BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija kupuje 2 helikoptera Ka-32 Sedmi tip helikoptera u floti Helikopterske jedinice MUP-a Srbije? / Foto: Ruski helikopteri

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija kupuje 2 helikoptera Ka-32

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je sinoć gostujući u Nacionalnom Dnevniku televizije Pink da će Srbija kupiti dva nova helikoptera:

– Sada smo se dogovorili da nabavimo dva nova Kamova, mislim da je Ka-32, koji nose po 5 tona vode. Zbog požara koje ćemo imati i sledeće godine. Da zaštitimo sebe ali i da pomognemo u okruženju. To ćemo sada da uzmemo. – kazao je Vučić na početku segmenta pitanja o ekonomiji.

Ovo je druga najava o kupovini tipa helikoptera ruske proizvodnje koji Srbija (Jugoslavija jeste, poslednji Ka-28 penzionisan 2000. godine) do sada nije imala u upotrebi. Dolazi nakon šest meseci posle prve najave da će Srbija kupiti „protivpožarne“ helikoptere iz Rusije. Tada ekspilicitno nije bio naveden tip letelice ali Helikopterska jedinica MUP-a Srbije jeste bila pomenuta kao mogući operater.

Čemu protivpožarne letelice i gde ih staviti?

Bambi Baket vedro i omiljeni tip MUP-a za gašenje požara italijanske proizvodnje / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Potreba za namenskim protivpožarnim letelicama sada se, prema predsednikovoj najavi, vezuje za sledeću sezonu požara. Srbija trenutno poseduje „Bambi Baket flotu“ većinom helikoptera opšte transportne kategorije koji službuju u vojsci i policiji. Helikopterska jedinica MUP-a Srbije već je u fokusu medija budući da je nakon gašenja većeg požara u Srbiji, poslata kao pomoć u Severnu Makedoniju da bi nakon toga obavila svoje najduže prebaziranje do sada radi pomoći u gašenju požara u Grčkoj, gde se trenutno nalazi.

Belovi 212 Helikopterske jedinice MUP-a mogu nositi 1500 kilograma vode, novi Erbas helikopteri H145M 700 kilograma. Što se RV i PVO Vojske Srbije tiče fokus je na helikopterima Mi-17V-5. Svih pet letelica poseduje mogućnost nošenja i korišćena vedra (podvesne kuke). „Ve pet“ može nositi 4 tone spoljnog tereta sa tim da se kapacitet njegovog vedra ograničava na 3,5 tona vode zbog ukupne težine vedra i sajle. Kamovi su već gasili požare u Srbiji iz baze u Nišu, kao i nešto stariji Mi-8T.

Ništa bez Rusa, starih i novijih / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Kada se priča o korišćenju helikoptera kao sredstva za gašenje požara često se ne spominje da su oni efikasni jedino u početnim fazama požara. Njihova ukupna efektivnost stoga je faktor isključivo sadejstva ranog upozoravanja (sa zemlje) i brze reakcije (vreme preleta od baze do požara). Gotovo sve zemlje koje imaju sezonske požare (ali i more, ne zaboravimo da su srpske reke neadekvatne za Kanadere i Berijeve) za ovu potrebu koriste avione.

Ne zaboravimo ni praktično dokazanu sposobnost Helikopterske jedinice da, na primer, sa svojim bazenom za vodu (koji je mobilan), uz dobru sinhronizaciju tri helikoptera, može za sat vremena isporučiti između 70 i 110 tona vode što može biti uporedivo sa većim avionima.

Tango Six nema zvaničnu potvrdu kako je došlo do juče najavljene odluke i prvog pominjanja u martu ali je moguće pretpostaviti da je već određeno da će MUP-ova jedinica biti operater. Tako smo već u martu prvi sveli moguću opciju na konkretan tip letelice – Kamov Ka-32. Poslednja proizvodna verzija ove letelice A11BC (na ovogodišnjem MAKS-u predstavljen je i noviji A11M) jedini je ruski EASA sertifikovan helikopter i samim tip prihvatljiv za MUP budući da oni ne žele da lete evropski nesertifikovane ruske helikoptere. Letenje po posebnim (nacionalnim) pravilima i registracijama (kao što to radi vojska) bilo bi moguće ali je Helikopterska jedinica praktično civilni operater. Trideset dvojka je onda, najverovatnije od strane njih, kao budućih operatera, jedina i bila preporučena kao rešenje državnom vrhu.

Pretpostavljajući verovatnu dinamiku ove (za sada usmene) odluke ostaje konstatacija da su adekvatni protivpožarni avioni verovatno izgubljeni kao opcija u Srbiji. Naime, Privredna avijacija iz Vršca je (prema poslednjim podacima iz 2015. godine) raspolagala sa šest plovidbenih PZL M-18 Dromadera koji mogu da ponesu i izbace 1,5 tona vode i retardanata (što helikopteri trenutno u upotrebi u Srbiji ne mogu). Privredna avijacija je poslednji put 2007. godine upotrebljena kao pomoć inostranstvu, takođe u Grčkoj. U poslednjih nekoliko godina nisu bili aktivirani od strane Sektora za vanredne situacije radi gašenja požara.

Nosivost i brzina. AT-802 može nositi 3.104 litara vode i retardanata / Foto: Air Tractor

To je iskoristila kompanija Air Traktor koja je aktivno lobirala Srbiju i Helikoptersku jedinicu već nekoliko godina za njihov avion koji bi bio najadekvatnije rešenje za zemlju naše veličine i učestalosti požara. Šanse jedinih potpuno žutih letelica na srpskom civilnom registru uvek su bile male verovatno upravo zbog njenih potencijalnih operatera – helikopteraši jednostavno nisu želeli da koriste avione. Ako se jučerašnja najava materijalizuje dobiće svoj sedmi tip helikoptera (ne zaboravimo Super Pume koje će takođe moći da nose Bambi Baket vedra).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

zo

Sektoru za vanredne situacije…to nije posao vojske..a i za VS bi bilo previše još jedan komplikovani helikopter…skup helikopter i složen za održavanje.

Odgovori
Ni

Ako neko dovoljno pametan uradi analizu mogućnosti zahvata na našim rekama i jezerima za upotrebu Viking CL-515 to bi bilo najlogičnije rešenje. Daleko ispred svih drugih opcija po mogućnostima. Verujem da bi jedna ozbiljna analiza dokazala i komercijalnu isplativost (ustupanje drugim državama po potrebi)…

Pe

Ne mora se biti dovoljno pametan da se konstatuje da Kanaderi i Berievi niakda neće biti mogući u ovoj upotrebi u Srbiji. Naše reke su previše zagađenje raznim prirodnim i neprirodnim meterijalnom što bi svakako uvek bio rizik oštećivanja tih aviona kojima je najbezbednije da kupe vodu na morskoj površini.

Ni

u Kanadi ga koriste na raznoraznim vodenim površinama uz odgovarajuće mere predostrožnosti. Velika većina šumskih požara za koje se koristi nisu ni blizu mora…

Pe

Kako da ne, otvore prozor i nagnu se kad glisiraju po rekama (koje su naravno neuporedive sa stanjem srpskih) i sa odgovarajućim merama predostrožnosti vizuelno gledaju da ne zakače nešto.

Al

@ Nikola

U tekstu već piše da su reke (a daljom logikom i jezera) ne pogodne za Kanadere i Berijeve.

Pe

Ide u Mup.Jer je Aca u Mupu.
Stara Jyga vojska je to sve radila .nista nije falilo.

Ni

ne znam čemu ova paušalna priča a stav da ne pominjem… cl-415 i novi cl-515 može zahvatati vodu na svim vodenim površinama odgovarajuće veličine i dubine što je iskazano u dokumentaciji proizvodjača i bezbroj videa na youtube-u. Objašnjena je i procedura osmatranja vodene površine koja je potrebna pri malom vodostaju, avion je opremljen i radarom koji detektuje prepreke (plovila itd…).
Ja ne tvrdim da je ovo validna opcija ali odbacivati je bez temeljne analize je baš komično.

Vl

Nikita,
Pere,
U tekstu je naglašeno da se gašenjem požara u Srbiji bavi MUP. A oni ne žele avione. Pobogu, imamo poljoprivrednu avijaciju koju naši ne žele uopšte da koriste u tu svrhu.
Pored toga, ako i kupimo određenu količinu AT 802, moramo zatvoriti ceo krug počev od obuke tehničara i pilota pa do načina korišćenja.

Mi

Po Dunavu plovi toliko balvana velicine 1-3 metra da je opasno po brodove a ne Kanadera. Momci ih iz zezanja jasu i prave se da su na koridi. Deca se sale na plazama da monstrumi i loh nes dolaze kad prodju. Bilo bi dobro imati dva kanadera ali i Ka-32 imamsvoje prednosti.
Ka-32 se za razliku odvKanadera može koristiti i za druge veoma zahtevne zadatke koje mnogi helikopteri ne mogu da izvedu. U svakom slučaju ne bi samo sedeli i čekali na požar.

EZ

Hrvatski piloti kanadera znaju povremeno uvježbavati letačke operacije i duboko na kontinentu, poput ovih na akumulacijskom jezeru HE Donja Dubrava na rijeci Dravi. Jezero je dosta prostrano, ali ne i jako duboko, a u njemu se skrivaju i ostaci potopljene šume. https://youtu.be/jBVEooxzgtM

Mi

Hrvatski kanaderi upravo gase požare u Hercegovini, uzimajući vodu iz Buškog jezera kod Livna, apropo priče da kanaderi uzimaju vodu isključivo sa morskih površina.

Be

Znaci imacemo u jednom momentu:

MUP:
Gazelu
Bel 206B Ranger
Bel 212
Sikorski S-76
Airbus Super Pumu
Kamov Ka-32

Vojska:
Gazelu
Mi-8
Mi-17V5
Mi-35M
H-145M

Valjda znaju sta rade. ;-)

Odgovori
Be

Naravno u sledecim godinama ce ispasti iz upotrebe:

Mi-8, Sikorski S-76, a mozda i Rangeri i Gazele, tako da ce mo srednjorocno imati opet isti broj tipova.

Ol

Zaboravio si da i MUP ima H145M.

Mr

a šta reći i ne nasmijati se .. mehaničari nisu problem u VS ;)

Pl

U Muzeju vazduhoplovstva … trljaju ruke !

An

Sikorski S-76 koliko sam upoznat nikad nije leteo vec je bio rastavljen a posle je prodat.

St

@Beli

Znaci imacemo u jednom momentu:

MUP:
Sikorski S-76
Airbus Super Pumu
Kamov Ka-32

Vojska:
Mi-17V5
Mi-35M
H-145M

I taj momenat nije daleko, kad ostanemo samo na navedeno ;).

Lp

Yo

Očigledna je neophodnost – protivpožarnog vazduhoplovstva – uz sistem ranog otkrivanja i obaveštavanja o šumskim požarima pomoću bespilotnih letelica…
Potreba će biti izraženija iz godine u godinu, a da li potrebama bolje odgovaraju helikopteri ili avioni – i koji tipovi među njima – preambiciozno je odgovarati sa laičkog stanovništva pa makar se radilo i o predsedniku.
Grci trenutno najviše hvale neki tip helikoptera koji šmrkom ciljano gasi požare iz blizine/male visine, ali nisam uspeo da saznam o kom modelu se radi…
Vatrogasna kola i cisterne su dobri za naseljena mesta i dr. lokacije u blizini puteva, sve ostalo – samo iz vazduha, a slaba korist i od ogromnih Iljušina (ako se dobro sećam) kada planinski, šumski požari uzmu maha…
Nama treba brza reakcija na požare pre nego se razbuktaju. Kasno posle…

Odgovori
Vl

Hvale grci S-64 Skycrane

Go

Ja sam pre 4-5 godina imao priliku na Tasosu da izbliza gledam gašenje požara. Korišćeni su privatni S-64 Skycrane, CH-47 Chinook grčkog ratnog vazduhoplovstva, Kamov (nisam siguran koja tačno verzija, ali neki koji izgleda kao K-32), Kanaderi, Dromaderi/Air Tractors. Ako izuzmemo Kanadere, S-64 je neuporedivo bolji od svih ostalih – nosi više vode, mnogo je brži napravi 3 ture dok ostali helikopteri naprave 2 i mnogo precizniji. Nažalost, koliko znam, više se ne proizvode.

Be

Pa on zahvata 10.000 litara vode, naravno da ce biti bolji od naseg Bella koji ponese 1000 :)

Yo

@svi

Hvala puno za info, proguglao malo – 1992. je peojekat i prava proizvodnje i sl. otkupljen od Erickson Air-Crane koji servisira i stare i nove modele.
Sada se zove S-64 Aircrane i ima preko 1300 izmena/unapređenja u odnosu na prvobitni model.
Nema bolji izgleda – puni tank sa 10 tona vode za 45 sekundi koju istrese onoliko precizno koliko je neophodno.
Koriste ga Italijani, Koreanci (južni) itd.
Pravi se i dalje, ali je upitno da li i koliko radi „gde sam tu ja“ priča u ovom slučaju…

le

Ima i Ka32 sa nekim sistemom gdje se voda ubacuje unutar helikoptera i gdje može da se „srkne“ voda sa dubine svega 45 cm, doduše manje vode nosi – 3500l
http://aerostarjet-aviation.com/gallery-ffpb

Mr

U sloveniju su prije 20 godina imali osmatračka mjesta za otkrivanja požara..3 mjeseca se je išlo na teren.. svako vatrogasno društvo je imalo svoj rejon.. zanimljiv koncept..sada pretpostavljam da su u upotrebi dronovi

Po

Kao ljubitelj avijacije pozdravljam još jedan novi tip helikoptera na našem nebu. Kao domaćin čovek 7 različitih tipova ne bih ni u ludilu primio kod sebe na skrb. Sa druge strane posla za ovakve helikoptere ima uz sezonsko gašenje požara kako za naše potrebe tako i za jačanje spoljnopolitičkog uticaja kada gori po Balkanu. Van sezone može se koristiti za montažu dalekovoda, žičara, krstova pa čak i za komercijalne izvlačenje drva iz šume mada možda je za to bolje AB212 angažovati.

Odgovori
Ak

Da li postoje zakonski uslovi za komercijalizaciju letova letelica u sastavu VS i MUP? Da li je VS svojim transportnim avionima od formiranja do danas zaradila neki dinar? Da li zaradjuju od aerofoto snimanja iz vazduha Senekom koja ruku na srce jedina u VS ima civilnu registraciju (uzgred budi rečeno koji j to problem u organizaciji održvanja. Avion u vlasništvu vojske koja ima svoju organizaciju održavanja a na koji moraju da se primenjuju propisi o održavanju civilnih vazduhoplova. Koliko osoba u vojsci to zna i razume). Kada su poslednji put postavili stub dalekovoda. Osim metalne crkve i krsta na planini Rumiji kada je i gde stavljen još neka relikvija. Pa vojska i policija bi uz SPC to izrereklamirali na svim nacionalnim TV frekvencijama a to bi preneo i ovaj portal namah. Zar ne? Koliko se ja secam poslednji put barem javno helikopteri su angazovani na postavljanju metalnog završetka betonskog stuba (što bi savremeni Srbi rekli pilona a neki i pajlona) na mostu na Adi. To i jeste medijski propraćeno. Nošenje spoljašnjeg tereta je komplikovana aktivnost koja se vežba. Kada ste u vojnopropagandnim emisijama pa i na ovom portalu pročitali ili videli vest ili makar sliku helikoptera sa spoljašnjim teretom a da nije potivpožarno vedro. Nekada su na aerodromima baziranja helikopterskih jedinica bili betonski blokovi sa uškama koji su simulirali spoljašnji teret. Ima li ih. Iskreno mislim da su se okolnosti u odnosu na neka ranija vremena promenile bitno. Nema više „narodne vojske“ pa ni obavljanja poslova za „interes naroda“ što bi rekli. A privatnik bi ako može logično i opravdano da prodje što jeftinije, a što ne i džabe ako ima veze i uticaje u državnom organu ili savremeno javnom sektoru (jedna od šifara za zametanje tragova u budžetima). Šume ajte molim vas pa u Srbiji ne postoji drvna industrija a i industriju papira smo uništili. Ne treba drvo topola za celulozu . Čak i WC papir ne možemo da napravimo jer nemamo svoje sirovine. Male privatne pilane, mali šumski posedi vlasnici izvlače drvo traktorima starijim više od tri decenije a bogami negde još i volovima. Gledajte putopisne emisije. Mora da postoji uslov potražnje i ponude. A ovde država deklerativno nudi nabavkom helikoptera za gašenje požara kao u kafani u alternativi i u sekundarnoj nameni isti privredi koncipiranoj na malim i srednjim preduzećima. Sa punom i pravom eskadrilom Mi 17 mogli su da gase požare nabavkom opreme isto tako kao i sa tim Kamom. Imao sam malo prilike da pričam sa ljudima koji su gasili požare avionima pa i helikopterima. Bitno je vreme brzina dopune i po mogućnosti lanac u naletu nad požarištem. Prosipati vodu jednim helikopterom na šumu koja bukti baš i nema smisla. Eto 1996 godine je u Deliblatskoj peščari izgorelo više 5000 hektara površina šume i livada. Ogroman požar. Populistička politika javašluka i sitnih interesa.O nekim studijama ugroženosti potreba isplativosti ni reči samo kupujemo gotova stvar. Pa oni nisu ni sami na čisto gde će sa njima što govori u prilog pretpstavci o stihiji. I što ih ne bi dobila vojska čija je treća misija. arhaični Srbi bi rekli, možda namena pomoć civilnim strukturama. Pa eto več imaju definisanu kroz regulative nadležnost. Očigledno lutaju u shvatanju i pravdanju odluka o upotrebi i opremanju vojske i policije. Ako idemo logikom daj što više nije ni loše.
Inače helikoptri Ka 28 kao protivpodmornićki nikada nisu izvršili ni jedan realan zadatak iz domena svoje osnovne namene osim prevoženja VIP ova na plaže crnogorske obale. Dobro jesu i radarom osmatrali akvatoriju u toku ekonomske blokade. Zahvaljujući svojim moćim motorima i velikoj visini lebdenja, tokom gradjanskog rata i secesije,veoma uspešno su poslužili za izvidjanje iz vazduha i korekturu artiljerijske vatre a neprijatelj nije moga da ih domaši svojom lakom PVO. Možda i ovi nadju namenu kada u nekom decembru ne bude požara i npr spašavaju zavejane iz smetova ko ne baš tako davno.

М

Pomenuo bih da može uspesno topovima gasiti visoke zgrade sto je vedrom ili kanaderon neizvodljivo.

Vl

Миро,
Upravo taj vodeni top na Ka-32 i predstavlja veliku prednost u odnosu na bilo koju letilicu koja ima za namenu gašenje požara. Visoke zgrade i tačkasta destva helikopter sa korpom ili kanader ne mogu gasiti. Negde sam pročitao da sa vodenim topom bez problema može gasiti požar na 50 metara udaljenosti.
A tu je u mogućnost nošenja i mešanja hemije…

Br

Znaci vojska i policija tacno 10 razlicitih tipova helikoptera.

Odgovori
Be

@Branko

Za 5-10 godina će se tak broj smanjiti zato što će H-145M i Super Puma zameniti Gazele, Rangere i Bell 212 i S-76.

Ostaće znači H-145M, Super Puma i Kamov
A u vojsci H-145M, Mi-17 i Mi-35M.

Br

I to je previse, sta ce policiji easa standard… Mogu imati bez problema samo H145 i Mi-17, plus jos Mi-35 za vojsku… Puma i Kamov su potpuno nepotrebni.

ma

@Branko
Super Puma je kupljen za zandarmeriju ( i MUP za VIP transport ) i zamenjuje Bell 212 i S-76 .
H145M je kupljen da zameni gazele i Bell 206.
Kamov je kuplen iskljucivo za gasenje pozara .

Br

Mi-17 moze da zameni i Pumu za zandarmeriju i MUPovu Pumu za transport i da gasi pozare skoro isto kao i Kamov, a duplo jeftiniji od Pume i vec imamo obucene ljude i opremu za odrzavanje… Tacno je to da bi za Puma bila malo bolja za MUP i da Kamov gasi malo bolje od Mi-17, ali po kojoj ceni… Same letelice su skuplje, pa obuka pilota za novi tip, pa obuka tehnicara i nabavka opreme za odrzavanje, a sve to vec imamo za Mi-17. Ako je suluda bila nabavka Pume, ovo je tek van pameti.

Sr

@Branko
Ja sam prvi bio protiv Puma, govorio da je to glupost pored MI-17, ali ipak Puma ima velikih prednosti nad 17kom, pogotovo za MUP. Naravno i 17ka ima svoje znacajne prednosti za VS, npr. utovarna rampa pozadi sto je jako korisno kada se koristi nesto kao Mali Milos i jos mnogo toga.
To sto MUP radi iskljucivo unutar okvira EASA je jako pametan potez, jer time stite svoju struku od petljanja drzave, sto moze biti kobno.

Meni je samo malo konfuzno sto sad Ka-32 ako H215 nosi isto 5t vode….verovatno jer je Ka-32 namenski protiv-pozarni heli, pretpostavimo da moze bolje usmeriti tu vodu, nositi razlicite retardante, laksi je za letenje tako opterecen, ne znam vec…..
To bi trebalo pitati nekog iz MJ MUPa, ali bojim se da ne bi dobili neki pozitivan odgovor….

U svakom slucaju, racionalno bi po meni bilo jos H215 i H145M, penzionisati i velike i male Belove.

Br

Ne znam u cemu je ta velika prednost Pume 215? Manje putnika moze da preveze, nema jednostavne i jeftine opcije za naoruzanje ili oklop, znacajno skuplja, plus sto nemamo ni pilote ni tehnicku podrsku… Puma nije uh-60 pa da ima znatno bolje letne karakteristike, troma je skoro isto kao i mi-17. Umesto novca za Pume i Kamov, trebalo je kupiti jos 145 i Mi-17, odmah izbaciti Gazele i Belove i unificirati flote vojske i policije, samo sa 145 i Mi-17, plus jos 35ica za vojsku i to je to. Ovako 10 tipova u narednih desetak godina, to pored nas ima jos samo Rusija i Amerika.

Mi

@Srbofil
Zato što je Ka-32 specijalista! 😏

https://i.imgur.com/ba8Naps.jpg

https://i.imgur.com/bMk1HSD.jpg

Sr

@Branko
Nije to bas tako jednostavno „manje putnika“….Puma je daleko napredniji helikopter i od MI-17 i od UH-60. Ima najnapredniji FBW i autopilot na trzistu, sto moze biti jako bitno za odredjene operacije, one mogu da lete u uslovima u kojim nije bas bezbedno leteti sa nasim MI-17. Oprema koju poseduju za traganje i spasavanje je daleko bolja nego bilo sta sto se nudi za MI-17 i sva oprema za civilne operacije je najvisem mogucem nivou, nema bolje od toga nigde. Sertifikovani su da lete sa jednim pilotom sto je takodje bitno za MUP, a kao i MI-17, radi se o decenijski proverenom, pouzdanom dizajnu. Imaju EASA sertifikat bez kojeg se ne moze, a nisu preskupe kao UH-60, dok za operacije gasenja pozara mogu nositi 4t vode. Tako da, za MUP jesu mnogo bolji helikopteri od MI-17, a naoruzanje samih helikoptera im nije bitno, HJ MUP je civilni operater, zandarmerija nema u planu CAS iz vazduha, sve tog tipa je limitirano na lako naoruzanje. Za te uloge je MI-35M projektovan. Tako da je Puma za MUP idealna, da zameni djuture sjajne Bell 212 i S-76, H-145M ce u MUP i VS da zameni deo operacija Gazela/205 i doneo je nove sposobnosti CSAR(za to je ipak bolji i od MI-17 i od Pume jer je agilniji, ima AMPS….), e sad postavlja se pitanje sta ce zameniti Gazele i 205ice i u kom broju? Mozda ako se napravi centar za obuku, pa da tu bude nesto manjih helikoptera za obuku, a dalje u jedinice da idu vec gde ko treba…. PO operacije u VS ce ocigledno raditi H145 obzirom na integraciju naoruzanja, a ozbiljne stvari MI-35M, verovatno ce GAME u penziju, a zamena gazele ca sluziti samo za obuku i neki ogranicen transport, jer realno, drugo nista i ne mogu, nema smisla nabavljati neke velike kolicine ultra lakih helikoptera.

@Milos77
Pa sigurno ima neki razlog, ne sumnjam da je to odlican helikopter, mislim da Kamov nikad i nisu napravili los helikopter. Malo mi je samo bizarno bas Kamov, pa onda samo 2, ali ok. Ima EASA sertifikat, pravljen je za taj posao, radice ga odlicno siguran sam.

Mi

Prvo, mi već dobijamo sledeće godine 3 nova Mi-17v5 a verovatno i jos 4 Mi-35M.
Moguće je da će Mi-35M malo sačekati zbog očiglednih prioriteta borbe rotiv požara.
U svakom slučaju novi Mil Mi 35 i 17v5 dolaze.

Ka-32 je odlična ideja jer ovde na ovom portalu bar se često zaboravlja rat, tojest borba protiv protiv požara kao opasnost po narod i zemlju. Tu avijacija itekako ima ogromnu ulogu.

Ka-32 je specijalno dizajnirana mašina (daleko od mis helikoptera po izgledu) vredna studije i svakog našeg dinara, po meni bar.
Taj helikopter ne da moze da puca vodu unapred i sa strane kao nanslikama sto sam postavio gore, nego se i puni vodom screvom iz vazduha brze nego iko. Takodje je specijalizovan za podizanje i prenos mnogo većih zahtevnih tereta i pristup tojest dostavu istih na mesta gde mnogi helikopteri ne mogu.
Imati takva dva helikoptera je po meni vrh ne samo u slučaju požara nego i u mnogo čemu drugom.

Ni

Para vrti gde burgija neće.

Svakako sa kapacitetom od 5 tona respektabilan helikopter.
Negde sam načuo da se projektovana prosečna temperatura za sredinu 21. veka očekuje već 2030. god- znači već imamo jedan ozbiljan bezbedonosni problem u najavi ( a prošla i ova godina su pokazale da će svakako biti sve gore). Treba misliti unapred ali i preventivno delovati ( uvezati bespilotne letelice u 24h nadzor terena) uvežbati i ojačati dobrovoljna vatrogasna društva, osposobiti sva moguća sredstva, uraditi verziju na T55 sa mlaznim motorima, osposobiti bar 3.kom Antonova 26. za sekundarnu namenu gašenja požara, uraditi neki voz cisternu sa vodenim topovima, uraditi aerosolne rakete za plamen-s za gašenje požara.

Ozbiljan problem može da se desi ako budemo nespremni ( štete u milijardama ) a sposoban sistem protivpožarne odbrane može biti i nosilac meke moći države jer susedne zemje nisu niti će biti u mogućnosti da se nose sa budućim izazovima na ovom polju. ( BiH,CG,Makedonija, Albanija, okupirana teritorija južne pokrajine Kosova i Metohije)

Odgovori
Za

U pravu ste što se tiče budućnosti,zaista ae planira za realnu pretpostavku,ali naravno da ce biti ovih koji ce da nadju manu svemu,neuzimajuci u obzir da prethodne vlade nisu kupile NIŠTA.

М

Од вишка глава не боли. Ако само један живот спасе исплати се набавка. Боље се бринути за животе и природу него за паре.

Odgovori
va

hvala našem precedniku on uvek misli na naš napaćeni narod bez njega nema ništa i majke rusije

Odgovori
mi

A hvala mu i što ga održava u takvom stanju da bi mogao da misli o njemu….

Zo

Koliko stručnjaka, strasno. Pa pitajte bilo kojeg Grka da li bi bili protiv toga da imaju ova dva sad nad Evijom ili okolini Atine!? Planeta gori i tek dolazi navodno najgore.. zar da i tu zavisimo od tudje milosti? Bolje da imamo jer neki bi u komšiluku požare u Srbiji najradje gasili kerozin.

Mi

@vasa
Tako je , samo nas predsednik razmislja 24 casa ( kaze da ni na more nije isao) i stedeo je mesecima da se kupi taj helikopter.U pauzi tog razmisljanja, odlucio je koliko kostaju putarine i odredio cenu malina.Jos da vidi ko je zapalio one utikace u kovid bolnici i zasto je Velja otkazao poslusnost a tako je dobro sluzio poslednjih godina, i eto mozemo mirno da spavamo.

re

Toliko različitih sredstava je prarvi logistički košmar, isto tako to šarenilo itekako košta jer za savaki od tih tipova morate imati i sertifikovano tehničko osoblje, stokove neophodnih rezervnih delova i i što šta drugo vezano samo za taj tip letilice.
Drugo je pitanje koliko nama stvarno ali stvarno treba protivpožarna komponenta, s obzirom na klimu i prošumljenost teritorije.

Odgovori
С

Друже, јеси ли ти био на Тари? Знаш ли колико милиона динара или евра ( шта ти драже) штете може нанети један шумски пожар?! Ту се не сме штедети.

re

Posmatraj to ovako: Imaš malo dvorište pa travu treba nekoliko puta preko leta pokositi. Da li ćeš to uraditi trimerom ili ćeš kupiti traktor sa kosačicom samo zato što ti komšija ima veliku livadu pa bi hteo da mu učiniš da bi te više poštivao.

Vl

Слободан,
Pametan rezon…
Samo jedan požar može naneti štetu koja prevazilazi cenu eskadrile ovakvih helikoptera.
Mišljenja sam da ovakav helikopter nikada ne može biti skup i da njegova kupovina ne predstavlja bacanje novca.
Trebalo bi možda razmišljati i o proširenju flote kada se KAM-ovi prime na korišćenje (ako već neće AT 802).

Al

@resurs

Jedan šumski požar komotno može da nanese štetu jednaku ili čak i veću od čuvenih para za ono što će u budućnosti biti pometrebno za održavanje 3 flote različitih helikoptera.

Б

To da ali se ne zavisi od jednog proizvodjača,to su sve stvari koje se moraju uzeti u obzir.

Ni

Ovi se igraju izgleda, predsedniku se svidi heli i on naredi da kupe, kao da su pozari juce.. najbolje da se kupi od svih tipova helija na svetu po 1-2 komada pa da ima na paradama da se sta i pokaze a rukovotstvo nek umisli da je vojna super sila. Ova logistika bi bila prezahtevna i za mnogo vece drzave.

Odgovori
M4

Sad znamo zašto Sektor za vanredne situacije ne poziva Vojsku da sa Mi8 i Mi17 gase požare. Da bi se MuP slikao i snimao prosipajući po čašu vode na šume, i da bi dobili novac za nove tipove, nove preobuke u inostranstvu…

Odgovori
Vl

M4,
Bilo bi dobro da pre nego što izvalite ovakve neistine, malo „pročešljate“ vesti. Pre 6 dana su upotrebljeni tri helikoptera Mi 8 i jedan Mi 17 na gašenju požara kod Nove Varoši. Vodu su uzimali sa Zlatarskog jezera a koristili su vedra kapaciteta 2000 i 3500 litara.

Mr

U sloveniji je bijo sličan problem kod upotrebe helikoptera u sabroćajnim nesrećama i spašavanju sa planina..borba između policije i vojske..1 sat naleta je koštao oko 7000 eur.. sada bi rekao oko 10 000 eur.. Nijemci imaju za saobraćajne nesreće njihov adac–amzs njemaki sa helikopterima .. Bijo je jedan primjer u Sloveniji kada nisu htjeli poletjeti ili nisu mogli ni policija ..ni vojska..posao je odradijo jedan privatni poduzetnilk sa helikopterom..Cijena leta je bila 3 puta jeftina od policije i vojske ;)

M4

Vlad, ispratio sam to. Vojska je bila aktivirana od strane komande RViPVO, a ne od strane Sektora za vanredne situacije. Gašeni su požari koji su ugrožavali infrastrukturu Vojske koja se nalazi u tom rejonu. Još nam samo treba da MUP uzme da gasi požare koji ugrožavaju Vojne objekte.

Pre toga su bili požari u Danilovgradu i Višegradu. Uprkos tome što Vojska ima helikoptere koji nose više vode (5 Mi17 i 2 Mi8 je moglo da se opremi vedrima od po 3,5 i 2 tone vode), oni šalju Belove (do 1t vode) i airbusa (do 0.7t vode).

Sve vreme su snimani, slikani, propaganda radila svoj posao. Pa vi upotrebite zdrav razum i evo recite mi zašto je to tako?

Nakon toga ide traženje jačih i namenskih helikoptera za to, dobijanje istih, preobuka za iste, osposobljenja. Na kraju u jedinicu dovučeš helikopter koji se koristi dosta u svetu, upišeš u dozvolu tip, i možeš da ideš da radiš preko grane u nekoj firmi posle. Iz sve to promovišeš sebe i svoje ljude preko tva.

@Vlad
Bila su 2 Mi-17 i 1 Mi-8.

Vl

Paqe,
Moja piši – briši greška…
Nisam obrisao sav neželjeni tekst nakon izmene a pre objavljivanja.

Vl

M4,
Jbg., kada Vulin ima bolji foto aparat od Neše…
Voli čovek da se slika i ne propušta priliku…

Lo

A neznam vise sta reći sem moraćemo da gradimo novi muzej vazduhoplovstva da primi sve ovo kad mu dodje vreme. Mislim da je u odnosu na kanader po nekim proračunima isplatljivija kupovina novog Mil mi 26 sto zbog nosivosti tako i u broju dnevnog angažmana.
Bilo je sulude priče o uzimanju muzejskih pa remont i modernizacija za gase je požara ali se hvala Bogu od toga odustalo počeli smo u zadnje vreme da nabavlja o helikoptere nikako da se unificiramo sa dva tipa letelice nego vise ni sami neznamo sta sve kupujemo a delova mali milion jadna tehnička sluzba za odrzavanje imaće debelo da se česu po glavama a isto to je mogao i mi 17 da radi

Odgovori
М

Неће бити потребе јер је просто невероватно да дође нека нова власт која би расходоваланпостојеће хеликоптер у музејске примерке. Не могуће ја наћи ни приближно сличне оним што расформирафе камове.

Da

Глупост од набавке. Постоје много боља решења.

Odgovori
Bo

Dax
A koja bolja resenja? Napises nesto cisto da negodujes.

Br

Resenje je da pozar gase Mi-17, kojih vec imamo 8 komada, a ne manji Belovi ili novi Kamov.

Bo

Branko
2 Kamova nose vode koliko 3 komada MI8/17. Smanjenje troskova. A zbog svoje velike nosivosti mogu se koristiti i za druge svrhe, u gradnji mostova, dalekovoda, a mogu se i iznajmljivati drugim drzavama.

Jo

Branko
Ka-32 ima svoje rezervoare i izbacuje vodu slično kanaderima, ne mora da nosi vedro. Voda može da se meša sa hemikalijama za suzbijanje požara. Puni se crevima, dok helikopter leti. Vedro ne može da pokrije tako veliku površinu. Van sezone požara, izbace se rezervoari i može da sluiži kao i svaki drugi teški helikopter.

To

@Bob Jeste, istina je 2 kamova kao 3 mi17 ali samo za bacanje vode, dok pri tome mi17 univerzalniji, može da vrši borbena dejstva, vrši prevoženje ljudstva i tehnike dok je u tom smislu Ka32 skoro neupotrebljiv. A pride za mi17 imamo obučeno ljudstvo, remontne kapacitete i zalihe delova što za kamov nije slučaj.

С

Надам се да ће екипа Tangosix-a препознати прилику да нас обрадује једним добрим текстом о овом типу хеликоптера. Занимљивост у вези са овим хеликоптером је та што се користи и у Канади, као и то што може да има водени топ и да понесе хемикалије које помажу у гашењу пожара. Као што рекох на почетку, надам се да ће другари из Tangosix-a то нама све лепо да дочарају.

Odgovori
Gl

Koriste ga i svajcarske sluzbe za spasavanje medju orvik drzavama koje su nabavile ovaj helikopter je svajcarska gorska sluzba spasavanja

de

Ma da mi nabavimo jos i dva UH-60M i dva AW139M. Onda smo pokrili skoro sve bitnije proizvodjace.
Kako se ova vlast sprda sa drzavom ovo je tragikomicno.

Odgovori
Zo

Za razliku od MI 35 čija nabavka mi je nejasna, Kamov 32 nam je ekstremno potreban. Gašenje požara, vazdušni kran, let u ekstremnim vremenskim uslovima koje malo koji helikopter može da podnese. Let u planinskim uslovima. Mala površina za sletanje. Obuka za neke nove varijante. Sve prednosti koaksijalnog rotora i njegova perspektiva. Većina novih projekata za superbrzi helikopter ga koriste. Čak i varijanta awaksa koji bi nama pomnožio pvo mogućnosti Mnogo perspektivniji i korisniji od tojs bojs.

Odgovori
Bi

Daleko najbolji izbor. Nosivost maltene kao Kanader (5t) , moze da se puni iz bazena, koji moze da bude i montazni, minimalno vreme izmedju doleta, jedino sto je bitno u sumskim pozarima je kolicina vode na sat i preciznost. Helikopter je uvek precizniji od aviona. Ako je dovoljno dobar za Svajcarce, sigurno je i za nas.

Odgovori
Me

Za sve ljubitelje Kanadera: da ste imali priliku da vidite šta sve pluta površinom Dunava, bilo bi vam jasno zbog čega nisu povoljni za naše uslove. To je gomila smeća, plastičnih flaša i trupaca od po više metara i stotina kilograma. To je nemoguće raščistiti za punjenje Kanadera. Verujem da je slično i na Gružanskom i ostalim većim jezerima. Sem toga, helikopter se može koristiti i za druge namene transporta ili komercijalne svrhe dok Kanader ima samo jednu namenu.

Odgovori
"l

Može se i kanader koristit za više zadaća. I siguran sam da bi se mogao koristiti na jezerima u Srbiji jednako kao što se npr. hrvatski CL-415 iz popunjavaju po jezerima u BiH. Ako su jezera stvarno tako onečišćena onda se ona jednom očiste temeljito (od smeća), a kasnije se čišćenje obavlja periodično (ovo bi se moralo raditi inače i bez kanadera). Duljina vodena površina koja je potrebna kanaderu za sakupljanje vode je 800m. S ovim napisanim „hejteri“ kanadera neka budu pošteni (barem prema sebi) pa neka priznaju da je jedini nedostatak kanadera taj što je proizvodi na Sjevernoameričkom kontinentu, a ne u najvećoj državi (ili barem onoj s najviše stanovnika). Ovime ne isključujem niti umanjujem sposobnosti helikoptera koji je tema novinarskog teksta.

Me

@“ljubitelj“ kanadera

Da se razumemo, Kanader je fantastična mašina i nema apsolutno nikakve veze zemlja porekla ovog ili onog vazduhoplova. Poenta je da za gašenja šumskih požara u Srbiji, u obimu koji je neophodan, flota helikoptera značajno upotrebljivija, fleksibilnija pa i jeftinija opcija. Kanaderi bi već mogli biti predmet pravljenja neke regionalne pp jedinice. Gledano samo za teritoriju Srbije, Kanader je overkill.

le

E pa danas kod Bileće mogao je služiti i Kanader i Beriev (18km dužine pitke vode), ali me je nadlijetala samo Koala. Nije bilo prijatno vidjeti zgarišta i mjesto gdje je plamen zapalio auto u pokretu…

Dr

@„ljubitelj“ kanadera

Nije samo do smeca. Ima dosta stena, drveca, malih i vecih ostrva i poluostrva na jezerima stvorenih erozijom i nanosima, i cega sve ne.
Dakle, uvek postoji rizik da Kanader uz neki sporet Smederavac pokupi i neku stenu koja jedva da viri iznad vodene povrsine.

М

Реке ће у наредних пар година бити чисте( говорим о површинском смећу не оном на дну и то ноје компликован посао у току је, нешто запиње око принадлежностини ко располазе отпади ко ће плаћати услугу чишћења. Чим реше надлежност решити ће и плаћање после тога ће се чистити отпад 90% спреман за прераду( пластика и дрво) лако се раздваја и тражени су материјали велик посао и велике паре. Добро је то што мора бити завржен због великх штета на турбинама ХЦ.. Вероватно ће се и они набавити.

Al

@Miro

Kada se to uradi i dalje u skladu sa mogućnostima reke i jezera bolje urede, onda možemo da razmišljamo o Kanaderima. Do tada, samo helikopteri.

Jo

„ljubitelj“ kanadera – Za Srbiju su helikopteri bolji izbor, iz dva razloga. Prvi je već pomenut, nedostatak većih vodenih površina koje su čiste i bezbedne. Jezera u Kanadi se ne mogu uporediti sa onima u Srbiji. Šta znači ako je jezero preko 100 km daleko od moguće lokacije požara? Drugi razlog je da se helikopteri van sezone požara mogu koristiti za druge namene.

Ka-32 se koristi i u Kanadi (https://www.youtube.com/watch?v=GmqX_EiyNqs) i Švajcarskoj. Za razliku od helikoptera koji nose vedra, Ka/32 raspršuje vodu slično kanaderima, a može i da je meša sa hemikalijama (fire retardants): https://www.youtube.com/watch?v=eV2uoGwiQiQ. Bazeni sa vodom mogu se postaviti u blizini požara, čime se postiže daleko veća efikasnost nego da se kanaderima leti npr. 100 km do obližnjeg jezera. Ka-32 uzima vodu dok lebdi. Nosivost od 5 tona je na nivou kanadera.

al

@Jordan

Nosivost Kamov-a je 3 tone sa unutarnjim tankom + vedro od 2 tone. Poseduje i dva bocna spremnika za hemikalije od po 150 litara…

Da se razumemo: takodje smatram da je kupovina Kamov-a dobra opcija.

Ni

Ako je tim iz MUPa rekao da se kupe 32, onda oni znaju zašto. Neki ovde stalno tupe kako se ne pita struka, struka se pita oko svake stvari, AV na kraju kaže ide ili ne ide.
Kad bi crnogorci bili vjera kao što su nevjera mogli bi kupiti i Kanadere pa da ih zajednički koristimo u srazmjeri koliko je ko kupio, eventualno da u tu priču uđe i Republika Srpska, Kanaderi bi mogli, možda, sletiti na Bilećko jezero.

Odgovori
B

Predsednik drzave ne bi trebalo da se uopste pita bilo sta, oko bilo kakvih vojnih stvari, ukoliko nije ratno stanje, bar je tako po Ustavu.

le

Na Bilećko jezero može da sleti i Beriev B200 ako treba. Bilo je tužno gledati danas kako vjetar rasplamsava požar oko jezera i na Viduši a samo se Koala bori sa njim.

Mr

Da ali nema svagdje bilećanskog jezera..izbije požar u centralnoj bosni..ili srbiji.. Kako ćes gasaiti..gdje ćeš naći vodni vir koji je primjeran za kanadera… pretpostavljam da su se zbog toga odlučili za helikopter

Л

Тако је, на Билећко језеро може слетити и захватити воду и Беријев и Канадер. Чисто је нема плутајућег отпада, а има потребну дужину, ширину и дубину. Лучно сам гледао ових дана размјере пожара управо око језера, Кооала је радила колико је могла са малим ведром.

ko

Za ljubitelja kanadera.
Svakako sjajan avion, ali u nasim uslovima skoro neupotrebljiv. Osim vecih reka (Dunav, Sava) moguce ga je koristiti verovatno samo na Vlasinskom jezeru. Iako ima i drugih jezera duzine oko 800m, prilazi i varirajuci vodostaji mnogo kvare racunicu. Zamisli gasenje u jugozapadnoj Srbiji, sa intervalom izbacaja od 45 min. Takodje ako poredimo cenu od oko ugrubo 30 mil, zasto ne kupiti 6 ka32 ili 2 be 200. Takodje, iako je licno preferiram avione, helikopteri su nadoknadili glavni nedostatak dodavanjem fiksnog rezervoara i princip sa podvesnim vedrom polako odlazi u proslost. To se moze videti i na istolu sa ka32 i na zapadu sa uh60 ili bell412, a o eriksonu koii je posebna kategorija da ne govorimo.

Odgovori
ma

Kanader se pokazao na iskustvu mnogih kao najbolja mjera veličine i agilnosti, pa i juga ih je koristila dok nisu pokradeni.
1) Dovoljno je spor, malen i agilan da može izbaciti vodu blizu požaru (veći/brži avioni bacaju iz veće visine i voda se pretvara u maglu i paru što su ogromni gubici).
2) Dovoljno je spor, malen i agilan da može zahvatiti vodu sa svakakvih vodenih površina u 15tak sekundi – ima beskonačno primjera na youtube sa kakvih su sve lokvi uzimali vodu.
3) Nosi „samo“ 6/7tona ali radi neusporedivo veći broj operacija od tankera i helikoptera.
4) Daleko je najjeftiniji za operacije po efikasnosti.

Bilo je potrebno puno više savjetovanja sa strukom oko opcije aviona (ni air tractor nije loš za Srbiju) kakvi se uspješno koriste u cijelom svijetu, a ne preko koljena dekretom uzeti samo 2 helikoptera kao rješenje (uz očekivanu dostupnost jednog?!?).
Imaju helikopteri svrhu u ranim fazama požara, i kao dopuna avionima.
No ova dva su više u političke svrhe nego ikakva korist.

Mi

max@Kanader je predvidjen za zemlje koje imaju more šta tupite sa tom efikasnošću , kako da gase požare po Slavoniji ili npr. Alpima.Švajcarci brdovitu Švajcarsku gase sa Kamovima koja je slične reljefne konfiguracije kao Srbija i šta ima tu više da se objašnjava da li uzeti kanadere ili Kamove jasno je ko dan.

Ig

https://en.wikipedia.org/wiki/Canadair_CL-415

Vidi pod „Operators“.

Kanadere koriste samo zemlje s izlazom na more.

Jo

Šta znači to što kanader može da zahvati vodu za 15 sekundi, ako treba da leti pola sata do mesta gde će je zahvatiti? Jedan nalet za sat vremena? Ni jedna jedina zemlja bez izlaza na more ne koristi kanadere. Kapacitet Ka-32 je pet tona, vodu usisava crevima dok lebdi i raspršuje slično kanaderima. Može da nosi vedro, ali mu ne treba, koristi svoje rezervoare i meša vodu sa hemikalijama. Ako u blizini ima vode, plastični bazen se može postaviti na 10 km od lokacije požara. Ka-32 se koristi i u Kanadi.

Lu

@Jordan Matematika ti je loša. https://www.youtube.com/watch?v=NV9A3V_LZGs

Sl

Kad pogledaš kakve su klimatske promene projektovane za blisku budućnost,i da će svaka naredna godina biti sve toplija,bolje odmah da narućimo minimum 6 komada. Pa neka i stoje u hangarima,zlu netrebalo.

Odgovori
С

@resurs
Свакако да је коришћење оваквих машина у Војводини бесмислено. Међутим, на Тари, Златару, Сувобору, Старој планини,… је свакако тример који нам треба да средимо двориште.
@Vlad
Слажем се са тобом да је потребно више специјализованих летелица, било хеликоптера, било авиона. Поред тога је по мени још битнији добар надзор територије и правовремено реаговање оваквих јединица у почетним фазама пожара. У сваком случају ја би овакве машине користио у пуном капацитету и не би жалио средства за њих.

Odgovori
OS

Poznajem pored pilota i neke sada već stare mornaričke oficire PPD specijalnosti (šturm oficiri) koji su bili posada ovih protivpodmorničkih helikoptera, sigurno im je drago kad su ovo čuli, kao i meni jer sam se školovao za PPD. Da Kamovima u Podgorici nisu istekli resursi kada sam zavrsio školu bio bi najverovatnije šturm oficir na njemu.

E, sad dosta sentimentalnosti i patetike!

Šta će MUPu sedmi tip letelice ili osmi.
Naš MUP ima više tipova letilica u upotrebi nego US marinski korpus i Ruske VKS zajedno.

Zašto vojni Mi17 ne gase požare po Srbiji bar, već MUP štrca sa 700 litara po naletu, malo efikasnije nego kada dečaci vrše malu nuždu. Opet je vojska u zapećku, kakva je to politika, ili su to lične sujete, pa zar nismo svi na istom zadatku zar ima nešto preče od Srbije, zar je politika i nečija sujeta (stvarno ne znam da li je to razlog) ispred Srbije.

U osnovi je to PPD helikopter projektovan je pre svega za palubu, gašenje požara mu je neka sekundarna namena. Da li MUPu treba novi tip letilice, a da se vojni resursi ne koriste ili se slabo koriste? Koje rasipanje resursa, to ni braca Rusi ne rade na oneliku zemlju i bahatost kojoj smo očigledno skloni i mi i to više nego oni ili neki drugi veliki igrači.

Odgovori
Al

@OSOJ

MUP je krenuo u zamenu flote. Svi stari Belovi, S-76 i verovatno Gazele se menjaju Pumama i H-145 koji će najverovatnije ostati jezgro buduće flote, sa možda specijalnim letelicima, kao što su Ka-32.

Mi-17 se koriste za gašenje.

Br

Mi-17 se koriste, ali se ne koriste dovoljno. Zasto Bell sa jednom tonom gasi pozare pored Mi-17 sa 3.5 tone. Ako se uskoro izbacuju Gazele, zasto je MUP kupio nedavno 6 bosanskih Gazela i zasto se radi na njihovoj modernizaciji?

Al

@Branko

Prioritet su Belovi, ali i Gazele će u budućnosti isto u penziju. Što se tiče nabavljenih iz Bosne, koliko je pisano, samo će 2 leteti, dok će ostali biti donori delova.

Vl

OSOJ,
Koliko sam shvatio, helikopter koji se kupuje je specijalizovana verzija koja je i namenjena gašenju požara. Pored toga, verovatno će Bel-ovi i Gazele uskoro u penziju pa će se opet spasti na 2 firme plus Kamovi…

Bo

Ko ce nama Srbima ugoditi. Kada su kupovali MI 35, pisali su sta ce nam to, bolje da su uzeli za gadenje pozara. Sad kad su uzeli, sta ce nam to bolje avioni. Kad bi uzeli avione, opet bi negodovali, sta ce nam to jer bolje uzeti leteci tanjir. Najbolje je ovakvom narodu nista ne kupovati i nebi imali sta komentarisati. Svajcarcima je odlican a nama ne valja. Kakav smo mi narod?
Inace ovaj helikopter ne sluzi samo za gasenje pozara, njegova velika nosivost se moze koristiti u gradnji mostova, zgrada, postavljanju dalekovoda, spasavanju. A mozemo ih i iznajmljivati u inostranstvu za razne stvari.

Odgovori
Pe

Država raste ,razvija se , kupuje letilice !!
Bravo !!

Odgovori
Ma

Moželi neki komentar o ovom članku i ideji za Ka-28 iz muzeja, iz 2012 godine?
https://www.politika.rs/sr/articles/amp/236229

Odgovori
Ma

Pa jos 2012. godine se pricalo i pisalo o ideji da se dva Ka-28 iz muzeja, pretvore u protivpožarne helikoptere, pa nije bilo nista od toga…
https://www.politika.rs/sr/articles/amp/236229

Odgovori
Pe

Kad smo kod ovog članka, spominje se da su Kamovi imali nalet manji od 1000h.
Ono što sam ja čuo je da su zapravo imali višestruko veći nalet od 1000h. Informacija od Draška iz Muzeja cca 2005-2007 godine.
Znam za priče da su tokom 1992 tokom sukoba u Hercegovini ovi helikopteri koristili radare za lokaciju artiljerija sa teritorije SRJ (CG). Koliko ima tu istine…

Dr

@PeleBC

Ka-28 jesu korisceni za lociranje neprijateljskih snaga i odredjivanje meta za artiljerijske i vazdusne napade. Nakon nametanja embarga SRJ i prilaska 6. flote drzani su u borbenoj gotovosti u slucaju da neka nato podmornica pokusa da udje u vode SRJ.

Vl

Požar besni u Hercegovini. Naši šalju nekakvu pomoć Grcima. Imam utisak da je sve neki marketing. Posebno kad je MUP u pitanju. Srpski krajevi gore a mi se slikamo sa helikopterima i pp kamionima u Grčkoj.
Pametnije je organizovati gorske službe, vratiti lugare (čuvare šuma). Šume ne planu tek tako. Uvek je neki nemar u pitanju. Poštovati zakon! Koliko znam na Tari je zabranjena upotreba vatre!

Odgovori
M4

Ofkors da je sve marketing i samopromocija. Imaš jedinicu u državi koja to može bolje i brže da uradi jer ima jače helikoptee, a ti šalješ belove i h145. Van svake pameti. Neko treba da odgovara za to.

Bo

M4
Da ali ta jedinica je vojna. Kod prelaska preko trece drzave, nije isto ako prelece bojni ili policijski helikopter.

@Bob
U situacijama kao što je ova to se lako reši. Pa vojni Mi-17 je vozio Tomu Nikolića na Kajmakčalan…

Bo

Page
Pomenuo sam treca drzava. Kod odlaska Nikolica bio je odlazak u susednu drzavu, a Grcka to nije, i moraju se traziti posebne dozvole za prelet.

@Bob
Malo se raspitajte gde se nalazi spomenik i kako se do njega dolazi. Gorivo je punjeno recimo u Solunu.

Jo

Vidim da mnogi kada pisu o ovoj temi ne koriste bas mnogo realnost. Znate li koliki put treba da predje recimo CL-415 da bi napunio svoj tank ? Ako se koristi za preventivu od pozara g Beogradu i okolini ili Novom Sadu i okolini ili da skratim uz tok Dunava, relativno Save i po negde gde su pogodna mesta Velike Morave onda je MOZDA moguca opcija ali nasi pozari obicno izbiju tamo ge postoje vise recice koje jos malo lice na potocice pa i jezera koja su u blizini nemaju dovoljno veliku povrsinu gde ce avioni da zahvataju vodu a da se uslovi za uzlet poklope i budu bezbedni (da nema velikih brda ili planina). Jedina opcija je punjenje pumpom kao sto se to radilo kada je berijev gasio pozar kod nas ali to traje predugo. Protivpozarni Helikopteri sa recimo pokretnim bazenom u kompletu koji ce puniti ili cisterne ili na neki drugi nacin su idealno resenje za zemlju kao sto je Srbija samo treba odabrati pravi i pouzdani tip helikoptera. Ne sumnjam da nasi znaju sta je potrebno da bi se obezbedila dobra i pouzdana reakcia u slucaju potrebe.

Odgovori
Ma

Nisam pilot, pa…
Reklamni materijal za helikopter Ka 32A11BC
https://www.youtube.com/watch?v=RuPCBUcY7FY

Jedan od načina borbe, termalne kamere:
https://visiontir.com/forest-fire-detection/

Odgovori
Ne

Zanimljivo, može se upotrebljavati za više zadataka. Kao sto bi rekli “mož’za svadbe, a može i za sa’rane” 👌
https://youtu.be/RuPCBUcY7FY

Odgovori
Yr

Ljudi zaboravljaju da smo mi imali 4 CL-215 i da su isti prodati baš iz razloga što su otcepljenjem Hrvatske isti postali praktično neupotrebljivi za gašenje požara na prostoru Srbije. Nema dovoljno velikih vodenih površina i to naročito u najrizičnijem delu države (brdsko-planinski kraj) da bi ovi avioni ili Be-200 bili rentabilni. Ka-32 je vrhunska specijalizovana mašina za borbu protiv požara i odličan je izbor. Ako pričamo o avionima, Srbiji bi možda bilo rentabilno da ima montažne PP tankove na budućim srednjim transportnim avionima (CASA C295) ili da se eventualno iznajmljuje leti ruski Il-76 da dežura u Nišu, čisto kao dodatak kad je baš veliki požar. Pored ovoga, prvi korak je ja mislim preventiva. Opremiti vatrogasce, šumska gazdinstva i nacionalne parkove dronovima sa termalnim kamerama i da se vrši konstantan nadzor ugroženih područja leti pa da se ekipe šalju u ranoj fazi izbijanja požara. To je najjeftinije rešenje.

Odgovori
Vl

Zbog potrebe za stalnom obukom specijalizovanog ljudstva i uveđenja letilica koje imaju kao osnovnu namenu gašenja požara, možda bi bilo dobro krenuti u pravcu pravljenja namenske vazduhoplovne baze.
U nju bi trebalo smestiti jedan broj Ka 32 (dići broj letilica na minimum 6 komada) i AT 802. U sastav takve baze bi trebalo uključiti i centar za specijalizovane dronove koji bi mogli vršiti stalni nadzor branjenog prostora. Niš bi bio idealan za takvu bazu. Bilo bi odlično celu priču organizovati i na nivou Balkana tj. balkanske inicijative.
Predpostavljam da bi se na ovaj način stvorila izuzetno moćna i sposobna flota letilica specijalizovanih za gašenje požara, koja bi donela ogromne uštede zbog pravovremene reakcije. O spasenim ljudskim životima da ne govorimo…
Ostali helikopteri MUP-a bi ostali tu gde su i uskakali po potrebi. Isto važi i za helikoptere VS i avione poljoprivredne avijacije. Navedeni centar (baza) bi imala ulogu pozivanja, organizovanja i sinhronizovanja svih učesnika u procesu.

Odgovori
Be
П

Свака му част.

Да ли је морао тако или се само показивао?

Be

Steta sto zvuk nije jasniji, ali koliko sam uspio razaznati tako je bilo zatrazeno

П

У том случају свака му част јер ионако пилоти Канадера треба да управљају авионом као са бомбардером са једном великом бомбом.

Не волим када се нешто ради само да би се показало да се може јер се пре или касније заврши плакањем.

Vl

Перица,
Izgleda da se obučavaju za takve nalete. I u novoj reklami za kanader prikazana je gotovo identična situacija…

Be

Apsolutno se slazem,
Price ‘hold my beer and watch this’ nikad nisu dobro svrsile

Tu

Ka-32 je izuzetna mašina za gašenje požara,nosi vode skoro koliko i kanader,malo se sporije puni ali za par minuta može isisati komšijin bazen,mnogo preciznije može dejstvovati od kanadera,poseduje ,ivodeni top … Idealno je resenje za zemlje bez izlaza na more !

Odgovori
Ro

Precizniji od Kanadera….jel može neki link na neki video da se u to uvjerimo ? Evo kako se to radi s pravom mašinom i pravom posadom, da ne kažem s pravim stvarima među nogama.
Par kilometara daleko od mjesta gdje živim i gdje su požari prilično zeznuti za gašenje.

https://www.youtube.com/watch?v=am1lCID-qjU

Uz ono što je Beduin poslao ranije, u ovih 5 minuta snimke normalnom čovjeku ne treba dalje dileme jel može Kamov u istu rečenicu s Kanderom.

Bo

Robert
Evo ti link: https://youtu.be/cVxYDlOJO_o
//youtu.be/kaoH9E5FSEY
Kanader sigurno ne moze tako precizno, jer je neupotrebljiv u urbanim sredinama.

Be

Bobane, cemu?
Zasto????

Hidranti, vatrogasna navalna vozila i monitori na hidraulicnim ljestvama taj posao rade vec godinama jako ucinkovito.

Ako pak pricamo u zgradama tipa Burj Khalifa, one same imaju PP sustave.
Ok, ponekad ne izadju sami ti sustavi na kraj s pozarom….ali, gdje u Srbiji ima neboder tipa Burj Khalifa?

Vl

Beduin.
Koliko se sećam, prošle godine se desila nemila situacija na Novom Beogradu. Vatrogasci nisu mogli da priđu specijalnim vozilima radi gašenja požara na visokom soliteru. Šteta što u takvoj situaciji nije bio na raspolaganju K 32. Takođe, po reklamnom materijalu je moguća njegova upotreba i sa topom za gašenje opasnih požara prouzrokovanih raznim akcidentima (npr. ispadanje vagona u opasnom transportu, rafinerija, termoelektrana i sl). Osim toga, van sezone taj helikopter može da služi i kao vazdušna dizalica.
Mora se priznati da je helikopter poput Ka 32 daleko upotrebljiviji za Srbiju nego Kanader.

Ni

Vlad
Zato se onda kupi Super Puma sa High Rise Firefighting system, ima čak i FAA sertifikat i em imaš helikopter istog proizvođača em gasiš požare na visokim zgradama ( npr. Tokijo) a usput koristiš za arial gašenje požara tank ispod trupa pa ti ni ne treba bambi vedro a ne kupiš sasvim drugi tip vazduhoplova

Sr

@Niko
Meni bi to takodje bilo veoma logicno, ali eto…

Vl

Niko,
Ta vatrogasna Super Puma i nije bila predmet diskusije po ovom postu. Koliko vidim iz reklamnog materijala i ove koje dolaze se takođe mogu opremiti vedrom ali i sistemom pumpanja i izbacivanja vode.
Možda je presudila veća nosivost K 32 (5000 litara) naspram Super Pume (4000 litara)? A možda jednostavno osobe koje brinu o nabavkama znaju nešto više o tome od nas?

Be

U toj cijeloj prici PP borbe, ima jedan segment koji mi nikako nije jasan.

Tj., jedna koncepcija koja se uopce ne koristi.

U Hrvatskoj, a i u Grckoj, Turskoj…svuda, ima dosta pozara koji gore tik uz obalu.

Sve te drzave imaju osim RM i raznorazne obalne straze, pomorske policije, lucke kaoetanije….svaka cuda sluzbi s zavidnim plovilima koje pogone motori od 1000 i vise KS.

Zar je toliki problem na ta plovila ubaciti pumpe i ugraditi vodeni top?
Pa taj top moze dobaciti jako daleko.
I sjedne u uvalu zahvacenu pozarom i sjedi satima tamo zalijevajuci bez prekida.

Odgovori
Ro

Beduin,
u Rijeci imaju. Svaki remorker JPS-a (Jadranski pomorski servis) u luci ima vodeni top na provi, očekivao bih nešto slično i kod splitskog Brodospasa.
Dobro dođe za gašenje požara na brodovima i na lučkim instalacijama, ali na priobalju je krajnje ograničeno, ne može to dobaciti u pozadinu, češće se koriste vatrogasni kamioni na aerodromima (jače pumpe).
U Hrvatskoj je najveći problem nedovoljan broj obučenih vatrogasaca jer je profesionalaca realtivno malo u odnosu na broj izgrađenih građevinskih jedinica (pogotovo kad se usporedi brojčano stanje 1991 i 2021); nekad su u ex-YU u svakoj firmu (OUR/SOUR) imali tim ljudi koji je bio obučen za vatrogastvo, sada toga nema.

Be

Ok.
Ne moze vodeni top daleko dobaciti.

Ali mozes ponojeti vatrogasna crijeva, razvuci ih koliko treba (bar 500 metara) na kraju postavis monitore (nesto poput ovoga
https://www.fireproductsearch.com/leader-partner-2-firefighting-monitor/ )
i stvoris si liniju obrane.

Mi

Jos jedna za reklamu:

K-32 moze da poleće vertikalno i da puca vodu horizontalno. Kanader mora obrnuto 😁

Odgovori
Bo

Kanader je neupotrebljiv u urbanim sredinama. KA 32 moze doci do zgrade ili same fabrike do mesta pozara i gasiti ili sa smrkom napred, ili crevom sa donje strane, sto Kanader opet ne moze.
Link:https://youtu.be/cVxYDlOJO_o

Mr

U protupožarnoj borbi zracnim snagama krivo je uspoređivati zrakoplov i helikopter…. cak je krivo uspoređivati velicinu zrakoplova ili helikoptera… svaki ima svoju funkciju, namjenu i strategiju koristenja… a naravno optimalno je imati sve kao npr. Grcka ili Italija od FIRE BOSSA, KANADERA do CH 53/63 SKY CRANE i vjedra ispod helikoptera

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zooro na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Ovo je primjer kako ( očigledno ) školovani rade gluposti . Interesira me kome pada na pamet da financira ( podupire ) ovake poslovne pokušaje i primitivne ideja na nivou sredine prošlog stoljeća Ako je ovo primjer vojne industrije kakvu SR želi , jao si ga vama. Već je na prvi pogled očigledna neefikasnost…

06. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

@Aco Bishke Mana dronova tipa FPV su jednokratnost i osetljivost na ometanje usled primene jefitnih telekomunikacionih modula. Ovakva platforma ima prednost što se može koristiti više puta i daleko duže može ostati u vazduhu kao i što ima softver razvijen od strane profesionalnog tima, a nije neko hobi fpv rešenje. Jedno nije zameno za drugo.

06. Dec 2024.Pogledaj

Yoda na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Ma nije ovo dobro, mislim da vojska već neko vreme ima dronove sa 4 Ose (90 mm, 400 m za statične ciljeve - precizno sokoćalo) - barem se tako nešto prikazivalo po sajmovima. Onaj bombarder sa minobacačkim minama je moćna stvar - bilo je na netu snimaka gde su Rusi sa sličnim dronom i par…

06. Dec 2024.Pogledaj

Bishke na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Slazem se 100%. Ovo je nesto kao anti FPV koncept. Samo jos da montiraju sediste izmedju ove dve cevi i stave coveka da leti i nisani :-)

06. Dec 2024.Pogledaj

Aco na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Koncept je glup ,više je rezultat daj nešto da se radi nego što ima neku praktičnu primjenu.Prilično gabaritan,težak,manevrabilnost nikakva ,lako uočljiv samim time lakše ga i oboriti,sistem nišanjenja upitan,skup ,i u odnosu na male pokretne FPV dronove koji su pokazali ubojitost nema nikakvu prednost.

05. Dec 2024.Pogledaj