BEG airport status
Rumunija potpisala ugovor vredan 56,86 miliona evra za modernizaciju 10 aviona IAR-99S Rumunija trenutno poseduje 20 IAR-99 od kojih je polovina IAR-99S koji nisu modernizovani / Foto: Igor Božinovski

Rumunija potpisala ugovor vredan 56,86 miliona evra za modernizaciju 10 aviona IAR-99S

Generalni direktorat za naoružanje Ministarstva nacionalne odbrane Rumunije (Ministerul Apărării Naționale – MApN) i kompanija Avioane Craiova S.A. potpisali su 14. avgusta sporazum za generalni remont i modenizaciju 10 jednomotornih mlaznih školsko-borbenih aviona IAR-99 Standard (IAR-99S) Ratnog vazduhoplovstva Rumunije, objavilo je kasnije tog dana Ministarstvo odbrane u Bukureštu.

Poštujući stratešku orijentaciju Rumunije da u glavnim odbrambenim nabavkama zaposli nacionalnu odbrambenu industriju, poziv MApN za direktne pregovore poslat je 20. maja proizvođaču IAR-99 firmi Avioane Craiova S.A. Pregovori su završeni potpisivanjem sporazuma vrednog 56,86 miliona evra bez PDV-a koji trajanjem od 4 godine obavezuje da se poslednji modernizovani avion isporuči Ratnom vazduhoplovstvu u roku od 48 meseci a MApN je izrazilo nadu da će prvi modernizovani avion započeti verifikaciona ispitivanja nakon 22 meseca tj. juna 2022. godine.

Avioni će biti modernizovani na konfiguraciju IAR-99SM (SM je skraćenica od Standard Modernizat) sa ciljem da RV Rumunije dobije letelice sposobne za upotrebu u naprednoj obuci potrebnoj za lakši prelazak rumunskih vojnih pilota na jednomotorne borbene avione F-16AM i BM. Pored toga, modernizovani avioni bi trebali biti sposobni da izvršavaju zadatke bliske vazdušne podrške kao i presretanje sporoletećih vazdušnih ciljeva.

Rumunska vojska trenutno poseduje 20 IAR-99 od kojih su polovina nemodernizovani IAR-99 Standard / Foto: Igor Božinovski

Prema Ministarstvu odbrane, revitalizacija i modernizacija IAR-99S će osim kompanije Avioane Craiova S.A. uključiti i druge rumunske i inostrane firme, što će dovesti do horizontalnog razvoja nacionalne industrije i iz toga bi proizašla ‘’tehnološka evolucija rumunske vazduhoplovne industrije, čiji proizvodi su toliko potrebni Ratnom vazduhoplovstvu Rumunije’’.

Komentarišući prethodno proces modernizacije IAR-99S, rumunski ministar nacionalne odbrane Nicolae Ciucă rekao je na sednici vlade održanoj 21. maja ove godine da je ‘’za prvu fazu dostupno 60 miliona evra a za drugu fazu približno 40 miliona evra’’. S obzirom da je sadašnji sporazum vredan nešto manje od objavljenih finansijskih izdvajanja za prvu fazu, ostaje nejasno šta potpisani sporazum zaista obuhvata i da li će i kada za drugu fazu ministarstvo namenski potrošiti opredeljena finansijska sredstva u iznosu od 40 miliona evra

Rumunska vojska trenutno poseduje 20 IAR-99 od kojih su polovina nemodernizovani IAR-99 Standard (serijski brojevi 701-708 i 715-716) koji služe u letačkoj školi rumunskog RV-a Şcoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene „Aurel Vlaicu“ u bazi Boboc. Dodatnih 9 naprednih školsko-borbenih i lakih jurišnih aviona IAR-99C Șoim (jastreb) (709, 711-713, 717, 720, 722 i 724-725) sposobnih za izvođenje bliske vazduhoplovne podrške i izviđanje, koje je modernizovao izraelski Elbit, lete u sastavu 951. eskadrile za naprednu obuku, 95. vazduhoplovne baze „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu“ Bakau.

Jedan IAR-99C (719) je takođe u službi Centra za letna istraživanja i ispitivanja (CCIZ – La Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor) baza Krajova, koji je direktno potčinjen Agenciji za vojnu opremu i istraživanje tehnologija (ACTTM – Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare), ministarstva odbrane.

Strateška orijentacija Rumunije da u glavnim odbrambenim nabavkama zaposli nacionalnu odbrambenu industriju ključna za domaću vazduhoplovnu industriju / Foto: Igor Božinoviski

Kao prvi mlazni školsko borbeni avion konstruisan u Rumuniji, IAR-99 je svoj prvi let izvršio 21. decembra 1985. nakon čega je 1987. ušao u serijsku proizvodnju kao zamena za školsko-borbene avione L-29 Delfin i L-39 Albatros RV Rumunije. U Krajovi je proizvedeno ukupno 27 IAR-99 koje pogone motori Rolls-Royce Viper Mk632-41, uključujući i tri prototipa (S001-S003). Od 1990. godine je u raznim udesima izgubljeno njih šest, uključujući prototipove S-001 i S-002 (u momentu nesreće označen kao 7002), IAR-99 Standard 710 i 714 i IAR-99 Șoim 718 i 723.

Treći prototip IAR-99 (7003, bivši S-003) ostaje u fabrici Avioane Craiova S.A koja je zajedno sa Nacionalnim institutom za vazduhoplovna istraživanja (INCAS – Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli“) iz Bukurešta i odeljenjem Airborne and Space Systems kompanije Leonardo, trebala da doradi avion u tehnološkog demonstratora IAR-99TD prema inicijativi koja je promovisana 2015. godine.

Opremljen AESA radarom Leonardo Vixen 500E, IAR-99TD je trebao biti spreman za ispitivanje do kraja 2017. godine sa ciljem testiranja i daljeg razvoja novih tehnologija za novu generaciju naprednog rumunskog školsko-borbenog aviona sa unapređenim borbenim sposobnostima. Trenutni status IAR-99TD nije poznat ali je vrlo verovatno da će bar deo znanja prikupljenih kroz taj program biti primenjeno prilikom najavljene modernizacija 10 aviona IAR-99 Standard RV Rumunije na nivo IAR-99SM.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Yr

Eto nam dobrog primera za procenu troškova eventualne modernizacije naših G-4. Znači oko 6 miliona po primerku. Ja bi lično voleo da mi nabavimo neku napredniju letilicu koja bi zamenila J-22 i delimično G-4 u ulozi naprednog trenažera a da se G-4 delimično modernizuje nivo M-345 HET. Treba staviti na papir da li je to jeftinije nego nabavka većeg broja LIFT-ova da zamene kompletno i jurišnu i školsku avijaciju. Sistem sa više tipova letilica je bolji ali je i skuplji i kompleksniji u održavanju, sa druge strane velika je ušteda ako umesto 10-12 novih LIFT-ova za obuku modernizuješ G-4 pa se možda i isplati.

Odgovori
Ur

Yak-130

Al

@Uros

Jak je trenutno najgori mogući izbor.

12

@Uros
JAK trenutno nije moguće naoružati, slike sa interneta gde nosi oružje su one kataloške, on i dalje nema radara, nema lasera. To nije 100% završen projekat. A šta god da se izabere, po stepenu agresivnosti i taktičkim mogućnostima mora barem da bude u istom redu veličina kao što će imati savremene letelice, a opet da ne probije plafon po ceni leta i nabavke. Razvoj i mogućnosti novih sistema predstavljaju skok u performansama. 120+ meta u vazduhu uz jednovremeno 60+ na zemlji gadjano jednom letelicom simultano, opisuje šta se očekuje. Takva promena je dramatična i to je razlog zašto se traže nove, nove, ali baš nove, letelice. Pominjanje starih letelica verovatno je samo poruka, koja pod onim ili, novo ili one, kaže da one predstavlja zapravo neuspeh. Jer jedan avion ili dron dobija mogućnost da se bukvalno stara o napadu cele eskadrile. A radari na nivou onih mig-31, koji su bili čudo u svoje vreme sa 4 meta u vazduhu jednovremeno (da, SSSR je to prvi uradio razvivši elektronski radar, ništa slično nije bilo ni na F-15, ni F-16), to počinje da bude jako tesno. Zato moraju da se nadju nove letelice, neravnoteža (rizik suvereniteta) koja bi nastala je nepriuštiva.

Ž

123

Јак-130 је итекако могуће наоружати, потражите на Јутјубу борбена дејства авиона РВ Мјанмара.

Cr

@ 123
Potvrda onoga sto je gospodin Bankovic rekao, Yak-130 Mijanmarskog ratnog vazduhoplovstva u maju ove godine koristen je u sukobu sa tamosnjim pobunjenicima:
https://dambiev.livejournal.com/1913407.html

AL

RV Mjanmara je koristilo i G-4 protiv pobunjenika pa ga ne mozemo bas nazvati “borbenim avionom”. Da Jak-130 ima naoruzanje, ali je investicija u taj avion totalni promasaj za nas. MO je dobro odlucilo kada su rekli da im je primarno interesovanje ka T-7, mada bi i T/FA-50 trebali pre da razmotre posto mogu stici spremni za rad u borbenoj kofn. veoma brzo. Mislim da preko SAD zele da “ulove” SAAB i ponudu za Gripen-E/F, te otuda bas T-7, iako nije jos ni blizu gotov

Ma

L15A i B Kineske proizvodnje , bolji je od Yak 130

zl

@AL-41

Gdje i kad je MO reklo da se primarno interesuju za T-7?

Al

@AL-41

Želja, a može se reći i plan Ministarstva, RV i pilota su dvomotorci, a ne JAS-39.

AL

@ Aleksa Radojičić
Ne znam. Nije mi samo jasno sto Boing/Sab T-7, ako je Likodov T-50 gotov? Moja je samo pretpostavka(ne tvrdim nista) da zele ponudu Saba za Gripena jer tu ide debeo ofset i radna mesta(uklapa se u politiku). Koji to “dvomotorni avion” kada prateca infrastruktura(sveze izgradjena) ne odgovara SU-30/35, a od Mig-35 nema nista? Suludo bi bilo uzimati taj avion, jos ludje rusiti i graditi ponovo.

Ipak mislim da “dva motora” nisu zahtev(jos uvek nas sluzi Mig-21UB)

Al

@AL-41

Zahtev za glavnog lovca koji treba da menja MiG-29 je da bude dvosed kao žilaviju koncepciju zbog dva motora. E sad, šta ispadne, to je druga stvar to ćemo videti. Osim toga ne bi bilo prvi put da se sve gradi ispočetka jer su dimenzije premale, a procena je bila pogrešna. Trenutno JAS-39 nije želja nikog u sistemu i nema nikakvih znakova da se ide u tom pravcu. Ja ne bih rekao da je Su-30 suludo rešenje, a mislim da takvo mišljenje imaju i piloti, a i pojedinci u višim nivoima.

Za T-7 su rekli da žele takav sličan avion, jer je cilj da se jednim tipom letelice zamene i G-4 i J-22 i na tome je akcenat.

MiG-21 je u službi isključivo zato što je ostalo dosta rezervnih delova i pilota koji ne mogu preći dalje na MiG-29.

AL

@Aleksa Radojicic

Ja se slazem da su dva motora nekada prednost, ali evo glavni lovac RV Grcke je jednomotorac ciji kapaciteti daleko premasuju nase dvomotorne 29ke, o kapacitetima RV da ne govorim. Obarali su jednomotorni Migovi-21 dvomotorne F-4 i obrnuto….Poenta je da dva motora jesu mozda bolja nekad, ali kostaju, ne samo novca, nego i vremena, a ne moraju nuzno biti prednost.

Ja mislim da SU-35, jos manje SU-30 uopste ne odgovaraju nasoj zemlji. Koncepcijski, politicki, finanijski, kako god okrenete iako sam ogroman fan tog aviona. Kupovina tih aviona je suluda.

Prema pisanju BBM Madjari placaju oko 150 mil. godisnji lizning za svoje Gripene Svedjanima, ali je svedska za uzvrat otvorila fabriku sa 2000 radnih mesta koja prihoduje 860 miliona godisnje(pa vi sad izracunajte koliko njih to RV zapravo kosta)…..Mislim da je ta perspektiva privlacna nasem drzavnom vrhu. Koliko je to izvodljivo, realno itd. ja ne znam, ne bih da pricam napamet. Gripen C/D svakako ima velike mane i protiv sam kesiranja za takvu platformu, E/F vec ne. To je pak ozbiljna masina.

Ako bi zamenili G-4 i J22 jednom platformom sa zapada(sto i treba), tek onda se SU-30 ne bi uklapao. Vrsimo obuku na platformi sa jednom simbologijom i filozofijom kokpita, instrumentacije itd, da bi piloti posle presli na sasvim drugu. Trazimo da nam se desi nezgoda bukvalno. Tako nesto se vec i desilo Swiss Airu, ali to je druga prica. Treba da batalimo te SFRJ sizofrenije.

Ne

Tako se to radi,ali u sustini kod Rumuna je to uhodano jos od radova na 21icama.Mislim da je nas veliki promasaj odustajanje od modernizacije G4 u nekoj od inostranih firmi koje imaju iskustvo.U isto vreme smo krenuli u projekat modernizacije Orla „sopstvenom pamecu“ sto je obicno paravan za neke druge stvari.I eto vidimo da smo na isteku pete godine od pocetka i polazne ideje a napredak gledan kroz godine koje su protekle nikakav.A vreme jede i letelicu i ljude.Onda ce krenuti u slicnu avanturu sa G 4 i ono malo operativnih aviona svrzati i prakticno svesti obuku i trenazu mladih pilota na Lastu

Odgovori
An

Lepo rečeno.

Na

Modernizacija g4 bi bila potpuni promasaj. Mit o tome da su amerikanci razmatrali kupovinu G4 je totalna glupost. U vreme kada je proizveden je zaostajao za konkurencijom po svim bitnim stavkama u istoj ili vecoj meri nego Orao za Jaguarom. Orao je makar imao neke ratne zasluge u Republici Srpskoj i na KiM, G4 je jedino uspesno dejstvovao po koloni rezervista JNA, valjevskoj brigadi u istocnoj Slavoniji, naravno ne krivicom aviona.
Mogao bih da razumem sentimentalnu vezanost pilota kojima je G4 prvi mlazni avion, a vecini i poslednji kojim su leteli, ali za nas koji nismo letači, a takvih je među komentatorima ovog portala najvise, vrednovanje G4 kao ozbiljne platforme za obuku, a posebno za borbenu upotrebu je smesno.
Rumuni su krenuli u pravom smeru izborom mig21 za modernizaciju pre dve decenije i odustajanjem od Mig-29 i njihovog Orla. I sada su se opredelili za najbolju varijantu, a to je popuna sa sto vecim brojem BORBENIH aviona F-16 (ozbiljna visenamenska platforma) i ono malo para sto im je ostalo dace na modernizaciju manjeg broja vec postojecih skolskih aviona kad vec nema para za novi skolski. Samo dva tipa mlaznih aviona su za mala RV, logisticki glefadano jedino normalno resenje.

Ono sto je neko nakaradno smislio za srpsko RV i namece se javnom mnjenju kao najbolja opcija je zamena G4 i Orla jednim skolskobornbenim avionom umesto da se razmislja u pravcu da se nabavi sto veci broj visenamenskih borbenih aviona, a za obuka da G4 pegla, ovakav kakav je, dok moze, pa da se zameni sa manjim brojem novih skolskih. Sa takvim razmišljanjem RV ce nam opet ostati na nivou grupe entuzijasta pod nazivom ,,hajde samo da letimo“, a borbena vrednost nula. Tako je bilo i u JNA, i zato je jedna Bugarsksa, koja je bila mnogo manja od SFRJ, imala vise lovaca Mig-29 od nas, ne treba porediti bigarske Su-25 i nase Orlove, a tek bugarske Mi-24 i nase Game. Od nas su jace RV imale sve susedne zemlje izuzev Albanije, i Madjari, Austrijanci, Rumuni, Bugari, a o Italiji i Grckoj necemo ni razmisljati. Govorim o osamdesetim godinama, u devedesetim je jaz bio jos veci da bi nakon bombardovanja naše RV upalo u komu iz koje je polako pocelo da se budi ali ce nas naopako razmišljanje vratiti u osamdesete, a to je borbeno neupotrebljivo RV sa puno modernih skolskih aviona i polueskadrilom visenamenskih borbenih aviona. U tom slucaju, ako dostignemo švajcarsku po pitanju demokratije, pa se o takvim pitanjima bude odlucivalo na referendumu, ja glasam za gasenje aviacije. To sto piloti vole da lete pa makar i na skolskom avionu do penzije me ne zanima. Pa mi smo uzeli dva dvoseda Mig-29 od rusa i ako smo imali jedan, pa ih sada imamo vise nego JNA kada je ta eskadrila Migova-29 bila brojnija. Taj dvosed opet nema skoro nikakvu borbenu vrednost, kao ni dvosedi migovi 21, skoro remontovani, za potrebe matorih pilota iz raznoraznih komandi, da i oni eto na nečemu lete. Daj dvosede da nabijemo sate letenja. RV Srbije nikako da se izdigne iznad grupe entuzijasta.

An

@Navy

Austrija nije imala jače RV od SFRJ, 80ih su imali 28 Drakena i 40 Saab 105ica. Pre toga imali su 30 Saab 29 Tunnan-a. Tunani i Drakeni kupovani su polovni. Sve ovo ne može da se poredi sa brojem MiGova-21, a pre toga F-86ica koje je imala SFRJ.

Inače do 1993. im je bilo zabranjeno međunarodnim ugovorom da kupuju bilo kakve vođene rakete, uključujući i rakete V-V, pa su Drakeni mogli samo topovima da deluju protiv drugih aviona. Tek 1993. uzimaju prve rakete V-V i to samo AIM-9, i prve rakete za PVO (Mistral). Inače njihova nabavka Eurofajtera je političko-finansijski-koruptivni fijasko tamo.

Ra

Olovi su spasili Republiku Srpsku kada su zaustavili hrvatsku akciju Una na podrucju od Kozarske Dubice do Kostajnice. Jedan nalet aviona je uzrokovao kraj operacije. Samo zbog toga je Orao opravdao svoje postojanje.
Da je G4 uspeo u svom atentatu na Tudjmana u Banskim Dvorima svrstao bi se u legendu.

AL

@Navy
Malo je to ipak komplikovanije

fr

Rade

Mislim da je poziv iz Washingtona spasio Republiku srpsku, a ne nekakav orao.

De

@ Navy, Albansko RV nikad nije bilo jako, a nakon 1960-e je vec postalo jako nazadno cak po Balkanskim standardima – glavni avion do 1990-ih je bio Kineski F-6 (MiG-19). Kupili su svega 12 J-7 (MiG-21) i to jako rane modele bazirani na MiG-21F-13 koji su vec bili zastarjeli 1970-e.

Madzarsko lovacke snage 1980-ih su bile manje nego Yugoslovenske ali slicno opremljene – glavni lovac je bio MiG-21Bis a bila je i jedna eskadrila sa MiG-23MF. MiG-29 je tek usao u naoruzanje 1990-ih. Osim jedne eskadrile Su-22 nije ni bilo lovacko bombardeska aviacija u Madzarskom RV.

Jurisne helikopterske snage su bili snaznije nego Yugoslovensko – 40-ak Mi-24D.

U Madarskoj su bile i Ruske snage iz 36e Zracne Armije koje 1980ih su imale:

2 lovacka puk sa MiG-23 od kojeg je jedan dobio MiG-29 1986-e. a drugi 1989-e.
1 puk sa MiG-21Bis koje je dobio MiG-29 1988-e ali je deaktiviran 1989-e
2 lovacka bombarderska puka sa MiG-27
1 izvidacki puk sa mijesavinom Su-17 i Su-24

Znaci Madarsku je cuvalo oko 240 Sovjetskih aviona koji su bili puno moderniji nego Jugoslovenskih.

Naravno tu je bilo i moguce podrske od Sovijetskih snaga u juzno zapadnoj CCCP. To su bile snazne snage – naprimjer 24-a Zracna Armija je imala 6 puka sa Su-24!

St

Nasi celicni prijatelji sigurno imaju da ponude neki skolsko-borbeni avion za 10 miliona po komadu.

Odgovori
Ku

Ima ga za po 10 mil ..ali za ca 15 milki bar oficijelno je tu odlicni L-15..iliti JL-10.

Ku

Navy, odličana analiza, ali komentar u vezi nabavke školskog aviona za potrebe USA RV nije korektan jer je istina da su se vodili razgovori o nabavci aviona ali bez motora. To im je tada ekonomski bilo isplativije.

Dj

Čoveče jel ti veruješ u sve to što si napisao? Kupovina Galeba? Poslušaj ljude koji su učestovali u svemu. Orao vs Jaguar. Naravno ali nije bio ni najgori. To je kao da kažeš da je Paassat bolji od Golfa. Ali i Golf radi posao. Neke zasluge u RS. Neke? Ne neke nego velike. Samo zaustavljanje hrvata na Sani 95 bi bilo dovoljno a nije samo to. Upotrebna vrednost dvoseda 29. Pa A ustrijanci na Tajfunima imaju samo IC pa? Ukidanje RV? Naravno. I vojske i SAJ -a i policije i žandarmerije i školstva i zdravstva…. Kome to treba a država bi bila jeftina i super. Sreća pa se ne odlučuje na referendumu.

Odgovori
Pa

Mi te probleme nemamo. Kad kupimo Boing/Saab mozemo da pogasimo sve firme koje se bave avio industrijom i da uzivamo u letu novih aviona.

Odgovori
AL

Mora to neko i odrzavati ;)

Lo

Ne samo. Nego i tenkove, transportere, haubice, rakete i još puno toga. Najbolje da lijepo dignemo kredit i kupimo od amera sve što nam treba. I onda će nam doći mir i blagostanje.

An

@PakleniVuk

A naše firme koje se bave avio-industrijom trenutno proizvode šta tačno?

Mislim na ove državne vezane za vojsku, ne na recimo Aero East Europe koji koliko ja znam nema nikakvih dodirnih tačaka sa ministarstvom odbrane.

Domet naše vojne avioindustrije je 35 proizvedenih klipnih aviona čiji je prototip poleteo 1985. u SFRJ. I bespilotna letilica koju će dovršiti Kinezi. E da zaboravih i još jedan prototip prešminkane Utve-75 ovog puta mudro nazvane Sova.

U isto vreme slovenački Pipistrel pravi bukvalno istorijske korake u vazduhoplovstvu i ako je slovenačka vojska od njih kupila tačno 0 aviona.

LS

Шта радити са 50так резервних, ремонтованих мотора у складиштима и брдо резервних делова за авионе? Може ли модернизација да се уради у кооперацији па да се тако нешто и научи то јест украде нека технологија? Много смо заостали… једини начин д се нешто извуче је у заједничким пројектима. Мислим да је г4 добра платформа и да се све мане могу лако исправити па и оне око контрола лета и значајно унапредити…. а можда и само сањам… можда би унапређење погонске групе било економски исплативо? Можда.

Odgovori
12

Orao ili G4, svejedno da li će da rade na jednom ili drugom, primarno je u svakom slučaju da se održi kapacitet i znanje za naoružavanje letelica. Kako je promena koju donose novi sistemi dramatična, jasno je da se mora nabavljati novi avioni i za obuku i za samu odbranu. Planirana modernizacija izgleda ne pruža dovoljno kao odgovor na ovu situaciju. Okolina čak izgleda i diktira izbor letelice. Važno je razvojne snage sačuvati kao i mogućnost da se orao ili galeb koristi za razvoj i testiranje domaćeg naoružanja, ako ništa drugo, ono zbog dronova, a uključiti se u potragu za avionom na vreme. Samo sumnjam da će se naći ono što je opisano, kao -nešto izmedju-, svakako se nadam se da to neće pojesti mnogo vremena. Jer industrijski džinovi kada sklope sliku, praviće ih ko da ih štancaju,a ti još tražiš, a nisi nuklearna sila, а svakako znamo da nije istina da oružje možeš da nabaviš kada god hoćeš (svojevremeno je S.Milošević organizovao ekonomsko savetovanje na šta utrošiti novac SRJ, ondašnji stručnjaci sastavljeni od direktora firmi, posle par dana na Kopaoniku, poručili su vojsci da se oružje može nabaviti uvek i da oni zapravo samo hoće sve najmodernije. Novac je otišao na uniforme za policiju, razvoj novog zastavinog benzinskog motora i pitaj boga šta još). Vojska je bila u pravu, ali su ćutali. Mislim da ne bi trebalo da ćute danas. OPASNO JE!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Srbofil Naravno da ne moze u potpunosti da se pokrije. Povecati broj razlicitih radara izmedju baza i neprijatelja i povecati stepen pripravnosti sigurno da. Ti sto ocekuju da svemocna ruska ili americka PVO ne pravi propuste, a i ovo sto se sprdaju sa istom treba da se pdsete upravo na izraelski VAP. Amerika je znala…

09. Dec 2022.Pogledaj

Srbofil na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Milos77 Nema odakle da se "pojaca", nemoguce je napraviti potpuno pokrice miliona kilometara VaP. Izrael velicine Vojvodine sa milijardama i milijardama ulozenim u PVO ne moze potpuno da se pokrije, cak i cuveni Iron Dome "stedi" rakete tako sto na osnovu balisticke trajektorije racuna da li ce ciljana raketa pasti na naseljeno mesto ili ne,…

09. Dec 2022.Pogledaj

Petrović Dusan na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Milos77 Zapravo ne postoji savršen PVO, i nijedna zemlja ne može da zastiti bas svaku zgradu. Moguće i da NATO nije imao kao prioritet zaštitu Zagreba, jer u Zagrebu nema ništa kljucno za bezbednost NATO. Ali da Rusija nije stitila,ili neuspesno stitila dve baze sa strateskim bombarderima? Vidi se jasno na obe slike da su…

09. Dec 2022.Pogledaj

Sotir na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Svaka čast. Sve pohvale. Slovenci i Mađari vode ozbiljnu priču u lakoj avijaciji. Zar razliku od utvinih pokušaja da nešto pokrene iza njih stoj privatna inicijativa.

09. Dec 2022.Pogledaj

ivan na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Realno jesmo bili ispred Madjarske ako pricamo o sedamdesetim i osamdesetim ,mogla je samo da nam parira sa Pick salamom. Avion nije sad neko cudo moderne tehnike ali je lep i koliko sam vide kvalitetno uradjen. Kompaniji zelim puno uspeha

09. Dec 2022.Pogledaj