Vazduhoplovna akademija upisala prvu generaciju visoke škole strukovnih studija: 43 kandidata na studijskim programima za pilote, kontrolore i mehaničare

6. okt 2021

Promene u Pilotskoj akademiji u Vršcu: Integracija sa Višom pilotskom školom u Beogradu, uskoro kupovina novih dvomotornih aviona i jednog helikoptera

15. sep 2021

Saradnja DCV-a i Vazduhoplovne akademije

10. sep 2021

Počele prijave za prvu generaciju Više vazduhoplovne škole „Vazduhoplovna akademija“ – za četvoro najbolje rangiranih na prijemnom besplatan frozen ATPL

10. sep 2021

[EKSKLUZIVNO] Država prvi put posle 30 godina u potpunosti stipendira obuku za dozvolu saobraćajnog pilota: Vazduhoplovna akademija obučiće besplatno 4 kandidata u Vršcu od nule do frozen ATPL-a

6. sep 2021

[INTERVJU] Poslednji direktor Aviogenexa prvi je instruktor za Flajt Dispečere: Ako volite avijaciju, planiranje, mape, kompjutere i najdinamičnije moguće radno okruženje

20. avg 2021

[EKSKLUZIVNO] Država ulaže 65 miliona evra u Vazduhoplovnu akademiju: Kupuje full flight level D simulator za Erbas A319/320, nove avione i helikopter

5. avg 2021

[FOTO-REPORTAŽA] Kako se postaje PPL pilot: Prvo ide teorija

4. avg 2021

[VIDEO] „All right Steve, get your shit together“: Kako je iz Arizone do Zagreba isporučen peti Erbas A319 kompaniji Trade Air

2. avg 2021

EASA: Vratićemo odobrenja kad se otklone nedostaci; Avia Prime: Nije bilo prekida poslovanja, već smo uložili 1,7 miliona evra u Jat Tehniku, planiramo još

29. jul 2021

Jat Tehnici i GAS Aviationu suspendovani Part 145 sertifikati

27. jul 2021

[REPORTAŽA] Prve fotografije novog izgleda produženog C hodnika aerodroma „Nikola Tesla“

7. jul 2021

MTU počeo sa izgradnjom postrojenja u Srbiji: Od projektne kancelarije do 500 zaposlenih, početak rada 2022. godine

6. jul 2021

SMATSA zbog Korone uzela još jedan kredit od Evropske investicione banke: 10,3 miliona evra za premošćavanje problema i nastavak investicija

17. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Intervju sa novim direktorom Air Montenegra: Avantura zvana formiranje nove nacionalne avio-kompanije

17. jun 2021

Er Srbija gejmifikovala uštede prilikom letačkih operacija i doprinos zaštiti životne sredine u jednoj aplikaciji

17. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Kako je tekao proces koncesije aerodroma „Nikola Tesla“

15. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Erbas update: Konverzije putničkih u kargo avione

14. jun 2021

Goran Jandreoski je novi direktor Aerodroma Crne Gore

11. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Kako je Er Srbija prevozila teret vazduhom tokom Korone

11. jun 2021
[REPORTAŽA] Prve fotografije novog izgleda produženog C hodnika aerodroma „Nikola Tesla“
Budući izgled hodnika "Nikole Tesle". Produženi deo C hodnika / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[REPORTAŽA] Prve fotografije novog izgleda produženog C hodnika aerodroma „Nikola Tesla“

Vrelo leto za vazduhoplovnu industriju u Srbiji. Iste nedelje formalno je počela izgradnja postrojenja kompanije MTU da bi danas kompanija Belgrade Airport svečano predstavila novourađeni i skoro u potpunosti sređeni produžetak C hodnika „Nikole Tesle“. Događaju su prisustvovali predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić, predsednik kompanije Vinci Airports Nikola Notbar, direktor beogradskog aerodroma Fransoa Berizo i drugi zvaničnici.

Dok širom sveta operateri civilnih aerodorma gube novac usled pogubnog uticaja Korone, Belgrade Airport nije pošteđen – do vrhunca letnje sezone u kojem se trenutno nalazimo prihodovao je gotovo 70% manje ali je zbog ugovora o koncesiji obavezan da uloži oko 730 miliona evra u proširivanje i izgradnju nove infrastrukture. Luda sreća za Vladu Srbije koja bi, da se nije odlučila za koncesiju aerodroma, sada morala da vanredno COVID-subvencioniše i „Nikolu Teslu“.

Beogradski aerodrom od sada je duži zbog čega je dobio i horizontalne pokretne trake / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Gostima i medijima prikazana je unutrašnost produženog C hodnika, njegov novi enterijer i dizajn kao i novi tehnički sadržaji namenjeni mobilnosti putnika. Kako ste već mogli ekskluzivno da vidite na 3. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope, novi izgled „Nikole Tesle“ biće dominantno u braon, teget, uopšte pastelnim bojama. Pod je neka vrsta laminata koji je lep na oko. Uživo, izgleda zaista dobro, drugačije od prethodnog enterijera koji nikada zapravo nije bio dizajniran, već kalemljen u fazama.

Jedan od interesantnijih aduta beogradskog aerodroma bila je činjenica da je jednostavno mali. Vreme pešačenja sa jednog na drugi kraj i za najizazovnije konekcije iznosilo je par minuta, nešto što kao pojam ne postoji na većim aerodromima. Ta distanca se sada biti duža a tu će, da pomognu, od sada biti i horizontalne pokretne trake. Kako je na događaju istaknuto, svi radovi na proširivanju Terminala 2 biće gotovi 2024. godine dok će njegove sekcije biti puštane u rad sukcesivno i ranije. Produženi hodnik C biće pušten u rad krajem ove godine.

Novi dizajan enterijera „Nikole Tesle“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ako je bilo kome Korona na neki način pogodovala to su Vansi, njegove ćerke građevinske kompanije i izvođači. Pre pika letnje sezone saobraćaja gotovo da nije bilo što je omogućilo nezabeležen obim radova na aktivnom putničkom aerodromu. Kako je danas pomenuto, samo je Er Srbija prodala oko 800 čartera i ovaj segment poslovanja na Tesli biće čak za 2% veći u odnosu na broj čartera iz 2019. godine. „Nikola Tesla“ trenutno aktivno opslužuje 71 destinaciju u odnosu na 72 destinacije u ovo vreme 2019. godine.

Kako je već najavljeno, dvospratnost novog izgleda „Nikole Tesle“ biće iz razloga razdvajanja dolaznih i odlaznih putnika koji će imati i potpuno redizajnirane pristupne saobraćajnice ispred glavnog ulaza na aerodrom. Menadžment kompanije nabrojao je ključne faze koje su gotove i koje su i dalje u izgradnji. Puštena je u rad potpuno nova platforma za avione, završena je izgradnja novog udaljenog parkinga koji će imati i solarnu farmu – fotonaponski park snage 1 Megavata sa 50 mesta koja će imati punjače za elektične automobile. Otovreno je novo postrojenje za preradu čvrstog otpada. Cilj je da ceo aerodrom sam reciklira kompletan otpad koji proizvodi što je u sklopu šire inicijative konglomerata Vansi da 2050 godine, na svim svojim aerodromima, dostigne nulti nivo emisije gasova koji stvaraju efekat staklene bašte.

Ček in šalter na novim C gejtovima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Dodatni kapacitet i pokretni avio-mostovi za opsluživanje širokotrupnih aviona / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Premijerka Brnabić iznela je podatke investicionih faza u okviru pomenutih ukupnih 730 miliona evra. Prema njenim rečima, Vansi je (sopstvenim zaduživanjem kod evropskih banaka) u 2019. godini uložio 16 miliona evra, u 2020. godini 60 miliona evra dok je za 2021. godinu planirano ulaganje od 125 miliona evra. Budući da je ugovor o koncesiji tajna, ostaje pitanje kakav će biti dogovor u pogledu plaćanja godišnje koncesione naknade imajući u vidu ekstremni pad prometa. Sa druge strane, Vansi je kao grupacija u 2020. godini imao zavidne poslovne rezultate. Upravljajući sa 45 aerodroma globalno, sa 10 hiljada zaposlenih, opslužili su 76,6 miliona putnika (što je 70% manje u odnosu na 2019. godinu zbog pandemije) uz prihod (na aerodromima kojima upravlja) od 1,7 milijardi evra.

Menadžmentu „Nikole Tesle“ na događaju je uručena i nagrada Airport Council Internationala za najbolji aerodrom u Evropi (prema glasovima putnika) u kategoriji vazdušnih luka koje opslužuju od 5 do 15 miliona putnika godišnje.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

V

Da li i ovi novi gejtovi isto imaju rendgen odnosno security na svakom gejtu?

Odgovori
Z

Koliko sam procitao, odvajanjem odlaznih i dolaznih putnika sticu se uslovi da se uvede centralna sigurnosna kontrola, i samim time ce te izbjeci gomilanje na gate-u.

Ј

Леле колико латинице!…ко да је у Хрватској. Ја кад слетим у Москву оно свуда ћирилица и превод на енглески. Баш су заостали.

Odgovori

Зинух да кажем

M

Ti si mozda i bio u Rusiji, ali za razliku od nje u Srbiji su zvanicna pisma i cirilica i latinica, tako da ti komentar nije na mestu.

@Marko

Па гдје је онда друго тј. прво званично писмо?

K

Mazda si i kao primer mogao navesti Bugarsku. U Jugoslaviji i celoj Srbiji u upotrebi je za saobraćajnu signalizaciju bila – latinica. Tek pocetkom 2000. latinične table na putevima zamenjivane su sa nepreglednim i suvisnim varijantama sa dva pisma. Obrnuto, gradske table su bile curilicne, ali su zatim u Bg uvedene pre 15 godina table na dva pisma. Mi smo dakle ranije imali oba pisma svako u svom praktičnom domenu. Sada imamo papazjaniju koju su stvorili poluobrazovani ljudi koji misle da je vrhunac politike borba za pisanje tabli.

П

Нигде на сликама нисам видео натписе на ћирилици, е мој Тесла, боље што ниси жив, да се не нервираш ко ја.

Odgovori
n

Skupa nesto cirilica….ali dobro , here we go LoL

Odgovori
B

Signalizacija za izlaze u slucaju opasnosi verovatno ce naknadno biti postavljena? Zgrada svakako treba da prodje tehnicki prijem pa i protivpozarnu inspekciju. Navijao sam za tematske celine i mermer ali dobro sta sad…

Odgovori
V

A terasa za posmatranje aviona (pre check-in-a)?
Samo se nadam… izgleda uzalud….

Odgovori
t

Слажем се са коментарима у вези писма. Чак је глупо што нема ћирилице и због странаца којима би свакако било занимљивије да виде нешто необично за разлику од већ досадне западне и централне Европе.

Odgovori
Z

Da, da, da, nema sta drugo stranac da gleda dok zuri na avion nego da li je natpis na cirilici ili ne.

С

Чак и ако су странци, већина их је у трансферу где се чека од 2-4 некада и више сати, и тада итекако имају шта да глдеају и да виде. Концесионар игнорише и службено Српско писмо службеног Српског језика на највећем и најважнијем аеродрому Србије. Поред тога у својим пословним материјалима концесионар упорно изоставља име Николе Тесле из назива аеродрома. За то је одговорна наша влас коју концесионар „вуче за нос“ а народ прави будалама. Што се терминала тиче, фотографије потврђују да су прилазни ходници терминала Ц преуски. То је аматерска грешка у дизајуну и пројектовању терминала, која ће деценијама загорчавати живот путницима а Србији доносити бруку и срамоту пред путницима из целог света. Волео бих да нам архитекта (или више њих) објасни разлоге и логику да тако нешто уради!?!

M

Slažem se da strance velikom većinom boli dupe sta i kako pise osim to sto je napisano na engleskom. Mozda bi im bilo interesantnije a mozda ne. Skroz ne bitno.
Ipak, bas zbog toga smo trebali napisati nasom ćirilicom jer je to nas aerodrom i za nase ljude je natpis. Ovako se umanjuje vrednos cirilice u ocima naseg naroda i nasih mladih ljudi.

Z

@Strahinja

Jeste, bas ce stranac dok ceka avion da cita i gleda zanimljivu cirilicu, ili u ovom slucaju da se cudi sto je nema.
Budimo realni, kao sto svi mi buljimo po telefone, komp i ostale ekrane, tako ce i on isto da radi, kako bi mu brze proslo vreme.
Briga njega da li je napisano na cirilici ili ne, vazno mu je da se lako orijentise i stigne na avion, a to da li je napisano ovako ili onako je skroz irelevantno.
Niko ne ide na aerodrom da desifruje strana pisma.
Za hodnike necu komentarisati dok ne vidim uzivo, ali nekako mislim da kompanija koja moze uplatiti 500 mil, i koja rukovodi desetinama aerodroma, ima iskustva u dizajniranju istih, i da im arhitekta nije bio Pera Bugarin, nego sigurno neko strucno lice koje je odredilo dimenzije spram planiranog broja putnika.

S

Pa na samom ulazu na aerodrom pise na veliko na cirilici aerodrom Beograd i ispod Nikola Tesla sve u cirilici, a pored na engleskom to je prvo sta vidis kad dođeš, a unutra je valjda bitno, da se brzo snađeš kao stranac. Ja kad sam na stranom aerodromu gledam i tražim engleske izraze.

С

У свим земљама на међународним аеродромима, као по правилу, натписи су на помесном језику и писму па онда на енглеском. Да би некоме брже прошло време док чека на преседање, можда ће да погледа на свој телефон или рачунар (које има буквално сваки минут сваког дана у години), али ће исто тако покушати да пронађе и неки други садржај док чека, можда нешто што је ако не и занимљиво, макар другачије. Део понуде (поред како кажете буљења у телефоне и рачунаре) може бити много тога, што путнику може да учини боравак ако не обавезно занимљив, онда макар посебан или другачији од других аеродрома. Део те посебности (а не како кажете намером да се дешифрује) су и натписи на нашој Српској ћирилици. Број путника који су се превезли на интерконтиненталним линијама се мери милијардама, док је број међународних аеродрома у свету преко хиљаду. Да ли хоћете да због нашег немара, дилетантизма, лењости и непромишљености Аеродром Никола Тесла буде још један „Мек Доналдс“ аеродром на коме ће путници (помињу се планови о чак 12 милиона путника годишње) пролазити уз „уз буљење у екране“ и који ће бити непрепознатљив по било чему, јер је некога ко дизајнира аеродром било баш брига за Србе, и за Српску ћирилицу. Многи ће рећи, небитан детаљ. Али додајте на тај детаљ још пар таквих „детаља“ и оставићете веома лош утисак код путника. Мени би био циљ да сваки човек осети нешто посебно што би га могло навести да неки други пут дође у Србију и као туриста.

B

Cuj….srpska cirilica 🙄

Mislim, alo jesi normalan!????

Cirilica je cirilica, pismo.

Ruku na srce, samo su 2 glasa nadglasali engleski naspram njemackog.

A ni to nije bitno, jezil diplomacije je francuski.

No opet, i u arapa je sve pisano na engleskom.

Sto mislis, moze li se engleski pisati cirilicom?
Naravno kako moze, no da li bi Hindusi to razumjeli?

Z

@Strahinja

Ako cemo da impresioniramo putnike u tranzitu natpisima na cirilicom onda bolje da se odreknemo turizma skroz.

I da, svi ti milioni putnika su tu da bi aerodrom zaradio novac, a ne da pravi neki sentimentalno, nacionalisticki spektakl. Uvek bi odabrao usluzno osoblje koje persira, nego natpis шалтер a na njemu Svetlana koja mi se obraca sa ti, i razvlaci zvaku sa polu otvorena usta ili taksite koje varaju turiste cim slete i zakorace u Srbiju.

Mozete vi da mrzite MekDonalds koliko hocete ali on ce poslovati jos hiljadu godina, tako da, pre bih imao MekAerodrom koji je u svetskim standardima u efikasnosti, usluznosti i modernizmu, nego cirilicne natpise i Zikino kolo preko razglasa.

Na kraju turista koji hoce da vidi Srbiju, inspiraciju i zelju da je poseti nece stvoriti u tranzitnoj zoni aerodroma, a oni koji bi da se vrate, Srpske lepote ce upoznati daleko od aerodroma.

N

Naravno da natpisi treba da budu na latinici. To je jedini normalan način da se ne stvori haos sa podelom gejtova na A Be, Ce…

G

Kako ste uspeli da razgovor o aerodromu svedete na ћирилицу? Svaka čast sestre Srp(b)kinje i braćo Srbi!

Odgovori
Z

Pa to ti je onaj Srpski ponos modernog doba. Radi za 300 evra neprijavljen i cuti, ali dirni mu Kosovo, Cirilicu ili nesto slicno i gotov si.

M

Koliko mi je poznato, do sada je na aerodtomu bila i ćirilica, a sada je slko-nje-na. Ako nije vazno onda zasto je je nema. To je primetna kulturna razlika vredna rasprave, zar ne.

Šta treba samo da komentarišemo stil interijera, dekor? Pročitajte naslov članka ponovo.
Ipak je to nase domace pismo koje je uklonjeno (ako je stvarno uklonjeno).

I treba insistirati da se na najmanje 50% bilborda najavljuje za sledecu godinu let Air Serbia za Prizren. Naravno, na cirilici.

U

Odličan komentar.
Budibogsnama koliko se zamlaćujemo manje bitnim stvarima.

Z

Jedan od najgorih aerodroma koje sam video.

Odgovori
K

Sad mi je jasno koliko si aerodroma video :)))))

M

Slabo si ti putovao prijatelju…

U

Aerodromi su „non spaces“ kako reče jednom jedan čovek. Mesta koja nemaju identitet i koja sva liče jedno na drugo. Mogu samo da budu više ili manje funkcionalna i to je sve. NT sada je mila majka onoga što je bilo pre 20 godina (let za Moskvu 2000 godine, ulazak u WC pred put a unutra voda do članaka). Sad je to nešto sasvim drugo, neupadljivo i anemično mesto, ali funkcionalno i malo po malo sve veće i veće.

R

Ljudi koji sada upravljaju aerodromom ovlasceni su da se pise na Engleskom i na latinici. Ako je i cirilici zakonom dozvoljeno da bude na panelima za obavestenje na aerodromu bila bi ispisana.
Prirodno bi bilo da se zakon izvrsava. Nema cirilice na javnom mestu, nema ni zakona. Da ga ima nebi
Rasprave bilo. Kako nestaje cirilica, tako ce nestati i Srpski jezik. Kao sto se ne primenjuje zakon, tako se ne primenjuje pravda zakonitost. Na Aerodromu se pocinje. Na Aerodromu se zavrsava.
Odoh na let.
Rodney Marinkovic and Aviation Enthusiast Associate Group. 😀🛫♥️🛫🛫🛫

Odgovori
С

Стварно је дно дна да нису ставили и ћириличне натписе, макар из поштовања.

Odgovori
B

Ono po cemu ja cijenim aerodrom, koji bi kak ti bilo trebao biti ogledalo drustva kojem sluzi, jest cistoca sanitarnih cvorova.

Sve ostalo je zanemarivo

Odgovori
С

Бедуину: Можда нисте знали али постоји Српска ћирилица баш као што постоје и на пример, Бугарска, Украјинска, Македонска, Руска, Казашка… ћирилица. Исто важи и за латиницу за националне језке где је у употреби, иначе нормалан јесам, нема потребе да „телефонирате“ док ми се обраћате.
Зорици: Двојезични (уз српски ћирилични) натписи не служе да било кога „импресионирају“ већ да оставе на путнике утисак одређене посебности и препознатљивости као део наше културе. Чему одмах толика искључивост да се одмах одричемо туризма ако импресионирамо путнике у траниту натписима? Слажем се да од путника треба зарадити новац, и што више путника то је боље, али о каквом сентиментално националистичком спектаклу говорите ако би постојали уз двојезични, уз енглески и ћирилични натписи? Да ли би некоме од одговорних за дизајн аеродрома у нпр. Француској, Немачкој, Шпанији, Италији, Швајцарској, Јапану, Кореји, Кини, Филипинима… приговорили да праве сентиментално националистичке спектакле!?! Када би им то приговорили, уз благи, сажаљиви осмех би вас испратили до врата… Ја овде говорим о немару, дилетантизму, лењости и непромишљености код одговорних. Из искуства управљања људима и пословним системима знам да тамо где управни врх система не води рачуна о „детаљима“ непрофесионалност особља (или циркузијада, брука и срамота са такси превозом) ће бити много чешћа појава јер то увек иде једно са другим. Мекдоналдс не мрзим, не будите толико сигурни за будућност те корпорације, да појасним те ресторане користим као симбол минимума квалитета производа (брзе хране) који нуде сиромашном слоју људи у највећем броју развијених земаља. У земљи из које су настали њихова понуда хране је дно. На аеродрому је уско грло сортирнице за пртљаг недовољног капацитета са само четири кратке покретне траке за преузимање пртљага. Ако би у року од сат времена слетела 4 широкотрупна и нпр 6-8 мањих авиона, на преузимању пртљага би настао колапс система а то је још један од „детаља“ које концесионар не помиње (о томе је писано на Т6 још пре неколико година)… У свакој земљи међународни аеродроми су улазне капије и први утисци путника из света се управо ту стичу. Волео бих да видим аеродром „Никола Тесла“ са што разноврснијим и врхунским услугама свих врста, али уз поштовање нашег језика и писма као што се то ради у земљама ван енглеског говорног подручја.

Odgovori
K

Za to vreme je, ovih paklenih dana, na “A” pozicijama nesnosno toplo.
O tome da je NT uradjen tako, kako mislim da nisam video ni na jednom aerodromu, da se ukrstaju tokovi dolazecih i odlazecih putnika, i to jos od samog gejta, zaista ne bih ovom prilikom kada nam je najbitnije (slazem se da nije zanemarivo) jal’ cirilica, jal’ latinica.

Odgovori
S

Video sam slike, primetio da je latinici i pomislio u sebi – uf, dobro je. Na moment sam pomislio da i napisem da mi se svidja sto su odustali od bez potrebnog insistiranja na cirilici, a onda odustao da ne bi pokretao diskusiju ili dao nekom ideju da se zali na to, da ne pokrecem diskusiju.
A onda videh komentare…

Od mene glas za latinicu.

Odgovori
П

Латиницом су исписани називи на енглеском, што је нормално. Било би нормално и да је српски на ћирилици. То је наш језик, наше писмо.
Нажалост, жеља да се буде квазисветски човек довела је, код неких, до спрдања с ћирилицом, па тако незналице стручно тврде да не знају како се пише „кока-кола“ ћирилицом, „духовито“ пишући „цоца-цола“. Велика рупа у образовању квазиглобалиста који су заборавили основно начело писања српског, ћирилицом или латиницом: Пиши као што говориш! Дакле, српски ћирилицом, енглески, наравно, латиницом.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend