BEG airport status
MiG-29 i DACT niša za HRZ: Ruski avioni i američko zadovoljstvo "Hrvatska je mogla NATO saveznicima ponuditi napredni koncept DACT obuke koja je danas, kao što vidimo, najtraženija roba na tržištu borbenog zrakoplovstva." / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

MiG-29 i DACT niša za HRZ: Ruski avioni i američko zadovoljstvo

Umjesto HRZ-a na respiratoru Hrvatska se mogla dičiti borbenim zrakoplovstvom u naponu snage i sposobnosti. Kamo sreće da su HRZ spašavali više stručnjaci i struka, a manje političari. Da je bilo inventivnosti i pronicljivosti možda se na vrijeme mogla spasiti hrvatska borbena nadzvučna eskadrila i pri tome još zaraditi lijepe novce. Kako? Pa trebalo je pažljivo pratiti što se događa u svijetu borbenog zrakoplovstva i uočiti nišu u kojoj se HRZ mogao strateški pozicionirati u NATO savezu. I pri tome, dakako, imati cojones.

Naime, suvremeni borbeni zrakoplovi su sve složeniji i skuplji za održavanje. Sat leta suvremenih borbenih lovaca penje se i do 70 tisuća dolara po satu, posebno kada su u pitanju zrakoplovi pete generacije kao što je američki F-22. Trošiti resurse neke od takvih i sličnih tehnoloških remek djela samo na obuku pokazao se kao golem financijski uteg čak i za Pentagon.

„Državne“ eskadrile sve su skuplje za održavanje, pa se najam aviona s ulogom „agresora“ nametnuo kao znatno jeftinija solucija. Manje je glavobolja za državne financije.  „Dissimilar Air Combat Training“ (DACT) jedna je od najvažnijih dijelova obuke suvremenog borbenog pilota. Ratno zrakoplovstvo SAD-a, ali i drugih zemalja, suočava se s problemom nedostatka odgovarajućeg tipa „sparing“ zrakoplova s kojim bi se mogli uvježbavati borbene taktike. Ta praznina pokušava se nadomjestiti „otusorcingom“ usluga od strane privatnih tvrtki. To je potaklo niz zemalja NATO-a da unajme privatne lovce za potrebe obuke. Državnih aviona za tu namjenu pokazalo se da nema na tržištu! Upravo  u ovom djelu priče krilo se jedno od najboljih rješenja za spas HRZ-a.

Izraelski F-16D Block 30 Barak-2020 prilikom posete Hrvatskoj avgusta 2018. godine / Foto: Ministarstvo odbrane Hrvatske

Privatne tvrtke u svojim flotama raspolažu sa nizom različitih tipova borbenih zrakoplova kao što su Doulgas A-4K Skyhawks, MiG-21, Aerovodochy L-159E, Kfir C2, Atlas Cheetah, Embraer A-29 Tucano, pa čak i MiG-29. Neke od najpoznatijih tvrtki (mahom američke) koje nude agresorske lovce jesu „Draken“ (operater s najvećom flotom borbenih zrakoplova u svijetu) , „Airborne Tactical Advantage Company“, i „TacAir“. Oni svjetskom tržištu čitavu paletu DACT obuke po znatno nižim troškovima.

U listopadu prošle godine Pentagon je objavio kako je Zapovjedništvo ratnog zrakoplovstva potpisalo ugovore sa sedam privatnih tvrtki koje posjeduju borbene avione za obuku; „Air USA Inc.“, „Airborne Tactical Advantage Company“ (ATAC) LLC., „Blue Air Training“, „Coastal Defense“, „Draken International“, „Tactical Air Support“ (TacAir) i „Top Aces Corporation“. Pentagon nije službeno obznanio koliko su ukupno teški četverogodišnji ugovori, ali nagađa se da su teški oko 6 milijardi dolara. Obuka će se, objavili su američki mediji, obavljati  u desetak američkih vojnih baza diljem svijeta.

Dok Ministarstvo obrane Hrvatske šekspirijansku muku muči u pokušajima kupnje borbenih lovaca, takve muke privatne kompanije – nemaju. ATAC i „Draken“ kupili su nedavno modernizirane francuske Mirage F1.  „Draken“ je nabavio i desetak Cheetasa od ratne avijacije Južne Afrike. „Tac AIt“ kupio je jordanske F-5 te ih modernizirao na verziju F-5AT Advanced Tiger. ATAC je kupio izraelske Kfirove, a trenutačno je u pregovorima s Jordanom oko kupnje njihovih F-16. Ono što za Hrvatsku može biti indikativno je slučaj tvrtke „Air USA“ koja je kupila MiGove-29 UB, ali kako ih nije nabavila u većem broju Pentagon ih nije angažirao.

Nedavno su borbeni lovci Kfir i Mk 58 Hawker Hunter tvrtke „Aribone Tactial Advantage Copmpany“ (ATAC) pomogli Ratnoj mornarici SAD-a u prvom testiranju integriranih protuzračnih sustava na novom nosaču zrakoplova „USS Gerald R. Ford“. Riječ je o testiranju  djelovanju Dual Band Radara (DBR) s brodskim PZO sustavima RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) i RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM). DBR-om trebao bi biti opremljen i nosač „USS John F. Kennedy“. Ranija kopnena testiranja BDR-a su pokazala da sustav ima određenih poteškoća u praćenju ciljeva i aktivacije obrambenih sustava. Iako Kfir i Hawkere Hunter nisu zrakoplovi zadnje generacije, svojim djelovanjem pružili su korisne podatke kako se DBR sa PZO sustavima ponaša na moru. I u ovom slučaju pokazalo da je za američki vojni budžet jeftinije angažirati privatne borbene avione, negoli svoje avione i pilote koje bi za morali povući sa nekih drugih zadaća, a što u konačnici znatno poskupljuje ovakvo testiranje.

Detalji testiranja nisu poznati osim što je početkom travnja službenoj objavljeno da se vježba odigrala na nepoznatoj lokaciji u Atlantiku. Tvrtka ATAC je i ranije američkoj mornarici pružala usluge različitih scenarija „agresorskih napada“ simulirajući svojim avionima i napade krstarećih raketa.

Niša za HRZ?

Bez obzira što na svojim krilima nose crvene zvijezde i ruske maskirne sheme, ostaje najveći problem što većina privatnih lovaca po svojim tehničko-taktičkim karakteristikama ipak nisu ravnopravni izazivači koji mogu replicirati realne prijetnje ili „dog-fight“ kakve traže suvremeni američki i europski zrakoplovi četvrte i pete generacije. Upravo u tu nišu je HRZ mogao uskočiti, a bilo je prilike.

Hrvatska je mogla NATO saveznicima ponuditi napredni koncept DACT obuke koja je danas, kao što vidimo, najtraženija roba na tržištu borbenog zrakoplovstva. Hrvatska, mediteranska pomorska zemlja svojim geografskim položajem duboko uvučena u europski kontinent, mogla je biti jedinstveno mjesto Sjevernoatlantske vojne alijanse za naprednu letačku obuku iznad kopna i mora. Ovim projektom bi se stimulirale NATO-članice da prepoznaju kapacitete obuke svojih pilota upravo u – Hrvatskoj. Jedna takva ideja, koju su svojedobno javno isticali pojedini hrvatski vojni stručnjaci i analitičari, ide u prilog ruskom NATO-kompatibilnom MiG-u 29 (ili MiG-35), a kroz postojanje eskadrile u Hrvatskoj koja bi se mogla koristiti u tzv. DACT zadaćama.

„Pilotima HRZ-a ne bi bio veći problem s MiGa-21 prijeći na MiGa-29.“ / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Upravo kroz tu ideju Hrvatska bi mogla biti domaćin s “agresorskom” ulogom. Tako bi HRZ osim “airpolicinga” i redovnih drugih zadaća, imao aktivnu i jedinstvenu ulogu na razini cijeloga NATO-a u usvajanju naprednih letačkih sposobnosti u simulacijama zračne borbe.

Hrvatska raspolaže s ima dvije obalne vojne zrakoplovne luke (Pula, Udbina) velikog smještajnog kapaciteta, dva pomorska vojna poligona, prostranu morsku pučinu Jadranskog mora, otoke s zračnim lukama (Krk, Brač), ali i planinske masive idealne za uvježbavanje lovaca zapadne i istočne proizvodnje. Dakle, zračni prostor koji može pružiti pun razvoj zrakoplovnih brzina, potrebne visine leta, vremensko trajanje obuke, kao i različite scenarije vježbe.

Što se Hrvatske tiče, ne treba posebno isticati što bi to značilo u pogledu kontinuiranog korištenja NATO-ovih sredstava i naknada za izgradnju kompletno nove infrastrukture, stjecanje jedinstvenih letačkih sposobnosti, ostvarivanje naleta i etabliranja Hrvatske kao značajne NATO zrakoplovne članice. Naravno, DACT u Hrvatskoj ne bi bio novina, ali bi osigurao ne samo očuvanje HRZ-a nego i strateško pozicioniranje Hrvatske na mapi svijeta. Danas najjača DACT vježba u svijetu  odvija se u Maleziji – „Copue Toufan“. Tamo Ratno zrakoplovstvo SAD-a dolazi s F-15 i F-22 Raptorom gdje vježbaju s malezijskim MiGom-29 i Su-30 MKM koji je u toj mjeri „westerniziran“ da nosi i rakete AIM-120  AMRAAM. Pored poznate vježbe „Red Flag“ u SAD-u nama najbliži je „Trachian Star“ u Bugarskoj gdje su trajno bazirane eskadrile američkih F-15 i F-16. Dugo godina meka za DACT vježbe u Europi bila je vojna baza „Decimomannu“ na Sardiniji gdje su redovno tijekom 90-tih godina dolazili i izraelski lovci, kao i njemački NATO-izirani MiGovi-29, potpuno modernizirani od strane njemačkog EADS-a.

Pilotima HRZ-a ne bi bio veći problem s MiGa-21 prijeći na MiGa-29. Ono što nedostaje je promišljanje o HRZ-u na ovakav ili sličan način. Ovaj ruski lovac pravo rješenje za potrebe RH iz više razloga: prijelaz s MiG-21 na MiG-29 predstavlja najprirodniji i najlakši prijelaz za pilote, ne zahtijeva se prilagodba infrastrukture, MiG-29 koristi postojeće oružje s MiG-21 tako da nema nikakvih dodatnih zahtjeva u opsluživanju naoružanjem, Rusija bez ograničenja i uvjeta nudi široku paletu oružja, zbog sličnosti u eksploataciji i održavanju s MiG-21, HRZ-u nije potrebno dodatno osoblje za održavanje. Popularnost ruske ponude (ponuda MiGova-29 SD iz sastava zračnih snaga Mađarske) kulminirala je u listopadu 2012. kada je Ministarstvo obrane Hrvatske službeno zatražilo detalje ukupne cijene paketa aviona i mogućnosti obročnog plaćanja s odgodom. Ova eskadrila, uz cijeli ponuđeni paket, hrvatski državni budžet ne bi koštao više od 120 milijuna eura. To su višestruko manje cifre od onih koje za svoje avione danas traže Izraelci, Šveđani ili Amerikanci.

Čak je i tadašnji potpredsjednik Vlade Hrvatske, zadužen za ekonomiju, Radimir Čačić prepoznao zlatni trenutak. Ne zato što je bio nešto posebno lud za avionima, nego zato što je kroz kupnju aviona vidio šansu za široko otvaranje ruskih gospodarskih vrata hrvatskoj privredi. No, sudska presuda za prometnu nesreću u Mađarskoj posve je omela planirane posjete Moskvi.

Od svih varijanti ruskih ponuda valja izdvojiti i onu iz rujna 2010. kada su Hrvatskoj predložili kupnju 12 aviona MiG-29M/M2, danas MiG-35, za iznos od 500 milijuna eura u kombinaciji s obilatom gospodarskom kompenzacijom. Financijski je to bila uvjerljivo najpovoljnija ponuda. Tadašnje stanje HRZ-a te broj tehničkog kadra i infrastrukture osigurali bi brzu i učinkovito uvođenje aviona u sustav i brzo dostizanje operativnih sposobnosti. Ni NATO kompatibilnost ne bi bila upitna, a što se dobro vidi kroz operativno korištenje MiGa-29 u ratnom zrakoplovstvu Slovačke, Mađarske, Poljske i Bugarske. I ono ključno, Moskva je ponudila gospodarsku kompenzaciju i sudjelovanje hrvatskih kompanija u nizu ruskih državnih poslova. Ali od svega toga nije bilo ništa. Očekivano, nije se znalo na političkoj razini prepoznati šansu, niti je odlučujućim faktorima palo napamet Amerikancima prezentirali benefite od takve akvizicije i za njihovo ratno zrakoplovstvo. Od nadanja da će se spasiti HRZ ostala je samo prazna školjka.

O autoru

Denis Krnić dugogodišnji je novinar i vojni komentator u Hrvatskoj. Za vrijeme aktivne novinarske karijere pisao je za novinsku kuću „Slobodna Dalmacija“, web portale „Ruski vjesnik“, „Zurnalist.online“, „Maxportal“, „Express“, te za inozemne stručne magazine poput „Nacionalne obrane“ Ministarstva obrane Ruske federacije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Sp

    Dragi susjedi, bilo je tu svakakvih ponuda, offset programa kroz naša brodogradilišta, Gredelj, KOnčar i Đuro Đaković. Svašta se moglo dogovoriti s Rusima. Hrvatska je stvarno zemlja kako ste je opisali koja nudi mnogo toga, ali su političari beskičmenjaci bez iti jednog kvalitetnog DRŽAVNIKA među njima di se raspravlja samo o osobnoj koristi. Imamo 420 općina i 20 županija. Svako to tijelo ima župana, načelnika, pročelnika par zamjenika tajnica i još toliko ljudi koji parazitiraju na državnoj sisi. Doslovno 500.000 ljudi živi na državnoj sisi i zbog toga na svakim izborima glasaju za 2 iste glavne stranke jer im primanja ovise o tome. Da ne govorimo da državnim velikim tvrtkama direktori su svi redom iz nestručna stranačka gamad a u nadzornim odborima sjede članovi mladeži a da nemaju još ni dlaka na mudima. Za jednog domoljuba stanje je neizdrživo. Mogli smo odavno imati eskadrilu koju zaželimo ali jednostavno nekompetentni ili više nezainteresirani pojedinci vode ovaj brod u provaliju. Pozdrav iz Hrvatske!

    Odgovori
    Jo

    Zaboravi bilo kakvu saradnju sa Rusima! Hrvatska nije nezavisna drzava, i nikakvo pozivanje politicara i prozivanje njihove kicme ne dolazi u obzir. Da Rusi poklone Hrvatskoj eskadrilu bilo kojih aviona, Zagreb to ne bi smeo da uzme, i to cak iz ugla HR i nije lose resenje! Hrvatska je odabrala stranu i to je to, nosi i dobre i lose stvari sa sobom. Jedina drzava bivse Juge koja je koliko toliko samostalna (makar i u manjoj meri) je Srbija, i tu se prica zavrsava. Nepriznavanja Kosova, neodustajanje od Rep. Srpske, surovanje sa Rusima po pitanju oruzja i to u Nato dvoristu, ali i kupovina nemackih helikoptera, francuskih mistrala, jesu elementi koji proizilaze iz samostalne politike, uz sva ogranicenja, domace brljotine i tako te stvari. A sto se tice HRZ, davno rekoh ovde na portalu, onog trenutka kada su Ameri rekli da Hrvatskoj ne treba LA to je bilo to… Vlada Hrvatske ce samo sacekati povoljan trenutak, i dovoljno efikasnu paravan situaciju da to saopsti. Isto rekoh, kada su jos bili aktuelni Gripeni, da ce Gripeni zaista i cuvati hrvatsko nebo, ali samo madjarski! E sad, neko mi rece da su te reci posledice losih namera prema Hrvatskoj, ali kome objasnjavati?!

    Be

    Sta ga nalupeta….

    Ne, ruski avioni nisu nikakva opcija za HRZ.

    Ax

    Ovaj ga bas nalupeta. Da je Srbija jedina samostalna drzava…lol. Samostalna u smislu trazenja pomoci, Rusije, Kine, EU…pa sta ko da.
    Nitko ne brani HR nista. Problem su nesposobni politicari. Sto bi SAD branio HR da kupi 12 novih F-16 od njih za cca 1,5 miljardi tj potrosi novce?

    sr

    @Axel
    Samostalnost se ogleda u mogucnosti samostalnog donosenja odluka. Kako HR ne moze bez Amerike da donese odluku koji avion da kupi a Srbija moze bez obzira sta bilo ko misli o tome, cini Srbiju samostalnom.
    Sve drzave traze politicke i ekonomske usluge. Izrael zasniva svoj vojni budzet od godisnjih donacija iz SAD. Po tvojoj logici mi bi ih trebali ismijavati, bas kao sto ti ismijavas Srbiju.
    Dok ti ismijavas, Srbija kroz samostalnu politiku nabavlja oruzje i letjelice i sa Zapada i sa Istoka, dok mi citamo tekstove naucne fantastike u kojoj ce Hrz da se izgradi na izrabljenim MiG-29.

    An

    @srx @Joca

    Srbija nije samostalnija od Hrvatske, Srbija samo zavisi od više faktora. Pitaju se i Amerikanci i Evropljani i Rusi a kako smo krenuli uskoro i Kinezi.

    Mislim Brisel može srpsku ekonomiju da ,,isključi“ preko noći, o kakvoj samostalnosti pričamo…

    Ha

    Nazalost u danasnjem svetu, samostalnost i sloboda odlucivanja jedne zemlje se ogleda u tome da li je zbog svojih akcija ta zemlja podlozna sankcijama od strane zapadnih zemalja, a prevashodno Amerike.
    Upravo tu se vidi samostalnost Srbije koja je, hteli mi to da prihvatimo ili ne, veca nego svih clanica bivse Juge zajedno.
    Jedina Srbija nije upala u Nato masinu, i kao takva ima manju ili vecu ingerenciju u donosenju vanjskih pitanja. Srbija igra i jednu i drugu stranu i kada dodje do kriticne linije biva upozorena da se vrati korak unazad inace ce biti ispastanja kao sto je bilo sa skorasnjom nabavkom Pancira.
    Hrvatska ovakvog izbora uopste nema, jer Hrvatskoj se nema ko vise dodvoravati. Kao sto je Joca rekao, Hrvatska je odlucila u kojem ce timu igrati i od nje se ocekuje poslusnost i uskladjivanje odluka spram naredbama iz Vasingtona i u manjoj meri Brisela. Benefite i posledice imaju obe zemlje zbog svojih pozicija.

    Najveci benefit Hrvatske je da joj bezbednost zagarantovana, ali to znaci da ona nema prava na odstupanja i jednostranih odluka. Suprotno tome, Srbiji bezbednost nije zagarantovana od strane nikoga, Kina i Rusija su daleko, Nato je svugde okolo, pa je spram situacije diplomatski kung fu neophodan. I upravo to Srbija i koristi, nabavlja malo od jednih, malo od drugih, kada pretera dobije po usima i vrati se nazad, i ni jednima ni drugima se ne ispalti da je previse guraju kako bi se odrzao balans i tako ce biti za Srbiju sve dok se ne resi Kosovsko pitanje. I Srbija jeste da moli, ali zato i dobije stvari, dok se Hrvatsko moljakanje zavrsi kao sto se je zavrsila prica o Baracima.
    Po meni je suludo da Hrvatska trosi toliko novac na tehniku koja ce joj sluzi jedino za pokazivanje. Rata Srbije i Hrvatske biti nece, tako medjusobno utrkavanje je nepotrebno.
    Hrvatska se treba fokusirati na sopstvene potrebe, a to nisu eskadrile najnovijih aviona za 2 milijarde dolara.

    Go

    @Joca @srx

    Slažem se da je Srbija nezavisna u svom odlučivanju i da može donese odluku po svom nahođenju. Nevezano za to, ja sam od Deda Mraza tražio najnoviji Lego voz…

    Nije mi namera da vređam nikoga i nemojte to tako shvatiti, ali reći da je Srbija nezavisna u nekom odlučivanju je na nivou deteta od 6 godina i verovanja u Deda Mraza. Srbija je nezavisna dok god se glupira i donosi odluke koje nemaju nikakve posledice po bilo koga. Srpska politika nije samostalna već nasumična, neobaveštena, nesposobna i pre svega usmerena na marketing. Dok je takva, niko se neće ozbiljno brinuti da li ćemo uzeti 5 lakih helikoptera u Evropi, 3 jurišna u Rusiji, jednu bateriju PVO kratkog dometa, 10 polovnih lovaca, i sl. Kada bi Vučić naručio dve eskadrile modernih višenamenskih aviona sa punim naoružanjem, adekvatnu PVO i ne daj bože još nešto, njegova karijera bi se završila za mesec dana. Ovako, dok god jurimo svoj rep i lajemo u svom dvorištu, nikog nije briga i možemo da uživamo u našoj „samostalnosti“.

    Što se tiče 29-ki za HRZ, mislim da je to stvarno veoma interesantna ideja. Koliko je zaista bila izvodljiva, ne mogu da procenim. U svakom slučaju, ne bi bilo gore od onoga u kakvom je stanju sad. Verujem da je sad već prekasno za takvu egzibiciju – ako je nekada i bilo moguće, sada je sigurno mnogo teže, verovatno i nemoguće.

    mi

    @srx Samo neka oni ismijavaju,(cast objektivnim komentatorima iz hr. kojih itekako ima),ali cinjenica je da Srbija polako ali sigurno jaca svoju vojsku,za razliku od Hrvatske ima i tek ce imati i lovacku i bombardersku komponentu avijacije,o PVO ne vredi ni trositi reci,Hrvatska ima PVO samo kratkog dometa a i on je puno slabiji od srpskog,Srbija nabavlja naoruzanje iz vise pravaca-Rusije,Kine,Francuske,Nemacke,a sve vise iz domace odbrambene industrije koja je velesila u regionu.Dakle,iako sam samo delic zagrebao,ovo su cinjenice a oni neka se bave ismijavanjem do mile volje…

    Д

    Преамбициозан текст чак бих рекао бајковит. Шта би, и кад би?! Неће нико да улаже у ваши инфраструктуру наслеђену из времена заједничке нам државе већ то морате сами да бисте привукли било ког озбиљног играча (пре свега мислим на САД). Они неће да улажу већ хоће готов производ. Да се не лажемо „модернизација“ 21-ца је била чист промашај што се и показало на делу са ниском раположивошћу авиона као и огроман број рекламација украјинцима који су исту радили. Било је ту ЛЕГО коцкица крила са бугарских танкови са руских а остали делови са бог те пита каквих половних летелица. Куповина мађарских 29-ки би био сулуд потез и чисто бацање пара узимајући у обзир стање у коме се налазе летелице које се продају. Уосталом мађарска редовно расписује тендере за њихову продају на које редовно не долази ни једна једина понуда. Мађари су их набавили мислим 1993 и ресурси су им трошени немилице. Хрватска као чланица НАТО савеза има обавезу да има летелице које су компактибилне са НАТО стандардима што углавном значи прелазак са совјетске на западну технологију. Маћари и Чеси су то решили најмом по 14 Грипена, Пољска куповином нових Ф16 и најавом куповине Ф35. Бугарска куповином нових Ф16, Румунија половних Ф16 и у том кругу негде треба и себе да тражи и Хрватска (била је опција половних израелских Ф16 коју су стопирали американци) или „бугарски сценарио“ – папрено скупе нове Ф16, или најам (куповина) нових ЈАС39.

    Odgovori
    Le

    Kakve veze to ima krilo od ovog ili onog keca.Mig 21 je kao golf dvojka.Nema tu šta da crkne da ne može lako brzo i jeftino da se popravi.Samo ako imaš delova.Zašto ste imali mali broj raspoloživih aviona,ne znam.Šta ih je to toliko prizemljilo?

    Д

    @Leon
    Леоне не ради се модернизација авиона половним деловима скинутим са летелица које су имале већи налет од оних које се наводно модернизују. А то се управо десило хрватским 21-цама. Квариле су се одмах по повратку и Украјине. У марту 2016 су само 3 летелице биле способне за полетање. Избио је скандал са митом и фалсификовањем документације. Дуђносник ХРЗ примио 20к долара мита да би помогао да се документација Одесаавиасервиса фалсификује и неисправне летелице предају ХРЗ.

    Fi

    Dejane, hrvatski Migovi-21 nisu se kvarili nakon Ukrajine kako ti tvrdiš. Potpuno suprotno, povećao se nalet, povećao se broj vježbi i nekoliko novih pilota je obavilo preobuku na Miga-21. Činjenicu da su pojedini avioni sklopljeni iz više aparata, iskoristio je HDZ koji je tada došao na vlast i političkom odlukom prizemljio sporne avione. Avioni su testirani kao nikad do tada u Hrvatskoj. Da nisu bili ispravni nebi letjeli. Što se tiče samog članka, bespredmetno „what if“ nabacivanje, uz neshvatljivo pominjanje mađarskih Migova-29, koje ni Srbija nije htjela zbog naprslina na konstrukciji.

    mt

    Врло занимљив концепт не само употребе већ комплетне изградње једног РВ-а.
    Међутим комбинација неколико фактора у државној администрацији морала је осујетити реализацију оваквог пројекта.
    Неспособност и незнање, комбиновани са јавашлуком и корупцијом УВЕК ће упропастити сваку прилику за општи бенефит.
    И никако не треба превидети статус колоније/сателита који је Хрватска данас, али више у смислу „mindset“-а владајуће структуре него реалне немогућности да се идеје од општег интереса спроведу у дело.

    Odgovori
    Ja

    Pojedine profesije ne smeju se gledati kroz prizmu troskova. Trenutno imamo situaciju sa ovim opakim virusom gde moze se slobodno reci budale vode sistem i u takvoj organizaciji pamet odlazi iz zemlje gde je sistem uredjeniji.
    Sada se za mnoge stvari na cijoj smo egzistenciji stedeli (pre svega ljudi) ispostavlja da je novac koji sada kao imamo potpuno bezvredan jer ne mozes kupiti u prodavnici ili stvroiti: lekara, pilota, vatrogasca, inzenjera, farmaceuta, zubara, nastavnika, ucitelja, vozaca,…
    Sve moguce kljucne sisteme u drustvu vode ljudi koji na to gledaju iskljucivo kao trosak. A samo bi voleo da vidim gde su ti koji to sve jedino znaju da posmatraju kroz Excel tabele i Powerpoint prezentacije.
    Dopustili smo na svim poljima da se sistem urusava jer u njemu ne radi dovoljan broj ljudi i na kraju krajeva nisu dovoljno dobro placeni i lose postupamo prema njima.
    Opasuljimo se i ucinimo pre svega drzave FUNKCIONALNIM.

    Odgovori
    А

    Тешко да би НАТО/Америка прогутали да Хрватска набави руске авионе под било којим изговором или наменом. Те паре морају ићи западним произвођачима. Морали да батале своје Ми17 и пређу на западне хелихоптере а овде идеја као да се купе Мигови.

    Odgovori
    Ed

    @Апок
    Jasno je da nema smisla Nato članici obnavljati vojne sustave s kupovinom nečeg proizvedenog kod potencijalnog protivnika. Primjer su i današnji problemi održavanja ex sovjetske tehnike kod novijih članica Nato saveza u vrijeme sankcija Rusiji, tj. Ovisnist o djelovima i remontima,… Zato i jeste tendencija imati međusobnu kompatibilnost u opremi. Osim toga i kad su na nekakvim zajedničkim akcijama/vježbama bitna je i logistička kompatibilnost sustava.
    HRZ nije „batalio“ Mi-17 (i Mi-8) već u nadolazećim godinama 14 komada starijih više neće moći letjeti i doslovno se moraju zamjeniti. Naravno da će se nabaviti Zapadni helikopter, u ovom slučaju UH-60M, vjerojatno 12 kom do 2028.g. Ti isti UH-60M će letjeti skupa sa „novim“ Mi-171sh, 10 kom nabavljenih prebijanjem dugovanja 2007-2008.g., koji bi trebali biti u upotrebi do sredine 2030-ih.

    Yo

    Možda se i moglo ranije razmišljati na ovakav način – pre uvođenja sankcija Rusiji od strane USA – sada je kasno, ne ulazeći u problematiku da li je to optimalno rešenje ili nije.
    NATO članice na Balkanu mogu izabrati samo jedan jedini avion – F-16 – i to verovatno samo u verziji Block 70/72.
    Gripen je najpre bio želja i naše avijacije – koju SAAB nije hteo ni da razmatra, a tamo gde je i postojala obostrana volja – obarani su tenderi…
    Nije nimalo ni nemoguće da Ameri bolje znaju šta je bolje za npr. Bugarsku i Hrvatsku od samih njihovih vlasti, ali ostavlja gorak ukus posmatračima sa strane.
    Cene su svakako nenormalne i mora se blagovremeno misliti i raditi na alternativama stranim aparatima ili njihovim funkcijama…

    Odgovori
    Me

    Tesko da ce i jedna zemlja iz Nato pakta da uzima Rusku tehniku,videli smo kakve su ucene trpeli turci!
    Moje skromno misljenje da uzmu polovne JAS-39 ili F-16 i puna kapa!
    Za nas u Srbiji jedina i pametna opcija je prelazak na Mig-35 ili J-10C!

    Odgovori
    AL

    Bolje veci broj JF-17, pa da penzionisemo i J-22(mozda i G-4), unificiramo flotu, smanjimo troskove i konacno dobijemo borbeno sposobno RV…..

    AL

    Za pocetak bi kao analiticar morali znati da iako su u odlicnom stanju sa jedva 100h naleta, 29ke kompanije Air USA se gotovo nikad ne koriste u te svrhe. Zasto? Pa zato sto nema potrebe sto je i sam vlasnik kompanije izjavio u poslednjem intervjuu, a ako iko zna o toj temi, zna covek sa najjacom flotom angazovanom u svrhe agresorskog treninga.

    NIkakvu dodatnu mogucnost ne nude u odnosu na F/A-18 koje je kompanija kupila npr. a fali im mnosto opreme koje neki operateri potencijalno agresivni prema USAF imaju.

    Za DACT nije toliko bitan identican avion kao platforma sa identicnim letnim karakteristikama(recimo Mig-29B da simulira Mig-29SM), bitnija je oprema i taktika koja simulira verno protivnika i njegove tehnicke kapacitete kao i znanje(Recimo F-18A opremljen HMS, TDL i dobrim radarom(kojeg vec ima) da simulira 29SM). Zato je ta kompanija kupila HMS, ugradila dobre radare, FLIR i ometace i na svoje matore avione kako bi simulirali kapacitete koje ruski i kineski avioni imaju i nude kao paket modernizacije raznim RV sirom sveta.

    To sto imaju 29UB bez te opreme, koju ne mogu ni da kupe, niti ugrade im nista ne znaci. Nazad na 29ke, elem pogledajte raspolozivost 29ki u NATO-u i koliko sati naleta piloti prosecno postignu? Oni prosto ne mogu simulirati verno pilote RF, a za par godina ni pilote cak VS jer 1. nemaju nalet 2. nemaju opremu. Dzabe im platforma, zato ih i USAF i US Navy ne smatraju kao „asset“ u treningu. Oni odlaze u Indiju i Maleziju jer upravo njihovi SU-30MK imaju puno sati u vazduhu, data-linkove, mocne radare, mocne rakete, najnovije taktike, prosli su trening u RF, otp. sve ono sto bi hipotetickim HRZ 29kama naoruzanim sa R-60 i fabovkama falilo.

    Poslednja stavka, a to je upravo cena i raspolozivost.
    Kazete skup je nalet aviona USAF? Pa jel znate da je sat naleta na 29kama i preko 20k? Pritom bi jedna NATO zemlja imala ogromne probleme logisticki odrzavati iste.
    Jedina EU i NATO zemlja koja koliko-toliko kvalitetno eksploatise svoje sovjetske platforme je Rumunija sa 21LanceR. Zasto? Pa zato sto je Aerostar bio(i ostao) sertifikovan za odrzavanje i produzenje resursa aviona 21F i MF zato ih i mogu koristiti, zato Poljaci muku muce sa 29kama jer je nemoguce kvalitetno odrzavati iste bez Rusije. Pogledajte izdatke koje poljsko RV mora dati na 29ke. Pogledajte koliko sati postignu Slovaci na 29kama, pogledajte u kom su stanju Bugarski Migovi.

    Evo vam primer iz nase sluzbe, 21UM, borbeno beskorisan, je ostao najduze u nasoj sluzbi jer smo jedino za njega bili sertifikovani i opremljeni za odrzavanje i produzenje resursa. 21Bis koji je uz malo ulaganja i opreme potencijalno neuporedivo korisniji borbeno je otpao jer ih nismo mogli remontovati sami. 29 je 10x komplikovaniji, tezi i skuplji za odrzavanje. Jedna EU i NATO zemlja, dugorocno nije smela sebi dozvoliti da se zarobi s skupom ruskom opremom na koju ce sutra mozda imati embargo(Srbija nema taj problem).

    Konacno, kao sto i sam vlasnik Air USA kaze, kupili su avione za koje mogu lako naruciti delove, naci mehanicare i gde ce sve ici glatko, pa ce time smanjiti troskove. Nudjeni su im svi avione koje ste pomenuli, Mirazevi itd. imali su cak i uvozne dozvole, ali su odustali iz logicnih razloga.

    USAF i Navy ce i dalje ici u Indiju, Maleziju, zvati Pakistance na Red Flag, Francuze, mozda sutra u Egipat, pa potencijalno cak i Srbiju da vezbaju jer im Poljski i Slovacki Migovi koliko god da ostanu u sluzbi, nece sluziti nicemu jer vec znaju provereno kako se boriti protiv 29A/B u borbenim uslovima, ali ne znaju(jos uvek u potpunosti) kako protiv poslednjih generacija SU-30SM, 29M itd. sa taktikama koje se primenjuju u ovoj deceniji.

    HRZ ako je bas htela avione, trebala je kupiti FA-50, preci u potpunosti na NATO standard i logistiku, tokom godina, integrisati Derby rakete i „call it a day“ sto bi rekli Ameri. Ali oni su hteli BVR „iz fabrike“, ometace, EW, sta vec, a lete na muzejskim avionima. Kao lik kome je Golf 5 los auto, nista bez E300, a trenutno vozi Reno 19 star 30 godina.

    Odgovori
    ma

    Bajka koja lijepo zvuci, ali potpuno nerealno iz vise razloga. Niti neka državna uprava može konkurirati privatnoj firmi, a pogotovo ne s mig29. Kojoj bi točno ozbiljnoj avijaciji trebala simulacija 40godina zastarjelog neprijatelja koji ni u cvijetu mladosti nije bio potentan. Plus sta je taj avion skup u zraku, pa još manje realno da bi itko platio tu cijenu.

    AL

    @max
    Ne bih se slozio da nije bio potentan, bio je on po mnogo cemu vrhunac vazduhoplovne tehnike, ali ga je pregazio raspad SSSR-a i tehnoloski napredak NATO-a.

    No poenta ostaje ista, ideja je, da se kulturno izrazim, naivna, bez i malo namere da omalovazavam autora. Prosto se vidi da covek nije proucio temu najbolje. Mislim da je nadzvucna komponenta HRZ odsvirala svoje. Sto su leteli, leteli su.

    Yr

    Odličan komentar. Ovaj tekst je hvatanje za slamku, uz dužno poštovanje autoru. Jedino moguće rešenje rešenje je kao što ste naveli da se snize TTZ tendera, nabavi jedna puna eskalira FA-50, sačuva znanje i osvoje nove tehnologije, za air-policing više nego dovoljno a možda je u budućnosti moguća i nadogradnja sa BVR raketama i sigurno lak prelazak na punokrvni lovac kad se skupi para. Ali u jednom smo jako slični mi i Hrvati, imamo nerealno visoke prohteve i mišljenje o sebi pa dok mi sagledamo situaciju realno, dobre šanse prođu. Ako za max dve godine u HRZ ne dođu novi aparati, mogu da stave katanac u bravu ali čekajući goluba na grani ostaće bez vrapca u ruci.

    Ed

    @AL-41F1
    Bitno je i znati da indijski i malezijski Su-30 na tim vježbama s amerikancima i drugim avijacijama, ne koriste sve uređaje tj. sustave koji ti avioni imaju jer ne smiju prekršiti ugovore o neotkrivanju tajni vezanih za karakteristike uređaja.
    Autor teksta to ne uzima u obzir, greškom, i po tome praktičnije Nato članici imati zapadni avion za ulogu agresora.

    AL

    @Ed
    Da i ne. Indija je svakako koristila data-link na vezbama sa Amerima, umrezavali su 21 i SU-30 npr(sto Poljaci, Slovaci i Bugari na 29kama nemaju). ali da, radari se koriste samo u „trening modu“, kao i sistemi ometanja, no i kao takvi su daleko mocniji nego bilo sta sto 29A/B ima na raspolaganju, na zalost, tako je. Plus imaju pratecu opremu za simulaciju BVR raketa i svega sto treba.

    Ne treba NATO-u, ruski avion star 30 godina protiv kojeg su se vec 2 puta sukobili u realnim borbenim uslovima i radili DACT pre 30 godina, a ne treba ni jednoj NATO zemlji noviji ruski avion za kojeg je pitanje hoce li moci naruciti delove i naoruzanje, samo da bi glumili USAF protivnike, koje F/A-18 jednako kvalitetno mogu glumiti(mozda i bolje). Apsurdna ideja prosto bez i malo osnova.

    Mi

    Odlican komantar, svaka vam cast. Obradili ste sve sto je potrebno reci.

    Ed

    „ne treba ni jednoj NATO zemlji noviji ruski avion za kojeg je pitanje hoce li moci naruciti delove i naoruzanje, samo da bi glumili USAF protivnike, koje F/A-18 jednako kvalitetno mogu glumiti(mozda i bolje).“
    Upravo to je i bit mog komentara… Noviji zapadni avioni su za Nato članicu puno primjereniji i ako se planiraju koristiti i za uloge agresora.
    Primjera radi: Izraelci u svojoj 115. eskadrili, poznatijoj kao Red squadron ili Flying Dragons, od 2017.g. u ulogama agresora s moderniziranim Barakom simuliraju moderne protivnike.

    Bo

    @AL-41F1

    Odlična analiza.

    Moram da dodam da u predstojećoj ekonomskoj krizi, pogotovo zemalja koje dosta zavise od turizma, verovatnoća da Hrvatska kupi borbene avione u narednih nekoliko godina postaje bliska nuli. Možda neka donacija, eventualno.

    BB

    Članak dobar kao i viđenje problema i potencijalno rješenje ali neki to vide jeretički i spaliće te na lomači 🔥

    Odgovori
    VS

    Dobar tekst…Ali nije realno ocekivati da Hrvatska clanica NATO,kupuje bilo sta od Rusije.Koja ima sankcije Sjedinjenih drzava posebno na odredjenu vrstu naoruzanja…Hrvatska se kroz istoriju pokazala kao zemlja ,koja se priklanja najjcima u tom momentu to je mozda i najpametnije,sada je to NATO…Sutra ce biti neko drugi,to isto odlicno rade i Bugari i Rumuni jos od drugog svetskog rata…Ali nerealno je ocekivati da jedna od glavnih saveznika NATO uz Albaniju,Hrvatska,ako ne i glvna saveznica pre svega SAD.Kupuje bilo sta od Ruske opreme,kamoli avione?! Usledile bi zestoke sankcije SAD i NATO-a.Kao sto i sami vidimo veci deo opreme u Hrvatskoj ako nije uskoro ce morati da predje na sa Ruske/Sovjetske tehnike,na zapadnu,pre svega Americku tehniku.To vidimo u slucajvima „Bredli,oh-58,raznim kopnenim MRAP oklopnjacima“…Polako prelazenja sa MI-171 na UF-60.Ako se ne varam MI-171 je dobijen u dug koji je Rusija imala prema Hrvatskoj.Tako da sigurno da hrvati ne bi kupili ruski helikopter,sem u toj sitvaciji.Zemlje bivseg sovjetskog bloka,Madjarska,Slovacka,Poljska,Bugarska…Su zemlje koje su danas clanice NATO,ali veci deo tehnike od MIG-29 aviona do tenkova.Pa cak i PVO sistema S-300 koje imaju Bugari i Slovaci.Je Ruska/Sovjetska oprema koja je nabavljena uglavnom u vreme SSSR i hladnog rata.Sigruno je 1000% da ameri ne bi dali ni Bugarima ni Slovacima,danas da kupe S-300 recimo, nema teorije.Slucaj Turske i S-400 je najbolji primer.Ali Turska je ogromna zemlja i vele sila sa 70 miliona stanovnika,u tome je fora.Veliki igraju svoju igru mi smo samo piuni .Sigurno je da se Hrvatska, ne bi zamerali pre svega Amerikancima.Sto neko rece gore u komenataru svidelo se to nekom ili ne Hrvatska mora da prati pre svega Americku politiku i politiku NATO-a.Od uvodjenja sankcija Rusiji ,pa do svega ostalog .Pa je glupo ocekivati ,da ta zemlja nabavlja sada nesto od Ruusije kojoj je uvela sankcije?!Ta politika sigurno nije kupovine bilo cega iz Rusije,kada je rec o bilo kojoj vrsti vojne opreme.Srbija nabavlja i ovamo i tamo, sa istoka i sa zapada.Moglo je nama lako da se desi da dobijomo sankcije zbog Pancir PVO sistema…Sto je potvrdjeno i u americkim medijim.Ali nije , nisu na nasu srecu.Ni mi naravno ne vodimo totalno svoju politiku moramo da se prilagodjavamo.Ali kada je rec o Hrvatskoj i nekim drugim manjim zemljama NATO,one sigurno vode politiku kako Amerikanci kazu sa tog puta nema skretanja jer moze sukupo da kosta.Za Hrvatsku bi najbolji i najeftiniji scenario bio kao sto je receno u tekstu,ali naravno koliko je to relano procenite sami.Mozda bi nama isto to odgovaralo?! Ne kazem da ne bi.Ali zbog svega vidjenog od NATO-a u zadnjih 25 godina,prema Srbiji i srbima gde god ziveli.Znaju i vlastodrsci, u Srbiji ,da bi potezom pristupanja NATO-u.Sami sebi potpisali ,politicku“ smrtnu presudu“ Ali zemlje kojma je NATO uvek bio saveznik poput veceg dela evrope zapadne,pre svega.Pa i Hrvatskoj je pristupanje toj ,alijansi nesto prirodno i normalno.

    Odgovori
    Ed

    Mala ispravka, OH-58D KW nije prelazak s Ruskog na Zapadni jer takav ili sličan helikopter nije ni postojao u RH. MRAP, Bradley i OH-58D KW su donacije.
    Mi-171sh se ne zamjenjuje, oni su planirani za upotrebu još 15-ak godina. UH-60M će zamjeniti 14 komada Mi-8 i Mi-17 koji više neće moći letjeti.
    Naravno da je u želja i obaveza, ne radi Amerikanaca, već i radi interoperabilnosti, istih standarda, zajedničke logistike na misijama i vježbama, tj. opće kompatibilnosti,… Preći u potpunosti na zapadne sustave.

    Dr

    @Ed

    Pitanje je sta ce biti od Bradley-a.
    Sve sto nije potpisano i placeno sad dolazi u pitanje.
    I za uvodjenje nove tehnike u upotrebu treba uloziti novac cak i kad je donacija, a s obzirom na drasticne rezove koji slede, sve sto nije placeno/potpisano pre ove korone je upitno.

    VS

    Axel

    Prijatelju nije sporno da bi Hrvatska mogla da nabavi F-16 avione.To je logicno .Niko nije ni rekao da je Hrvatskoj zabranjeno da kupi americki avion,nego to upravo mora.Kao americki saveznik broj jedan,u ovom delu evrope.Za 1.5 MILIJARDU?! I koliko jos milijardi dolara za obuku,kasnije odrzavanje.Naravno to ameri i zele…Srbija je dobila neke od avione MIG-29 od Rusa i Belorusa,ali je platila ,remont i modernizaciju istih,plus obuka,skotok delova i naoruzanja,komplet.I to nece kostati ni 400 miliona dolara sve zajedno.Rumuni su kupili F-16 12 komada ako se ne varam to ih je kostalo blizu 700 miliona,dolara.Avioni proizvedeni 1983/84 godine?! Koje je prvo koristilo vazduhoplovstvo Sjedinjnih drzava,sa bog te pita kojim naleto.I kasnije Portugalija.Koji je to nivo naleta za 37godina?! Ne smem ni da zamislim.Sa druge strane Srbija je kupila/dobila MIG-29 avione koji su u najgorem slucaju 5 godina mladji sa bar 10 puta manjim naletom.Za duplo manje para.Pritom nivo modernizacije F-16 koje poseduje Rumunija ,ne moze se reci, da je taj avion bolji od srpskog MIG-29 kada se modernizuje…Vidis u tome je razlika sto je Srbija imala svoj slobodan izbor ,mogla da kupi i F-16 ali nismo bili ludi da placamo miljarde evra za aparata stare preko 35 godina.Da ne pricamo o preobuci,zemljaskoj opremi,delovima,odrzavanju,o pistama koje moraju nove da se prave ,jer ove ne odgovaraju zapadnim lovcima tipa F-16 ili nekog drugo tipa.To bi kostalo jos vise od samih aviona.Pritom nisi dobio nista bolji avion.Samo si postao zavistan od SAD…Takodje vazna cinjenica,sto su sada i srpski mehanicari obuceni za bar delimicno odrzavanje aviona MIG-29.Sto se slucaju F-16 nikada ne bi desilo,jer amerikanci to ne bi zeleli.Oni hoce,da naplate to papreneo naravno.Sto kao sto vidis sa Rusima nije slucaj jer su Srbiji preneli znanje i mogucnost odrzavanja MIG-29 aparata.Naravno i oni ce zaraditi…Sa druge strane F-16 i MIG-29 su avioni iste generacije .Mig-29 je cak i znatno mladji.Pa sto vam ne poklone Amerikanci i Nato,kada su vam toliki prijatelji bar 4-5 komada?! Kao sto je Srbiji poklonila Rusija,odnosno Belorusija.U tome je velika razlika prijatelju.

    Odgovori
    Br

    Donirani migovi imaju u sebi jos samo 700 sati naleta ili 10 godina upotrebe, Rumunski F16 imaju u sebi jos oko 2500 sati naleta. Razlika u kvalitetu… MiG29 nije pravljen da traje dugo.

    ma

    Plus nitko ne želi spomenuti da je mig29 jako skup avion u zraku. Nabavna cijena jest džabe, ali svaki sat leta papreno košta. Kao što je dobro rečeno – nije pravljen da traje pa tako i svaki dio koji treba često mjenjati ima puno manje resursa. Na kraju bude to jako puno „jeftinih“ dijelova i pun radnih sati.

    Yr

    I pored tako „skupog“ sata i delova i uz sve probleme se sankcijama eno ga kod Poljaka leti i ima bolju operativnost od duplo novijih F-16 i još prave poprilično pristojan nalet. Ili su Poljaci budale pa bacaju pare na Mig-29 a 80% F-16 im stoji po hangarima ili su podaci o „jezivo skupom Fulcrumu“ malo naduvani. Naši Mig-29 nemaju više ograničen resurs na 700 sati ili 10 godina zato što prelaze na sistem održavanja po stanju, ne širite dezinformacije. Činjenica je da mogu izgurati maksimalno još 10 godina i da su im resursi drastično kraći nego F-16 ali ajde pogledajte statistiku pa vidite koliko je resursa na Mig-29 kod nas do sada potrošeno (slično je i u drugim istočnim zemljama), ni jedan nije potrošio ni pola resursa za 30 godina upotrebe. Zašto bi zalepio milijarde dolara za resurse koje ne možeš da iskoristiš jer nemaš budžet da finansiraš toliko letenja? To ima smisla za USAF i VKS, za RV i PVO i HRZ to je čisto bacanje para.

    Vl

    Branko
    Mig 29 u eksploataciji u našem RV prelazi na održavanje po stanju.
    Nemojte selektivno predstavljati informacije.
    max
    Možete li navesti izvore za navedene informacije o ceni naleta i održavanja Mig-a 29?
    Poljaci izgleda ne misle tako. Kod njih je raspoloživost 29-ki daleko veća nego modernijih i novijih F16. Zašto je tako ako Vi tvrdite F16 jeftiniji za održavanje i nalet?

    St

    Mislim da nije realno uspoređivati rumunjski f16 koji su modernizirali sa nekom moguće budućim modernizacijom vaših migova 29.Kad se ta modernizaciju vaših migova završi znat ćemo dali su bolji ili lošiji od rumunjskih f16 kao i koliko će vas ta modernizaciju košta. Tad ćemo moć povuć usporedbu. Pozdrav😊

    ma

    Stalno se navode neki mitovi. Npr hvalospjevi poljskim mig29 koji imaju ogroman stock dijelova i tehniku za održavanje pa ga koriste dok ide. No plaćaju i glavom cijenu za to – u dvije godine 3 udesa uz ne bas puno sati. A uz sve resurse, dijelove i iskustva koje imaju sa tim avionom trenutno je samo 5kom u jedva letnom stanju. Da bi se vidjelo pravo stanje realnije je pogledati madarsku eskadrilu 29ki – koliko sati su napravili? Ili jugoslavensku – ima li neki tip aviona da je manje sati leta odradio i treninga/skolovanja odradio. Cak i da zažmirimo na katastrofalne borbene statistike gdje je suvereno rušio samo cesnu, mig29 je veća opasnost za svog pilota nego neprijatelja.

    ma

    Htjedoh reci – bila bi katastrofa za Hrvatsku uzimati mig29 (sličan problem kao i izraubani F16). Piloti ne bi imali na čemu učiti/trenirati nego bi se samo bacale pare u održavanje nečega sto praktički ne leti. Ova bajka s glumljenjem agresora ne prolazi sa 29kom, a hr političari su (nadam se) ipak prevazisli pateticno laziranje velikih pobjeda i uspjeha. 29ka je avion čija je svrha nestala prije 30godina, a vise ga cak ni sami rusi ne žele i ne znaju sta bi s njim.

    AL

    @Vlad @Yrraf
    Naizgled, ali u realnosti Migovi 29 su u poljskom RV vise puta bili komplet prizemljeni u poslednjih nekoliko godina i imalu su nekoliko udesa na mali broj sati u vazduhu. Nije uopste sjajna operativnost, niti nalet. Presli su na „odrzavanje po stanju“ ugradili opremu za dijagnostiku i senzoriku, ucvrstili popucale vertikalce, ali dzabe. Stalno imaju neku frku sa njima
    @max
    Ne, Mig-29 nije uopste nikakva opasnost po pilota, to je izuzetno pouzdan avion, samo je potrebna asistencija proizvodjaca.
    Migovi 29 lete u mnogim drzavama sveta bez ikakvih problema. Da jesu malo zahtevniji za odrzavanje, ali nista vise od drugih dvomotornih aviona slicne starosti.

    Prosle godine je bilo 3 udesa sa 16kama u jako kratkom periodu, pa to ne znaci da je „opasan po pilota“. Pogledajte operativnost u zemljama koje imaju usvojen remont i dobro finansirano RV, a pogledajte u zemljama koje nemaju. Velika razlika. Mogu misliti kakvo je stanje Venecuelanskih F-16ki kada su pod sankcijama SAD.

    ma

    Ali koliko sati leta naprave F16 na taj broj udesa? A Poljaci su sa 29kama imali 3 udesa u 2 godine uz nikakve sate leta. Pa trenutno je samo 5 poljskih 29ki sposobno za let, a uzmite u obzir stock dijelova i kapacitet tehnike koje poljska ima. Kud bi jedna Hrvatska s tim, držala ih na stajankama za ukras? Da se razumijemo – isto to bi se desilo sa barakom ili nekim drugim 40g starim F16.

    Ax

    HR i RUS imaju dobre odnose. Rusi su remontirali nedavno 10 Mi171sh, prodali HRM brodske motore Zvezda za RTOP i ponudili remont Mi-24.
    Fascinantno je kako se nekim komsijama dize kosa na glavi na spomen HR i RUS suradnje. Valjda neki misle da imaju ekskluzivu :). Rusija zna da HR odradjuje neke stvari u NATO samo „pro forma“. Te price tipa, vi ste EU, NATO, ne da Amerika da imate zrakoplovstvo i sl. su za malu djecu. Problem je u nedostatku politicke volje, znanja, entuzijazma nasih politicara kojima je cak i ovaj Covid19 super sjeo jer napokon mogu novce preusmjeriti u njima vaznije svrhe. I sad ovo…zasto USA ne donira? Pa nitko nije pitao. Vasa „vrhovna usna“ je izgrebala koljena od puzanja, kumeci i moleci za izraubovane Migove ciju nabavu vise koristi za dnevno politicke obracune i samopromociju. Nasi nisu pitali, dapace drze amerikance zadnjih 10 god kao potencijalne kandidate. I sto bi oni eto ista poklonili kad mi to imamo volju kupit? Jednostavno, nitko nikad iz HR vlasti nije pitao „imate li sta na lageru?“.

    Odgovori
    De

    Ma daj „prebogata“ hrvatska je remontovala MiG 21 u Ukrajini jer su im rusi jasno rekli da odgovarajućih delova za remont istih jednostavno nema. Onda ste dobili one LEGO kocke sklopljene od bog te pita kojih polovnih delova i odakle. Fijasko naravno upotrebljivost i dostupnost letelica vrlo upitna. I ko kaže da USA ne donira? Pa jel vam donirala Kiowe iz svojih viškova tj helikoptere koji su se povukli iz upotrebe u USA?

    ma

    Dejan – Rusi su korektno rekli da je to prestar avion za remont i da to oni ne rade (nikome). Ali interesantno da ti MIGovi nakon ukrajinskog remonta po kojem se pljuje zapravo odrađuju pristojan broj sati, leti se kao da nema sutra (a vjerojatno ni nema).

    AL

    @max
    Slusao sam bas skoro intervju najiskusnijeg pakistankog pilota koji je leteo na Mirage III, Mirage F1, F-16 i F7(Mig-21). Kaze za 21 da je neverovatno izdrzljiv avion, jako pouzdan i zahteva minimalno odrzavanje i da se bas mnogo moze izvuci iz njega. Verovatno to cudo moze da gura jos malo i posle 2025 uz odgovarajucu ekspertizu i opreznost. Mozda opremu za dijagnostiku ugraditi, modernizovati avioniku, ugraditi par sistema za pracenje. Ali to ne moze u Ukrajini da se radi, mora Rumunija, asistencija Izraela, mozda Kineze zvati oni to ipak proizvode i ne bi bilo ni malo jeftino.

    Ax

    @Dejan. Kiowe se trazilo, i to prvi. Zato su i dobijeni tj odabrani najbolji i najnoviji primjerci. Avione nitko nije besplatno trazio.
    I opet ponavljam, USA ne brani nikom da kupi avione. Naravno da pritom amerikanci lobiraju za svoj proizvod. Ali ne brane ni Gripen, Rafale, EF. Problem je u spletkarenju raznih lobija i koruptivnim interesima pojedinih politicara, nedostatku politicke volje i odsutnosti struke. Velik je to projekt gdje se moze omastiti brk, a jeftina ruska opcija nije interesanta. Tko zna, mozda sada zbog Covida i cuvanja obraza, upravo i postane zanimljiva…

    PO

    Dvostruki Axel: na ovom Portalu se pridržavamo teme članka,koliko je to moguće.Točno je da se,ne tako rijetko,diskusija premjesti u političke vode.I tada je potrebno držati se osnovnih pravila pristojnosti u ophođenju sa drugima.Potpuno razumijem da su za Vas avioni Mig-29,koje je Srbija dobila i djelomično platila, ustvari ono poznato kiselo grožđe iz basne o gavranu i lisici.To nije tema članka koji komentirate.Ipak,nije lijepo ovdje na T-6 govoriti o izlizanim koljenima bilo kojeg Predsjednika jedne države,ma koliko to bilo točno ili ne.Neki bi se ovdje mogli sjetiti i napisati nešto o gospođi koja je išla do Bijele kuće kako bi se fotografirala ispred ograde,jer je mislila da će je netko tamo primiti objeručke.Nakon provlačenja kroz medijsko i političko blato u sopstvenoj domovini,poslije nekog vremena,otišla je na audijenciju kod Vladimira,da izvadi malo vrućeg kestenja iz vatre i spasi što se spasiti da.Bila je primljena kako dolikuje,ne znam da li je tu pomogla i njena tirkizno plava oblekica.Da li se netko još uvijek sjeća štipanja za gu*icu jednog poznatog političara,od strane drugog još poznatijeg EU političara?I to pred kamerama?Ili ono „šamaranje“ prije protokolarnog fotografiranja?Nečija možda izguljena koljena su prava kamilica naspram pobrojanih i sličnih gafova koji su postali standarnom pojavom.Vidite,sve to i još mnogo toga sličnog je mogao netko upotrijebiti da bi Vam odgovorio na Vašu zajedljivost,ali ipak nije.A tek ono kako vi znate tko sve vršlja po obali,oštećuje spomenike itd.Vi to ozbiljno?!O kojim spomenicima je točno riječ?To me podsjeća na neka davna vremena,kad je najjači bio „vanjski neprijatelj“ kojeg nitko nije mogao vidjeti,ali su svi „znali“ da je tu,među nama.Nemate potrebe ni razloga za širenjem negativnih vibracija,posebice u vrijeme Blagdana.Ovo je zrakoplovni Portal,nastavimo pratiti temu iz naslova članka.Pozdravljam Vas.Ostanimo doma,ostanimo zdravi.

    Al

    @Axel
    Problem je što Ameri ne daju polovne F-16 i to ne zato što neće da ih daju Hrvatima, Rumunima, Bugarima itd, već zato što su svi povučeni F-16 namenjeni za konverziju u leteće mete QF-16. Tako da iz Amerike, koliko god se neko nadao, nema polovnjaka. Jedini polovni F-16 su norveški, danski, holandski, belgijski i izraelski, a to su sve avioni koji su ostvarili ogromne sate naleta, tj. preživeli su sve i svašta i dok njihovo dalje korišćenje nije ne moguće, ono definitivno ne bi bilo jeftino u poređenju sa nabavkom novih F-16.

    Vl

    Axel
    Amerikanci ne lobiraju za svoj proizvod, oni bezobrazno ucenjuju, prete i deru kožu. Primera imate koliko hoćete…

    Gu

    Ja sam daaaaavno i to bezbroj puta ponovio da je za Hrvatsku najbolji izbor Mig-35 ili Su-30.To je najrealnija i najbolja opcija za njih od svih drugi.A to da „ne smiju“ kupiti Rusku tehniku od „ovog“ ili „onog“ je isto prica za malu dijecu.Mogu da kupe sta hoce samo ako im neko to hoce i prodati.
    Hrvatska ima problem sto po svaku cijenu i bez obzira na sve zeli da ima Zapadni avion,odnosno hrvatski politicari po svaku cijenu zele uci da ne kazem gdje Zapadu.
    Zato ce i ostati bez lovacke avijacije.Jedini spas im je Mig-35 ili Su-30.

    Odgovori
    B

    Mig35 jos uvek nije u ponudi. Napravljeno je samo par komada za testiranje. A pitanje je da li ima i migova 29M/M2 kakve je uzeo Egipat na lageru… Su30 je vec druga prica… Ali sve to je ionako neizvodljivo kad si u NATO.

    Gu

    B

    Ma no sikiriki..kad bi se Hrvati opredjelili za Mig-35 brzo bi to Rusi ispeglali,12 komada plus dijelovi,nauruzanje…oj hoj…za godinu dana Hrvati bi sve to imali na Plesu parkirano i uredno slozeno i izvolte gospodo draga letite i uzivajte.

    ma

    Potpuno je nerealno da Hrvatska kupuje ruske avione iz mnogo već navedenih razloga. Čak da su ti avioni zaista dobri kakvim ih srpski mitovi opisuju ni to ne bi promjenilo geoplitičku situaciju.

    Gu

    Max

    Ti razlozi na koje se ti i jos neki ovde pozivate su potpuno nerealni i netacni.
    Hrvatima niko ne brani da kupe Migove ili Suhoje,apsolutno niko.

    Pe

    @Gus na osnovu koje logike verujete da bi Rusi „brzo ispeglali“ za Hrvatsku MiG-35, ako nisu u stanju da isporuce svom vazduhoplovstvu vec placenih dodatnih 6 test-primeraka?
    Kasne 5 meseci sa isporukom prvog (zakazana za kraj 2019, krajnji rok za svih 6 primeraka 2023).
    Tacno da im danas Hrvatska uplati ceo novac, ne bi dobili avione pre 2030 i to u ko zna kojoj konfiguraciji – sto je i odgovor zasto Hrvatska to ne radi..

    Ne

    Evropska Unija, ciji je HR sastavni dio, ima uveden i jos uvijek na snazi embargo na oruzje prema Ruskoj Federaciji.
    Toliko o ruskim letjelicama za HRZ.

    Gu

    Petrovic Dusan

    RV Rusije su vec isporucena 2 primjerka Mig-35,okacio sam ti link o tome na nekoj od tema gdje si bez osnova napadao Mig35.
    Ne brini ti kako bi Rusi Hrvatima obezbjedili 35-ce ako bi ih ovi zatrazili.Samom Ruskom RV nije hitnja za tim avionom pored Su-30 zato Mig i radi laganini..druga pijesma bi se pijevala kada bi neko sa strane narucio npr 12 komada..
    A sto se tice „kombinacije“ dobili bi ono sto traze,odnosno sto plate a to bi u svakom slucaju bilo daleko bolje i kvalitetnije nego sto zapad uopste ima i sto im moze ponuditi.A razlog zasto Hrvatski politicari nece Ruski avion sam vec naveo…zato nece ni imati RV vise,Kiowa i hellfire im je maksimum od tehnologije sto ce imati.
    A sad da pitas Hrvatske pilote lovacke avijacije (to malo sto jos imaju) bi’l leteli na novom Migu-35 ili ce se vrlo brzo morati prekvalifikovati za pilote poljoprivredne avijavije…bez i trunke kompleksa bi rekli daj taj Mig vamo,ali njih niko ne pita…

    Gu

    Neko iz mase

    Imaju i sankcije i svasta nesto…pa 250.000 Nemaca zivi i radi u Rusiji i svi od Francuza,Nemaca,Britanaca,Amerikanaca..svi trguju sa Rusima a sankcije…
    Budimo malo ozbiljni,apsolutno nista ne sprecava Hrvatsku da kupi potpuno nove avione od Rusije.Jedini problem odnosno njihov problem je sto imaju iskompleksirane politicare kada je u pitanju Rusija koji su im na kraju i stavili tacku na lovacku avijaciju.

    Pe

    @ Gus Ruske VKS do 20 aprila 2020 nisu dobile nijedan MIG-35 serijske proizvodnje.
    Dobili su – o cemu je pisao Tangosix – dva probna primerka, jedan dvosed i jedan jednosed, i zakazali jos 6 probnih primeraka koje treba da dobiju u periodu 2019-2023.
    Od ovih 6 prototipa,- ne serijskig- do aprila 2020 nije isporucen ni jedan.
    Ne napadam MiG-35, koje deluje kao dobar projekat, mada kasni jedno 25 godina sa pojavljivanjem, vec navodim suve cinjenice koje Vi ignorisete u emotivnom naboju ljubavi ka Rusiji.
    Licno bih se radovao da Rusij izbaci seriju od 600 MiG-35 sa navedenim karakteristikama.Nazalost, to se nece dogoditi, a verovatno ni ovim probnih 6 nece napraviti sa sadasnjim ekonomskim problemima.
    A sto se Hrvatske tice-pa Hrvatska je uvela sankcije Rusiji,kao i sve zemlje EU, i nema sanse da kupe Rusko oruzje.

    Ne

    @Gus

    Francuska i Njemacka su obustavili dilove sa Rusijom i pretrpjele stete u vrijednosti desetina ili stotina miliona eura.

    Sigurno njima „ne bi“ smetalo da HR pazari ista sa Rusima.

    Savrsena logika ako vjerujes u Djeda Mraza, Zubic – Vilu isl.

    mi

    Vec par godina posmatram situaciju u hrz. Nista mi bas nije jasno, ni sto se tice nabavki ni sto se tice takozvanog americkog „prijateljstva“. Meni se sve cini da amerikanci zbog neke situacije u regiou ne daju komsijama da kupe avion sto se i vidjelo u slucaju baraka. Samo pogledajte koliki je znacaj sto je srbija nezavisna i sto ima dobre veze sa svima. Srbija koja nije clanica odkb je dobila na „poklon“ 10 migova ciji ce remont i modernizaciju naravno platiti sama i to ce nas kostati oko 220 mil. Ti avioni ce imati sasvim pristojne karakteristike i mislim da nece zaostajati za komsiskim f16, pogotovo od bugara koji su kupili nove f16 sa 3 rakete. Amerika koja je tako veliki prijatelj hrvatime im ne dozvoljava da kupe avion. Pa kad ovo sve pogledate mislim da smo mi super prosli a za komsije nek malo sjednu i razmisle.

    Odgovori
    Br

    220mil ce nas kostati odrzavanje, remont i modernizacija 6 ruskih i 4 nasih aviona, ne zna se koliko ce kostati isto to sa beloruskim avionima.

    Š

    Od Bureka nije bilo ništa jer se išlo na varijantu APP. Burek ima neke stvari koje je trebalo povaditi van da bi ih se moglo prodati, ali su Rvati i Ministar Ugroza, čija „bivša“ firma tu ima prste u izraelskom pekmezu, odlučili ignorirati ono što su Ameri pričali godinama pa – ako prođe, prođe.

    Nije prošlo.

    Moglo se kupiti grčke avione, ali se u natječaju tražilo dva dvosjeda, što Grci nisu imali za ponuditi i onda su otpali. Sad ti vjerojatno misliš „pa čekaj, zašto ne uzmu grčke jednosjede i traže Amere da im prodaju par dvosjeda“, što je sasvim ispravno, logično i normalno razmišljanje, ali cijeloj priči je uz APP kumovalo i IMT, odnosno „imal mene tute?“. Netko bi uz Burek dobio i financijski jogurt, a ovdje od toga ništa.

    Isto je i s ovim jadnim 21-icama. Pet komada je prizemljeno iz čiste obijesti i osvete: nije se dobilo para u kuverti pod stolom od Rumunja jer se išlo na Ukrajince. Kad se promijenila vlast – hop! „Neš ti meni, saćeš ti vidit svoje…“

    Summa summarum: mito, provizija, korupcija.

    ma

    Štrumf – odličan presjek stanja HRZa/politike. Pogotovo ovo s 21cama koje unatoč svemu i dalje lete.
    Ja bi još dodao za FA50 gdje su koreanci nudili offset pa ih se otjeralo jer tu isto nema IMT. A to su jedni od rijetkih aviona koji su novi i s njima bi se zbilja letjelo i treniralo s obzirom na cijenu sata leta. A i zadnja prepreka koju su „MSAN stručnjaci“ za tender postavili je prevaziđena otkad FA50 ima BVR sa AIM120.

    Pe

    @mig 29 Svaki MiG-29A ce uvek zaostajati za bilo kojim F-16,a posebno ovima koje su kupili Bugari najnovije generacije.
    Nasi MiG-29 nisu ni za sto osim za trening pilota i kontrolu cilinog vazdusnog prostora.
    Bilo koji savremeni vojni avion zapadne proizvodenje da uleti u nas vazdusni prostor, MiG-29A ne sme ni da uzleti, jer su glineni golubovi.
    jos lakse nego 1999 ce ih srusiti, da nisu ni znali sta im se dogodilo.

    Pi

    Da ova ideja i nije toliko suluda govori i ovoliki broj mišljenja i komentara.
    Sve druge opcije će doći prekasno.
    Ne moraju biti izraubovani madjari nek pitaju ruse jel imaju nešto friškije…

    Odgovori
    ma

    Hrvatska posle corone moze da zaboravi na RV. Ekonomija Hrvatske 25% zavisi od turizma. Trebace godine da se oporavi, a novca za avione nece biti, tako da sve price padaju u vodu ( cak i neke jeftinije varijante). Bice problem isplata plata u javnom sektoru gde se vec uvode smanjenja od 10 % tako da o nekoj nabavci avione ne moze vise ni da se mastaa.

    Odgovori
    Pe

    @madpal nazalost, u pravu ste, i bez corone nema mnogo ekonomskog smisla platiti 20 puta vise avione (+obuku+potpuno novu infrastrukturu),nego sto kosta da neko drugi cuva vazdusni prostor.
    Corona elegantno resava ovu dilemuu,meni se cini u korist gradjana Hrvatske.

    Ne

    Ne znam otkud ovo „20 puta“ ali eto….

    Uz offset i slicne aranzmane itekako se isplati.

    Ax

    Po toj logici, kod vas nece biti ni za kerozin.

    Odgovori
    AL

    Ne moze da se poredi. HR ce neuporedivo gore proci od RS u ovoj krizi. Mi cemo svakako zesce usporiti sa nabavkama u odnosu na prethodne 4. god.

    П

    Имаћемо био-керозин… :)))))

    Zo

    Da se kladis? Neki su se kladili i prste na ruci da nista od srpskih 29ki, i remontovanih i modernizovanih pa gde ste sad strucnjaci? Bit ce za kerozin.. no siki riki 😉fijucu non stop vec sada… 14 komada na stajanci iduce god.. a vi? Prvo u svoje dvoriste pre nego o nama…

    St

    @Zoran Vu
    Kod nas ce vec godinama svega biti iduce godine.

    Bi

    NATO zemlja ne moze da kupi avione iz Rusije, druga je stvar zemlje koje su vec imale Mig 29 pa onda usli u NATO.
    Sankcije bi uveli ako neko proba a posebno od kad su uveli Rusima sankcije.

    Odgovori
    Du

    Lično mislim da Washington izbegava „pokloniti“ Zagrebu F-16 Blok 70/72 baš zbog vojne ravnoteže. Vrlo je izvesno da bi teško mogli , u tim okolnostima kada Zagreb ima F-16 70/72 , objasniti zašto ne kupiti S 400 .
    Koliko god to sada zvučelo kao utopija onog momenta kada HR bude naručila bilo koju letelicu 4 ++ generacije Srbija će morati izjednačiti situaciju kupovinom 2 Diviziona S400 to je istina kao da će sutra svanuti novi dan.
    Možda je taj PVO sistem skup ali ’99 smo kao Nacija i Država naučili lekciju , barem se nadam , jeftinije je dati i 2 Milijarde Dollara nego imati štetu od 100 zelenih novčanica.
    Uzgred budi rečeno Rusi tu „Molbu“ neće odbiti bar iz dva razloga .
    1. Politički uticaj
    2. Jasno je da će Rusi biti stacionirani bar beko vreme u postorijama stacioniranja sistem S 400 , što dodatno USAFu može da zagorča život.
    druge veće ili manje probleme po NATO ne bih navodio , zauzelo bi mnogo prostora.
    I da jedan od važnijih razloga je taj da dozvolom Hrvatskoj da poseduje takve letelice bi još više odgurali zvanični Beograd u Rusko/Kinesko krilo što NATO/USA nikako ne odgovara.
    Lepo je to moglo da se vidi na primeru nabavke Pantsir S1 ( iako je svakom iole pismenijem posmatraču jasno da se radi o hibridu S1/SM ) kada su svi redom od Brüssela do Washingtona postavljali tupavo pitanje čemu ta kupovina praveći se kao da neznaju da je to odgovor na Bugarsku i Rumunsku nabavku Fantoma i Još nekih PVO sistema !

    BTW seća li se neko još one vesti o uljezu iznad Autoputa BG-Niš …. ???
    Treba li još objašnjenja ?!

    Odgovori
    Ed

    A tko je to kupio F-4?

    ma

    Washington F-16 ne „poklanja“ nikome jer je i dalje perspektivan i one koji ne idu u remont pretvaraju u QF-16.
    Hrvatska im je potpuno nezanimljiva za vojnu eskadrilu u sklopu saveza i vise puta su nam poručili da se toga odreknemo.
    Naravno ako smo toliko ludi da i dalje hocemo kupovati opremu – ameri ce uvijek lobirati za svoje proizvodjace (kao i uvijek), zato i nisu dozvolili da se tu izrael upetlja bez da LM zaradi (pare, pare i samo pare).

    Dr

    @Ed ovde niko nije pomenuo F4 , Tu Letelicu sa lakoćom obaraju “ Tri Prsta Smrt „!

    Bi

    Mozda bi ona Italijanska verzija yak 130 bila dobra za hr ili gripen cak I polovni ako ttreba.

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    MedoMed na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

    Zaslužena mirovina :( Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

    02. Dec 2024.Pogledaj

    Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

    @Tomass Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR. @Djuka Ne bih koristio termin "patuljaste", HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane…

    02. Dec 2024.Pogledaj

    Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

    Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

    02. Dec 2024.Pogledaj

    Tomass na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

    Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

    02. Dec 2024.Pogledaj