna u vezi tog rata, je cist PR.

Al

@zdravko
Netačno Zdravko, Nemci su imali brojčanu superiornost sa svojim saveznicima sve do bitke za Moskvu, a i posle Sovjetska „superiornost“ je bila jako tanka. O nekoj ozbiljnijoj superiornosti Sovjeta možemo govoriti tek posle operacije Bagration i u 1945. godini.

Ono što je Sovjete stvarno spasilo brzo učenje i primena lekcija rata u praksi, nešto što nije bilo karakteristično za druge saveznike.
npr. Britancima je trebalo skoro 4 godine od početka rata da provale kako pravilno da vode kombinovani rat sa svim vidovima i rodovima vojske, dok su Sovjeti za razliku od njih ovom veštinom već ovladali do 1942., stim što ih je u tom periodu opšti nedostatak ratne opreme ograničavao borbenu efikasnost.
Kada još na to dodamo sovjetsku mogućnost da teritoriju menjaju za dodatno vreme, pravilno postavljenu strategiju rata iscrpljivanja koju Nemačka nikad nije bila u stanju da dobije, odličnu reformu i pojednostavljene organizacije koja je olakšala komandovanje i kontrola, skoro pa ne postojeću nemačku logistiku i veliku odlučnost za borbu (opet, nešto što nije bila karakteristika nemačkih protivnika pre operacije Barbarose, što je veoma neprijatno iznenadilo Nemce), dobijamo da Nemci jednostavno nisu imali šanse.

Nemačka tehnologija jeste bila superiornija u nekim oblastima, ali reći da je saveznička pobeda rezultat kopiranja tih rešenja je teška glupost. Stvarno me interesuje koje su to tehnologije? Ono što je stvarni razlog nemačke superiornosti u prvoj polovini rata je rano shvaćena, prihvaćena i negovana veština kombinovanog ratovanja različitih vidova i rodova vojske, nešto što je mnogim savezničkim generalima bio strani ili zaboravljeni koncept. Savezničke vojske su počele da pobeđuju kada su pravilno ovladale ovom veštinom, a za tako nešto je traženo težak proces učenja i poraza.

De

ALEKSANDRE tvom S-70_ Okhotnik-u ima šta da parira. XQ-58_ Valkyrie, a uskoro će i jedan francuski takođe. A što se tiče relacije Istok-Zapad, tačno je da Rusija tehnološki zaostaje za zapadom u celini a ne samo Amerikom. To ti je činjenica i oko toga nema rasprave !!!

Pe

@
Aleksandar Taj „Ohotnjik“ je samo jedan prototip, koji daleko zaostaje po tehnickim karakteristikama za zapadnim dronovima.
Niti ima stealth,niti se proizvodi niti leti u pravoj sluzbi.
Ako Rusija proizvede nesto dobro,nema razloga da to“kritikuje i omalovažava“.
Na primer, imaju odlican avion SU-30, kao i SU-35, koji ne zaostaje mnogo za lovcima 4 generacije (ali nema aktivni radar kao zapadni).
Opet, kada Rusija ne moze da proizvodi tenk Armata, SU-57, MiG-35, i TU-160 ni u jednom jedinom primerku, (osim prototipa) onda je normalno to i kritikovati.

Pe

@Boža M Ljudi ne razumeju da istocni front nije bio pitanje hrabrosti, vec izbor : ginuti braneci se, ili u gasnoj komori.
SSSR je katastrofalno gubio rat pre svega zbog jako loseg kadra Crvene Armije, kao posledica Staljinovih masovnih ubistva svih oficira posle hapsenja Tuhacevskog 1937.
U svim bitkama Nemacki Vermaht je bio daleko sposobniji od Crvene Armije.Omalovazavanje Nemackog Vermahta umanjuje podvig naroda SSSR koji je uz uzasne zrtve pobedio Nemce.
Sve do pada Berlina 1945 je odnos poginulih bio u korist Nemacke armije, odnosno, trebalo je vise Rusa da savlada jednog Nemca.Na pocetku 1041 je bilo 100:1 da bi se, slabljenjem Nemaca, 1945 ovaj odnos smanjio na 5:1.
Istina je da su imali T-34 od pocetka, ali u vrlo malom broju.
Na primer, u cuvenoj bitki za Prohorovku tokom Kurske bitke, Nemci su izgubili 5 tenkova, a Rusi 200.
Tokom bitke za Moskvu (izvor: muzej Bitke za Moskvu u Moskvi, metro Jugovostochnaja) 2/3 sve tehnike je bilo zapadne proizvodnje, odnosno, poslali su im saveznici.
Kasnije je Rusija vise proizvela,ali je bilo vazno bas 1941..

De

Dosta bre više sa drugim svetskim ratom, 2020-a je.

Br

Dusane, gresis u izlaganju brojki. Inace brojke su taj razlog zbog cega je i nastao taj mit o Sovjetskoj brojcanoj nadmoci I samim tim stvorio mit o vrednosti Nemackoga vojnika. Niti je Sovjetska komanda bila naivna i nespretna. Stvar je u strategiji i taktici. Sta vredi Sovjetima sto imaju milion ljudi na velikom prostranom polozaju kada Nemci napadnu samo par kilometara sa brojcanoj nadmoci od 10 na 1. Sovjeti su videli sta se desava ali nisu mogli na vreme da odgovore. Znaci da nije stvar u ljudstvu i komandi nego je stvar u neadekvatnom pravovremenom odgovoru. Lakse je Nemcima koncentrisati snage za napad na malom sektoru fronta nego sto je saveznicima privuci pravovremeno dovoljne snage za odbranu. Prica o dve trecine tenkova pod Moskvom je isto nerealna procena nacinjena od predpostavke da su dve trecine tenkova poslali saveznici. Isto tako je i pojam bitke za Moskvu u pitanju. Dali se u tome podrazumeva Reznjev? Jedino bi u tom slucaju tak odnos imao nekakog smisla. Medjutim tada je i vremenski period veci. Tenkovi su poceli stizati 1942 posle zaustavljanja Nemaca. Stizali su sa severa i mnogi nisu nikada ni dospeli do Moskve vec su korisceni na lenjigradskom frontu. A recimo m3 lee tenkovi su stigli tek kod bitke kod Kurska. Shermani su tek poceli stizati kasnije u zimu 43. Itd. U biti Nemci su bili brzi u manevru i u komandovanju. Najveca prednost Nemacke vojske naspram svih je rod veze i izvidjanje.

@ Petrovic Dusan
Opet nepoznavanje istorije ili namerna laz kao i do sada. Bitka za Prohorovku. Rusi su izgubili vise nego sto ste napisali. Mozda i do 400 tenkova i samohotki. Ali su i Nemci izgubili oko 80 tenkova. Od toga 10 Tigrova. Ovo je po zapadnim istoricarima i arhivama 2 SS Oklopnog korpusa. Inace Nemacki Vermaht je bio toliko sposobniji od Crvene Armije da je izgubio rat.

mi

@branko Sreca da su im Sermani kasno poslati i u malom broju jer gori tenk ww2 nije video,vazno je da su fasisti zaustavljeni i katastrofalno porazeni iako bi neki njihovi trolovi da izvrse reviziju istorije i pri tome i zesce lupetaju o nekih 5 unistenih naci tenkova u najvecoj tenkovskoj bitci ikada.I ovi sadasnji naslednici wermahta ce isto proci…

д

Petrovic Dusan Na pocetku 1041 je bilo 100:1 da bi se, slabljenjem Nemaca, 1945 ovaj odnos smanjio na 5:1. Укупни губици вермахта 5100728 војника , Црвена Армија 8668400, од тога 2500000 умрли као ратни заробљеници због тога што немци нису поштовали женевску конвенцију. Од укупних губитака вермахта 90% побили руси = 4590655 , губитци руса у борби 6168400 однос однос 1 наспрам 1,3. Треба рачунати да су се на источном фронту бориле елитне немачке јединице док су на западнон фронту били распорећена старија годишта и људи са здравственим проблемима. На источном фронту уништене су 607 дивизија немаца и њихових савезника. У јуну 1941 руса у униформи је било 2700000 а напало их је 5500000 немаца и осталих злотвора. И порет тога што већину губитака СССР чине цивили и заробљеници око 20000000, већину цивилних жртава у Немачкој изазвали су Американци и Британци бесомучним бомбардовањема цивилних циљева. Само у бомбардовању Хамбурга и Дрездена Погинуло је 100000 цивила. И то тупаво истицање савезничке помоћи што нису помагали французе , данце, белгијанце , холанђане нису јер нису хтели да се боре против немаца. Војна снага Американаца и Британаца приказана је у Битци на Арденима где су их немци поразили ту је погинуло 77000 савезника и 25000 немаца, после тога су их просто пуштали да напредују рачунали сиу да је боље да их они окупирају него руси. У рату на пацифику и Британци и Американци много су се мучили са ЈАпанцима доку су их руси у манџурију разбили за кратко време.

Ik

Dane,
Pobjednici pisu istoriju, podaci dostupni sa sovjetske strane bili su cesto jezik komunisticke propagande, posle rata i srazlogom izmijenjeni(lazni), ali smo svi citali da su i jedni i drugi imali dva cilja pred kraj rata da poraze Njemacku Armiju i konfiskaciju sto vise tehnike i strucnog kadra…. Jedini razlog jakog prodora i napredovanja Sovjeta realno je ulazak Amerike u rat na Europskom tlu. Ja kao veliki zaljubljenik zrakoplova i zrakoplovne tehnike i sad rado citam o epskim zracnim bitkama izmedju dva najbolja zrakoplova WWII P-51 Mustang & Messerschmitt Bf 109.

Ma

@etrovic Dusan Uf uf kako površno vršite analizu. Istorjiski je tačno da je Sovjetski oficiriski kadar bio osakaćen Staljinovim čistkama 1937.god u kojima je najveći gubitak upravo imenovani maršal Tuhačevski, najsposobniji sovjetski oficir, sovjetski Gudeirijan. Tačno je da su Sovjeti pretrpeli ogromne poraze u početnoj fazi rata (tokom 1941 sve do jeseni 1942.godine), izgubili su ugrubo 3.500.000 ljudi (što ubijeno, što ranjeno a najveći broj je zarobljen). Samo tokom dve bitke, u okolini Kijeva i Minska su izgubili gotovo neverovatnih 6.000 tenkova (uglavnom BTR 7 i T 26). Tačno je da su mnogo više gubili ljudi u početnoj fazi rata, odnos je na pojedinim delovima fronta sigurno bio 20:1. Sve do Staljinovog Prikaza (naredbe) broj 244- „Ni šagu nazad – Ni korak nazad“. Pad Moskve je izbegnut u poslednjem trenutku, zahvaljujući sovjetskom obaveštajcu Zorgi, na osnovu čijih informacija je odlučeno da se prebaci ukupno 44 divizije sa Dalekog istoka. To pojačanje je spasilo Moskvu. Te jedinice su bile mnogo bolje organizovane, borbeno iskusnije i opremljene su bile tenkovima T 34/76 (prva verzija tog tenka). Posle toga je bilo mnogooo bitki u kojima su Sovjeti pružali neviđeno uporan i žilav otpor. Recite mi da li znate koji je bio odnos gubitaka u operaciji „Bagration“?! Tokom te operacije uništena je grupa armija Centar, Nemci su tada izgubili 39 divizija, ukupno 550.000 ljudi!!! Sovjeti znatno manje oko 360.000 ljudi. A to je bilo u julu-avgustu 1944.godine. E to je bio kraj 2. sv rata, u pravom smislu reči, kraj!!! Tada su Nemci izgubili najbolji i najiskusniji kadar koji do kraja rata nisu uspeli da nadoknade. I tada su Sovjeti imali apsolutnu nadmoć u vazduhu, koji su iskoristili da unište Nemačke oklopne snage. A od Prohorovke odnos poginulih nije bio na strani Nemaca već Sovjeta. Teško je precizno reći koji je odnos bio poginulih kada govorimo o stradalim vojnicima. Sovjeti su imali ogromne gubitke među civilnim stanovništvom, pogotovo u Belorusiji kada su Nemci spalili preko 1000 sela sa celokupnim stanovništvom. Posle tog događaja su mnogi dotadašnji pripadnici ROA (ruske oslobodilačke vojske) generala Vlahova prelazili na Sovjetsku stranu.
A čisto informacije radi, da bi se dobila prava slika odnosa snaga, na Istočnom frontu su Nemci držali 90% svega što su imali, 90% aviona, tenkova, topova, ljudstva! Na dan D na početku čuvene operacije Overlord, u Francuskoj se nalazilo svega 8 Nemačkih divizija uglavnom rezervnih, jedina prava borbena divzija koja se tu zatekla je bila Wafen SS Das REich; i na Zapadu se nalazilo još 14. Armija na prostoru Holandije i Belgije. U to vreme, znači početkom operacije Overlord- dan D, na Istočnom frontu se nalazilo ukupno 267 nemačkih divizija, što Wermahtovih što Wafen SS!!! Vidite sada razliku! Mogao bih mnogooo toga još da napišem o ovoj temi kako bih upotpunio argumente koje iznosim, ali definitivno nije tačno da je tokom celog Otadžbinskog rata, odnos broja poginulih bio na strani Nemaca, to jednostavno nije tačno.

д

Ikar супер сви говере истину осим руса, Jedini razlog jakog prodora i napredovanja Sovjeta realno je ulazak Amerike u rat na Europskom tlu. Немци су сломљењи код Стаљинграда и Курска ,а то је било много пре него што је био дан Д тако да прича не стоји.Иван Кожедуб је са 64 оборена авиона био истовремено најбољи совјетски пилот и најуспешнији пилот савезничких снага у Другом светском рату.Можда звучи невероватно, али у јеку битке Кожедуб је чак био приморан да се брани од америчких пилота. Након што је за време битке за Берлин одбио нападе неколико немачких Месершмита наишао је на америчке бомбардере Норт Америкен Б-25 и њихове пратеће ловце који су грешком мислили да се ради о непријатељу.„У кога пуцате? У мене?” – присећао се са негодовањем Кожедуб много година касније. Приморан да се брани, оборио је два америчка ловца P-51 Мустанг.Каријера прослављеног совјетског аса није се завршила у Немачкој. Под његовим вођством 324. ловачка ваздухопловна дивизија однела је 239 победа у Корејском рату. Са 59 победа Александар Покришкин се сматра за другог најбољег совјетског и савезничког ратног пилота.Иако је трећи на ранг-листи совјетских пилота, Николај Гулајев је вероватно најконстантнији ратни пилот свих времена. Наиме, у своје прве 42 ваздушне битке оборио је 42 непријатељска авиона. Забележено је да је укупно уништио 57 авиона.Ова три хероја су оборили више непријатељских авиона него пилоти британског Краљевског ратног ваздухопловства за време Битке за Британију. Дечко читаш погрешну литературу.

Pe

@Branko
Po lend-lease programu Rusiji je isporuceno 12000 tenkova od cega je primljeno 10500(ostali su potopljeni u konvojima od strane nemackih podmornica,samo PQ-17 450 tenkova).
Iako je SSSR proizveo 90000 tenkova tokom perioda 1941-1945, za vreme bitke za Moskvu (novembra decembra 1941) je vecina naoruzanja bila zapadne proizvodnje, jer su od juna 1941 Rusi bezali u dubinu zemlje, premestali fabrike,i dabome, nisu jos stigli da proizvedu 90000 tenkova.
Poenta je da su saveznicke isporuke oruzja spasle Rusiju od sigurnog poraza, a kasnija saveznicka bombardovanja Nemacke spasile Crvenu armiju jer Nemacka nije mogla da proizvede dovoljno oruzja, da bi poslala na istocni front.
Osim toga, skoro milion Nemackih vojnika je bilo blokirani y PVO jedinicama radi zastite Nemackih gradova, kao i vojni piloti i avioni.
Dakle, pobeda je zajednicka, a ne samo Ruska.

Pe

@ Paqe Bitka kod Prohorovke je bila potpuna pobeda Nemackih tenkova.Unisteni je vise stotina ruskih tenkova i svega nekoliko Nemackih,manje od 10.
Kao i u svakom drugom sukobu, takticki su Nemci pobedjivali.
A izgubili su rat zbog apsolutne industrijske premoci Amerike i Rusije zajedno, kao i brojcane nadmoci, a ne jer su se losije borili.

Pe

@ Markus 1463 Preuvelicavate romantiziranu ulogu Zorgea.Njegova uloga nije bila znacajna, u toj meri, nego je postao poznat kad je o njemu snimljen film, pa cak postoji i ulica Zorgea u Moskvi.Inace, pomocnik Zorgea je nase gore list,i pogubljen je zajedno sa Zorgeom jer je Staljin Japanu odgovorio da pojma nema ko su ti ljudi.
U Vasem prikazu 2 sv.rata potpuno ignorisete program land-lease koji je dao sansu Crvenoj armiju 1941 kad im je bilo najteze, kao i stalna bombardovanja Nemacke od stane saveznika – sto je unazadilo Nemacku ratnu proizvodnju.
U operaciji Bagration su Rusi imaju veci broj gubitaka od Nemaca, pa i u poslednjoj operaciji zauzimanja Berlina aprila 1945.

Pe

@ дане Ako vec pominjete invaziju Crvene armije na Japanske teritorije, onda recite i pravu istinu-Ruski napad na Japan se desio DAN NAKON bacene atomske bombe na Hirosimu!
Dakle, kad je Japan vec izgubio rat.Rusi su odlucili da uzmu sta god mogu teritorije od vec sigurno potucenog i porazenog Japana.
Do danas drze Kurilska ostrva, i odbijaju da vrate Japanu.
Primirje izmedju Rusije i Japan i 2020 nije potpisano jer Japan insistira na postovanjy povelje UN odnosno vracanja teritorija koje su zauzete posle kapitulacije Japana.

Pa

Pd
Japan je kapitulirao nakon razbijanja 1 milionske vojske u Mandzuriji, valjda od strane prekaljene ruske vojske, sta mislis pseudoistoricaru. A da lepo ti i napises knjoge istorije, obogatio bi se sigurno.
Valjda ce ti neko pomoci

Ik

Dane,
Dosta citam i nisam pristrasan kao ti decko, i napisacu samo jedno ime Erich Hartmann.

@Petrovic Dusan
Kao sto napisah, a niste ni procitali, Rusi su izgubili par stotina tenkova i samohotki a Nemci 80 (osamdeset) od toga 10 Tigrova. Po njihovim podacima tj. 2 SS Oklopnog korpusa. Cinjenice Vam nisu jaca strana pogotovo kada ne idu u prilog Vasoj demagogiji.

Pa

Dakle, rat je izgubljen za Japan padom a bombe na Hirosimu, u trenutku. Onih milion vojnika koje je imao Japan na kontinentu su se posle suncanja vratili kuci? Hoce li iko sa najcitiranijeg portala da ogranici lupetanja ovog .P.D. Ili da se uci istorija, vojne vestine na svim nivoima po njemu? I ne samo to…

Zaboravih gore da napisem da su Ameri 09/10 mart 1945 izvrsili plamenim bombama napad na Tokio u kojem je stradalo vise ljudi nego u napadima na Hirosimu ili na Nagasaki pa to nije dovelo do kraja rata. Poginulo je oko 100.000 ljudi dok je oko milion ostalo bez domova.

Br

@dusan 1941 Sovjeti su proizveli 6590 tenkova a primili 361 tenk preko land-lease. 1942 su proizveli 24446 a primili od saveznika 3875. 1943 su proizveli 24089 naspram 1885 primljenih. Ako vec hoces da baratas sa brojevima onda moras da imas u vidu i vremenski period. Ove godine se mogu i po mesecu podeliti, pa cak i po individualnom brodu koji je dovezao tenkove, gde su isli i gde su zavrsili. Sto se tice Prokorovke opet gresis, pobede se procenjuju po zadacima izvrsenim. Ne samo da su Nemci zaustavljeni kod Prokorovke nego su naterani na povlacenje. To je absolutna Sovjetska pobeda. Kad se uzme u obzir da su teski Nemacki tenkovi zaustavljeni sa t-34/76 i t-70 onda je Sovjetski upeh jos veci.

AL

@Branko
Nisu ih T-34 zaustavili, nego pesadija i artiljerija(u 80% slucajeva na obe strane), u manjoj meri jurisna avijacija.
Taj rat su dobili minobacaci, visecevna artiljerija i logistika(uz pravilnu taktiku). Sve ostalo jeste bitno, ali mnogo manje od gore navedenih.

Ba

Ajde malo off topic, valjda mi se neće zamjeriti. Elem, kada se već pominje bombardovanje Japana, pade mi na pamet da pomenem (za one kojima nije poznato) zanimljiv podatak o supertajnom eksperimentalnom programu razvoja američkog oružija u Drugom Sv. ratu koji se ticao jedne vrlo specifične bombe. Do dana današnjeg meni je ovo jedna od najluđih i najsmješnijih stvari koje sam čuo vezanih za vojnu tehniku.

Dakle radilo se o razvoju „bombe“ koja se sastojala od sto do više stotina „kavežčića“ koji su sadržavali (pazi sad!) slijepe miševe u hibernaciji za koje je bila privezana mala ampula sa zapaljivom smolom na bazi celuloida, tajmerom i upaljačem. Ideja je bila da se Japan „bombarduje“ u zoru, da slijepi miševi odu pod strehe kuća, i onda party! Ovaj program je dobio sva moguća sredstva, radile su na ovom ekipe biologa, zoologa, masa ljudi, odrađena je silina testiranja, oformljene su kolonije šišmiša za „veponizaciju“ i to sve u potpunoj tajnosti! Ipak do korištenja ovog „oružija sudnjeg dana“ nije nikada došlo. Baš kad je trebalo- ekipa iz drugog supertajnog programa bacila je atomsku bombu. Da mi je vidjeti izraz na licima ovih koji su čitav rat radili na vatrenom šišmišu…:)

Treba reći da se ovo oružije pokazalo kao krajnje volatilno, pa su ameri prilikom testiranja uspjeli da zapale svoju vojnu bazu u Novom Meksiku.:) Izgrađeno je i kompletno „Japansko selo“ za testiranja, a zvanični naziv projekta bio je Project X-Ray.

Ko ne vjeruje- razumijem, proguglajte, naći ćete. Lijep pozdrav svima!

Br

@AL-41F1 Prica je o Prokorovki a ne o citavoj Kursk operaciji. Bitka kod Prokorovke se dogodila zato sto pesadija i artiljerija nisu mogli zaustaviti Nemacki prodor. Tada je u opasnosti bila i druga linija odbrane, na sto su Rusi uspaniceno poslali 5tu gardisku tenkovsku armiju koja je cekala u rezervi da krene u kontra napad i napravi prodor. Medjutim tada se desilo da panicno po svaku cenu zaustave Nemce. Kod sela Prokorovka se desila prava tenkovska borba. Gde su se tenkovi izmesali u medjusobne redove. Tamo su tenkovi zaustavili Nemce jer pesadija nije bila u mogucnosti. U pravu si da je pesadija i artiljerija u sadejstvu sa tenkovima i avionima podnela najveci teret u Kursk bitki. Ali ne i u Prokorovki. Znaci sasvim je tacno da su Nemci zaustavljeni sa T-34/76.

Br

@Milko slazem se, jedino se neslazem da je Sherman los tenk. Naprotiv, mislim da je sasvim dobar. Nego nije stvar u samim tenkovima. Stvar je u strategiji i taktici. Citava borba drugog svetskog rata se moze porediti sa dva protivnika koji igraju sakovski mec. U tom poredjenju. Nemci znaju igrati zato sto su bolje pripremljeni i imaju iskustva. Dok Rusi tek tada shvacaju sustinu igre. I sta se desi kad iskusni sahista igra protiv neiskusnog. Normalno da dominira. Medjutim kada neiskusni nauci da igra. Onda nema vise dominacije. Nego igra se promenila u borbi dva ravnopravna igraca. U takvoj borbi nema dominacije nego malo jedan pobedi malo drugi. I tako cetiri godine do krajnje pobede. Sto se tice usporedjivanja tenkova i aviona, to je toliko besmisleno. Posto ni tenkovi ni avioni se nebore jedan na jedan. Taktika prevladava sve. Tako i ovi novi avioni su samo deo sistema i to neisprobanog. Dok se ti koncepti ne dokazu u ratu netreba ni raspravljati.

Odgovori
mi

@branko Mozda sam malo preterao,serman inace stupa na scenu posle dana D i tada je americkoj vojsci zaista bio potreban jedan brz i prodoran tenk za prodor kroz Francusku,a serman je to bio.Medjutim,imao je slab oklop,nejak top i veoma lako se pretvarao u buktinju,samo zahvaljujuci odnosu 20 prema 1 i prilicnom rasulu kod Nemaca nije doziveo potpunu katastrofu.Zamislite samo da su Rusi 1941. i 42. kad su Nemci bili jos jaki,imali taj tenk umesto t34,iskreno ne verujem da bi opstali.

De

Šerman je od strane nemaca dobio nadimak Upaljač. Imao je benzinski motor i pri direktnom pogotku je zaista goreo kao upaljač.

X

Ljudi budite malo ozbiljni a ne kao deca koja bacaju pesak „ameri imaju bolju tehniku ne rusi“.
Jedana stvar je sigurna jer to piloti odavno kazu da ce letelice biti bezpilotne posto je pilot problem, avion moze da podnese mnogo vise G snaga od pilota .
Verovatno je buducnost neka kombinacija operater na zemlji koji leti uz pomoc AI.

Odgovori
д

Одобрње за слање војне помоћо СССР одобрено је у америчком конгресу 07.11.1941 тако да у битци за Москву није било америчког оружја. Након рата испостављен је рачун СССР 11,7 милијарди долара.Чим Пољаци врате Немачкој Гдањск,када се Немци врате у Судете,када Французи врате Алзас ,чим Хрватска врати истру и задар Италији, три дана након свега тога Руси напуштају Куриле.

Odgovori
de

Nikakav racun nike ispostavljen. Navedeno je samo da se brodovi koji su isporuceni kao pomoc vrate. Ostala sredstava nisu naplacena niti vracana. U Moskvi i sad postoji kao izlozbeni spomenik njihov sistem Katjusa na americkom kamionu Studabaker.

Br

Shermani su vraceni Americkoj mornarici u Koreji. Posto su preuzeti od Rusa isti su pobacani u more. P-40 avioni su kupljeni od Amerike prije nego sto je Amerika zvanicno stupila u rat. P-40 sto su isporuceni iz Britanije su land lease. Ovo sam samo dao kao primer. Nemoze se nesto tako komplikovano svesti na kamion u nekakvom muzeju.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj