Kako je u utorak 14. aprila saopštila kompanija Boeing, istog dana svoj prvi let imao je prvi primerak višenamenskog borbenog aviona F-15QA (Qatar Advanced) namenjenog Kataru. Poletanje i sletanje je izvršeno sa međunarodnog aerodroma Lambert u Sent Luisu a let je trajao 90 minuta.
Tokom leta je, za koji je navedeno da je bio uspešan, izvršeno ispitivanje višenamenskih sposobnosti aviona, Boingov test tim na čijem čelu je bio šef opitnih pilota Matt Giese, ispitao je manevarbilnost aviona izvodeći manevre sa opterećenjem od +9G kao i vertikalno tzv. “Viking“ poletanje, testirani su radar kao i ostala avionika a informacije o samom letu su u realnom vremenu praćene na zemlji.
Novembra 2016. godine Kataru je odobrena prodaja 72 aviona F-15QA (paket vredan 21,1 milijardu dolara) koji predstavlja naprednu verziju F-15E a baziran je na varijanti F-15SA koju je nabavila Saudijska Arabija. Ipak juna 2017. Katar je sa SAD razmenio pisma o ponudi i prihvatanju (LOA – Letters of Offer and Acceptance) za 36 aviona dok je još 36 aviona ostalo kao opcija. Samo avioni vrede 6,2 milijarde dolara dok ceo paket koji obuhvata obuku, naoružanje, logistiku i ostalu opremu i usluge košta oko 12 milijardi.
Prvih šest F-15QA biće isporučeno Kataru marta 2021. godine a poslednji krajem 2023. Opcija za još 36 primeraka važi do 2026. godine. Katarski F-15QA opremljeni su AESA radarima Raytheon AN/APG-63(V)3 (moguće i da je u pitanju verzija AN/APG-82(V)1), na instrument tabli dominira jedan prikazivač velikih dimenzija, imaju digitalne prikazivače na kacigi pilota JHMCS, digitalni sistem za protivelektronska dejstva, 11 podvesnih tačaka, a pogone ih motori General Electric GE F110-129.
Kupovina 36 F-15QA je samo deo velikih nabavkih borbenih aviona koje je Katar realizovao u proteklih 5 godina. Prvo je 4. maja 2015. potpisan ugovor vredan 6,3 milijardi evra za nabavku 24 francuskih Rafala (18 jednoseda Rafale EQ i 6 dvoseda Rafale DQ) da bi 7. decembra 2017. potpisan ugovor za još 12 primeraka koji su u prvom ugovoru bili kao opcija. Prvih 5 aviona isporučeno je 5. juna prošle godine, do sada je u Katar stiglo 15 primeraka a poslednji treba da bude isporučen u 2022. godini.
Sa Ujedinjenim Kraljevstvom je 10. decembra 2017. potpisan ugovor za 24 EF-2000 u paketu vrednom 6 milijardi funti. Rok isporuke svih aviona je kraj 2022. godine. Početkom jula 2018. potpisan je ugovor i za 9 britanskih školsko borbenih aviona Hawk AJT a prvi avion stići će sledeće godine.Do sada je RV Katara koristilo samo 6 školsko-bobrenih aviona Alpha Jet C i 12 višenamenskih borbenih aviona Mirage-2000-9EDA i DDA.
Od drugih kapitalnih nabavki vojnih vazduhoplova koje su obavljene u proteklih nekoliko godina tu je kupovina 8 školskih aviona Super Mushshak, 24 školska aviona PC-21, 4 transportna C-130J-30, 8 transportera C-17A, dva višenamenska tankera A330MRTT, tri leteća radarska sistema B737AEW&CO, 16 lakih višenamenskih helikoptera H125, 21 višenamenski helikopter AW139, 28 višenamenskih helikoptera NH90 i 24 borbena helikoptera AH-64E Guardian.
Video materijal katarskog Ministarstva odbrane o prvom letu F-15QA:
Dekki PG
Zar im F-15QA nije bio sasvim dovoljan za većini zadataka koji planiraju da završavaju? Vjerovatno je ovo najpotentnija varijanta F-15 do sada nego uz njega uzeše i EF i Rafala, mada s obzirom da su imali francusku tehniku do sada logično je bilo da uzmu veću količinu Rafala koji je sjajan avion, razumijem da imaju novca za nove avione ali biće ovo ogroman posao za njih što se tiče logistike održavanja i svega ostaloga što prati ovako veliku nabavku….
Milan Kosanovic
I meni kao cistom laiku nije jasno sta ce im ovoliki broj aviona???!!! Ali s obzirom da je u pitanju blisko istocna zemlja, mozda je donekle poznat odovor. Te zemlje generalno stalno ratuju sa nekim pa mozda i zbog toga. Sa druge strane mozda pravljenjem ogromnih ugovora sa vise dobavljaca kupuju sebi slobodu i blagonaklonost glavnih igraca. A opet sa trece strane poznato je da finansiraju i neke teroristicke organizacije…. ode komentar u nedogled… politika!
Ed
Qatar je konkurencija Saudiskoj Arabiji u nek interesima, pogotovo kao dominantan u proizvodnji plina, nisu baš najbolji prijatelji. Regija je poznato nestabilna. Djeli granicu mirskog EEZ-a s Iranom.
Qatar ima novac da kupuje oružje, a kupuje iz raznovrsnih izvora da bi osigurali funkcionalnost i nezavisnost o jednom snadbjevaču.
deki
Povrsina Qatara je manja od Crne Gore. Stanovnika oko 2.8 miliona. Imaju li oni dovoljno pilota za ovoliku tehniku? Jasno da se to bogatstvo naftno treba cuvati ali ne djeluje mi da su u tolikoj neposrednoj i stalnoj opasnosti kao Izrael. Ovako sarolika tehnika mi izgleda kao da su prepustili zaljubljenicima u avijaciju na forumima i portalima da im nabavlja tehniku. Rekao bih na prvu od svega su nabavili po malo ali ni ovo „malo“ se ne moze reci jer su ne samo kvalitet nabavljenog vec i kolicine impresivne za tako malu povrsinu koju brane. Inace ova sarolikost nabavljene tehnike mi je nekako karakteristicna za sve te bogate arapske drzave. Kao da se nista ne nabavlja nekom promisljenom strategijom u smislu sto djelotvornije iskoristivosti vojnog proracuna. Sa ovolikim bogatstvom pitanje je i da li postoji kod njih nesto sto se zove proracun. Kao da se razbacuju novcem zavisno od trenutnog raspolozenja.
maxy
Ma kakve veze ima. Ista priča u čitavom arapskom svetu, ‘ajde da ga merimo…
Branko
Tako je odlucila struka :)
dembelan
Realno ne znam koliko je ovo njima uopšte neophodno. Odakle njima ljudstvo, vazdušni prostor, aerodromi… Ovo se kod njih neko igra rata.
Mayer
>> Povrsina Qatara je manja od Crne Gore. Stanovnika oko 2.8 miliona. Imaju li oni dovoljno pilota za ovoliku tehniku?
Tamo su arapi/drzavljani ili angarzovani u vojsci ili u drzavnoj upravi, sve ostalo popunjavaju stranci kojih ima 88% od ukupne populacije…
Neko iz mase
Nisu u neposrednoj i stalnoj opasnosti?!?
A intervencija u Bahrainu?
Rat u Jemenu?
Embargo, diplomaatske sankcije i blokada od strane okolnih drzava?
Cak i najveca budala moze izracunati da su oni slijedeci na redu!
deki
Neko iz mase05:13, 19. apr. 2020.
“Cak i najveca budala moze izracunati da su oni slijedeci na redu!“
Kad je tako jesi onda izračunao ko će ih napasti?
Propeler Zviz
Još im samo eskadrila SU-35S fali pa da mogu interno da vežbaju na najboljim dvomotorcima koje četvrta (4,5; 4++) generacija može da ponudi.
Praštajte,
umalo zaboravih, može i eskadrila Advanced Super Hornet-a, zašto sitničariti ; )
mateus
F15QA mocna zverka. Katar ima veoma moderno mocno RV.
Kupuju ono sto je trenutno svetski hit u svetu u domenu borbenih aviona.
F15 napredna E varijanta
Rafale
EF-2000
Prava elita zapadne vazduhoplovne tehnologije. Nedostaju jos F16V i F-35.
Tako je to kada se ima money ko pustinjskog peska.
Svi ovi potpisani paketi su veoma skupi i nedostizni za mnoge drzave sa jakom ekonomijom. Nema sumnje da Katar moze da odrzava sve to naruceno. I pored vrhunske tehnologije neki sukobi u proslosti ne garantuju potpuni uspeh takve mocne tehnologije. To se ne tice same tehnologije vec onoga ko tom tehnologijom upravlja. Od toga zavise mnogi faktori od obuke, taktike, mentaliteta, same organizacije RV, komandni kadar, motivacija, moral i drugi cinioci.
Videlo se na primeru Saudijske Arabije da i pored veoma modernog naoruzanja ima krupne kikseve u sukobu sa daleko inferiornijim protivnikom. Sve u svemu Boeing ce zaraditi lepe pare. Poznato je da americki proizvodjaci oruzja vestacki napumpaju cene svojih proizvoda pogotovu stranim kupcima. Realno ti njihovi proizvodi su jeftiniji u procesu proizvodnje od njihove propagande pumpanja cena.
Miloš77
Katar je u zadnjih 4-5 godina uplatio preko 33 Milijarde!! dolara najnovije zapadne vojne opreme, većinom od kad ih je Trampon (biznismen) proglasiio zemljom koja kanda podržava terorizam u svetu!. To je trend koji su malo ranije nabacili na neke druge zemlje kao Iran na primer, samo sa Katarom je to idealna i nepromašiva biznis karta za profit.
Znate šta, neka ih deru i nek ih vesternizuju do mile volje jer druga opcija tamo jeste samo ono najgore – taiiban ili isis.
Samo ne vidim zašto mislite da će to bolje ispasti nego u Saudijskoj Arabiji gde pojma nemaju očigledno kako da iskoriste tu preskupu modernu tehnologiju. Divno su se dokazali kao korisnici do sada.
Samo jedno je sigutno. Ne radi Katar to zbog potrebe i pretnje po svojoj zemlji u vazdušnom prostoru od strane tehnički i ekonomski razvijene zemlje. Takvi vrhunski avioni i stelt rakete im ne trebaju da kljucaju neka potencijalna teroristička žarišta u zemljinili okolini.
Kako to da ne pazare Apače, tenkove i PVO za odbranu od ZZ balističkih i krstarećih raketa!?
Prodaju im avione u klasi da se bore sa kim? Izraelom možda ? 😃
Marko
Kakvo reketiranje gasnih beduina 21 miliarda dolara za 72 aviona sa obukom i opremom, pa kupuju zapadne avione ne što su najbolji već imaju obavezu da kupuju zbog prodaje gasa tim zemljama i zaštitu od Saudijaca koji su Katarcima uveli sankcije.Ovo su nerealne cifre vrdenosti aviona to je svima jasno.
Uros
Mnogo skupe masine preko 170 miliona (nije bitna valuta), po avionu, pa da su od zlata ne vrede toliko ovo, Boeing i Dassault i British aero.. zive od ovakvih kupaca ???
AL-41F1
Eh kad bi se mi nekako dokopali tih Mirazeva 2000-9. Znam da ih planiraju koristiti do isteka resursa, ali mozda se predomisle uskoro(pusti snovi).
@Deki
Kada su davnih dana kupili Mirazeve F1, na njima su leteli pakistanski piloti. Da ne pominjem da su ih narucili sa vise opreme nego sto je Armée de l’Air imalo. Napadno-navigacijske kontejnere, VZ, VM rakete, ma sve. Upitan je kvalitet takvih oruzanih snaga i motivisanost(sto je SA demonstrirala u praksi), ali boze moj, to je njihov izbor, moze im se. Da malo karikiram, i nase srednjovekovne vladare su cesto cuvali strani placenici, Vikinzi, Germanim imalo se „para“…To mnogi i danas ne znaju.
Izrael je povrsine Vojvodine(parafraziram), pa imaju 300 i koliko vec borbenih aviona, ne znam napamet. Presudna je jedino kolicina kesa na raspolaganju.
Miloš77
Miraž F-1 je biser i najlepši avion te konfiguracije (tipa Orao, Jaguar, JH-7) po meni.
Šteta što naš J-22 nije za klasu bliže F-1 bio od korena pa bi danas modernizacija imala toliko jaču osnovu.
To što su strani piloti leteli katarske miraže samo je dokaz da kao i Saudijska Arabija oni jednostavno nisu u stanju da kotiste takvu tehnologiju u ratu ni onda a bogami ni danas. Tako ja bar to sagledavam taj biznis. Ne vidim razlog za ikakvu promenu na tom polju od onda do dsnas!
Oni su američki broj 1 ili 2 kupac na srednjem istoku i to je to. Ništa više osim kupca sa debelim novčanikom. Kad bi sutra došlo do rata na granici, sami bi se totalno osramotili.
AL-41F1
F1 i J22 imaju slicnu boljku tj. los odnos potiska i mase(Kod F1 los, dok kod Orla katastrofalan, ali dobro, taman toliko je i manje para ulozeno). Kasnije je nudjen jaci motor sa oko 1000kg vise potiska pa ga digne na skoro 0.8:1 pri standardnom tezinskom opterecenju sto je generalno „zadovoljavajuce“, ali nije „dogfajter“ nikakav.
F1 u odnosu na Miraz III ima prednosti, nema taj veliki indukovani otpor, vecu vitkost krila, dosta je stabilniji na manjim brzinama, nema opasnosti od kovita(u jednoj recenici nema prava-delta krila), samo nije „dogfajter“. No sa opremom koju su tada kupili, jako sposoban „strike-fighter“. U dananjem kontekstu, moze dosta dobar radar da se ugradi, rakete, jaka masina, ako se ima para i volje. Super stvarno avion.
Mislim realno, mogli bi mi i sad od Orla da napravimo bas dobru masinu kada bi imali puno para, ali to onda „defeats the purpose“ ovog krpljenja sto bi rekli Ameri jer da imamo para, ne bi o tome razmisljali. Air USA su u matore Hawk-ove koji imaju isti „tricikl“ stajni trap sa uvlacenjem prednjeg tocka „u nos“ ugradili ELM-2052 radare i jos sto sta, pa motore bi mogli staviti nove, ali $$$.
Free
Авиони верујем да су јако квалитетни као и опрема и подршка али цифре су сумануте.Број авиона не мора нужно бити показатељ да је то РВ способно одговорити свим изазовима,мислим да је добар пример за то Саудијска Арабија.Реално мени делује да је Катар уцењен,оуосталом то није ништа ново,то су уносни послови за велике светске корпорације какви су Боинг или Локид Мартин.
Drina
Kad se pogleda sta su Ameri prodali Kataru, S. Arabiji i UAE zadnjih 10-ak godina zavrti ti se u glavi od cifre. Nema sta, mora im se priznati da su maheri za sisanje Arapa.
Petrovic Dusan
Fantastika, bez sumnje je ova verzija F-15 danas najbolji klasicni lovac na svetu, ako ne racunamo F-22/F-35 sa njihovim stealth/sensor sposobnostima.
Nego,zar nismo mi perijatelji sa Arapima, da nam prodaju neke stare F-15? To bih voleo da vidim u Srpskom RV!
Peteonije
Bolji su od f 35 i verovatno i jesu najbolji avioni posle f 22
Živojin Banković
Petrovic Dusan
Код Арапа Ф-15 има само Саудијска Арабија, нисам сигуран да смо пријатељи са њима као са УАЕ.
С. Арабија не продаје своје Ф-15 а неозбиљно је говорити о том типу авиона у нашем РВ-у.
Albukerki
Francuski oficiri su kipteli od besa kada su videli sa čime je raspolagala Sadamova vojska u Iraku, kad su ih onomad saveznici razbucali. Mislim na francusku opremu koju je Pariz legalno prodao.
Poenta: ako u Kataruimaju kintu za sve to ( a fakat je imaju), platiće drugima masno da ratuju za njih. Prosto ko pasulj.
ID
Bilo bi dobor uporediti Ovu verziju F15 sa Su35.
Što se tiče Katara tolika tolicka teritorija sa tolikom količinom aviona. Ne mogu krug da naprave, niti da brane aerodrome, ali imaju para.
Reket da ih Ameri ostave na miru.
Robert
Amerikanci, odnosno Boeing, su jako dobro prodali priču oko F-15, pogotovo nakon odluke da im F-22 i F-35 budu osnova za lovačku avijaciju; ove prodaje zemljama koje leže na kešu im je omogućila da zadrže proizvodnu liniju F-15 skoro 20 godina nakon što je za njihove potrebe isporučen zadnji F-15 (zapravo, tih zadnjih 10-ak komada USAF ga nije ni naručio, Boeing je 2001. u Kongresu izlobirao nabavu, tzv. ‘White Eagles’). Preko 300 aviona koje su te zemlje naručile, primile ili će uskoro primiti su u velikom dijelu taktičko-tehničkih aspekata kvalitetniji nego 200-ak aktivnih F-15E u sastavu USAF-a. Kad kažem kvalitetniji, onda mislim na dodatne funkcionalnosti (integracije drugih vrsta oružja) pouzdanost komponenti (manji intervali za servise, računalo s većom procesorskom snagom, bolji ekrani, upotreba manje opasnih materijala u zmaju aviona itd). Sve te benefite su te zemlje (pre)skupo platile, a Boeing je taj profit usmjerio najviše u dijelu za istraživanje i razvoj onih primjena novih tehnologija koje bi F-15 ponovile uspjeh izveden pojavom derivata F-15E. Izgleda da su blizu ostvarenja svog nauma, izlobirali su financiranje 8 predserijskih aviona za koje je rezervirana nova oznaka, F-15EX (bio je članak na T6 prije mjesec dana). Popis novosti je impresivan, najavljuju se bolji motori (General Electric), moderan AESA AN/APG-82 radar, kokpit redizajniran s ogromnim ekranima, novi sistem za elektronsko ratovanje te dosad najmoćniji procesor ikada ugrađen u avion. U kategoriji ‘po prvi puta’ navodi se digitalni FBW, integracija IRST modula, te aktiviranje 2 dodatna vanjska krila pilona (konačno su riješili problem s osnom nestabilnosti). Broj radnih sati je povećan za 25% i sad bi iznosio oko 20.000 sati. Postoje naznake da je u testu novi nosač (AMBER) za AIM-120C/D AMRAAM rakete koji bi omogućio nošenje do 22 projektila ili neku od kombinacija sa AIM-9M/X. Od dosad nekorištenih oružja, operativno sposobnost su najavili za AGM-84C/D/L Harpoon, AGM-84E/H/K SLAM i AGM-88C/E. Ako opravda očekivanja struke, mogla bi uslijediti nabava od dodatnih 136 komada u periodu sljedećih 8 godina. Ova prilika za nove F-15 je nastala zbog malog broja F-22, presporog uvođenja F-35 koji je probio sve moguće budžete i rokove te ne ostvaruje zadane performanse; postojeći veterani F-15C su ostali bez rezervnih dijelova, s hrpom problema karakterističnim za dugogodišnje podinvestiranje/modernizaciju; trenutno niti 20 primjeraka nema dopuštenje za mirnodopskih prelet brzinama iznad M1,4. zbog rizika pucanja konstrukcije nosača (longerona). Trump je stao na stranu Boeinga, Pentagon je službenog stava da nabava F-15EX neće ugroziti daljne financiranje F-35, ali da pruža mogućnost da se obnove F-15E eskadrile s novim avionima, a dio stare F-15E flote prenamjeni primarno za misije presretanja i zračne borbe koju sada izvode F-15C. Ako je suditi po brojevima, onda to zaista izgleda kraj karijere za F-15C negdje 2025-2026.
AL-41F1
Ruku na srce, Rusi su na slican nacin izneli SU-30(Indija i Kina pre svega). Ali dobro, na kraju su svi dobili kvalitetne avione, samo neko je to (pre)platio, neko je dobio na gotovo.