[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Igor Salinger za Combat Aircraft o nabavci borbenih helikoptera Mi-35M za RV i PVO Vojske Srbije
Sedam helikoptera koji su 2019. godine uvezeni iz Rusije koštalo je 148,5 miliona dolara / Foto: Igor Salinger

Igor Salinger za Combat Aircraft o nabavci borbenih helikoptera Mi-35M za RV i PVO Vojske Srbije

RV i PVO Vojske Srbije se već pet godina nalazi u procesu obnove i modernizacije koji će se, kako sada stvari stoje, nastaviti i u bliskoj budućnosti. Tango Six je redovno pratio realizovane nabavke i projekte modernizacija koji su izazvali pažnju i interesovanje svetskih medija.

Jedna od važnijih nabavki bila je kupovina ruskih desantno-jurišnih helikoptera Mi-35M, a domaći novinar i fotoreporter Igor Salinger je, za jedan od najuticajnijih vojnih vazduhoplovnih časopisa Combat Aircraft Journal napisao odličan tekst o tome (naslova “Serbia’s chariots of fire“). Pored toga, stranice članka su obogaćene njegovim izvrsnim fotografijama srpskih 35-ca. Naš portal ne samo da je dobio dozvolu autora da prenese najzanimljivije detalje članka, već i da objavi deo fotografija.

Na početku članka, Salinger podseća na značajne nabavke za RV i PVO Vojske Srbije (VS) koje su sprovedene od 2017. do sredine 2021. godine. Uz 4 novoproizvedena helikoptera Mi-35M tu je 10 lovačkih aviona MiG-29, 9 helikoptera H145M od kojih je vojska dobila 5 a policija 4, tri helikoptera Mi-17V-5, 6 bespilotnih letelica CH-92A i samohodni sistemi PVO Pancir-S1.

Do dolaska Mi-35M, helikopteri GAMA su bili jedini helikopteri u RV i PVO VS naoružani protivoklopnim vođenim raketama / Foto: Igor Salinger

Autor navodi da su Mi-35M prvi pravi borbeni helikopteri u RV i PVO VS (o konačnoj sudbini helikoptera Mi-24 Tango Six je već ranije izveštavao) i da su se pre toga, od helikoptera koji su mogli da pružaju neposrednu vatrenu poršku, koristili transportni helikopteri naoružani lanserima nevođenih raketnih zrna, kao i laki helikopteri GAMA (skraćenica od Gazela-Maljutka), domaća modifikacija Gazela, koji mogu dejstvovati protivoklopnim žično vođenim raketama 9M14M Maljutka i lakim prenosivim raketnim sistemima PVO Strela-2M u vazduh-vazduh varijanti.

Ističe se da su tokom četiri decenije upotrebe jugoslovenske i srpske posade ovladale raketom Maljutka i da neprestano postižu odlične rezultate na vežbama. Međutim, pošto je Gazela jednomotorni, nezaštićeni helikopter bez sredstava protivmera, veoma je ranjiva na neprijateljsku vatru, posebno tokom vođenja raketa na cilj. Navodi se primer iz ratova u bivšoj Jugoslaviji kada je jedna Gazela oborena vatrom iz samo jednog oružija malog kalibra.

Iznesene su interesantne informacije vezane za preobuku, u Rusiju odnosno u fabriku Rosvertol u gradu Rostov na Donu, poslato je 35 pripadnika letačkog i zemaljskog osoblja RV i PVO VS, uključujući 4 posade koje se sastoje od dva pilota i letača-mehaničara. Grupu srpskih pilota predvodio je komandant 714. protivoklopne eskadrile “Senke“ major Dobrosav Drndarević koji je potom unapređen u čin potpukovnika.

“Obuka završena dve nedelje pre roka“ / Foto: Igor Salinger

Preobuka je obuhvatala približno isto časova teorijske i letačke obuke, a autor je naveo i da su srpski piloti naglasili da su obuku završili dve nedelje pre roka i da u ostvarivanju veoma dobrih odnosa sa svojim ruskim domaćinima nisu imali nikakvih problema. Ističe se i da je za pripadnike RV i PVO preobuka bila veliki izazov, kako za pilote, a posebno za vazduhoplovnotehničku službu, jer je izvršen prelaz sa malog, jednomotornog, analognog helikoptera na mnogo veći, i visoko automatizovan helikopter mase 12 tona sa mnogo komplikovanijom konstrukcijom, sistemima i savremenom avionikom.

Sva 4 Mi-35M su isporučena 2. decembra 2019. godine, transportnim avionom An-124 registracije RA-82038 koji je sleteo u vazduhoplovnu bazu “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“. Nakon sklapanja, probnih letova i ostalih formalnosti, helikopteri su prvo preleteli na aerodrom “Narednik-pilot Mihajlo Petrović“ u Nišu gde su ostali do sredine marta 2020. godine nakon čega su premešteni u matičnu bazu Lađevci.

Zvanično prikazivanje ovih helikoptera priređeno je za najviše državne zvaničnike i medije na batajničkom aerodromu samo 5 dana nakon isporuke, a na događaju su prikazani i pet novih helikoptera H145M i isto toliko Mi-17V-5 (uključujući i dva koja su isporučena 2016. godine). Mi-35M je dobio službenu vojnu oznaku HB-47 (helikopter borbeni 47), letelice u ofarbane u tamno sivu, sa slabo vidljivim tzv. low-vis rondelama i zastavom u boji, a evidencijski brojevi idu od 35101 do 35104.

HB-47 naoružan sa 4 20-cevna saćasta lansera B8V-20A nevođenih raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm / Foto: Igor Salinger

Opisano je i naoružanje HB-47, u pokretnoj nosnoj tureli NPPU-23 nalazi se dvocevni top GŠ-23L kalibra 23 mm sa 450 granata, na 4 potkrilne podvesne tačke mogu se nositi 20-cevni saćasti lanseri B8V-20A nevođenih raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm i kontejneri UPK-23-250 sa dvocevnim topom GŠ-23L kalibra 23 mm sa 250 granata.

Najvažnije novo naoružanje u inventaru RV i PVO je radio-komandno vođena protivoklopna raketa 9M120 Ataka kalibra 130 mm dometa do 6 km, što je veliki napredak u odnosu na rakete Maljutka dometa 3 km kojima su naoružani helikopteri GAMA. Mi-35M može nositi do 8 raketa na skupnom nosaču APU-8/4U koji se može postaviti samo na spoljašnjoj desnoj podvesnoj tački. Pojedini izvori navode da je nabavljena i verzija rakete 9M120F sa termobaričnom bojevom glavom.

Kada je u pitanju oprema, Salinger se prvo osvrnuo na izjave predstavnika Ministarstva odbrane Srbije kao i visokih državnih zvaničnika, koji za Mi-35M (kao i za H145M) tvrde da su “u svojoj klasi najbolji na svetu“, i da su opremljeni najmodernijim i sofisticiranim naoružanjem, nišanskim sistemima i pasivnim i aktivnim sredstvima samozaštite. Međutim, kako se navodi, posmatrači su primetili da na helikopteru ne postoje antene sistema samozaštite, bilo da je u pitanju novi L370 “Vitebsk“ (izvozna oznaka “President-S“) ili makar staog sistema L166V-11 (SOEP V1A) “Lipa“ (“Ispanka“) koji je već oko tri decenije standardna oprema helikoptera Mi-24.

Sa helikopterima su isporučeni uređaji za izbacivanje toplotnih mamaca UV-26, obično se na obe strane trupa helikoptera postavljaju po tri bloka sa po 32 patrona, ukupno 192 patrona. Ističe se da je isporukom helikoptera Mi-35M ali i H145M, RV i PVO VS omogućeno da izvodi noćne operacije tzv. NVIS (Night Vision Imaging System) operacije, posade nose naočare za noćno letenje (NVG – Night Vision Googles), a kabine helikoptera imaju prilagođeno osvetljenje za njihovo korišćenje.

Prva bojeva gađanja izvršena su aprila 2020. godine / Foto: Igor Salinger

Interesantno je da je autor naveo i da je nakon isporuke helikoptera, u Srbiji nastavljena obuka uz nadzor iskusnih ruskih instruktora koji imaju hiljade sati naleta na avionima i helikopterima, i za koje su njihove srpske kolege imale samo reči hvale. Prva dnevna i noćna bojeva gađanja izvršena su u aprilu 2020. godine na poligonu Pasuljanske livade, tada je izvršeno i prvo lansiranje rakete 9M120 Ataka u Srbiji. U prvih godinu i po dana, srpski Mi-35M su redovno viđani na vežbama, osim za vatrenu podršku korišćeni su i za desant trupa, ova topovnjača u svojoj skučenoj transportnoj kabini može da primi do 8 vojnika što je jedinstvena karakteristika za jedan pravi borbeni helikopter.

I dok je opremanje RV i PVO lovcima i transportnim/višenamenskim helikopterima bilo dugo očekivano, nabavka 4 Mi-35M je bilo iznenađenje. Ipak, visoki zvaničnici RV i PVO su otvoreno izrazili nadu da će se nabaviti dodatan broj Mi-35M, do pune eskadrile koja obično ima 12 letelica, što bi, u odnosu na posedovanje samo 4 helikoptera, bilo logično zbog održivosti izvođenja operacija, održavanja, letačke obuke.

Rebalansom budžeta iz aprila ove godine, za nove nabavke je planirano 600 miliona evra, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je prethodno u martu najavio plan za nabavku dodatnih helikoptera, o čemu je, kako je izjavio bilo reči sa “ruski i francuskim prijateljima“. To bi moglo značiti dodatne nabavke helikoptera H145M, Mi-17 i Mi-35M pa čak i H215/225 Super Puma (podseća se da su za MUP naručena tri). Donekle iznenađujuće, ispostavilo se da ovo uključuje i dva protivpožarna helikoptera Ka-32 za MUP.

Da li će se nabavljati još novih Mi-35M ili će se kupiti polovni kiparski Mi-35P? / Foto: Igor Salinger

U međuvremenu, grčki mediji javili su da Srbija navodno pregovara sa Kiprom oko nabavke 11 njegovih helikoptera Mi-35P, kao i ostale opreme i paketa naoružanja. Izvori navode da je srpska delegacija na čelu sa pomoćnikom ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenadom Miloradovićem posetila Kipar u aprilu ove godine i da je u maju potpisano Pismo o nameri. Prema istom izvoru, Kipar je u potrazi za novim tipom borbenog helikoptera, trenutno je više naklonjen toj opciji nego da se, kako se navodi, u aktiviranje i održavanje flote helikoptera Mi-35P uloži oko 100 miliona evra.

Pisanja medija potvrdio je portparol Ministarstva odbrane Kipra Hristos Pieris koji je izjavio da je Srbija pokazala interes za kiparske jurišne helikoptere i da su srpski zvaničnici povodom toga boravili na Kipru. Vest o mogućoj prodaji helikoptera Srbiji poklopila se sa posetom komandanta Nacionalne garde Kipra Srbiji generala Dimokritosa Zervakisa koja je realizovana u avgustu. Tango Six je nedavno dobio zvanične komentare ministarstva odbrane vezane za kiparsku opciju.

Salinger podseća i na bliske odnose između Srbije i Kipra kada je u pitanju odbrana, Kipar je kupac srpskog naoružanja i vojne opreme, među kojima treba istaći samohodne habice B52 Nora kalibra 155 mm i oklopna vozila BOV M16 Miloš. Osim toga, od 2010. godine se u okviru mirovnih snaga Ujedinjenih nacija, nalaze i pripadnici Vojske Srbije.

U posebnom odeljku autor teksta je anlizirao kontroverze vezane za cenu nabavljenih helikoptera. Napomenuto je da nasuprot većini zemalja sveta, Ministarstvo odbrane Srbije konstantno odbija da odgovori na zahteve za pružanjem informacija (reč je o informacijama od javnog značaja) o iznosu uplaćenom za helikoptere kao i za većinu krupnijih odbrambenih nabavki, govoreći da bi to moglo da ugrozi operativne sposobnosti oružanih snaga kao i obaveze prema dobavljaču.

Navedeno je i da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u par navrata izjavio da su za nabavku helikoptera Mi-35M i Mi-17V-5 od ruske strane dobijeni značajni popusti i veoma povoljni uslovi, i da su plaćeni više od 10 a manje od 20 miliona evra svaki. Izneseni su podaci koji su dobijeni preko Republičkog zavoda za statistiku kao i Carine koji pokazuju da su iz Rusije uvezeni, kako se navodi, “helikopteri mase 2000 kg i više“, u vrednosti od 148,5 miliona dolara.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

G

Kada bi bio mi 28 NM,ali svakako nije lose

Odgovori
S

Uuhh Lagana pričica bi bila, čistokrvni jurišni helić

P

Nije mi jasno sta bi radili sa jos jednim tipom helikopter? Pa to nemaju ni mnogo veće ni bogatije zemlje. 35-ca je više nego dovoljna za potencijalne pretnje

S

Petronije
Radili bi sve što treba.
Nije loše imati više tipova helikoptera (letelica). Sve su one korisne. Npr, avijacije Indije i Indonezije imaju Mi-35 i Apače u svojoj avijaciji. Postoje snimci kako iz jedne iste jedinice (aerodroma) poleću zajedno Mi-35 i Apač. Zamisli da tako isto i iz Lađevaca poleću Srpski Mi-35 i Apač, Mi-28 ili Ka-52. To nema veze sa veličinom zemlje, već sa potrebama države u opremanju njene vojske.

t

@Sky machine

Jeste ma 50 helikoptera cemo da imamo jer je „korisno“. Sta mislis ko ce to da placa i odrzava u Srbiji. Jel znas koja je razlika izmedju Indije/Indonezije i Srbije ili treba sad da ti se crta. Kako se ljudi ovde izlupetaju neverovatno. Cekam jos jedino neko da predlozi nabavljanje i nuklearnih podmornica za dunav…

G

@tegljacmete

Vidi podsetio si me sada.Ja sam razmisljao da se napravi razarac za dunav sa naprednim PVO sistemom kao sto britanija ima type 45 koji sluzi za odbranu od vazdusnog napada.Pokrio bi teritoriju celog BGa a i sire

Q

@tegljacmate

Nevjerovatno je da su ljudi spremni da plate 100 milijardi štete nastale bombardovanjem i da rizikuju da nam se to opet desi uz ko zna koliku nematerijalnu štetu ali opremanje vojske od nekoliko stotina miliona eura svesrdno kritikuju i napadaju. Poslije tolikog stradanja Srba u 20om vijeku mnogima treba crtati da je to zato što smo bili slabi i neodlučni i da nas toliko žele uništiti da nam ni ovaj vijek ne nosi ništa bolje…

A

@Q

Kritikovanje vojnih nabavki i kritikovanje nelogičnih vojnih nabavki su dve kompletno različite stvari. Gomilanje malih jednocifrenih flota različitih helikoptera koji praktično rade iste zadatke i pružaju iste spobnosti spada u ovu drugu kritiku.

T

@Q

Ne nego je glavna fora sto nismo slozni, delimo se na ove i one, a onda i nismo spremni odricanja i polaganja zivota za neki visi cilj, trenutno za Kosovo. Pola od ovih koji se busaju da su patriote bi na pocetak bilo kakvog pucanja prvi pobegli sto dalje. Ali su zato prvi kada treba da se nabroji naoruzanje koje posedujemo ili koje po njima treba da kupimo, Su-35, S-400, Ka-52 i ostale gluposti. Nema zzemlje koja ima toliko generala koliko mi imamo

M

Mnogo bolja stvar je da se odmah uzeo mi 28. U svakom slučaju necemo imati vise od eskadrile jurišnih helikoptera pa shodno tome ako mislimo da služe za nesto vise od parade moraju biti vrhunski!!!! I to bi vazilo za sve rodove VJ ne samo za RVO iPVO. Dzaba velika i lose opremljena vojska vise se ne moze ici na kvantitet. Napr ,ako nase 35 nemaju ili imaju losu zastitu kupovinom 100tinak modernih stingera potencijalni neprijatelj je obesmislio svaku njihovu upotrebu pa da ih imamo i stotinu. A to je cifra oko 10mil$.Malo skacem sa teme u sukobu Jermena i Azera ,Jermeni su imali i S300,kub,Tor,osa,……..većinu tog oruzija mi ni dan danas nemamo ili nam je to glavna uzdanica a pokazalo se da je zastarelo ……..a slozicemo se da ni Azeri nisu nekakva super sila!!! Sto bi značilo u našem slučaju da je kupovina FK3 isto sto i kupovina mi 35 .pokušaj da se za male pare uzme nesto sto ce da plasi i paradira. A dodje li do stvarnog sukoba to ce za cas nestati…….mi 28,ka 52, s400,pancir m,mig35,su30sm, buk m, su trenutno oruzija koja u malom broju mogu stvarno odraditi posao!!!!

t

@Q
Naravno da ono sto sam napisao nema nikakve veze sa idejom koju ti prosipas. Ja pricam o tome kako je besmisleno imati 150 razlicitih letelica koje vrse istu ulogu jer ih je logisticki nemoguce odrzavati i skupe su, ti okreces temu na to da sam ja za to da budemo nespremni i nenaoruzani.

Ajde lepo udahni, pa ponovo procitaj sta sam napisao i ne lupaj budalastine. Bukvalno ti je @Aleksa ispod napisao sve to i sad ispod opet imas nekog ko bi da nabavimo “ mi 28,ka 52, s400,pancir m,mig35,su30sm, buk m“ i tako u krug.

Kazem ja, samo nosaci aviona i podmornice u Dunavu fale…

M

Malo je verovatno da mi možemo kupiti sve sto sam pobrojao Ali netrebamo ni srljati daj sta bilo samo da nije skupo…umesto da kupovine FK3 ,modernizacije kub, pravljenja pasarsa,modernizacije Praga,kupovine bukm3,…….održavanja ,ljudstvo,plate za sve to ,gorivo,hangari,rezervni delovi….verujem da smo blizu cifre za S400. Isto tako je i sa mil 35 na kraju ce se opet doci do cifre iste kao da smo uzeli eskadrilu mi 28,…sto je ipak prava stvar….

m

Države poput Srbije ne kupuju oružje za rat, pogotovo protiv najvećeg vojnog saveza u našem okruženju. Zato su količine po jedna eskadrila ovoga, ili onoga, itd. Dovoljno da se vežba i školuje. Mi35 je zgodan za brze intervencije, zlu netrebalo, na jugu Srbije. Za takve potencijalne zadatke, jedna eskadrila je puna kapa.

Odgovori
L

Држава Србија треба да купи и ново и половно и све што може. Постоји милион разлога за то. Тренутна ситуација на финансијском тржишту је више него повољна. Камате на кредите су мање од инфлације. Инфраструктура и војска сада или никада.

S

Drzave poput Srbije ne kupuju oruzje za rat, vec za procenat za posrednika.

B

Stojko
Uvek ti sa tvojimprocentom. Dosadan si vise.

V

Stojko,
Daleko od toga da branim opisano ugovaranje, ali ružno je samo Srbiju stavljati u navedeni kontekst a praviti se slep na događaje u okruženju i šire. A ima primera gomila…
Ne postoji država koja je imuna na tu bolest, bilo da prodaje oružje ili neku koju drugu robu.

П

Што већи „проценат“ – мање за војску и инфраструктуру… А више за немачка и британска луксузна возила… И повећање цене станова по Србији…

Биће да је тај „проценат“ ИПАК ВЕОМА БИТАН!

A

U svakom slučaju mnogo bolje nego pre. Srbija treba isključivo da se bazira na novu i savremenu opremu. Svaka čast za ponudu od Kipra ali to treba da se obiđe. Naši piloti treba da imaju naj savremeniji opremu bilo sa zapada ili istoka.

Odgovori
B

Savremena ili ne, nasa vojska treba da ima ISPRAVNU opremu. I to od Kiprana da se kupi, mora pre kupovine da se odvoji odmah tih 100 miliona za dodatne remonte i vracanje u operativan status. Samo za staticke izlozbe nam ne treba.

B

Boban
Uopste nisi razumeo. Cena od 100 miliona je za 3 remonta tokom jos 15 godina koriscenja, do isteka resursa, i to je cena za Kipar. Ne za Srbiju. I ako bi bila ta cena, treba dati 33 miliona za prvi remont svih 11 helikoptera! Je li to mnogo? Nije. Toliko kosta samo jedan MI35 sa opremom i raketama. I na nasim novim za par godina moras raditi remont i to platiti.

N

Dojadilo mi je ovo, nemaju prezident s jer se tada nije nudio

Odgovori
D

Nemaju ni Lipu koja se nudi trideset godina.

Г

Да, има и таквих коментара. Видећемо кад дођу ови нови да ли сте у праву?

M

Dodaće se valda. Prvo zmajevi i obuka.

@Nn
Prezident-S je ponuđen za vreme pregovora. Nije kupljen zbog cene.

B

Mislim da je i tada bio u ponudi, President je ipak osiromasena verzija za izvoz, ali da je cena bila izuzetno visoka, plus sto nema smisla koristiti President i Berjozu, sto znaci da bi onda trebao i Pastelj, sto bi dodatno podiglo cenu…

V

Malo mi je čudno da neko na osnovu antena nešto zaključi. A šta ako su antene integrisane?

Г


Надам се да ћемо сад са ових додатних 600 мелеона бити у могућности да и те нове и ове постојеће опремимо и Президентом и Пастељом и свиме оним другим што ова наша 4 комада тренутно немају.

V

Treba kupovati iskljucivo novo, iz nekoliko razloga: duzi vek trajanja, operativna sposobnost na boljem nivou, savremena oprema koja je konkurentna zapadu, mogucnost otudjenja kasnije…itd,..
Vazduhoplovna tehnika je skupa za odrzavanje, a ima vek trajanja, …zasto bi kupovali staro naoruzanje pred istek veka trajanja, gde je potrebno servisirati, i opet dobiti zastarelu opremu, koja mnogo na kraju kosta,…a ne moze da se proda …jer niko to vise nece da kupi… a pitanje je za 10 godina da li ce helicopter iz 2002 recimo moci da parira novom helikopteru iz 2031…
Zato uvek NOVO pa koliko imamo para za to…IMAMO

Odgovori
A

Ja to podržavam samo iz jednog razloga a to su naši piloti. U sadašnjem vremenu kada je teško izvršiti selekciju kandidata jel smo u deficitu sa ljudstvom barem se može odabranima obezbediti nova oprema i aparati da smanje rizik po svoje živote a da pri tome obavljaju i svoju dužnost. To što su odabrali poziv pilota i ostvarili se u istom pozivu to ne znači da moraju da lete u krševima i da dobijaju simbolične plate u znak zahvalnosti za njihova odricanja. Znači Srbijo, nove letelice, jake plate i standard. Pozdrav.

A

@VLADO

Iako lako reći, mi ne možemo uvek da kupimo novo iz brojnih razloga… Zato treba kupovati ono što nama treba i što definitivno može da se koristi na duži vremenski period uz sasvim razumna ulaganja, bilo ono polovno ili novo.

B

Vlado
Ali ako za cenu jednog novog dobijes 3 remontovana i modernizivana, sa sve gomilom raketa i naoruzanja za iste, a resur je jos 15 godina, nije losa kupovina.

V

Imenjače,
Ne znamo mi ništa o potencijalnom poslu sa Kiprom. Moguće da tu nije prosta kupovina u pitanju. Moguće je da je u pitanju i svojevrsna „trampa“ za naše naoružanje. Osim toga, ne zna se šta bi ulazilo u tu „cenu koštanja“ upotrebe od 100 miliona. Uopšteno, ne zna se ni koliko Kipar traži za njegove helikoptere (ceo paket) a koliko naši nude.
Mišljenja sam da će se svakako kupovati još novih Mi 35, a ako se nabave ovi polovni, verovatno će poslužiti i očuvanju resursa novih aparata.

Y

Može se sve ovo posmatrati i komentarisati iz 2 potpuno suprotna ugla – što je extremno kontradiktorno i svodi se na „može biti, ali ne mora da znači“…
Ako pođemo od onoga čega (ni)je bilo pre nekoliko godina – pričamo o napretku, ali ako sagledamo kroz praktično iskustvo u kojem su kalaši obarali Gazele, a aktuelne „leteće topovnjače“ nemaju sisteme samozaštite – onda je trend vrlo zabrinjavajući.
Zlobnici bi onda mogli reći – najbolja sredstva u svojoj klasi – za parade…

Odgovori
A

Ja se licno nadam da nije tako i da je neka struka odlucivala o potrebi za jurisnim helikopterima i da to nije cisto politicka odluka, jer ta sredstva izgledaju lepo na paradama i vezbama. Naravno tu je i odlican naziv za naslovne strane tabloida tipa „Srbija nabavlja djavolje kocije“…

Zaista je sramota ako Mi-35 nemaju sisteme pasivne zastite (mada ne znam koliko oni pomazu sto se moze videti na 3. snimku kojeg cu linkovati), videli smo koliko je zapravo lako oboriti borbeni helikopet koji, da bi efektivno delovao, mora prici blizu neprijatelju i samim tim ulazi u tomet raznih rucnih PVO sistema.
Kurdi obaraju Kobru: https://youtu.be/WKRg-zA92Tg?t=62
Rusi ukrajinski Mi24: https://youtu.be/_kREn9Ublvs?t=80
Teroristi ruski Mi-35: https://youtu.be/ARdXX5nHshw?t=7

Г

@Алекса
Колико помажу да помажу ми их морамо имати.
Президент С+Пастељ+дифузори издувних гасова+мамци. Квартет неопходан за било какво преживљавање Крокодила на модерном ратишту.
Ако купимо Атаку Д домета 10 км ми већ тиме можемо у доброј мери избећи дејство МАНПЕДа.
А не би било лоше узети ни С 13 за подршку које су домета 4 км.

A

@Грга
Ne znam… Ja sam entuzijasta i nemam znanje kao sto imaju oficiri i ljudi koji su obuceni za rat. Mada po nekom mom misljenu (sto je sasvim moguce da gresim) borbeni helikopteri tipa Mi-35 ili AH-64 su previse ranjivi kada idu protiv iole opremljenog neprijatelja.
Super to izgleda kada Amerikanci sa 5 kilometa razaraju grupe talibana po nekim planinama ali kada bi isli protiv vojske koja ima VOJIN, MANPAD-ove, neke iole moderne sisteme PVO (na primer Pancir, Hisar, Tanguska itd.) ja mislim da ne bi dobro prosli. Zasto se nisu koristili Apaci na Kosovu osim na samoj granici sa Albanijom? Preveliki je rizik da sredstvo koje kosta 20/30/40 miliona obori jedna Strela ili Stinger koji kosta 3/4 hiljade evra (ako i toliko).

Razmisljao sam nesto prilikom poslednjih desavanja na Kosovu kada su H-145 i Mi-35 leteli blizu administrativne linije, kada bi takozvana „Vlada Kosova“ nabavila samo 6 ovakvih vozila: https://www.roketsan.com.tr/en/products/sungur-air-defence-missile-system koji su sigurno veoma jeftini (mogu samo da spekulisem ali ajde da kazemo da jedno kosta 1.5 miliona znaci da zaokrzsimo na 10 miliona) i da secekaju u zasedi srpske helikopteri mogli bi bez problema da obore sredstva u vrednosti od 100/150 miliona evra u par minuta.

Po mom misljenu buducnost svih RV su dronovi, dronovi i jos dronova.

A

@Aleksa

Svako sredstvo je ranjivo. Ne postoji sredstvo bez ikakvih mana, ali je druga priča da li protivnik te mane može da iskoristi. Sistem VOJIN, MANPAD-ove i moderne sisteme PVO su imali Iračani, pa su i Iranci, a potom Ameri ostvarivali sasvim dobre rezultate sa svojim borbenim helikopterima protiv tih istih Iračana. Jednostavno, posedovati neka sredstva ne znači automatski da su neka druga srestva postala beskorisna, čak i ako se ova prva sredstva dobro koriste.

Budućnost RV je ista kao i njena prošlost i sadašnjost, a ona se nalazi u KOOPERACIJI, KOOPERACIJI i još većoj KOOPERACIJI svih različitih jedinica RV sa svim svojim pojedinačnim prednostima, manama i sposobnostima i drugim vidovima, rodovima i službama jedne vojske. Dronovi nisu odgovor na sve, ne mogu da pokrivaju sve zadatke jednog RV i imaju veoma jasne nedostatke koji se mogu eksploatisati. I to upravo pokazuje ovaj tekst. Azerbejdžanski uspeh u ratu se ne zasniva isključivo na dronovima, već na načinu njihove upotrebe koji se primarno bazirao oko KOOPERACIJE različitih vidova, rodova i službi Vojske Azerbejdžana.

m

Mi imamo iluziju da postoje neoborivi avioni, ili helikopteri. Nema ih i neće ih ni biti, jer je to tako. Zato ratove presudjuje uglavnom čista fizika, tj. brojnost sredstava za rat. Kad imaš četiri helikoptera, ne možeš ništa značajno da uradiš ni protiv malo bolje opremljenih terorista, a da ne govorimo o vojskama. Pogledajte gubitke u tehnici u staljingtadskoj bici. To je za današnje pojmove ratovanja nezamislivo. Danas bi svi da ratuju na daljinu bez ikakvih gubitaka. Može samo u slučaju ogromne nesrazmere izmedju snaga i tehnološkog nivoa napadača i žrtve, što se danas i dešava.

Г

@Алекса
Зато у такве мисије обично иду 2 (Руси понекад и 3) хелија где овај један ради примарни посао, а овај други врши обезбеђење. И тако су веће шамседа се вратиш из „врућих зона“.
Зашто Амери нису слали Апаче преко границе? Па можда јер њихова пешадија није наступала на терену 🤷🏻‍♂️ У Сирији су доле и Сиријци и Руси и треба им сва могућа помоћ из ваздуха, без обзира на ризик.
Ово последње је најбитније. Ви кажете кооперација Амери то зову netcentric warfare и изгледа да и наши иду у том правцу. Мигови раде обезбеђење ВАПа, Орлови бомбардују, Крокији раде борбену подршку…
Елем да се вратим на почетак. Потребни су нам Крокодили у макс комфигурацији како због сигурности пилота тако и због макс експлоатације тих летелица. Па ако буде оборен у неком ратном дејству (не дај Боже да га буде) нема ко да се криви. Пилоти одрадили обуку, машина заштићена макс ал тако се десило, судбина им била таква…

B

Kiparski helikopteri bi bili potpuni promasaj. Prvo ih treba kupiti, pa onda oko 100 miliona za remont i na kraju prilicno ozbiljna modernizacija da bi bili na nivou nasih, ne racunajuci da nemaju iste motore i rotor, plus veci troskovi odrzavanja jer su vec stari 20 godina… Mislim da na kraju ne bi bili mnogo jeftiniji od novih, plus ne mogu leteti jos dugo.

Ipak verujem da cemo vrlo brzo kupiti jos 4 novih Mi-35M, m,edjutim mislim da je bolja opcija kupiti npr. jos 2 nova, ali sva 6 onda nadograditi. Ono sto je neophodno da bi se njihove mogucnosti ispunile na pravi nacin su: atake veceg dometa, lanseri S13, v-v rakete, President S i Pastelj, kao neki minimum. Da ne pricamo da postoje i mnoge druge stvari koje nemamo, rotirajuci mitraljezi, bacaci granata, jaci motori i bolji oklop ili nesto egzoticnije (sto je vec definitivno preskupo za nas) kao moderniji kokpit, aesa radar, vihor rakete itd… U sadasnjoj konfiguraciji mi koristimo manje od 50% mogucnosti helikoptera.

Nisam siguran, da li nasi Mi-35 poseduju stanicu za optoelektronska protivdejstva MAK-UFM, kao i da li imaju ONV-2 ili ONV-1 opremu za nocno letenje?

Odgovori
A

@Branko

Mene interesuje na osnovu kojih „tajnih“ znanja ili daleko verovatnije ličnih mišljenja i osećanja vi imate sposobnost da procenite da li će nešto biti promašaj ili ne. Ako ozbiljno priđemo priči o kiparskim Mi-35, svi se ovde možemo složiti da o istoj ne znamo skoro ništa. Jedino što znamo jeste:
1. da ti helikopteri postoje
2. njihovo godište proizvodnje
3. da su imali n sati naleta
4. da je cena KIPARSKOG remonta 100 miliona

Cenu modernizacije i remonta ne znamo definitnvo, jer postoji realna šansa da taj posao odradi druga firma sa povoljnijom ponudom koja taj posao ne može da odradi Kipranima iz njima znanih razloga (bar koliko znam mi ne znamo ni ko je ceo proces remonta procenio na 100 miliona i na osnovu čega), ne znamo tačan nalet i stanje letelice, ne znamo kakvi su svi zahvati potrebni na letelicama, mi ne znamo ništa o tim helihopteri osim najopširnijih informacija koje na dublji pogled ne pružaju mnogo da bi mi mogli da zaključimo bilo šta. Kada se tako sumiraju informacije, meni je i dalje fascinatno da pojedinci uzimaju sebi pravo da procenjuju (ne)uspešnost ovakve nabavke i to praktično na ličnim mišljenjima, osećanjima i velikoj dozi špekulacija, pokrepljenim praktično nepostojećim informacijama…

B

Helikopteri su stari 20 godina i to je cinjenica. Helikopteri postoje, Kipar ih je vise puta prikazivao a i Miloradovic je dao izjavu da je njihova kupovina jedna od opcija koja se razmatra. Ne znamo tacan broj sati naleta, ali i pored toga veliki broj komponenti ima i svoj rok trajanja ogranicen vremenski, bez obzira na nalet. O tome da povratak u operativno stanje kosta oko 100 miliona pisao je i Tangosix, verovatno je to proverena informacija. Neminovno je da ih moramo i kupiti, a i kasnije modernizovati, jer kiparski helikopteri nemaju cak ni mogucnost nocnog letenja. Motor i rotor definitivno nisu isti, nasi poseduju motor Klimov VK-2500-II, koji se nije proizvodio pre 20 godina, kao ni odgovarajuci rotor koji ide sa njim u kompletu… Isto tako i brojna elektonika i avionika na nasim nije ista kao na modelima od pre 20 godina, tu se stvari menjaju i unapredjuju daleko brze…
Sve u svemu, ima daleko vise cinjenica nego spekulacija. Jednostavno, kupovina + remont + modernizacija + helikopter star 20 godina = daleko gora opcija od novih i ne mnogo jeftinija, narocito na duze staze.

B

Branko
Cena od 100 miliona je za Kipar, ne za Srbiju, a i to je cena za 3 remonta tokom godina, (na svakih 5 godina) do isteka resursa (jos 15 godina). I nase nove moras periodicno remontovati, sto i to kosta. U proseku bi dobili 3 remontovana i modernizovana za cenu jednog novog, sa sve gomilom raketa Ataka, Sturm, kao i municije i nevodjenih raketa sa lamserima. Samo to naoruzanje vredi vise desetina miliona. Nasi su sve izneli Rusima, i oni su dali konacnu cenu za nas. Nasi ce odluciti da li je isplativo.

A

@Branko

I dalje mašiš poentu. Mi znamo nešto osnovnih informacija o tim helikopterima, ali one najvažnije informacije koje bi nam omogućile da donesemo procenu o isplativosti neke hipotetičke nabavke mi ne znamo, te su bilo kakvi zaključci (uključujući i tvoj) isključivo spekulacije.

Opet, da li bi remont+modernizacija SRBIJU koštala 100 miliona mi ne znamo i nemožemo da tvrdimo, jer uvek postoji mogućnost pregovaraja boljeg/lošijeg ugovora, jer mi potencijalno imamo daleko više opcija gde taj remont+modernizaciju možemo odraditi u poređenju sa Kiprom, te samim tim postoji mogućnost povoljnijeg ugovora.

Г

Ротирајући митраљез се показао као недовољан у првим верзијама овог хелија. Надам се да не мислите да то качите на врата.
Бацачи граната поред митраљеских контејнера и НРЗ?!
И мотор и оклоп су исти на свим новим Ми 35м. Радар исто нема ни један. За шта ће му?
Вихор виђен једанпут на статици МАКС 2019.
Ноћне наочаре имамо,а МАК УФМ мислим да иде у пакет са Президентом.
Ово остало јесте неопходно.

B

@Grga

Pa ja sam i naveo sta bi trebalo nabaviti, modernije atake, S13, v-v rakete, President i eventualno Pastelj, ovo ostalo su samo dodatne opcije koje postoje, ali za kojima nema preke potrebe. Rotirajuci 12.7 mitraljez nam svakako ne treba na Mi-35, niti se isplati sada menjati motore za malo jace…

@Aleksa
Cak i da remont bude jeftiniji, a tesko da moze biti nesto mnogo jeftiniji, opet ostaje modernizacija, drugaciji motor i rotor koji opet komplikuju odrzavanje, zatim bez obzira na nalet helikopteri su stari 20 godina, kao i novac za samu kupovinu… Da nismo kupili 4 nova i modernija, mozda bi ovo i imalo smisla, ali sada mislim da je logicnije nastaviti putem kojim smo vec krenuli.

Г

@Бранко
Па што их онда помињете горе у првом коментару ако нам не требају? А слажем се да нам не требају.

N

LOL.. 150 milijuna dolara za 7 helikoptera… Mi smo 115 milijuna dolara platili 2 blackhawka… LOL

Odgovori
G

Americka oprema je skupa.Uporedite Samsung i Ajfon

T

@Njofra
Od kuda tebi podatki ? Dva su poklon bez motora. Kupljena su
i reservni motori i drugi delovi za sva cetiri potpuno nova
helikoptera. POTPUNO NOVA sa trake.

Cena za srbske helikoptere je tajna. Koliko su stvarno placeni
nece se verovatno nikad saznat. Kao i za MIGove.

B

Pa i srpski helikopteri su potpuno novi, a u cenu je islo i naoruzanje i obuka pilota i tehnicara, kao i transport. Takodje, sigurno nisu bili skuplji, mogli su biti samo jeftiniji.

D

@Gladisu evo od mene možete dobiti baš sasvim sveže podatke u vezi pomenutih proizvođača Mobilnih „pametnih“ telefona.
Moja ćerka je pre tri nedelje kupila I Phone 12 , koštao je 1200€ , meni se desio peh ispao Mi je Samsung Note 20+ 5G a koji me je koštao 1280€ kad sam ga nabavio !
Dakle analogija nije baš prikladna.
Znate jedan Mi 35M ni u snu ne košta kao jedan APACH iz jednog sasvim prostog razloga u Rusiji namenska je Uglavnom pod upravom Države , koja određuje cenu za gotov proizvod , u USA oružije prave Private Kompanije tipa Boing pa na normalnu cenu udaraju x2 stranim kupcima , ako im Pentagon odobri prodaju , samo se setimo Rumuna i Bugara koliko su platili u suštini antikvitet od letelice tipa F-16 „Viper“ . Da letelica je puna „elektronske“ opreme ali je u suštini stara letelica, koju će Pantsir ili BUK M3 , a da ne pominjem S-400 , oboriti bez problema!

A

@Dragan D

Ovo nije tačno uopšte. Tržišne cene ruskih vojnih proizvoda formira proizvođač, tj. ta firma bez obzira da li je ona u privatnom ili državnom vlasništvu. Kako pojedinačne firme formiraju svoje cene zavisi od firme do firme i njene prakse na tom polju. Od ovih tržišnih cena treba razlikovati „iterne“ cene za domaću vojsku, koje su uvek manje od tržišnih cena za izvoz.

N

4 nova Mi35, 3 nova Mi17, kiparski Mi35, 10 H145M a HForce3.

Odgovori
B

Prva dva najverovatnije, ali uz jos 4 nova Mi-35M ne verujem da ce doci do kupovine kiparskih, to bi vec bilo previse i dosta bi zakomplikovalo stvari… Mislim i da ce biti manji broj H145M, kako bi dalja modernizacija Gazela od koje se izgleda ne odustaje imala nekog smisla.

I

Spisak lepoh zelja, od kojih ce mozda biti 5 H145 i 4 m35 i 3 mig 17.

V

Nikola,
Branko,
Ivkos,
Zaboravljate da je naglašeno da će broj novih letilica Mi 35 ići do eskadrile, a to je 12 komada. Mislim da će se novi Mi 35 svakako kupovati. Međutim, postoji mogućnost da se dinamikom isporuke odredi da stižu po 4 komada u turi (verovatno je problem do broja obučenih pilota).
A Kiparski Mi 35? Pa svakako ih treba kupiti ako se dobije povoljna cena celog paketa uz neku zamenu za naše naoružanje. Ipak, voleo bi da njihova kupovina ne utiče na nabavku novih Mi 35, tj. da se ove kupovine ne povezuju.

I

Mora li ovo dve nedelje pre roka i najbolji u klasi…
To je zaista toliko otrcano i terminologija analfabeta.

Odgovori
M

Neverujem da ce biti kupljeni Kiparski mil 35, Jos dobra stara JNA je procenila da nam to ne treba i da to oruzije ovde nema perspektivu. Verovatno ce biti maksimalno eskadrila novih da se gazele i Game mogu povući . Prednost ce sigurno dobiti dronovi, bespilotne,,.možda i su25

Odgovori
B

Da razjasnimo neke stvari koje se ovde ne razumeju. Cena od 100 miliona koja se pominje, je cena za 3 remonta tokom 15 godina do isteka resursa., i to je cena za Kipar, ne za Srbiju.I na nasim novim za par godina moramo raditi remont i to platiti. Znaci po toj ceni Kipar je trebao platiti za prvi remont svih 11 oko 33,3 milona, a ne 100. sto ispada nesto malo preko 3 miliona po helikopteru. Jeli to mnogo? Ako mene pitate nije.
Znaci mi bi za 33,3 miliona, a mozda i manje (manja cena za nas) i plus koliko kostaju svi helikopteri, dobili bi 11, potpuno ispravnih remontovanih helikoptera. Na tu cenu treba dodati modernizacija, da bi mogli gadjati nocu, i dolazimo do prave cene. Nasi dobro znaju sta rade.
Po nekoj proceni, za cenu jednog novog, dobili bi 3 potpuno remontovana i modernizovana polovna helikoptera, i uz to gomilu raketa, i lansera, kao i municije za iste.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend