Srednjoškolci Vazduhoplovne akademije u Turskoj učili o dronovima, multispektralnim kamerama i vazduhoplovnom sistemu ove zemlje

7. dec 2021

[POSLEDNJA VEST] Novi helikopteri Bell Huey II dopremljeni Oružanim snagama Bosne i Hercegovine

4. dec 2021

[POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

3. dec 2021

14. po redu Novogodišnji kup u Muzeju vazduhoplovstva 11. i 12. decembra

29. nov 2021

Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

26. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. nov 2021

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

25. nov 2021

[PARTNER 2021] VOJIN od nedavno sa najmodernijom opremom: Kako je domaćim snagama razvijen Sistem automatizacije centra Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja – SA cVOJIN

24. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Eksplozija u proizvodnom postrojenju kompanije EDePro

23. nov 2021

[REPORTAŽA] Jedan dan sa nosiocima Ordena zasluga za narod: „Da prvi prenesemo vesti, kakve god da su“

23. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Intervju: Nenad Miloradović o aktivnostima Ministarstva odbrane na sajmu u Dubaiju

22. nov 2021

Rusija protivsatelitskim raketnim sistemom “Nudolj“ uspešno pogodila cilj u svemiru

19. nov 2021

Slovenija potpisala ugovor vredan 72 miliona evra za nabavku aviona C-27J Spartan

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Srbija sada može kupiti i modernije: Poleteo modernizovani protivpožarni helikopter Ka-32A11M

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Kompanija Green Power Turbine Systems prvi put izlaže u Dubaiju: Premijerno predstavili prvi srpski ramjet motor

17. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

16. nov 2021

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Vazduhoplovni spektakl u pustinji počinje danas: Srpske premijere, Rusi i nafta ponovo iznad 80

14. nov 2021

[REPORTAŽA] Šta je taj Dubai Expo 2020 i ima li ga smisla obići?

13. nov 2021
Sajam naoružanja ASDA 2021: Francuzi tajnoviti o Rafaleu, Amerikanci pripremili Black Hawk
Čekajući Rafalea, autor članka ponovo se oprobao u simulatora kokpita lovca F-16 Block 70/72, kakvog su naručile Bugarska i Slovačka / Foto: Antonio Prlenda

Sajam naoružanja ASDA 2021: Francuzi tajnoviti o Rafaleu, Amerikanci pripremili Black Hawk

Jadranska pomorska, vojna i zrakoplovna izložba (ASDA) krajem prošlog mjeseca održana je po šesti put u Splitu. Na polju zrakoplovstva domaću su publiku najviše zanimali procesi nabave francuskog višenamjenskog lovca Rafale F3-R i američkog vojnog helikoptera opće namjene UH-60M Black Hawk za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.

Zbog pandemije koronavirusa, ASDA ovaj put nije bila otvorena za zainteresirane građane. Bilo je i nešto manje izlagača, a ovaj put niti jednog iz Bosne i Hercegovine i Srbije.

Pratitelji portala Tango Six znaju da ima puno zrakoplovnih noviteta u regiji, ali u poslovima gdje natječaj za nabavku novih letjelica tek treba pokrenuti ili je potpisivanje ugovora pred finaliziranjem, predstavnici i prodavači tvrtki u Splitu su šutjeli kao zaliveni. Hvale svoje letjelice, projektile ili opremu, ali odbijaju ulaziti u detalje aktualnih ili potencijalnih poslova. Kao da se boje da bi pogrešno intonirana riječ ili preiskren stav ugrozio uspješno okončanje posla, ili pomogao konkurenciji.

Valjda najbolji primjer za to su Francuzi. Iako bi trebalo da je konačno potpisivanje ugovora o hrvatskoj nabavci Rafalea pred samim vratima (ministar obrane RH stalno ponavlja da je rok do kraja godine) ne samo da na izložbi nije bilo Rafaleovog proizvođača Dassaulta, nego i prisutni MBDA nije želio ništa ni pisnuti o procesu ugovaranja.

Čekajući Reful

Europski konzorcij MBDA, koji proizvodi seriju uspješnih raketa i projetila za sve grane oružanih snaga, uz maketu Rafalea i obje varijante rakete za presretanje, zračnu borbu i samoobranu (MICA-IR i MICA-EM, sa infra-crvenim i radarskim tragačem), došao je i s maketom protuzrakoplovnog sustava Mistral i protubrodske rakete Exocet na mobilnom obalnom lanseru.

Francuski lovac Rafale na izložbi u Splitu bio je prisutan samo kao maketa na štandu MBDA / Foto: Antonio Prlenda

MICA je odlična raketa zrak-zrak, posebna po tome što pokriva ne samo udaljenosti za blisku zračnu borbu, nego i srednji domet, za borbe izvan vizualnog dosega. Očekuje se da je u osnovnom paketu naoružanja 12 lovaca Rafale F3-R za Hrvatsku (uključujući i dva dvosjeda), koje ljubitelji zrakoplovstva u Hrvatskoj već počinju neslužbeno nazivati po dalmatinskom terminu njegova pravog zračenja „udar vjetra“ – Reful .

No sinonim zračne moći „refula“ (ali i još nekih europskih modernih lovaca) postala je najnovija dalekometna raketa Meteor, za koju vele da ima nenadmašan domet , a zona iz koje protivnik ne može pobjeći veća joj je od bilo koje druge suvremene rakete. Ekipi na štandu MBDA odmah sam postavio logično pitanje: „A zašto niste došli i s Meteorom?“.

Očekuje se da raketa zrak-zrak MICA u obje svoje konfiguracije bude u osnovnom paketu naoružanja Rafalea za Hrvatsku / Foto: Antonio Prlenda

„Zato što mislimo da je MICA sasvim dovoljna,“ odgovorio mi je uz osmijeh Francuz sa značkicom Rafalea na reveru. Odmah sam mu zatražio službeni razgovor za medije, ali pošto vidjeh da mu se osmijeh lagano topi, kooperativno sam ga zamolio da se on ili nadležna ekipa za sutradan pripreme za službena novinarska pitanja. Međutim, sutradan mi se ispričavao, jer mu je glasnogovornik MBDA dao direktivu da o ničem što ima veze s Rafaleom ne može pričati novinarima.

Za utjehu, dao mi je vrijednu knjižicu s detaljima svakog borbenog sredstava kojeg proizvodi MBDA, a koja inače nije bila dostupna da se slobodno uzme na štandu. U knjižici naslova „Zračna dominacija, protuzračna obrana s tla, djelovanje na bojištu i pomorska nadmoć“, za svako borbeno sredstvo rezervirane su po dvije stranice podataka i fotki. Međutim, za integrirani samoobrambeni sustav, koji je dio Rafaleovog sustava za protuelektronsku borbu Spectre, objavljene su samo tri rečenice: Napredni odbacivač mamaca za više prijetnji; Sustav za uzbunjivanje o IC-projektilima; U službi francuske ratne mornarice i ratnog zrakoplovstva.

Zaključak – protuelektronska sredstva danas su toliko važna u zračnoj borbi, da su podaci o ovim sustavima najveća tajna. Dakle, sva poređenja lovačkih aviona danas (koja su toliko raširena po internetu) nisu potpuna ukoliko se u karakteristikama aviona ne uračunaju i njegova sredstva za protuelektronsku borbu. Amen.

Projektil AASM HAMMER na štandu tvrtke Safran u konfiguraciji aviobombe od 125 kg. / Foto: Antonio Prlenda

Nešto pričljiviji bili su na štandu francuske tvrtke Safran, proizvođača modularnog oružja zrak-zemlja (AASM), komercijalnog naziva Visokopokretljivi modularni projektil produljenog dometa (HAMMER). To je glavno precizno oružje Rafalea protiv ciljeva na tlu. Slično kao kod poznate obitelji vođenih bombi Payway, ovdje se radi o modularnim dodacima za vođenje i propulziju sa stabilizatorima, koji klasične aviobombe od 125, 250, 500 ili 1.000 kg pretvaraju u visokoprecizni vođeni projektil. Projektilima HAMMER istovremeno se može napasti više ciljeva na zemlji, dalju ili noću, u svim vremenskim uvjetima, čak i s malih visina. Domet mu prelazi 79 km i kao takav se može koristiti za blisku potporu na zemlji, ali i preciznu izolaciju bojišta.

U Safranu posebno ističu da pred terminalnu fazu leta, projektil iskoči na veću visinu i cilj pogodi vertikalno odozgora, što pojačava preciznost i umanjuje kolateralnu štetu. Ukoliko Hrvatsko ratno zrakoplovstvo želi  Rafale koristiti u kapacitetu pravog višenamjeskog lovca, za očekivati je da će Hrvatska nastojati da se ovo oružje nađe u naoružanju njezinih Rafalea.

Da se na finaliziranju ugovora za „reful“ ozbiljno radi, trebala bi ukazati činjenica da se ministar obrane RH Mario Banožić u sklopu izložbe službeno sastao s generalom Thomasom Lorneom, direktorom Odjela za srednju i istočnu Europu i Latinsku Ameriku u Glavnoj upravi za naoružanje (DGA) francuskog ministarstva obrane. Ministar je već ranije najavio kako očekuje da će HRZ 2023. godine imati „do 15 pilota i do 80 tehničara“ u Francuskoj na obuci za Rafalea. Prvih osam aviona s uvježbavnim posadama u Hrvatsku bi sletjelo 2024. godine, a 2025. godine preostala četiri. Banožić je ranije saopćio da će HRZ nastojati za Rafale imati „do“ 25 pilota i 110 certificiranih tehničara. Ne očekuje da će biti bilo kakvog problema da se za posebne kriptirane module američke opreme ishodi  dozvola za prodaju Hrvatskoj.

Sami Amerikanci na ASDA-u su došli mnogo otvoreniji od Francuza. Lockheed Martin je čak ponovno dopremio simulator kokpita njihova moderzniranog lovca F-16 Block 70/72 kakav su prodali Bugarskoj i Slovačkoj. Na moje pitanje: „Super, ali pošto je vaš F-16 u Hrvatskoj izgubio na natječaju, čemu demonstator kokpita F-16 ponovno ovdje?“, menadžer prodaje aviona LM-a za srednju i istočnu Europu Jonathon Linn diplomatski mi je kazao: „Hrvatska je odlučila nabaviti Dasaultov Rafale od Francuza. Čestitamo im na tome i želimo najbolje. Žao nam je što nisu odabrali nas, ali odlučili su se na ono što misle da je najbolje za njih. I drago nam je za njih. Ali ASDA je regionalna izložba, a LM ima puno posla u regiji i osim prodaje aviona F-16“.

Uzlet Crnog jastreba    

ASDA se održala u Spaladium Areni, a na njenom parkiralištu bio je i američki Black Hawk / Foto: Antonio Prlenda

I zbilja, očigledno zadovoljan već plaćenim helikopterima za Hrvatsku, LM je u Split dopremio i primjerak helikoptera „crni jastreb“ (UH-60M Black Hawk), iz sastava 1. zrakoplovne brigade Kopnene vojske SAD, koja je ovim aparatima nedavno s aerodroma u Tuzli sudjelovala na vježbi „Immediate Response 21“. Radi se o potpuno novim helikopterima, od kojih Vlada SAD prva dva daje kao donaciju, a naredna dva je Hrvatska sama kupila i unaprijed platila.

Od prošle godine u američkoj bazi Fort Rucker u Alabami za ove helikoptere su se počeli obučavati piloti (navodno planirano osam pilota). Dio pilota (navodno dva) nakon toga su upućena da dodatnu obuku za probne pilote na UH-60M u Nacionalnu gardu Minnesote, koja je partner Hrvatske u okviru Državnog partnerskog programa (SPP) Zapovjedništva Oružanih snaga SAD u Europi (US EUCOM).  Ideja je da se obuka s preostalim pilotima nastavi u Hrvatskoj. Što se tiče zrakoplovnih inženjera i tehničara (njih oko 25), njihova obuka je paralelna s pilotskom, ali u bazi Langley-Eustis u Virginiji. Na helidromu Lučko kod Zagreba, već se priprema infrastruktura za baziranje helikoptera UH-60M.

Iako se predstavnik LM-a za prodaju helikoptera Robert Mathers fotkao pored makete naoružanog hrvatskog UH-60M, Hrvatska naoružanje (još) nije naručila / Foto: Antonio Prlenda

Za prodaju UH-60M Hrvatskoj, za medijske istupe u Splitu, na raspolaganju je bio nekadašnji vojni izaslanik SAD-a u Republici Hrvatskoj umirovljeni brigadir Robert Mathers, sada direktor prodaje helikoptera Lockheed Martina u srednjoj i istočnoj Europi.

„Planirano je da se prva dva helikoptera UH-60M isporuče Hrvatskoj početkom naredne godine, po prilici krajem siječnja (januara) 2022. Preostala dva bi trebala nešto kasnije,“ rekao nam je službeno Mathers.

Kako nam je objasnio, prva dva donirana helikoptera, plaćena su putem novog fonda 333, koji je ustanovljen 2017. godine, prije svega u svrhu pomoći partnerskim zemljama da izgrade kapacitete u borbi protiv terorizma. Druga dva aparata plaća sama Hrvatska, koja ih je naručila putem američkog programa Stranih vojnih prodaja (FMS). Sva četiri helikoptera jednako su opremljena, u varijanti „Mike“ (UH-60M).

 „Prema hrvatskom dugoročnom planu, očekuje se da će HRZ ukupno imati 10 helikoptera Black Hawk. A kad će naručiti preostalih šest? Nadam se uskoro,“ veli Mathers.

Iako bi UH-60M prije svega treba biti namjenjeni za potporu Zapovjedništvu specijalnih snaga (ZSS) Oružanih snaga RH i NATO-vom Međunarodnom središtu za obuku specijalnih zračnih snaga (MSAP TC) na Zemuniku kod Zadra, od Mathersa saznajem da hvatska strana još nije tražila naoružanje za njih.

„Nisu to tražili od nas kao Lockheed Martina. Barem ne koliko ja znam,“ kazao je. „Inače, Kopnena vojska SAD ne radi naoružavanje Black Hawka, nego to rade tvrtke poput naše, po posebnom zahtjevu, kao što je to urađeno za Ujedinjene Arapske Emirate“.

Mathers napominje kako su pri projektiranju „crnog jastreba“ ugrađena sva iskustva vijetnamskog rata pa i kasnije. Veli da su prije deset godina u Europi samo Austrija i Švedska imale Black Hawke. Danas je osam zemalja koje su ga odabrale, a biti će ih devet ukoliko ih odabere i Rumunjska.

„Bilo bi nam bilo drago ukoliko bi se uspjela oformiti regionalna (europska) grupa za održavanje helikoptera UH-60. Mogao bi to biti pametan izbor,“ kaže Mathers.

Priču o Black Hawku završili smo o njegovoj protupožarnoj varijanti S-70 Firehawk. Helikopter se odlično pokazao u borbi s požarima otvorenih prostora u Californiji. U tvrtki Sikorsky, koja je pod kapom Lockheed Martina, nadaju se da bi mogli realizirati prvu prodaju ovih helikoptera u Europi, pa čak i u našoj regiji.

LM se nada po prvi put u Europi prodati protupožarni S-70 Firehawk / Foto: Sikorsky

„U SAD-u je to jedini helikopter koji je mogao gasiti po najjačem vjetru. Gasi čak i noću! Podtrupni rezervoar može primiti 3.000 litara vode i preciznije izbaciti vodu od klasičnog vedra koje visi pod helikopterima. Vodom se puni s osam metara dugim crijevom za 60-tak sekundi, čak i iz samo metar dubokog privatnog bazena. Osim toga, Firehawk se i dalje može konfigurirati za obični prijevoz te zadaće traganja i spašavanja i medicinske evakuacije. Piloti klasičnih Black Hawka ga vole!,“ pohvalio se za kraj Mathers.

Komentari

m

Izgleda da hrz neće ni videti meteor u naoružanju Rafala. Dugi prsti globalne politike.

Odgovori
K

Manje je to do globalne politike, a vise do cijene Meteora.

E

A sta ce im. kakva je nasa aviacija i onoga sto se njima smatra pretnjom i Mica je overkill

m

Nije stvar u tome kolike su potencijalne pretnje, već kad imaš takav avion treba da imaš i mogućnost maksimalnog iskorišćenja vv naoružanja, barem.Koje su pretnje Brazilu, npr. pa će ipak uz gripene raspolagati i meteorom.

B

Meteor i nije toliko od glavu koliko dovoljan broj mica…..ako se ovo uopce realizira

M

Ma cica-MICA na Rafalu F3 u vrh kape. Meteor pazariti nema logike za pocetak. Posle ako zatreba, al nadajmo se da nece nikad zatrebati.
To bi bilo ko kad bi Srbija kupila one nove Izdeije-180 uz MiG-35 ili Su-75. Aim-120 pre Meteora za HRZ. Taman da se i Ameri uteše.

G

Beduin
Hahah..kakvi bre privatnici i Amerikanci.Rusi su dobili rat,Rusi su srušili rajh,Rusi su oslobodili Berlin.I veliku odnosno glavnu zaslugu za to su upravo imali Ruska namenska industrija,odnosno državna preduzeća.Kakvi Amerikanci,kakvi bakrači…

B

Kako je dubina kese glavi faktor, mislim kako HR nece uopce nabavljati Meteor cija se cijena krece preko milijun €.

Ako i bude nabavljala nesto takvo, tipujem na AMRAAM cije se cijena krece oko 400 000 $ za C verziju.

To mi nekako najrealnije i najizglednije izgleda.

B

Gus…bakraci kazes.

Baci oko na ovo

https://ru.usembassy.gov/world-war-ii-allies-u-s-lend-lease-to-the-soviet-union-1941-1945/

I to samo sto su ameri poslali.

B

Tome jos treba nadodati Britansku pomoc koja se sastojala od:

Between June 1941 and May 1945, Britain delivered to the USSR:

3,000+ Hurricanes aircraft4,000+ other aircraft27 naval vessels5,218 tanks (including 1,380 Valentines from Canada)5,000+ anti-tank guns4,020 ambulances and trucks323 machinery trucks (mobile vehicle workshops equipped with generators and all the welding and power tools required to perform heavy servicing)1,212 Universal Carriers and Loyd Carriers (with another 1,348 from Canada)1,721 motorcycles£1.15bn worth of aircraft engines1,474 radar sets4,338 radio sets600 naval radar and sonar setsHundreds of naval guns15 million pairs of boots

I kazes bakraci, ha?

R

@Beduin
U vezi cijene AMRAAM-a. Ovo su podaci iz 2017.godine, FMS program:
– Japan, 56 komada, 113M USD
– Danska, 28 komada, 90M USD
– Norveška, 60 komada, 170M USD
– Nizozemska, 26 komada, 53M USD
Verzija AIM-120C7, ponude se međusobno razlikuju jer uključuju dodatnu opremu (simulatore kvara, rezervne dijelove, alate, kontjnere za održavanje, testne kitove). Vidiš i sam da je tu jedinična cijena 2M USD po komadu u najboljem slučaju.

400.000 USD je bila tzv.’flightoff cijena’ za kumulativnu nabavu USAF i USN na početku karijere, znači AIM-120A koji je u međuvremenu povučen. Po toj se cijeni danas ne može (možda, ako Kongres dopusti) dobiti AIM-9X Sidewinder jer toliko plaćaju Amerikanci.

Ne treba namnam ni Meteor ni AMRAAM, imat će za to simulator ili nek voze DCS.
Za toliko nedokazanu i krajnje neizvjesnu zračnu silu, bit će veliki uspjeh zaključiti ugovor, dočekat avione i na njima spalit 50% preostalih resursa.

P

Pa i meni je zvučalo kao „akcijska cijena“ ako je 1 mil. po komadu za Meteor.
Sam AV je govorio da je R-77 oko 1 mil. po komadu. Vjerujem da su i AMRAAM i pogotovo Meteor dosta skuplji.

T

Pametno rade braca Hrvati, kupuju samo novo i provereno u borbama. Uskoro kupuju i nova Lynx vozila. Za 10ak godina necemo moci da im prismrdimo sa nasim JNA krntijama ruske proizvodnje iz 70ih i 80ih godina i domacim krntijama i modernizacijama :) Dobro, za jug Srbije ako zatreba bice dovoljno, ali ostale zemlje okruzenja bice 30 godina ispred nas :)

Odgovori
i

Pa i nije bas tako. Ja sam gledao novi Volvo 60, najsiromasnija verzija me izasla na Leasing 225e, kad sam poceo da malo ´´budzim´´ performanse, dodjoh do 440e mesecno. Tako ce da bude u svim zemljama okruzenja. Kupice oni, nije sporno, ali najjeftiniju verziju i debelo ce da plate, jer nema niko novca, od Istanbula do Beca, da odrzava adekvatno ni 2 eskadrile aviona. Vecina cami zaparlozena i neupotrebljiva. To samo na papiru se frljaju sa ciframa- 2, 3 , 4 eskadrile. Isto kao i Patrije. Kupis 200, naoruzas 8.

i

Nego zaboravih da pitam, gde se to Rafal dokazao? Je l ono bese neopazeno iznas Libije preleteo? Verujem da bi i nas Orao mogao da se promuva iznad pojednih zona neopazeno. Vi racunate dokazivanje protiv onih, sto sa pikapa puskaraju? To ima domet do 3km. I to u vr´glave. Nisam primetio da je leteo npr. iznad Belorusije ili Kamcatke. To ne pise u brosuri.

B

Ivkos, Orao ne bi ni mogao doci do tamo.

Zaboravi to dokazivanje tipa Crvena Barona i slicno.
To u 21 stoljecu ne postoji.

Rafale je samo dio jednog puuuuno veceg sustava, i kao takav je potpuno neadekvatan za HR potrebe.

P

Da, pametno u tome se slažem. Kupuju po dva helikoptera, tri rakete i set zimskih guma. Čisto da deluje kao da nešto rade. Šta ih briga, oni su ionako u NATO.

K

Kakav sad Lynx. Svaki se dan neke nove mastarije daju procitati u komentarima. Trenutacni plan je i dalje zamjena M-80 sa rabljenim Bradley ODS vozilima, nema tu nikakvog spomena Lynxa. Pa cak i ovih rabljenih Bradley-a se zasad planira nabaviti dvostruko manje nego sto vojska sama deklarira da joj je potrebno, a to je jeftinije, rabljeno vozilo.

Svakako bi bilo izvrsno kada bi RH bila voljna dati novce za dostatan broj novih Lynxova, po mogucnosti sastavljenih u ĐĐ, ali s obzirom da se i sama nabavka „jeftine“ opcije Bradley-a sad vec beskrajno odugovlaci i gotovo izbjegava, nekako sumnjam.

V

Сачувај нас Боже такве памети, уједно нико не коментарише Црног јастреба. Зашто? Или се није добро показао у Авганистану? Талибани су задовољни, поготову са ценом.

n

Nemoj preterivati.
Modernizacija u VS je u funkcij razoja namenske industrije.
U svakom slucaju VS nebi mogla da nabavlja tu kolicnu nove opreme koja joj je potrebna.
Ovako se kroz razvoj namenske, modernizuje ono sto je perspektivno.
Ima dobrih proizvoda namenske Lazar, Milos (pogotovo), Nora, raketni program, bespilotne itd.
Ima i slepih ulica modularan AP zastave, BOV-OT, moderniazacija ORLA itd.
Ali to je sve investicija u buducnost i u razvoj namenske. Iz svega toga ce se vremenom iskristalistai dobri projekti a ostali ce otpasti.
Problem je samo napraviti dobar izbor perspektivnih projekata u koje vredi ulagati.
Sad sto to politicari eksplatisu do besvesti zarad svoje promocije to je drugi par opanaka.
Rafali za HR nisu novi vec koristeni. U svakom slucaju dobar ali skup izbor pogotovu za zemlju velicine Hr.
UH-60M je odlican helikopter ali preskup. Doduse to je cena clanarine u NATO-u.
Hr je zagrizla veliki kolac modernizacije i nabavljaju odjenom veliku kolicinu skupog naoruzanja sto ce se sigurno kasnije videti kroz problem finansiranja vojnog budzeta. O modernizacji je tesko govoriti.
Interesantno da HR jos uvek nije ulozila ni cent u nabavku raketnog sistema PVO srednjeg dometa, a tu je najveca praznina u sposobnosti HV. Bilo je price i nekih najava ali nista od realizacije.
Avijacija bez PVO-a nije bas dobar izbor.

B

NS, a jel ti znas kako su saveznici dobili 2.sv.rat?

Jednostavno, Roosevelt je dao privatnicima da ga vode.

Tako da, ne znam bas kakvu ulogu namjenska industrija pod drzavnom kontrolom moze imati.
Tj., moze li vise koristi nego stete po drustvo napraviti.

P

@Beduin
Koji su saveznici dobili rat..do 1944 nije ih bilo nigdje u evropi, nego pozuri da Crvena Armija ne uzme sve…

Inace namjenska industrija..hmm..pa Rosoboron export je isto drzavna firma i bas im ‘lose ide’. :) .. s druge strane imate te privatnevprojekte finansirane iz bidzeta ka F-35 i bas je perspektivno…da ne kazem masina za pranje novca..

A

@Beduin

Čuvena privatna industrija sa teškom šapom na ramenu Ruzveltove administracije i Pentagona. Da su privatnici sami vodili rat, ni Bog nam ne bi bio u pomoći…

S

@Beduin @Perica
Ne zna se ko vise lupeta

B

Kad smo vec kod „cuvene privatne“ industrije, ima jedna klasa broda koja je najzasluznija za to.

Pitanje je koja 🤔

O dvajs’ KM da nitko od vas nece znati koja je to klasa broda niti iz 3. pokusaja

B

Trundle
Samo novo i provereno? Sta novo, jedino novo su Patrije koje su oni sami napravili. Sve ostaloosim 2 UH60 je polovno i staro. Da te podsetim. Haubice Pancer, polovne (12 ispravnih 4 za delove), Kajove 1990 godiste koje su 2012 kovertovane i satovi leta vracene na 0, polovne, dve raketne topovnjace klase Helsinki, polovne, MRAP vozila (50 i dalje trunu u Junkomiru, i skidaju delove sa njih), polovne, najavljuju Bredlije (za Links niko nikad nije nista rekao) staro i polovno, Rafali polovni.
A za to vreme Srbija je kupila glanc novo: Helikopteri: 9 HM145M, 5 MI17V5, 4 MI35, Nore, Milosi, Mali milosi, Lazari, Digitalizovani oganj, baterija Pancira, Mistral, BL CH92A, Zastava Tervo vozila,…A ocekuje se FK3, jos Pancira, jos Mistrala, rakete Kornet i Spajk, jos helikoptera MI35 i MI17, KA 32….
Kao sto vidis Srbija je ta koja je kupila novo, a ne Hrvatska.

P

@ cjenjeni Srbofil
Osnovna je stvar kulture komuniciranja iznijeti kontra argumente… :)

S

@Perica
Bemmumisa kako se selektivno pamti i zabkravlja. Kampanja na Siciliji i zauzimanje pola Italije sto je dovelo i do kapitulacije jedne od Sila osovine nije u Evropi 1943?

M

Beduin@
Oni brodovi koji su prevozili vojnike na Dan D,ne znam im naziv točno.

A

@Beduin

A Vi to mislite na čuveni privatni dizajn koji je pojednostavio i modifikovao United States Maritime Commission, odnosno federalna agencija SAD koja se tokom rata bavila dizajniranjem i prilagođavanjem civilnih brodova i vođenjem programa njihove proizvodnje u ratne svrhe.

P

@Stojko,
Vrlo dobro… ali nije to slomilo rajh, nein nein..Italija je bila kakva je bila..

Nego Kurska bitka tog ljeta 43’ce… i naravno Bitka na Sutjeski :)

D

Boban

UH 60 su glanc novi. Toliko je puta to napisano i na ovom portalu da je zacudjujuca tvoja neobavjestenost ili namjerno pokusavas da siris dezinformacije.

T

@Trunle
Sem Patrija i Mi-117 od pre deceniju bukvalno ni jedan slozeni borbeni sistem koji je nabavljen ili se planira nabavka za HV nije nov. O cemu tacno pises?

B

Deki
2 nova i dva polovna. Jesi li procitao tekst. Ta dva polovna su bili novi ali su ih koristili. Procitaj malo bolje.

m

@Boban
u tekstu piše; “ Radi se o potpuno novim helikopterima, od kojih Vlada SAD prva dva daje kao donaciju, a naredna dva je Hrvatska sama kupila i unaprijed platila.“
Imaš i nekoliko tekstova na Tangu o tome, još nakon prve objave o donaciji.

što ti čitaš i što shvaćaš od pročitanog to je drugi par rukava.

D

Boban

Procitao vise tekstova na ovu temu i u svakom kaze da se radi o novoproizvedenim helikopterima. Ti stvarno imas opasan problem..

S

@Perica
Nije sigurno. Rajhu je odgovaralo da divizije koje je mogao da upotrebi na istocnom frontu mora da prebaci u Italiju.

B

Deki i Stojko
LM je u Split dopremio i primjerak helikoptera „crni jastreb“ (UH-60M Black Hawk), iz sastava 1. zrakoplovne brigade Kopnene vojske SAD, koja je ovim aparatima nedavno s aerodroma u Tuzli sudjelovala na vježbi „Immediate Response 21“. Radi se o potpuno novim helikopterima, od kojih Vlada SAD prva dva daje kao donaciju, a naredna dva je Hrvatska sama kupila i unaprijed platila.
Dopremila helikopter iz brigade SAD. Ucestvovali na vezbi.Zar je to novi helikopter? Isto ste tvrdili i za Kajove,pa se ispostavilo da su napravljene 1990 i 2012 kovertovane igde su dobile novu godinu proizvodnje.

B

Bobane, ne mlati praznu slamu.

Sve sta moras jest upogoniti malo prstice i naci pravu informaciju.

To je sve.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/quad-croatia-performs-first-kiowa-warrior-flights/

R

@Beduin,
jesi baš neki. Čovjeku se potkrala omaška, želio je reći da su konvertovani 2012, ali iz ničega. 1990 se nešto prečesto koristi kao referentna godina za otpad pa valjda postalo popularno. :)

B

Beduin
Helikopteri jesu 1990 godiste i kovertovani su 2012 iz A u D. Promenjena je vecina delova, ali je zmaj ostao isti. Izbrisani su iz vojnog registra, i dobili novu godinu proizvodnje 2012. Zato su 2016 godine izjavili da ce leteti jos 20 godina sa njima. A vi ako nesto ne znate, ne znaci da to nije istina.

B

OH-58 su sa novo proizvedenim zmajevima, postoja je program u USA, i ti su odabrani između ostalih.
BH, dolazu potpuno novi, i još nisu isporučeni, ovi sa sajma nema veze sa kupljenima, to je demo primjerak na sajmu.
Od korisnijih nabava su svakako protu požarni avioni, 6 komada CL-415 i 6 kom AT-802. I još pilatusi i zlinovi, bell helikopteri kupljeni novi. Radari i sl.
Novi patrolni brod i još 4 u izgradnji itd.
PZH 2000, kupljen je sustav prilagođen potrebama RH, ne samo staro željezo.

д

BT.002 OH-58 su sa novo proizvedenim zmajevima хеликоптер пензионисан 2017, сигурно су 2012 правили нове само због вас, нови су ко мигови које смо ми добили од Руса.
PZH 2000, kupljen je sustav prilagođen potrebama RH, ne samo staro željezo. купљено половно , али када ст е ви у питању половно је боље од новог.

B

Evo jos malo gradiva

https://www.defensemedianetwork.com/stories/u-s-army-kiowa-warrior-fleet-receives-first-wartime-replacement-aircraft/

Dakle, 23 rebuild zmaja i 28 newly produced zmajeva, dakle novoproizveden metal.

Da li smo konacno zavrsili tu pricu?

B

Rekoh ja davnih dana…Rafal je na jako dugom stapu koji ne zavrsava mrkvom

Odgovori
i

Problem je sto su Ameri vama svasta donirali ili planiraju, od helica, preko bredlija…i onda se neko drzne i kaze- ma mi cemo Rafal. To se ne oprasta lako. Ne bi me cudilo da bi kazna bila u smislu, da se Srb dozvoli uvoz neceg ´´´jaceg´´ i tako kazni Hrv. Moje razmisljanje samo.

Z

Svašta je čika Beduin proreko, malo što pogodio. Idemo dalje u revijalnom tonu…

B

Zulume, za tebe sam stric a ne cika.

I pogodio sam proreceno.

poucak kosher bureka

B

Ivkos, ja sam mislio da Srbija moze sto god pozeli.

Tako bar AV vladalac prica.

A on je ipak bog i batina.

Isto tako, i u HR imamo samoprozvane bogove, al za razliku od Srbije, batinu ipak pojedinac drzi.

G

Znao sam ja da nece biti nista od meteora scalp er i spectra sistema.Indija ima problem sa nabavkom meteor raketa iako su ogromne pare spremne da daju.Susjedi uz duzno postovanje 10 godina ste ispred nas i za nas ste ozbiljna drzava,ali uocima EU i dalje ste banana pa zato ne moze najbolja oprema da vam se daje jer niste pouzdani u bratanju novom tehnikom

Odgovori
B

Pouzdanost?

Bojim se kako nisi razumio procitano.

Nema tu pouzdanosti, ili ces odrijesiti kesu (ako uopce imas sta u njoj) ili neces.

I

Beduin je u pravu. Nema to veze sa pouzdanoscu, velicinom drzave , nego sa kesom. Imas Izrael koji je 3 puta manji od Srbije, a ima sve sto se zamisliti moze. Ja uporno tvrdim da je Rafal bacena para. Polovan,preskup za odrzavanja i tih 10 aviona nigde i nikakvu prevagu ne mogu da odnesu. Mozda da neko vreme distrikt Brcko na brzaka odseku, ali to je sve na dugom stapu. Ni jedna zemlja Balkana, ukljucujuci i Grcku nema resurse i kes da odrzava neke skupe avione. Pa pogledaj samo koliko stotina aviona su nekada Bugari, mi, Rumuni…imali. A danas ne mogu polovne Migove da odrzavaju. I sad odjednom ce da im krene i procveta sa 10 tak aviona. Ljudi moji, za nas, Bugare i Hrvate je samo dezurna para. Ostale novce u helikoptere za gasenje pozara i pvo.

G

@Ivkos

Upravu si za sve zemlje regiona,osim grcke koja je u stalnoj opasnosnti od turske invazije sve preko 12 aviona lovacke avijacije je mnogo.PS gledao sam sastav azerbejdzanske vojske,azeri imaju 8 starih 29ki i 12 leonarda m346 ali i jedni i drugi im sluze samo za air policing.Najvise koriste dronove i pvo.A imaju turske i izraelske i pvo sisteme iz rusije i izraela,inace prebogataa zemlja ali se nisu odlucili za lovacku avijaciju iako moguvda imaju standardni nivo.Takodje da dodam da koriste jurisne mi 24 Super Hind koji je juznoafricka firma ATLAS nadogradila i to je najbolja modernizacija mi 24 ikada

Odgovori
A

@Gladius

Samo ne znam kako Azerbejdžan čuva nebo tek naručenim M346… Da ne govorim da oni tek počinju da stvarno stvaraju avijaciju, jer je ovo do sada bilo sve pomoću štapa i kanapa. A što se tiče čuvenog Super Hinda, ista najbolja modernizacija je popila žalbe od korisnika, čak je postojala tvrdnja o otežanom letenju zbog težeg prednjeg dela letelice, tako da se manemo superlativa kada pričamo o ovakvim stvarima.

S

@Gladius
„inace prebogataa zemlja“
Inace zemlja od 10 miliona stanovnika sa mnogo manjim BDP-om od Srbije, po obrtu cak su gori i od BiH, ah da i od Albanije i sve to uprkos velikim zalihama gasa i nafte.

T

@Gladius

Azerbejdzan ima BPD 30% manji od Srbije uz 30% vise stanovnika.
Kako je to tacno „prebogato“?

M

Cena MICA raketa je barem 1.000.000 EUR niza po komadu u odnosu na Meteor.
MICA je cisto francuski proizvod, Meteor je proizvod konzorcijuma.
Francuzima vise odgovara da prodaju svoje domace proizvode.
Takodje, verovatno ce u nekom trenutku ponuditi MICA-VL za naoruzanje brodova i kopnenih PVO jedinica. Jedna raketa za sve.

Odgovori
V

Заборавили сте редова Рајана он је ослободио Европу.

R

Dobro zapažanje.
MICA-NG je odgovor za rupu koja postoji za PZO, samo to neće biti razmatrano prije 2025. Izraelci nisu u potpunosti isključeni sa svojim zanimljivim rješenjima.

B

Mislis kazat MICA VL🤔

R

Suma sumarum, hrvati u slučaju sopstvenih nabavki naoružanja kratkoročno, srednjeročno i dugoročno imaju pravo čitaj obavezu samo da prepapreno nešto plate i tu se svako pravo izbora završava ali tako je kada si samo jedan šrafić velike mašinerije koja može bez tebe jer si lako zamenljiv i to će ti na svakom koraku dati do znanja, da si bez nje ništa i da postojiš samo da bi ona nesmetano radila.

Odgovori
R

Kako se onda, po ovoj terminologiji, nazivaju one zemlje koje se nalaze van te velike mašinerije, ali u neposrednoj blizini ?
Sirovine, promatrači ili potencijalni izvori problema ?
Izbor je slobodan.

L

MICA je sasvim dovoljna za Hrvatsku u osnovnom paketu. Lako se kupi Meteor.

Odgovori
С

Бедуини, заиста,што се тиче погађања доста тога у сред среде.
Што се тиче богова ваши причају али тек мала моћ, мене више брине о ај наш који се у све разуме и меша. То постаје одавно већ сулудо.
А што се тиче набавки ( ово коментар за остале) Хрватска је део НАТО система и осим ове патриотске набавке авиона набавља плански и у складу са својом функцијом у истом савезу.

Odgovori
I

Da se ovaj „nas“ ne zanima za vojsku, sad bi mi placali Madjarima da nam cuvaju vazdusni prostor. Covek se mozda u sve mesa, ali ocito mu to pokazivanje vojske dize rejting, ali i sam to voli, jer se to vidi. Da ne pritiska ove iz vojske, pa makar to bilo i pred medijima, i dalie bi mi budzili maljutku i remontovali Gazele. Mozda on izlazi iz okvira svojih zaduzenja, ali je i najvise ulozeno u zu vojsku za njegovog vakta. Oni ostali samo rastakali i razbucavali. Nikad vise se nije pisalo o nabavka niti polemisalo. Secam se ranije, jednom u pola godine izadje clanak o S 300 i to je to.
Mi pametno kupujemo, ima tu jos ocito supljina, ali nas mentalitet ocito ne dozvoljava da se korupcija izbegne.

S

@ivkos
To vam samo govori, da institucije i komisije unutar generalstaba i MO, vise decenije NE MOGU javno da iznesu misljenje i svoje potrebe, nego zavise od politicara i njihove milosti.

Tako da, resenje trazite u pojedincu/grupi ljudi koji ce tim institucijama da vrati mehanizme delovanja u njihove ruke, a ne da im to otima ;) jer ovako „resavanje“ moze samo dovesti da sutra kada se promeni vlast, neko olako „otpise“ sve jer tako u svojoj glavi smatra da treba i ima moc da to uradi.

B

Srbofil,
Pa zar to nije i poanta civilna drustva?

Vojska je tu da se pokorova izabranim civilnim vlastima koje je pak izabrao narod.

U suprotnom, radi se o Myanmaru.

S

@Beduin
Ne, promasili ste poentu.
Poenta civilnog nadzora i kontrole vojske je da definise zakone, odredi politicki pravac i imenuje nadlezne instuticije kao i da se stara da se postuju ti isti zakoni i institucije.

Tako da u ovom kontekstu, civilne institucije, u nasem slucaju vlada(MO), parlamentarna skupstina i kabinet predsednika odredjuju politiku i budzet, a definisanje tehnicke potrebe i odabir sredstva mora da odredi vojska tj. generastab i to javno.

Dakle plasticno: narod kaze: hocemo da budemo vojno-neutralni/u savezu…drzava kaze: zakoni su ti i ti, nadleznosti te i te, imamo toliko i toliko para….vojska kaze: da bi radili taj i taj zadatak treba nam to, to to i to, mi biramo ovo.

A nikako „Covek se mozda u sve mesa, ali ocito mu to pokazivanje vojske dize rejting, ali i sam to voli, jer se to vidi“

M

>> sutra kada se promeni vlast, neko olako „otpise“ sve

Naravno, cim se promeni ova vlast „otpisace“ se sve sto je uradjeno za ovih 10 godina (ukljucujuci otpad za ruski i kineski krsh) i RS ce se okrenuti 100% prema EU i evroatlanskim integracijama jer je to jedini put i apsoltuno u interesu otadzbine!

S

@Miladojka Youneed
to vucaranje drzave levo-desno kako kojoj garnituri padne na pamet nas je i dovelo u ovu sizofrenu situaciju…

Hajde za pocetak da mi integrisemo kvalitetne ljude u nase institucije, pa te institucije da integrisemo u mehanizme donosenja odluka, kako bi to bilo? Meni je to mnogo bitnije od bilo kakvih unija i spoljnih integracija, pa ce i vojsci biti bolje…

Y

Interesuje li se iko za u regionu za S-64 Skycrane / Aircrane?
Tako bih ga rado posedovao nakon letošnjih snimaka iz Grčke…

Odgovori
B

Мали авиони за мале земље, велики за велике.Слично је и са авионским ракетама.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend