BEG airport status
Er Srbija otpušta deo zaposlenih i smanjuje im plate, Viz er prvi otpustio srpske pilote Er Srbija prvi put dobila uslove optimizacije poslovanja od svog osnivača radi dobijanja finansijske pomoći / Foto: Er Srbija

Er Srbija otpušta deo zaposlenih i smanjuje im plate, Viz er prvi otpustio srpske pilote

Kako je juče zvanično saopštila, nacionalna avio-kompanija Srbije usled drastičnog pada saobraćaja počinje sa otpuštanjem zaposlenih, smanjenjem plata onima koji će ostati sa ponudom opcije dobrovoljnog odlaska uz otpremninu onima koji pre penzije žele da napuste kompaniju. Kako Tango Six saznaje, stalno zaposleni piloti za sada nisu u planu za otpuštanje a smanjenje plata će prema prvom planu biti nelinearno.

–  Situacija u oblasti putničkog avio-saobraćaja na globalnom nivou izuzetno je teška još od početka pandemije korona virusa od sredine marta ove godine. Usled posledica pandemije, celokupna industrija prolazi kroz čitav niz izazova, koji pre svega podrazumevaju značajno smanjenje obima rada, a samim tim i prihoda. Praktično ne postoji nijedna avio-kompanija koja nije pogođena, a ni Er Srbija, nažalost, nije izuzetak u tom smislu. Većina avio-kompanija do sada je već preduzela ili se sprema da preduzme mere restrukturiranja, u vidu prilagođavanja svojih ljudskih i materijalnih resursa novim uslovima poslovanja u okruženju COVID-19 i drastično smanjenom obimu posla. Er Srbija je osam meseci, uz izuzetne napore, racionalizaciju poslovanja i smanjivanje troškova, pronalazila načine da u određenoj meri amortizuje posledice globalne krize u avio-saobraćaju.

Privremeno konzervirani ATR u maju / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Od samog početka, kompanija je kao svoje prioritete, uz bezbednost i zdravlje zaposlenih, ujedno postavila i očuvanje radnih mesta i zaštitu zaposlenja. Imajući u vidu ovako dug period od kako traje poremećaj poslovanja, kompanija više nije u mogućnosti da podnese postojeći nivo troškova, pa je primorana da, pored ostalih do sada pokrenutih inicijativa smanjenja troškova, pokrene i proces smanjenja broja zaposlenih, odnosno rešavanja viška zaposlenih, kao i smanjenja zarada. Kao odgovoran poslodavac, Er Srbija želi da obezbedi što je moguće bolje uslove za zaposlene koji budu proglašeni viškom zaposlenih, tako da prestanak radnog odnosa ne bi ugrozio socijalni status zaposlenih i njihovih porodica. S tim u vezi, kompanija je objavila Poziv za dobrovoljno prijavljivanje zaposlenih za prestanak radnog odnosa zbog prestanka potrebe za radom uz isplatu stimulativne otpremnine. Na ovaj način će zaposlenima koji na osnovu svog dobrovoljnog zahteva budu proglašeni viškom biti obezbeđene pogodnosti i veći obim prava u odnosu na uslove koji su propisani Zakonom o radu. – stoji u saopštenju Er Srbije.

Viz er pre Er Srbije otpustio pilote i drugi interesantni momenti

Nakon što su mediji objavili da će se ići na smanjenje zaposlenih do 20% i da će rez plata trajati do sledećeg marta, domaća nacionalna avio-kompanija prvi se put (u svojoj „Er Srbija“ iteraciji) susreće sa paketom pomoći koji dolazi uz uslove i pridružuje se velikoj većini avio-kompanija koje mogu dobiti subvencije, državnu pomoć ili nezavisne finansijske injekcije usmerene isključivo zaposlenima ali ne mogu dobiti potražnju za letenjem koja je u potpunosti kolabirala od marta ove godine.

Analizu najavljenih rezova treba početi izveštajem Fiskalnog saveta koji je rastumačio da drugi rebalans budžeta za 2020. godinu Er Srbiji može doneti, najverovatnije, i do 150 miliona evra. Kako je Tango Six već konstatovao u analizi rebelansa namenjenog oružanim snagama, netransparentnost po stavkama i nameni planiranog trošenja para poreskih obveznika sprečava eksplicitnu potvrdu odvajanja ovolike sume. Da li će se ići na uvećanje kapitala društva, otkup Etihadovog dela ili direktnu državnu pomoć (radi čije je legalnosti u COVID uslovima već donesena jedna uredba koja se može odnositi i na Er Srbiju) ostaje da se vidi. Subvencije Er Srbiji do sada su navođene u njenim godišnjim izveštajima (42 miliona evra 2016., 20 miliona evra 2017., 21 milion evra 2018., 20 miliona evra 2020.) a sada, u godini istorijski visokog državnog deficita, dolaze uz uslove od strane osnivača.

Interesantan je i tajming uslova, odnosno rezova, budući da se kompanija nalazi u istorijskoj buli od marta. Ironija je da je Viz er još u aprilu ove godine otpustio oko 10% svojih zaposlenih širom kompanije uprkos činjenici da su im rezerve keša tada iznosile oko 1,5 milijardi evra. U bazi u Beogradu tada su otpuštena dva pilota i osam članova kabinskog osoblja. Viz u svojoj beogradskoj bazi zapošljava većinom srpske državljane i letačkog osoblja ima do 70. Er Srbija je sa druge strane morala da obavlja humanitarne i podjednako bitno – repatrijacione letove. Tokom prvog talasa je utilizacija aviona i posada bila na zavidnom nivou (o čemu je Tango Six ekskluzivno pisao kroz tri odvojena intervjua) dok je očigledno za vreme drugog talasa nastupila igra čekanja za slučaj da ponovo zatrebaju. Treći, najdrastičniji talas do sada, spojen sa ionako mrtvom zimskom sezonom, očigledno je idealan za „optimizaciju“.

Kad „optimizacije“ krenu one se često i ne zaustave. Sledeći na listi može biti i Boing 737. U kompaniji trenutno lete samo dve letelice ovog tipa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako Tango Six saznaje, smanjenje plata neće biti linerarno već proporcionalno počevši od najvećih iznosa dok najmanje plate navodno neće biti dirane. Kako Tango Six takođe saznaje, u letačkoj operativi je došlo do neprodužavanja ugovora „sezoncima“ među kabinskim osobljem (zaposleni na određeno vreme) što se inače radi na početku svake zimske sezone nevezano za COVID krizu. Kompanija svake godine tokom zime otpusti između 100 i 150 „sezonaca“ i angažuje ih nazad pred početak letenje sezone. Saznajemo i da otpuštanja stalno zaposlenih pilota za sada neće biti. „Najkraću slamku“ izvuklo je do 40 pilota „na određeno“ uz grupu mladih pilota koji su poslednji primljeni u kompaniju nepospredno pre marta, u sklopu tadašnjeg intenzivnog primanja novih letača. Njihova obuka za tip aviona neće biti realizovana i oni neće ostati u Er Srbiji. Fluktuacija broja pilota „na određeno“ se i ne mora posmatrati u kontekstu Korone ali je pitanje da li će se potražnja oporaviti u sledećoj, ključnoj, letnjoj 2021. sezoni.

Ironija broj 2 je da po trudu da cedi koliko god može od osnovne povezanosti ka, pre svega Zapadnoj Evropi, Er Srbija u septembru i oktobru ostvarila prosečno 62 i 68 odsto popunjenosti aviona što je privremeno stavlja i iznad nekih mnogo većih prevoznika, barem privremeno. Srpska nacionalna avio-kompanija je ponovo pala ispod 50% tržišnog udela na aerodromu „Nikola Tesla“ koji i dalje u ex-YU regiji vodi kao najfrekvetnij (Koroni uprkos).

„Od 63 linije na kojima je Er Srbija saobraćala pre izbijanja COVID-19, broj ruta do kojih se trenutno leti je prepolovljen

– Er Srbija, kao i većina svetskih avio-kompanija, usled posledica pandemije korona virusa suočava se sa veoma otežavajućim okolnostima u poslovanju. Zbog  mera ograničenja u putovanjima koje su uvele brojne zemlje do kojih Er Srbija saobraća, kao i posledičnog pada tražnje, smanjen je broj destinacija i ukupno prevezenih putnika u odnosu na isti period prošle godine. Od 63 linije na kojima je Er Srbija saobraćala pre izbijanja COVID-19, broj ruta do kojih se trenutno leti je prepolovljen, istovremeno uz značajno smanjenje broja nedeljnih frekvencija.

S druge strane, Er Srbija neprekidno prati sve promene u ograničenjima putovanja i tražnji i svoj saobraćaj prilagođava tim promenama. Zahvaljujući takvom fleksibilnom i agilnom pristupu, Er Srbija je u trećem kvartalu ove godine uspela da postigne bolje rezultate popunjenosti putničke kabine u odnosu na konkurenciju. Na pojedinim rutama, popunjenost putničke kabine dostigla je i 80 odsto što se u datim okolnostima najveće krize u istoriji svetskog putničkog avio-saobraćaja može smatrati dobrim rezultatom. – zaključuje se u odvojenom saopštenju Er Srbije medijima koji naglašava da ako je u parama crno ono bar u load factoru nije.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ja

Sta ce drzavi Avio kompanija, da je izdrzavaju i dotiraju poreski obveznici??Da li ste znali da drzava , ima u delimicnom vlasnistvu i FIAT fabriku, kao i TC Galeriju, svi sa danasnjim danom u teskoj dubiozi.Prodali su fabrike hrane sa sve zemljistem, ali ih dotiranje poslova kojima treba da se brinu kapitalisti, jako pali.

Odgovori
St

Mislis da ima veze sa kumovskim ili prijateljskim vezama? Ma neeee.

br

Izgleda da se računalo da će pre ili posle Air Serbia biti loukost ali pored Wizz i Rayan era gašenje je sve izvesnije….
To je sudbina svakog malog…..

Odgovori
Me

A zašto Etihad kao jedan od vlasnika ne ulaže? Kupe profit i naravno uzimaju svaki evro koji su dali kroz kredite a država Srbija će da ulaže pare svojih građana u bunar bez dna.

Odgovori
De

Profita nema da bi ga Etihad kupio. Etihad je dao kredit za 49% vlasništva. Kredit koje se upravo vraća. Znači dobili su 49% vlasništva firme za pozajmicu i ne interesuje ih dalje ulaganje. Pitanje je veliko kakav je tu ugovor potpisan ako je država do sada dala preko 200 miliona evra i daće još 150, a Etihad ništa, kako je i dalje ostao vlasnik 49%.

Me

@Denis kako nema profita? Pa AS svake godine objavljuje pozitivno poslovanje. Za 2018. godinu su objavili 12m evra profita a u 2019. godini 9.5m evra. Ko tu koga laže?

67

Profita Ima Samo zato sto se pomoc koju u vidu donacije daje drzava AS knjizi kao prihod. Realno je svake godine gubitak u poslovanju.

Jo

Divno , oprostite ja nisam imao snage da čitam išta osim naslova. Mogu samo zamisliti kako je gorko u ustima ljudima u Er Srbiji koji čekaju otkaz.

Odgovori
Ne

Zašto bi imali gorak ukus u ustima manje nego vi ili ja? Svo vreme krize su primali pune plate a nisu radili ili su radili sa 30% kapaciteta. Za to vreme su poreski obveznici sipali pare na račun AS. Menadžment se pravio lud i nije smanjivao plate pilotima i kabincima jer bi onda morao da smanji plate i sebi. Nisu produžili ugovor mlađim ljudima koji bi trebali da budu budućnost kompanije a zadržali mahom starije koji bi trebali odavno da odu iz firme, pogotovo što imaju iza sebe dosta i novca i iskustva. Naravno, svako gleda sebe i čija je veza najjača. Najbolji deo je što će sada uspeti da uzmu i otpremnine, naravno opet o trošku naroda. Za par godina će se pojaviti kao savetnici, instruktori itd opet u istoj firmi po oprobanom receptu već viđenom u mnoštvu drugih preduzeća.

Mi

Jos samo da spomenete ljude koje rade na ugovor preko agencije, medju kojima sam i ja, kao i kolega koji radi 17 godina, radna mesta gase i mi do vidjenja, uzas

Odgovori
St

Lepo je Nele napisao u komentaru, nisu produzili ugovore nama, mladima. Ostali su bez clanova posade koji su kvalitetno i strucno obavljali svoj posao.

Ali svakako se u toj kompaniji ne ceni kvalitet. Kad biste samo znali sta se desava sve tamo, iza zatvorenih vrata. Veze i vezice, semice, muljaze…

I najgore prodju oni koji nisu deo svega toga.

Mada, kad niste deo toga, ni ne treba da radite u takvoj kompaniji, pa nema za cim ni da zalite.

Zivot ide dalje.
Kad prodje ova korona farsa, vratice se i letenje, vraticemo se i mi u te uniforme.

Sto se mene tice, u uniformu neke bolje avio kompanije.

Air Serbia je trula iznutra. A tako vam se ne smesi srecna buducnost.

Odgovori
Sr

Polu srpska-polu arapska drzavna firma. To covek kada cuje prosto ocekuje najveci nivo profesionalnosti, trezvenosti i pragmaticnosti, o korupciji ni govora.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

50 godina. Zar nije vrijeme za mirovinu ? 50 godina za avione je maksimalno uz dobro održavanje ( nešto što Srbija zapravo nije radila ). Zašto riskirati živote pilota ?

06. Nov 2024.Pogledaj

Petar Vojinovic na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Hehe, ja sam tako ćaletu uništio dve makete kao mali. Kad sam se domogao boja i četkice. Sad bih sebe prebio zbog toga...

06. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

@Perko Slažem se sa Vama, Kina jeste dostigla nevidjeni u njihovoj istoriji tehnički napredak. Ovde je reč o avionima koje bi, možda, Kina prodala Srbiji, to svakako ne bi bio ni J-20 ni novi J-35 već letelice mnogo slabije od "Raffale". Uprkos napretku Kine, Dassault je kompanija sa dugom tradicijom i iskustvom u svakom smislu,…

06. Nov 2024.Pogledaj

resurs na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Svaki put se nasmejem na ovu maskirnu šemu i setim se detinjstva kada sam makete isto farbao sa onim bojama što se zateklo u fioci u tom trenutku.

06. Nov 2024.Pogledaj

Paqe na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

@Neko Leteo je naš vojni helikopter do Grčke pri poseti Kajmakčalanu preko Makedonske teritorije.

06. Nov 2024.Pogledaj